Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties, 27.742 views •
Submitter: Sebazzz

Binnen enkele weken wordt een eerste versie van de populaire VLC-mediaspeler voor Android vrijgegeven. Het porten van de mediaspeler naar het mobiele besturingssysteem wordt bespoedigd door de nieuwe Android-ndk.

VideoLAN / VLC Media Player logoHoofdontwikkelaar Jean-Baptiste Kempf van VLC vertelde aan GigaOM dat een release van de Android-versie van VLC een 'kwestie van weken' zou zijn. De kans lijkt groot dat het aanvankelijk om een alpha- of beta-versie zal gaan. Het VLC-team werkt al langer aan een Android-port, maar volgens GigaOM werd dat proces bemoeilijkt doordat de multimedia-bibliotheken van Android in Java geschreven zijn.

De nieuwe versie van de Android-ndk, die begin december werd vrijgegeven, zou het ontwikkelen van applicaties in native-code met C of C++ echter eenvoudiger zijn geworden, waarna het VLC-team er in slaagde om eenvoudige modules voor uitvoer van beeld en geluid te ontwikkelen.

Een groot deel van VLC is volgens Baptiste al naar Android geport, maar problemen die bij bepaalde telefoons optreden zouden de release nog kunnen vertragen. Het feit dat er een groot aantal verschillende Android-telefoons is, elk met weer andere eisen en problemen, is een bekend probleem voor developers. In september kwam er al een VLC-versie voor de iPad uit, die inmiddels ook werkt op de iPhone.

Reacties (66)

Reactiefilter:-166063+134+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Het VLC-team werkt al langer aan een Android-port, maar volgens GigaOM werd dat proces bemoeilijkt doordat de multimedia-bibliotheken van Android in Java geschreven zijn.
.

In welke taal het oorspronkelijk geschreven is is irrelevant. Elke taal die naar pure Java byte code compiled kan door Google's compiler omgezet worden naar Dalvik.
Android slinkt geen Java of Java byte code, wel Dalvik byte code.
Je kunt C dus niet naar Java-bytecode compileren, met name het concept van pointers die als array gebruikt kunnen worden is iets wat in Java-bytecode niet mogelijk is.
Android heeft nu een boel meer NDK's (in C), daarom was het nu makkelijker te porten.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 25 december 2010 09:37]

Er is maar 1 NDK (Native Development Kit). Wat jij bedoelt zijn libraries ;)
Een van de C to java bytecode compilers: http://www.axiomsol.com/
Dat soort produkten kunnen ook niet toveren, je moet je C programma er speciaal voor prepareren:
How do I modify my C code to use AMPC?

Most of the time you don't need to. But in some cases, you will need to modify your C code to make it work with AMPC. If it's ok with you, we could go through your specific code segment(s) in order for us to help you through the modification process.
(News: java = davlik 98% compatible)..

Als je hebt ontwikkeld weet je echter dat de taal niet het grootste probleem is, maar de 100 libraries enzo die je gebruikt. Daar komt bij VLC nog bij dat er hele flinke stukken zijn waar de performance enorm van belang is. java (bytecode...) optimaliseren is echt een drama. Java is uitstekend voor businees applicaties, maar binrary data optimaal verwerken is heel erg complex omdat je moeilijk kunt voorspellen wat de virtuele machine gaat doen. Daarom wil je bij zoiets als video decoderen natvie code draaien en liefst ook zovell toegang toto de video versnellings hardware.
Java bytecode en dalkvik bytecode hebben net zo veel overeenkomst als i386 en ARM.

Jou opmerking van java = dalvik 98% compatible is apples en peren vergelijken. Je bedoelt zeker dan 98% van de java code naar dalvik gecompiled kan worden. Met zo'n soort vergelijking kan ik ook zeggen dat java 99,999% compatible is met .NET (zie IKVM). Of dat java 99% compatible is met alle systemen daar GCC een output target voor heeft (want GCJ kan naar Java naar systeem code compilen).
Ik ben benieuwd welke formaten er ondersteund worden en voor welke smartphones deze VLC-player geschikt is.
Dat vraag ik me ook af.
Volgens mij hangt het af aan vanaf welke versie van android de nieuwe nkd werkt.
Aangezien daar blijkbaar zwaar op geleund wordt.

In de worst case sanario wordt alleen Android 2.3 ondersteund. (Dus officieel vrijwel alleen de Nexus S)
Lijkt mij dus niet het geval aangezien er staat:
Een groot deel van VLC is volgens Baptiste al naar Android geport, maar problemen die bij bepaalde telefoons optreden zouden de release nog kunnen vertragen.
Alleen problemen op bepaalde (dus meerdere) telefoons als die alleen op de nexus s zou werken?

Maar lastige materie want er staat ook dat het inderdaad door de betere NDK van 2.3 mogelijk is, dus eigenlijk blijft het antwoord een beetje in het midden zo :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 december 2010 10:56]

Ik denk dat je minstens een android telefoon nodig hebt met een GPU. Dus in principe zou het denk ik werken met alle 1Ghz SoC's in combinatie met android 1.6 of hoger.

Dit zou denk ik bijvoorbeeld niet werken op de HTC wildfire en budget telefoons zonder GPU.
Toch vind ik het een beetje apart dat native apps berhaupt toegestaan zijn in android. Voordelen van java is dat het op elke instructieset draait (volgens mij zou je best android op x86 kunnen draaien) en is beter te sandboxen. Al deze voordelen heb je niet meer als je native apps toestaat.
Volgens mij worden delen code omgezet in native code door de JIT compiler. Waardoor rekenintensieve taken worden versneld.

Native heeft voordelen en nadelen, En Dalvik VM heeft ook voordelen en nadelen.
Zou het dan niet geweldig zijn om van beide de voordelen te pakken???
Dit is precies wat ze doen...
En zie het probleem van Android: fragmentatie. Als ontwikkelaar moet je met elke telefoon rekening houden en dat kost je zoveel tijd extra.

Google moet toch echt gaan denken om fabrikanten te verplichten Android op bepaalde minimale hardware te laten draaien.
Waarom zou je rekening houden met budget telefoons zonder GPU.. Die kunnen het toch niet aan.. Zie dus geen probleem hoor.

Je betaald voor wat je krijgt. Zo simpel is het. Niet iedereen heeft een telefoon van 700 euro nodig. (iphone) (en dan vind ik dat een android telefoon van 500 euro veel meer kan majha mening..)

Die budget android telefoons moeten gewoon blijven bestaan. Ik vind dat een HTC wildfire nog best veel leuke dingen kan doen voor zijn prijs. Ook al heeft hij geen dikke SoC. Niet iedereen hoeft dat... Blijkbaar begrijpen bepaalde mensen deze filosofie niet.

Je hebt toch ook goedkope auto's zonder airco, cd speler, cruisecontrol? Men hoeft niet altijd te rijden in een luxe wagen als je maar een paar kilometer maakt.

Het is juist mooi dat android de gehele linie pakt. Fragmentatie? Ik gebruik al sinds de htc hero net uit is. Maar eerlijk.. Welke android gebruiker heeft hier echt last van gehad? Ik nog niet.. Het is allemaal maar relatief.

Er is inderdaad fragmentatie in android. Maar dit is zo klein dat het niet boeiend is om te noemen. Net zoals er in de toekomst ook wel fragmentatie zal ontstaan in WP7.
(tenzij je eeuwig op die 1Ghz snapdragon wil blijven hangen want op een andere SoC werkt hij nog niet)

p.s. Bij android honeycomb is waarschijnlijk een GPU verplicht in verband met de rendering van de UI.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 25 december 2010 14:23]

Misschien moet je erbij neerleggen dat
Android helemaal geen high end is maar gewoon een budget OS
Dat ze maar rap een lijst vrijgeven met daarin ondersteunde android-modellen. Want laat ik m'n beslissing voor een smartphone te kopen grotendeels afhangen bij de mogelijkheid alle met gpu uitgeruste androids divx te laten streamen, en als ineens de Motorola Defy dit zou kunnen dan komt die toch nog onder de kerstboom.
Zet maar vast op je lijstje (voor volgende kerst?) want er zijn al meerdere players die DIVX zo op je scherm toveren, op elke Cortex A8 CPU of beter :)

- V Player
- yxplayer NEON
- Rockplayer
- VLC player in maart :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 december 2010 08:39]

Vet VLC geeft weer een extra boost aan Android tablets, lekker filmpjes kijken zonder shit te moeten converten :) tel daarbij op dat Android Tablets USB Mass storage ondersteunen en filmpjes kijken was nog nooit zo gemakkelijk! (bij de ipad moest alles via itunes). VLC doet trouwens ook mee aan de kerst: check het icoontje als je 'm opstart/wat afspeelt!.

╔══╗────────╔═╦╗──╔╦═╦╗─────╔═╗
║║║╠═╦╦╦╦╦╦╗║╠╣╚╦╦╬╣═╣╚╦══╦═╣═╣
║║║║╩╣╔╣╔╣║║║╠╣║║╔╣╠═║╔╣║║║╬╠═║
╚╩╩╩═╩╝╚╝╠╗║╚═╩╩╩╝╚╩═╩═╩╩╩╩╩╩═╝
─────────╚═╝───────────────────
.:*~*:._.:*~*:._.:*~*:._.:*~*:._.:*~*:._.:*~*:._.:*~*:._.:*~*:._.:*~*:.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 25 december 2010 09:43]

Ik betwijfel dat het gemakkelijk is, een USB schijf aan je tablet hangen onderweg. Het komt er uiteindelijk zonder meer op neer dat je alsnog je bestanden kopieert naar je tablet. En dan is het bij iedere tablet nog steeds gelijk, gewoon drag en drop via een PC (en of je dat nu via explorer of iTunes dragged en dropped doet er dan niet toe volgens mij).

Het lijkt me geen argument voor de consument om een Android tablet boven een iPad te zetten als ik eerlijk ben. Vooralsnog blijft dat voornamelijk de prijs, eventueel het schermformaat en het aanbod van third party apps.
VLC ondersteunt heel wat meer video en ondertitel formaten dan iTunes.
Filmpjes waar geen DRM op zit en die VLC niet aan kan zijn zeer zeer zeldzaam.

Bovendien kan je op een iPad niet streamen vanaf USB stick zonder extra kabeltje.
Wifi Streamen?
Makkie.
met airflick kan je streamen vanaf je mac naar je ipad, dus dan heb je helemaal geen iTunes meer nodig.
Leuk streamen in de trein met een geweldig stabiele verbinding...
LOL het icoontje heeft een kerstmuts opl haha
Jij hebt zeker nog geen tablet? Weet je dat een 10" tablet ongeveer de helft van de schermgrootte van een laptop is? En dat een laptop al erg klein is om film om te kijken.
Ik gebruik nou anders al een flinke tijd een 9 inch (Archos 9) scherm om in bed films en series te kijken. Zonder dat ik daar belangrijke details mis of iets dergelijks uiteraard. Je zit er gewoon zoveel dichterbij dat je het verschil tussen een TV en een tablet bijna opheft. Ook ondertitels zijn perfect te lezen.
TV-series hoef ik niet altijd op 50" of groter te zien hoor, zeker niet op reis.
En wat dacht je van savonds in bed? Heerlijk zo'n scherm dan. 15" is echt te groot savonds.
ik heb anders gewoon mijn tv bij mijn bed staan en die is "ietsje" groter dan 15",
Ik ook, op 2.5 meter hangt een 40". Maar goed, leuk als ik met een tablet met hdmi daar 1080p op kan knallen natuurlijk. Ook handig voor op reis in hotels ofzo.

Hoop trouwens dat GOM ook komt met hun player. Die vind ik nog beter.
Gewoon dichterbij houden. Ik vind een resolutie van de Desire (800x480) al voldoende, dat is minstens zo goed als je TV.
Ik kijk anders al films en eigenlijk vooral series (south park, family guy) op me telefoon met 4 inch :) Je vergeet dat je een telefoon dicht bij je snuffert houd, een tablet misschien iets verder, een laptop nog verder (voeteneinde van je bedje?) en een TV meters van je af staat... zo veel scheeld dat helemaal niet allemaal nemen ze iig bij mij in huis een vergelijkbaar deel van me zicht ter beschikking...

En me 4 inch telefoon is groter in me blikveld dan me 26 inch TVje op 3 meter :)
't Is alleen veel vermoeiender voor je ogen om gedurende zo'n lange tijd (90 minuten of zo) te focussen op een relatief kleine afstand.
@Wijze kat: mijn Dell laptop E6410 met 13" (?) of zo scherm is even groot als mijn 120" beamerscherm op 5 meter. Mijn laptop op schoot zit ongeveer 40-50 cm van mijn ogen. De zijkanten van beide schermen komen precies overeen.

Dus ja, het klopt wel degelijk. Alleen mijn laptop en beamerschermen zijn van hogere resolutie en is wel wat makkelijker om naar te kijken. Het is maar net wanneer/waar/hoe je het wilt toepassen.
Het klopt als hij zijn telefoon op 4/26x3 meter houdt (fyi iets minder dan 50 cm). Zo moeilijk is dat niet. Nu is 26 inch niet al te groot op 3m, maar 50cm is best ver voor een telefoon. En een 800x480 resolutie is (beter dan) DVD kwaliteit. Dus officieel komen de meeste Divxjes niet eens tot hun recht op zo'n telefoon. Het is uitstekend film kijken erop, mits je alleen kijkt en je ogen dat ook OK vinden op zo'n korte meestal niet gewennige afstand. ;)

Alleen watercoolertje, kom op bro... me? Echt swah?
ik hoop dat hij ook via samba kan streamen. heb een galaxy tab, maar streamen is toch problematisch, je kan ook niet schuiven enzo wat toch wel vervelend is als hij na 10 minuten opnieuw begint hehe
Ik gebruik atm lekker VLC Stream & Convert, werkt prima.
VLC + Webinterface gewoon aan zetten op je fileserver, en je kan lekker alles op je server kijken vanaf je telefoon, zowel via WiFi als via 3G.
Zijn er mensen met ervaringen met vlc voor iPod/iPhone? Loop hij een beetje lekker en stabiel? Hoe is de ondertiteling SRT?
In iOS loopt 'ie bij mij lekker stabiel (op een iPhone 4). Ik speel wel enkel geen HD-resoluties af want ik heb n keer eens een 2GB .mkv bestand laten afspelen en dat ging gepaard met de nodige lag.

Ondertiteling wordt daar ondersteund, maar zover ik weet niet in .srt-vorm. Beetje vreemd maar kom... Ik heb wl .sub&.idx ,welke je tesamen moet gebruiken, aan de praat gekregen, alsook .ass-ondertiteling

[Reactie gewijzigd door RubenTheys op 25 december 2010 11:41]

Loopt idd prima, alleen AC3 geluid kan ie niet goed afspelen, je krijgt dan volgens mij alleen het geluid van de achterste kanalen te horen... En daar zit meestal alleen achtergrondmuziek en een aantal effecten in...

Maar om m'n films nu weer te converteren naar MP3 geluid..... Ik wacht wel op een nieuwe versie van VLC
Ik ben benieuwd naar de prestaties ten opzichte van Rockplayer.
dat vraag ik mij idd ook af, en of er ook softwarematige decoding in verwerkt zit...
Ik vraag me af waarom die Rockplayer zoveel op de versie van de SGS lijkt. Of is dat een uit de SGS rom gehackte app...

Anyway, ik kan zowat alles afspelen op mijn SGS. Dus niet echt nodig.. Maar voor bijvoorbeeld een Nexus S/one etc die niet veel standaard hebben is dit wel handig ;)
Nee niet echt. Rockplayer ondersteunt ook vele malen meer formaten dan de standaard SGS player.

Maar goed. We hebben ook geen 1080p afspeel mogelijkheden nodig iedergeval!

Pas als er ook iets van 1080p uitvoer is dan zou het wel nuttig zijn. Zoals straks mogelijk is met de NVIDIA Tegra2 chipset in android mobieltjes.

Ik denk dat ik daarom de Nexus S skip en wacht op een fatsoenlijke dual core telefoon met iets van een mini HDMI uitgang.

Dan is wellicht VLC ook een leuke bijkomstigheid

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True