Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 49, views: 35.674 •

Ontwikkelaars zijn er in geslaagd om de HTC HD2 te voorzien van het mobiele besturingssysteem Meego. Softwareknutselaar Steven Troughton-Smith gebruikte als basis een handleiding om Meego op de Google Nexus One te installeren.

Troughton-Smith besefte dat de HTC HD2 qua hardware gelijkenissen vertoont met de Google Nexus One en besloot daarom om de installatieprocedure voor Meego op de Nexus One te gebruiken. Het bleek mogelijk om Meego op de HD2 te installeren door gebruik te maken van een kernel die eigenlijk bedoeld is om Ubuntu op de HD2 werkend te krijgen.

De Meego-installatie op de HD2 is nog niet erg functioneel: zo werkt het touchscreen en wifi nog niet helemaal goed. Troughton-Smith lijkt wel van plan om aan Meego voor de HD2 te blijven werken, waardoor er mogelijk in de nabije toekomst een functionele versie verschijnt die eigenaren van een HTC HD2 kunnen gebruiken.

De HTC HD2 blijkt een geliefde tweak-smartphone: ontwikkelaars slaagden er al in om verschillende Android-versies werkend te krijgen op de telefoon, die standaard op Windows Mobile 6.5 draait. Ook werd Microsofts nieuwe mobiele besturingssysteem, Windows Phone 7, werkend getoond op het toestel.

Meego voor HTC HD2 Meego voor HTC HD2 Meego voor HTC HD2

Reacties (49)

Dat is wel leuk, Android op de HD2 is ook best een succes, misschien gaat dit ook een succes worden :D
Mooi dat dit allemaal lukt, hij had wel even zijn gsm mogen schoon maken :+
Als de "ontwikkelaar" had geweten dat dit "wereldnieuws" zou worden had ie vast het toestel een beetje schoongemaakt voor de foto's.
Vanwaar al die uitroeptekentjes in plaatje 2 en 3 voor de tekst?
Taal bestand dat ontbreekt oid gok ik
Nog niet (helemaal) werkende functies of placeholders of iets dergelijks. MeeGo zit pas op z'n tweede versie (1.1).

[Reactie gewijzigd door Gundogan op 1 januari 2011 15:07]

Dit is erg goed nieuws!

Een paar maanden geleden was ook de eerste Desire HD rom geport (wel met wat problemen: nieuws: Ontwikkelaar port HTC Desire HD-rom naar HD2 ) en nu een paar maanden later draait de Desire HD rom perfect op mijn HD2 met alle hardware werkend en zonder crashes/bug tot zover.
En ze zijn er ook net gisteren in geslaagd om ipv van de linux loader vanuit WM het android besturings systeem vanaf het interne geheugen te laden:
nieuws: Ontwikkelaars krijgen Android draaiend op HTC HD2 vanaf nand

Ze doen erg goed hun best bij XDA en het is allemaal erg veelbelovend! hopelijk kunnen we dit jaar een custom rom van XDA ontwikkelaars verwachten!

[Reactie gewijzigd door redstorm op 1 januari 2011 15:05]

"De HTC HD2 blijkt een geliefde tweak-smartphone: ontwikkelaars slaagden er al in om verschillende Android-versies werkend te krijgen op de telefoon, die standaard op Windows Mobile 6.5 draait. Ook werd Microsofts nieuwe mobiele besturingssysteem, Windows Phone 7, werkend getoond op het toestel."

Komt dat niet doordat er winmo6.5 erop draait die zo open is en dat de hardware specs gelijkwaardig zijn aan de andere top mobieltjes.

1 jaar na dato is de HD2 hardware matig nog steeds een topmodel.
Ik denk meer omdat HD2 de eerste Snapdragon telefoon is. En laat deze chip nou net ook in Android en WP7 toestellen gebruikt worden.

Hoe ze Meego werkend hebben gekregen op een Snapdragon is me een raadsel :p

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 1 januari 2011 16:26]

is niet zo moeilijk, android is ook gewoon linux ... dat vergeten mensen nog wel eens,

linux is immers enkel een kernel niet veel meer dan dat, kortom de hardware wekt (voor een groot deel gewoon), enkel xorg drivers (bijv) zul je ergens anders vandaan moeten halen aangezien android een ander soort userland draaid. daarom zie je nu dos ook dat bijv het TouchScreen nog niet goed werkt, (gok ik).
Er zijn zo ook ubuntu versies die op de HD2 draaien, het is een beetje apart om voor iedere nieuwe linux distro die op de HD2 werkt een nieuwsbericht aan te maken.
Het is niet zo simpel als een 'linux distro'. Het zijn toch veelal compleet andere besturingssystemen, die toevallig op een linux kernel draaien.

In mijn ogen toch best grote mijlpalen, aangezien op deze manier toch wel de veelzijdigheid wordt aangetoond van het toestel.
Zelfs Apple's OS X draait volgens mij ook op een Linux kernel. :)

[Reactie gewijzigd door stephenskocpol op 2 januari 2011 13:54]

OSX draait op een kernel die grotendeels gebaseerd is op Mach en BSD.
Als de kernel ergens op draait, draait de rest ook wel, zit weinig verschil tussen al die linux distro's verder hoor. Al die applicaties/distro's zijn gewoon afhankelijk van de kernel. Als je denkt dat Android of meego niet zomaar een andere linux distro zijn, heb je 't hele fenomeen linux totaal niet begrepen.

Als ergens de linux kernel op draait, komen al die distro's vanzelf mee hoor.
Het enige wat ik wil aangeven is dat het niet zo simpel is als het lijkt. Met alleen een linux kernel heb je feitelijk alleen nog maar een fundering gelegd. Hoe en op wat voor manier je daarop een OS/huis bouwt is nog een compleet ander verhaal.
En wat ik wil aangeven is dat het juist wl zo simpel is als het lijkt. Je hoeft de software namelijk niet aan te passen als de kernel (de drivers dus ook) goed werken. Boot de kernel, dan komt die software toch echt wel mee. Misschien dat je met de X server wat probleempjes hebt in het begin, maar die zijn niet onoverkomelijk en kosten doorgaans weinig tijd.

Linux is qua opzet juist zo simpel in elkaar gezet, dat je hl gemakkelijk kan porten zonder veel moeite als de kernel maar draait. Natuurlijk moet je zorgen dat je software op ARM draait, maar zelfs dat is weinig werk.

Het enige wat je moet doen is het kiezen van de software, maar dat hebben die distro's ook al gedaan voor je. Zodra een distro ARM ondersteund en je een bootable kernel hebt, ben je al klaar.
Is niet zo moeilijk hoor, heb gisteren voor de gein eens een Android rom (2.2) op een HTC TyTn II (400 mhz) gezet, alles werkt als een trein. En naar jou maatstaven is dit een OUD toestel. Linux werkt op alles, Linux Rocks!
Ik vind het wel gruwlijk hoor, een telefoon die na 1 jaar nog steeds een van de meest gebruikte telefoons is op XDA en waarop inmiddels zoveel osen draaien dat je gewoon alles kunt hebben zoals je het wilt, Ubuntu is ook draaiende, dit is al lang zo maar er is laatst een nieuwe versie ge-released, 0,3
de grote HAM vraag is wat mij betreft of dit nu een native versie betreft, of dat men hier met 'rom' loaders lopen te kloten..

ik heb bijv wel eens verhalen gehoord dat men in WM een bestandje runt om verolgens een android rom te laden, DAT is voor mij bijv geen optie, als ik android of ubuntu of meago erop zou willen, dan moet dat niet via allerlei rare fratsen, maar gewoon als directe firmware update ... dan lijkt 't me ook het snelste (want een kernel in een kernel is gewoon traag dunkt me)
Sinds kort is er al een NAND versie voor android op de HD2. WM6.5 wordt vervangen door android OS. Voordeel je boot sneller op en werkt veel soepeler.
Via SD kaart is ook geen probleem. Die start je op en alles wordt vanaf je kaart gedraaid. En dat met 2 klikken. Foolproof zou ik zeggen en volledig safe want je interne geheugen blijft intact. Haakt het dan start je je HD2 opnieuw op met WM6.5

De levensduur van de HD2 wordt zo nog eens verlengd.
Persoonlijk ben ik ook nog zeer benieuwd naar de WP7 OS op de HD2.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 1 januari 2011 15:48]

via sd zoals je zelf al aangaf is dan wel fool proof maar niet echt, snel - heb ik het idee,

maar zo'n nand versie lijkt me wel wat, ik wil eigenlijk nog een keer een goedkoop 2e handsje hd2 op de kop tikken om mee te rotzooien, dat liever dan met m'n gloednieuwe Desire HD,
Ik heb zelf ook al Android geprobeerd van SD, maar dit werkt veels te traag omdat eerst win 6.5 opgestart moet worden en andraid dan on der win 6.5 draait. Je hebt dan last van hele lange response tijden. W8 wel ff op die NAND versie...als het je HD2 maar niet bricked :D
Niet mee eens, en je feiten kloppen ook niet helemaal.
Er IS een NAND versie, je hoeft nergens op te wachten
Android draait NIET onder winmo. De telefoon start opnieuw op en draait native android als je haret hebt aangeklikt.
Vanaf de SD kaart draaien vind ik bepaald niet traag werken. Dat komt omdat android je geheugen voor 99% vult en dus eigenlijk uit je geheugen draait. Ik draai nu een Desire HD rom (waarvan bekend is dat hij trager is dan andere android roms) en die voelt alsnog vele malen soepeler aan dan winmo.

En bricken? Dat is niet meer van deze tijd hoor...
er is al een NAND versie voor de HD2 met android of ubuntu, geen WIMO dus meer. echter is het vaak wel wenselijk om WIMO te blijven draaien voor dingen als tomtom die niet voor android te krijgen zijn. een dual boot mogelijkheid is het meest practische gezien je bij het aanzetten enkele seconden de mogelijkeid krijgt om alsnog in WIMO te kunnen starten ipv android. (zo heb ik het tenminste nu geregeld). en anders kan je het gewoon via een icoontje op sense.

de HD2 is inmiddels zo'n beetje het enigste toestel waarbij je als simpele consument kan kiezen welk OS je erop wil hebben en zelf dus ook kan uitproberen welke het beste voor je werkt. dat is ongehoord in de telefoonwereld van 2010/2011

en traag is het zeker niet wat ik heb zelfs nu nog een android op de SD kaart staan en die is wel ff iets soepeler dan de versie op NAND, maar dat ligt ook aan de SD kaart en het specifieke ROM die je hebt.

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 1 januari 2011 16:10]

HaRET unload gewoon de huidige windowskernel en laadt de linuxkernel in. In praktijk maakt dat niet heel veel.

Wel eens verhalen gehoord is niet 'ik heb dit al regelmatig gedaan' ;)

En rare fratsen. Je gaat in WiMo naar 'toepassingen' en klikt op 'Android'.

Je kunt ook niet terug in Windows zonder een reboot.

[Reactie gewijzigd door RielN op 1 januari 2011 16:18]

Je hebt gelijk hoor. Haret.exe laadt wat images, oa de kernel en system directory, vanaf de SD kaart in het RAM. Apps e.d worden nog wel geschreven naar een data.img op de SD kaart. Er zijn ook WinMo versies met bootloaders, zodat hij in n keer door kan gaan in Android.

Van het moment van telefoon aanzetten tot een werkbare android duurt het bij mij zo'n 45 seconden. Met mijn class 6 kaart heb ik ook nooit enige last gehad van traagheid of iets dergelijks. De HD2 is een heerlijke tweakersphone, nu de nieuwste bootloader van cotulla (MAGDLR) er is, is het wachten op de eerste WP7 builds. :D
Dit is geweldig nieuws en geeft ook gelijk aan hoe ONTZETTEND POPULAIR de 1GHz Snapdragon van Qualcomm is/was, de 1e generatie ervan dan.... _/-\o_

Jammer is wel dat het NAND geheugen van de HD2 niet zo groot is dat men een "quadro" bootloader kan maken voor allevier de os'en die erop draaien

[Reactie gewijzigd door moh.moh op 1 januari 2011 17:19]

Dan moet je de T-Mobile US HD2 hebben ( ook wel de TMOUS genoemd. )
die heeft 1 GB Rom inplaats van de 512 MB. en dan nog heb je nog maar 256 MB per OS :P
Kan iemand me vertellen waarom het super mooi is dat meego werkt. zie het voordeel niet zo. Behalve dat de keus wat groter wordt. maar tot nu toe zi ik niet in waarom ik Meego op mijn telefoon zou willen draaien.
Als het jou niet interesseert, waarom kijk je hier dan? Zoals de sitenaam al impliceert gaat het hier veelal om 'tweakers'.. mensen die graag knutselen met alles, dus ook mobieltjes ;)

En ja, dan is het best leuk als er weer zo'n doorbraak is gemaakt, toch wel knap dat iemand Meego ook aan het draaien heeft gekregen!
Juist. "Omdat het kan." Daar begint het meestal mee. Aangevuld met het uitgangspunt dat de reis misschien nog wel interessanter is dan de bestemming :-)
Omdat het kan wellicht, zoals zo'nbeetje 90% van de activiteiten van een Tweaker.