Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties, 10.966 views •

Asus heeft voor de nieuwste Sandy Bridge-processors van Intel met de LGA1155-socket twee nieuwe high-end moederborden uitgebracht. Het RoG-bord moet gamers en overklokkers overtuigen, terwijl de Sabertooth stabiliteit moet bieden.

Het Republic of Gamers-moederbord is het vierde Maximus Extreme-moederbord. Het bord is voorzien van vier pci-express x16-slots, waarop ten minste drie videokaarten gebruikt kunnen worden. Een NF200-chip zorgt daarbij voor extra pci-express-lanes, zodat drie kaarten in x16/x16/x8-opstelling kunnen worden gedraaid. Met twee kaarten is x8/x8 het maximum. Naast de x16-slots zijn ook een x1- en een x4-slot aanwezig; een pci-slot ontbreekt.

Asus heeft verder acht usb 3.0-poorten en headers voor nog eens acht usb 2.0-poorten op het bord aangebracht. De Maximus Extreme heeft zes sata-300-poorten; in aanvulling daarop zijn er nog eens vier sata-600-poorten, waarvan twee afkomstig zijn van de chipset en twee van een Marvell-controller. Er zijn zoals gebruikelijk vier geheugenslots. De Maximus IV Extreme is uiteraard geschikt voor overklokkers, die onder meer over RoG Connect, uitleespunten voor spanning en voorbereiding voor overklokken met vloeibaar stikstof kunnen beschikken.

Asus Maximus IV Extreme

Het Sabertooth-moederbord is gemaakt voor continue stabiliteit, maar biedt ook diverse overklokmogelijkheden. Het bord maakt onderdeel uit van de TUF- of The Ultimate Force-serie. De opvallendste feature van het Sabertooth P67-bord is zijn 'Tactical Vest', dat warmte van het bord moet afvoeren: de benodigde airflow wordt daarbij idealiter door een naar beneden gerichte processorkoeler geleverd. Om de warmteontwikkeling in de gaten te houden zijn negen thermometers op het moederbord aangebracht.

Het Sabertooth P67-moederbord is verder voorzien twee pci-express x16-slots, drie x1-slots en een enkel pci-slot. Naast de acht usb 2.0-poorten zijn er twee usb 3.0-poorten op het i/o-shield te vinden, net als een netwerkpoort, twee esata-, een firewire- en audio-poorten. Net als bij het RoG-bord zijn er acht sata-poorten, waarvan de helft de sata-600-standaard ondersteunt. Het Sabertooth-bord zal ongeveer 175 euro kosten; voor het Maximus IV-bord zou 368 euro moeten worden betaald.

Asus Sabertooth P67

Reacties (53)

het zijn leuke bordjes al vraag ik me af waar al die isolatie op die Sabertooth voor nodig is, imo heeft het geen meerwaarde. Tevens vind ik het spuuglelijk. geef mij maar zo'n rood met zwart bord! :D
er staat om de warmte af te voeren en voor een idealere airflow

"De opvallendste feature van het Sabertooth P67-bord is zijn 'Tactical Vest', dat warmte van het bord moet afvoeren: de benodigde airflow wordt daarbij idealiter door een naar beneden gerichte processorkoeler geleverd."

[Reactie gewijzigd door henkpoll op 5 januari 2011 19:23]

er staat om de warmte af te voeren en voor een idealere airflow

"De opvallendste feature van het Sabertooth P67-bord is zijn 'Tactical Vest', dat warmte van het bord moet afvoeren: de benodigde airflow wordt daarbij idealiter door een naar beneden gerichte processorkoeler geleverd."
Ha leuk... Lekker de hitte van je processor langs alle onderdelen van je cpu heenjagen.

Inderdaad... een broodje aap verhaal
ja, asus spreekt hiermee zichzelf dus tegen. Om de overclock prestaties te verbeteren hebben ze dat "vest" aangebracht. Maar, bijna iedereen die gaat overclocken gebruikt een CPU koeler die niet naar beneden is gericht. Ofwel, alle warmte blijft onder dat vest zitten.
En als het wel zo goed zou werken, waarom wordt het dan niet bij de high-end borden gebruik zoals de boven genoemde Rampage IV Extreme? Juist omdat het er dus alleen leuk uit ziet (al vind ik van niet) en het eigenlijk niet goed werkt.
Marketing. En er zijn mensen die de looks wel waarderen.

Asus stelt wel dat de processor koeler er lucht onderdoor blaast, zodat het PCB afkoelt. Echter, wanneer je een tower CPU koeler gebruikt is dat helemaal niet het geval, en isoleerd de plastic kap alleen maar. Ook geen ramp, een PCB wordt doorgaans toch niet heet.
Inderdaad, volgens mij zit dit juist de airflow in de weg. Anders hadden ze er finnen van moeten maken ipv een recht stuk.

Kijk overigens maar naar de P5W DH Deluxe die ook zo´n leuke kap boven z´n heatsinks had. Zag er mooi uit, maar het hield de warme lucht vast. Eerste tip bij ocíng was ook gelijk die kap eraf halen.
Ik persoonlijk vind het er wel leuk uitzien! Maar, voor de meeste gebruikers van zo'n bord zal het inderdaad niet ideaal zijn.
Ik vind het eigelijk juist superstrak, eens iets anders.
Waarom moet je al die troep eronder eigelijk zien?
Precies,dat vind ik ook. Bovendien geeft het een beetje extra bescherming, met inbouwen zal je op die plekken iig niet met d eschroevedraaien iets kunnen beschadigen. Wat het "tactical vest" qua koeling betreft; gewoon een broodje aap verhaal.
Dus eigenlijk hadden ze het beter een stab-vest kunnen noemen ;)
Vind het er zelf wel mooi uit zien, mooi strak, maar kan me er inderdaad niet veel bij voorstellen dat dit bevoordelijk voor werkt voor de koeling.
Dat vind ik nou altijd boeiend die discussies over het uiterlijk van een moederbord. Dat mensen het hebben over het uiterlijk mobieltjes, kasten, kleren, auto's enz. kan ik volgen, maar de kleuren van een moederbord......... als dat je criterium is zou ik op www.de-nieuwste-kleurtjes-van-2011-uit-parijs.com gaan shoppen.
Kunnen we daar meteen gaan discussieren of de halflange videokaart het deze zomer nou helemaal gaat maken of niet :) .

Zie ook hasemike hieronder: normaal gesproken verdwijnt het moederbord in een kastje onder het buro... of dan het moederbord roze met oranje is boeit dan weinig, gewoon zonnebril dragen als je iets eraan wijzigt.

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 7 januari 2011 11:02]

Ha, eindelijk eens een bord zonder PCI sloten, maar gewoon lekker veel PCI-express. Als ze nou ook die PS/2 poort inruilen voor extra USB ben ik blij.

Kan iemand me vertellen of die ITe legacy I/O chip nog voor wat anders dan alleen PS/2 gebruikt wordt?

[Reactie gewijzigd door CiPHER op 5 januari 2011 19:24]

Die PS/2 poort kan er idd beter uit. Zijn er überhaupt nog mensen die die dingen gebruiken? ;p
Wat moet je trouwens met nog een USB poort? Ik vind 8 al genoeg.

Overigens vind ik het 'Tactical Vest' wel cool :D
PS2 is naar mijn mening beter want maximale toetsen die je in kan drukken zijn er meer dacht ik.
En PS2 werkt tussen 10-16 Khz wat eenmaal hoger is.
En ik wil nog lang plezier hebben van mijn
A4-Tech X7 G700

[Reactie gewijzigd door encryped op 5 januari 2011 19:35]

jup en wat dacht je van de mogelijkheid om in je BIOS te frutten? kan bij mij iig niet met een USB tobo. (ligt mss aan me MOBO?) USB is immers na de POST pas beschikbaar en dan is de optie om int bios te geraken al voorbij

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 5 januari 2011 19:52]

kan een optie zijn in je MOBO, tenzij het heel oud is word dit niet ondersteund...
Dan heb je een oud moederbord/BIOS. Moderne BIOS van pakweg 2004+ hebben allemaal USB Keyboard en USB mouse emulation. De betere BIOS hebben dat altijd geactiveerd tijdens de POST, zodat je ook met USB keyboard = disabled nog met een USB keyboard op Del kunt drukken.

Met andere woorden, USB keyboard kun je rustig gebruiken op een nieuw systeem wat je in 2011 koopt. Of je meer toetsen tegelijk in kunt drukken is voor mij nieuw; iemand meer info?

En als je nog een oude (maar goede!) kwaliteitsmuis hebt met PS/2 aansluiting, kun je daar ook een PS/2->USB stekkertje voor gebruiken, dat werkte voor mij in elk geval prima.

Ik zie liever dat het moederbord de nieuwste aansluitingen heeft (geen PCI, PS/2, Serieel, Parallel, Gamepoort, LPT printerpoort, Floppydisk, PATA-poort, Firewire en andere meuk) maar dat je een converterstekker (passief danwel actief) gebruikt, die je op een moderne USB (3.0?) poort aansluit.

Mooi voorbeeld zijn monitoren; die hebben dan 1x HDMI, 1x DVI-D en 1x D-Sub/VGA. Ik heb liever 3x Mini-Display poort en dan verschillende kabeltjes van 10cm leveren die dat naar normaal Displaypoort OF HDMI OF DVI-D omzetten; in een door jou gewenste configuratie. Dat is toch veel cooler? Een paar ATi kaarten (EyeFinity?) hadden zoiets; 6x Mini-Displaypoort met een rits converterkabels; kicken toch? :)
ohw ok dan ga ik daar ff naar kijken.

ps/2 --> naar USB heb je nog altijd een actieve converter voor nodig tenzij je muis/tobo zo goed is dattie ook in ps/2-via-USB modus kan werken.

idd monitoren hebben dat probleem ja zoveel verschillende aansluitingen dat je door de pluggen het beeld niet meer ziet. mini displayport is veel chiller. drie verschillende manieren VGA, DVI, en HDMI en ook nog eens met geluid als je dat wilt. ook is de resolutie veel hoger en is het mogelijk om beeldschermen te schakelen (net als bij firewire dat nog altijd sneller is dan USB. ik hoorde dat er ook een 1600 en 3200 versie aankwamen) bij eyefinity is het idd ook een vereiste omdat de aansturing via actieve displayport minder bandbreedte o.i.d. nodig schijnt te hebben.
Deze moederborden zijn allemaal voorzien van EFI. discussie is daarmee niet meer nodig omdat het de nieuwe soort "bios " is die met elke muis/toetsenbord bestuurd kan worden.
Nog genoeg. Zelf maak ik ook nog gebruik van een ps/2 poort. Dit omdat mijn mx518 een ps/2 aansluiting heeft.
ben ik niet met je eens,, als je rottige usb spullen met een matig drivers heb kan je systeem onbestuurbaar zijn, de betere gebruiken een aparte controller.
heb het wel gezien met bepaalde multifunctions en scanners of webcam......

een muis met USB kan je desnoods zonder wel even redden.
ik heb al meer dan een jaar een asus P6T7 en die was daarvoor ook al best lang te krijgen en die heeft ook geen pci sloten meer. wel 7 pci-e sloten }:O

maar non-pci plankjes zijn er inmiddels zat te vinden in de pricewatch...
ja de sup(p)erchip is alleen voor PS/2. Als je echter kijkt naar dat kreng zal je ook meteen opvallen waarom geen enkele fabrikant er een probleem van maakt die nog te plaatsen. Het kost niks en neemt ook geen ruimte in.

Het punt met legacy apparaten is dat het een verkoopargument kan zijn voor sommige klanten. Mocht je nog een dure PCI kaart hebben of toch nog WinXP willen installeren dan moet en zal je bord een PCI slot of floppy connector moeten hebben.

En degene die het niet gebruiken...waarom zo zeuren? het is toch niet dat de fabrikant je verplicht er iets op aan te sluiten.

@supersnathan94

USB support kan je in de BIOS toevoegen. Beetje afhankelijk van de MOBO fabrikant, het gebruikersdoel van het bord en de USB controller.
Ik vind die sabertooth bord wel leuk opzich, heb je ook minder kans om iets te beschadigen als je eens uitschiet met je schroevendraaier of een ander ongelukje is de kans denk ik kleiner dat er iets beschadigd raakt op het mobo.
Eigenlijk wel vreemd dat de techniek nog niet zo ontworpen is dat je geen electrische componenten meer kán aanraken. Je kunt het natuurlijk zo ontwikkelen dat je een helemaal afgesloten moederbord hebt met 'luikjes' voor PCI-express slots bijvoorbeeld, zoals dat bij S/PDIF connectoren het geval is.

Het doel is een stofvrije en beschermde omgeving voor alle componenten te bieden. Dat tactical vest ziet er nu heel cool uit, maar als je een ventilator hebt die daar continu lucht doorheen perst betekent dat ook heel veel stof wat zich binnen die behuizing ophoopt; niet echt iets waar ik nou zo blij van word.

Zelf denk ik eerder aan een volledig stof/lucht dichte kast, wat natuurlijk het probleem van koeling met zich meebrengt. Maar als de componenten energiezuinig genoeg zijn, zou dat best moeten lukken denk ik. Binnen je kast kun je dan wel een fan op je CPU/GPU hebben, maar de kast zelf zou dan genoeg thermische dissipatie moeten hebben om alle warmte kwijt te kunnen, zonder verse (stof-bevattende) lucht aan te zuigen.
features zoals het tactical vest mogen van mij wel meerdere fabrikanten gaan doen, ziet er goed uit!
Ja Guru3D heeft een Review van de ASUS Sabertooth P67 TUF.

http://www.guru3d.eu/article/asus-sabertooth-p67-tuf-review/
Hardware.info ook, jammer dat Tweakers.net niet die kans heeft gegrepen. :( Die cover is trouwens van plastic. :/
Bijgaand ook een zeer interessant filmpje over de EFI op het bord: http://www.youtube.com/wa...p;feature=player_embedded

Beide borden zien er erg goed uit, en toch vraag ik me (gezien de uitgebreide EFI) waarom het Sabertooth bord zo goedkoop is t.o.v. het Maximus IV Extreme bord.
Ik hoop dat al de classic bios keyboard shortcuts werken als vroeger, want het is echt vervelend dat je steeds minder en minder kan doen zonder muis.
Wat ik ervan begrijp zijn dit highend borden maar hebben ze nog niet de beschikking tot de nieuwe technologie met betrekking tot SSD en HDD en het cachen van informatie?

Edit:
Opgezocht: maakt inderdaad gebruik van de marvell sata3 controller. Nog wel erg duur dit bordje maar ik vind hem wel erg interessant. Ook de sabertooth maakt gebruik van de marvell sata3 controller

[Reactie gewijzigd door propheseus op 5 januari 2011 21:21]

denk het wel gezien de marvell controller die erin verwerkt zit. deze kan een SSD en een HDD samenvoegen tot een grote schijf met een prestatie winst die kan oplopen tot 80%. zogenaamde Hot-files worden dan opgeslagen op de SSD en als je dat wilt ook als backup op de HDD
370 euro voor dat Maximusbord is wel aardig aan de prijs. Ik heb hier een Gigabyte P67A-UD7 liggen, die een gelijke featureset biedt (met als verschil dat die een stel PCIsloten heeft ipv een extra x4 slot) en die ligt al voor 245 euro in de winkel. Zelfs als ik van de PWprijs uitga van ~310 euro dan zie ik niet in waarom die Asus zoveel duurder zou moeten zijn eigenlijk.
ja, maar jij bent dan weer anti asus.

Ontopic
Mooie bordjes, maar voordat ik een overstap overweeg wacht ik wel op de iets meer mainstream producten. Voorlopig houdt m'n P45/775 systeem het nog prima uit.
Ja, het is marketing met dat ROG spul en nu die sabertooth. Veel mensen willen die borden gewoon, omdat iedereen ze ook wilt hebben en ze er mooi uit zien. Net zoals EVGA met hun classified etc, het voegt niet zo veel toe. Maar het is wel slim, om een pakkende naam te kiezen.

Maar als je bijvoorbeeld deze 2 borden nou eens echt vergelijkt.
Voor de meesten Tweakers, is die sabertooth al meer dan genoeg.

Er zullen nog wel gewone bordjes komen, die geen fancy naam hebben. Maar wel een goeie prijs/kwaliteits verhouding hebben.

[Reactie gewijzigd door Zenix op 5 januari 2011 22:50]

Mja persoonlijk zie ik altijd zeer weinig tegenwaarde in bordjes boven de 100 Euro. Moet zeggen dat ik de sabertooth met plastic bekleding optisch wel geslaagd vindt. Maar goed uiteindelijk zitten moederborden in kastjes die onder je bureau staan nietwaar.
Prachtig moederbord, alleen zie ik van socket 1155 maar 2 producten in de Pricewatch op dit moment :?
Als je op p67 zoekt zie je er toch echt veel meer :)

http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=p67

Ik denk dat je het aantal processors bedoelt die nu te koop zijn? Dat wordt vanaf volgende week een stuk beter heb ik begrepen. Ik zelf wacht op de core i5 2500k waar nu nog geen prijsvermelding van is.

[Reactie gewijzigd door luckyjan op 5 januari 2011 20:07]

Ik wacht ook om deze reden. Ik wacht op de Intel Core i7 2600K.
Bestelling wordt dan:

Intel Core i7 2600K
Asus Sabertooth P67
OCZ RevoDrive X2 PCI-Express SSD 100GB
Videokaart weet ik nog niet en geheugen van OCZ. Max 8Gb.
De rest zijn kleine bedragen en de kast gebruik ik mijn oude Antec Nine Hundred voor.

Dat wordt knallen!
Een NF200-chip zorgt daarbij voor extra pci-express-lanes, zodat drie kaarten in x16/x16/x8-opstelling kunnen worden gedraaid. Met twee kaarten is x8/x8 het maximum.

Dit stukje snap ik niet zo goed, hoe kan het dat drie kaarten in 16x/16x/8x kunnen draaien. En twee kaarten maar in 8x/8x
Ik zag hem ook, lijkt me BS.

Ik denk dat er 8/8/8/8 in een quad bedoelt wordt.