Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties, 35.723 views •

Ontwikkelaars zijn er in geslaagd om de HTC HD2 te voorzien van het mobiele besturingssysteem Meego. Softwareknutselaar Steven Troughton-Smith gebruikte als basis een handleiding om Meego op de Google Nexus One te installeren.

Troughton-Smith besefte dat de HTC HD2 qua hardware gelijkenissen vertoont met de Google Nexus One en besloot daarom om de installatieprocedure voor Meego op de Nexus One te gebruiken. Het bleek mogelijk om Meego op de HD2 te installeren door gebruik te maken van een kernel die eigenlijk bedoeld is om Ubuntu op de HD2 werkend te krijgen.

De Meego-installatie op de HD2 is nog niet erg functioneel: zo werkt het touchscreen en wifi nog niet helemaal goed. Troughton-Smith lijkt wel van plan om aan Meego voor de HD2 te blijven werken, waardoor er mogelijk in de nabije toekomst een functionele versie verschijnt die eigenaren van een HTC HD2 kunnen gebruiken.

De HTC HD2 blijkt een geliefde tweak-smartphone: ontwikkelaars slaagden er al in om verschillende Android-versies werkend te krijgen op de telefoon, die standaard op Windows Mobile 6.5 draait. Ook werd Microsofts nieuwe mobiele besturingssysteem, Windows Phone 7, werkend getoond op het toestel.

Meego voor HTC HD2 Meego voor HTC HD2 Meego voor HTC HD2

Reacties (49)

Reactiefilter:-149046+128+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
de grote HAM vraag is wat mij betreft of dit nu een native versie betreft, of dat men hier met 'rom' loaders lopen te kloten..

ik heb bijv wel eens verhalen gehoord dat men in WM een bestandje runt om verolgens een android rom te laden, DAT is voor mij bijv geen optie, als ik android of ubuntu of meago erop zou willen, dan moet dat niet via allerlei rare fratsen, maar gewoon als directe firmware update ... dan lijkt 't me ook het snelste (want een kernel in een kernel is gewoon traag dunkt me)
Sinds kort is er al een NAND versie voor android op de HD2. WM6.5 wordt vervangen door android OS. Voordeel je boot sneller op en werkt veel soepeler.
Via SD kaart is ook geen probleem. Die start je op en alles wordt vanaf je kaart gedraaid. En dat met 2 klikken. Foolproof zou ik zeggen en volledig safe want je interne geheugen blijft intact. Haakt het dan start je je HD2 opnieuw op met WM6.5

De levensduur van de HD2 wordt zo nog eens verlengd.
Persoonlijk ben ik ook nog zeer benieuwd naar de WP7 OS op de HD2.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 1 januari 2011 15:48]

via sd zoals je zelf al aangaf is dan wel fool proof maar niet echt, snel - heb ik het idee,

maar zo'n nand versie lijkt me wel wat, ik wil eigenlijk nog een keer een goedkoop 2e handsje hd2 op de kop tikken om mee te rotzooien, dat liever dan met m'n gloednieuwe Desire HD,
Ik heb zelf ook al Android geprobeerd van SD, maar dit werkt veels te traag omdat eerst win 6.5 opgestart moet worden en andraid dan on der win 6.5 draait. Je hebt dan last van hele lange response tijden. W8 wel ff op die NAND versie...als het je HD2 maar niet bricked :D
Niet mee eens, en je feiten kloppen ook niet helemaal.
Er IS een NAND versie, je hoeft nergens op te wachten
Android draait NIET onder winmo. De telefoon start opnieuw op en draait native android als je haret hebt aangeklikt.
Vanaf de SD kaart draaien vind ik bepaald niet traag werken. Dat komt omdat android je geheugen voor 99% vult en dus eigenlijk uit je geheugen draait. Ik draai nu een Desire HD rom (waarvan bekend is dat hij trager is dan andere android roms) en die voelt alsnog vele malen soepeler aan dan winmo.

En bricken? Dat is niet meer van deze tijd hoor...
HaRET unload gewoon de huidige windowskernel en laadt de linuxkernel in. In praktijk maakt dat niet heel veel.

Wel eens verhalen gehoord is niet 'ik heb dit al regelmatig gedaan' ;)

En rare fratsen. Je gaat in WiMo naar 'toepassingen' en klikt op 'Android'.

Je kunt ook niet terug in Windows zonder een reboot.

[Reactie gewijzigd door RielN op 1 januari 2011 16:18]

Je hebt gelijk hoor. Haret.exe laadt wat images, oa de kernel en system directory, vanaf de SD kaart in het RAM. Apps e.d worden nog wel geschreven naar een data.img op de SD kaart. Er zijn ook WinMo versies met bootloaders, zodat hij in één keer door kan gaan in Android.

Van het moment van telefoon aanzetten tot een werkbare android duurt het bij mij zo'n 45 seconden. Met mijn class 6 kaart heb ik ook nooit enige last gehad van traagheid of iets dergelijks. De HD2 is een heerlijke tweakersphone, nu de nieuwste bootloader van cotulla (MAGDLR) er is, is het wachten op de eerste WP7 builds. :D
er is al een NAND versie voor de HD2 met android of ubuntu, geen WIMO dus meer. echter is het vaak wel wenselijk om WIMO te blijven draaien voor dingen als tomtom die niet voor android te krijgen zijn. een dual boot mogelijkheid is het meest practische gezien je bij het aanzetten enkele seconden de mogelijkeid krijgt om alsnog in WIMO te kunnen starten ipv android. (zo heb ik het tenminste nu geregeld). en anders kan je het gewoon via een icoontje op sense.

de HD2 is inmiddels zo'n beetje het enigste toestel waarbij je als simpele consument kan kiezen welk OS je erop wil hebben en zelf dus ook kan uitproberen welke het beste voor je werkt. dat is ongehoord in de telefoonwereld van 2010/2011

en traag is het zeker niet wat ik heb zelfs nu nog een android op de SD kaart staan en die is wel ff iets soepeler dan de versie op NAND, maar dat ligt ook aan de SD kaart en het specifieke ROM die je hebt.

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 1 januari 2011 16:10]

Ik ben zeer tevreden met mijn HD2, vooral ik nu de keuze heb tussen WM en Android, waarschijnlijk niet zo lang tot ik de eerste WP7 op me telefoon heb draaien, en straks Meego.

Vooral voor "tweakers" is dit erg leuk om allemaal te kunnen met je telefoon, houdt je bezig he.
Is de telefoon hierdoor niet erg traag geworden doordat je ze beide erop hebt zitten?
Je kan ze niet tegelijk opstarten he, Windows Mobile is op het interne geheugen geïnstalleerd (de NAND) en start dus standaard op, Android staat als een image op de SD-kaart en wordt d.m.v. Haret vanuit Windows Mobile gestart.
Zoals boven al aangegeven is dit dus niet meer nodig. Android kan vanaf heden ook gewoon vanaf het NAND flash geheugen worden geladen, zonder tussenkomst van WinMO.
"De HTC HD2 blijkt een geliefde tweak-smartphone: ontwikkelaars slaagden er al in om verschillende Android-versies werkend te krijgen op de telefoon, die standaard op Windows Mobile 6.5 draait. Ook werd Microsofts nieuwe mobiele besturingssysteem, Windows Phone 7, werkend getoond op het toestel."

Komt dat niet doordat er winmo6.5 erop draait die zo open is en dat de hardware specs gelijkwaardig zijn aan de andere top mobieltjes.

1 jaar na dato is de HD2 hardware matig nog steeds een topmodel.
Ik denk meer omdat HD2 de eerste Snapdragon telefoon is. En laat deze chip nou net ook in Android en WP7 toestellen gebruikt worden.

Hoe ze Meego werkend hebben gekregen op een Snapdragon is me een raadsel :p

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 1 januari 2011 16:26]

is niet zo moeilijk, android is ook gewoon linux ... dat vergeten mensen nog wel eens,

linux is immers enkel een kernel niet veel meer dan dat, kortom de hardware wekt (voor een groot deel gewoon), enkel xorg drivers (bijv) zul je ergens anders vandaan moeten halen aangezien android een ander soort userland draaid. daarom zie je nu dos ook dat bijv het TouchScreen nog niet goed werkt, (gok ik).
Er zijn zo ook ubuntu versies die op de HD2 draaien, het is een beetje apart om voor iedere nieuwe linux distro die op de HD2 werkt een nieuwsbericht aan te maken.
Het is niet zo simpel als een 'linux distro'. Het zijn toch veelal compleet andere besturingssystemen, die toevallig op een linux kernel draaien.

In mijn ogen toch best grote mijlpalen, aangezien op deze manier toch wel de veelzijdigheid wordt aangetoond van het toestel.
Zelfs Apple's OS X draait volgens mij ook op een Linux kernel. :)

[Reactie gewijzigd door stephenskocpol op 2 januari 2011 13:54]

OSX draait op een kernel die grotendeels gebaseerd is op Mach en BSD.
Als de kernel ergens op draait, draait de rest ook wel, zit weinig verschil tussen al die linux distro's verder hoor. Al die applicaties/distro's zijn gewoon afhankelijk van de kernel. Als je denkt dat Android of meego niet zomaar een andere linux distro zijn, heb je 't hele fenomeen linux totaal niet begrepen.

Als ergens de linux kernel op draait, komen al die distro's vanzelf mee hoor.
Het enige wat ik wil aangeven is dat het niet zo simpel is als het lijkt. Met alleen een linux kernel heb je feitelijk alleen nog maar een fundering gelegd. Hoe en op wat voor manier je daarop een OS/huis bouwt is nog een compleet ander verhaal.
En wat ik wil aangeven is dat het juist wél zo simpel is als het lijkt. Je hoeft de software namelijk niet aan te passen als de kernel (de drivers dus ook) goed werken. Boot de kernel, dan komt die software toch echt wel mee. Misschien dat je met de X server wat probleempjes hebt in het begin, maar die zijn niet onoverkomelijk en kosten doorgaans weinig tijd.

Linux is qua opzet juist zo simpel in elkaar gezet, dat je héél gemakkelijk kan porten zonder veel moeite als de kernel maar draait. Natuurlijk moet je zorgen dat je software op ARM draait, maar zelfs dat is weinig werk.

Het enige wat je moet doen is het kiezen van de software, maar dat hebben die distro's ook al gedaan voor je. Zodra een distro ARM ondersteund en je een bootable kernel hebt, ben je al klaar.
Is niet zo moeilijk hoor, heb gisteren voor de gein eens een Android rom (2.2) op een HTC TyTn II (400 mhz) gezet, alles werkt als een trein. En naar jou maatstaven is dit een OUD toestel. Linux werkt op alles, Linux Rocks!
Erg handig inderdaad, totdat je (zoals altijd leest) dat de camera / gps / WiFI / bluetooth / touchscreen niet werkt. Daarom heb ik ook een hekel aan custom ROM's, het werkt zelden 100% goed. Ik wil een telefoon zonder issues.
Er zijn op dit moment genoeg versies die het vlekkeloos doen.
Dus alles werkend.
En als er iets niet werkt, dan zijn de developers er wel zo snel bij dat het binnen afzienbare tijd werkt.

Hulde voor die mensen die dit allemaal maar voor elkaar krijgen.
Als de hardware niet meewerkt, dan de software maar aanpassen :) geniaal!
Eu.. dat laatste lijkt me toch niet zo geniaal als jij het doet voorkomen. Lijkt me meer een logische stap, immers de software stuurt de hardware aan. en als het niet werk,t ligt het aan de software en niet aan de hardware. (aangenomen dat ie niet stuk is)
Gelukkig werkt een stock rom wel altijd 100% perfect. Een beetje rare reactie om de minpunten van deze port op te noemen. Dit artikel gaat over het feit dat het gelukt is om Meego te porten naar een HD2 en dat het op het moment niet goed werkt is logisch.
Welke stockrom werkt niet 100 % perfect ?
Ja maar dan mag iemand toch wel opmerken dat het voorlopig nutteloze port is. want het werkt nog niet eens voor 50% het 100 % werken lijkt me toch een essentieel punt.
Veel mensen vergissen zich er in dat een stock rom goed is terwijl een beetje bekende XDA-rom van een WinMo beter is dan de stock rom, zo halen de bekende chefs zoals artemis and MDJ fouten uit drivers en benutten ze de HD2 nog meer zoals het eigenlijk vanaf het begin zou moeten.
Sommige onder ons houden van tweaken.
Dat is wel leuk, Android op de HD2 is ook best een succes, misschien gaat dit ook een succes worden :D
Ik vind het wel gruwlijk hoor, een telefoon die na 1 jaar nog steeds een van de meest gebruikte telefoons is op XDA en waarop inmiddels zoveel osen draaien dat je gewoon alles kunt hebben zoals je het wilt, Ubuntu is ook draaiende, dit is al lang zo maar er is laatst een nieuwe versie ge-released, 0,3
De HD2 is wel het multiboot toestel bij uitstek precies. Er draaien custom ROMs van Windows Mobile, Android, Meego en Windows Phone 7 op. :P
Vanwaar al die uitroeptekentjes in plaatje 2 en 3 voor de tekst?
Nog niet (helemaal) werkende functies of placeholders of iets dergelijks. MeeGo zit pas op z'n tweede versie (1.1).

[Reactie gewijzigd door Gundogan op 1 januari 2011 15:07]

Taal bestand dat ontbreekt oid gok ik
Mooi dat dit allemaal lukt, hij had wel even zijn gsm mogen schoon maken :+
Als de "ontwikkelaar" had geweten dat dit "wereldnieuws" zou worden had ie vast het toestel een beetje schoongemaakt voor de foto's.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True