De hoofdverdachte van de geruchtmakende Amsterdamse zedenzaak, Roberts M, heeft waarschijnlijk gebruikgemaakt van encryptieprogramma TrueCrypt en een complex wachtwoord bij de versleuteling van de harde schijf van zijn computer.
Dat stelt de Volkskrant op basis van betrokkenen bij het onderzoek naar de verdachte. Afhankelijk van het gebruikte versleutelingsalgoritme kan het bijna onmogelijk zijn om de encryptie te kraken. TrueCrypt maakt voor de versleuteling bijvoorbeeld gebruik van de 256bit-algoritmes van AES, Serpent of TwoFish, of van een combinatie van die drie.
De meest bruikbare methode om de bestanden op de schijf van Roberts M. te kunnen benaderen is daarom een brute force-aanval, waarbij alle mogelijke wachtwoorden worden uitgeprobeerd, bevestigt Ronald Prins, directeur van beveiligingsbedrijf Fox-IT.
Daarbij biedt TrueCrypt ook nog de mogelijkheid van plausible deniability, waarbij een deel van de schijf onzichtbaar kan worden gemaakt en niet is aan te tonen dat het om een versleuteld gedeelte gaat. Zelfs als de gebruiker zijn wachtwoord voor het zichtbaar versleutelde deel geeft, kan het onzichtbare deel onontdekt blijven. Weliswaar heeft Roberts tijdens verhoren enkele codes gegeven aan de politie, maar die zouden slechts een deel van de harde schijf, met daarop strafbaar materiaal, hebben vrijgegeven.
Een team cryptologen van het Nederlands Forensisch Instituut probeert de schijf van de verdachte te ontsleutelen. Hun werk wordt bemoeilijkt doordat het zedenteam bij de inval de desbetreffende computer heeft uitgezet. De verdachte was ingelogd tijdens die inval en probeerde toen bestanden te wissen, verklaren betrokkenen. Die bestanden konden wel worden teruggehaald.
... ook een manier van bruteforce te werk gaan...In de UK kan men je gijzelen totdat je je code geeft.
Nee, bruteforce in dat geval zou zijn: martellen tot je de code geeft.[...]
... ook een manier van bruteforce te werk gaan...
Dat gaat dus niet als je een systeem hebt wat om de zoveel tijd (of bij elke login) een nieuwe code genereert. Als er dus iemand in je systeem loopt te poken, wordt zonder zijn medeweten de sleutel verandert omdat je zelf een bepaalde handeling niet gedaan hebt of je systeem van de buitenwereld wordt afgesneden. Het cryptografische equivalent van een dodemansknop dus.[...]
Nee, bruteforce in dat geval zou zijn: martellen tot je de code geeft.
Je kan natuurlijk beargumenteren dat als iemand zijn data op DIE manier beveiligd, die data blijkbaar zo gevoelig is dat de gebruiker de kans op de doodstraf voor lief neemt.De grap is dat ze je dan kunnen martelen tot je er letterlijk en figuurlijk bij doodvalt, maar je geen password kan prijsgeven, dat weet je immers gewoon niet.
Dat is een gevaarlijke aanname: In zo'n geval beschouw je hem dus schuldig tot hij zelf het tegendeel kan bewijzen. Als ik iemand doodmartel die van niets weet omdat ik er heilig van overtuigd ben dat ie iets achterhoudt, dan heeft de rechter nou eenmaal niet veel meer te doen. Als later blijkt dat hij werkelijk van niets wist, dan is het dus regelrechte moord.[...]
Je kan natuurlijk beargumenteren dat als iemand zijn data op DIE manier beveiligd, die data blijkbaar zo gevoelig is dat de gebruiker de kans op de doodstraf voor lief neemt.
En dan is het dus zijn eigen keuze om doodgemarteld te worden.
Iemand martelen voor een bekentenis werkt niet, omdat je niet (snel) kunt uitvinden of iemand liegt om maar van het martelen af te zijn. Maar iemand martelen voor een code werkt wel degelijk. Als hij liegt, dan is dat snel genoeg uit te vinden. Als hij niet liegt, ben je daar ook snel achter.
ja dat klopt, met het doordraaien schiet je niks mee op, net als met het "wraak nemen" op die persoon. nu moet ik zeggen dat als al iemand mij kat z'n staart tussen de deur beukt ik 'm ze tanden uit ze b*k sla maar ik ben dan ook geen goed voorbeeld.Dus als ze je familie uitmoorden, op zoek naar terroristen en je bent een 'victim of circumstance' moet je ja en amen zeggen en rustig blijven want het is niet verstandig door te draaien
[Reactie gewijzigd door jim.c op maandag 3 januari 2011 14:27]
Helemaal mee eens. Op het moment dat je eigen kind in de verhoorkamer zit en de politie je onschuldige kind tot moes slaat omdat ze denken dat er nog een verborgen partitie moet zijn (terwijl het slechts ongepartioneerde ruimte is..) draai je je mening zomaar 180 graden.op het moment dat het jouw kinderen zijn zal je zien dat je er heel anders over denkt.
[Reactie gewijzigd door Tiesk op maandag 3 januari 2011 17:52]
Klopt, maar dat maakt die gedachte daarom niet goed.op het moment dat het jouw kinderen zijn zal je zien dat je er heel anders over denkt.
Behalve als je een officier van justitie bent, dan zeg je dat het tijdens het surfen per ongelijk op je schijf terecht gekomen is en wordt je hoogstens weg gepromoveerd.Je realiseert je wel dat alleen het bezit van kinderporno al strafbaar is?
[Reactie gewijzigd door ijmert op maandag 3 januari 2011 12:56]
Ooit er wel eens over nagedacht dat TrueCrypt ook op sector-niveau kan werken en niet per sé containers hoeft te hebben die even groot zijn als de inhoud?Ja, 'Plausible Deniability'. Maar het NFI is ook niet gek hoor; bestanden kleiner dan 1 MB zullen waarschijnlijk geen TC container zijn (in dit geval erg onpraktisch met grafisch materiaal) en een TC container heeft geen signature in de file-header, .doc bestanden wel. Ofwel dat kun je geautomatiseerd scannen.
Mooi niet! "zuiver random" heeft "informatietechnisch" precies dezelfde eigenschappen als "de hoogst mogelijke informatiedichtheid", namelijk dat alle sequensen van 1'en en 0'en net zoveel voorkomen. Dus 0000 komt evenveel voor als 0101 of 1101, zowel bij "random ruis" als bij zip.Volgens mij kun met statistche methoden best aantonen wat waarschijnlijk wel en niet ge-encrypt is.
[Reactie gewijzigd door kidde op dinsdag 4 januari 2011 10:18]
Heeft totaal geen zin. Als ik een TrueCrypt partitie heb, met daarin nóg een (verborgen) TrueCrypt partitie, dan kan de politie - indien ik het wachtwoord voor de eerste partitie afgeef - nooit vaststellen of ze nu wel alles hebben. Want ook al is de partitie 20GB groot (kunnen ze bepalen door de HDD op bitniveau te bestuderen) en ze vinden maar in totaal 4GB aan data, dan nóg kun je niet zeggen dat er een verborgen partitie aanwezig moet zijn; de vrije ruimte wordt namelijk ook van random data voorzien (en die is net zo random als een TrueCrypt partitie eruit ziet zonder de correcte passphrase). Het idee hierachter is dat de verhoorders inzien dat martelen (of vrijheidsontneming) geen enkele zin heeft, omdat de verdachte net zo goed gewoon de waarheid kan spreken (er is maar één partitie). Zie ook Rubberhose.In de UK kan men je gijzelen totdat je je code geeft.
[Reactie gewijzigd door Rick2910 op maandag 3 januari 2011 11:07]
[Reactie gewijzigd door Rick2910 op maandag 3 januari 2011 11:15]
nu heb ik niet alles omtrent deze zaak gevolgd, maar robert M. had toch alles op een site staan die door hem gehost werd... daarbij heeft hij bekend (sorry weet ik niet zeker heb dus geen bron).Omdat een cd-tje met een keyfile erop veel makkelijker in de blender past dan een hele HDD. Plus, die zit meestal in je PC ingebouwd, en alles wat langer dan 20 seconden duurt (bons bons, POLITIE!!) is niet haalbaar in zo'n situatie. De keyfile 'veilig' verwijderen werkt in zo'n geval ook goed (bijv. onder OSX, keyfile naar de prullenbak, Finder --> Prullenbak veilig legen). De keyfile online hosten werkt nog veel beter, dan kun je de toegang tot je schijf zelfs van afstand (zeg vanaf je werkplek als je een SMSje van je alarmsysteem krijgt) onmogelijk maken. Zorg dan wel dat je een hoster hebt die geen backups maakt van je webspace, anders is het natuurlijk een koud kunstje om dat bestand te retrieven.
Edit: onhoudt verder dat pedofielen vrijwel altijd 'encryptie-expert' zijn geworden omdat ze hun daden willen verhullen, en niet omdat ze encryptie zo tof vinden. De kans op implementatiefouten is bij die groep dus zeker aanwezig en ik denk dat we op dat vlak alle mogelijkheden aan moeten grijpen. Een bekende methode is een werkende PC op een 230V accu overprikken in de hoop dat de passphrase nog ergens in het interne geheugen rondzwerft. Helaas hebben deze mensen vaak een 'kill-switch' op hun machine zitten waardoor dat truukje slechts zelfden opgaat.
[Reactie gewijzigd door jim.c op maandag 3 januari 2011 14:39]
Nee, zo werkt dat niet. TrueCrypt kan pas rekening houden met een verborgen container als je zelf expliciet aangeeft dat die er is en wat het wachtwoord ervan is. Doe je dat niet dan wordt de container rustig overschreven.en kan je met truecrypt niet b.v. op de 2e partitie gewoon steeds data bijschrijven totdat de schijf vol is, als er dan b.v. volgens de schijf nog 5 gig over is weet je dat er nog wat achter zit
ah das balen,[...]
Nee, zo werkt dat niet. TrueCrypt kan pas rekening houden met een verborgen container als je zelf expliciet aangeeft dat die er is en wat het wachtwoord ervan is. Doe je dat niet dan wordt de container rustig overschreven.
en het feit dat hij een site hoste met waarschijnlijk kp erop, ik neem aan dat ze dat ook wel kunnen achterhalen... beetje hacker moet dat toch wel lukken laat staan de technische recherche.Hij werd aangehouden omdat er in de VS foto's werden gevonden waarna het spoor naar hem leidde.
... ik heb een magnetron naast me pc en me deur zit beneden dus ja als iemand binnenkomt struikelen ze eerst over de schoenen dan moeten ze nog 1 voor 1 de trap op, heb ik tijd om de schijf in me magnetron te doen... o nee wacht die zit nog in de computerWat nog snelelr werkt ....
BONK BONK BONK .... PIEP PIEP in de magnetron ... binnen 2 sec is die cd dood
maarja wie heeft een magnetron naast de PC/deur
[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op maandag 3 januari 2011 16:51]
Is hier al uitleg/een whitepaper van bekend? Of een link? Idd zeer interessant.Deze techniek zit al in experimentele encryptors van Siemens zelf bijvoorbeeld.
[Reactie gewijzigd door Rick2910 op maandag 3 januari 2011 12:14]
[Reactie gewijzigd door Nizno-onziN op maandag 3 januari 2011 12:38]
Het hangt er vanaf hoe lang de beveiligde gegevens waardevol blijven. 3 voorbeelden waar de gegevens slechts over korte termein geheim hoeven te blijven:Immers: als een encryptie in 14 dagen te kraken is, maar de betreffende sleutel slechts 1 uur geldig hoeft te zijn kun je nog steeds spreken van een veilige encryptie.
[Reactie gewijzigd door mae-t.net op dinsdag 4 januari 2011 02:12]
Truecrypt moet toch zelf ergens bijhouden dat er een verborgen partitie is en waar die begint en zich bevindt ? Anders zou een willkeurige mutatie op de Truecrypt partitie de verborgern partitie corrumperen.Heeft totaal geen zin. Als ik een TrueCrypt partitie heb, met daarin nóg een (verborgen) TrueCrypt partitie, dan kan de politie - indien ik het wachtwoord voor de eerste partitie afgeef - nooit vaststellen of ze nu wel alles hebben.
[Reactie gewijzigd door SKiLLa op maandag 3 januari 2011 13:19]
Dat lijkt mij eerlijk gezegd vrijwel onmogelijk. Allereerst is het al "lastig" om random data te genereren en mist Truecrypt de daarvoor benodigde hardware. Oftewel, de lege ruimte van een TC partitie is naar alle waarschijnlijkheid niet random. Beschreven data zal weer fundamenteel afwijken van onbeschreven data dus het is goed mogelijk te bewijzen dat er nog verborgen data op de harddisk staat.PS: Er zijn verschillende onafhankelijke tests uitgevoerd en de verborgen TC partities zijn echt niet van statische ruis te onderscheiden ...
[Reactie gewijzigd door degener op maandag 3 januari 2011 17:38]
[Reactie gewijzigd door degener op maandag 3 januari 2011 16:57]
Je kunt natuurlijk nooit veroordeeld worden voor obstructie van de rechtsgang als jijzelf de verdachte bent. Dat zou wel makkelijk zijn, of je bekent, en je gaat de bak in, of je bekent niet, en je gaat ook de bak in.nee, in nederland kan men je alleen maar veroordelen op het niet mee werken van het onderzoek. dus je kan wel gestraft worden door niet de code te geven.
[Reactie gewijzigd door mae-t.net op maandag 3 januari 2011 14:43]
wat ik denk dat hij doet is, eerst bekennen op enkele "kleine" misdrijven, hij wordt veroordeeld b.v. 5 jaar cel komt hij weer uit de bak als vrij man klaar om te gaan en te staan waar hij wilt zonder dat hij nogmaals kan worden veroordeeld omdat hij dat al eens is voor die dingen (tenzij ze hem nogmaals pakken)Toch niet, want iemand die iets bekent is daarmee niet automatisch verdachte voor nog meer misdrijven. Voor elk extra misdrijf is hij net zo goed onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Hoe vervelend we dat ook zouden vinden, maar dat we van iemand gruwen om wat hij heeft gedaan, betekent niet dat we hem automatisch tot zondebok mogen maken van alles wat hij of anderen misschien wel of misschien niet hebben gedaan.
Bovendien nog een heel belangrijk punt: een bekentenis is geen sluitend bewijs dat iemand iets gedaan heeft. Als ik me morgen op het politiebureau meld en een aantal misdrijven beken (wat onzin is, want ik heb geen misdrijven gepleegd), is toch te hopen dat ik na onderzoek weer vrijkom, ook al blijf ik erop staan dat ik ze gepleegd zou hebben.
[Reactie gewijzigd door BeosBeing op woensdag 5 januari 2011 10:53]
[Reactie gewijzigd door BeosBeing op woensdag 5 januari 2011 10:54]
[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op maandag 3 januari 2011 14:11]
Mits je snel genoeg van voordeur tot een open pc-kast bent. En als hij het nodige weet van TC, heeft hij ook hotkeys voor 'wipe cache'. Vervolgens zet hij de pc uit want weet hij best dat hij kwalijke dingen doet.Zeker als de verdachte met zijn computer bezig was, was het best wel plausibel dat de sleutels die ze nu niet te pakken kunnen krijgen in zijn werkgeheugen aanwezig waren en had een aanval op zijn geheugen een wereld van verschil kunnen maken.
Waarom zou ik reeds versleutelde data willen overschrijven ? Het eventeel teruggehaalde is nog steeds versleuteld.en je hebt gelijk, onherstelbaar verwijderen duurt iets langer dan wat NTFS normaal uitvoert.
[Reactie gewijzigd door Darkstriker op maandag 3 januari 2011 18:09]
Hoe lang bestaat de aarde... (*zucht* daar heb je pas bruteforce bij nodig om dat te weten te komen)5 jaar is vrij weinig. In de volkskrant van vanochtend las ik dat zijn 23-letterige wachtwoord uit 2003 wel "iets" langer zou duren (enkele keren langer dan dat de aarde bestaat).
Nee hoor, alleen een priester.Hoe lang bestaat de aarde... (*zucht* daar heb je pas bruteforce bij nodig om dat te weten te komen)
Wat is 'teveel'? Volgens mij moet het met een intelligent kraakmodel mogelijk zijn om sneller met een aantal bestanden waarvan je verwacht dat ze aanwezig zijn een sleutel te kraken, dan dat zonder die bestanden te doen. Dat was het punt, dat het mét die bestanden desalniettemin nog heel lastig blijft is ook nooit betwist.probleem is dan weer dat je niet weet waar die bestanden zich bevinden op de schijf en hoe gedefragmenteerd die bestanden zich op de schijf bevinden, dit levert teveel mogelijkheden op.
Dat zou ik dus wel zeggen, een principe heet dat.Kijken of je dat ook zegt als later een van jouw kinderen misbruikt blijkt te zijn en op de hardeschijf van een persoon als Robert M staat, denk dat je dan maar wat graag het wel ziet gebeuren zodat de bewijslast des te hoger is!
Tja, daarvan hebben we in 1940-45 helaas zeer slechte voorbeelden van gezien.De Nederlander is bereid al zijn rechten en vrijheden op te geven als iemand anders maar wordt veroordeeld...
Zelfs mensen die zelf ooit misbruikt zijn, denken niet zo...Kijken of je dat ook zegt als later een van jouw kinderen misbruikt blijkt te zijn en op de hardeschijf van een persoon als Robert M staat, denk dat je dan maar wat graag het wel ziet gebeuren zodat de bewijslast des te hoger is!
[Reactie gewijzigd door EthirNandor3 op maandag 3 januari 2011 16:00]
[Reactie gewijzigd door CobraVE op maandag 3 januari 2011 10:18]
[Reactie gewijzigd door Cloud op maandag 3 januari 2011 15:00]
Dat kan... of KON... Lucia de B. is namelijk op basis van stomme wiskundige niet kloppende kansberekening jaren achter slot en grendel geplaatst door dit soort stommigheden.Neemt niet weg dat het wel vreselijk zou zijn als je daadwerkelijk veroordeeld zou kunnen worden zonder dat echt bewezen is dat je schuldig bent. Er zijn landen ter wereld waar dat prima kan, maar laten we van Nederland niet ook zo'n land maken.
Dat is totaal niet relevant, dat zou namelijk alleen maar opgaan als elk persoon 100% rationeel te werk gaat in zijn doen en laten. Misschien heeft iemand zijn vakantiefoto's wel in een TrueCrypt container zitten voor het geval zijn laptop wordt gestolen. Ik moet er niet aan denken dat ik in zo'n geval bij gebrek aan bewijs en puur op het aangewakkerde gevoel van een rechercheur voor jaren de bak in vlieg. Dan kun je het rechtssysteem net zo goed meteen opheffen en weer naar de publieke terechtstelling terugkeren (waarbij de mening van de bevolking bepaalde of iemand wel of niet schuldig was).waarom zou je het anders verbergen
Dat BOEIT niet. Als ik wordt betrapt bij een inbraak en er is in die straat al meer ingebroken, dan heb ik dat automatisch ook gedaan?!Er IS al strafbaar materiaal gevonden
[Reactie gewijzigd door Rick2910 op maandag 3 januari 2011 12:08]
[Reactie gewijzigd door CobraVE op maandag 3 januari 2011 10:54]
Dat is gelul: Dat hij ervan verdacht wordt kinderporno te bezitten en mogelijk ook te hebben gemaakt, wijst er eerder op dat het tegendeel waar is.CobraVE:
Deze persoon gaat 100% rationeel te werk
[Reactie gewijzigd door BeF-Bacchus op maandag 3 januari 2011 13:03]
Ik heb geen flauw idee. Misschien (compromitterende?) privé foto's van hem en zijn partner...[...] Rara wat zou daar op staan.
Ohja, krijgen we dat weer: als je je disk encrypt dan zal er wel illegaal spul op staan. Er zijn zat redenen om je disk te versleutelen; ik doe dat zelf ook, ben ik nu meteen verdacht? Sterker nog, hoe meer ik het nieuws lees en dit soort aantijgingen, hoe meer reden ik zie om je disk standaard te encrypten.Lijkt me dat als je genoeg illegaal materiaal vind op het zichtbare gedeelte van de schijf, je er simpelweg vanuit kan gaan dat de rest ook volstaat met onzin die illegaal is. Anders is er namelijk absoluut geen reden om je schijf zo goed te versleutelen.
Hoe erg het ook is waar deze man van verdacht wordt, hij heeft ook gewoon rechten. Je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling en een encrypted disk "die wel vol illegaal spul zal staan" is geen bewijs.Hij kan altijd bewijzen dat wat er op het versleutelde gedeelte staat niet illegaal is door de codes te geven als hij wil. Omgedraaide bewijslast, de belastingdienst mag het ook dus het lijkt me niet zo raar het hier ook even toe te passen.
[Reactie gewijzigd door Zoijar op maandag 3 januari 2011 10:23]
[Reactie gewijzigd door CobraVE op maandag 3 januari 2011 10:29]
Je kan het vermoeden, maar het is verder zinloos. Dat hoeft helemaal niet; geen enkel bewijs.Ligt eraan, als ik op jou pc kijk en in het niet versleutelde gedeelte kinderporno aantref..... Dan is er een gegronde reden om te concluderen dat er in het versleutelde gedeelten hetzelfde zo niet erger staat.
Ik snap het prima. Hij hoeft helemaal niet te bewijzen dat er geen strafbaar materiaal op staat, want 'by default' staat dat er niet op totdat het tegendeel bewezen wordt. Jouw interpretatie van omgekeerde bewijslast is wel degelijk 'schuldig totdat het tegendeel bewezen wordt'. Ook deze man heeft rechten: hij hoeft helemaal niks af te geven en als hij kiest om dat niet te doen is er niks aan de hand. Anders zou het ook een zinloos recht zijn. Als je dan niet meewerkt aan je eigen veroordeling wordt je alsnog veroordeeld omdat je niet meewerkt, dus wordt je verplicht om wel mee te werken. Het is bijna hetzelfde als het ik-heb-niks-te-verbergen argument.Je snapt het principe van omgedraaide bewijslast niet he? Hij hoeft de codes alleen maar af te staan om te bewijzen dat er geen strafbaar materiaal op staat. Staat hij ze wel af, dan werkt hij vrijwillig mee, dat is gewon toegestaan. Staat hij ze niet af dan kunnen we gezien het eerder getoonde bewijs vanuit gaan dat de rest ook niet pluis is.
[Reactie gewijzigd door Zoijar op maandag 3 januari 2011 10:45]
Het is krom, maar zoals ik al zei doet de belastingdienst dit dus regelmatig, omdat het gewoon mag. Bewijs jij maar dat je GEEN belastingfraude hebt gepleegd, bij een gegrond vermoeden.
Iedereen is toch crimineel tenzij het tegendeel bewezen is (hetgeen niet te bewijzen valt).Maar iemand met terugwerkende kracht crimineel maken ligt ongeveer net zo gevoelig als iemand schuldig maken totdat hijzelf het tegendeel bewijst.
[Reactie gewijzigd door BeosBeing op woensdag 5 januari 2011 11:21]
Het kan zelfs zo zijn dat toegang alleen mogelijk is met gegevens van beiden.Kan je in dat geval de straf verzwaren omdat de dader niet mee lijkt te werken?
Het kan ook zo zijn dat alleen een tweede dader toegang heeft tot het volume.
En als er verder niets op staat? Dat kan namelijk ook hč, het kan gewoon lege ruimte zijn.Je snapt het principe van omgedraaide bewijslast niet he? Hij hoeft de codes alleen maar af te staan om te bewijzen dat er geen strafbaar materiaal op staat. Staat hij ze wel af, dan werkt hij vrijwillig mee, dat is gewon toegestaan. Staat hij ze niet af dan kunnen we gezien het eerder getoonde bewijs vanuit gaan dat de rest ook niet pluis is.
Zo werkt het dus niet. Als Justitie denkt dat daar meer troep op staat, dan is het aan hen om dat te bewijzen. Lukt ze dat niet, dan is dat dus geen bewijsmateriaal. Punt.Lijkt me dat als je genoeg illegaal materiaal vind op het zichtbare gedeelte van de schijf, je er simpelweg vanuit kan gaan dat de rest ook volstaat met onzin die illegaal is.
Nee.Het is nu alleen nog de vraag hoe schuldig hij is, niet of hij schuldig is.
Toch denken Lucia de Berk en anderen daar anders over.enkel een veroordeling onderschrijft of een verdachte nu wel of niet schuldig is.
Hij heeft z'n codes al gegeven maar bij TrueCrypt weet je nooit zeker of er niet nog een dubbele bodem in de brandkast zit of niet. Men denkt dat er nog een sleutel is maar je zal het nooit kunnen bewijzen.Hij kan altijd bewijzen dat wat er op het versleutelde gedeelte staat niet illegaal is door de codes te geven als hij wil. Omgedraaide bewijslast, de belastingdienst mag het ook dus het lijkt me niet zo raar het hier ook even toe te passen.
Zoals o.a. hieruit blijkt.In Nederland is het met name de Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) die encryptie wil beperken. In 1994 lekte er een voorontwerp voor een wet uit die het gebruik en de export van sterke encryptie verbood. Er ontstond zoveel commotie dat de wet werd ingetrokken.
[Reactie gewijzigd door Zoijar op maandag 3 januari 2011 10:26]
Nou, ik kan me voorstellen dat je genoeg privé zaken ook versleuteld wilt hebben. Al was het maar voor wanneer je pc/notebook wordt gejat. Assumption is the mother of all fuckups. Zeker bij dit soort zaken.Lijkt me dat als je genoeg illegaal materiaal vind op het zichtbare gedeelte van de schijf, je er simpelweg vanuit kan gaan dat de rest ook volstaat met onzin die illegaal is.
[Reactie gewijzigd door rodie83 op maandag 3 januari 2011 10:21]
We gaan altijd, altijd uit van de onschuld van een verdachte. Ook al is de verdenking nog zo sterk, moeten we blijven uitgaan van de onschuld.Hij kan altijd bewijzen dat wat er op het versleutelde gedeelte staat niet illegaal is door de codes te geven als hij wil.
[Reactie gewijzigd door lubbertkramer op maandag 3 januari 2011 10:26]
[Reactie gewijzigd door frot op maandag 3 januari 2011 10:43]
[Reactie gewijzigd door lubbertkramer op maandag 3 januari 2011 11:06]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Android Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Microsoft Sony Games Politiek en recht
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True