Hoofdcategorieën
Device Settings

Novell voor 2,2 miljard dollar overgenomen door Attachmate

Door Olaf van Miltenburg, maandag 22 november 2010 18:10
Submitter: M2XzeeD, views: 20.988

Novell wordt na een maandenlange biedingenstrijd overgenomen door Attachmate, een bedrijf dat gespecialiseerd is in emulatie en fraudedetectie. Attachmate betaalt 2,2 miljard dollar. De nieuwe eigenaar gaat het bedrijf opsplitsen in Novell en Suse Linux.

Attachmate werd eerder al gegadigde genoemd in de overnamestrijd rond Novell, maar er werd getwijfeld of het softwarebedrijf het verwachte overnamebedrag zou kunnen opbrengen. Uiteindelijk slaagde Attachmate er dankzij zijn investeringsmaatschappijen in om 2,2 miljard dollar contant te overhandigen. In maart wees Novell een bod van 2 miljard dollar van aandeelhouder Elliot Associates van de hand. Naar verluidt waren ook VMware en Oracle geïnteresseerd in een overname.

Tegelijk met de overname-aankondiging meldt Novell dat het 'bepaalde intellectuele eigendommen' voor 450 miljoen dollar overdraagt aan CPTN Holdings LLC, een consortium van technologiebedrijven dat is 'georganiseerd door Microsoft'. Onduidelijk is om welke eigendommen het gaat en welke rol Microsoft hierbij speelt. Novell is ook eigenaar van intellectueel eigendom op Unix.

Attachmate gaat Novell opsplitsen in twee onderdelen: Novell en Suse. Deze zullen naast de bestaande onderdelen, Attachmate en NetIQ, in de portfolio van het bedrijf plaatsnemen.

Volgende 18:39 NASA stuurt nanosatelliet de ruimte in
Vorige 17:46 Zalman introduceert budget-CNPS-koeler
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

goed zo! einde oefening voor ze. :o
Jammer dat een toco waar ik in begin jaren 90 zoveel mee gewerkt heb, nu niets meer naar mijn mening van overblijft. Ze hebben het er echt zelf naar gemaakt.

[Reactie gewijzigd door mgizmo op maandag 22 november 2010 18:12]


En waarom vind jij dat dan zo goed?

Omdat ze te lang hebben afgewacht, vind ik. Novell was met haar Netware erg goed. Toen kwam MS met AD e.d. en vanaf dat moment ging het naar beneden. Daar hebben ze niet genoeg marketing tegenaan gegooid.

ZENworks was een perfecte suite (http://en.wikipedia.org/wiki/Novell_ZENworks) . Ik zeg was omdat ik het niet meer om mij heen zie worden gebruikt (ik heb een aantal grotere financiele instellingen in dit land als klant en dat bedoel ik niet arrogant, maar het is wel typerend).

Ik ben bang dat het een herhaling wordt:
Novell Netware -> Microsoft Windows NT
VMWare vSphere -> Microsoft HyperV

[Reactie gewijzigd door mgizmo op maandag 22 november 2010 18:20]


Ooit van NDS gehoord :? Ik ben m'n carriere begonnen met NetWare 3.12 & ben wat Novell betreft geëindigd met NetWare 4.1. Erg mooie produkten toentertijd & z'n tijd ver vooruit. Maar ja, zoals met zoveel produkten volledig uit de markt gedrukt door Microsoft.
Hetzelfde zie je nu dus gebeuren met VMWare, versus Hyper-V.

volledig uit de markt gedrukt...
of te lang op hun lauweren gezeten en te weinig geinnoveerd... vervolgens wakker geworden toen het te laat was?

Zelfde zie je bij Vmware atm. Te weinig gedaan toen ze marktleider waren, waardoor het duiveltje Microsoft ineens hoge ogen gooit kwa management tools op hun omgeving. Iets wat VMWare nog steeds niet heeft of krampachtig bij alleen hun eigen ding houdt, terwijl MS management Hyper-v, XenServer en VMWare kan managen.

Maar andersom geldt dit ook. MS is markteider op browser gebied. Maar heeft vervolgens beetje lui achterover gezeten.... En kijk, daar zijn ineens Opera, FireFox en Safari.

Dat heeft meer met het feit te maken dat ze verplicht worden om een scherm te laten zien waar je uit andere browsers kan kiezen. Toen kwamen mensen erachter dat er meer is dan alleen IE. (niet te vergeten Chrome)

Haha totaal niet hoor. Dat scherm is toneel.

FF is al zwaar opgekomen door mond op mond voor die aanklacht van Opera Software kwam.
Chrome is zeer aggressief geadverteerd door Google en heeft veel aanhangers gekregen omdat FF juist weer op lauweren ging rusten en bloated werd.

En dan heb je natuurlijk Opera die de oorzaak is van die browserkeuze in Ms. Sukkelaars hebben er niets aan gewonnen omdat je product nu eenmaal niet gebruikt wordt omdat je rechtzaakjes start.

Ik ben hier niet zo vrolijk mee, om de volgende 2 zinnen in de tekst.

Novell is ook eigenaar van intellectueel eigendom op Unix.
Onduidelijk is om welke eigendommen het gaat en welke rol Microsoft hierbij speelt.

Als ms de intellectueel eigendommen op Unix heeft gekregen. Dan kunnen ze Linux aan klagen. SCO heet dat al geprobeerd. Maar die hadden niet genoeg geld. M$ zwemt in het geld. Ik krijg bij die gedachte al de kriebels.

De aanklachten van SCO werden deels door Baystar gefinancierd, op voordracht van Microsoft.
http://en.wikipedia.org/w...s#SCO_and_BayStar_Capital

Het zou mij ook compleet niet verbazen als binnenkort uitlekt dat MS onderdeel was van de "investeringsmaatschappijen" die de 2,2 miljard hebben opgehaald.

hier maak ik mij idd ook zorgen over. maar waar wil men linux op aanklagen? het is immers een unix like OS, een niet unix zelf? ook was er dacht ik, een organisatie (volgens mij onderdeel van FSF) die linux en andere GNU/OSS software verdedigt in de r echtzaal. van een bepaalde pot geld.

Wie is 'linux' dan? Het gaat MS echt niet lukken om duizenden mensen aan te klagen die zelf unieke nieuwe code schrijven en het op internet zetten. Stel dat er een persoon of bedrijf de naam Linux 'heeft', dan schiet je nog niks op om dat je dan gewoon een andere naam aanneemt.

Verder is dat software eigendom rechtzaken gedoe onzin in EU / NL, patent op een software idee kan je niet krijgen, alleen op het ding zelf.

SCO heeft veel voorwerk gedaan. In feite claimde SCO dat bedrijven als IBM in bepaalde gevallen bestaande Unix code in Linux geïntegreerd. Probleem was dat SCO niet de eigenaar bleek van Unix maar dat Novell die rechten bezat. Einde oefening voor SCO.

Echter, de inhoudelijke punten zijn nooit echt behandeld en nu het eigendom van Unix mogelijk naar een partij gaat die geen belang heeft bij Linux kan het spelletje opnieuw beginnen. Vergeet niet dat het hier niet om patenten gaat maar om Auteursrecht. Als blijkt dat essentiële subsystemen van Linux gekopieerd zijn van Unix is dit ook in Nederland illegaal.

Sterker nog, als mijn geheugen goed is had de Unix licentie een voorwaarde dat elk afgeleid werk automatisch eigendom werd van de Unix licentiehouder. Dat zou betekenen dat al die duizenden mensen die code geschreven hebben en aanpassingen aan die subsystemen gemaakt hebben deze aanpassingen gelijk aan de Unix licentiehouder gegeven hebben en dus zelf geen enkele rechten meer op hun aanpassingen hebben.

De relatie Linux/Unix ligt dus gevoelig en het feit dat Novell als eigenaar van de Unix licentie ook een belangrijke Linux speler was heeft Linux tot nu toe tegen claims beschermd. Nu de Unix licentie en de Linux belangen mogelijk uit elkaar getrokken worden valt die bescherming mogelijk weg en kan iemand misschien een nieuwe poging wagen om het eigendom op Linux te claimen.

Attachmate zet vanuit novell een afdeling Suse op...

dan zullen ze vast de patenten m.b.t. Unix en/of Linux niet allemaal weggeven aan een andere toko die er vervolgens een aanklacht mee kan starten tegen attachmate waarmee de net opgezette Suse divisie weer kan worden opgedoekt...

Wie is 'linux' dan?
'Linux' is niemand en kan je niet aanklagen, maar de bedrijven die geld verdienen met Linux, die kan je wel aanklagen...

Maar als MS (of een andere partij) het gedaan kan krijgen dat een willekeurige rechtbank, al is die nog zo dubieus, oordeelt (bv na voldoende smeergeld) dat Linux, het GNU project, X.org server (of wayland server) toch patenten schend die UNIX of Microsoft (of een willekeurige andere partij) toebehoren of nog erger, inbreuk maakt op auteursrecht van die partijen, dan heeft men een stok in de hand om hosting-providers, storage-providers en dergelijke te dwingen Linux distributies te weren.

Iets soortgelijks is gebeurd met de verbeterde networkstack voor Beos, BONE genaamd, waarvan de beta-versie uitlekte en een eveneens gelekte nieuwe (beta) kernel (aka Dano) met o.a. die networkstack. Deze is op internet niet meer te vinden, juist in de eerste plaats doordat partijen die deze beschikbaar stellen inbreuk maken op de rechten die Be voor haar ontbinding verkocht aan Palm (nu HP) en in de tweede plaats door de geringe populariteit van BeOS, vooral buiten Japan. (Ik kan me herinneren dat Haiku op een gegeven moment wereldwijd 125 actieve gebruikers had.)

Dat is precies hetgeen mij ook beangstigt. Als Microsoft eigendom wordt van Unix / Linux IP, zullen ze hoogst waarschijnlijk licentie kosten e.d. voor Linux gebruik in rekening gaan brengen. En Linux heeft al een aardige opmars gemaakt, niet alleen in servers, maar zelfs de "in flight entertainment" systemen in de meeste vliegtuigen. Als ze Android uit de markt willen duwen, hebben ze nog betere kaarten in handen.
Straks is alles weer de MS-eenheidsworst. Ik hoop het niet!!

"Certain intellectual property assets are planned to be sold to a consortium of companies led by Microsoft"
http://www.boston.com/bus...11/novell_agrees_t_1.html
De angsten hierboven lijken me gegrond!

Vooral omdat Microsoft constant naar de rechter stapt als beroemde IP troll...oh nee.

Mischien is dit wel defensief? Het is veel goedkoper om zelf de patenten te kopen als je er tegen te moeten verdedigen.

Mischien is dit wel defensief? Het is veel goedkoper om zelf de patenten te kopen als je er tegen te moeten verdedigen.
Vertrouw je er op dat het zuiver defensief is? Ik niet, als ze een concurrent uit de markt kunnen drukken, zullen ze dat doen. Dat ze zelf geen onzinnige processen beginnen waarin uiteindelijk blijkt dat een patent ongeldig is (bv wegens prior art) of omdat de concurrende partij dusdanig groot is dat die het minstens zo lang vol kan houden vind ik niet onlogisch.

VMware loopt veel verder voor dan Microsoft. Alles wat micorsoft belooft met "Live Migration" is voor VMware peanuts. Laat staan dat Hyper-V sVmotion kan of FT.

Daarin tegen is VMware veel kleiner en robuuster dan een hele Core versie van Hyper-V. Microsoft kan misschien wel de tegenaanval inzetten maar VMware is veel verder voor. Dat zal het ook blijven want VMware innoveert wel.

Banyan Vines was eerder en veel mooier dan NDS.
Helaas bastaan ze niet meer een aantal van de mensen zijn bij microsoft gaan werken.
twee keer raden wat die daar gemaakt hebben. :)

Laat Zenworks in het onderwijs nog een grote speler zijn.

Op mijn school zijn we net overgestapt op Zen10.

Maar heb al wel vernomen dat iedereen bij onze ict-afdeling een scholing gaat krijgen in windows server...
Mijn vermoeden is dan natuurlijk dat ook Novell bij ons er over een tijdje uitgaat. Waarom anders mensen scholen in een andere serverbeheer-programma...

omdat de meeste scholen dom en kortzichtig zijn in hun ict beleid, als ze het al hebben.
De marketing machine van mickeysoft draait altijd op volle toeren en het management over het algemeen nooit van iets anders gehoord.
Tel daarbij op de kortingen die worden gegeven aan het onderwijs en ze zitten al snel op die Windows rommel.
De gemiddelde beheerder kan netjes de wizards doorklikken en er zijn genoeg mensen die ze niet kunnen ontslaan die ze daar bereid voor vinden.
Gevolg: laag opgeleide mensen opereren de ict afdeling en innovatie en structuur is ver te zoeken.
ja hoor, microsoft regelt het allemaal wel.
Op weg naar de vendor lockin.

Ik vind het onbegrijpelijk dat de overheid niet ODF als standaard gaat forceren evenals het gebruik van Open standaarden.
Het is toch te dwaas voor woorden dat een document formaat elke 2 jaar veranderd en niet compatible is met de vorige, men dat standaard noemt en vervolgens weer klauwen met geld uit geeft aan een Office uitrol?

Jammer dat Novell, die dat aardig voor ogen had het niet weet te marketen.
Zo is IBM er ook een.
Nog jammerder dat het gemiddelde niveau van de gemiddelde ICT manager zo laag is (ja noem het incapabel) dat hij wordt ingepakt door de marketing machine.

Ervaringen / weetjes:
- Een grote bank ging wereldwijd naar 1 AD domein: dit mislukte en is aan elkaar geknoopt door NDS van Novell - mocht niet naar buiten want gesponsord door Microsoft
- Vervanging mailserver naar Exchange: 3 maanden lang 4 man aan het klikken en het draait nog niet - het is een freakin mail/kalender server! - vergelijk de Exchange 2010 webinterface eens op Firefox en Chrome - zucht!!!! - geen business case : uitgangspunt: we moeten Outlook op de desktop (ben je dan in de war?)
- Lotus Domino naar Exhange en Documenten migreren
loopt nu 3 jaar, is nog niet klaar en daarna is men terug bij af maar dan op 2 verschillende platformen en bergen armer

Keer op keer lukt het Microsoft toch weer: wanneer gaan we nu eens nadenken?

Als de webinterface van Exchange 2010 niet goed zou functioneren in Firefox en Chrome, wat doen dan die shortcuts van Chrome rechtstreeks naar OWA in mijn taakbalk?

Ga je eens wat inlezen... Je kraamt onzin uit.

Echange 2010 heb ik nog geen ervaring mee, als MicroSoftOnline overgaat naar 2010 begin 2011 zal ik het wel merken. Maar de 2007 variant is wel zeker behelpen in Chrome.

Dus het is exact hetzelfde, Exchange 2010 online, in IE en non-IE?

Niet helemaal..

Scholen worden door aanbieders van educatieve software ook in een hoek gedraait om Windows te draaien.. Er is maar zelden dat ik software tegen kom, die cross OS draait.. Overigens komt het laatste wel meer voor tegenwoordig.

Voor servers geld dat die rustig op non-windows kunnen draaien.. op een enkele applicatie na.

Je nick is niet helemaal van toepassing op je post die je maakt, het meeste wat je post klopt niet helemaal..

de ener laatste office documenten hebben een levensduur gehad van 10 jaar.. (office 97 - 2007) die daarvoor lag ook rond die tijd...

Als een bedrijf roeloos overstapt op een platvorm, waar niet voldoende geanalyseerd is, heb je grote kans dat het mis gaat. hedendag is dat nogsteeds het geval.

zelfbouw servers die bagger presteren...
verkeerde load berekeningen..

behoorlijk fan topic :P

over browsers.. de meeste gebruikers hebben geen idee wat ze gebruiken...

maandag draaien ze ie6.
dinsdag installeren ze google earth en krijgen ze chrome..
woensdag installeren ze flash en krijgen ze weer wat anders mee

[Reactie gewijzigd door Babipangang op maandag 22 november 2010 21:18]


OpenMinded doelt op de gebrekkige compatibiliteit tussen de office-versies. C't heeft eens onderzocht hoe verschillende Office-versies (over de jaren, maar ook Mac vs. Windows) omgaan met verschillende, eigen bestandsformaten '97, 2003, xml, etc.

Ik begrijp je mening en principes, maar je maakt je opmerkingen veel te tendentieus om serieus genomen te worden. Iets wat helaas nog veel te veel voorkomt in de OpenSource wereld.

Maar gelukkig zijn er ook succesvolle verhalen te vertellen met OpenSource. Ik denk dat je verhaal sterker wordt door die succesverhalen te verkondigen dan door Microsoft te bashen.
Uiteindelijk spreekt een kostenplaatje en TCO hele duidelijke woorden. Bijvoorbeeld een scholengemeenschap met 2500+ werkstations die hun TCO met 70%!!! wist te verlagen door voor 95% gebruik te maken van OpenSource.

@ jouw ervaringen / weetjes: Dan zijn er een stel incapabele prutsers aan het werk geweest.

[Reactie gewijzigd door Khildin op dinsdag 23 november 2010 08:01]


@openminded.
"Het is toch te dwaas voor woorden dat een document formaat elke 2 jaar veranderd en niet compatible is met de vorige, men dat standaard noemt en vervolgens weer klauwen met geld uit geeft aan een Office uitrol?"
Precies. Probeer eens Openoffice 2.3 en (go) Openoffice 3.2 naast elkaar te draaien in een organisatie. OpenOffice komt met niet-ISO-standaard document formaat 1.2 Extended. Deze bestanden zijn niet in te lezen in OpenOffice 2.3. OO 3.2 verliest functionaliteit wanneer een ander formaat wordt gekozen:
Not using ODF 1.2 Extended may cause information to be lost.

[Reactie gewijzigd door webhalla op dinsdag 23 november 2010 09:35]


Grote verschil is dat je niet allemaal nieuwe licenties hoeft te kopen om de software te upgraden naar de nieuwere versie. Sterker nog, je kunt zelf scripts maken om (bv in het weekeinde) alle bestaande bestanden automatisch te openen en op te slaan in nieuwe formaten, zou dat nodig zijn. Met WSH kun je dat mischien ook doen maar veel omslachtiger, en dan is het nog maar de vraag of het allemaal werkt.

Wij draaien nu Server 2003 en Server 2008 maar zouden voor bepaalde functionaliteit eigenlijk Server 2008R2 moeten hebben. Bij een Linux of xBSD-omgeving zou dat geen enkel probleem geweest zijn, dan hadden de servers probleemloos naar de nieuwe versie kunnen, maar nu moet je een nieuwe licentie en CAL's kopen.

Het verhaal van de grote bank (ABN AMRO) was nog op Active Directory van Windows 2000. Als tussenoplossing is eDirectory en IDM van Novell gebruikt om meerdere AD omgevingen te bouwen voor ABN. Het was toen schijnbaar niet mogelijk om de grote hoeveelheid accounts in Active Directory op te slaan. Met recente Active Directory versies speelt dit probleem niet meer. Ik weet alleen niet of ABN-AMRO nu één Active Directory heeft of nog steeds meerdere.

[Reactie gewijzigd door pleuris op dinsdag 23 november 2010 11:04]


Hyper-V is nog niet echt een concurrent van vSphere. In een beetje gevirtualiseerde omgeving zie je altijd wel VMWare. Ik denk dat Xen een grotere bedreiging voor VMWare is dan Hyper-V.

Wat Novell -> Windows NT betreft, Novell heeft te lang vastgehouden aan puur file en printservices. NT servers werden vervolgens ingezet als applicatieservers en om geen twee platformen te hoeven supporten werden file, print en auhenticatieservices ook vaak meteen maar naar NT gemigreerd.

Hyper-V is kinderspeelgoed vergeleken met VMWare Vsphere.
En wie is er nu zo achterlijk om het betrouwbare Linux/Unix als basis te gaan inruilen voor die gammele code van Microsoft.
Precies, de mensen die niet beter weten.
Dat lijken er helaas steeds meer te worden.

VMware heeft veel meer ervaring in virtualisatie, zoals bijvoorbeeld Microsoft meer ervaring heeft in het managen van de (crappy) desktop

Ik hoop het met je hopen, de geschiedenis leert echter dat Microsoft als ze willen best marktaandeel kunnen kapen en meespelen in de top (duurt vaak ff. maar geld zat om het langzaam te laten groeien. Zie SQLServer, Exchange en nog wat van die serverproducten). M.a.w. als MS wil komen ze er wel, zeker in het bedrijfsleven (nu gratis HyperV bij aanschaf van een veel te dure Windows file-server licentie).

VMWare is ook gratis (ESXi). En SQL Server en Exchange zijn twee voorbeelden van erg goede Microsoft producten. Krachtige oplossingen en bovendien makkelijk te beheren, Hyper-V daarentegen is gewoon troep.

Dat het van MS is geeft geen garantie voor een groot marktaandeel. MS heeft genoeg producten zien falen, de laatste jaren heel erg veel zelfs.

Allicht zullen ze bij sommige bedrijven lobby-en en het daadwerkelijk aan de man kunnen krijgen in enkele gevallen maar om Hyper-V een serieuze concurrent van VMWare te noemen vind ik net iets te ver gaan.

Novell kon je niet standalone neerzetten, je moest meteen aan de NDS, en dan was er dat fantastische product genaamd Client32...

Niet standalone? Hoe kom je daarbij.

goed zo! einde oefening voor ze. :o
..
..
Ze hebben het er echt zelf naar gemaakt.
Waar slaat dit op?
Volgens mij was Novell de laatste tijd erg goed bezig.

Ik ben benieuwd wat het effect op SuSE wordt nu Novell opgesplitst wordt.
IK vind het jammer dat het opgesplitst wordt omdat een aantal producten elkaar heel goed aanvullen, zoals Zenworks en SLE. Netware in combinatie met SLE zou ook heel mooi geweest zijn, want IMO bestaat er voor de desktop niet zo'n oplossing in Linux/Unix land.

Hopelijk wordt SuSE overgenomen door een Europees bedrijf.
Nokia of een ander bedrijf dat OSS een warm hart toe draagt.

Mooi om te zien dat ze ook meteen het bedrijf weer gaan opsplitsen in Novell en (Open)Suse Linux net zoals vroegah .. hopelijk is de destructieve vinger van Novell daarmee nu ook uit de pap gehaald :)

Geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt....Attachmate kan nml. nog veel destructiever zijn dan Novell, als ze zouden willen.

BTW, zo destructief was Novell toch niet? Zo sterk was Suse nou ook weer niet voordat Novell zich ermee bemoeide, of wel?

Doel je op de idioten van het "boycott Novell" initiatief? Feit is dat Novell een constructieve bijdrage levert aan OSS, 10x meer dan freeloaders als Canonical/Ubuntu.

Bedenk eens wat de motivatie zou zijn van Microsoft om de intellectuele eigendommen over te nemen? Het woord "destructief" komt eindelijk van pas.

Met Ubuntu is Linux anders wel een stuk bekender geworden. Dat is net zo goed een grote constructieve bijdrage die nodig is.

Het mag wel bekender zijn, maar als je een beetje achter je principes staat (want daar gaat het over) mag je toch wel verwachten dat een bedrijf als Canonical wel wat meer aandraagt voor de algehele verbetering van Linux. Zeker als je een dergelijke naam hebt in de wereld.

Waar Novel op de 2de plaats staan qua bijdrages aan het Linux ecosysteem, komt Canonical niet eens in de top 10 voor. Ben je nog zo groot qua naam, voor de rest ben je te belabberd om je patches upstream te brengen.

Ik vind dit een beetje een vreemde opmerking van u. Canonical heeft een véél lagere omzet/winst dan Novell. Hoe kunt u dan verwachten dat Canonical meer doet?

Bovendien: wat u zegt is pertinent niet waar. Canonical doet wel veel. Neem bijvoorbeeld de multi-touch die ze pas hebben geïntroduceerd. Of de nieuwe desktop omgeving die ze willen gaan introduceren. Of het feit dat ze als eerste achter Wayland zijn gaan staan.

Maar nog veel belangrijker, zoals Crazy Harry al schreef, Linux veel gebruiksvriendelijker maken zodat "de gewone mens" er ook wat mee kan.

Wat betekend dat gebruiksvriendelijker maken concreet?

Novell heeft een hele grote "onzichtbare" rol gespeeld bij de ontwikkeling van Linux en de software. Novell deed niet zelf alleen aan de ontwikkeling maar betaalde ook fulltime programmeurs bij andere OSS bedrijven. Zo waren er twee programmeurs bij OpenOffice aan het werk die voor een goede integratie van office documenten zorgde. Dit is volgens mij gestaakt toen Oracle in beeld kwam.

Bij KDE zijn er ook mensen aan het werk die door Novell worden betaald.

Daarnaast heeft Novell ooit de kennis van UNIX gekocht om Linux en daarmee hun zelf te beschermen.

Vergeet ook niet dat Novell actief is Linux Foundation. Daar leveren ze ook mensen voor. Software is niet de enige manier waarop een bedrijf kan bijdragen aan een merk en product.

Leuk zo'n onzichtbare rol... Canonical vind het niet erg :P al de innovatie laten doen door andere partijen en zelf zorgen voor een zo goed/soepel mogelijke implementatie zodat jij het grootste markt aandeel pakt :D (heel zwart wit gezegd)... Lijkt een beetje de Apple way of life en dat levert zeker iets goeds op!

Wat ik dus wil zeggen... Ik vind dat Novel best goed werk heeft verricht (heb zelf ook wels met oude novel software gewerkt) maar het is al jaren duidelijk dat ze op deze manier niet lang zouden bestaan.

Dat is nu uitgekomen en nu worden ze (zoals verwacht) opgeslokt

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op dinsdag 23 november 2010 09:45]


@MaestroMaus
En daar ligt nu net het probleem.
Ze dragen alleen bij aan hun eigen GNU/Linux versie en koppelen de veranderingen niet direct terug aan de GNU/Linux developers.

[Reactie gewijzigd door Excubitor op dinsdag 23 november 2010 06:00]


Dat doen ze inderdaad niet direct maar altijd met wat vertraging. Is dat erg dan?

Was al aan het wachten hoe lang het ging duren voor een Mshater ging opduiken.

Alle bedrijven die grote deals sluiten laten voorwaarden in het contract opmaken. Een van de logische voorwaarden is dat die deals niet automatisch blijven duren wanneer een bedrijf wordt overgenomen. Anders kan je competitie namelijk wel zeer goedkoop je technologie inkijken.
Is om die reden dat AMD bijvoorbeeld nooit is overgenomen toen het zo goedkoop stond. De intellectuele ruilhandel met Intel zou namelijk vervallen bij overname. Ook zelfde reden waarom nog steeds niemand VIA heeft overgenomen.

Roy Schestowitz & co kunnen hun lol op, want nu hoeft Microsoft niet meer Linux gebruikers aan te klagen via deals met Baystar etc, maar kunnen ze het gewoon zelf gaan proberen ;)

En toen veranderde de naam en waren alle linux gebruikers nog steeds met hun eigen software verder dan MS ooit kan komen, plus ze hebben een nieuwe naam voor het kiezen. Dat kan MS niet maken, want ze falen nou eenmaal (zie: ME, Vista, XP - stuk voor stuk de meest lame namen)

:S dude wtf heeft een naam daarmee te maken? Al wordt je gezocht en je veranderd je naam ben je iets moeilijker om te vinden maar uiteindelijk wordt je sowieso gevonden ;)

hopelijk is de destructieve vinger van Novell daarmee nu ook uit de pap gehaald :)
Destructieve vinger van Novell?

Het was Novell die openSuSE mogelijk gemaakt heeft.
SuSE had dit nooit zelf gekund, dat hadden ze financieel nooit kunnen dragen.

Dat is het gene waar ik me nu ongerust over maak. Het zal veel moeilijker worden om een openSuSE te laten bestaan met zo veel nieuwe ontwikkelingen.
Denk aan de OpenSuSE Build Service, SuSE studio om er een paar te noemen.
Dit zijn twee unieke OSS produkten.

SuSE gaat dus waarschijnlijk snel weer in de etalage (als Oracle dat maar niet koopt...).

En CPTN Holdings? Is/wordt dat de opvolger van SCO die voor Microsoft de FUD-levels m.b.t. Unix/Linux hoog moet gaan houden door actief een patentenportfolio te gaan verdedigen (aangenomen dat de patentenn/copyrights op Unix in het pakket zitten)?

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op maandag 22 november 2010 18:33]


Oracle heeft al haar eigen Linux aanbieding met Oracle Enterprise Linux (hun RedHat rip-off), die hoeven er geen tweede Linux distributie voor 'kruimelwerk' bij.

Erbij niet, nee. Maar kopen en dan weggooien/wegpesten zoals met OpenOffice.org...

Dat is een zware beschuldiging. Heeft u daar ook argumenten/bewijs voor?

Denk dat VMware daar wel een oogje op heeft. Zou namelijk ideaal zijn voor hen als compleet virtualisatie platform te gebruiken. Zeker aangezien er ook een deal is gesloten dat VMware met SLED/SLES komt, waarin er support gegeven wordt van beide kanten.

Unix/Linux hoog moet gaan houden door actief een patentenportfolio te gaan verdedigen
Waar moeten die patenten dan vandaan komen? Copyright is wat er is, geen patenten.

Zolang Attachmate maar niet SCO gaat uithangen en probeert om over de rug van de Linux community haar intellectuele eigendommen op het UNIX trademark te verzilveren.

Ben eerlijk gezegd een beetje huiverig, helemaal omdat er met termen als 'investeringsmaatschappijen' wordt geschermd, en niemand eigenlijk nog ooit van het bedrijf heeft gehoord. Het lijkt in ieder geval voornamelijk om de intellectuele eigendommen te gaan, want afgezien van Suse doet Novell niet zo heel veel meer. In ieder geval de moeite waard om deze ontwikkelingen nauwlettend te blijven volgen.

edit:
Google op 'attachmate sco': 513,000 hits
Google op 'attachmate suse': 281,000 hits
Google op 'attachmate novell': 78,000 hits
Google op 'attachmate linux': 41,000 hits

Lijkt er op dat ze meer te maken hebben met SCO, dan met SUSE/Novell/Linux bij elkaar...volgens Google dan. Zegt op zich natuurlijk helemaal niks, maar het weerspreekt het helaas ook niet. Ik houd m'n hart vast.

[Reactie gewijzigd door tofus op maandag 22 november 2010 19:03]


Dan kunnen we gaan lachen, Linux begint aardig georganiseerd te raken, en volgens mij zit ook Google (met Android) heel aardig richting OpenSource te hinten. Weet iemand of daar ook Linux/Unix-spul in zit? Zodra men 'Linux' (wie is dat eigenlijk? FSF? GNU?) wil aanklagen, lijkt me dat een SCO-fiasco waar weinig bedrijven (een niet nader te noemen exemplaar uitgezonderd) veel trek in hebben. Ja, SCO is nu dood, en er is door de rechter bepaald dat de rechten bij Novell liggen (wat een vervolg meer kans kan geven), dus misschien dat er nu veilig geboden kon worden, maar toch. Ik denk zelf dat Attachmate iets van plan is met de code, gezien hun taken :
"Attachmate is a software company owned by an investment group led by Francisco Partners, Golden Gate Capital, and Thoma Cressey Bravo. Attachmate focuses on terminal emulation, legacy modernization, managed file transfer, and enterprise fraud management software." (vers van Wiki)

Android draait zelf op Linux.

En wat je zegt is waar, niet alleen desktop linux is linux. Er is natuurlijk ook nog de server, wat echt geen klein getal is in de markt.

Maak me wel een beetje zorgen over het beheer van Unix rechten in de handen van Microsoft..

[Reactie gewijzigd door LoloftheRings op maandag 22 november 2010 19:09]


Android draait niet op linux
Android is een aangepaste vorm van Linux die bedoelt is voor mobiele telefoons/apparaten.

Technisch gezien is Linux slechts een kernel, en is Android de 'distributie', en die draait weldegelijk 'op' een Linux kernel.

Je kunt dus weldegelijk zeggen dat Android 'op' Linux draait. Ik denk alleen dat dit voor de meeste eindgebruikers een stapje te ver is.

Overigens zijn een hoop mensen het ook nog lang niet eens m.b.t. Linux terminologie...

[Reactie gewijzigd door tofus op maandag 22 november 2010 19:56]


Je kunt het van twee kanten bekijken. Doordat het zo ingeburgerd is, valt er natuurlijk ook gigantisch veel te halen, mochten ze ooit door een rechter in hun gelijk gesteld worden als het op IP rechtzaken uitdraait. 2 miljard investeren in een overname is dan een peuleschilletje.

Vergeet niet: SCO beweerde de rechten te hebben, maar dat bleek achteraf niet het geval. Dit was een belangrijke reden voor hun 'downfall'.

Novell heeft ze weldegelijk. En nu dus Attachmate. Ze staan dus in principe nu een heel stuk sterker dan SCO, omdat ze nu daadwerkelijk de intellectuele eigendommen bezitten. SCO had die luxe (gelukkig?) niet.

Maar goed, er is nog niks aan de hand natuurlijk. M'n nekharen gaan alleen overeind staan als ik dit soort berichten lees, en een beetje verder probeer te denken dan m'n neus lang is. Hopelijk maak ik me gewoon druk om niks, en gaat Attachmate allemaal mooie producten maken... ;)

[Reactie gewijzigd door tofus op maandag 22 november 2010 19:13]


Google is nog steeds gewoon een marketing bedrijf in hun core business. Ze gebruiken OSS, maar om nou te zeggen dat ze dusdanig OSS gaan vindt ik iets te ver gaan. Zeker als je bedenkt dat Gingerbread, want nu onder development is, volledig off-limits is voor het publiek, iets wat je bij een true OSS project zeker niet zal tegen komen.

Google gebruikt het OSS verkooppraatje goed, maar zal zeker niet het OSS bedrijf worden wat velen zouden willen.

Alle desktop distributies zijn (heel grof gezegd)
- Linux kernel
- GNU systeem & commandline omgeving (shells, tools, utilities, libraries, applications, ...)
- X-windows GUI server (X11, Xfree86, X.org server, Wayland server)
- window-manager
- GUI omgeving (neemt meestal zijn eigen window-magager mee)

De Linux-kernel is vanaf de grond af opgebouwd door en onder supervisie van Linus.
- GNU staat voor GNU's Not Unix en bevat tools die hetzefde doen als gelijknamige Unix-tools, compatible zijn daarmee en vrij van alle Unix code en beperkingen.
- X-windows gaat terug op Xerox Alto en Star (uit 1973 resp. 1981 waarvan Apple het afkeek, waarvan Ms het afkeek) en van X11 is sinds 1992 (Xfree86-project) een open-source implementatie. Wayland is van het begin af aan LPGL.
enzovoorts.

En als er inderdaad van een bepaald stuk software wordt gebombardeerd tot afgeleide van een proprietaire technologie, dan is de gemeenschap heel snel in het vervangen van dat onderdeel, bijvoorbeeld door BSD-userland-code.

Toch loert het gevaar om de hoek, met name een niet nader genoemd bedrijf uit Redmond zou graag de open-source-wereld een hak zetten. Ze weten echter dat ze met het verboden maken van de Linux-kernel geen meter zouden opschieten, ook daarvoor zijn er alternatieven zoals Sun's OpenSolaris-kernel (Oracle is er mee gestopt, maar anderen kunnen het oppakken), de kernels van FreeBSD, NetBSD, OpenBSD, DragonflyBSD, Minix, Haiku, ReactOS (=compatible met Windows NT) zijn allemaal open-source en dus beschikbaar zij het dat de gemeenschap een kernel zal prefereren die GPL is (Minix, Haiku, ReactOs) of bij doorontwikkeling onder die licentie uit te brengen is.

Ben eerlijk gezegd een beetje huiverig, helemaal omdat er met termen als 'investeringsmaatschappijen' wordt geschermd, en niemand eigenlijk nog ooit van het bedrijf heeft gehoord.
Mensen die aandelen hebben kennen die firma best wel hoor, ze bestaan al 30 jaar en doen het heel aardig. Het een 'investeringsmaatschappijen' noemen is gewoon niet juist, dat is slecht een van de dintgen die ze doen.

Ik kocht Woensdag aandelen Novell omdat er al iets rondzong. Net verkocht. Genoeg verdient voor deze week om heel blij deze avond in te gaan. Heel blij.

Ik denk dat dat wel meevalt. De laatste x dat MS 1 gebruiker aanklaagde gingen de hotmail servers down voor ¨onderhoud¨ totdat er geruchten gingen dat de aanklacht was ingetrokken.

Daarnaast MS heeft Windows wel maar daarin zitten waarschijnlijk ook een heleboel elementen uit Xenix (een Unix systeem samen met IBM ontwikkeld)

Stel MS klaagt de gebruikers aan dan krijg je recht tegen maatschappij (dit zal resulteren in een internet oorlog in het ergste geval)

Of MS VS gebruikers en IBM. En ik denk dat IBM dit zeker gaat winnen! (als je ziet hoeveel patenten die per week aanvragen dan kan MS dit wel vergeten denk ik!)

Ik denk dat ze bij MS wel slimmer zullen zijn! ;)

Overigens Apple komt waarschijnlijk samen met Google en andere bedrijven ook nog om de hoek kijken.

[Reactie gewijzigd door rob12424 op maandag 22 november 2010 20:20]


Interessant - wat nu als Microsoft de IP-rechten van Unix op deze manier heeft weten te bemachtigen?

SCO II - The Revenge of Microsoft?

Ik ben benieuwd wat deze acquisitie gaat betekenen voor Linux/Unix...

zal wel om rechten gaan van joined investeringen van Novell en Microsoft. Vooral bedoelt voor zaken als silverlight en koppelingen tussen MS en Linux systemen.

"2,2 miljard dollar contant"

contant?!?! o_O

Contant (echt geld), dus niet in aandelen of andere activa

Mensen snappen de betekenis van contant niet.

Contant wil zeggen volledig liquide. Dus direct opneembaar. Al het geld op je lopende rekening is contant. Geld op je spaarrekening wat je niet meteen kunt opnemen is niet contant. Overnames worden vaak betaald met aandelen van de overnemende partij. Of opties op die aandelen. In dit geval wordt gewoon 2,2 miljard dollar overgemaakt. Men loopt dus niet met koffers met dollarbiljetten er in rond. :p

con·tant bn, bw in bankbiljetten en/of munten: ~ betalen
Niet iedereen heeft economie gestuurd, en in de gewone betekenis van de Nederlandse taal betekend contant dus in biljetten betalen. Het is pas als men gaat kijken in het economisch jargon dat dit wilt zeggen dat er direct betaald word voor in dit geval het volledige bedrag.

[Reactie gewijzigd door white modder op dinsdag 23 november 2010 09:36]


contant = bankbiljetten en munten (al gezegd)
op een rekening = giraal

http://www.pagetutor.com/trillion/index.html
22 pallets met stapeltjes van $100 briefjes dus :)

Dat betekent dat de overname niet met aandelen wordt gedaan. Je kan 2 manieren een overname doen (of een combo van beiden):
- je betaalt de aandeelhouders geld (uiteraard gaat dat gewoon per overboeking, niet met een koffertje).
- je betaalt de aandeelhouders met aandelen in het fusiebedrijf.

Yep zo heeft Apple ook nog iets van 37 miljard liggen en Microsoft een gelijkend bedrag als Apple. Weet niet meer of het nou iets meer of net iets minder was.

Maar dat zijn astronomische bedragen die liggen te wachten om gebruikt te worden voor (vijandige) overnames.

Apple heeft ongeveer 50 miljard 'rondslingeren'.

En dat is gewoon heel slecht. Een dergelijk bedrijf is dan 'overcapitalized'. Dit omdat het gemiste rendement op een dergelijk bedrag in contanten zeer aanzienlijk is. En dus gewoon zonde.

Dacht je dat ze dat onder de matras hadden gestopt dan? Daar komt heus wel rente over binnen hoor. Ben het met je eens dat het wel vreemd dat ze daar niet beters mee kunnen verzinnen.

Dat geld is waarschijnlijk gereserveerd voor als Apple straks het EU budget wat moet helpen, net zoals MS al gedaan heeft.

ZpAz en p0pster hebben beiden gelijk;
het is +-50 miljard US$, en dat is +-37 miljard €

Dan kan je deze jeugddroom verwezenlijken.
Mythbusters: can you actually swim in money?

En wat gaat er nu gebeuren met alle projecten die door Novell gesponsord worden (zoals Mono en Banshee)? Gaat Attachmate dat nu allemaal regelen, of wordt dat gewoon aan de community overgelaten? En commerciële dingen als MonoTouch?

Ik hoop inderdaad dat de stekker niet uit Mono getrokken word :X

KomOpNou!!

Mono en banshee is nog wel het allerminste waar we ons druk over moeten maken.
Wat dacht je van de openSUSE buildserver en SUSE studio? Daar worden complete pakketten (ook voor andere distro's) en nog erger complete distros op gebouwd.

Verder hebben we spul als groupwise en zenworks waarvan ik hoop dat het behouden blijft, het blijft gewoon mooi spul waaraan de concurrentie niet kan tippen.

Anyway, laten we hopen dat het allemaal toch goed komt.

[Reactie gewijzigd door smspvdm1 op maandag 22 november 2010 20:57]


Vindt toch jammer om te horen dat Novell is kapot gegaan door mensen die niet denken.
Wie zegt dat een produkt beter is vanwege een strakkere Marketing? 8)7
Blijkbaar trappen de meeste leidinggevenden daar in. :+

Toch is Novell NetWare nog steeds moderner dan Active Directory (dat was het al 16 jaar geleden toen AD nog niet eens bestond }> Daarmee wil ik zeggen dat je met een oude NetWare versie in nog steeds meer kan dan Active Directory.

Daar bovenop heeft NetWare vanaf 1989 geheerst tot op z'n minst 2001.
Dat moet ik nog maar zien van AD, dat waarschijnlijk verdrongen gaat worden door Open Source.

Daarmee wil ik zeggen dat je met een oude NetWare versie in nog steeds meer kan dan Active Directory
Op sommige gebieden. Active Directory heeft een iets flexibelere GUI en een flexibelere schema. En zo kon X500 (de oermoeder aller directories) op sommige gebieden meer dan Netware's NDS, wat was gebasseerd op LDAP.

LDAP zelf was weer een licht-gewicht versie van X500. Active-directory is onder de motorkap ook gewoon LDAP. En OpenLDAP is de Open Source variant. En zo is de cirkel weer rond ;)

[Reactie gewijzigd door tofus op maandag 22 november 2010 20:16]


X500 was gebaseerd op LDAP dat zelf een versie van x500 is? Dat kan niet allebei waar zijn 8-) . X500 was er het eerst, en LDAP is daar idd van afgeleid.

hij zegt toch ook gewoon dat Netware's NDS gebaseerd was op LDAP...
Wat is daar dan mis mee?

Vindt toch jammer om te horen dat Novell is kapot gegaan door mensen die niet denken.
Wie zegt dat een produkt beter is vanwege een strakkere Marketing? 8)7
Blijkbaar trappen de meeste leidinggevenden daar in. :+
Wie het zeggen? Klanten en aandeelhouders. En tweakers. maar daar terkt niemand zich iets van aan, lol.

Overigens is $2.200.000.000 niet echt een aanduiding dat het bedrijf 'kapot' is gegaan. Op papier kan het wel meer waard geweest zijn maar ik betwijfel of het ooit voor meer verkocht had kunnen worden.

16 jaar geleden had MS ook al een vorm van AD, alleen ken jij die niet.
Directory services stammen allemaal af van X.500
daaruit is LDAP ontstaan en daaruit hebben bedrijven hun eigen implementatie gemaakt: NDS/AD/OpenLDAP

(exchange 5.5 had namelijk al een directoryservice en is net zo oud als NDS)

Novell heeft nog NDS voor Windows servers uitgebracht toen ADS nog niet bestond.
Vanuit beheers oogpunt kan ADS nog steeds niet tippen aan NDS.

Novell was destijds de koning van de file- en printservers. ADS was ook geniaal, heb er ook een tijdje mee gewerkt. Qua applicatieserver hebben ze mijns inziens echter toen de boot gemist.

Legendarisch up-tijden ook, makkelijk meer als een jaar. Meestal moesten ze down omdat er disks bij moesten (hot swappable was nog niet zo mainstream) anders was het nog langer geweest.

Einde van een tijdperk.. maar we moeten ook verder :'(

Jarenlang als Novell systeembeheerder gewerkt. En dan kwam je wel eens bij een bedrijfje.
Waar een disk volume was volgelopen. Althans daar leek het op als ze de symptomen beschreven aan de telefoon. Dan vroeg je, waar staat de server? Na lang nadenken en doorvragen wisten ze dan te vertellen dat deze al dik vijf jaar in de meterkast stond.
Nog nooit uit geweest ;-)

Wij maken nog steeds volop gebruik van Novell servers met Groupwise, Bordermanager VPN etc.
Het NDS systeem is v.w.b. het beheer perfect en het NOS als geheel stabieler dan de hardware waar het op draait.
Hier kan MS nog een puntje aan zuigen.
Jammer dat het bedrijf is overgenomen.

Ik zie hier heeeeeeel veel mensen over NDS praten, maar dat bestaat al jaren niet meer, het is eDirectory geworden...

Je hebt gelijk. Macht der gewoonte.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 18:39 NASA stuurt nanosatelliet de ruimte in
Vorige 17:46 Zalman introduceert budget-CNPS-koeler
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011