Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 40, views: 8.466 •

Waar de ontwikkeling van de PlayStation 3-versie van de voorgaande delen van de serie werd uitbesteed, gaat ontwikkelaar Irrational Games bij BioShock Infinite alle versies zelf maken. Het productieproces is zelfs op de PS3 afgestemd.

"We zijn niet van plan om de ontwikkeling van de PS3-versie aan een andere studio uit te besteden", schrijft Chris Klein op het forum van ontwikkelaar Irrational Games. "We hebben een veel groter team dan ten tijde van de originele BioShock en dus kunnen we de versies voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3 tegelijk zelf ontwikkelen", vervolgt de technical director. Klein geeft verder aan dat de PS3 een 'uitdagende machine' is om voor te programmeren, al geldt dat volgens hem in zekere zin ook voor de Xbox 360. Om beter op de specifieke kenmerken van de PS3 in te spelen, heeft het team van Klein de engine van het spel aangepast. Het team maakt nog steeds gebruik van de Unreal-engine, maar heeft wat wijzigingen doorgevoerd.

"We hebben de engine zo aangepast dat alle platforms er voor onze programmeurs uitzien als een PS3. Dat betekent dat we een op taken georiënteerde processor hebben geïmplementeerd, die de ppu/psu-splitsing van de PS3 nabootst door gebruik te maken van een numa- (non-uniform memory access-) ontwerp. Het is op die manier moeilijker om code te schrijven, maar het heeft als groot voordeel dat het optimaal is voor de PS3. Tegelijk geeft het snelheidswinst op de andere platforms doordat efficienter gebruik wordt gemaakt van de verschillende processingonderdelen", aldus Klein.

Klein stelt verder dat er veel winst is behaald door de belichtingstechniek van de Unreal-engine te vervangen door een eigen systeem dat van deferred lighting gebruikmaakt. Door deferred lighting te gebruiken hoeft het team niet zoveel aandacht aan de ppu te geven, het langzaamste onderdeel van de PS3. Het maakt het mogelijk om taken van de gpu naar de spu's van de PS3 te verhuizen, waardoor het render-proces op de console van Sony aanzienlijk kan worden versneld. Klein hoopt met zijn uitleg te bereiken dat fans van de serie vertrouwen hebben in de PS3-versie van BioShock Infinite. Dat is nodig omdat de PS3-versies van de twee voorgaande delen minder goed werden beoordeeld dan de versie voor de pc en Xbox 360. Met name bij het originele BioShock was er veel kritiek op de PS3-versie, waarvan de productie door Irrational Games aan het Canadese Digital Extremes was uitbesteed.

Reacties (40)

Betekent dit dat de versie voor de pc grafisch blijft steken op PS3-niveau?
Dat zou een beetje jammer zijn.

Wel vind ik het een betere aanpak dan eerst alleen voor console ontwerpen, en daarna (veelal slecht) porten, maar nu lijkt het alsof er dus helemaal geen verschil tussen de verschillende versies komt, terwijl pc's een stuk krachtiger zijn.
Sorry maar dit is toch al jaren zo? Doorgaans wordt er eerst voor X360 gemaakt en vervolgens geport naar PS3 en PC.. Nu een keer van PS3 naar X360 en PC.

Vraag me zelf af of het te maken heeft met het beschikken over een BR ipv een DL DVD. Was het niet zo dat er bij de FFXIII ook geprogrammeerd was voor de PS3 en dat de X360 versie bestond uit 2 DVD's?
Sterker nog, FFXIII bestaat uit 4 dvd's. Doet me denken aan vroegah met de ps1.
Kunnen zijn. De grootste gemene deler op de PC markt is nog steeds niet veel sneller als een Xbox360 of een PS3. Natuurlijk heb je mensen die een sneller systeem hebben, maar die kunnen dan weer meer AA en AF aanzetten of een hogere resolutie. Dat is nou eenmaal het probleem van de PC gaming, er is teveel verschil in hardware.
het betekenend dat hij het ook beter doet op de PC.
het is eenvoudiger om spellen te poorten van de PS3 dan het is vanaf de xbox360.
Precies andersom, de architectuur van de xbox360 verschilt juist niet zoveel van een normale pc, daar is het eigenlijk zelfs op gebaseerd, de PS3 heeft een afwijkende architectuur. Dat was ook juist de grote klacht in het begin van de PS3, in vergelijking met alle andere platformen was daarvoor het lastigste programmeren.
als je meer dan 3CPU cores hebt is het beter om vanaf de PS3 te poorten, anders krijg je van de waardeloze poorts zoals GTA4 of Star Wars Force unleashed...

veel xbox360 spellen gebruiken vaak niet meer als 2CPU cores, terwijl je alle processen bij de PS3 moet splitsen in tot wel 7 processen daardoor is de optimalisatie op de PC een stuk eenvoudiger en schaalt het beter over meerdere cpu's.

[Reactie gewijzigd door stewie op 22 november 2010 16:27]

geoptimaliseert is het beter om vanaf de PS3 te poorten, mits het spel goed gebruik maakt van de SPE's en de kleine L2 cache van deze chips.
omdat je alles moet splitsen voor de kleine L2 van de spe's op de Cell, betekent dat je dit op de PC niet meer hoeft te doen.

vanaf de xbox360 kun je een directe poort maken die totaal NIET geoptimaliseerd is voor meervoudige cpu's/gpu's, en dus ook niet goed schaalt over meer dan 2 tot 4 cpu cores (en er dus lelijk uit zien, zie ook alle cross-platform ports naar de PC tot nu toe)

*edit*
nog een aardig ding van cell achtige cpu's is dat je CPU code kan omzetten naar taken die je op de GPU kunt doen op de PC, dankzij efficiŽnt cache gebruikt op de SPE's

[Reactie gewijzigd door stewie op 22 november 2010 16:34]

en nog iets, het was alleen lastig voor ontwikkelaars die niets anders gebruiken dan windows :+
windows Mobile 7 bijvoorbeeld heeft ook geen C++, laat een beetje zien hoe debiel Microsoft geworden is (maar OK)
terwijl pc's een stuk krachtiger zijn.

uhm.. in theorie heb je gelijk, maar een developer moet rekening houden met de mainstream PC van het moment wanneer het spel gaat uitkomen, en dat zijn dus geen highend pc's..
En die mainstream PC van nu kan zo'n beetje alle nieuwe spellen van nu acceptabel spelen. Sure, niet in 1920x1680 op high detail, maar console spellen draaien ook nauwelijks op 720p.
Nauwelijks op 720p? Je bedoeld meestal op 720p en nauwelijks op 1080p.

muv. Wii, 512p.
Ik moet zeggen dat de graphics me zeer aanspreken.
Hoewel, ik betwijfel dat de graphics van dit niveau blijven, als je naar het filmpje kijkt zie je massieve FPS drops en zeer lage framerate.

Misschien dat er iets teveel gebruik is gemaakt van blooming/hdr wat de setting niet echt ten goede komt, maar dat terzijde.
Je merkt gewoon aan het taalgebruik dat deze man echt verstand van zaken heeft. Niet zo'n PR prater maar iemand die echt termen benoemd en deze uitlegt. Ik kan dat alleen maar toejuichen. Veel beter dan ene Bobby Kotick. :)
leuk om te horen dat het geen schaamteloze console port zal worden zoals veel andere multi-platform games :)
Als het maar geen exclusive word. Dat vind ik zo godsgruwelijk irritant. Dat is met titels uberhaupt al irritant, laat staan dat ze dat halverwege een franchise gaan zitten doen, zoals bij Dead Space 2 ten sprake kwam.

Vaak komt het de kwaliteit op de PC ook niet ten goede als er ontwikkeld word op een console en vanuit daar naar de pc gaat. Even aanzien dus.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 22 november 2010 13:13]

Aangezien hij sowieso al voor de ps3 en op de xbox uitkomt, is het geen exclusive....
Het is nog steeds de unreal engine (in gewijzigde vorm) en gezien de vorige delen verwacht ik wel dat het goedkomt met de PC versie.
Na Bioshock op de PC gespeeld te hebben ben ik pas begonnen aan Bioshock 2 op de PS3. Ik moet zeggen dat ik in eerste instantie wel schrok van de graphics in vergelijking met deel 1 op de PC.

Items die niet binnen 3 meter van mij waren werden ontzettend wazig weergegeven. Gelukkig maakt de algehele sfeer in de game een hoop goed. Ik vind het wel vreemd dat dit soort games toch wat blijven hangen grafisch, als je ziet wat er allemaal mogelijk is op de PS3.
D'r is misschien wel een hoop mogelijk op de PS3 maar de GPU die erin zit is ongeveer gelijk aan een Geforce 7900 en ongeveer net zo snel als de GPU in de X360. (Radeon X1900 zeg maar) Deze GPU's zijn nu bijna 5 jaar oud en zijn gewoon zwaar verouderd. Logisch dat bij de nieuwe spellen de instellingen steeds meer omlaag geschroefd worden om de boel een beetje speelbaar te houden.
Het is dan alleen jammer dat ze hem er op de PC, zoals ik het bericht nu lees, niet beter uit laten zien.
Zit je dan met 2, 350 euro kosten videokaarten...
Nou ik denk dat je op de pc wel dingen als een hogere resolutie en detail kan instellen. Intern draait die game waarschijnlijk op 720p (of nog lager vaak) op de consoles. Op de pc kun je i.i.g. nog native 1080p en hoger instellen. Dat scheelt toch al weer wat.

Verder is het alleen maar goed dat ze gedwongen worden flink te optimaliseren, zodat je ook langer kan doen met een videokaart in je pc. En bij Bioshock is het leveldesign en de sfeer zo goed, dat het nauwelijks opvalt.
Ik vond Bioshock 1 er trouwens beter uitzien op de consoles dan Bioshock 2.

[Reactie gewijzigd door KneppaH op 22 november 2010 13:19]

De SPU's van de PS3 kunnen verschillende taken van de beperkte GPU over nemen. Vandaar dat games als Uncharted 2, GT5 en Killzone 3 er toch zo goed uitzien.
Die vergelijking loopt mank gewoon omwille van het simpele feit dat de SPE's ook wat grafische gerelateerde taken kunnen afhandelen... . Er zijn heel wat first party titels (en dat merk je ook) die daarvan gebruik maken.

Het was oorspronkelijk zelf het idee dat ze ook de GPU moesten vervangen worden door een cell maar dat bleek uiteindelijk omdat het niet zo goed was qua parallele taken is men daar vanaf gestapt. Maar het is niet omdat het niet zo supersnel is dat het geet nut kan hebben.

Dus een simpele vergelijking met kaart x uit het verleden lijkt mij eigenlijk niet echt geheel correct. Die SPE's zitten er echt niet in voor de show... .

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 22 november 2010 13:38]

Dat klopt niet helemaal wat je zegt, juist omdat de hardware al die jaren hetzelfde is gebleven, zou programmeren geoptimaliseerd moeten worden/zijn waardoor je sneller en mooiere games kan releasen. Een mooi voorbeeld daarin blijft de PS1, vergelijk de eerste games maar eens met de laatste... daar hebben ze puur door engines te verbeteren een HELE hoop extra grafisch genot uit weten te krijgen. De hardware is in die jaren nooit gewijzigd maar de games zagen er wel 10x beter uit op het einde... Ook worden 9 van de 10 spellen geprogrammeerd voor een specifieke console en dan wordt het verder geport naar de andere platformen... de game wordt dus al op die oude console hardware gebaseerd, dan mag en kan het toch juist nooit slechter worden?

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 22 november 2010 13:46]

Het is een beetje van beiden denk ik. Ze zitten met consoles een aantal jaar aan bepaalde hardware vast. Dus wordt er geoptimaliseerd, maar tegelijkertijd gaan ze evengoed steeds meer achterlopen op de pc hardware. Dus de settings worden omlaag geschroefd bij steeds nieuwere games, daar kan geen optimalisatie tegenop.
Op de PS1 was het hele 3D render gebeuren nog erg nieuw. Het stond allemaal nog in de kinderschoenen. Er was nog een hoop te verbeteren. En dat zag je ook duidelijk in de games terug. Tegenwoordig zien de spellen er al standaard erg goed uit en bij de volgende generatie spellen heb je om nog meer detail te krijgen nog veel meer rekenkracht nodig. Nu heb je schaduwen, lichteffecten, water effecten die gewoon erg veel rekenkracht vereisen en waar je het niet direct in terug ziet. De veranderingen zijn nu veel subtieler. Op de PS1 waren het enkel meer polygonen bij de nieuwere spellen. En dat valt meteen op.

[Reactie gewijzigd door KneppaH op 23 november 2010 02:20]

Juist door veel grafische berekeningen niet meer uit te laten voeren door de GPU maar dus te verdelen over de SPU's krijgen ze op de PS3 ook betere grafische pracht (en dit gebeurt dus nu langzamerhand bij de top PS3 games), maar dat kost tijd om dat te leren..
lui/slechte programmeurs, of geen keus omdat ze een absurd korte deadline gekregen hebben van de uitgevers. zal wel een combinatie zijn van alle 3
leuk filmpje...
lijkt mij in ieder geval aangenamer om te spelen dan de eerste...
qua graphics vind ik dat het heus nog wel meevalt..
alhoewel ik ook graag een zwaar spel speel op mijn pc.. hopelijk verbeteren ze de graphics als ze het uitbrengen voor pc..
Het gaat niet alleen maar om de graphics, ik ben zelf na de Sega, Nintendo en Playstation van meer als 10 jaar geleden overgestapt naar pc gaming wat ik nu ongeveer 10 jaar heb gedaan! Maar je moet nu zo snel achter elkaar je pc upgraden etc om een beetje spellen te kunnen spelen dat ik nu toch echt een PS3 heb om lekker relax te kunnen gamen zonder gezeik! Lekker in me huiskamer :) Xbox 360 beviel niet echt want die was al na 42 dagen kapot :(
De grootste drempel was voor mij om shooters als Battlefield te kopen voor een console aangezien ik toetsenbord en muis gewend ben maar ik moet zeggen dat het verassend fijn speelt met een controller en dat je na 2 weken gewoon lekker kunt schieten :-D met controller heb je zelfs meer "voldoening" als met toetsenbord en muis

BioShock 2 op de ps3 pas voor 15 euro uit de budgetbak gevist maar wat een topspel zeg, gameplay is fantastisch en de sfeer gewoon puur Bioshock! Ik verwacht van Infinite ook een uitstekende game.

[Reactie gewijzigd door IJssiej op 22 november 2010 13:48]

daar heb je wel ergens een punt van dat upgraden.... maar voor een shooter vind ik een controller veels te lomp.... nochtans op ps2 viel dat wel mee... maar onlangs op "game in the city" Avatar the game gespeeld in 3d op Xbox 360 en ik vond het ronduit moeilijk om de rondspringende wolfachtige beestjes te kunnen raken .. terwijl ik het spel op pc gewoon zo uitspeel...

dus vanuit mijn standpunt ja en nee...
Daarom is het ook mijn eigen mening/ervaring :) op de pc speel je shooters makkelijk maar op een console heb ik persoonlijk wat meer uitdaging! Desondanks gewoon fijn dat alle 3 de platforms er zijn zodat iedereen kan gamen op zijn eigen manier! Maar het is wel belangrijk dat mensen die de pc versie van een spel hebben die zelf kunnen instellen naar de zwaarte van hun systeem zoals dat altijd al mogelijk is en niet dat je dalijk blijft hangen op de ps3 kwaliteit! Alhoewel deze zeker niet slecht is.
Maar je moet nu zo snel achter elkaar je pc upgraden etc om een beetje spellen te kunnen spelen
Eeuh nee, je kunt net als op een console de resolutie en grafische kwaliteit significant naar beneden schroeven en dan kun je vele jaren met dezelfde hardware doen, en dat goedkoper dan met een console (want die is kwa functionaliteit ook nog eens zwaar beperkt tov een pc)
Dan nog moeten we blij zijn dat je kan kiezen welk platform je kiest om op te gamen :)
Discussie voeren over welke beter/mooier/sneller is, daar kom je toch niet uit aangezien smaken verschillen.

Pc is inderdaad minder beperkt maar ik hoef ook geen verslagen te typen op een console :S console is er puur om mee te gamen en dat je dan ook nog eens films kan afspelen e.d is mooi meegenomen. Films kijken op je bureaustoel voor je scherm vind ik nogal .... :P

[Reactie gewijzigd door IJssiej op 22 november 2010 15:07]

Computer aan de tv hier. O-)
Als de nieuwe engine zoveel beter is dan zou het toch mooi zijn als ze de eerste twee delen voor een kleine meerprijs meebundelen?
het is gewoon een treurige zaak dat mensen die graag games spelen en daarvoor een goede pc aanschaffen, keer op keer weer benadeeld worden door de games te ontwikkelen voor hardware van nu bijna 6 jaar oud!
en dat puur en alleen omdat dit (naar hun mening) meer geld in het laatje brengt...
het enige waar ik op kan hopen is dat er weer snel een nieuwe console uitkomt zodat de graphics weer wat omhoog gaat, of dat de console eindelijk uitsterft zodat games weer ontwikkeld worden voor pc's
Nou ik zie toch zat games hier in de videokaart reviews die zelfs de nieuwe GPU's op hun knieŽn krijgen op hoge resoluties. En die komen ook bijna allemaal op consoles uit maar dan alles op low. Verder is het toch fijn dat je een tijdje met je pc kan doen, i.p.v .na een jaar weer moeten upgraden. Anders volgende keer kijken met het timen van de aankoop van een nieuwe pc als er een nieuwe generatie consoles aankomt :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013