Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 47, views: 14.296 •

Vlak voordat Firaxis het Double Civilization and Scenario Pack: Spain and Inca op de markt brengt, heeft de ontwikkelaar een patch voor Sid Meier's Civilization V vrijgegeven die de kunstmatige intelligentie van het spel verbetert.

Het strategische Sid Meier's Civilization V, dat in september op de markt verscheen, werd zowel door de pers als door fans van de serie goed ontvangen. Vooral de overstap van vierkante naar zeshoekige tegels werd positief beoordeeld. Toch was er ook kritiek op het spel, vooral op de kunstmatige intelligentie. De ontwikkelaar probeert die kritiek te pareren met de recentste patch, die automatisch wordt gedownload zodra de game via de client van downloadplatform Steam wordt opgestart.

Met de patch probeert Firaxis een lange lijst kleine verbeteringen in de kunstmatige intelligentie van het spel door te voeren. Zo zal de ai wat meer defensieve eenheden bouwen, zodat de door de pc beheerde beschavingen wat minder gemakkelijk te overrompelen zijn. Verder zullen door ai bestuurde mogendheden zich wat vaker op andere continenten vestigen en zullen de mogendheden wat vaker besluiten een muur om hun hoofdstad te bouwen en wat meer aandacht hebben voor de economie van hun rijk. De lijst bevat tientallen van dergelijke updates.

De patch verschijnt vlak voor het op de markt komen van het Double Civilization and Scenario Pack: Spain and Inca, dat vanaf 16 december te downloaden is. Voor 7,50 dollar voegt de uitbreiding twee beschavingen en een nieuw scenario aan het spel toe.

Sid Meier's Civilization V

Reacties (47)

Leuk spel! Met die patches wordt het nog leuker. Je merkte inderdaad dat het af en toe wel makkelijk kon zijn om te winnen... Maar defensieve units hebben zo toch ook nadelen? Ze vallen dus minder aan, waardoor je op jezelf kunt gaan bouwen!
Dat staat hier niet beschreven, ze kunnen net zogoed nog steeds net zoveel aanvallen, maar ook defensieve units extra maken.
eh nee dat is dus het punt; in civ gaat het vaak om een race tegen de klok en als een civ meer defensie bouwt of een duurzame economie bouwt, kan hij die tijd niet gebruiken om aanvalsunits te bouwen. dat geld uiteraard ook voor human players, waardoor je altijd je strategie zult moeten kiezen

wel goede zaak dit, de ai had tot nu toe de neiging om:
- snel aan te vallen (met kleine op culture gerichte civs winnen was dus relatief moeilijker)
- geen aandcht te besteden aan defensie, een civ met tientallen steden overrompelen was soms erg eenvoudig.

[Reactie gewijzigd door Garma op 16 december 2010 22:54]

eh nee dat is dus het punt; in civ gaat het vaak om een race tegen de klok
en dat is het meest jammere van deze soort spellen, eenmaal een bepaald punt gepasseerd en je verliest of je wint... terwijl in de 'echte' wereld een wereldrijk ups en downs heeft.

Vaak is het spel na dat omslagpunt geen reet meer aan... je kan enkel een moeilijkheidsgraad hoger gaan spelen om de verveling te voorkomen.
Prachtig, want deze aanpassingen zijn zeker gewild. Het spel was van zichzelf al best leuk, maar een beetje meer tegenstand van de PC uit zal het zeker niet tekort doen.
De klachten die (vooral) ook beschreven waren, was de willekeur van de AI spelers, waardoor je de ene beurt populair was en je even later ineens een onzinnig verwijt werd gemaakt. Vervolgens voer je oorlog, verover je een kleine city en biedt de AI je ineens vrede aan met een aantal cities. Leuk natuurlijk maar niet logisch.
jammer dat het nog steeds verschrikkelijk buggy is. op een large map had ik het eerste uur al drie crashes. grootste miskoop ever... bij release voelde ik me een beetje alpha-tester, nu beta-tester, en in beide gevallen is het product door mij afgekeurd. onspeelbaar voor mij, terwijl ik ruim aan de systeemeisen voldoe.
Dan ligt dat denk ik wel aan je PC. Of je moet eens teruggaan naar de winkel (voor het geval de CD niet goed was).
Ik heb een GT 320, en heb op de Large Map ook wel wat probleempjes. De screens laden niet goed, de texturen ook, en hij loopt regelmatig vast. Maar ik neem aan dat dat dus aan mijn PC ligt. Want als je in het begin speelt, op een kleine map bijvoorbeeld, heb je er geen last van!

Ondanks dat vind ikzelf het spel prachtig! Het is heerlijk verslavend, en een grote verbetering ten opzichte van Civ IV.

Edit: De traagheid is inderdaad wel heel erg vervelend... Niks aan te doen!

[Reactie gewijzigd door Henryht op 16 december 2010 17:18]

een traag systeem kan er voor zorgen dat je een zeer lage framerate hebt, af en toe haperingen, maar mag er nooit voor zorgen dat je spel vastloopt
vastlopen = bug
Niemand heeft het over een traag systeem.

De meeste crashes worden gewoon veroorzaakt door el-cheapo prut hardware en/of buggy drivers.
Dat is dan niet de schuld van de applicatie.

Bij Civ5 lijkt het er overigens op dat vooral mensen met een Nvidia kaart problemen hebben met grote maps.
Het is algemeen bekend dat er bugs in civ 5 zitten,
en dat het niet aan goedkope hardware ligt.
lees de forums er maar eens op na voordat je dat beweerd.
Ik heb vandaag CiV 5 gekocht omdat ik dacht dat de crashes wel voorbij waren.
Nou niet dus. 8)7

Ik liep eerst de tutorials af om te zien of er nog iets nieuws was.
Bij de 5de tutorial opstarten, crash. ;(

I probeer het nog 2 keer en daarna start ik mijn PC opnieuw op en toen deed die het.
Ik ga daarna een potje spelen en bij ronde 115 CHASH. :(

En mij systeem is met niet el cheapo:

i5 750
4GB DDR3
ATi 5850

Van jouw logica klopt dus geen bal. :P
Niemand heeft het over een traag systeem. De meeste crashes worden gewoon veroorzaakt door el-cheapo prut hardware en/of buggy drivers. Dat is dan niet de schuld van de applicatie.
Dat kan best aan de applicatie liggen.
Bij Civ5 lijkt het er overigens op dat vooral mensen met een Nvidia kaart problemen hebben met grote maps.
Maar dat is zo logisch als een klontje - want Nvidia beheerst de markt in verregaande mate. Pas als er _geen enkele_ persoon is die geen problemen heeft met een kaart van een ander merk, kan of mag je beweren dat 't aan Nvidia ligt.
el cheapo kut hardware? dat is het grootste nonargument dat ik ooit gehoord heb. Er bestaat geen el cheapo hardware, er bestaat alleen ondersteuning of gebrek aan. El cheapo hardware hebben we allemaal. Zelfs dure kaarten gebruiken goedkope condensatoren etc.

offtopic:
Als je non-"el cheapo"hardware zoekt, kun je het beste 20 jaar terug in de tijd reizen toen de vrije markt economie nog niet zo ver was doorgeslagen. Nu zie je dat dat de gemiddelde maximale levensduur van apparaten 4 jaar is(vroeger deed je 10-20 jaar met een TV). Dat komt natuurlijk omdat een kartel van bedrijven met teveel macht en te weinig regels, gewoon zelf bepaald hoe lang de producten mee moeten gaan. Het is winstgevend gebleken om voor een korte levensduur te gaan omdat de consument tegenwoordig alles pikt.

Het probleem hier zou driver support kunnen zijn, maar is hoogstwaarschijnlijk een bug in de software.

[Reactie gewijzigd door grind op 17 december 2010 09:42]

Als jij denkt dat alle hardware van dezelfde kwaliteit is, dan ben jij waarschijnlijk één van die mensen met prut hardware, die vervolgens de software de schuld geeft.

Bij videokaarten zit er niet veel verschil, maar er zit wel degelijk verschil bij voedingen, geheugen etc etc.
Vastlopen kan wel degelijk het gevolg zijn van slechte hardware. Kleine timing problemen van je RAM die heel af een toe ergens en bitje opgooien bijvoorbeeld. Ik heb op mijn Mac Pro geen 1 crash gehad met Civ 5 tot nu toe (maar heb het "pas" 2 dagen gepseeld).
en dat is het dusik heb ook meer problemen op grotere maps. Gezien jij en Henryht het ook hebben op grotere maps, durf ik te stellen dat het probleem eerder aan Civ V ligt dan aan onze apparaten.
Civ heeft zeer veel bugs. Je zal het niet geloven maar het lijkt er op of het Civ5 team nooit naar civ1-4 heeft gekeken.
Hele domme dingen ook als niet kunnen saven in een multiplayer spel 8)7
(ja zulke spellen duren een paar avonden)

Verder is het te makkelijk. En er wordt je te weinig info gegeven om de beslissingen te nemen die je moet nemen (als in weinig info in de interface). En de civilopedia bevat in het geheel geen info. Kanme niet herinneren daar een cijfer in gezien the hebben.
Hoe anders was dit bij civ 1-4.

Nee, vwmb een echte domper. Ik raad hem dan ook af en heb geen idee waar die lovende reacties vandaan komen (ja het is mooi, maar is de rest niet belangrijker?).
Voor mij geen deel 6 meer in ieder geval. Hiermee heeft el Sid zijn naam verspeeld.
Civ 4 liep anders bij mij ook continue vast, zal vast wel met hardware te maken gehad hebben ook , maar ik meen dat er wel meer mensen waren die hiermee te maken hadden...
Hu??? Saven in multiplayer??? Hoe had je dat dan precies gezien??? Aftellen met z'n allen en dan tegelijk op de save knop drukken??? Of bepaal jij waar er gesaved word voor alle andere spelers en jij bepaalt ook wanneer er weer verder gespeeld word??
Helaas nog geen hot seat.. Het is aangekondigd, maar daar is het tot nu toe ook bij gebleven..
Ik heb ciV sinds de release in mijn bezit. Slechts 1 crash meegemaakt.
Wel erg makkelijk om direct te roepen dat het spel buggy is, al was de AI wel erg dom.

//edit Dit is reactie op tech-no-logical

[Reactie gewijzigd door Loev op 16 december 2010 17:01]

Ik ben eigenlijk pas 1 bug tegengekomen en dat is dat het spel vastloopt tegen het eind als er veel steden (eigen en AI) zijn. Lijkt op een geheugenbeheer probleem. In eerste instantie duurt het steeds langer om textures in te laden en te tonen, waarna hij op een gegeven moment vastloopt. Verder een top spel.
klinkt alsof het spel de memory limit bereikt van 3.2GB (32-bits applicatie) op 64-bit OS

ken een paar spellen waar dit voor problemen kon zorgen je os wil de applicatie meer geheugen geven dan de applicatie aankan was zo'n handige tool voor...

"large adress aware" heet het denk ik.


vind civ5 zoiezo niet leuk, te "dumbed down" van vorige civ's ai die goed werkt of niet voegt dan niet zoveel toe

wel leuk dat communisme nu niet meer gelijk als "slecht" wordt behandled, of een geloof nodig is
Ik heb het spel ook gekocht onmiddellijk na de release en voor mij is het toch echt een grote teleurstelling.

Het is logisch dat het spel trager wordt naarmate je langer speelt (meer tegels in gebruik, meer technologieen, meer units, ... => meer AI-werk) maar die vertraging zou toch echt enkel tijdens de turns mogen vallen. Als ik nu een paar uur speel op een map dan beginnen units traag te bewegen, of in horten en stoten.

Ook worden sommige tegels afgebeeld als een rood en wit schaakbordpatroon als je lang speelt. Even heen en weer bewegen zorgt wel voor verversing van de tegels, dus heel erg is het niet. Maar het bederft wel de spelervaring.

Dan vind ik toch niet normaal voor een game die mij meer dan 50,00 euro heeft gekost.

Ik hoop echt dat de patch zal helpen, maar eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels. Als ze een eenvoudige AI al niet performant kunnen maken (of enkel beperken tot de 'turn-tijd'), wat moet ik dan verwachten van een meer complexe AI...
Ik heb het spel ook direct gekocht en ben ook teleurgesteld, maar dan niet vanwege eventuele technische beperkingen. Dat het later in het spel allemaal erg traag gaat, zou best kunnen, maar zover kwam ik gewoon nooit. Daarvoor vond ik de gameplay gewoon te saai en te makkelijk, terwijl ik alle vorige versies van Civ helemaal kapotgespeeld heb. Ik heb 1 spelletje helemaal uitgespeeld, en een stuk of 10 spelletjes deels, tot ik er geen lol meer in had. Daarna is het spel de kast weer ingegaan. N.a.v. deze nieuwe patch, geef ik het weer een kans, eens zien of het wat leuker is geworden en de AI wat meer tegenstand kan bieden.

Overigens, het spel was zelfs in de voorverkoop al op allerlei plaatsen voor minder dan € 40 te koop (ik heb toen € 32 betaald, als ik het me goed herinner), dus als jij meer dan € 50 hebt betaald, zou ik je voor een volgende keer aanraden om de pricewatch te gebruiken voor je een spel aanschaft.
Omdat een willekeurig persoon maar 1 crash heeeft meegemaakt betekent het niet dat het spel niet buggy is. Fallout New Vegas is bij mij ook maar 2x gecrashed in een volledige playthrough, vele anderen zijn minder gelukkig.

Bij mij wil CiV ook voor geen millimeter draaien. DirectX 10 modus is volkomen onspeelbaar en crasht regelmatig *voordat* ik door het hoofdmenu ben. DirectX 9 crashte voor deze patch ongeveer elk half uur, en zonder uitzondering wanneer ik een 2e keer een save probeer te laden zonder eerst het volledige spel te sluiten en herstarten. En de crashes werden op een normal map zelfs frequenter naarmate een potje vorderde. Ik vind het naar geheugenproblemen ruiken, maar als 6 gigabyte RAM op een 64-bit systeem niet genoeg is... En zo uitzonderlijk zijn ervaringen als de mijne nu ook weer niet voor dit spel.
Je kan van Bethasda Software beweren wat je wilt, maar in elk spel uit hun TES serie stond ik gemiddeld elke drie uur aan één stuk door gamen terug op mijn bureaublad ;).

Zelf heb ik de wine-port van dit spel pas na twee uurtjes door fora' te gaan speelbar gekregen, maar een port is natuurlijk niet native :).
Tes? Draaide ik allemaal vlekkeloos, non stop. Heerlijk.
Als er een memleak ergens zit, kan je er 60GB geheugen in proppen, maar zelfs dat raakt op een gegeven moment vol... Meer geheugen = langer voordat het vol zit...
Ik wist wel dat deze patch zou komen, het is ook gewoon te makkelijk gemaakt.
Vaak staan de units van de tegen partij een verdeeld over de grenzen van hun gebied.

Als je dan zelf een mooi leger opbouwd kun je zo doorstomen naar steden welke je heel makkelijk kan uitzoeken om in te nemen sommige zijn zo slecht verdedigt dat je ze in twee beurten in kan nemen, voordat ze kans hebben hun troepen weer bijeen te halen en goed te verdedigen.

Ook de city-states zijn gewoon veel te makkelijk in te nemen, deze moeten meer voordelen krijgen als je ze te vriend houdt i.p.v. meteen een puppet van te maken.
Ik hoop dat ze ook de andere kleine problemen oplossen zoals:
1. De automatische worker functie werkt echt slecht, sommige poppetjes rennen maar wat rond i.p.v. de juiste zaken op te bouwen.
2. Soms krijg ik vreemd kleurende textures in beeld (Lijkt op video kaart problemen, maar is vreemd want kan andere games en apps wel prima draaien)
3. Bij het opstarten van het spel kan ik soms de video niet snel genoeg wegklikken.
4. AI was inderdaad niet al te best.
5. Ik wil graag een handeltje opstarten met de tegenstanders, echter krijg altijd belachelijke tegenvoorstellen als ze mijn normale voorstel niet accepteren. Zo moet ik eerst een van hun steden innemen alvorens er normale voorstellen komen.
6. Hoe kan het zijn dat een ironclad warship niet over een zee kan, terwijl in de historie van dit schip dat wel werd gedaan ?
7. Je hebt wel iron nodig voor een houten galjoen, maar niet voor een complete destroyer of battleship ?
8. Snelheids problemen bij grote maps, draait zelfs niet soepel op een Imac 27 I5 met 8gb ram en een ati kaart !?
Voor de rest zeer goed spel en ben er erg verslaafd aan.
er zitten wel wat circelredeneringen in je punten :) nr 4 is natuurlijk geen 'ander klein probleem'

1 en 5: zeker mee eens
6 en 7: dat heet balans; iron is een mid-game resource, en het is belangrijk voor de balans dat bepaalde resources belangrijk zijn per fase en later niet meer. Anders krijg je namelijk dat het controleren van een resource je de overwinning kan garanderen. Nu moet je na je industriele tijdperk je opnieuw orienteren op resources en dat houd het spannend. ik vind het allemaal wel logisch dus.
voor de ironclad geld een zelfde soort redenering; het gaat niet om realisme maar om balans
Net zoals je voor sommige archer-units geen "archery" hoeft te ontwikkelen 8)7
(om maar een vb te noemen)
het gaat niet om realisme
?
Natuurlijk gaat 't wel (ook) om realisme!
paar opmerkingen:
bij 2. Heb gemerkt dat het voornamelijk bij opengl en directx 9 gebeurt. Neem aan dat het nogal buggy is dat. Mogen ze wat mij betreft ook behoorlijk snel wat aan gaan doen.
bij 3. dat komt omdat tijdens het filmpje op de achtergrond het nodige wordt ingeladen en opgestart. Het spel is dus pas klaar om naar het hoofdmenu te gaan na een paar seconden (soms bijna een minuut).
bij 8. het spel hoort soepel te draaien qua graphics op een redelijk moderne ati kaart. Echter de berekeningen die moeten worden gedaan door de AI en de start van een beurt (unit/worker AI) is niet niks en kan dus een behoorlijke tijd duren. Ik persoonlijk vind het al knap dat ze sommige dingen zo snel kunnen berekenen.
Een reactie op puntje 6

Als je het schip op de foto bekijkt zie je dat het een heel laag schip is.
Op zee zal het schip zinken met grotere golven.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ironclad_warship
Dat gold alleen voor de allereerste ironclads.
Maar zoals je ook in dezelfde wikipedia pagina kunt lezen:
Ironclads were designed for several roles, including as high seas battleships, coastal defense ships, and long-range cruisers
even copy-paste
how do you skip Civilization 5′s intro movie? Here’s how.

•Browse the following directory: My Documents\My Games\ Sid Meier’s Civilization 5
•Find the file called “UserSettings.ini”.
•Once the file is open, find the “SkipIntroVideo” setting which is set to 0. (You can use CTRL + F to find it fast)
•Set “SkipIntroVideo” to 1 and the intro should not come up when you start the game anymore.
The only drawback is that upon launching the game, all you get to see you see is a blackscreen because the game is still loading. Still, that’s a reasonable alternative than having a cinematic that you can’t escape at. ;)
De DLC is net, vijf minutesn geleden, Live gegaan. €4.99 :)
Door de fans goed ontvangen ? Dat kan alleen iemand zeggen die de ratings en commentaren bij Amazon niet gezien heeft.

http://www.amazon.com/Sid...zation-V-Pc/dp/B0038TT8QM
Amazon, U kent het wel. Een online-toko die voorstelt om pampers en lollies te bestellen bij boeken over kindersterfte. :)
Die a.i. kon ik nog mee leven, maar die wachttijden tussen je beurten door zorgen ervoor dat ik niet meer speel. Op een grote map, na een uur of 4 is het bijna onspeelbaar, met als hoogtepunt de pc die dan meestal vastloopt.
En dat is zonde want in de basis vind ik het spel erg leuk.
Dit ligt niet aan de machine (i7 920, 2x 5850, 6GB dominators) maar echt aan de game zelf.
Gemiste kans voor een goeie patch dus.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.