Facebook en Twitter hebben accounts van de 'ddos-groepering' Anonymous geblokkeerd. De activisten van de groepering riepen op ddos-aanvallen te doen op alle bedrijven die niet meer met klokkenluiderssite WikiLeaks willen samenwerken.
Anonymous richtte zijn pijlen op bedrijven als PayPal, MasterCard en Visa, waarvan het de websites of delen van websites succesvol heeft weten aan te vallen. De aanval op MasterCard.com is mogelijk vanuit Nederland opgezet, bleek woensdag. De ddos'ers zijn boos over het feit dat de bedrijven niet meer met de klokkenluiderssite willen samenwerken en willen wraak nemen onder het motto Operation Payback. Eerder werd onder die vlag al actie gevoerd tegen de Amerikaanse auteursrechtenorganisatie RIAA.
De mensen achter Anonymous, die banden met 4-chan zouden hebben, riepen onder meer op Facebook en Twitter op tot het doen van ddos-aanvallen. Aangezien ddos-aanvallen in de meeste landen strafbaar zijn, hebben zowel Facebook als Twitter besloten om de accounts van Anonymous te sluiten, zo meldt Mashable. Facebook zou de Anonymous-pagina het eerst hebben geblokkeerd, gevolgd door Twitter.
Overigens deelde Anonymous op Twitter mee dat het creditcardnummers van MasterCard-klanten had weten te ontfutselen, maar dat lijkt een hoax te zijn. Op het internet dook een oproep op om een dergelijke hoax te verspreiden om paniek te veroorzaken en MasterCard onderuit te helpen.
In de afgelopen dagen doken geruchten op dat Twitter de 'trending topics'-lijst op zijn homepage censureert; ondanks het hoge aantal tweets over WikiLeaks kwam de site slechts zelden in de lijst voor. Volgens Twitter wordt de samenstelling van de lijst echter niet bepaald door het aantal tweets, maar door een opmerkelijke stijging van het aantal tweets over een bepaald onderwerp.
Niet dat ik deze actie goed wil praten, maar dat geld natuurlijk ook voor de Amerikaanse overheid, en bovengenoemde bedrijven.als je het ergens niet mee eens bent zijn er betere manieren om dit te uiten
[Reactie gewijzigd door Audione0 op donderdag 9 december 2010 15:11]
Wat dacht je er van om geen spullen meer uit de USA te kopen als consument?precies, hoe moet je anders je stem laten horen dat je het niet eens bent met censuur en al de vieze spelletjes die overheden plegen..
[Reactie gewijzigd door white modder op donderdag 9 december 2010 10:53]
Mee eensPraat niet zo dom.
Je hebt mij nog niet iemand zien aanvallen en ook niet met een geweer op straat zien. Bovendien als het Schiphol-personeel gaat staken of het NS-personeel, dan gaan we toch ook niet roepen dat ze terroristen/staak-nerds/hackers zijn .. en daar kunnen veel klanten toch echt wel de dupe van zijn. Meestal is er begrip voor de zaak, maar nu er een aantal muggen op mastercard/visa gestuurd worden gaat de wereld blijkbaar ineens onder.maar die ddos nerds vallen indirect ook duizenden andere gebruikers/klanten van die bedrijven aan.
Als je wacht met het betalen van je huur tot de laatste dag, dan ben je gewoon een drol. Ten tweede heb je dan een drol van een verhuurder als die geen begrip heeft voor het offline zijn van mastercard voor 1 dag (ik herhaal het nog een keer 1 dag). Geen kerstinkopen is een luxe-probleem, er zijn wel ernstigere problemen dan het niet kunnen doen van kerst-inkopen. Bovendien hebben de mensen nog dik 2 weken.Er zijn genoeg mensen die de service van credit card gebruiken zou lullig zijn als zij de huur of kerstinkopen niet kunnen betalen door de aanval
Reactie formulier Reageer:
Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik schrok me wezenloos toen ik gisteren deze video zag. Is de hele wikileaks crisis opgezet (of gedoogd) door de VS overheid om deze internet Patriot Act erdoor te drukken? Is Cablegate voor het internet wat 9/11 was voor de niet-digitale wereld? En Wikileaks en Anonymous de nieuwe versie van Al-Qaeda? Een crisis uitlokken en vervolgens roepen: "Kijk, er is een groot gevaar en we moeten harde maatregelen nemen om het te bestrijden", en vervolgens trapt de hele westerse wereld erin en voert wetten in die leiden tot keiharde monitoring van elke burger (nog veel meer dan nu het geval is).Het enige wat je ermee bereikt is dat alles escaleerd. Maar ja, binnenkort niet zeuren als jullie overheid zware sancties neemt tegen dit soort relletjes.
[Reactie gewijzigd door Bonez0r op donderdag 9 december 2010 17:06]
Doet dat er toe? Volgens mij zei RM-rf niets over die andere ddos, dus beetje flauw om die erbij te betrekken. "Ja,maar als zij het doen, dan mogen wij het ook". Gaat natuurlijk nergens overright, en welk type met kortzichtige aannames startte ook al weer de ddos aanval op wikileaks.org??
Prachtig hoe de zaak alweer verdraaid is: Assange is nooit van het gerecht weg-gelopen. De britse politie was ten alle tijde op de hoogte waar hij zich bevond. De zweedse aanklacht is in eerste instantie komen te vervallen en duikt na de leaks opeens weer op. Ik ga zeker niet roepen dat Assange onschuldig is (daar hebben we de rechters voor), maar dat hij het gerecht is ontlopen is een bedenksel.Assange stopt van het gerecht te ontlopen
[Reactie gewijzigd door Precision op donderdag 9 december 2010 11:13]
Ho eens even, de dames in kwestie die aangifte hadden gedaan van 'verkrachting' (Euh, sorry, onveilige sex terwijl dat niet gepland was) hebben later de aanklacht weer ingetrokken en de zaak werd geseponeerd. Op de dag dat Cablegate boven water kwam werd Assange om een mysterieuze reden weer verdacht van verkrachting...Scotland yard kon hem eerst niet oppakken omdat er iets loos was met het internationale opsporingsbevel. Zal ergens niet juist of volledig ingevuld zijn en daarom konden ze niets doen. Maar ze wisten al die tijd wel perfect waar Assange was, dus om het dan ontlopen te noemen? Hij heeft zich zelf trouwens aangegeven. En moest ik zo'n aanklacht aan m'n rekker hebben, ik zou nu ook niet bepaald staan te springen om het te gaan uitleggen.
Volgens de EU regelgeving kan een persoon niet uitgeleverd worden aan een niet-EU land als er een EU arrestatiebevel is voor die persoon. De redenatie van Zweden (dat zeiden ze althans) was dat ze uitlevering aan de VS (gezien de hele verder ongerelateerde wikileaks affaire) wilde voorkomen omdat ze 'm zelf wilden berechtten. De vraag is natuurlijk of dat ook de échte reden is. Mocht Zweden een deal hebben gesloten met de VS dan kunnen ze 'm natuurlijk alsnog uitleveren na de berechting in Zweden - het arrestatiebevel is dan immers niet meer van kracht.En daarbij ook nog het vreemde feit dat er meteen een internationaal opsporingsbevel word uitgevaardigd
[Reactie gewijzigd door Abom op donderdag 9 december 2010 11:17]
Ga buiten, grijp een vrouw en verkracht haar even. Vlucht dan naar een land waar de Nederlandse overheid geen uitleveringsafspraken mee heeft.Maar een verkrachter komt niet zomaar op de Interpol lijst. Het hele zaakje stinkt.
stilte..... wat bedoel je daarmee? Dat we dus het punt waar een morele onderbouwing voor geweldadige acties tegen eigendommen van anderen die sterke schade oplevert opeens 'niet meer nodig is?"Volgens mij zijn we het morele gebied al een beetje voorbij"
Hoezo zou de overheid dat doen? Heb je daar bewijs voor?, ook overheden doen het, simpelweg omdat het een erg effectieve manier is om een website zeer snel plat te krijgen
[Reactie gewijzigd door Precision op donderdag 9 december 2010 11:13]
De huidige herders blijken echter geen band meer met hun schapen te hebben. Voor hun zijn de schapen er alleen nog maar voor de wol, de kaas en het vlees (is schapenvlees eigenlijk te bikken ?). Ik betwijfel bovendien of we alleen te maken hebben met scriptkiddies. Sterker nog ik denk dat er nauwelijk scriptkiddies bezig zijn met dit onderwerp.Het gevaar is dan ook dat er nog altijd meer schapen dan herders zijn.
Wat stel je voor op iedereen zijn computer spy-software laten installeren, alle verbindingen aftappen, gencrypte verbindingen verbieden ... ik zou zo zeggen: verhuis naar China.moeten we ons afvragen of internet 1.0 nog wel voldoet aan de huidige ontwikkelingen.
Een paar maatregelen zou helemaal niet fout zijn nee.Wat stel je voor op iedereen zijn computer spy-software laten installeren, alle verbindingen aftappen, gencrypte verbindingen verbieden ... ik zou zo zeggen: verhuis naar China.
[Reactie gewijzigd door Abom op donderdag 9 december 2010 11:15]
Als jij voor een internetpolitie bent, dan ga gerust je gang en richt zo'n internetpolitie op.Het internetgebruik is veel explosiever gegroeid dan het gebruik van auto's maar we ontbreken nog steeds regels die het voor iedereen aangenamer maakt.
De variant daarop is dus dat overheden ook niets hoeven te verbergen. Totdat nu blijkt dat ze dat wel degelijk doen en nu worden we in een rap tempo bijgepraat via Wikileaks en door iemand die zo vriendelijk was het aan hen te leveren.En als je je gaat verschuilen achter 'ik heb niets te verbergen' en 'de overheid heeft het goed met ons voor', dan vindt je het vast niet erg als iedereen volgend jaar op Schiphol preventief anaal onderzocht wordt?
[Reactie gewijzigd door Precision op donderdag 9 december 2010 10:58]
Ik vrees dat je inderdaad gelijk hebt.Met alle respect, maar dat soort scriptkiddies hebben een grote neiging tot 'domme-schapen-mentaliteit' ... op basis van wat vage geruchten en kortzichtige aanname's nemen zulke tiepetjes zomaar het recht in eigen hand en beginnen met dDos-aanvallen op iedereen die hen niet bevalt...
[Reactie gewijzigd door Skyfox85 op donderdag 9 december 2010 10:43]
Sorry, maar dat haal ik er niet uit. Hij zegt dat die aanval is opgezet op basis van vage geruchten. Dat klopt niet. Die aanval is opgezet vanwege het feit dat de betalingen zijn stopgezet.op basis van wat vage geruchten en kortzichtige aanname's nemen zulke tiepetjes zomaar het recht in eigen hand en beginnen met dDos-aanvallen op iedereen die hen niet bevalt
En bij een demonstratie is het dan bijvoorbeeld normaal om ruiten van winkeliers in te gooien?Ik zie deze aanval meer als een demonstratie of staking. Ook bij een normale demonstratie zijn er partijen die geld verliezen. En als je door te demonstreren vrijheden dreigt te verliezen, dan heb je die vrijheden nooit gehad.
Zweden heeft de aanvraag gedaan.Het gaat om het internationale opsporingsbevel vanuit Interpol in de VS n.a.v. een verkrachtings aanklacht in zweden.
[Reactie gewijzigd door RM-rf op donderdag 9 december 2010 10:17]
Kleine groepen bepalen veel, hoor. Soms zelfs ergere dingen dan een website plat gooien. Kleine groepjes beginnen oorlogen / besluiten landen aan te vallen / vliegtuigen in torens te parkeren / dat alle Nederlandse burgers afgetapt moeten worden omdat andere kleine groepjes bewezen cimineel zijn.Hahahahha, dolle pret. Dus internetvrijheid betekend dat een kleine groep mag besluiten dat een website plat moet gaan?
die man weet niet waarover hij spreekt, al bij de pentagon papers is gebleken dat ook PUBLICEREN van deze documenten strafbaar is. Men is het gewoon niet eens hoe men dat moet aanpakken. (Hij is Australiër zonder vast adres)Al maanden zijn de Amerikanen niet gecharmeerd van de acties van WikiLeaks-oprichter Julian Assange. Het lijkt hen evenwel niet te lukken om de man op juridische wijze uit te schakelen. Hoewel het verboden is om staatsgeheime informatie te lekken, is het niet strafbaar om deze vrijelijk ontvangen informatie te publiceren. Hier zit ook het keerpunt van het verhaal. Omdat de VS juridisch geen grip op de zaak krijgt, lijken ze hun politieke invloed te gebruiken om de site offline te krijgen.
Bij mijn weten was webhoster Amazon niet zeker van hun geld EN heeft wikileaks hun algemene voorwaarden geschonden. Lijkt me voldoende.Sinds het begin van de publicatie ligt WikiLeaks hevig onder vuur. Kritieke punten in de WikiLeaks-infrastructuur werden met zoveel onzinnige informatie bestookt, dat de echte aanvragen niet meer in behandeling genomen kunnen worden. Domeinnaam-verwijzer EveryDNS bezwijkt onder de druk van de aanval en webhoster Amazon wordt onder druk gezet om de dienstverlening naar WikiLeaks te staken, al beschikken ze wettelijk over vrijwaring van aansprakelijkheid over de content die hun klanten hosten.
[Reactie gewijzigd door white modder op donderdag 9 december 2010 11:03]
Wat ze even over het hoofd zien is dat Assange niet Wikileaks is. Hij is alleen een bekend figuur die (om logische redenen) alle stront over zich heen krijgt, en als je zijn reacties ook ziet dan weet je dat ie daar inmiddels al lang en breed op is voorbereid. Zelf naar de Londense politie stappen en zeggen 'we moeten even praten' vereist ook een dosis lef.[...]
die man weet niet waarover hij spreekt, al bij de pentagon papers is gebleken dat ook PUBLICEREN van deze documenten strafbaar is. Men is het gewoon niet eens hoe men dat moet aanpakken. (Hij is Australiër zonder vast adres)
[Reactie gewijzigd door fevenhuis op donderdag 9 december 2010 10:49]
[Reactie gewijzigd door .oisyn op donderdag 9 december 2010 09:54]
Mijn pappa werkt bij de McDonalds.ik kan het weten want ik heb gisteren de hele dag meegeholpen en op hun irc gezeten
[Reactie gewijzigd door not3pad op donderdag 9 december 2010 11:54]
Dus zo'n bedrijf mag wel van mijn geld profiteren en ook nog bepalen waaraan ik het uitgeef ? Zet het dan duidelijk neer dan weet ik het kan ik een andere manier of instelling zoeken om mijn geld bij wikilleaks of greenpeace te krijgen. Vandaag mag ik niet naar wikileaks gireren, morgen misschien niet meer naar de vpro of greenpeace en vanaf maandag niet meer naar de pvv.. ? En dat maken zij uit.?Daarnaast geven jullie in mindere mate aan dat bedrijven niet vrij zijn in hun bedrijfsvoering. Als een individu of een groep de voorwaarden overtreed dan moet een bedrijf de mogelijkheid hebben om geen samenwerking aan te gaan of daarmee te stoppen.
Waar ik het mee vergelijk is een klokkenluider die alle misstanden van de corruptie bij de FIFA even aan de kaak gesteld heeft, die wordt aangepakt, en een clubje hooligans vindt het daarom gerechtvaardigd om 'in zijn naam' maar te gaan lopen rellen en een paar wedstrijden te verzieken.De reden om jou een aandachtshoer te noemen is beter dan jouw bezwaarredenen tegen verschillende Amerikaanse bedrijven.
Wat Anonymous doet is, hoe nobel het ook mag klinken, een misdaad. En jij kondigt even lekker aan dat je hebt lopen helpen? Volgens mij is dat medeplichtigheid. Dat is hetzelfde als een inbreker die fijn loopt te twitteren wat zijn buit was en waar hij heeft ingebroken.
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Sony Microsoft Games Politiek en recht Consoles
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True