Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 36, views: 10.628 •

Jon Shafer, de lead designer van het dit jaar verschenen Civilization V, heeft ontwikkelaar Firaxis Games verlaten. Over de reden van zijn vertrek wil Shafer noch de studio iets loslaten. Wat Shafer gaat doen is evenmin al bekend.

Jon ShaferWebsite Flash of Steel ontdekte dat Jon Shafer zijn cv op netwerksite LinkedIn heeft aangepast. Shafer betitelt zichzelf daar als lead designer en principal programmer bij ontwikkelaar Firaxis Games in de periode van februari 2005 tot december 2010. Bij navraag bevestigde Shafer tegenover Flash of Steel dat hij Firaxis heeft verlaten. Ook Firaxis heeft inmiddels toegegeven dat Shafer het bedrijf vaarwel heeft gezegd. Geen van beide partijen wil loslaten waarom Shafer bij het bedrijf is weggegaan.

De ster van de jonge ontwikkelaar steeg snel bij Firaxis. De inmiddels 25-jarige Shafer kwam in 2005 bij de ontwikkelaar in dienst, als stagiair op de programmeursafdeling. Hij had toen al tijdelijk bij Firaxis als bètatester gewerkt. Als programmeur werkte Shafer mee aan twee uitbreidingen van Sid Meier's Civilization IV. Daarna werd hij gepromoveerd tot lead designer van Sid Meier's Civilization V. Shafer was daarmee verantwoordelijk voor het ontwerp van het spel. Naamgever en oudgediende Sid Meier was als adviseur bij de ontwikkeling van het spel betrokken en droeg de titel executive producer.

Shafer brak met twee belangrijke tradities in de Civilization-serie. De tegels waarin het speelveld van de turn based game is verdeeld, zijn in Civ V zeshoekig, waar die in de voorgaande games vierkant waren. Verder is het in Civ V niet langer mogelijk om verschillende militaire eenheden op één tegel te plaatsen. De veranderingen werden door veel fans goed ontvangen, al was er wel kritiek op de kunstmatige intelligentie van het spel. Dat heeft Firaxis inmiddels  met een patch proberen te verhelpen.

Reacties (36)

das jammer hij maakte (samen met de rest van firaxis) een paar hele mooie dingen :'(
@Dennis013 en Xzylvador: een groot spel als civ 5 kent fouten dat is onvermijdelijk en wees blij dat ze hun best doen om ze te verhelpen

[Reactie gewijzigd door lennart111 op 22 december 2010 11:35]

Ik heb niet gezegd dat ik het ermee eens ben. Ik ben het niet eens met veel kritieken op civ 5. Wel had ik er meer van verwacht, maar het is nog steeds een goed spel.
Dat is een aderlating voor Fireaxis.
Zo'n belangrijk persoon verlaat het schip.

Heeft toch goed werk geleverd met Civ 5
Ik denk dat vele mensen het daarmee on-eens zullen zijn. De kritiek op schafer is nou niet echt mild te noemen in sommige posts op het civfanatics forum. Voornaamste kritiek is dat civ 5 teveel versimpeld is en dat de spelmechanics te veel veranderd zijn.
Ik deel meer de kritiek die van Apolyton komt, nl. dat het spel de 'wow' factor kwijt is. Het spel is te genuanceerd. Alles levert te weinig op om een 'one more turn' af te wachten. Wonders hebben te weinig impact, tile resources hebben te weinig impact. Alles is te vlak. Civ was altijd een spel dat je bleef spelen omdat er altijd iets 'groots' aan de horizon was waardoor je door bleef spelen. Dat mist Civ5 een beetje.
Er is ieder geval meer dan genoeg speculatie over zijn vertrek.
Ongegronde speculatie.
das meestal zo met speculatie.
Er zat ook gewoon veel te weinig content in. Bij Civ4 kon je je nog amuseren zonder uitbreidingen te kopen en de uitbreidingen waren over het algemeen ook veel content.
Civ5 is een leeg spel en de DLC voegt niets interessant toe.

Imo is Civ5 een grote faal geweest ook al vond ik enkele nieuwe concepten interessant.
De nieuwe concepten zijn zeker interessant. Civ5 lijkt wel een beetje op Civ3. Goeie nieuwe concepten, maar nog niet helemaal volledig goed en gebalanceerd uitgewerkt. Civ6 wordt wat dat betreft een interessante.
Jammer dat Civ5 alleen wat hele goede vernieuwingen van Civ4 heeft laten liggen (bv. religie/corporations: het idee dat je ook met units iets kan verspreiden). Ook het specialisten idee is niet goed doorgekomen in civ5.
Het 'nog eentje dan' gevoel mist inderdaad. CIV V lijkt 'te anders' te zijn dan de vorige delen. Grafisch niet significant beter dan CIV IV, lijken sommige spelconcepten te zijn veranderd om te veranderen en niet om het spel beter te maken. We zijn niet de enigen die CIV V minder vinden. In de Amazon.co.uk shop scoort CIV V net 2.5 sterren terwijl CIV IV 4.5 sterren scoort.
Alle lead developers van de Civ-series zijn na de release vertrokken (behalve Sid Meier natuurlijk). Brian Reynolds, Soren Johnson, en nu ook Jon Shafer. (ben de lead designer van Civ3 even vergeten).
Wel gaat Jon Shafer veel sneller weg dan alle anderen! (Soren Johnson vertrok pas vlak voor de release van de 2e XP, hoewel hij daar al niet meer de LD meer van was)
sid meier is bij microprose vertrokken. Civ 2 en 3 (toen al door firaxis) zijn volledig zonder hem gemaakt. pas bij civ 4 heeft hij zich er terug mee beziggehouden
Firaxis Games is in 1996 opgericht door Sid Meier, Jeff Briggs en Brian Reynolds.
Nee hoor, Sid Meier was gewoon betrokken bij Civ2. Hij en Brian Reynolds zijn pas na de MPG editie vertrokken. Alleen Civ2:ToT is zonder Sid Meier gemaakt. Civilization 3 is door Firaxis gemaakt, wat door Sid Meier is opgericht, zoals Hyronymus al aangaf. (samen met Jeff Briggs en Brian Reynolds)
Kortom: Sid Meier is weldegelijk betrokken geweest bij alle civ-games. Alleen dan wel op een afstandje.
De beste Civ is wat mij betreft nog steeds Civ 2 Gold Multiplayer Edition. Het zal heel moeilijk zijn om de kwaliteit van dat spel te overtreffen. Nu ik dit schrijf heb ik meteen weer zin om het te spelen.
Helemaal hartgrondig mee eens.
Als ze die engine nou gewoon is in een mooi modern grafisch jasje gieten...
Ik ben blij met de versimpeling van Civ5. Vond 4 veel te utigebreid worden. sommigen hoduen daar wellicht van, maar ik niet. En ik ken meer mensen die nachtenlang hebben doorgehaald met civ2, maar het vanaf Civ 3 al lieten liggen omdat er te veel bijkwam.
Good Riddance.
Z'n ideeŽn waren nog redelijk goed , maar bij de uitvoering ervan is Firaxis -onder zijn leiding- serieus de mist in gegaan.
(Hexes zijn wel leuk maar niet echt nodig, 1Unit Per Tile heeft zeker een meerwaarde maar de AI weet er absoluut niet mee om te gaan en het pathfiding van je eigen units is ook serieus bagger zodat je constant aan het micromanagen bent, diplomatie is zogoed als onbestaand, sinds de patch weet je wat de andere Civs van je denken maar is niets veranderd aan hun onredelijkheid/wispelturigheid, etc...)
Er zijn legio andere problemen in Civ 5, een serieuze stap achteruit in vergelijking met Civ 4.
Anderzijds vind ik het echt een onzinnige oplossing.
In werkelijkheid staan tanks ook naast infanterie op hetzelfde stukje land...
Maar goed... Sinds civ2 ben ik al van de serie afstapt.

Ik zou graag een civ2-remake willen zien met moderne graphics.
Ik heb Civ 3 overgeslagen omdat ik Civ2 superieur vond, en zelfs Civ IV heeft er lang over gedaan om me te bekoren maar uiteindelijk is dat toch gelukt. Civ2 is een van de beste spellen ooit maar het is na 15 toch echt wel overvleugeld, en niet alleen op grafisch gebied.

Civ V daarentegen maakte een erg goede eerste indruk op me, maar al snel miste ik een hoop van de diepgang die in Civ IV wel zat. Toegegeven, veel van die diepgang kwam pas in de twee expansions, maar de bottom line blijft dan toch dat het op dit moment leuker is om CiV IV met expansions te spelen dan Civ V zonder. Er zijn nog heel wat patches nodig om Civ V 'af' te maken.
Het zou goed kunnen dat hij hoofdverantwoordlijk is voor de problemen... Maar voor mij voelt CiV vooral als een spel dat nog altijd niet af is. Als het spel bijvoorbeeld te vroeg gelanceerd is om het boekjaar van de uitgever te redden, dan heeft hij daar weinig mee te maken.
Commentaar van Jon Shafer:

"I very much enjoyed my time Firaxis, worked on many projects that I’ve very proud of and got to know a lot of amazing people. I’m appreciative of the opportunities provided by Firaxis and 2K, and hope to see (and play) more great games from them in the future."

Commentaar van Firaxis:

"We are grateful for Jon’s contributions to Firaxis and the Civilization franchise and wish him all the best in the future"

(bron: http://apolyton.net)
Opvallend deel wat je weg laat is dat hij erbij verteld dat hij niet ontslagen is, maar op eigen initiatief weggaat.
In een pre-release interview gaf Jon Shafer aan dat hij niet altijd even tevreden was met Civ5, maar dat anderen dan zeiden dat het een goed spel was. Weet iemand waar dat interview staat?
ach voor ons niet echt erg... hij zal wel ergens anders aan de slag kunnen bij een groot gamedesignbedrijf.... dus wij zullen zijn resultaten niet missen :)
Jammer, als echte CIV-fan vond ik de nieuwe aanpassing wel goed (de hexen, 1 unit/tile en de weer iets uitgebreidere diplomatie) maar de ontvangst was niet overal warm. Ik geloof dat ze te veel hebben willen veranderen in 1 keer en dat het vooral bij het testen de mist is ingegaan: die AI was bij release echt slecht, die hadden ze blijkbaar niet aangepast aan de gewijzigde situatie ofzo ?

Heb de demo van CIV-V gespeeld en ga het niet kopen (hoewel ik alle andere wel gekocht heb) of toch niet totdat het aan 5€ in de BartSmit ligt (krijg ik via een vriendin nog eens korting daarop ;)) en dan nog gewoon omdat er anders een "gat" in mijn doosjesrij zit :)

Hopelijk is het met versie 6 weer beter gesteld en worden de nieuwigheden op punt gesteld.

Benieuwd wat Shafer nu gaat doen, er zijn niet veel bedrijven die spellen in deze stijl en van deze omvang maken.
de combat is interessanter geworden, en het geheel is gestroomlijnd en duidelijker.
Maar de diplomatie is toch niet om naar huis te schrijven. Mij is het nooit gelukt om een deftige relatie op te bouwen met een ander volk. Altijd out of nowhere, we vinden u niet tof meer, en maken oorlog. Ohja, en je kan geen technologieen meer wisselen.

Aangezien het bijna niet mogelijk is goede relaties op te bouwen, zoals ik in Civ IV deed. Stevige band opbouwen met 2 andere volkeren, waarvan 1 zich focust op research, de andere militair, en jijzelf regelt alle diplomatie, en besluit met wie er oorlog gevoerd wordt.

Het meeste potentieel in Civ V zit in de oorlogsvoering, maar daarin is de AI zo erbarmelijk dat daar niet veel uitdaging in zit. Er zit veel potentieel in, maar ik wacht nog wel een uitbreiding (of misschien 2) om het terug uit de kast te halen.

Ohja, en ik zou graag de filmpjes uit Civ 2 terug willen. Echte filmpjes blijven bij mij toch de voorkeur behouden tov CGI stuff.
De AI was echt niet het enige probleem in Civ 5. Het is meer dat de hele game gewoon slecht was, maar er zat ook een klein lichtpuntje aan dat de nieuwe manier van combat wel leuk was.
Er komt overigens een nieuwe (kleine) hotfix voor civ5 aan vandaag: http://apolyton.net/conte...ix-for-Civ5-arrives-today!

Deze lost een aantal crashes op en veranderd wat gameplay, vooral van nieuwe unique units.
Mooi. Afgezien van de eyecandy was civ V toch een behoorlijke downer die het zowel kwalitatief als kwantitatief niet haalt bij civ IV.
Veel te simpel, veel te makkelijk, veel te weinig informatie en veel, veel te veel bugs.
Aan mij hebben ze een klant verloren.
Yep, vooral het gebrek aan enige diepgang vind ik erg jammer. Wat mij betreft was Civ4 daar toch echt een stuk beter in. Ik heb nog geen een keer het gevoel gehad dat ik nog een beurt moest spelen (om 4 uur 's ochtends).
Ik vraag me ook af waar de elke keer vermelde positieve ontvangst vandaan komt. Is dat van nieuwe instappers in de serie? Van oudgediende hoor ik niet al te vaak positieve reacties.
Dat heeft te maken met een algemeen probleem bij reviewers tegenwoordig, nl. dat ze zelden een spel echt goed doorspelen.

Civ V maakt een uiterst goede eerste indruk. Het ziet er strak uit, de interface is erg goed, het speelt lekker. Pas na een paar potjes op de hogere niveaus en op grotere maps ga je je storen aan de beperkingen en de bugs.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013