Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties, 26.341 views •

De politie in Assen heeft een 18-jarige en 19-jarige aangehouden wegens grootschalige internetoplichting. De twee boden op internet onder andere mobieltjes aan en inden via stromannen geld, maar leverden de producten nooit.

De twee mannen, beide inwoners van Assen, plaatsten op internet advertenties voor onder andere mobiele telefoons en speelgoed. Slachtoffers van de internetoplichters maakten geld over op verschillende bankrekeningen, maar kregen hun bestelling nooit geleverd, zo meldt RTV Drenthe.

Volgens de politie gebruikten de twee oplichters bankrekeningen en pinpassen van drugsverslaafden die daarvoor een vergoeding ontvingen. De politie, die de twee mannen al in november arresteerde, kwam de verdachten op het spoor nadat in de zaak zestien rekeninghouders waren verhoord. Zij zullen een proces-verbaal krijgen wegens medeplichtigheid.

In totaal denkt de politie met de aanhouding van de twee Assenaren 120 gevallen van internetoplichting te hebben opgelost. Er zou voor circa 10.000 euro zijn gefraudeerd. De 18-jarige man is inmiddels op vrije voeten, maar de 19-jarige verdachte zit nog vast. Hij zou zich eerder schuldig hebben gemaakt aan oplichting en blijft in cel totdat zijn zaak door de rechtbank wordt behandeld.

Politie en justitie hebben de aanpak van internetfraude verstevigd. In oktober werd een politiemeldpunt internetoplichting geopend waarop slachtoffers aangifte kunnen doen. De informatie gaat ook naar Marktplaats die op zijn beurt kan besluiten om verdachte advertenties offline te halen of om een ip-ban uit te delen.

Reacties (99)

Reactiefilter:-199095+167+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
ik vind dat marktplaats geen blaam treft. mensen hebben zelf de plicht te onderzoeken of een aanbieding al of niet valide is.

op mp spot je de foute advertenties vaak op een grote afstand, maar als je dat als consument voor het eerst ziet, merk je er niets van. en verder geld voor de wel valide advertentis, dat je bij de deal hetzelfde vertrouwen moet stellen in het woord van de tegenpartij.

ik heb 2 keer een slechte ervaring gehad op mp, en ik heb toch al aardig veel via dat soort sites gekocht.

beide gevallen betrof overigens wel mensen die zeiden uit drenthe afkomstig te zijn!
zou dat dan toch een tendens zijn?

1 keer "opgelicht" in de vorm van bovenstaandeartikel. geld over gemaakt, niets geleverd gekregen. even naspeuren, adres bleek een schildersbedrijf op industrieterrein, terwijl ik met een particulier zaken had gedaan.
gemailed. lul verhaal van de verkoper, vervolgens aangifte gedaan. je moet eens zien hoe snel ik de oplichter aan de telefoon had, om nog meer smoezen te bedenken, om te zorgen dat ik de aangifte zou intrekken. meneer moest namelijk opeens op het politieburo verschijnen om e.e.a. toe te lichten. vervolgens was het alsnog zijn smoes tegen mijn woord, en is een echte zaak ervan maken voor justitie nogal duur, voor een "schadebedrag" van 115 euro, dat ik inmiddels al terug had gekrgen van de oplichter.

helaas. want zulke mensen moet eigenlijk eens flink als voorbeeld gesteld worden. het scjrikt ook af als je illegale downloaders voor de rechter sleept. dat zouden ze met dit soort oplichting ook moeten doen.

andere geval kreeg ik een nep artikel ipv een echte. ( een gebrekkig werkende chinese versie/kopie van een nokia 6300) op een plaatje als 2 druppels water, maar in het echt zeker anders, en de software zeer belabberd. zelfs een öfficieel" doosje zat er bij.

daar kon ik helaas niets tegen doen, de verkoper zei ter goeder trouw gehandeld te hebben.... :(

[Reactie gewijzigd door engelbertus op 13 december 2010 09:25]

Kun je mij dan uitleggen waarom de andere advertentie-sites daar bijna géén last van hebben?

Wij krijgen daar namelijk bijna geen meldingen van binnen namelijk.
Zou dat niet kunnen zijn omdat Marktplaats gewoon nog steeds DE plek is waar jan-met-de-pet op zoek gaat naar tweedehands spullen? Het is de grootste, én degene met de meeste n00bs. Ideaal dus als je een zo groot mogelijke kans op succes wilt hebben (als oplichter).

[Reactie gewijzigd door mddd op 13 december 2010 13:21]

Ook hier wordt het fout doorgegeven.

Het meldpunt www.mijnpolitie.nl is een meldpunt.....niet meer, niet minder.
Dus jullie melding is géén aangifte!!!
Je kunt daar dus alleen maar melding maken dat je bent opgelicht op internet.
En dan alleen maar voor de gevallen die via Marktplaats zijn voorgevallen.
Dus de cijfers die ze zo trots naar buiten brengen hebben in alle gevallen betrekking op diezelfde marktplaats.

Is dat via 2dehands.nl of .net of via kapaza of speurders of om het even welke advertentiesite gebeurd dan heb je gewoon pech gehad,want dan is dit niet mogelijk.
In dat geval kun je dus beter naar het politiebureau gaan.

Laat je daar echter niet wegsturen want zij zullen je naar het meldunt verwijzen!

Mvg.....Robert1955
Klopt, je hebt helemaal gelijk!

Hoe werkt de meld- en aangifteprocedure?
U doet melding van oplichting via deze link. Uw melding wordt beoordeeld door het Meldpunt Internetoplichting, en wanneer de Politie en het Openbaar Ministerie besluiten om naar aanleiding van een of meerdere meldingen een zaak op te pakken, dan kunt u gevraagd worden om aangifte te doen. Dit verzoek ontvangt u per e-mail. Om aangifte te doen dient u in te loggen met DigiD, waarna u bij uw melding kunt klikken op de link "doe aangifte". Het aangifteformulier opent dan, waarbij de informatie uit uw melding al is overgenomen.
Moraal van het verhaal: niet zomaar op voorhand betalen voor producten die worden aangeboden via de 'alternatieve' kanalen. Dan bedoel ik fora, sites als marktplaats, etc.
Ook al is de prijs nog zo mooi...bedenk: "If it seems too good to be true, then it probably is!"

@replies: Ik bedoel dus niet ondoordacht zomaar zaken doen zonder wat onderzoek te doen. Je kunt inderdaad letten op betrouwbaarheidsscores die je op sommige sites hebt. Daarnaast zou ik persoonlijk nooit prijzige dingen als mobieltjes via zo'n kanaal kopen zonder de telefoon eerst te hebben gezien. Dat betekent dus dat ik het op zou halen.

[Reactie gewijzigd door Propheticus op 12 december 2010 12:36]

Wat een onzin zeg je daar nu weer.

Alsof mensen eerst hun waar gaan opsturen en dan op het geld gaan wachten.

Je laatste regel is dan wel weer waar, maar je eerste 2 regels zorgen ervoor dat je nooit wat kunt kopen van particulieren.

Ik heb het ook al eens meegemaakt dat iemand mij zo probeerde op te lichten via ebay.
Het enige wat ik toen gedaan heb is die gast gemaild en gevraagd wanneer me product zou komen want ik had al een week geleden betaald (zogenaamd dus).
Domme oplichter dat ie was kreeg ik het antwoord dat het onderweg was.
Tja, ik had dus helemaal niet betaald en dat antwoord was dus genoeg om duidelijkheid te krijgen of het hier om een oplichter ging.

Je kan mensen dus wel aanraden om hun hersens te gebruiken maar om ze te vertellen dat ze nooit van tevoren geld moeten overmaken voor 2dehands producten is gewoonweg dom en totaal ondoordacht.
Ben jij dan niet net zo goed de/een oplichter als je niet betaald? :?
In sommige gevallen is dat ook een manier om iemand op te lichten.

Maar in het geval van Michaelm is dat ook een soort van "verzekering".
Als de andere persoon zegt dat hij het 'per direct' gaat versturen, is dat of een oplichter die niet de rekening kan controleren of een oen die niet zijn rekening controleert voor verzending. In het eerste geval krijg je dus geen pakket en weet je dus dat je opgelicht bent/wordt. In het tweede geval kan je alsnog het geld overmaken.
Heb maar het woord "zomaar" toegevoegd. Doelde meer op het niet zomaar vertrouwen hebben in de verkoper en je verstand gebruiken. Tevens zou ik afraden dure spullen te kopen zonder ze eerst te zien. Een mobiel vind ik iets dat ik wel op kom halen, 't is geen gerenommeerde (internet)zaak waar je zaken mee doet.

[Reactie gewijzigd door Propheticus op 12 december 2010 14:18]

een van de voorwaarden die ik eis is een kopie van een geldig nederlands ID, het enige jammere is dat je nog niet zoiets hebt als 'vanwieisdezerekening.nl' ja de ING maar das dan weer niet de goede manier :P ....

het liefste zou ik een systeem willen waarbij je naam + bsn + reknummer kunt intoetsen en dat die site dan een 'true' of een 'false' geeft... dan ben je eigenlijk al van een deel van de moeilijkheid af...
Ook bij 'true' kan het deg gegevens van een junk betreffen.
dan zullen wij dus nooit handel met elkaar doen, je gelooft mij maar op mn woord, ik ga nooit van mijn leven kopietjes van mijn idbewijs rondstrooien...

zoveel van dat soort gegevens heb je namelijk niet nodig om identiteitsdiefstal te kunnen plegen, en dat doe je maar lekker bij een ander ;)

een database met alle burgerservicenummers, namen en bankrekeningen? terwijl iedereen helemaal in paniek is wanneer er eens een database van een grote bank of verzekeraar op straat komt te liggen? die database/website die jij voorstelt doet hetzelfde maar dan voor alle nederlandse banken in 1 keer :P

(ontopic: wat mij al enkele keren behoed heeft voor oplichters is een persoonlijk bericht sturen naar de aanbieder met dat je akkoord gaat met de vraagprijs en hooguit een paar kilometer verderop woont, en prompt zie je de advertentie verdwijnen of woont hij ineens heel ergens anders, of het is absoluut onmogelijk om iets op te kunnen halen, of moet je toch via bank betalen om dan op te kunnen halen enz enz, en wie dan nog doorzet met de koop, tsja dan wil je eigenlijk opgelicht worden zou je bijna zeggen)
Het kan wel maar je moet weten waar je iets koopt, wat je koopt, van wie etc. Forums hebben vaak trusted lists met mensen met wie je wel deals kunt doen. Soms kan een kleine google al bepaalde signalen of berichten geven van DOE DIT NIET.
Ik heb lang geleden ook wel 2 of 3 games via marktplaats gekocht. Het ging om rond de 10 euro dus dat risico durfde ik wel te lopen. Een pc of zo van 2000 euro laten opsturen is dan weer iets wat je dus niet moet doen.

Beste is natuurlijk ebay.
Positieve en negatieve ervaringen mee waarbij de negatieve ervaring uiteindelijk gewoon weer positief werdt dankzij ebay (geld terug).

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 12 december 2010 12:16]

En als je zelf wat verkoopt, en men wil pas bij ontvangst betalen dan maken ze het vervolgens niet over. Dus ben je alsnog in het nadeel. Dan kun je nog Rembours doen, maar dan krijg je een baksteen.
Ik vind Marktplaats ook niet echt zuiver,ik zag verleden jaar een advertentie van een nieuwe Compaq laptops voor een hele scherpe prijs maar als ik vroeg als ik de laptop ook kon ophalen krreg ik geen antwoord terug,dit heb ik met 3 verschillende emailadressen geprobeert.
Ook bood de verkoper / Marktplaats Paypalbescherming aan in zijn advertentie maar dat werkte ff niet,na Marktplaats ingelicht te hebben kreeg ik als antwoord dat ze er niks aan konden doen en de advertentie werd niet verwijderd.
Dat gebeurt helaas met enige regelmaat. Ik heb zelf ook wel eens advertenties die onfris oogden gemeld bij Marktplaats waar je standaard antwoord op terug krijgt dat men er niets aan kan doen. Je krijgt meer het idee dat men er gewoon niet veel energie in wil steken.
Het is ook teveel moeite. Wat voor mij onfris oogt hoeft nog niks fout te hebben gedaan. Zo kan men wel bezig blijven.
Met onfris ogen doel ik op zaken als omgebouwde consoles incl gecopieerde games, nieuwe laptops voor onrealistische prijzen (bijvoorbeel 25% van de laagste prijs bij een shop) en meer zaken waarbij op zijn minst een onderzoekje op zijn plaats is. Uiteindelijk zal het weren van dit soort advertenties in eerste instantie verkopers kosten maar op de langere termijn meer kopers opleveren wanneer de betrouwbaarheid van de advertenties omhoog gaat.
naja EEN oplossing zou zijn om eens een berichtje te sturen naar /dev/null kans is groot dat wanneer ze de VS een beetje zat zijn, ze dan de nietsvermoedende interprutzer eens gaan beschermen tegen dit soort problematiek, de meest effectieve manier zou zijn om MP een tijdje uit de lucht te halen (oops dit zei ik toch niet hardop he?) de meest effectieve manier zou zijn om MP eens te bombarderen met klachten door bijv een fonds op te richten en ze voor elke kleine kut ad vaarvan wij kunnen bwijzen dat het nep/ niet in de haak is een kort geding aan te spannen (een soort offline ddos????)... misschien helpt 't en laat het ook gelijk zien dat ddossen op meerde manieren kan, en dat de internet versie niet perse de meest schadelijke variant is :P
In de Tips van Markplaats staat toch duidelijk het volgende:

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo!

[Reactie gewijzigd door Cornholio01 op 12 december 2010 14:22]

Toen ik de titel las was ik even bang dat het weer om DDOS zaken omtrent Wikileaks ging. Gelukkig niet het geval. Terecht en goed dat deze misdadigers opgepakt zijn.

Wat moeten die stromannen wel niet in hun hoofd gehaald hebben om te accepteren dat ze geld op deze manier doorsluizen?
heroine, coke, meth. best een lange lijst met drugs die ze in hun hoofd haalden hoor O-)
Je ziet wel vaker dat mensen in een afhankelijke situatie worden gebruikt om als katvanger te fungeren. Denk dat het niet eens zozeer een vraag was, maar meer een verkapt dreigement.

Neemt niet weg dat het een redelijk onbehoorlijke manier van zakendoen is. Dit soort zaken geeft bij mij maar eens te meer aan dat als je zaken doet via het internet je gewoon boter-bij-de-vis moet doen. Voorkomt altijd dat je slachtoffer wordt van dit soort praktijken.
Een IP-ban klinkt in deze context wel vreemd. Hoe kunnen ze deze uitdelen? Gaan ze de rechten op een ip afnemen of..?
Gewoon een kwestie van een IP blokkeren wat in de praktijk nauwlijks wat uit haalt gezien je vanaf een ander IP weer gewoon een nieuw (bv Marktplaats) account kunt aanmaken. Dit ism dynamische IP adressen, open WIFI, proxy servers etc zorgt er voor dat het uitdelen van een IP ban slechts een doekje voor het bloeden is.
Misschien dat ze Marktplaats gaan bannen via IP ?

Het is natuurlijk een wassen neus, maar het oogt alsof ze er wat aan doen.
goed zo, dat is in mijn ogen ook veel beter dan die DoS pubertjes in de cel te zetten.
Neemt niet weg dat ze er eigenlijk VEEL meer aan moeten doen.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 12 december 2010 12:25]

Neemt niet weg dat ze er eigenlijk VEEL meer aan moeten doen.
Daar is simpelweg de capaciteit niet voor lijkt me... er is gewoon te weinig mankracht, en ook in dit kabinet gaan er effectief weer minder agenten zijn, omdat er door bezuinigingen agenten moeten worden ontslagen.

Sowieso gaan zwaardere misdrijven als moord, verkrachting, overvallen, fraude etc etc qua prioriteit vóór dit soort zaken, zeker als het kleine zaakjes zijn (dit is natuurlijk weer wel een wat grotere zaak, gezien de betrokken bedragen).

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 12 december 2010 12:27]

De 18-jarige man is inmiddels op vrije voeten
Criminaliteit loont dus wel. Hoe ga je dit soort dingen tegen wanneer de mensen gewoon daarna op straat staan en weer verder kunnen gaan.
maar de 19-jarige verdachte zit nog vast. Hij zou zich eerder schuldig hebben gemaakt aan oplichting en blijft in cel totdat zijn zaak door de rechtbank wordt behandeld.
... om daarna met een kleine boete en een reprailmande "oei, stoute jongen" weer gewoon verder te kunnen gaan.
Dat de jongen inmiddels op straat staat, wil niet zeggen dat er geen strafzaak tegen hem wordt begonnen. M.a.w.: z'n straf kan nog komen.
Dit soort berichten lees ik graag.