Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 45, views: 13.323 •

LG gaat zich met zijn Thinq-systeem bezighouden met domotica. Het systeem moet huishoudelijke apparaten verbinden met pc's, smartphones en tablets. Gebruikers kunnen zo apparaten besturen en onder andere het energieverbruik bijhouden.

LG's Thinq-systeem bestaat uit de onderdelen Smart Grid, Smart Diagnosis, Smart Access, Smart Adapt en Food Management. Gecombineerd met een pc, smartphone of tablet moeten die onderdelen het voor gebruikers mogelijk maken om hun huishoudelijke apparatuur vanaf elke locatie te besturen. Via de Smart Grid-functie kunnen apparaten zo worden geprogrammeerd dat ze zich alleen inschakelen op momenten waarop het energietarief laag is. De nieuwe LG-koelkasten geven zelfs aan hoe vaak de deur op een dag wordt geopend, zodat gebruikers kunnen zien of ze op die manier misschien het stroomverbruik opdrijven. De apparaten die compatibel zijn met het systeem houden verbruikstatistieken bij, zodat gebruikers rapporten over een bepaalde tijdsperiode kunnen opvragen waarin staat hoeveel energie is verbruikt en wat de bijbehorende kosten zijn.

Het Smart Diagnosis-systeem is ontworpen om gebruikers te assisteren bij het verhelpen van defecten. Bij kleine problemen kunnen de apparaten een push-bericht met een melding naar de computer of handheld van de gebruiker sturen. Voor ingewikkeldere problemen kan de machine een reeks piepjes afgeven, net als een moederbord, waardoor een monteur telefonisch kan achterhalen waar het probleem zit. De communicatie tussen de apparaten en bijvoorbeeld een pc of smartphone gebeurt via het Smart Access-systeem. Met dit tweerichtingssysteem kunnen apparaten meldingen naar de gebruiker sturen, maar ook van afstand worden bestuurd. Een wasmachine kan bijvoorbeeld worden aangezet terwijl de gebruiker op zijn werk zit en ook is het mogelijk om van een afstand de temperatuur van de koelkast te regelen. Het moet in de toekomst zelfs mogelijk worden om een geautomatiseerde stofzuiger van LG op afstand te besturen, waarbij een camera op het apparaat beelden terugstuurt.

Via Smart Adapt kan de software van apparaten worden geüpdatet, waardoor het bijvoorbeeld mogelijk wordt om nieuwe wasprogamma's of oveninstellingen te downloaden. De Thinq-koelkasten kennen ook nog een nieuwe functie waarmee kan worden bijgehouden welke producten zich binnenin bevinden. Gebruikers kunnen via een touchscreen of stemherkenning ingeven welke producten in de koelkast liggen en op welke datum ze verlopen. Via een pc of smartphone kan dan een lijst van de inhoud worden geraadpleegd, terwijl de koelkast ook een signaal kan geven als producten moeten worden weggegooid. LG gaat de nieuwe huishoudelijke apparatuur op de CES-beurs demonstreren. Het is nog niet bekend wanneer de producten in de winkels liggen.

LG Thinq domotica-systeem LG Thinq domotica-systeem LG Thinq domotica-systeem LG Thinq domotica-systeem LG Thinq domotica-systeem LG Thinq domotica-systeem LG Thinq domotica-systeem

Reacties (45)

Mooie ontwikkeling.

ik zie mij wel de stofzuiger inprogameren op mijn telefoon :D
Ik denk dat de koelkast gedeelte niet zo storm gaat lopen (omdat je de producten nog zelf in moet voeren, en we weten allemaal hoe lekker stemherkenning werkt ;)).
Verder lijken die smartgrid toepassingen mij wel bijzonder goed middel om energie te besparen en je huishoudelijk leven goed in te richten. Ik vind het alleen jammer dat het allemaal apparaten betreft van 1 fabrikant.

Uiteindelijk zal dit wel weer uitlopen op een strijd waarbij er meerdere formats zijn en verschillende koelkasten ondersteund worden door verschillende systemen, waar uiteindelijk de gebruiker de dupe van wordt (je wordt verplicht apparaten van een bepaalde fabrikant aan te schaffen omdat het anders niet binnen je huishoudelijk systeem past.)

[Reactie gewijzigd door Urza- op 4 januari 2011 15:15]

met een barcodescanner en een online productdb zou je wel snel producten kunnen invoeren + info kunnen opvragen.
"Gebruikers kunnen via een touchscreen of stemherkenning ingeven welke producten in de koelkast liggen en op welke datum ze verlopen." staat er in het artikel.
klopt, daarom dat ik mijn idee post van hoe ik zo'n ding zou bouwen.
Een zuinige *Pad tegen de frigo en met webcam barcodes laten scannen (en daarboven de datum invoeren via een touch app)
Kan je alles storen in een DB en kan je op je smartphone raadplegen of je alles hebt om je spaghetti te maken :) en of het al dan niet vervallen is :Y)
Haha wel een leuk idee, alleen waarschijnlijk meer werk dan het waard is :), maar natuurlijk wel heel tweakeresque (woord van 2011!)
Maar kon je dat niet al met zon appie heijn app oid? Een foto maken van de barcode en dat die de producten dan herkende (zoals de post hieronder min of meer zegt).

En dan ga je nog niet echt in op wat mijn aanvankelijke punt was, namelijk dat er teveel verschillende systemen zijn die niet goed met elkaar werken. Als je zelf creatief genoeg bent om met een dergelijke oplossing te bouwen en het werkt nog steeds niet met het systeem dat je net in je huis hebt laten aanleggen dan heb je er uiteindelijk nog helemaal niets aan.

edit: opmaak

[Reactie gewijzigd door Urza- op 4 januari 2011 16:58]

"Smart Diagnosis-systeem is ontworpen om gebruikers te assisteren bij het verhelpen van defecten"
Een moederbord van 200-300 euro? om te kijken of de koelkast gerepareerd moet worden?
De opvolger van de mijne gaat hooguit dat bedrag kosten ... ;)
Verder is mijn koelkast elke week bijna leeg.
En de wasmachine op het werk aanzetten. Wie vult dat ding tevoren? En dan ga je naar je werk om het daar pas aan te zetten? Tsss ...
Hoe vind je een manier om de consument overbodige zaken aan te praten ...
Hey, aan eten moet je ruiken niet naar de datum kijken.
Weggooimaatschappij ;)
Gewoon via de camera op je mobieltje de barcodes inscannen. Je mobiel zit al gekoppeld aan je koelkast dus dat moet super simpel te realiseren zijn. (super simpel voor de programmeurs van dit gebeuren that is.

Verder dit zat er natuurlijk al lang aan te komen het was alleen de vraag wanneer precies maar nu lijkt de 1e echte grote fabrikant de stap te nemen.
in je appels -yum-. Enig idee hoe groot de gemiddelde RFID sticker is ? Minstens 3cm². Nadere correctie, iets minder, wel die richting.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 5 januari 2011 02:25]

Ik zie dan wel weer kansen voor rfid chips in verpakkingen. Twee grote plussen: automatisch afrekenen bij de kassa en voorraad beheer van je koelkast.

Nadeel, is dat een handige jongen met een rfid scanner precies kan zien hoeveel bier er in je koelkast staat en welk merk :+
Is niet echt nadeel koelkast werkt redelijk al rf shielding.

Daarnaast is het natuurlijk nog makkelijker dat als je de boodschappen via internet besteld en koopt zodra deze geleverd worden de info automatisch in je koelkast staat. en uitrekent hoe je hem het best kan inrichten. Scheelt die koelkast in de garage misschien wel.
als ' ie dan ook ff scant hoeveel er al op zijn en me nieuwe brengt... :+
Beetje tweaker bouwt dat toch zelf voor helft van de prijs? Bij mij is de meerwaarde of onderscheidende van LG niet geheel duidelijk. Vergelijk 't bijv. met http://www.eminent-online.com/en/group/5/1/e-domotica.html - wat is nieuws?

@arjankoole; voor 1000 heb je wel zo'n beetje alles wat nodig is voor; openmaken van voordeur, automatisch gordijnen open/dicht doen, beamerscherm laten droppen, koelkast temperatuur regelen, verlichting, verwarming etc. Vriend van me installeerd dit soort systemen - en stelt bar weinig voor.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 4 januari 2011 15:23]

Volgens mij is een heel groot deel van de wereldbevolking geen tweaker hoor.
"Beetje tweaker", daar zie je de meerwaarde voor 99,99999% van de klanten.
Ik weet niet hoe 't met jou zit, maar ik heb tegenwoordig echt geen tijd en/of energie meer om letterlijk alles maar zelf te bouwen.

Daarnaast: heb je wel eens gezien wat domotica systemen/componenten kosten? Daar wordt ik niet vrolijk van.
Ik ben het helemaal met je eens.

Ik ga een nieuw huis bouwen. Heb alle domotica systemen op een rij gezet.

Uitkomst is dat traditioneel schakelen en aansluiten op een plc met een interface naar het internet veruit het goedkoopste is.

Ik kan vele meters draad kopen voor 1 intelligente schakelaar.

O ja, ik had notabene de inkoopsprijzen van een elektro technische groothandel.
voor 1000 heb je wel zo'n beetje alles wat nodig is voor; openmaken van voordeur, automatisch gordijnen open/dicht doen, beamerscherm laten droppen, koelkast temperatuur regelen, verlichting, verwarming etc. Vriend van me installeerd dit soort systemen - en stelt bar weinig voor.
Nou ik weet niet wat je vriend voor 1000 Euro doet maar op je link vind ik alleen maar iets over draadloze alarmsystemen van eminent. Als ik even verder google vind ik een starterset voor 1000 Euro van een touchscreen, 1 sensor en twee schakelbare stopcontacten.

Jouw vriend mag bij mij thuis dat hele pakket aanbrengen voor 1000 Euro en weet je wat dan krijgt hij ook nog een fooi van 10% erbij!
De systemen die je vriend zijn toch wel erg beperkt vergeleken met wat LG nu aan het ontwikkelen is. Op afstand bestuurbare schakelaars, beveiligingscamera's en een afstandsbediening is echt wel iets anders dan een systeem dat je koelkast, wasmachine, tv, beveiliging en wat al niet meer VOOR je regelt. Het systeem van LG zit namelijk ook gekoppeld aan een smart meter waardoor hij op basis van de actuele stroomprijs (die in de toekomst zal gaan fluctueren op basis van energievraag en -aanbod) gaat bepalen welke apparaten aan kunnen en welke beter even uit kunnen blijven. Dat is overigens ook meer dan alleen domotica zoals het artikel verondersteld.
Ziet er wel netjes uit, alleen zie ik nergens de nuttige functies als het licht aan- en uitdoen, de verwarming instellen, alleen minder nuttige dingen als een droogkast, wasmachine, ...
Uiteindelijk is de huishoudrobot natuurlijk een betere oplossing :)
Die kan alles wat die ingewikkeldere systemen ook kunnen, maar als je bv vergeten bent vlees eruit te leggen voor het avondeten ofzo kan die dat ook nog, en je kinderen van school halen.
Uiteindelijk doen machines alles voor ons en zweven we rond in van die stoeltjes zoals de mensen in wall-e.;)
Prachtig onderwerp.

Is plaatje 3 nu een cleaningbot met cam? Weet nou niet of dat een goed idee is...
En hopsakee, direct vendor lock in met een domotica systeem wat alleen werkt met eigen witgoed apparatuur. Nee dankje, hier pas ik voor. Ik ben momenteel erg into "domotica" want m'n hele volgende huis wordt er wat mij betreft mee "behangen". Dan wil ik alleen wel meuk die ook werkt op non-same-vendor apparaten.

Oh en die interface. Het is dat ik geen 12 meer ben, dan had ik hier alleen maar "bwhahaha" over kunnen zeggen. Nu kan ik zeggen dat het tótaal niet aansluit op de huidige interfaces die draaien op pc's, tablets en smartphones. Het lijkt wel of het 16 jarige neefje van de CEO dit heeft mogen fotoshoppen.

Verder biedt dit systeem niets want andere, betere, systemen ook al niet bieden. Behalve vendor lock in. Yuck.

[Reactie gewijzigd door Fallen Angel op 4 januari 2011 15:13]

Ik ben zelf ook net begonnen met het mij verdiepen in domotica en ben primair op zoek naar systemen die werken op linux - heb je daar ervaring mee (of enige links er naartoe?)
De twee primaire standaarden op dat vlak, Z-Wave en ZigBee, zijn beiden van een dusdanige aard dat ze conflicteren met open source licenties als de GPL.

ZigBee is dan nog het meest een open standaard, maar niet 'vrij'.
6Lowpan moet je dan even naar zoeken, dat is sinds kort geintergreerd in de linux kernel o.a.

Het is IPV6 over een IEEE 802.15.4 link (waar zigbee en z-wave ook over werken).

Dus zoals IPV4 & IPV6 over een Wifi link werken (IEEE 802.11) gaat dit over een low power link.

Er is ook een microstack die in microcontrollers kan, dus je zou in theorie dan een microcontroller in een lichtschakelaar of stopcontact hebben en dan vervolgens een accesspoint met een 6lowpan aware kernel uitrusten om deze signalen weer op te pakken. In theorie :)
Het wordt voor mij pas van belang wanneer de apparaten zelf de wasmachine laden, ontladen en de gedane was in de kast plaatsen... Tot die tijd slaap ik lekker verder :z
Drogen lijkt me dan geen overbodige tussenstap ;)
En hou je zo een hoop geld in je zak.

Beetje moderne wasmachine heeft gewoon een functie waarop je in kan stellen dat hij pas over XX uur aan moet gaan.
Een koelkast die bij houd wanneer iets over de datum gaat los ik op door FIFO (first in first out) alles erin te zetten.
En een oven programma? Nouja ik kan zelf wel op de verpakking kijken en aan de twee hele knoppen van mijn oven draaien om de temperatuur en soort verwarming in te stellen.
en mijn stofzuiger programmeren op werk...tja daar werk ik :+

Heel grappig dit soort systemen maar buiten een systeem wat errors in apparatuur doorgeeft is het wat mij betrefd overbodige luxe voor de gemiddelde Nederlander :)

[Reactie gewijzigd door sapphire op 4 januari 2011 15:21]

Onder domotica verstond ik wat anders. Zou mooi zijn als je het hele huis kon gaan bedienen, zoals lampen en AV apparatuur erbij (wat met X-10 protocol al kan).

Natuurlijk is dit mooi, maar je zit wel weer aan 1 merk vast. Als de handen nou samen komen en dit een universeel product zou worden aangeboden door alle merken. Addons erbij :) dan zie ik er wel potentie in.

[Reactie gewijzigd door barry457 op 4 januari 2011 15:15]

Vraag me af wat die apparaten gaan kosten?

Ik vraag me ook af als je dan de extra investering beschouwt tov goedkopere modelen of het economisch wel zin heeft.
Dit is al een of jaar 8 de belofte.
Hier: nieuws: LG lanceert koelkast met internetfunctionaliteit LG koelkast met internet functionaliteit

Koelkasten aangesloten op internet, op afstand de wasmachine aan zetten etc.
Concreet verder (en echt te koop ) dan de Miele @home reeks komen fabrikanten maar niet
( http://www.miele.nl/apps/...nsf/LookUpPage/Miele@home )

[Reactie gewijzigd door weeraanmelden op 4 januari 2011 15:28]

Mooi man, straks met je Android tablet, je robo-stofzuiger aansturen :+