Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 52, views: 10.989 •

John Riccitiello, directeur van Electronic Arts, denkt dat er een markt is voor muziekgames, maar dat er voor skateboardgames geen toekomst is. De verkopen van zowel de jongste muziekgames als de nieuwste skateboardgames vallen tegen.

John RiccitielloIn een interview met website Kotaku maakte de directeur van uitgever Electronic Arts duidelijk dat hij geen toekomst meer ziet in skateboardgames. "Wat actiesporten betreft: ik denk dat het een opwindend genre zal blijven, maar skateboarding lijkt uit de gratie te zijn", concludeerde Riccitiello. Na het succes van de games die het concurerende Activision rond skatelegende Tony Hawk uitbracht, bracht Electronic Arts de Skate-serie op de markt. De games, inclusief het eerder dit jaar verschenen Skate 3, werden goed beoordeeld, maar wisten niet de verkoopcijfers te halen van de eerste Tony Hawk-games.

Riccitiello ziet meer toekomst in muziekgames, ondanks de ook daar tegenvallende verkoopcijfers, laat hij in hetzelfde interview los. Net als bij Skate 3 wordt Rock Band 3, de laatste muziekgame die EA op de markt bracht, goed beoordeeld, maar vallen de verkoopcijfers tegen. Dat geldt ook voor de games van Activision: DJ Hero 2 en Guitar Hero: Warriors of Rock. Toch denkt Riccitiello dat 'het muziekgenre zich zal herstellen'. Argumenten voor de stelling heeft de topman niet. "Ik weet niet precies hoe. Het zou door een innovatie kunnen worden veroorzaakt. Misschien wordt het allemaal op dansen gebaseerd." Ondanks het optimisme van Riccitiello besloot mediagigant Viacom nog geen maand geleden om Rock Band-ontwikkelaar Harmonix in de verkoop te doen.

Reacties (52)

Tjsa, blijft een zakenman.
Ze gaan allebei vervelen, verzin is wat nieuws zou ik zeggen :)
Dit hangt helemaal van je interesses af, ik zou namelijk zelf graag meer zien uit de Skate serie, zolang ze gewoon de mogelijkheden binnen het spel blijven uitbreiden zal ik me er nooit mee vervelen!
Klopt maar er veranderd gewoon te weinig. De echte fans zullen het blijven spelen maar zodra de normale consument bij deel 2 het gevoel krijgt alsof het een "uitbreiding" van deel 1 is zullen ze deel 3 niet snel kopen. Op het gebied van skate games ben ik een doorsnee consument en ik heb bij de skate games van de laatste tijd niet zoiets van "dit is vet en vernieuwend"

Kijk naar de F1 games... Voor de game van Code Masters (die ik echt goed vind) heb je enkele jaren geen nieuwe games gehad omdat een serie niet kan overleven wanneer alleen de fans de games kopen (imo)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 2 december 2010 14:37]

ik heb vorige week nog Skate voor de PS3 overgenomen van iemand anders. wat een geweldige game.
ik heb juist niets met muziekgames, omdat de (hoe moet ik het noemen...)idiootfactor veel hoger ligt.
probeer maar iets nieuws te verzinnen EA, daar zit geld in. verbreed de horizon en verbluf iedereen met een knap staaltje.

Voorbeeldje: Little Big Planet. iemand ooit op gekomen??
Ik zoek al lang een spel zoals kula world op de ps1. Dat was nog eens origineel en heb ik uren/dagen ingestoken zonder het ging vervelen. Komaan jongens even nadenken en iets nieuws verzinnen.
Mee eens, nieuwe dingen zijn vaak veel leuker!

Punt is dat er voor elke Kula World (wat het ook mag zijn) waarschijnlijk 1000 slechte nieuwe dingen verzonnen worden en het games inmiddels een miljoenen business zijn geworden...op het verkeerde nieuwe idee gokken kan dan best pijnlijk uitpakken voor een bedrijf.
Het wordt hieronder al een aantal keer gezegd. Heel gek is het niet dat Guitar Hero 26 en Skate 13 niet zo heel best verkopen. Wat zijn nou echt de vernieuwingen in de game? Dat je een ander liedje kan spelen of over een ander object kan springen.

Ja, muziekgames (dansgames) hebben wel de toekomst volgens deze man. Aan de laatste filmpjes te zien zit daar ook vernieuwing in. Door de komst van de nieuwe controllers zit de vernieuwing in het niet meer alleen op het juiste moment op het juiste pijltje staan maar ook de armen zullen bepaalde bewegingen moeten volgen.

@broadbeanprop: Ja, het is waar dat elke game toch wel door iemand gekocht wordt. Als een bepaald genre jou genre is wil je er graag meer van spelen.
Maar het gaat er nou juist om dat je de groep die je spellen koopt groot houdt en het dus interessant maakt voor de grote groep.

Of minder ontwikkeld zodat je goedkoper te produceren spellen kan aanbieden aan een kleinere groep.

Edit: Oftewel: Wat een visie heeft deze man. Waar verstopt hij zijn glazen bol willen we allemaal weten.

[Reactie gewijzigd door ajakkes op 2 december 2010 14:39]

hoewel ik series idd meestal niet denderend vind, heeft de man echter wel gelijk.
in de EA-uitmelk-filosofie heeft muziek meer te bieden dan tony hawk skate.
Waarom ?
Tony Hawk blijft Tony Hawk, en een nieuwe skate legende is er niet zo snel.
En als er te veel op dat niveau zijn zou het geen legende meer zijn.
Dus is het veel moeilijker om met echt iets nieuws af te komen.

muziek heeft daar minder last van omdat die per definitie steeds veranderd.
gisteren michael Jackson, vandaag Lady Gaga, morgen weer iemand anders.
Dus je kan het spel steeds uit brengen met nieuwe muziek die nu populair is, zonder echt veel aan het spel zelf te veranderen.
Zou even goed met veel goedkopere DLC ook moeten kunnen, maar daarmee melk je de consument niet genoeg uit natuurlijk.
Je hebt nu:
Zingen
Gitaarspelen, drummen
Dansen

Ja, je kan iedere keer nieuwe nummers uitbrengen en dit een nieuw spel noemen en hier een hoop aan verdienen.

Maar als je het echt goed wil doen zie ik liever dat ze de mogelijkheden in het spel zelf verbeteren. Waar ook op muziek gebied veel te halen valt.

Maar er zijn nog honderden sporten die je naar de computer kan brengen en steeds realistischer kan maken. Vandaag is skaten hot. Gisteren wielrennen en morgen weer iets anders.

Ook daar valt nog een hoop moois te maken. Alleen wat minder te melken.
Vind het toch altijd maar mooi dat zo'n " topman " volledig langs indie games kijkt en wat voor een pareltjes er tussen kunnen zitten ( minecraft etc ) Probeer is wat nieuws ipv deel 36 van alweer een skate game. :) Ik snap dat het makkelijk scoren is om gewoon maar weer een vervolg uit te brengen maar daar gaat de rek op den duur toch ook uit lijkt me zo :X
Typerend voor de visie van EA vind ik. Dit is een voorbeeld van het uitmelk gedrag waar dit bedrijf zo om bekend staat. Laat ze maar eens innoveren; zoals dat hoort voor een commercieel bedrijf die onderhevig is aan marktwerking. Niet innoveren staat gelijk aan dalende verkoop, etc etc.

Wie zit er nou nog te wachten op de zoveelste zing/speel game?

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 2 december 2010 14:27]

Typerend voor de visie van EA vind ik. Dit is een voorbeeld van het uitmelk gedrag waar dit bedrijf zo om bekend staat...
Beetje overdreven.

EA heeft zojuist al gezegd dat ze "Need for Speed" gaan splitsen in een arcade-lijn en een meer sim-lijn. Verder hebben ze hiervoor ook regelmatig samenwerking met andere studio's (zoals Criterion Games) voor de ontwikkeling van de game. Hierdoor is het voor iedereen duidelijk hoe een titel speelt, wie eraan gecodeerd heeft en wat je dus ongeveer kan verwachten.
[...]
Hierdoor is het voor iedereen duidelijk hoe een titel speelt, wie eraan gecodeerd heeft en wat je dus ongeveer kan verwachten.
Dit is toch enorm slecht? In mijn geval tenminste... Ik wil bij een nieuwe game juist niet weten wat ik kan verwachten. Ik wil een algemeen beeld van de game hebben waarna de game mij verrast met gave features!
Beetje overdreven?!

HET voorbeeld van de uitmelk-visie van EA noem ik altijd The Sims. Met alleen al zeven uitbreidingen voor deel 3 (en ongetwijfeld nog vele op de roadmaps) is al jaren niets vernieuwends toegevoegd. Enkel meer van hetzelfde.

Yeah, je Sims kunnen nu nieuwe kleren dragen of in een andere omgeving lopen!
Kenlijk verkoopt het toch anders hadden ze er al lang mee gestopt om uitbreidingen er voor uit te brengen. Je kunt het inderdaad uitmelken noemen maar ze blijven een commercieel bedrijf dus ze zouden wel gek zijn als ze het niet doen.
Zolang je fan base groot genoeg is verkoop het inderdaad wel. Wat ik mij afvraag. Hoe zal het verkopen als er daadwerkelijk innovatie plaats vind in het ontwikkeltraject.
Typerend voor de visie van EA vind ik. Dit is een voorbeeld van het uitmelk gedrag waar dit bedrijf zo om bekend staat.
2005 belde, ze willen hun vooroordelen over EA terug.

Spore, Deadspace, Dragon Age, Mirror's Edge, Deathspank, Shank, Brutal Legend, Army of Two, Beatles Rock Band, Battleforge, Mass Effect, Portal, Boom Blox, Sim City Societies, Rock Band.

Allemaal sinds 2008. Allemaal vernieuwend op een of meerdere vlakken, bijna allemaal nieuw IP. Ik daag je uit om ook maar 1 uitgever te noemen die hier ook maar in de buurt komt qua nieuwe en/of vernieuwende games. Ja, EA was slecht bezig, maar sinds Riccitiello terug aan de top is zijn ze met een opzienbarende omslag bezig.
Ik zou toch eens ff je bronnen nagaan.

De volgende games zijn door EA uitgegeven, maar niet ontwikkeld:
• Spore - Maxis
• Dragon Age - BioWare
• Deathspank - Hothead Games
• Shank - Klei Entertainment
• Brutal Legend - Double Fine Productions
• Mass Effect - BioWare
• Sim City Societies - Tilted Mill Entertainment

Dan heb je nog de games waar EA zelfs alleen maar distribiteur van is:
• Rock Band
• Portal (en zelfs dat alleen maar voor de retail)
• Beatles Rock Band

En dan zijn dit de games die door EA ontwikkeld zijn, of door een studio die onderhand door EA overgenomen is:
• Deadspace
• Mirror's Edge
• Army of Two
• Battleforge
• Boom Blox

Kortom, de lijst met games die daadwerkelijk door EA ontwikkeld is, is een stuk kleiner dan jij je voorstelt. Als het EA logo op het doosje prijkt wil dat niet zeggen dat EA iets met het spel te maken gehad heeft buiten het logo dat op het doosje geplakt is.
EA is een uitgever, niet een ontwikkelaar. Alle games zijn dus van EA. Als EA geen vertrouwen heeft in een spel zullen ze er niet in investeren, of die investering nu bestaat uit de volledige ontwikkeling of alleen het publishen of iets er tussen in, EA brengt alleen games uit waar ze vertrouwen in hebben. Elk van de games is een risico, elk van deze games kost geld, als het niet voor ontwikkeling is is het wel voor alle andere zaken die bij de publisher terecht komen zoals QA, marketing, distributie, etc. EA is de enige uitgever die zoveel risico durft te nemen. Ik herhaal dus nog maar een keer:

"Allemaal sinds 2008. Allemaal vernieuwend op een of meerdere vlakken, bijna allemaal nieuw IP. Ik daag je uit om ook maar 1 uitgever te noemen die hier ook maar in de buurt komt qua nieuwe en/of vernieuwende games."

EDIT: Oh, en eh...
Maxis is van EA, dus alle Maxis games zijn 100% van EA.
Dragon Age is grotendeels gefinancierd door EA en EA heeft Bioware voor een hoog bedrag overgenomen.
Brutal Legend heeft EA veel geld gekost voor ontwikkeling
Sim City Societies is in opdracht (en dus met geld) van EA gemaakt

[Reactie gewijzigd door Snoitkever op 2 december 2010 17:40]

Ze zijn wel degelijk ontwikkelaar. EA Sports soms vergeten, met de FIFA, NHL, NBA, Tiger Woods Pro Tour en Madden series? Need for Speed is van begin af aan ook van EA. Meeste games zijn gemaakt door overgenomen studios ja, zoals Bullfrog, Westwood, Maxis, etc. En ze zijn een grote uitgever. Maar ze maken ook dingen zelf.
Wel bij de feiten blijven a.u.b.
Ik denk dat innovatief blijven er voor zorgt dat een bedrijf een toekomst heeft. Als we straks dood worden gegooid door muziek spellen dan zullen we wel een keertje wat nieuws willen. SSX komt bijvoorbeeld ook weer met een spel uit en dat was een tijdje dood en als ze weer wat nieuws hebben dan zal het spel vast wel weer scoren.

Maar goed hij blijft op het moment nog even de koe uitmelken totdat er stof uit komt.
Wat heb je aan de uitspraken van een directeur die niets van games af weet, anders dan wat de verkoop cijfertjes zeggen. Dit soort lui baseren hun toekomstige projecten op verkoop cijfers van voorgaande projecten. Hey developer A heeft een skate game uitgebracht die succesvol was! Dat gaan wij ook maken. Lekker cashen!
Van alle topmannen in de games wereld is Riccitiello degene die het meest van games af weet. Het is wel duidelijk dat je nog nooit een interview met de man hebt gelezen. Hij weet uitstekend waar hij over praat en is ontzettend gepassioneerd over (zijn) games
Zoveel weet hij dus helemaal niet van games af. Had dat wel zo geweest dan had EA niet zo ontzettend zitten uitmelken. Hij heeft duidelijk een korte termijn visie die gebaseerd is op het uitmelken van hun series en zoveel mogelijk winst op erg korte termijn te krijgen. Op korte termijn behaal je daar flinke winsten mee maar op lange termijn schiet het gewoon niet op. Al kijk je naar Blizzard dan zie je dat hun visie veel beter werkt. Ze brengen per jaar misschien 1 game uit maar vrijwel al hun games scoren als een gek! Al ga je dan weer terug naar EA zie je dat elk nieuw deeltje van een game wel goed verkopen maar niet (veel) beter dan het vorige deel. De Command and Conquer serie is een goed voorbeeld hiervan. Ik weet zeker dat als die serie eenzelfde soort ontwikkel aandacht (let op ik bedoel alleen de aandacht) gekregen zou hebben als Starcraft 2 dat we veel minder delen langs hadden zien komen en dat de kwaliteit per game VEEEL hoger zou liggen. (Zo bind je je klanten op een lange termijn) Ik vermoed dat ik dan nu alsnog veel C&C aan het spelen zou zijn terwijl ik nu alleen nog maar sporadisch RA2 op een laptop speel wanneer ik weg van huis ben. Heb ik me eigen PC tot mijn beschikking zal ik NOOIT veel tijd steken in de hedendaagse C&C games want er zijn gewoon veel betere games in dat genre (terwijl ze vroeger echt de koning van het genre waren totdat EA het over kocht)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 2 december 2010 15:32]

Ze zijn met die skateboard games ook volledig te verkeerde kant op gegaan. Die board-controller die te duur is en gewoon niet fijn werkt is totaal niet waar men op zit te wachten. Ik las dat ze bezig zijn met SSX 3, dat zou best wat kunnen worden als ze het goed aanpakken.
Was dat misschien een artikel uit 2000? Want SSX 3 is echt al 7 jaar uit. Er is gewoon nog geen SSX voor de next-gen console (Blur is geen SSX :P) en dat is het probleem...
Of EA skate kon toch niet zo goed concureren met Activision's Tony Hawk skategames.

De muziekkoopvijver en de skatekoopvijver zullen vast wel overlap hebben maar het zijn wel 2 verschillende vijvers: minder skate is niet automatisch meer muziek en vice versa.
Muziekgames en Dansgames lijken mij inderdaad meer toe te voegen dan nog een button-mash game waarbij je mooie bewegingen maakt met een skateboard...

Met de Move, Kinect en Wii zouden er betere games kunnen komen waarbij je moet dansen of gitaarspelen zoals op je scherm. Hoe beter jouw dansmoves, hoe hoger de score :)
Jaaa.... En dan met een matje waarop je kan staan en kan gebruiken als extra controller!
altijd lachen met die 'topmannen'. zelf waarschijnlijk nog nooit een spel gespeeld ;)

wat al eerder gezegd is hier: laat ze eens iets nieuws verzinnen..
Sorry? http://kotaku.com/5702641...+word-dead-space-2-review
As Riccitiello wrapped up an interview with me this morning, he couldn't suppress his excitement as he mentioned he'd recently completed a playthrough of Dead Space 2. The game isn't out until January, but the head of EA enjoys his perks.
en
"Scarier," Riccitiello said.

Then he started raving about the boss battles, which he says are superior to the first game's — the big bad guys seem meaner. He praised the game's high-altitude space-diving. And then he was about to mention another thing he liked but shut himself up.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013