EU-landen moeten meer geld beschikbaar maken voor digitalisering van cultureel erfgoed, aldus onderzoekers van de Europese Commissie. Werken die niet meer worden verkocht, moeten online komen, ook als er nog auteursrecht op zit.
De onderzoekers concluderen dat lidstaten van de Europese Unie aanzienlijk meer geld moeten stoppen in het digitaliseren van het cultureel erfgoed, waaronder collecties van bibliotheken en musea. Voor de kosten voor het aanleggen van 100 kilometer asfalt, zou ook 16 procent van alle boeken in EU-bibliotheken kunnen worden gedigitaliseerd, stellen zij. Samenwerking met commerciële partijen bij digitaliseren zou moeten worden aangemoedigd.
De website Europeana moet volgens het onderzoekscomité de centrale locatie worden waar cultureel erfgoed wordt geüpload. Op die website zijn al meer dan 15 miljoen gedigitaliseerde werken beschikbaar, waaronder boeken, foto's, video's en audioclips. Dat is echter nog maar een klein deel van het cultureel erfgoed. EU-landen moeten tegen 2016 alle werken waar geen auteursrecht meer op rust en die zijn gedigitaliseerd, naar Europeana hebben geupload, vinden de onderzoekers.
Als er nog wel auteursrecht op een werk zit maar de rechthebbende het niet meer commercieel verspreidt, moet het bovendien mogelijk zijn om die werken te digitaliseren en openbaar te maken, luidt het advies. De auteursrechthebbenden moeten daarvoor dan wel een vergoeding ontvangen. Tot slot zouden er snel regels moeten komen over hoe er moet worden omgegaan met werken waarvan niet meer bekend is wie de auteursrechten in beheer heeft.
De Europese Commissie neemt de adviezen van de onderzoekers in overweging. Eurocommissaris Neelie Kroes noemde de voorstellen bij de presentatie van het onderzoeksrapport 'constructief', maar gaf niet aan of ze zullen worden overgenomen. De onderzoekers gingen in november 2009 aan het werk. Destijds werd het instellen van de commissie gezien als een initiatief om een Europese Google Books-concurrent op te zetten, omdat Europeana niet zou voldoen. Anders dan gedacht ziet het comité in Europeana dus wel een goed platform om gedigitaliseerd cultureel erfgoed beschikbaar te maken.
[Reactie gewijzigd door Brunniepoo op 10 januari 2011 17:34]
[Reactie gewijzigd door Brunniepoo op 10 januari 2011 17:55]
[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 10 januari 2011 22:00]
Ja.uhm, want als je ze gedigitaliseerd hebt dan ga je de originelen weggooien ofzo?
Boeken die niemand leest? Welke boeken zijn dat?en waarom zijn boeken die niemand leest dan zo belangrijk?
Met name voor taalwetenschappers is zo'n enorm corpus inderdaad zeer bruikbaar, de vraag is echter of dat corpus nu al niet groot genoeg is. Ik betwijfel of onderzoek naar de verspreiding van een woord beter wordt als je 2M ipv 1M teksten gebruikt.Voor een digitale copie zijn de bewaarkosten vrijwel nul, de verspreiding ervan is ook bijzonder goedkoop. Dan is er dus geen enkele reden waarom je dergelijke informatie zou willen kwijtraken. Kennelijk was er iemand die het (lang) geleden dergelijke informatie waardevol genoeg vond om er een boek van te maken. Er zijn veel waardevolle boeken en geschriften niet beschikbaar, waardoor we veel (historische) kennis slechts zeer indirect te weten kunnen komen. Verder nieden dergelijke digitale bronnen nieuwe mogelijkheden tot kennisverwerving. Het is nu eenmaal eenvoudiger om te zoeken in digitale bronnen.
[Reactie gewijzigd door Brunniepoo op 10 januari 2011 20:46]
Wat fijn dat jij dat nu alvast even voor de komende eeuwigheid (want vernietigd is pleite, forever) besluit. Mogen wij jouw glazen bol ook af en toe lenen?[...]
Leuk voor nu, niet bijzonder boeiend voor het nageslacht.
Dat is een gedurfde uitspraak, waar ik het niet mee eens ben. Soms blijken 'nietszeggende' boeken bijvoorbeeld referenties te bevatten naar andere 'invloedrijke' boeken. Dat kan nu niet van belang zijn, maar misschien wel over een paar honderd jaar. Het is onmogelijk om op dit moment te bepalen wat de culturele waarde van een boek is over honderd jaar. Misschien is heel de cultuur wel veranderd en is de focus van wat belangrijk is verlegd.Nou, een onbekend boek zal over het algemeen niet snel "belangrijk" zijn. Belang meet je in de literatuur met name aan de invloed die een boek gehad heeft, en onbekende boeken hebben weinig invloed gehad, anders waren ze namelijk niet onbekend. En ja, onze geschiedschrijving/literatuurgeschiedenis is goed genoeg om dat ook voor boeken van een paar eeuwen terug te kunnen zeggen.
Er zijn zat boeken die ik graag wilt lezen (bv omdat ik die taal nu eindelijk heb geleerd), maar deze niet meer te koop zijn.en waarom zijn boeken die niemand leest dan zo belangrijk? De boeken die nog gelezen worden worden namelijk normaliter ook nog wel uitgegeven en verder zijn de populairdere boeken zonder auteursrecht allang gedigitaliseerd.
je ziet ook alweer bedrijven van cloud computing afstappen omdat het niet de performance biedt die nodig is. Dus nee.Je ziet steeds meer cloud computing, dus ja.
[Reactie gewijzigd door analog_ op 10 januari 2011 17:35]
[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 10 januari 2011 22:03]
Natuurlijk, geschiedenis is niet relevant want daar kan je toch niets van leren.Tja, cultuur veranderd constant, kun je constant iedereen zijn ideeen kunnen opschrijven.
Blijkbaar niet. Zie de vele recente conflikten in de wereld. (mijn bet-bet-bet-bet-bet overgrootvader mocht jou bet-bet-bet-bet-bet-bet overgrootvader niet, dus vermoord ik jou!)Natuurlijk, geschiedenis is niet relevant want daar kan je toch niets van leren.
[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 10 januari 2011 18:00]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Xbox E3 2013 Mobiele telefoons Google Sony Microsoft Apple Games Politiek en recht Consoles
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl • Hosting door True