Hoofdcategorieën
Device Settings

Afluisteren gsm-verbinding kan nu ook met goedkoop mobieltje

Door Joost Schellevis, dinsdag 28 december 2010 15:51, views: 55.828

Dure apparatuur is niet langer noodzakelijk om een gsm-verbinding af te kunnen tappen. Met een telefoon van slechts tien euro en een computer kan de beveiliging van het gsm-netwerk worden omzeild en kunnen gesprekken worden afgeluisterd.

Tijdens een demonstratie op hackerscongres CCC in Duitsland toonden onderzoekers Karsten Nohl - die eerder de ov-chipkaart kraakte - en Sylvian Munaut aan hoe eenvoudig het is geworden om gesprekken via het gsm-netwerk af te luisteren. Het gekraakte gsm-gesprek verliep via een netwerk van een Duitse telco; het is niet duidelijk of Nederlandse netwerken beter zijn beveiligd.

De beveiliging van gsm-netwerken is al enige tijd geleden gekraakt. Gsm-verbindingen worden tegen aftappen beschermd door telefoons continu van radiofrequentie te laten wisselen. Doordat er snel wordt gewisseld tussen zestig communicatiekanalen, is het praktisch onmogelijk om een verbinding af te luisteren zonder die volgorde te kennen. 

Op de CCC toonden de onderzoekers hoe eenvoudig het zou zijn om deze beveiliging te omzeilen: met een computer en een simpele telefoon van tien euro, waarop aangepaste software draaide, kon een gesprek via gsm worden afgeluisterd. De methode werkt niet op gsm-masten waarop het verkeer zelf ook wordt versleuteld, en 3g-netwerken hebben er eveneens geen last van.

Het continu wisselen van radiofrequentie, channel hopping, gebeurt volgens een algoritme. Dat algoritme is vorig jaar gekraakt, waardoor verbindingen tussen telefoons en gsm-basisstations kunnen worden gevolgd terwijl zij wisselen van frequentie. Overigens kunnen gsm-verbindingen worden beveiligd met 64bit A5/1-encryptie, waardoor enkel het kraken van het channel hopping-algoritme in veel gevallen niet voldoende zal zijn om ook daadwerkelijk verbindingen af te luisteren.

Nohl heeft echter samen met een aantal vrijwilligers aan een zogeheten rainbow table gewerkt die het mogelijk maakt om openbare codes naar geheime sleutels te vertalen. Iedereen met beschikking over dit codeboek en de channel hopping-code is in staat om telefoongesprekken via gsm af te luisteren en sms'jes te onderscheppen.

De onderzoekers hopen dat telecomproviders het beveiligingsprobleem gaan oplossen. De A5/1-beveiliging kan vervangen worden door de nieuwere A5/3-beveiliging, die eveneens niet onfeilbaar is gebleken. Eerder toonde KPN, die in Nederland op het gsm-netwerk nog A5/1-beveiliging gebruikt, zich niet bezorgd.

Volgende 16:09 Pro-videocamera met m4/3-mount van Panasonic is leverbaar
Vorige 15:27 HP meldt komst twee Sandy Bridge-quadcores naar dv7-laptop
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Ik kan me voorstellen dat in landen met minder democratie/vrijheid (Noord Korea, Iran, China) dit een issue is. Maar in ons land kun je die miljoenen gesprekken per dag niet afluisteren, met zoveel zendmasten. Per af te luisteren gesprek is 1 telefoonkit nodig, en switchen lijkt me erg veel werk.

Bovendien 3G gebruikt elke moderne telefoon standaard, tenzij het signaal zwak is. Dus vooral voor oudere netwerken wel relevant. Echter daar weer de afzwakking dat je in het buitenland je eigen taal moet spreken, niets aan de hand.

Maar wederom is bewezen: alles is te kraken....

Ik zou me meer druk maken om het 'screenen' van gesprekken, dat gebeurd al wettelijk geregeld...van bijna alle telefoon grsprekken die worden gepleegd in Europa.

Overheden hebben een veel betere manier van tappen: een briefje naar de provider is genoeg. In Nederland zijn we er wereldkampioen in (zover de gegevens openbaar zijn uiteraard ;) ). Dit is vooral voor prive-detectives handig, aangezien die meestal toch niet meer dan 1 of 2 mobieltjes willen afluisteren.

Dat het systeem slecht op 3G werkt, en dat een simpele versleuteling (waar bij 64-bits je computer eventueel nog wel wat kan ontsleutelen, hoewel het lastig is) dit kunstje buitenspel zet, is een serieuzer probleem. Echter, het is vooruitgang, straks gaat 3G er ook wel aan.

ehm... 64 bits kraak jij even?
Dan mag je een langlopende zaak hebben;

http://stats.distributed.net/projects.php?project_id=5

Die deden er >4 jaar over om 64 bits te kraken, en dat is distributed!!!
Om dit dus binnen redelijke tijd te hebben, zul je Amazon even lief aan moeten kijken...

Ze maken gebruik van Rainbow Tables

Van die definitie op Wikipedia word ik niet veel wijzer... Zou je kunnen uitleggen wat dat zijn, die regenboogtabellen?

Wachtwoorden worden geencrypt wat resulteert in een hash code (reeks karakters).

Als ik bijv ABC encrypt zou dit 4FABB434328531BF kunnen worden.

Deze vorm van encryptie is via het gebruikte algorithme slechts één richting op.
(Anders dan bij een symmetrische sleutel bijvoorbeeld)

Ofwel
ABC -> ALGORITHME -> 4FABB434328531BF
Maar
4FABB434328531BF -> OMGEKEERD ALGORITHME -> IETS ANDERS DAN ABC

Uit de hash tag is dus niet af te leiden wat het oorspronkelijke wachtwoord was.
Deze hash tags zijn op systemen vaak benaderbaar (te lezen) omdat ze 'toch gecodeerde informatie bevatten'.

De "Rainbow tables" is een database die een hele lading hash tags bevat (gegenereerd door een wachtwoord generator i.c.m. het algorithme' en de 'wachtwoorden' (brontekens) die tot deze hastag hebben geleidt.
Daarmee zou je kunnen zoeken op een hashtag waarvan jij het wachtwoord wil weten.
(De database zorgt er voor dat a.d.h.v. de hashtag het wachtwoord ´gevonden´ kan worden'

Het is eigenlijk een vorm van Brute Force passwordt hacking, waarbij het brute force deel al voor je is gedaan.
Het enige wat je hoeft te doen is de bijpassende hashtag vinden en je hebt een wachtwoord dat je zou kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Eric Oud Ammerveld op woensdag 29 december 2010 00:53]


Leuke is dat bij bv een veelgebruikte hash manier MD5 ook nog eens collsions optreden.
Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld 2 verschillende wachtwoorden dezelfde hashes opleveren. Dit geld ook bij programma's

Lees voer: http://www.mathstat.dal.ca/~selinger/md5collision/

Slecht op 3G? Nee, helemaal niet op 3G. Wel een behoorlijk belangrijk verschil. :)

Het gaat hier om de transmissie van gesprekken tussen een mobieltje en een basisstation. Daarna gaat het gesprek ongecodeerd het telefoonnet op. In landen met minder democratie zal de overheid echt geen moeite gaan doen om het gesprek al tussen je mobiel en het basisstation op te vangen. Die luisteren gewoon mee met het ongecodeerde gesprek.
Je hebt daar deze kit dus helemaal niet voor nodig. Dit is alleen om aan te tonen dat iedereen gesprekken kan afluisteren en heeft dus niets te maken met democratie.

Nederland is trouwens het land waar het meest wordt afgeluisterd meegeluisterd.

Nederland is trouwens het land waar het meest wordt afgeluisterd meegeluisterd.
Ja door officiele instanties. Vraag is of je dat wilt, maar dat terzijde. Afgeluisterd kunnen worden door alles en iedereen, ook je buurman, kan nog veel vervelender zijn.

[grap]Ach, ik denk dat leden van een bepaalde groep uit het voormalige Oost-Duitsland, de Stasi, zich hebben aangesloten bij de AIVD. [/grap]

Nederland is wat dat betreft niet heel prettig meer, onze inlichtingdienst heeft veel te veel macht, en telefoontappen lijkt wel een traditie te worden. Of het ooit helpt is maar de vraag, want mensen zullen niet heel open zijn in een telefoongesprek. Er zijn vast andere methoden van communicatie die heel wat veiliger zijn dan de telefoon.

Als bewijzen zo makkelijk waren.. En daarnaast is niet alles mogelijk.

Helaas gebeurd het al tijden lang, Echelon heet het project ( nu Echelon 2 ). Hier een linkje

Niet iedereen belt nog via 3G.
Er zijn nog velen zonder 3G verbinding of die 3G simpelweg uitzetten, ten gunste van een langere standby-tijd, waaronder ik. Ik zie geen reden om 3G aan te zetten wanneer ik niet mobiel-online ben.

Ik heb 3G ook uit staan.Scheelt aanzienlijk in de standby tijd. En gebruik toch geen mobiel internet op mijn GSM. Dus is 3G eigenlijk een beetje overbodig.

Heb je er ook niet een apart abbonnement voor nodig? (data ofzo)

in china luistert men gesprekken sowiso al af. De providertjes hebben daar weinig in de pap te brokken: vadertje staat bepaalt doodleuk wat, wie en wanneer ze willen afluisteren zonder dat ze daar een reden voor moeten te kennen geven. Of sterker nog: zonder dat iemand het hoeft te weten.

Maar ook in europa is dat al zo he: zo denk ik aan die kerel die beboet is in londen omdat hij een dreig-sms'je naar zijn vriend had gestuurd ivm een mogelijke aanslag. Dat sms'je was 'onderschept' door de britse inlichtingsdiensten ... toevallig? ik dacht het niet!

Het percentage telefoons met 3G in het totale telefoonbestand is niet zo groot hoor, de meeste mensen hebben het niet. Wel is het zo dat de mensen die wel 3G op hun telefoon hebben de kapitaalkrachtigste groep is, zodat het toch intereessant is om daarvoor een stukje netwerk aan te leggen.

In principe kan alles gekraakt/gehacked/misbruikt/gebruikt worden.....dus, Chaos Computer Club

http://en.wikipedia.org/wiki/One-time_pad: die valt in theorie niet te kraken.
Andere encryptie is een kwestie van tijd, maar dan kunnen ze best een wat moeilijker te kraken encryptie gebruiken

Nogal logisch, aangezien een OneTimePad niet gestoeld is op een wiskundig probleem, maar op echte random data (denk aan een ruisgenerator). Én je mag een sleutel *nooit* twee keer gebruiken (daar ging het bij de Enigma mis). En aangezien we nog steeds geen zuivere random sleutels kunnen genereren (zonder elk device te voorzien van een ruisgenerator) én zonder fysiek een kopie van de sleutel bij de ontvangende partij te krijgen (versturen is gevaarlijk ivm onderschepping), is een OneTimePad niet geschikt voor grote hoeveelheden data.
@Wimton: dat zeg ik toch ook niet, alleen dat de rotors van de Enigma 'gekraakt' werden toen twee verschillende berichten met dezelfde sleutel werden verstuurd. Klassieke fout.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op woensdag 29 december 2010 09:09]


De Enigma gebruikte geen OneTimePad.

De Enigma gebruikte codeboeken met codes erin die elke dag veranderd moesten worden en NIET twee keer gebruikt mochten worden. Volgens mij is dat de definitie van een one time pad..

Ligt ook een beetje aan je definitie van kraken.
Als de hash van mijn password sdfkjflhsdfkjhfh is en iemand vind uit dat het password sdkfhdjhfsadf net als mijn password dezelfde hash heeft kan hij inloggen op mijn computer.
Hij heeft mijn password nog niet op dat moment, maar ik vind de beveiliging wel degelijk gekraakt.

Alles valt te kraken, maar in hoeveel tijd? Als onze zon al vergaan is, is het niet echt boeiend meer...

nu ben ik eigenlijk best wel benieuwd naar welke hard en software dat was.

Ik heb daar wel eens een congres over bijgewoond - een Motorola C123 kan kinderlijk eenvoudig worden voorzien van aangepast firmware. Zoek verder eens op OpenBTS en je bent een heel eind. Een basestation kan je simuleren met een USRP (1000 euro)...

Overigens is het 'rommelen' met GSM netwerken zwaar illegaal en denk ik dat telco's fanatiek achter je aan zullen zitten als ze het merken.

Met Software Defined Radio kan je met 'standard' hardware elk soort radio ontvangen. Er is ook een GNU versie

Tja, mensen die kwaad willen kunnen nu op een kennelijk erg goedkope manier kwaad vinden en dus doen...

Dus om het zo te bagitaliseren... Nee

@big_g, helemaal mee eens.... Jammer dat er nu ook een goedkope versie beschikbaar komt.

Veel "domme" boeven hebben weinig kaas gegeten van investeren. Dus denk dat er nu een aantal mensen gaat afluisteren.

Om een ganse dag naar oude w*ven gel*l te kunnen (mee-)luisteren ?
Nee, dank U ! Daar hebben we reeds reality-tv Sh*t voor 8)7

meeluisteren naar 0906 nummers

Mijn hete schoonmoeder eindelijk openbaar... _o-

Ontopic: eindelijk. ;)

Je kan ook gewoon zelf bellen (op het abbo van iemand anders)
..waarschijnlijk zijn daar ook zware straffen op.

Eigenlijk valt alles te stelen. En de ironie is dat virtuele dingen zelfs makkelijker zijn als je de weg kent in het systeem. Vanaf het moment dat je het materialiseert zal het wel opvallen.

Dan wordt het tijd om naar Brazilië te verhuizen.
(Maar dat geeft niet, ben ik toch van plan)

Quote: Eerder toonde KPN, die in Nederland op het gsm-netwerk nog A5/1-beveiliging gebruikt, zich niet bezorgd.

Nogal wiedes... Als klanten zouden zeuren en het hun geld zou kosten, dán worden ze pas bezorgd.

kan me niet voorstellen dat we ons hier druk om moeten maken, heb geen iligale wiet plantages en dat ene pilletje in het weekeind die ik over de telefoon bestel kan ook geen kwaad :P

On-topic: het is al erg genoeg dat het kan, maar er valt weinig aan te doen zoals Tweaktubbie zij alles is te kraken

ik vind het niks maarja waar sta je tegenwoordig nog

[Reactie gewijzigd door GinoGio op woensdag 29 december 2010 14:32]


Ok, maar er zijn dus mogelijkheden om beter te beveiligen en die zijn beschikbaar voor de operators, maar zetten het niet aan. Dat is hoe het er voor staat momenteel. Ja, alles is per definitie te kraken, maar het gaat natuurlijk om de waarschijnlijkheid van de kraak binnen jou levensloop. Ik vind het zorgwekkend dat de telecom operators dergelijke ontwikkelingen niet serieus nemen.

Inderdaad het is eigelijk van de zotten dat je afgeluisterd kan worden voor een 10 euro
En dat ze er zo weinig aan doen is al helemaal belachelijk. je hebt helemaal gelijk alles is te kraken maar laat in ieder geval zien dat je er wat aan doet en laat het niet links liggen.

Je vindt het ook niet erg als dieven weten wanneer jij op vakantie gaat?

Zo'n beetje iedereen heeft dat op hyves staan dus dat is een onzin reden. Als ik bij iemand wil inbreken hoef ik in de vakantie maar ff op z'n provielpagina bij www te kijken en ik weet het. Hetzelfde met twitter en facebook.

Waar haal je vandaan dat dat niet erg is?

hmm... eens kijken of mijn vriendin vreemd gaat :D

Wat heeft de prijs van de telefoon hier nu mee te maken? Kon het gisteren wel met een dure smartphone? Of was het gewoon weer een smakelijke kop op het artkel?

nee je had er allerelei dure appartuur voor nodig geloof ik....

Uhm, wellicht had je wat dingen kunnen opzoeken over het onderwerp... ;)

Voorheen moest je 150 euro aan hardware gebruiken en een dikke computer. Nogal lastig om je dual-quad core Xeon 19" rack mee te nemen met een paar TB voor de rainbow tables.

Een punt van security is ook de bereikbaarheid van het misbruik. Als het heel moeilijk is, dan is het statement van de operators heel simpel "doei, alleen in een lab krijg je het voor elkaar met speciale hardware". Nu valt dat statement in het niet en kan je de benodigde apparatuur voor weinig geld kopen en dus zelf doen.

Het zelfde geld voor een OV chip kaart waar je met wat handigheid ook zelf kan sleutelen.

Leuk voor de sociopatische tweakers zo vlak voor 1-jan-2011 0:00
Kun je toch heel veel nieuwjaarswensen onderscheppen (=ontvangen) ;)
Disclaimer: grapje - dit is helemaal geen disclaimer :+

[Reactie gewijzigd door Barleone op dinsdag 28 december 2010 17:26]

«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:09 Pro-videocamera met m4/3-mount van Panasonic is leverbaar
Vorige 15:27 HP meldt komst twee Sandy Bridge-quadcores naar dv7-laptop
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011