Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 42, views: 15.483 •

Ontwikkelaar Digital illusions CE, beter bekend als DICE, heeft Battlefield: Bad Company 2-spelers die hun stats kwijtgeraakt zijn beloofd dat deze niet verloren zullen gaan. DICE heeft de stats centraal gelogd.

DICE meldt op zijn Battlefield-blog dat de dataservers door de populariteit van Battlefield: Bad Company 2 en de Viëtnam-uitbreiding te zwaar belast worden. Hierdoor ontstaan problemen aan de client-kant; spelers kunnen geconfronteerd worden met lege stats. Ze raken dan ogenschijnlijk hun rangen of ervaringspunten kwijt en verliezen ook de wapens en upgrades die zij al hadden vrijgespeeld.

Volgens DICE is het verlies van in-game statistieken niet permanent. De ontwikkelaar heeft additionele servers die de stats bijhouden. Doordat alles centraal wordt gelogd, zullen de stats in een client automatisch gecorrigeerd worden. DICE waarschuwt spelers wel dat die correctie enkele uren in beslag kan nemen.

Hoewel DICE in zijn blog aangeeft nog te werken aan een permanente oplossing, meldt fansite The Unofficial Bad Compay 2 Blog dat het spel zich weer normaal lijkt te gedragen. Volgens de site constateren diverse websites die stats bijhouden dat alle statistieken in Bad Company 2 weer op orde zijn.

Reacties (42)

..... leuk; maar dit is al maanden zo, heeft niets met vietnam patch van doen. halve friendslist heeft al meerdere malen een stats-reset meegemaakt. Veelal wordt 't na enkele dagen/weken hersteld, maar niet altijd. Dice/EA gooit 't nu op de vietnam DLC, maar die genoemde problemen sinds augustus. Op forum/twitter etc. wordt gereageerd "Wacht maar enkele dagen, dan wordt hersteld" is meestal wel zo, toch is men dan weer lvl1 - lullig als je 300u+ in een game hebt zitten

@stewie; problemen waren al voor de patch, ik weet dat RikBrull, Pixel, Aslanboy, The_Double, Dynamix82, spott123 en ik hier al last van hebben gehad. En echt voordat DLC beschikbaar was. Misschien zijn 't 2 verschillende problemen met eenzelfde resultaat; :w stats (ps3 overigens)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 30 december 2010 13:06]

Tis voor mij zelfs voor het eerst dat ik hier van hoor moet ik eerlijk zeggen, ik speel maar af en toe een potje, ben toch meer een CoD-speler... maar broertjelief speelt iedere dag wel een uurtje en die heb ik er nog nooit over horen klagen. Ik vind in de gerelateerde content ook niets terug over een eerdere melding?
Ik en mijn stiefzoontje hebben hier ook vaak last van (sinds het begin van BC2 ), na een potje zie je ook de lvls van iedereen van 1 naar 50 oplopen en weer opnieuw beginnen.
Daarna kom je in een potje waar je opeens lvl 1 bent, potje erna weer de vertrouwde lvl 33, maar erna natuurlijk weer terug naar lvl 1.

Opzicht heb ik er verder geen last van, het is niet dat je slechter speelt erdoor. Vervelende is wel dat je load out steeds gereset wordt... dus je rent zonder naar je load out te kijken het veld op waardoor je maar al te snel neergemaaid wordt.

We zullen wel zien wat gaat gebeuren, heb liever dit (het visueel resetten van je rank) dan de vage COD praktijken dat je in een potje komt en je kunt vliegen dus wordt je automatisch Prestige zoveel + level oneindig... daar betaal ik niet voor :)

[Reactie gewijzigd door TimSeve op 30 december 2010 17:19]

Dit probleem kwam zelfs voor in BF2. Af en toe had je plots level 1. Eventjes reconnecten en je had je normale level terug.
Nou, ik speel al sinds het begin BFBC2, en heb nu inmiddels persoonlijk 5 stat-resets meegemaakt, waarvan ik twee keer ook echt opnieuw heb moeten beginnen.

Het is wel goed voor je gemiddelden...je echte eerste uurtjes tellen niet meer mee :)

En ja, de vijfde keer was recentelijk nadat vietnam uit was, maar dat was na een uurtje verholpen. Die andere 4 keer toch echt ruim voor vietnam uitkwam. Het heeft dus inderdaad niets te maken met Vietnam zelf, hooguit met de performance problemen waar ze al vaker mee hebben gekampt.

[Reactie gewijzigd door tss68nl op 30 december 2010 23:26]

Dit is wel degelijk een issue die onstaan is nadat Vietnam uit is gebracht. Heeft simpelweg te maken met capaciteit en schaalbaarheid. Er worden ontzettend veel stats verzameld, van de speeluren tot de kogel die geschoten wordt. Ook zijn er enkele fansites die continu stats harvesten en dat kost ontzettend veel rekenkracht.

[Reactie gewijzigd door Stewie! op 30 december 2010 12:42]

is dat een door jou geconstateerd feit of een verzonnen stelling omdat jij dit nooit hebt meegemaakt.
Probeer je ook eens te verplaatsen in een ander die dit voor de patch dus blijkbaar al verschillende keren mee heeft gemaakt.

Dat was ook al een nodelose discussie over COD MW2, een stelling daar was vaak: "nee hoor ik heb er nooit last van, ik heb nooit lobby problemen", terwijl ik toch echt met verschillende vrienden zo ongelooflijk vaak tegen dit probleem ben aangelopen.
Forums bulkten uit met klachten.

Dat iets niet door jou is geconstateerd wil toch niet zeggen dat het nooit gebeurd, ik speel nu ook al eenige uurtjes BC2 heb het zelf nooit gehad, maar een vriend van mij wel.

Al met al blijf ik wel meer plezier beleven aan BC2 en neem dit soort "problemen" op de koop toe, het is alleen zo jammer dat je soms lijkt te moeten schreeuwen om support.
Ik wil dat het werkt, daar koop ik een product voor, ik ben niet van de illegale downloads, ik wil dit soort games graag supporten, maar doe in iig de moeite mij te helpen en vooral te luisteren naar je klanten.

Dit is ook de reden dat ik gestopt ben met COD MW2 en geen black ops gekocht heb, brakke en zeer overtrokken DLC's, noem maar op, en maar geld binnen harken, daar doe ik niet meer aan mee.
Die issue die jouw vriend heeft ervaren of ervaart is van andere oorzaak en heeft te maken met de verbinding van de speler naar de backend, en dat is helaas bij een continue verbinding voor honderdduizenden ietwat gevoeliger.

[Reactie gewijzigd door Stewie! op 30 december 2010 13:36]

humm dus jij zit dicht bij het vuur..., vriend!!... :+

Maar dat zou kunnen, dat het probleem eerder, lijkt op een nu geďntroduceerd probleem na de vietnam "patch/uitgave".
Dat maakt wel een hoop duidelijk, natuurlijk begrijp ik ook dat ze nooit een geheel bugvrij systeem kunnen bouwen voor het budget en dat er zeker gezien de diversiteit aan systemen/situaties nooit een 100% pasklare oplossing kan zijn.

Ik ben ook nog steeds een zeer tevreden klant van EA/Dice battlefield franchise.
zeker BC2 is echt een parel en zo verslavend!

uit mijn ervaring geven ze bij DICE ook toe dat er problemen zijn, ze geven je iig het ide dat ze er wat aan pogen te doen.
dicht bij het vuur kan je wel stellen...hij is eigenaar van een gamehoster (zoek zelf maar uit welke). Ik denk datie weet waarover hij het heeft.
Nee, deze issues waren er zoals gezegd al lang voor Vietnam. Als iemand BC2 regelmatig heeft gespeeld herinnert diegene misschien nog wel de tijd dat de stats iedere zondag weg waren. Dit was ver voor Vietnam of wat voor DLC dan ook. Even later werden het de statsloze dinsdagen en nu is het bijna iedere dag.

Het probleem wordt vergroot door de komst van Vietnam, maar er wordt al maanden geklaagd over de stats. Er staat zelfs nog een oude sticky van Dice op het forum waarin gezegd word dat het statsprobleem verholpen is... Die post is ook al maanden oud.

Dus dit heeft niets te maken met de connectie naar de backend, dit heeft te maken met de abominabele stats-servers van Dice.
is dat een door jou geconstateerd feit of een verzonnen stelling omdat jij dit nooit hebt meegemaakt.
Probeer je ook eens te verplaatsen in een ander die dit voor de patch dus blijkbaar al verschillende keren mee heeft gemaakt.
Reageer je nou echt op mij? Zo ja... doe ff normaal aub...Serieus, probeer JIJ je eerst eens even in een ander te verplaatsen... maar begin even met GOED lezen voordat je reageert.

Lobby problemen zijn niet hetzelfde als verloren stats problemen en dat is waar ik op reageer. Ik zeg niets geks, ik meld alleen dat ik er geen last van heb gehad (godzijdank) en mijn broertje ook niet zover ik weet. Daar ben ik blij om en dat neem jij mij kwalijk oid? Himlims oppert dat dit al langere tijd speelt en die ervaring deel ik niet, ook afgaande op dat er nooit eerder berichten over geweest zijn leek het mij niet direct hetzelfde probleem.
Dat iets niet door jou is geconstateerd wil toch niet zeggen dat het nooit gebeurd, ik speel nu ook al eenige uurtjes BC2 heb het zelf nooit gehad, maar een vriend van mij wel.
Dat is een toevoeging die jij doet aan mijn reply, ik zeg toch nergens omdat ik erg geen last van heb gehad dat het probleem dan maar niet bestaat? Dat is echt compleet jouw eigen invulling... Dat jij blijkbaar problemen hebt en daar nogal gevoelig over bent... niet op mij of een ander afreageren aub. Ik heb tot nu toe 0,0 last gehad van de problemen die in het artikel worden genoemd... lobby problemen genoeg in diverse games, dat is in MW2 en BFBC2 niet veel anders.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 30 december 2010 13:56]

ik zou je graag mijn excuses willen aanbieden, ware het niet dat ik heb gereageerd op stewie's reactie, die overigens al heeft reageert met een goed antwoord.

iig mijn conclusie was dat ik me erger aan een club (in z'n algemeenheid) die een briljant spel op de markt brengt en verder blind is voor z'n problemen. zo'n club achter MW2 dus.
MW1 was overigens briljant, MW2 een slap uitgemolken aftreksel en Black ops kan ik geen mening over hebben, heb het niet gespeeld.

BC 2 bevalt mij PRIMA en meer dan dat zelfs..., weer goeie vriendjes nu?!
Veelal wordt 't na enkele dagen/weken hersteld, maar niet altijd.
ik heb het 2 keer gehad, spel afgesloten, na uurtje weer geprobeerd en was dan altijd weer goed, dus dat dagen/weken is wel wat overdreven (imo)
Op de PS3 begin ik elk potje met allemaal lvl 1 wapens, en vaak de rest in de match ook. Langzaam aan begin je dan bij steeds meer mensen weer hun echte level te zien...

Wel leuk overigens als iedereen het heeft, dan zie je toch heel andere speelstijlen ontstaan.

[Reactie gewijzigd door The_Double op 30 december 2010 12:49]

dis nieet helemaal waar. Ik heb er nog nooit last van gehad, totdat vietnam uitkwam. En et is niet na enkele dagen/weken, maar et duurt maar een paar minuutjes. ikhad et vanmiddag. BF restart en hij deed et weer
Heb er zelf nog geen last van gehad. Heb het wel van andere spelers gehoord dat ze tijdelijk hun stats kwijt waren, maar het is dus gelukkig niet iets om me zorgen over te maken.
Ik vind dit toch altijd zo een naieve reactie.

Beetje hetzelfde wanneer een spel uitkomt, de performance bij jou niet goed is, en dan vervolgens zeggen dat je een "class action law suit' wil aanspannen.

Alleereerst vind ik het goed dat DICE netjes naar buiten communiceert waar het aan ligt.
Daarnaast vind ik de stats nog steeds geen cruciaal onderdeel van de game. En vertrouw me, als iemand gek op stats is ben ik het wel.
En zoals al eerder vermeld is dit al veel meer gebeurd dit jaar, zoals iedere dinsdag bijvoorbeeld.
Heb het ook al een paar keer gezien, Laatste dagen merk je bij het inloggen dat je niet de enige bent :)
Met andere games zoals Call of Duty heb ik het vaak genoeg gehad, Stats reset,
Als je de oude dan terugzet waren ze online ook meestal weer gefixed

[Reactie gewijzigd door catserv op 30 december 2010 12:44]

Ja ach, gebeurd me ook af en toe. Gewoon lekker een dagje knifen wat anders rondkloten.
Komt vanzelf goed.
Dit heb ik in het begin van BC2 vaak meegemaakt, daarna was het weer over. Nu met Vietnam ook, vooral in het begin werden stats gewoon niet meegeteld en had ik vaak dat de stats waren gewist. Na het spel opnieuw opstarten waren ze meestal weer terug.
Dice is toch digital illusions CE
Correct, Digital Extremes is de maker van de PC game Homefront. Kaos, voortgekomen uit de groep die Desert Combat maakte voor BF1942 (van Dice) maakt daar weer de xbox en ps3 game voor.
naar mijn idee is het ook digital ilusions CE inderdaad http://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Illusions_CE

OT

heb ik nog geen last van gehad gelukkig. Ik kan me wel voorstellen dat dit frustrerend op de spelers kan werken. Al die speeluren compleet voor niks, dan ben je blij als blijkt dat je gegevens er nog zijn
Met CoD black ops had ik gisteren iets soortgelijks, ik was aan het wachten tot de volgende ronde kon beginnen, en toen ik naar mijn rang keek, was die 35, terwijl ik in 47 zit. dus ik ging uit de game weer naar een nieuwe. Toen was het weg was ik gewoon weer 47
Dit is overigens niet het eerste BF spel dat hier last van heeft...
Met BF2142 had ik hier ook regelmatig last van...
Met BC2 nog geen last van gehad.. :)
Inderdaad, hetzelfde probleem kwam ook al voor in (iig) battlefield 2142.
Zelf dit probleem in BC2 ook al een aantal keer tegen gekomen, maar in de meeste gevallen bied opnieuw inloggen of het spel opnieuw starten ook een oplossing voor het probleem.
battlefield 2 had er ook vaak last van. kwam je binnen in de server al je wapens gelockt op lvl1, uit de server, uitloggen, opnieuw inloggen, server joinen en dan maar hopen dat alles weer goed stond.

toen ik voor het eerst bfbc2 speelde deden me stats het helemaal niet, sloeg niks op(zat wel in een ranked server) dus 2 dagen lang gespeeld zonder update van mijn stats en ineens was ik level 3.

[Reactie gewijzigd door Ragdoll op 30 december 2010 16:25]

Stats lekker belangrijk tijd voor battle for hastings map nu beschikbaar op pc...
Mooi en netjes van DICE, nu moeten alleen een aantal gamers geduld op brengen voor de fix.