Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 66, views: 34.935 •

Mozilla wil Firefox een knop geven waarmee gebruikers tracking door advertentienetwerken kunnen uitschakelen. De knop brengt waarschijnlijk geen nieuwe functionaliteit, maar maakt het uitschakelen van tracking eenvoudiger.

Geef anders je pincode even (afbeelding: sangrea.net)De 'do not track'-knop moet worden opgenomen in versie 4 van de Firefox-browser, die begin volgend jaar uitkomt, meldt persbureau AFP. Het is op dit moment al mogelijk om, door plug-ins te installeren of in de instellingen te duiken, bijvoorbeeld cookies van derden uit te schakelen. Daarmee wordt voorkomen dat advertentienetwerken het gedrag van gebruikers over verschillende websites kunnen volgen.

Waarschijnlijk zal de 'do not track'-knop vergelijkbare functionaliteit aanbieden, waarbij het voordeel is dat een gebruiker tracking gemakkelijker kan uitschakelen. Wat de 'do not track'-optie precies zal inhouden, is echter nog niet duidelijk. Volgens Mozilla is er nog geen consensus over de vraag wat 'tracking' precies inhoudt. Duidelijk is wel dat de gebruiker de macht in handen moet hebben, zo zei directeur Gary Kovacs tegen AFP. De hoeveelheid informatie die websites over bezoekers verzamelen om gerichte advertenties mogelijk te maken, zou niet in balans zijn met de privacy van gebruikers.

De Europese Unie wil dat al te opdringerige internetreclames aan banden worden gelegd. In april veroorzaakte een plan van de Nederlandse regering om websites te verplichten toestemming te vragen voor het plaatsen van een cookie veel ophef. Later krabbelde de regering terug; websites zouden kunnen volstaan met het kijken naar de browserinstellingen. Volgens de EFF moeten browsermakers de privacy van klanten beter beschermen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (38)

Reacties (66)

Ik had liever een I-do-want-to-be-tracked-knop gezien, zodat het tracken standaard "uit" staat.
als je NoScript installeert kun je net zoveel laten zien als je zelf wilt..
Maar dan moet je weer wat installeren, hetgeen hij waarschijnlijk niet wil, omdat het dan alsnog niet 'standaard' is. ;)
Maar dan moet je weer wat installeren, hetgeen hij waarschijnlijk niet wil, omdat het dan alsnog niet 'standaard' is. ;)
Juist, standaard moet al die "track-meuk" uitstaan.
Als ze mij willen volgen moeten ze mij om toestemming vragen.
Veel van die "track-meuk" heeft ook een andere zijde die wél nuttig is.

Sterker nog, het is ooit als iets positiefs begonnen !

Zo kunnen invulformulieren b.v. onthouden worden, waardoor je dat werk bij een volgend bezoek niet allemaal opnieuw moet doen. Dat is (was) makkelijk, en het was iets wat je standaard in je browser 'aan' wilde hebben staan.

Dat dat die functionaliteit inmiddels gekaapt is door de advertentie-leveranciers is inderdaad wel een probleem, maar om nu plotseling de zaak standaard uit te schakelen zorgt er voor dat vele niet-tweakers denken van: die @#$&*-browser werkt niet goed sinds die nieuwe versie.

En dat is ook niet goed voor het imago van FF. Een mooie duidelijke knop lijkt me een mooie tussenoplossing. Eenvoudig te gebruiken en ook de onervaren gebruiker leert de werking ervan kennen.
In een nieuwe versie kan altijd nog de default-instelling aangepast worden.
Zo kunnen invulformulieren b.v. onthouden worden, waardoor je dat werk bij een volgend bezoek niet allemaal opnieuw moet doen. Dat is (was) makkelijk, en het was iets wat je standaard in je browser 'aan' wilde hebben staan.
Dat heeft niets met tracking te maken... dergelijke info wordt normaal gesproken in cookies opgeslagen etc. Track-meuk slaat op bijvoorbeeld zoekopdrachten die je doet, ofwel: Jij zoekt vandaag met Google naar nieuwe schoenen... de volgende dag als je het internet op gaat krijg je ineens allemaal schoen-reclames voorgeschoteld.
Cookies hebben ALLES met tracking te maken !

Uit het artikel hierboven:
Het is op dit moment al mogelijk om, door plug-ins te installeren of in de instellingen te duiken, bijvoorbeeld cookies van derden uit te schakelen. Daarmee wordt voorkomen dat advertentienetwerken het gedrag van gebruikers over verschillende websites kunnen volgen.
Okee... En wat is er mis mee dat je nu allemaal schoenreclames ziet? Je had natuurlijk ook kunnen betalen voor je GRATIS zoekopdracht, al is er bij mijn weten geen zoekmachine die op zo'n manier functioneert.

Waarmee ik niet wil beweren dat tracking in het algemeen goed is, maar jouw voorbeeld is bijzonder eenzijdig.

[Reactie gewijzigd door cymric op 20 december 2010 14:48]

Hier ben ik het mee eens; tracking wordt pas vervelend als er morgenochtend iemand voor je deur je gaat storen met schoenverkoop of dat er in je huis wordt ingebroken omdat mensen weten wanneer jij wel en niet thuis op bent / op het internet bent. Reclames zijn nu eenmaal nodig op internet om het geheel in stand te houden; of je nou schoenen te zien krijgt of een nieuwe sjaal maakt dan (voor jou) weinig uit.

Overigens wel een dom script als voorbeeld: je krijgt schoenen aangeboden terwijl je die misschien de dag ervoor gekocht hebt met je zoekopdracht. Ze kunnen je beter sokken aanbieden ;).
Okee... En wat is er mis mee dat je nu allemaal schoenreclames ziet? Je had natuurlijk ook kunnen betalen voor je GRATIS zoekopdracht, al is er bij mijn weten geen zoekmachine die op zo'n manier functioneert.
Het is mijn internetverbinding. Ik bepaal wat eroverheen gaat. Als een site het hier niet mee eens is, mogen ze mijn verbinding blokkeren: dan ga ik wel naar de concurrent. Niet dat dit overigens ooit gebeurd is. Kennelijk accepteren zoekmachines dit gedrag*.

* = Dit zegt natuurlijk niets over hoe ik T.net bezoek en of ik ook maar iets blokkeer wat de site laad. Daardoor kan niet geconstateerd worden of ik mij niet hou aan de gebruikersvoorwaarden van T.net.

Iets meer on-topic:
Natuurlijk zit deze functionaliteit al deels in Firefox en helemaal in de plug-ins. Het belangrijkste is dat de drempel voor het gebruiken van die functionaliteit steeds lager wordt. Niet iedereen is een tweaker en duikt de mogelijke Extensions van Firefox in. 'Gewone stervelingen' die wat meer geven om hun privacy kunnen hier goed gebruik van maken. Mozilla timmert goed aan de weg. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 december 2010 17:30]

Vroeger konden alle internetbedrijfjes overleven van minimale tracking, of eigenlijk geen tracking. Pas (zo ongeveer) sinds Google de defacto zoekmachine is, is het groot geworden. Waarom moet er nu geld worden verdiend over de ruggen van de gebruikers?
Aan de hardwareprijs zullen de kosten niet liggen...

[Reactie gewijzigd door Grrmbl op 20 december 2010 17:54]

Of je installeert Adblock..
Veel van die "track-meuk" heeft ook een andere zijde die wél nuttig is.
Dat is geen rede waarom het niet opt-in zou moeten zijn.
Doordat veel mensen getracked worden zijn reclames e.d. effectiever en heb jij drie banners i.p.v. vijftien banners op je scherm staan. Het probleem is dus dat je het wel opt-in zou kunnen maken, maar dat het hele marketingsysteem op internet dan als een kaartenhuis in elkaar kan vallen. Als het al 'opt-in' wordt dan zal dat een gelijdelijk proces moeten zijn.
Veel van die "track-meuk" heeft ook een andere zijde die wél nuttig is.
Nuttig ? Hooguit handig, misschien. Maar dan moet het wel midden in mijn beeld staan en in de weg, anders zie ik het niet. Ik heb geen advertentieblokkeerprogrammaas nodig, ik ben zelf 'autoblocking'...
Ik weet niet wat jij liever wilt maar ik heb liever advertenties die me interesseren dan zo'n standaard reclame waar je toch niks aan hebt.
Wat hij wil zeggen is dat je expliciete toestemming nodig zou moeten zijn om je überhaupt te mogen 'tracken'.

[utopia mode]
Geen toestemming = spionage. Zou toch mooi zijn als mensen die je bespioneren aangeklaagd kunnen worden voor spionage? En dan eens zien hoe lang het nog duurt voordat we van ongewilde reclame af zijn.
[/utopia mode]

add-ons als Adblock+, NoScript, Ghostery, etc zijn meer het verbandje wat je om je browser heen legt om ongewilde 'lekken' tegen te gaan.
adblock help ook heel goed.

kun je gewoon een filter instellen op "third-party", werkt prima.
ik heb standard http://www.google-analytics.com/ ingesteld, google hoeft heus niet te weten dat ik die pagina bezoek, als die site echt wil weten dat k m bekijk, zorgen ze zelf maar voor een tellertje

zonder al die third party troep laden pagina's sneller,
ongeacht welke browser je gebruikt.

maar die do not track zie ik wel zitten,
hoe minder ze van me weten hoe beter,
i do care about my privacy.
Ik denk dat als reactie op deze knop tracking 'underground' zal gaan. De cookies worden niet meer van een derde domein geladen (analytics.google.com oid) maar van het domein van de bezochte site. Die stuurt vervolgens de data door naar het trackinbedrijf. Een heel simpel PHP scriptje zou volstaan. Het betekend iets meer bandwith voor de sites die trackingdata leveren aan trackingbedrijven, maar die zullen óf een hogere compensatie geven én bandbreedte is sowieso niet meer zo duur tegenwoordig. Met als gevolg dat we per-cookie filtering gaan doen of mensen cookies in het geheel gaan blocken of na elke sessie automatisch laten verwijderen.
Indien dit gebeurt zal tracking plaats gaan vinden op de manieren zoals door de EFF recentelijk is onderzocht, IP, browser, resolutie, naam van PC, addons (zelfs Adblock!) samen heeft dit een hele hoge entropy. Een sterk verbeterde private browsing mode is dan het enige dat de gebruiker hier tegen kan beschermen.
Deze aankondiging sluit lekker aan op Microsofts recente initiatieven met IE9
IE9 and Privacy: Introducing Tracking Protection

[Reactie gewijzigd door hAl op 20 december 2010 13:18]

Mooie functie, ik vraag me alleen af of ze Google bij de installatie standaard gaag blokkeren.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 20 december 2010 14:49]

Firefox wordt steeds zwaarder en zwaarder zo, leuke toevoeging maar je kunt nu hetzelfde bereiken door een simpele plugin te installeren (zoals hierboven ook vermeld). Ik merk zelf dat firefox sinds versie 3x echt een stuk slomer is. Hoewel het me nr1 browser is gebruik ik toch steeds vaker safari of chrome vanwege de snelheid.
Probeer de beta van Firefox 4 eens, die is echt stukken sneller dan Firefox 3, Firefox 4 word dus zeker niet langzamer.
Ligt er een beetje aan. Als ze de stabilizing fase nog in gaan wordt er vaak nog een hoop exception handling code toegevoegd, dit vertraagd over het algemeen de applicatie. In veel gevallen is de uiteindelijke release trager als de beta. Het scheelt natuurlijk wel dat er geen debug informatie beschikbaar meer is in een releasebuild (tenminste meestal), maar in veel gevallen is dat niet genoeg.

Je kunt dus eigenlijk alleen maar finals met elkaar vergelijken ipv beta's met finals.
Ik ben een paar maanden geleden overgestapt op Chrome, maar zit er door de beloofde verbeteringen aan het denken om maar weer eens voor Firefox te gaan.
Ik heb problemen met downloads die afgebroken worden in Chrome, waar ik in Firefox nooit last van had.
Verstandige keus, Firefox dat is Mozilla, dan weet je waar je aan toe bent, plus 4beta is echt een heel eind richting de snelheid van Chrome.
Firefox dat is Mozilla, dan weet je waar je aan toe bent
euh... en wat is dat dan? Ik weet niet waar ik aan zou moeten zijn omdat een produkt van mozilla is.
Hij bedoelt waarschijnlijk dat Firefox opensource is, dus iedereen kan de broncode bekijken en als er iets raars in staat zou het meteen bekend worden terwijl je bij Chrome alleen maar kan hopen dat hij goed met je privacy omgaat.
benchmark laten toch echt duidelijk zien dat elke nieuwe FF sneller is dan zijn voorganger. Chrome mag dan wel sneller zijn maar Google heeft het niet echt zo met privacy want men kan precies na gaan waar op jij hebt gezocht. Zoek maar eens een paar keer wat controversiële dingen via Google die de FBI, AIVD e.d. niet willen dat je ziet en je wordt gevolgd en getracked ;)
En dat weet je omdat...?

Bij Chrome kun je al die tracking dingen (ook wel 'hulp' genoemd) uitzetten, als je wilt, en je kunt een andere build van Chrome downloaden van een derde partij waar al dat soort dingen zeker niet in zitten.
En dat weet je omdat...?
Wanneer je de broncode van Chrome Browser bekijkt (welke gewoon te downloaden is), dan zul je zien dat alles wat je in de URL-balk tikt via Google Search gaat. En dit is niet uit te zetten met een simpele knop of extensie, maar vereist een wijziging in de broncode.
Je kunt chromium gebruiken, het is immers open source.
Overigens is FF 4 echt razendsnel, het doet echt niet meer onder tov chrome kwa snelheid.
Qua opstarttijd loopt Firefox nog steeds achter, qua rendering loopt Firefox iets voor (tenzij de laatste Chrome build weer vooruitgang hebben geboek op het hardware acceleratie gebied) en de javascript engine loopt nou redelijk gelijk.
Die laatste twee heb ik in de praktijk nog nooit echt als opvallend nadeel opgevat, de eerste (lange opstarttijd) is wat ik altijd als klacht van anderen hoor, en hier loopt Firefox nog steeds achter.

* Xthemes.us zal de opstarttijd worst wezen zolang deze onder de 30s blijft - browser is altijd geopend en de laptop staat altijd aan of in slaapstand
Dacht ik ook net aan, waarom stoppen ze dit soort extensies niet gewoon in een standaard geïnstalleerde addon (of installeren ze standaard addons die hetzelfde doen, of bieden ze het stuk voor stuk aan), dan kan de gebruiker het ook gewoon uitzetten.
[sarcasme]Nee met addons gaat alles wel veel vlotter.[/sarcasme]
Als ze de functionaliteit inbakken is dat echt veel beter dan met losse addons die ook nog eens geladen moeten worden.

[Reactie gewijzigd door stijnos1991 op 21 december 2010 00:11]

Chrome heeft z'n gelijksoorte functie voor FB. Je kunt een App downloaden waardoor FB geen reclame meer vertoond van websites die je bezocht hebt.

https://chrome.google.com...jfmamnambagiibghpglaidiec

Nadeel is wel dat je niet meer artikelen kan "like-en" op websites met FB integratie.
Adblock Plus doet volgens mij hetzelfde als je een abonnement op EasyPrivacy hebt..
helaas is deze niet (of was iig niet) standaard geactiveerd. In de oudere versies was de lijst bovendien moeilijk te vinden. (En het dialoog van de nieuwere versies krijg je niet te zien wanneer je hem via een update hebt binnnen gekregen)

Ik kan dus iedereen aanraden om hier alsnog in adblock een subscriptie voor toe te voegen. link)
Heeft Adblock van Gundlag voor Chrome ook :)

Meteen geactiveerd O-)
Hoe wordt dit dan nageleefd is het eerste wat in mij opkomt, ondanks dat het allemaal mooi klinkt. Sowieso ben ik al blij dat Firefox makkelijk uit te breiden is door het gebruik van plugins om zulk gedrag te enforcen.
Ik denk dat het idee nu nog aardig werkt.

Maar straks krijg je gewoon dat de content niet te zien krijgt voor dat je al die dingen, zoals reclame en tracking van 3de, hebt geaccepteerd.
Bij sommige websites is dat al zo. Dat merk je goed wanneer je NoScript gebruikt.
Zou dit een permanente oplossing zijn?
Ik denk het niet want steeds meer browsers bouwen dit in en zo wordt er een wapenwedloop ontketend.
Probleem kan ook zijn dat er juist functionaliteit verloren gaat doordat men dan expres cross-site scripts gaat implementeren of in dergelijke.
Misschien is ghostery niet de meest geschikte kandidaat:
http://www.security.nl/ar...an_Betteradvertising.html

Er zijn meerdere addons die het tracken door derden voorkomen, waaronder de al eerder genoemde NoScript.

Je kan ook nog kiezen voor oa: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/247581/ en https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/3173/
De alternatieven die jij aandraagt, doen (voor zover ik weet) lang niet zoveel als Ghostery, ze voorkomen dat er cookies worden gebruikt als trackers, maar helpen niets tegen de zogenaamde "web bugs" die Ghostery wel tegenhoudt. Daarentegen doet Ghostery voor zover ik weet weinig of niets tegen Flash cookies, daar heb je Trackerblock of Betterprivacy juist weer voor nodig.

Voor de rest is dat verhaal over Ghostery voor een groot deel FUD, "Ghost Ranking" kun je namelijk gewoon uitzetten in de extensie... (Al kunnen ze dat natuurlijk aanpassen in de toekomst, maar er is inmiddels een jaar voorbij en er is nog steeds niets veranderd.)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Smartphones Processors Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013