Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 52, views: 20.164 •

Vijf maanden nadat StarCraft II: Wings of Liberty op de markt verscheen, heeft ontwikkelaar Blizzard Entertainment een demo van de rts vrijgegeven. De demo is te spelen onder Windows en Mac OS X en vraagt geen internetverbinding.

De demo van StarCraft II: Wings of Liberty bevat de eerste drie missies van de singleplayercampagne van het strategische spel. De demo is enkel offline te spelen. Er kan wel in skirmish tegen de pc worden gespeeld, maar niet online tegen menselijke tegenstanders. In skirmish kan alleen worden gespeeld met en tegen het Terran-ras, dat ook in de singleplayercampagne centraal staat.

Er zijn verschillende skirmish-maps in de demo opgenomen. Omdat de demo alleen offline kan worden gespeeld, is er ook geen account nodig bij Blizzards eigen gameportal Battle.net, wat bij de volledige versie wel is vereist. De demo is enkel in een Engelstalige versie beschikbaar. Blizzard laat via de faq van de demo echter weten dat er in de toekomst ook versies in andere talen verschijnen.

Reacties (52)

Goede zaak voor mensen die nog twijfelen, alleen denk ik wel dat die wat te laat uitkomt. ( die demo dan he ;) )
Juist niet, ik denk dat de meeste mensen die het sight unseen zouden kopen het nu wel gekocht zullen hebben. Nu gaat Blizzard de mensen over de streep proberen te krijgen die het eerst een keer willen spelen zonder het eerst te kopen (of willen rotzooien met illegale versies). Precies voor de kerst is ook wel snugger en de demo zal nu ook geen sales kosten bij de gasten die het sight unseen hebben gekocht (eerst demo spelen en dan het toch niets vinden).
sight unseen?

Ik ga ervan uit dat je bedoelt dat de mensen die het sowieso zouden kopen dit al gedaan hebben.

Gebruik daar dan een Nederlandse term voor. "ongezien"

En het zal inderdaad niet drukken op de verkoop hoeveelheden bij mensen die hem al hebben.

Het is namelijk zo dat mensen die het spel wilden kopen dit sowieso zouden doen. Met of zonder een demo.

dus sight unseen = ongezien
sales kosten = verkoop vermindering.

toch?
Wat jij zegt, bedoelt Cergorach inderdaad. Tot een bepaald punt. De demo biedt nu namelijk mogelijkheden, terwijl een demo aan het begin wellicht zelfs een blokkerende werking had kunnen hebben. Voor mij was StarCraft II een leuk spel, maar ik had er minder mee dan vooraf gehoopt (o.b.v. StarCraft) en verwacht. Als ik vooraf een demo had kunnen spelen, dan had het mijn aanvankelijke enthousiasme om het (ongezien) te kopen kunnen temperen en was ik wellicht pas tot aanschaf over gegaan als 't in de budgetbak zou liggen. Dat is nu niet het geval geweest. In al mijn enthousiasme heb ik 't meteen gehaald.

Nu, met de demo, kun je nieuwe StarCraft adepten wellicht over de streep trekken. Mensen die het origineel niet kennen of mensen die nieuw zijn in de wereld van RTS. Slimme zet van Blizzard!
Op het moment dat StarCraft 2 als SterrenAmbacht 2 wordt vertaald zal ik enkel Nederlandse woorden gebruiken ;-)
Het exacte moment dat ik dit land verlaat.

OT:

Mensen die nu de demo spelen en het hele spel kopen zullen van een koude kermis thuis komen het moment dat ze online gaan spelen. Zelfs in Bronze zitten niet al te veel slechte spelers meer en het ziet er een beetje naar uit dat de custom map (aka fun community) het er bij laat zitten. Blizzard heeft niet voor niets al een nieuwe toolkit uitgebracht, maar als je onder custom kijkt, zie je dat het niet heel veel heeft mogen baten.

De campaign is niet echt in z'n eentje de 45 euro waard voor mensen die "nieuw" zijn in SC. Online zullen ze tot ze behoorlijk wat tijd investeren helemaal afgeslacht worden.

Ik snap wel dat Blizzard dit doet: naast het pro-game tournament circuit, wordt het spel steeds minder gespeeld. En als ze het nu niet in leven houden, speelt niemand het meer. Dan hebben de twee expansions in 2011 en 2013 ook niet gek veel nut.
Heb je ook enige onderbouwing voor dit, of ben je het allemaal uit je duim aan het zuigen? Laag bronze is het niveau echt niet hoog en hoef je echt niet veel te spelen om daar goed mee te kunnen doen, paar youtube filmpjes kijken van andere en je moet het kunnen (ervan uitgaande dat je de basis controls onder de knie hebt). Dus dat is al zwaar overdreven.

Daarna zie ik nog steeds nieuwe custom games opkomen en worden er veel gespeeld.

Het is echt pure onzin dat je niet nog zou kunnen beginnen met SC2, er zijn zat mensen die het nog steeds doen en het niveau in bronze is helemaal niet zo hoog. Dat de demo wel heel erg laat is kan ik het wel mee eens zijn.
Leeft de custom games scene zoals die in warcraft 3 dat deed? (serieuze vraag, ik speel geen sc2, maar wel wc3) Ik kan me voorstellen dat het wat tijd kost, voordat er echt een aantal goede customs zijn ontwikkeld. Weet overigens niet hoe snel dat gelopen heeft bij blizzards andere games.
Het begint langzaamaan op gang te komen, eigenlijk net zoals het bij WCIII was iirc. Er zijn al SCII varianten op bekende custom games uit WCIII en komen ook nieuwe dingen bij.
Custom games als Tower Defence en DOTA worden steeds vaker gespeeld en er wordt enorm veel getweakt. Ook andere customs als Poker, een FPS ;)

Naast SP, zijn er tal van mogelijkheden onder MP.
Maar als er nu dus meer mensen gaan spelen die niet zo goed zijn, hebben ze toch leuke tegenstanders? (tenzij er te weinig niveaus zijn)
Met dit verschil dat Star Craft 2 een product is van een Engelstalig bedrijf en de meeste mensen die de Nederlandse taal beheersen een product van een nederlandstalig stel.

Natuurlijk zijn er engelse, duitse, franse en andere leenwoorden te gebruiken in het Nederlands, maar dan wel graag woorden die zich daarvoor ook lenen.

Dat maakt het allemaal wel duidelijker. Of moet ik zeggen Clearer.
sight unseen heet in goed nederlands gewoon een blinde koop ;)
Als je wil dat mensen correct Nederlands gebruiken, zeg dan ook zelf gewoon verkoopvermindering in plaats van onnodig op die spatiebalk te rammen. www.spatiegebruik.nl, zouden meer mensen moeten doen.
Offtopic, maar waar !
Niets persoonlijks Cergorach, ik zie dat engels ook overal gebeuren om me heen.
Ik werk in de ICT en het is echt verschrikkelijk. Er is al zo enorm veel engels jargon en dan ook nog nederlandse woorden verengelsen.

Met jaloezie luister ik altijd naar de belgen, die veel trouwer zijn aan hun taal en een vaak rijkere woordenschat hebben.

Ik maar er dan ook een sport van om alle woorden juist te vernederlandsen waar mogelijk.
Het verkoopt zeker niet voldoende, waarom zou je anders n het uitkomen van een game een demo maken (naar mijn idee ten behoeve van promotie doeleinde)...
Ik denk dat de eerder bekend gemaakte cijfers wel lieten zien dat de game voldoende verkocht is :)

Maar waarom zou je die verkopen niet nog een impuls geven doormiddel van een demo?

Slimme zet in mijn ogen
Meer is altijd beter, dus je wil altijd wel promotie maken.

Starcraft II werd al binnen een paar maanden na de release het best verkopende PC spel van 2010, dus met de inkomsten zit het echt wel goed.

Shell maakt ook reclame, en er wordt geloof ik ook nog steeds winst gemaakt....
Voldoende voor SC termen is wel iets hoger dan best verkopende spel van 2010, de cijfers zullen wereldwijd nog enorm ver achterlopen op het succes van SC1 heeft gehad.
SC1 verkocht 1.5 miljoen stuks in het eerste jaar, SC2 deed dat in twee dagen, na twee maanden zat SC2 op de 3 miljoen stuks verkocht. Ter vergelijking, SC1 verkocht 11 miljoen stuks in 11 jaar, met andere woorden SC2 deed 27% van die verkoop van 11 jaar in twee maanden tijd.

Maar het budget van SC2 zal wel een heel stuk hoger hebben gelegen dan voor SC2, er zal dan ook een hoop geld meer moeten worden terug verdiend dan voorheen. Ik gok dat ze aardig op schema liggen, maar ze willen hier weer een titel van maken die een lange tijd gespeeld gaat worden, een goede strategie is dan ook om een demo uit te brengen om constant mensen te kunnen trekken.
Er zijn tegenwoordig ook veel meer gamers dan vroeger, en ontwikkelkosten zijn wellicht hoger, dus ik denk dat de vergelijking niet 1-op-1 gemaakt kan worden. Daar zijn veel meer cijfers voor nodig (ontwikkelkosten, inflatie, aantallen gamers, status van de economie, etc).

[Reactie gewijzigd door 84969 op 22 december 2010 11:37]

Zucht, check je wel eens wat voordat je wat typt?

De verwachting is dat SC2 7M keer verkocht is/wordt in 2010 alleen al, SC1 kwam tot 9.5M in 12 Jaar, en had meer dan een jaar nodig om de 3M te halen.

En als best verkopende spel niet goed genoeg is voor de inkomsten dan is er serieus iets goed mis met het business plan.
With more than 11 million copies sold worldwide as of February 2009, it is one of the best-selling games for the personal computer.
Van wikipedia...
Of het waar is of niet, je weet dat Wiki niet als waarheid gebruikt kan worden.
Die 9.5M kwam ook van wiki, blijkbaar de verkoop van SC1 behalve het eerste jaar, my bad.

Het maakt ook niet echt uit voor het punt dat ik maak, SC2 is veel succesvoller tot dusver dan SC1 was in het eerste jaar. En daarmee is wat SinergyX typt echt gewoon onzin.

Wiki is een redelijke bron, maar idd niet klakkeloos aannemen. Ik heb zelf genoeg edits gemaakt (en soms ben ik weer gecorrigeerd) om te weten dat er heel veel fouten in zitten.
En weet je wat?

De uitbreiding Cataclysm van World of Warcraft heeft Star Craft 2 verslagen. En doet daar niet eens maanden over, maar gewoon enkele weekjes.

Niet erg voor Blizzard. Ze bezitten beide uitgaves...

:edit typo

[Reactie gewijzigd door jqv op 22 december 2010 11:02]

Niet best verkopende PC spel, dat was Black Ops wel geweest zijn. In de categorie RTS dan weer wel! :)
Mmmh jammer, als bezitter van het spel had ik gehoopt dat deze meer op de demo van de originele StarCraft zou lijken. Hier zaten unieke missies in waardoor het ook voor de bezitters van het spel leuk was om de demo te spelen.

Maar goed, wel logisch.. het scheelt geld en je krijgt een preview van wat je echt voor je geld krijgt. Wel weer saai dan dat als je na de demo het spel aanschaft dezelfde drie missies opnieuw moet spelen.
Ja het spel viel mij ook wel een beetje tegen, het lijkt alsof tegenwoordig de meeste games gemaakt worden voor een jonger publiek en dat het voor iedereen speelbaar moet zijn. Tegenwoordig duiken overal achievements in op, zelfs in een rpg zoals dragonage met profielen zodat kids stoer tegenelkaar kunnen gaan doen.
Ik heb zelf liever een betere game zoals ze vroeger waren.
Als achievements goed in het spel verwerkt zijn - zoals met starcraft 2 weldegelijk het geval is - is hier niets mis mee. Het geeft je redenen om missies nog een keer door te spelen, laat je toch willen missies op een hoger niveau te spelen etc.

Ik wil niet zeggen dat je geen punt hebt, in sommige spellen ( bomberman? ) zie ik het nut van achievements niet zo..

Maar goed je bekijkt dingen nostalgisch, maar hoe "goed" waren games vroeger. Ik kom nog uit het "missile command/pc man/space invaders" tijdperk en die atari 2600 waren destijds echt leuk om te spelen, maar als je ze nu aanzet merk je pas weer hoe repetitief games van toen waren.

Alles is betrekkelijk.
Er is meer dan alleen Dragon Age. Je hebt ook Drakensang: The Dark Eye en diens opvolger Drakensang: The river of time. Beide klassieke partybased rpg's.
Dan is er nog de actie rpg Venetica, waar ook geen extra fiebelekwinten in zitten.
En zo kun je nog wel even doorgaan. Goed, zoals in Sacred 2 zitten dan wel weer van die achievements, maar het valt niet direct op. Dat staat op een apart lijstje en je krijgt een 1 of ander titeltje wanneer je bijvoorbeeld level 5 hebt bereikt of voor het eerst iets hebt gesmeden of alle graven hebt gelezen. Niet echt spannend.
Ho! Ik heb niks gezegd over dat het spel me tegenviel.
Heeft het namelijk niet gedaan, met name met de custom maps kan ik me prachtig vermaken. Nu ik dat zo zeg ook een beetje jammer van Blizzard dat ze niet een paar custom maps in de demo hebben gestopt om te laten zien dat er ook compleet andere dingen dan RTS met hetzelfde spel kunnen worden gedaan.

Ik heb namelijk nog het meest SOTIS (De meest populaire 'DOTA' achtige map voor SC2) gespeeld.. erg leuk om te doen. Er zitten ook wel een paar andere pareltjes tussen zoals spacefighters of zelfs een sidescrolling game. Als de competitieve leagues je niet liggen zijn er online nog genoeg mogelijkheden je anders te vermaken.

Nah jah, dat het niet tegenviel is ook niet waar, het gemis aan centrale chatrooms, guilds heeft me toch teleurgesteld. En dat er geen fatsoenlijke zoek/filter/sorteer opties zijn is al helemaal onverklaarbaar en uitermate irritant in combinatie met de 'popularity reset' eens in de zoveel tijd.
Lol sc2 voor een jonger publiek? de game is eindeloos complex.

Mijn 15 jarige COD schietende broertje durft er zijn handen niet aan te branden.

SC2 is helemaal niet voor iedereen speelbaar, alleen voor mensen die echt de moeite nemen om de mechaniek van het spel te leren.
Ik denk dat die Trial keys nuttiger zijn dan een demo. Bij aanschaf krijg je twee keys die 14 dagen geldig zijn. Die kan je dan aan iemand anders geven. Ze kunnen dan het spel (ongelimiteerd) voor twee weken proberen. Zo ben ik ook overgehaald. Werkt beter dan een demo.
dan moet je wel iemand kennen die het heeft gekocht... in mijn vriendenkring zitten niet zoveel RTS freaks. Dan komt deze demo echt wel goed. Wou het al eens proberen.
Mits die keys ook echt worden weggegeven en gebruikt.

Ik heb volgens mij ook nog een stuk of 6 van die WoW dingen liggen.
Dat is niet waar
Deze trial keys zijn of 7 uur aan speeltijd geldig f 2 weken, welke van de twee het eerste bereikt wordt.

Wel een goede zet om alsnog een demo uit te geven, altijd handig voor de mensen die nog aan het twijfelen waren :)
idd, m'n huisgenoot was lekker snugger en ging een boek lezen terwijl die nog was ingelogd. 8)7
Volgens mij is het zeven uur spelen, niet zeven uur ingelogd zijn?
Op 7 uur speeltijd zit je wel een pak verder dan de eerste 3 missies. Die duren alles bij elkaar nog geen uur. Bovendien kan je met je guest pass ook multiplayer spelen, al ga je het wel even moeilijk hebben in het begin, rushen is gemeen goed in Starcraft II.
Die Blizzard "torrent' downloader is lekker snugger afgesteld: trekt te veel upload weg waardoor de download rate inzakt (alsmede de rest van 't http verkeer). Een upload limiter zit niet in het progsel. Als ik p2p transfer uitzet in 't programma download ik 5x zo snel (nog maar 10 Mbit).
Denk niet dat Blizzard er een traantje om zal laten dat de standaardinstellingen je zoveel mogelijk laten uploaden en het hun dus zo min mogelijk bandbreedte kost ;). Sowieso een slimme zet om hier Torrents voor te gebruiken, scheelt ze klauwen vol met geld voor de distributie.
goeie zaak, nu hoef ik geen illegale torrent te downloaden om het even uit te proberen. kan demo's alleen maar toejuichen!

* bazkie_botsauto download (downloadT?)
precies!
* teh_twisted haalt hem nu ook binnen :)

vind 'ff' 60-70 euro uitgeven aan een spel waarvan ik niet weet of 't wat is nog steeds compleet idioot :p

*edit*
nou uurtje verder (begon om 21:45 met downloaden) en hij is nog niet eens op de helft.
Zijn alle updates van Blizzard tegenwoordig zo brak? P2P disablen helpt niet...

[Reactie gewijzigd door teh_twisted op 22 december 2010 22:45]

Ik kan me voorstellen dat het dataverkeer bij Blizzard momenteel piekt met de feestdagen en de kerstvakantie die net begonnen is. Ik ben zelf al 2.30u bezig met css te downloaden van steam, ze hebben daar momenteel gigantische promoties.
Sinds wanneer kosten PC spelen (want daar hebben we het over), meer dan 50 euro... Dan ben je wel een enorme knuppel als je dat ervoor neerlegt... :S
Je hebt altijd nog de collectors edities, zo ook bij StarCraft 2. Heb deze zelf ook was er iets van 75 euro voor kwijt. Kan het alleen aanraden voor mensen die deel n nog niet in bezit hebben (zit een stick met deel n in). De rest is een beetje overbodige luxe. Een paar avatars, music van starcraft op cd en nog wat kleine dingen. Had meer artwork van ze verwacht.
Hmm, ik zit al een tijdje dat spel te volgen maar nooit moeite gedaan het te downloaden en er was geen demo.

Heb 'm dan ook nooit willen kopen. Echter, nu er een demo is ga ik toch wel even de demo (for mac :D) uitproberen.
Ben erg tevreden over het spel. Zeer goede graphics and gameplay. (De kwaliteit is niet te vergelijken met Black Ops die bij mij nog steeds niet fatsoenlijk werkt)
Ik heb net even de demo zitten spelen, en moet zeggen dat ik het eigenlijk "saai" vond... tevens vind ik dat je de camera niet ver genoeg uit kan zoomen. Een beetje act of war achtig...

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 22 december 2010 16:39]

Goed van Blizzard dat ze toch nog de moeite doen om een after-release demo te bouwen. Toch vind ik het zelf nog altijd fijner om een demo vr release te kunnen proberen, dan weet je tenminste al een beetje of de controls en de feel van de game goed bevallen of niet.

Helaas zie je tegenwoordig veel minder pre-release demo's van games, als ze berhaupt nog worden gemaakt. Ik heb 3x een dure miskoop gehad aan games die ik niet zou hebben gemaakt als er demo's waren geweest. Dan maar [politiek correct]een 'backup' van iemand anders lenen om de game te testen O-) wat precies niet de bedoeling is.... maar ik betaal er toch echt pas voor als ik weet dat ik iets redelijks voor m'n geld krijg. ;)

[Reactie gewijzigd door Interlace84 op 22 december 2010 18:08]

Ik heb nog guest passes voor starcraft 2, die ik denk ik toch niet gebruik. Mocht iemand ipv de demo het volledige spel voor 7 uur willen proberen mag je me een pm sturen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.