Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 28, views: 9.533 •

Jon Shafer, de lead designer van het dit jaar verschenen Civilization V, is in dienst getreden van Stardock, de ontwikkelaar van Elemental: War of Magic. Shafer krijgt bij Stardock een eigen team waarmee hij een nog onaangekondigd spel gaat maken.

Jon ShaferWebsite BigDownload wist te achterhalen wat Jon Shafer is gaan doen na zijn onverwachte vertrek bij ontwikkelaar Firaxis Games. Shafer, lead designer en principal programmer van het in 2010 verschenen Sid Meier's Civilization V, maakte in december via LinkedIn bekend dat hij Firaxis had verlaten, maar liet in het midden of hij al een nieuwe werkgever had gevonden. Dat blijkt nu Stardock te zijn, de eveneens Amerikaanse ontwikkelaar van de Galactic Civilizations-serie en Elemental: War of Magic. Shafer begint bij Stardock met werken aan mod support voor Elemental: War of Magic. In de toekomst krijgt hij echter de verantwoordelijkheid over een eigen ontwikkelteam dat aan een nog onaangekondigd spel gaat werken.

Om die reden heeft Shafer ook voor Stardock gekozen. Tegenover BigDownload gaf hij aan dat hij van verschillende partijen aanbiedingen heeft gehad, maar dat hij fan is van de games van Stardock en dat hij bij zijn nieuwe werkgever de ruimte krijgt om te werken aan de games die hij zelf het liefst wil maken.

De inmiddels 25-jarige Shafer heeft vijf jaar voor Firaxis gewerkt. Hij begon als stagiair op de programmeursafdeling en had toen al tijdelijk bij Firaxis als bètatester gewerkt. Als programmeur werkte Shafer mee aan twee uitbreidingen van Sid Meier's Civilization IV. Daarna werd hij gepromoveerd tot lead designer van Sid Meier's Civilization V. Shafer was daarmee verantwoordelijk voor het ontwerp van het spel. Naamgever en oudgediende Sid Meier was als adviseur bij de ontwikkeling van het spel betrokken en droeg de titel executive producer.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)

Reacties (28)

Wel leuk voor hem dat hij op 25 jarige leeftijd al behoorlijk goed in de markt staat en ik hoop dat hij wat kon toevoegen aan de geweldige Civilization reeks.
en dat zijn nieuwe game net zo goed of beter word dan Civ.


Sorry corectie

[Reactie gewijzigd door Silver Wolf III op 5 januari 2011 09:52]

Je bedoelt 'kon toevoegen'.

Hij heeft zeker wel zijn stempel gedrukt op de Civ reeks met een grote reeks veranderingen zoals bijvoorbeeld de vorm van de vakken, city states, etc.
Daar is hij dus net weg. Hij was de lead designer voor Civilization V, dus hij heeft daar al veel werk voor geleverd. Nu gaat hij naar Stardock en mag hij in de toekomst zijn eigen game gaan maken.
Stardock is volgens mij een hele toffe developer om voor te werken. Zeker een die ruimte kan bieden aan wat kleinere, unieke projecten. Hopelijk kan Shafer daar wat toffe ideeen uitwerken tot vette games!
Veel zal hij niet meer bijdragen aan de Civilization reeks, aangezien dit net de positie is die hij verlaten heeft... ;-) Maar idd, toch chapeau voor een reeds indrukwekkende carriere...
Stardock, heeft met Sins of a Solar Empire echt een van de beste RTS games gemaakt, er begrijpelijk dus dat John Shafer overstapt naar stardock. Voor degene die niet weten waar ik het over heb:http://www.sinsofasolarempire.com/
Stardock is ook bekend van allerhande programma's zoals WindowsBlinds en eigenlijk enige echte tegenhanger van Steam: Impulse. Het is eigenlijk jammer voor Stardock dat Steam al zo groot was, want Impulse werkt naar mijn ervaring ook zeker niet verkeerd.

Daarnaast is Stardock ook een resoluut tegenstander van DRM, al helemaal wanneer dit de spelervaring kan hinderen.
Het is eigenlijk jammer voor Stardock dat Steam al zo groot was, want Impulse werkt naar mijn ervaring ook zeker niet verkeerd.
Vergeet even niet dat Stardock dit concept eind jaren 90 al gebruikte en daarmee ver voor Steam bestond het concept al kende. Steam is groot geworden omdat het grote titels bood, niet omdat het er eerder was.
Steam is juist groot omdat het DRM heeft, anders komem er toch geen grote titels? ;)
En veel van de andere titels hebben 'Sorry, this item is not available in your region'.
Jammer maar helaas, dan maar naar een andere verkoper.
Enige tegenhanger?

Stardock is maar een zeer kleine digitale aanbieder, gamersgate en direct2drive zijn tig keer groter en dat zijn wel zware concurrenten van steam.
Stardock heeft meer zn eigen produkten digitaal te koop staan en die van een paar andere indie developers.
Is dit niet al een heeeel oud bericht? Ik heb het gevoel dat ik dit al een keer eerder heb gelezen...

edit:

Ah hij had aangegeven weg te gaan maar nog niet heen waarheen

[Reactie gewijzigd door Ikke_Niels op 5 januari 2011 09:46]

eigenlijk wel een stel grapjassen, een game gedeeltelijk vernoemen naar een oud lead designer 8)7
Het is wel positief voor Shafer dat hij zich in zo´n korte tijd heeft kunnen opwerken van een stagiair tot lead designer, Zo zie je maar weer dat je met genoeg talent flink aan de weg kan timmeren.
Ik vond die Civ 5 niet zo leuk meer en ik denk dan ook dat ze hem beter "John Shafer's Civilization 5" hadden kunnen noemen, dan kunnen ze alsnog een andere Civ 5 maken die wel Sid's naam waardig is ! (dan hoef ik deze ook niet te kopen om mijn rijtje van 5 compleet te maken)
Doet hij goed met zijn 25, lead developer van een toch niet al te kleine titel waar veel fans toch best wel over te spreken zijn.
Ik kan me voorstellen dat iemand die schijnbaar niet echt onhandig is met een toetsenbord en wat regeltjes code toch ook wel eens iets wil maken dat niet voortborduurt op een bestaande titel.

En als Stardock dan een team en een redelijk vrije hand bied om een eigen spel te ontwikkelen dan kan ik me voorstellen dat hij zo'n overstap maar wat graag maakt. Juist omdat het een relatief kleine studio is zal hij er een stuk meer vrijheid krijgen dan in een studio die vele malen groter is.
Veel fans zijn juist teleurgesteld in Civ 5. Nieuwe gamers zijn enthousiaster. Het mist veel features en lijkt meer een versimpeling van Civ 4.

De hexagons zijn een grote en leuke vernieuwing, maar de AI heeft geen idee hoe het zijn troepen tactisch moet verplaatsen.
Hopelijk werkt hij aan een nieuwe Galactic Civilizations!
Zolang hij niet, net zoals met de Civ reeks, alle diepgang eruit haalt dan.
De reviews van CIV5 zijn inderdaad bedroevend op Amazon. Misschien dat hij niet geheel op eigen initiatief is vertrokken, maar dat Firaxis er wat druk op heeft gezet.
Op CivFanatics denk men dat ook, het forumgedeelte waarop staat dat ie weg is is een grote juichthread die ontstellend lang is.

Aan de andere kant is daar ook te vinden dat uit XML files blijkt dat Schafer wel wat meer van plan was met Civ 5 maar dat ie wss. door Take2 is teruggefloten.

Nouja, de uitgever waar je voor werkt tevreden houden is ook een vaardigheid dus vind het nog steeds goed dat ie weg is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Apple Sony Microsoft Games Politiek en recht Consoles Besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013