Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 51, views: 9.956 •

Op 16 december brengt uitgever 2K Games het Double Civilization and Scenario Pack: Spain and Inca op de markt, dat voor 7,50 dollar te downloaden zal zijn. In het pack zit, naast de twee beschavingen, ook een nieuw scenario voor het spel.

Met de nieuwe downloadbare uitbreiding voegt uitgever 2K Games twee nieuwe speelbare beschavingen toe aan het strategische Civilization V. De Spaanse beschaving staat onder leiding van koningin Isabella I van Castilië; het Inca-rijk heeft Pachacuti, de koning van Cusco, als leider. Behalve de twee speelbare beschavingen bevat de uitbreiding een nieuw scenario, dat begint in 1492. In het scenario proberen Engeland, Frankrijk en Spanje een handelsroute te vinden naar China, net als Columbus in hetzelfde jaar zou hebben gedaan. Wat de victory conditions van het nieuwe scenario zijn, maakt 2K Games niet bekend. Ook over de nieuwe beschavingen is weinig bekend. Zo maakt 2K Games niet duidelijk welke speciale eenheden de beide nieuwe beschavingen hebben. De uitbreiding is vanaf 16 december voor 7,50 dollar via Steam te downloaden.

Via eerdere uitbreidingen voegde 2K Games al de Babylonische en Mongoolse beschavingen aan het spel toe. Met het Mongols Civilization and Scenario Pack voegde de uitgever ook het eerste scenario aan het spel toe.

Sid Meier's Civilization V

Reacties (51)

Vroeger kreeg je een compleet spel...
Tegenwoordig krijg je steeds vaker een incomplete game, en mag je bij betalen om hem compleet te maken.

Want dit is geen complete add-on ofzo, maar gewoon wat extra downloadable content die vroeger gewoon (gratis) bij de game zat.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 10 december 2010 13:13]

Ga toch weg, met Age of Empires kreeg je ook een uitbreiding met nieuwe legers. Tuurlijk is wat je zegt zeker van toepassing op sommige games, maar bij CiV wat al heel erg uitgebreid is heb ik dat gevoel niet.
Het is een compleet spel, net zo compleet als eerdere versies. Alleen tijden veranderen en nu kun je via kleine add-on's als je wilt nieuwe beschavingen downloaden. Je bent er niet toe verplicht, maar het kan wel. Als er een Dutch add-on komt denk ik dat er velen graag een paar euro voor over hebben.

Bij oudere versies had je add-on's, alleen dan ineens een heleboel beschavingen tegelijk. Denk aan "beyond the Sword".
Als er een Dutch add-on komt denk ik dat er velen graag een paar euro voor over hebben.
True. Alleen jammer dat Steam de prijzen ontdoet van het $ teken, om er een € voor in de plaats te zetten :(
niet alleen Steam maar zo'n beetje iedereen. Alleen kunnen zij zich niet beroepen op het excuus dat het duurder is om goederen naar Europa te exporteren 8)7

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 10 december 2010 16:47]

Volgen mij heeft het ook met value added tax te maken wat ze in amerika niet hebben en in europa 19% is.
Nee het zijn de publishers die er gewoon een € voorzetten.

Er zijn ook publishers op Steam die hun prijs volgens de koers overzetten naar € en doorgeven aan Steam wat er als prijs moet opstaan voor ons.
In veel Amerikaanse staten betalen de inwoners gewoon BTW.

Overigens twijfel ik er zeer over of dat bedrijf in Europa belasting afdraagt.
Civ V is op zichzelf een prima spel dat veel value for money biedt. Sec heb ik er daarom niets op tegen dat men dit soort uitbreidingen los verkoopt, dat is van alle tijden. De vraag is echter net zo goed voor de uitbreidingen: Is het value for money? De expansions Beyond the Sword was bijvoorbeeld een prima expansion in de klassieke stijl.

Tegenwoordig heb je dus DLC, wat in feit mini-expansions zijn. Vroeger kwam dat ook wel voor maar waren uitbreidingen van dit formaat bijna altijd gratis en zaten ze in een patch verwerkt. In dit geval moet je dus betalen, en om eerlijk te zijn vind ik 7,50 oftewel 20% van de nieuwprijs van het spel best veel voor wat je krijgt. Ik vind Civ leuk en er zitten zeker verschillen tussen de speelbare Civs in het spel maar je hebt er al heel wat en twee extra biedt nou niet zoveel nieuws. Een enkel scenario is ook niet indrukwekkend. Voor de helft van het geld had ik dit acceptabel gevonden, maar in dit geval haak ik af.
Er is wel een Mod die de 'Dutch-Civilization' toevoegd. Met als unique building de polder, vond ik wel leuk bedacht. Verder voegt het niet zoveel toe, behalve dat het idee van Nederland die andere beschavingen uitmoord gewoon lollig is.
Ik kan me van Command and Conquer: Red Alert nog herinneren dat je daar uitbreidingen bij kon kopen zoals Counterstrike en Aftermath, dus het is niet van deze tijd.
Inderdaad, maar dat waren - zoals ik zeg complete addons - dit is dat zeker niet. Ik zeg dat alleen dat de tegenwoordig bestaande betaalde extra downloadable content, niet zijnde een complete add-on, vroeger gewoon onderdeel was van de standaard game.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 10 december 2010 13:30]

Er was destijds inderdaad meer tijd gestoken (naar mijn mening) in de uitbreiding. Deze hield vaak in dat er nieuwe maps, environments, units en campaigns in.

Meer dan alleen een paar nieuwe factions of zo, in dezelfde setting.
En daar betaalde je dan ook het volle pond voor.

Ook nog een reactie op je eerste post: Nu krijg je ook een compleet spel, en in plaats van het uitbrengen van Civ 6 na 1 jaar, brengen ze 2 jaar lang uitbreidingen uit (ik zeg maar even wat).

Altijd dat gezeik op DLC, wordt daar een beetje moe van.

Je bent niet verplicht om het te kopen en als je er toch alleen maar om gaat zeuren, plaats dan ook geen reactie.
zo'n uitbreiding kostte meestal maar de helft van het originele spel. Bovendien kreeg je daar meestal veel meer content voor je euro (of gulden).
Vroeger is PacMan? Bij C&C (Dos, Win95) zaten al expansions om de games te voorzien van nieuwe missies en extra units. En die kocht je niet voor €7,50 (temeer omdat de euro pas later kwam ;)).
Niet compleet hetzelfde, maar het kan niet anders dan me te herinneren aan deze comic:
http://www.myextralife.com/comic/09192001/
Je krijgt wel een compleet spel alleen word het gewoon later nog extra uitgebreid door uitbreidingen.
Civ 5 is ook gewoon een compleet spel. Dit zijn kleine uitbreidingen die vroeger als grote verzameling in een duurdere uitbreiding zaten.

Als je kijkt naar de eerste Civ4 uitbreiding, dan zaten daar 8 nieuwe scenario's, 6 nieuwe civilizations en nog een aantal kleine gameplay aanpassingen en features in, voor ongeveer 30 euro. Als je de kleine dingen negeert en alleen de scenario's en civ's telt zit je aan 14 dingen voor 30 euro, oftewel €2,14/stuk. Nu betaal je 7,50 voor 3 stuks, €2,50/stuk.

Als je het zo bekijkt is de prijs ongeveer gelijk, echter is de prijstelling voor zo'n beperkte uitbreiding naar mijn mening veel te hoog. Helemaal gezien je alle kleine tweaks en verbeteringen die je normaal in een full-size uitbreiding vind, hier niet bij zitten.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 10 december 2010 15:52]

alleen kreeg je daar per civ ook nog eens 2 verschillende leiders waar je er hier maar 1 hebt. Feit is dat de prijzen gewoon omhoog zijn gegaan nu de uitgevers door hebben hoe hard je gamers kunt uitmelken.
Vroeger, kreeg je ook een spel dat FATSOENLIJK WERKTE (sorry voor het geschreeuw, zal mijn frustratie proberen te temperen).

Het duurt op mijn quad core, wel geteld, 7 minuten om een beurt af te sluiten!!!
(en ik ben zeker niet de enige)

Extra CONTENT?? hoezooo extra content?? Laten ze eerst het spel zelf fixen.

De online community weet al waar het aan ligt. (Gratis R&D en dan consumenten laten betalen voor een paar extra plaatjes en poppetjes??)

DAAROM zijn gekraakte spellen belangrijk!!

En ja, ik was van plan het spel te kopen, maar nu? Noooooway!

Bedankt voor het vern#$% van een prachtig spel 2K
maar als de game 2 jaar later was uitgekomen zou je ook gaan zeuren niet?
Als de game 2 jaar later uit was gekomen met dezelfde bizarre loading times, dan was het enige verschil geweest dat ik 2 jaar later dan nu zou "zeuren".

Mensen als jij zouden ze direct vast moeten zetten trouwens. Je mag niks meer zeggen als ze een prachtige game als deze verneuken?

Simcity 6 is ook nog niet uit.. en daar mogen ze wat mij betreft nog een jaar (of 2) over doen. Maar als ze dan met berichten komen zoals ETA's dan verwacht IEDER normaal denkend mens dat een game AF is.

Dat jij bagger accepteert in jouw leven dar is jouw keuze, laat mij in mijn waarde als ik vind dat in dit geval 2K de trend van debugging-by-customer niet had moeten volgen.
heet dit al een uitbreiding tegenwoordig :X
Mooie toevoeging, maar wel nogal duur. Op Steam kan je namelijk simpelweg een bundel van vier civilisaties kopen voor €7,99.

Maar goed, ik vind wel dat 2K games prima bezig is. Het spel is slechts een tijdje uit en je kan 6 verschillende DLC's downloaden (inclusief deze)!

Nu nog de Dutch Civilization en ik ben verkocht ;)
De Dutch Civilization kun je al downloaden als mod.

Ik vraag me ook af of hiet niet heel eenvoudig is om deze civilizations als mod uit te brengen. Of worden dergelijke mods geblokkeerd?
als je het te duur vind kan je gewoon wachten.. dan zakt die prijs uiteindelijk vanzelf.
Dat zijn geen civilizaties, maar maps :)
Wat ik wel raar vind is dat Antwerpen er wel in voor komt maar bijvoorbeeld Amsterdam (lang gezien als de nummer 1 handelsstad) of Hoorn (voc) niet. Wat ook zeer grote en invloedrijke steden waren, voor hun tijd.

Er komt niks in voor kwa dutch, terwijl wij jaren lang de machtigste vloot hadden. In onze gouden jaren. Kan je je nu haast niet voorstellen.

[Reactie gewijzigd door Eur op 10 december 2010 14:22]

Ik volg het niet zo, maar hebben ze nu al die bugs en ontbrekende features al eens gemaakt? Dat je bijvoorbeeld een gebouw kan verkopen, of kan zien waar je geld heen gaat? Toch vrij essentiele dingen... of een AI die het spel ook snapt...

$7.50 voor twee 3d modellen van leiders en twee extra units en een andere set victory conditions vind ik overigens wel wat veel...

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 10 december 2010 13:18]

Vooral fatsoenlijke AI zou mooi zijn ja.
Een review waar ik wel om kon lachen stelde het zo:

"The first thing you’ll notice is that the AI is virtually retarded [...] it’s like beating up a handicapped person."

Toch triest voor een spel met zo veel 'potential'.
Richting 3/4de van het spel is er helemaal niks meer speelbaar zeker niet op grote mappen... dan duren beurten gewoon meerdere minuten.

Eerst dat eens oplossen dan koop ik misschien iets... was een grote fout om het spel zelf te kopen. :X
salamitactiek noemen ze dat. In plaats van 40 euro betaal je nog 3 of 4 keer 7,50. Heb je uiteindelijk 70 euri voor het spel betaald. Dan maar wachten tot het eol is en je de hele bups voor 2 tientjes kunt krijgen.
Precies. Ik snap dan ook niet waarom zoveel mensen erover klagen.

Men hoeft de DLC niet te kopen. Als je gewoon een jaartje wacht heb je voor een goede prijs de GOTY met alles erop en eraan, plus flinke patches eroverheen :)
Ben groot civ fan, maar ciV is een grote teleurstelling, stuk minder diepgang en voorheen had je dus echt grote expansions, maar nu is het de norm geworden; snel geld verdienen met kleine uitbreidingen (zie ook bv Mafia 2 (ook van take2) maar mijn geld krijgen ze niet op deze manier..
Ik heb ze allemaal gespeeld civ1 tot 5+meeste addons,
ik ben blij om te horen dat niet de enige ben.
Dacht zelfs eerst dat gewoon dingen over het hoofd zag ofzo, maar schijnbaar won ik het wel gemakkelijk er mis gewoon te veel opties veel te simpel, er jammer dit
Hier zijn wat plaatjes te zien :)

Overigens komt de nieuwe (mega-)patch uit vr de DLC. Met veel, hl erg veel verbeteringen, bugfixes, nieuwe natural en national wonders, etc.
Uiteraard is deze gratis.

[Reactie gewijzigd door anandus op 10 december 2010 13:34]

Hmm. Herinnert iemand zich hoe duur destijds de Beyond the Sword uitbreiding was? Daar kreeg je namelijk naast 10 nieuwe civs, 11 nieuwe scenario's en nieuwe leiders ook nog allemaal vrij diepgaande gameplay-aanpassingen:

* Corporations
* Espionage
* Random Events
* Advanced Starts
* Expanded Space Victory
* Expanded Diplomatic Victory
* New Game Options (verschillende werelden, niet-historische civ/leider combo's)

Ik vind die twee nieuwe leiders en n nieuw scenario dan wat magertjes overkomen voor die 7,50. Zoals gezegd: er zijn al mods die in nieuwe leiders voorzien, dus het is niet alsof het zo verschrikkelijk moeilijk is om te maken. Wel makkelijk geld verdienen, en ik weet niet of ik ze dat zo gun, aangezien ik Civ V toch best een gebrekkige opvolger vind, een mening die door velen gedeeld lijkt te worden.
En weet je ook hoe de de eerste uitbreiding, Warlords, was?
Dat was eigenlijk niet meer dan wat extra civs en een handvol scenario's.
Eigenlijk hetzelfde als wat nu 3 DLC's zouden zijn.
Welke uitbreiding op Warlords 1 was dat dan? Ik kan er mij eigenlijk geen herinneren.
Of bedoel je Warcraft?

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 10 december 2010 13:46]

Nee, Warlords, zo heette de eerste uitbreiding van Civ4 :)
Maar mijn zin was onduidelijk, heb hem even herbouwd
Ontwikkelaar Firaxis en uitgever 2K Games hebben vandaag Civilization IV: Warlords aangekondigd, de eerste uitbreiding voor de succesvolle PC-game Civilization IV. Warlords biedt zes nieuwe scenario's en eveneens zes nieuwe beschavingen die je onder je hoede kunt nemen. Elke beschavingen kent met de komst van deze aanvulling unieke gebouwen en unieke eenheden, waarover de andere beschavingen dus niet kunnen beschikken.
Dus die uitbreiding toen was eigenlijk niet veel meer dan wat nu 3 DLC's zouden zijn. En volgens mij was-ie prijziger dan 15 euro (even ervanuitgaande dat deze DLC 5 euro zal zijn).

[Reactie gewijzigd door anandus op 10 december 2010 13:49]

Ah die Warlords-uitbreiding, maar dat bedoel ik niet echt met vroeger.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 10 december 2010 13:53]

Dat is de enige uitbreding die nog niet gespeeld heb van de Civ serie ik geloof dat die beter had kunnen halen dan civ5.
Ik ben benieuwd of de dollar-euro conversie weer 1-op-1 zal gaan. Dat zal ook wel, en dan vind ik het iets prijzig. Aan de andere kant, de vier losse maps die nu als DLC beschikbaar zijn kosten ook zoiets en daar heb je echt veel minder aan. In relatie met bestaande DLC is de prijs best okee.

Belangrijker lijkt mij het feit dat ze voor de komst van deze DLC ook een grote patch de deur uit doen waardoor Civ V misschien eindelijk eens normaal speelbaar is. Zie http://forums.2kgames.com...h-(Update-12-9-with-ETA!).

Dan nu nog de multiplayers fixen, de traagheid van grote maps oplossen, de totale onbruikbaarheid van sommige units fixen en alle rare grafische artefacten wegpoetsen en we zijn er!
Ik ben benieuwd of de dollar-euro conversie weer 1-op-1 zal gaan.
De dollar is nog ex btw (sales tax), daarom kom je al snel op 1-op-1 conversie (nog afgezien van andere hogere kosten voor de eu).

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 10 december 2010 14:09]

Tja, of gewoon bij gamestop, g2play of een van de andere dozijn aanbieder wel in dollars afrekenen.

Bovendien staat me iets bij dat dat sales tax/VAT verhaal niet helemaal zuiver was.