Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieën Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Door , , reacties: 66, views: 19.569 •

In Duitsland is ophef ontstaan over het spel 1378km, waarin spelers als bewaker aan de grens tussen Oost- en West-Duitsland zijn gestationeerd, met als opdracht vluchtende mensen tegen te houden. Het spel is desondanks zeer populair.

Student Jens M. Stober heeft met zijn computerspel 1378km ophef in de Duitse pers veroorzaakt. In de game kunnen spelers kiezen tussen twee kampen. Ze kunnen als vluchteling proberen de beveiligde grens tussen Oost- en West-Duitsland over te vluchten, of als Oost-Duitse grenswacht proberen de vluchtelingen te stoppen. De titel van het spel is afgeleid van de lengte van de grens tussen beide landen. Stober is student aan de kunstacademie van Karlsruhe. Met de game, een mod voor Half-Life2: Deathmatch, wil hij bij spelers interesse wekken voor de recente Duitse geschiedenis.

Zijn game is echter slecht gevallen bij nabestaanden van Oost-Duitsers die door de grenswacht bij een vluchtpoging zijn neergeschoten. De discussie over het spel werd vooral aangewakkerd toen de krant Bild opriep tot een verbod. Stober houdt echter vol dat zijn spel moet worden gezien als een kunstwerk dat is bedoeld om discussie aan te wakkeren. Hij benadrukt dat spelers van de mod zelf kunnen kiezen of ze als vluchteling of als grenswacht spelen. Als spelers ervoor kiezen om als grenswacht te spelen, kunnen ze vervolgens kiezen hoe ze met vluchtelingen willen omgaan. Een grenswacht kan een vluchteling arresteren of doodschieten, maar kan er ook voor kiezen om niet in te grijpen en de vluchteling te laten gaan. Stober stelt bovendien dat hij de mod zo heeft ontworpen dat een speler die ervoor kiest om grenswacht te zijn, alleen kan winnen door niet op de vluchtelingen te schieten.

Stober denkt dat er zoveel ophef is ontstaan over 1378km door de keuze voor een game als medium. De 24-jarige student denkt dat er veel minder ophef zou zijn als hij het onderwerp in een film of een boek zou hebben behandeld. Ondanks de ophef is het spel zeer populair. De servers waarop het spel draait, hadden moeite om de hoeveelheid spelers te verwerken.

1378km

Reacties (66)

Dit ligt gewoon (nog) erg gevoelig bij de Duitsers. Zou ook niet welke discussie de maker van het spelletje op gang wil brengen, maar om nu de game te verbieden gaat m.i. ook te ver.
Geen enkele discussie. Net zo min als dat in ons land een bepaalde politicus een film uitbrengt. Heeft niets te maken met een "discussie" en al helemaal geen recente... Hooguit wat dode paarden en oude koeien :Y)

Kwestie van makkelijk de media halen in Duitsland. Alles waarmee je roert in de geschiedenis van dit land wordt als controversieel gezien, en games zijn nu eenmaal (relatief) eenvoudiger te maken dan een film...
Filmpje heb je binnen 5 minuten gemaakt en op youtube gepleurd, een spelletje met dezelfde inhoud is toch wat moeilijker :+.
OK, ik zet een krat bier in als je inderdaad in 5 minuten een filmpje over de oost-west grens kan maken. Lijkt mij, dat een beetje research al langer zou moeten duren.

ontopic: naar mijn mening is alles wat erop gericht is om de slapende massa zo nu en dan wakker te schudden in principe goed.

Tijdschriften die dit willen verbieden, maken waarschijnlijk deel uit van de stroming die uiteindelijk onze vrijheid van meningsuiting op het internet wil verbieden.
Zou YopY niet bedoeld hebben dat Fitna the movie (of Fitna de powerpoint presentatie zoals Fokke en Sukke stelden) in 5 minuten in elkaar te klikken was?
5 minuten werken om een krat bier te winnen. Verlies je, heb je 5 minuten weggegooid. Ik zie hier win-win :+
het is "maar" een mod, niet een nieuw spel
Er zijn genoeg films/games over WO II, waar je Duitser of Allied kan spelen en dan mensen dood schiet.

Ook over vluchten rond het gordijn zijn talloze boeken en misschien ook wel een paar films.

Maar een game veroorzaakt (als nieuw medium) toch altijd meer ophef. Dat juist een krant oproept tot censuur snap ik dan weer niet. Ook heeft de kunstenaar heel netjes ervoor gezorgd dat je alleen kan winnen door mensen niet neer te schieten, dus dat is dan toch heel netjes?
Ik vind de ophef ook overdreven hoor, laat ik dat voorop stellen, maar ik denk dat de ophef komt doordat jij als bewaker kan spelen in het spel en jij vluchtende mensen moet tegenhouden / kan neerschieten.
Ik denk dat er minder ophef geweest zou zijn als je alleen als vluchteling kon spelen.
Als je een leger moet uitmoorden, ok.. maar (onschuldige) vluchtelingen is natuurlijk wat anders.
De ophef is inderdaad overdreven maar dat komt voornamelijk omdat een spel interactief is en de mensen die er over klagen één of twee generaties ouder zijn dan gamers.

Een film is een verhaal wat verteld wordt, nagenoeg altijd vanuit één oogpunt. Als het verhaal over de Jappenkampen gaat zien we doorgaans het verhaal van de slachtoffers, en bijna nooit van de jonge Japanse boer die geronseld wordt en als bewaker wordt aangesteld.

Een game is nagenoeg altijd omgekeerd: jij bepaald de uitkomst van het spel (via een rode draad natuurlijk) en het is heel wat anders om te kíjken naar een bruut verhaal en het spélen van een bruut.
Een game is dus eigenlijk beter, concludeer ik uit het bovenstaande. Ik zou het daar wel mee eens zijn, begrip voor de tegenpartij kan heilzaam zijn bij verwerking en verzoening, of zelfs bij het beeindigen van een oorlog.
het probleem bij de tweede wereld oorlog was dat het duitse volk iemand verkozen had die hun eigen tegenpartij werd. het is moeilijk te verkroppen omdat ze hem uit eindelijk zelf verkozen hadden. "Wir haben es nicht gewusst" is misschien niet waar, maar "wir könnten es nicht gewisst haben" wel. het is alsof ze iedere keer met hun neus op een reeds verholpen tekortkoming uit het verleden worden gedrukt die gigantische gevolgen heeft gehad voor de mensheid.

overigens hadden ze het misschien best kunnen weten als ze de film "the great dictator" hadden gezien. zelf nadenken over dit soort onderwerpen was niet aan de oorde voor mensen in die tijd. men had andere, praktisere zorgen. maar juist dit benadrukt waarom media vrij moet zijn en waarom je dingen niet moet verbieden. VOORAL als het politieke of historische tint heeft.

[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op 3 januari 2011 21:26]

Als je zo'n zelfde spel 8 jaar geleden hadden gemaakt waar je Guantanamo gevangenen kon neerschieten had er geen haan naar gekraaid.

Misschien wel als ze Abu Graib met gevangenen verkrachten hadden gemaakt, maar gezien het begrip voor de Real Life daders zou ook dat hypocriet zijn
Niks gevoelig Duitsland is bang van haar eigen geschiedenis. Ze zou het liefst een nieuwe geschiedenis schrijven waar al deze onderwerpen niet in worden genoemd anders dan toe waren we fout en dat zullen we nooit meer doen.

Daar naast zijn games in Duitsland een moeilijk onderwerp domme politici hebben verboden op "gewelddadige" games ingevoerd. Net als de strips van weleer of de TV nog niet zo heel erg lang geleden zijn de games op dit moment voor veel ouders te nieuw om te begrijpen, en bestaat er veel bijgeloof rond om dit medium zo als je wordt er gewelddadig van, dom, lui en anti-sociaal zijn andere worden die vaak aan games verbonden worden. Wat de ouders van nu proberen te doen is niets anders dan hun ouders deden, het tegen houden van ontwikkelingen die ze zelf niet meer geheel kunnen begrijpen. Het liefst zouden zij hun kinderen zien opgroeien in een zelfde wereld als zij zelf want in hun jeugd was alles koek en ei.

In zo'n setting is een game over de recente geschiedenis en dan ook nog eens een stukje geschiedenis van het toen waren we fout gedeelte natuurlijk vragen om problemen en voor al veel aandacht.
Dat een krant als de Bild juist om een verbod roept laat duidelijk zien wat de gemiddelde leeftijd van de doelgroep is van deze krant. Het zijn de ouders van nu die hun kroost wil beschermen tegen dingen als games en geschiedenis (de toen waren wij fout delen van de geschiedenis in ieder geval).

Ik denk dat de meeste mensen die in middels op een leeftijd zijn waar ze zelf binnen niet al te lange tijd kinderen zullen hebben verstandig genoeg zijn om te weten dat het doodzwijgen van moeilijke delen van de geschiedenis geen oplossing is en dat games helemaal niet zo slecht zijn voor de mensheid als de oudere generaties denken. Helaas zal het nog wel een paar decennia duren voor deze generatie het voor het zeggen heeft en tegen die tijd zal deze generatie andere dingen willen verbieden die net als stoomtreinen, stripboeken, radio's, TV's, computers en games helemaal niet zo slecht zijn voor de wereld als zij roepen. Het enige probleem met het geen zij dan willen verbieden is dat het te nieuw is voor hun om te begrijpen hoe het precies in elkaar steekt.
Je vergist je als je denkt dat in Duitsland de geschiedenis verzwegen wordt. Er wordt juist ontzettend veel aandacht aan besteed.
Er word juist te veel aandacht gegeven in combinatie met een te groot schuldgevoel.
Ik heb wel eens een discussie gehad met een vriendin uit duitsland, er heerst een ontzettend schuldgevoel in de lessen die ze kreeg op school.
Je kan de huidige generatie niet verantwoordelijk houden voor wat er meer dan 2 generaties geleden gebeurd is.
klopt je kunt je beter schuldig voelen over het tollereren van de uitspraken van sommige politici van nu. echter dat legt wat moeilijk want dan moet je bij jezelf te rade gaan, je schuldig voelen om de fouten van een anders is gewoon makkelijker (slachtofferrol).
En ligt Adolf Hitler en de nazi's niet vrij gevoelig bij de Duitsers nog ? Hoeveel spelletjes bestaan er niet waarbij je als geallieerde soldaat Duitsers moet doodschieten, volgens mij lijkt het ook niet erg fijn om je overgrootvader tegen te komen in een spel en er dan op moeten schieten.
wow je snapt er echt helemaal niet van. de duisters van nu zien de nazis ook als vijanden. de zijn juist boos omdat ze zichzelf zien in die games als een land met een volk dat een vreselijke dictator en volkerenmoordenaar als leider heeft verkozen.
De Duitsers hebben ook een beetje een afstand geschapen, door het altijd specifiek over Nazi's te hebben, en niet over Duitsers. Daardoor is het makkelijk om het verleden te accepteren, omdat je jezelf dan makkelijker met de goede Duitsers kunt identificeren.

Niettemin zijn ze zich tot in het extreme bewust wat er gebeurd is, en zijn ze extreem gevoelig voor alles wat er mee te maken heeft. Zij zullen er alles aan doen, dat zoiets nooit meer kan gebeuren.
Is ook een manier om mensen bewust te maken van de geschiedenis ^_^
Met alle respect, maar deze Game (eigenlijk gewoon een Mod voor Half-Life 2) is al op 3 oktober uitgebracht, nl. de dag van de Duitse Eenheid en op die datum was er al een hoop publiciteit over, waarna de release tijdelijk werd stilgelegt, ook omdat de Universiteitsserver crashde wegens het aantal downloads...
op 10 december 2010 is de game gere-released


http://www.bild.de/BILD/n...oldaten-fluechtlinge.html
So widerwärtig!
Die Morde am Todesstreifen als Online-Spiel

Datum: 28.09.2010 - 21:25 UHR

Ein „Republikflüchtling“ rennt um sein Leben. Als er durch ein kleines Loch im Sperrzaun schlüpft, rufen DDR-Grenzsoldaten: „Halt oder wir schießen!“ Der Grenzwächter gibt vier Schüsse ab. Als sich der vierte Schuss aus dem Sturmgewehr AK-47 in den Rücken des flüchtenden Mannes bohrt, fällt dieser tot ins Gras. (AP)

Karlsruhe – Zum 20. Jahrestag der Wiedervereinigung sorgt das Computerspiel „1378 (km)” für Aufregung: Es spielt im Jahr 1976, als es noch die DDR und die etwa 1378 Kilometer lange innerdeutsche Grenze mit Patrouillen und Selbstschussanlagen gab.

Bis zum Fall der Mauer wurden bis zu 780 Menschen am Schandmal des Kalten Krieges getötet!
Juist ja, ze lopen wel heel HEEEL erg achter hier bij tweakers..
Stober denkt dat er zoveel ophef is ontstaan over 1378km door de keuze voor een game als medium.
Ik denk dat hij daar op zich best gelijk in heeft. Als je kijkt naar de talloze films die over de 2e wereldoorlog en de daaropvolgende geschiedenis zijn gemaakt, die in een aantal gevallen zeer realistisch een beeld schetsen van de gebeurtenissen, dan wordt daar nooit echt een probleem over gemaakt en trekken ze volle zalen in de bioscoop onder de noemer van historisch meesterwerk.
Als je het echter in een game verwerkt, en iemand op die manier zelf in die wereld rond kan lopen is het al snel iets verwerpelijks, terwijl de gebeurtenissen hetzelfde zijn, met als enige verschil de interactiviteit tussen de toeschouwer en het medium.

Ik vind dat je dit soort dingen moet relativeren, het kan een prima manier zijn om mensen in aanraking te laten komen met een stuk geschiedenis, maar het lijkt me dat er echt geen gekken rondlopen die nu ineens een stukje gordijn op gaan hangen en op mensen gaan schieten.
'Men' is volgens mij vooral bang voor de menselijke aard, de mensen die grenswacht gaan spelen, en in die hoedanigheid plezier verkrijgen uit het rücksichtslos neerknallen van vluchtelingen. Met een 'weergave' van de realiteit van die tijd is natuurlijk niets mis, echter het een actieve rol hierin vervullen laat 'ons' maar weer eens zien hoe weinig er nodig is om ons te laten misdragen (ook al is dat dan virtueel).

Op die manier is een interactieve omgeving (een game ;)) een meer verregaande 'spiegel' dan een film of documentaire ooit zou kunnen zijn. We komen veel directer in aanraking met de aard van mensen, zowel de goede als de slechte kant. Stiekem wíllen we helemaal niet weten dat het mensen waren die op die wachttorens stonden. We willen wel een docu of film zien, want dan kunnen we gemakkelijker zeggen "het is gebeurd ja, maar zij hebben dat gedaan en ik/wij zouden nooit zoiets doen".

Nu is een game spelen natuurlijk niet gelijk aan daadwerkelijk op een toren staan en vluchtelingen neerschieten. Echter, je moet je ook kunnen voorstellen dat de nabestaanden van een neergeschoten vluchteling zich afvragen waarom (in hemelsnaam) iemand dezelfde persoon zou willen 'naspelen' die hun geliefde heeft neergeschoten.

Overigens is het niet zo dat ik de game zou verbieden. Ik denk niet dat je daar iets mee oplost, het onderliggende 'probleem' blijft gewoon bestaan dan...
Ik denk dat dit filmpje over de groei van games als een artistiek medium mooi aansluit bij jouw comment:
http://www.escapistmagazi...s/2414-Facing-Controversy

[Reactie gewijzigd door Eomer op 3 januari 2011 11:28]

Ik zou denken dat een film ook de nodige controverse zou opleveren, als de duitse grenswachters daarin de hoofdrol speelden en daardoor effectief verheerlijkt werden. Of een WW2 film waarin de duitsers (bijv. tijdens D-day) de hoofdrol spelen, epische muziek spelend terwijl ze heldhaftig sterven voor het vaderland. Of nog een waar een kampcommandant zonder spijt duidenden joden de dood injaagt.

Maar dat zie je niet zoveel. Genoeg waarin de (anonieme) duitsers in de pan gehakt worden door de heldhaftige gealliëerden (waarvan enkelen met hun darmen aan de verkeerde kant van hun lichaam op het strand liggen te kermen, toegegeven), of waar grafische beelden van de dodenkampen getoond worden, maar dat is dan met een dramatische ondertoon / sfeer.
Ik denk dat hij daar op zich best gelijk in heeft. Als je kijkt naar de talloze films die over de 2e wereldoorlog en de daaropvolgende geschiedenis zijn gemaakt, die in een aantal gevallen zeer realistisch een beeld schetsen van de gebeurtenissen, dan wordt daar nooit echt een probleem over gemaakt en trekken ze volle zalen in de bioscoop onder de noemer van historisch meesterwerk.
Vergeet Der Untergang niet; het neerzetten van Hitler als een mens veroorzaakte ook flink wat kritiek, al zijn er inderdaad ook mensen die het een meesterwerk vinden.
Als je het echter in een game verwerkt, en iemand op die manier zelf in die wereld rond kan lopen is het al snel iets verwerpelijks, terwijl de gebeurtenissen hetzelfde zijn, met als enige verschil de interactiviteit tussen de toeschouwer en het medium.
Juist die interactiviteit is het probleem denk ik: daardoor komt het dichterbij. Misschien een rare vergelijking, maar dit doet me denken aan de oudejaarsconference van Guido Weijers. Waarom mag je wel een foto van een Vietnamees meisje dat vlucht voor napalm op de voorpagina zetten, maar geen foto van een Nederlands jongetje dat een vliegramp overleeft heeft? Omdat het te dichtbij komt.

Het is hoe dan ook een moeilijke vraag, maar (bijna?) alles is beter dan het doodzwijgen, er een taboe van maken en doen of het nooit gebeurd is.
Lijkt me sterk dat ze een mod kunnen verbieden.
Duitsland heeft daartegen wel een veel strengere wetgeving, en een speciale 'instantie' daarvoor: Kommission für Jugendmedienschutz
http://de.wikipedia.org/w...edienschutz-Staatsvertrag

bekend is daarbij ook bv dat computerspelen geen rood bloed gebruiken mogen of al te 'grafische' afbeeldingen van geweld.
Ook bv spelen waarin hakenkruizen voorkomen zijn verboden in Duitsland (Wolfenstein)

Op dit moment is deze instelling ook bezig met bv een 'verplichting' leeftijds-geschiktheid-meldingen op Internet verplicht te gaan stellen ...
Wat mijn eigen persoonlijke mening daarover verder is, laat ik verder maar onvermeld, die heeft namelijk een FSK-18 (Freiwilige Selbst-Kontrolle) rating ;)

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 3 januari 2011 11:01]

Ik denk dat dit soort dingen altijd van 2 kanten goed te begrijpen zijn.
enerzijds is het geschiedenis en dat kun je niet altijd blijven opkroppen en maar wegdrukken. maar anderzijds mensen die het van kort bij hebben meegemaakt of naasten daardoor zijn verloren zullen toch altijd weer herinnert worden aan die tijden.

Persoonlijk zie ik ook het probleem niet aangezien nog jong ben en die problemen niet heb meegemaakt. maar ik kan me wel goed inleven in de mensen die het wel hebben meegemaakt en voor wie dit nu weer een discussiepunt is!
er worden ook spellen gemaakt over de 2e wereldoorlog, dat ligt ook gevoelig bij sommige mensen.

ik vind dat dit soort spellen in principe gewoon moeten kunnen. het is en blijft natuurlijk maar een spelletje.

(remember de CoD:MW2 missie waar je als terrorist al die toeristen volpompt met blauwe bonen)
Valt me idd tegen dat daar niet meer mensen over klagen. Er zijn ook duizenden (kinderen / kleinkinderen) van Duitse soldaten die door de geallieerden gedood zijn toentertijd, en dat veroorzaakt niet van dit soort controverses?
Die scene was inderdaad wel erg maar alleen buiten de context (zoals de meeste journalisten het zagen). Als je het spel speelde dan was het meer dat je bij de 'bad guys' moest infiltreren en de acties werden zeker niet verheerlijkt.
Duitsers hebben altijd wel wat te zeuren... Ik vindt dit een goede instelling (kan het ook een beetje begrijpen, maar het is en blijf maar een spel)
Duitsers hebben altijd wel wat te zeuren... Ik vindt dit een goede instelling (kan het ook een beetje begrijpen, maar het is en blijf maar een spel)
Duitsers hebben altijd wel wat te zeuren......


Zegt een Nederlander ;)

Hier in dit kikkerlandje zijn we ook erg gespecialiseerd in zanniken hoor!!
Ik heb net wat Youtube filmpjes van de mod bekeken maar ik moet zeggen.
Weinig indrukwekkend!!

Een enorme mediahype! Maar om wat?
Niet echt wat boeiends!

Gewoon twee strijdende partijen.
Maar niet werkelijk wat interessants. :-(
De discussie die de kunstenaar probeert op gang te brengen is een discussie die hard nodig is, daar veel in Duitsland wonende mensen niet weten wat voor, tijdens of na de tweede wereldoorlog gebeurd is, waarom dat gebeurd is en welke gevolgen dit alles heeft gehad.

Een vergelijkbare discussie werd aangewakkerd door een wekelijkse uitgave met informatie rond om, en een herdruk van de publicaties die tussen 1938 en 1945 uitgegeven werden.

Zonder deze discussie wordt veel te snel vergeten waarom Duitsland na de tweede wereldoorlog opgedeeld werd.
De enige reden dat Duitsland is opgedeeld is dat de geallieerden allemaal hun eigen agenda hadden in het Duitsland van na de 2e wereld oorlog en geen zin hadden om die controle weer uit handen te geven. Niet door iets wat de Duitsers zelf in de 2e wereldoorlog hadden uitgespookt.
Nou, da's ook wat geschiedenisvervalsing. De geallieerden hadden Duitsland in eerste instantie in 4 zones onderverdeeld - Frans, Engels, Amerikaans en Sovjet. Dat was noodzakelijk: als bezetter waren zij verantwoordelijk voor de openbare orde (je kon lastig de SS laten patrouilleren). In hoeverre waren daar eigen agenda's? De Amerikanen, Engelsen en Fransen werkten samen, maar de Russen niet. Alleen die weigerden de controle uit handen te geven. Daarom was West Duitsland democratisch en Oost Duitsland een communistische figurantendictatuur. En daarom ook was West Duitsland veel groter - het bestond uit 3 van de 4 bezette zones.
Zonder deze discussie wordt veel te snel vergeten waarom Duitsland na de tweede wereldoorlog opgedeeld werd.
En waarom werd DE volgens jou opgedeeld dan? Kan uit jouw tekst niet opmaken dat jij daar enig idee over hebt, namelijk.

Hint: heeft feitelijk niks te maken met het nationaal-socialisme an sich, maar alles met de machten (USSR/Geallieerden) die binnenvielen.
daar veel in Duitsland wonende mensen niet weten wat voor, tijdens of na de tweede wereldoorlog gebeurd is
Je hebt werkelijk geen flauw idee waar je over praat..... De Duitsers weten heeeel erg goed wat er gebeurt is. Veel beter dan de Nederlanders! Alle Duitse kinderen hebben vanuit school meerdere concentratie kampen bezocht, en zijn zich tot in het extreme bewust van wat er allemaal gebeurd is. Maar daar kom je pas achter wanneer je ooit daadwerkelijk met Duitsers spreekt, en/of er leeft. Iets dat jij duidelijk nooit hebt gedaan.
Van dezelfde wassen-neuzen-graad als dat er in spellen in Duitsland geen hakenkruizen mogen staan, en dat ze iedereen compleet gek worden als een gewelddadig spel uitgebracht word.

Heb het spel zelf niet gespeeld omdat ik HL2 niet heb, echter is het wel een interessant idee moet ik zeggen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneiPhone

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013