Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 38, views: 24.087 •

De Amerikaanse geheugenfabrikant Super Talent heeft zijn eerste UltraDrive MX-drives uitgeleverd. De solid state drives zijn verkrijgbaar in capaciteiten van 60 GB tot 480GB en zijn voorzien van zowel een usb- als een sata-300-interface.

De UltraDrive MX-serie is in twee versies verkrijgbaar: de FTD-serie is voorzien van slc-geheugen, terwijl de FTM-serie is opgebouwd rond mlc-geheugen. Daarmee zijn niet alleen de garanties verschillend - Super Talent geeft drie jaar garantie op de slc-drives en een jaar minder op de mlc-drives - maar wijken ook de capaciteiten af. De slc-drives hebben capaciteiten van 60GB, 120GB en 240GB, terwijl de mlc-lijn ook nog een ssd met 480GB opslagcapaciteit bevat.

De kleinste mlc-drive heeft een schrijfsnelheid van 120MB/s, terwijl alle overige drives met maximaal 180MB/s schrijven. De leessnelheid bedraagt voor alle drives 240MB/s, hoewel Super Talent voor de 240GB-slc-drive nog geen snelheden opgeeft. In beide types zorgt JMicrons 616-controller voor de aansturing van het nand-geheugen. De controller wordt bijgestaan door 64MB cache-geheugen en voert data naar een usb- en sata-300-interface.

Prijzen maakte Super Talent nog niet bekend, maar het bedrijf gaf wel aan dat de drives tussen de instap- en zakelijke modellen gepositioneerd worden.

Ssd-typeFlashtypeCapaciteitLezenSchrijvenController
FTD06MX25H slc 60GB 250MB/s 180MB/s JMicron 616
FTD12MX25H slc 120GB 250MB/s 180MB/s JMicron 616
FTD24MX25H slc 240GB n/a n/a JMicron 616
FTM06MX25H mlc 60GB 250MB/s 120MB/s JMicron 616
FTM12MX25H mlc 120GB 250MB/s 180MB/s JMicron 616
FTM24MX25H mlc 240GB 250MB/s 180MB/s JMicron 616
FTM48MX25H mlc 480GB 250MB/s 180MB/s JMicron 616

Super Talent UltraDrive

Reacties (38)

Jmicron controller? Ze hebben bij mij geen betrouwbare reputatie. In de oude SSDs waren ze al vrij brak en in mijn vorige pc zat een jmicron die niet van IDE op kon starten :/. Ik ben bij voorbaat sceptisch

edit: typos

[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op 19 november 2010 13:45]

Dat betrof oudere types van de JMicron-controllers, die hadden ook performance-problemen. Dat probleem is met nieuwere types allang opgelost.
Klopt wel maar de nieuwere types zijn een stuk beter hoor! :)
edit:
te laat :(

[Reactie gewijzigd door LCP op 19 november 2010 14:05]

Hierbij een linkje naar een ander apparaat met een jmicron.

Mijn eerste stel SSD's waren ook met zo'n brakke chip uitgerust.. hebben het niet langer dan een jaar uitgehouden. Heb daarna een SSD uitgezocht die een echte controller hadden :)
De 120GB MLC schijf kan interessant worden. Natuurlijk wel als de random snelheden goed zijn en dat de genoemde snelheden behaald worden. Het zal mooi zijn als hij voor onder de 200 euro verkocht zal worden, maar ik denk niet dat, dat gaat gebeuren.
Waarom ? Je hebt voor 160 euro een 120 GB Vertex 2 met Sandforce controller die veel beter presteert. Wat moe je dan met een drive met een Jmicron controller???

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 19 november 2010 13:50]

Die prijzen zijn sneller gezakt dan ik had gedacht. Heb paar maandjes terug nog zo'n 145 euro moeten betalen voor een 60GB versie namelijk. Dan zal het inderdaad beter zijn als de 120GB versie van Super Talent onder de 150 euro zal gaan zitten.
Volgens mij zijn de nieuwe Jmicron wel te vertrouwen in tegenstelling tot de eerste generatie JMicron controllers voor SSD's. We zullen het wel horen/zien hoe deze presteren tegen de tijd dat ze uitkomen.
Prijzen maakte Super Talent nog niet bekend, maar het bedrijf gaf wel aan dat de drives tussen de instap- en zakelijke modellen gepositioneerd wordt.
Ik gok toch echt dat ze zwaar tegen zakelijke prijzen aan gaan leunen :X
Dat valt nog te zien, al denk ik echt niet dat deze hun plek zullen vinden in servers o.i.d. want SSDs met Sandforce worden ook snel goedkoper. Wellicht dat voor sommige toepassingen een single level cell SSD tegen een concurrerende prijs interessant kan zijn maar dan moeten ze toch echt meer tegen instap-prijzen aanleunen.
Ik wacht wel ff tot Western Digital het nodig vindt om de consumentenmarkt met een 500GB exemplaar te verblijden. Tot die tijd zing ik het wel uit met een ouderwetsche 2,5 " Zwarte Schorpioen van 500GB in mijn inklapcomputer.
:*)
Waarom denk je 500 GB nodig te hebben? Ik denk niet dat die echt goedkoop worden hoor... Tot nu toe krijg je SSDs niet voor onder de 1,50 / GB, dus dat betekent 750 euro voor een 500GB drive. Ben je dan niet veel beter uit met een 160GB drive voor 250,- plus een 2 TB drive voor nog eens 150? Hou je 350 euro in de zak, heb je ruim anderhalve terabyte meer opslagruimte en je volledige OS en belangrijke apps zet je op de SSD.

Ik ben erg geinteresseerd in hybrid schijven van zeg 1 TB met daarin bijvoorbeeld 128GB aan SSD ruimte en een slimme controller die zelf bepaalt welke data waar moet staan. Lijkt me het beste van twee werelden...

Edit: Deze 480 GB kost zelfs 1100 dollar blijkt, dus met 750 euro voor 500GB ben je nog heel goedkoop uit.

[Reactie gewijzigd door OddesE op 19 november 2010 15:32]

Hou je 350 euro in de zak.
Misschien.
Maar als sjun wacht houdt ie vast nog meer in de zak.
Omdat sommige mensen niet toekomen met 160gb boot!
Ik heb net mijn 300gb geupgrade naar een 500 omdat hij vol zat.
En dat enkel apps in osx. Geen muziekfiles/fotos of docs op die HD. Just the system.
Prijs is gevonden op
http://www.superbiiz.com/detail.php?name=FTM48MX25H&title=Super-Talent-2-5-inch-480GB-UltraDrive-MX-SATA2-Solid-State-Drive-MLC

$ 1159.99

Hmmmmm beetje te prijzig naar mijn zin
Ga maar even door met de "ouderwetsche schijven",
zoals Sjun dat aan gaf :+

[Reactie gewijzigd door gtissink op 19 november 2010 14:06]

De prijzen voor mlc Flash liggen nu altijd rond de 2 € per GB. De chips op 34 nm zijn nu eenmaal zo duur.

Met het 25 nm proces zou een gelijk oppervlak aan chips echter dubbel zo hoge capaciteit moeten hebben, dus de helft van de prijs per GB. Al gaat die overgang niet van de ene dag op de andere natuurlijk, maar vr de introductie van 25 nm moet je niet op lagere prijzen hopen.

25 nm is trouwens ook sneller en betrouwbaarder, dus het is zeker de moeite waard om te wachten...
(34*34) / (25*25) = 1156 / 625 = 1,85 < 2 , het is wel bijna 2.
Ik had trouwens gelezen dat 25 nm iets onbetrouwbaarder was, of in ieder geval niet betrouwbaarder.

http://www.anandtech.com/...n-x25m-ssd-specs-revealed

[Reactie gewijzigd door Thomas M op 19 november 2010 18:12]

En in de space shuttles hadden ze zelfs met opzet oude CPU's met een veel hoger nm-proces (100 nm?), omdat die beter tegen straling kunnen.
Ik denk dat de procesgrootte van de spaceshuttle-elektronica dichter bij de mm zit... :P
Spaceshuttles hebben oude cpus omdat die dingen zelf ook oud zijn.
25 nm is sneller en *minder* betrouwbaar, hoor. Die parameter wordt nu eenmaal niet beter met kleinere feature size.
Dit lijkt me niet de beste keuze voor de SSD-koper. Niet de snelste, waarschijnlijk ook niet de goedkoopste, en wellicht ook nog niet de meest betrouwbare controller. Een Vertex2 ofzo zou in elk geval een stuk sneller in mijn kastje terecht komen.
een enterprise edition van de vertex2 met slc geheugen kost ook rond de 1300 euri voor 120GB. Ik ben erg benieuwd naar de prijzen voor de slc varianten ;)
Haha, moest ik inderdaad ook meteen aan denken. Deze schijven zijn alleen interessant als ze erg scherp geprijsd zullen worden, maar de kans daarop is erg klein.
Naar iedereen die nu al zeurt over de jmicron controller en dat je beter een Vertex2 kunt kopen:

Je weet helemaal niet hoe de JMicron controllers nu presteren, noch wat deze SSDs moeten gaan kosten. Ik heb de laatste tijd veel positievere benchmarks gezien van SSDs met JMicron controllers, die zijn echt heel erg verbeterd sinds hun rampzalige controller. Je kunt een bedrijf niet afrekenen op 1 foute controller, ze verzorgen al jaren lang IDE/SATA controllers op menig moederbord en dat doen ze wat mij betreft vrij verdienstelijk.
Waarom zou je een bedrijf niet mogen afrekenen op een foute controller? Je zult dat ding maar gekocht hebben! Ze hebben toch een test afdeling daar? Als je een ruk product in de markt zet dan krijg je een slechte naam die nog heel lang achter je aan blijft slepen en dat is maar goed ook. Dat helpt te voorkomen dat bedrijven rotzooi in de makrt dumpen. JMicron komt daar nu ook achter. Ik zeg 'boontje komt om zijn loontje'.
Ach, ja. Volgens hetzelfde princip dat als iemand een defect mobo van Asus ofzo heeft gehad, nooit geen Asus meer wil en dat het rommel is. Tv's etc., you name it.
Kijk je bij gebruikers ervaringen , New-egg is een goede bron; zie je dat er bij elk merk weles wat fout gaat.

Als ze nu wel goede controllers/SSD's hebben, hoef je ze idd niet af te rekenen op het verleden.
Jawel. Afrekenen op het verleden is net als OddesE zegt een manier om fabrikanten te bewegen beter te testen.Afgezien daarvan zijn in het verleden behaalde resultaten wel degelijk belangrijk om de betrouwbaarheid van een merk in te schatten -- pas als ze een controller in de markt gezet hebben die een paar jaar lang goed werkt kun je JMicron weer beginnen te vertrouwen. Dat kun je niet aflezen uit een review.
Een goede review laat je dat heus wel zien, of een SSD hapert of niet. Want dat was Jmicrons grootste obstakel. Of ga je me nou vertellen dat ze bij bosjes stuk gingen ?

[Reactie gewijzigd door Madrox op 20 november 2010 15:57]

Ach, er moest 1 bedrijf zo dapper zijn om te beginnen met produceren van een relatief nieuwe technologie. Jmicron heeft dat risico genomen als 1 van de eerste producenten van ssd-controllers. SSD's zijn relatief nieuw, en hebben dus kinderziektes, vooral de eersten. Zelf zou ik nooit een dergelijke jmicron-ssd gekocht hebben in het begin. De verantwoordelijkheid ligt grotendeels ook bij de consument vind ik. Je doet toch onderzoek voordat je een apparaat koopt, vooral als het zulke hoge prijzen betreft als de prijzen van de eerste ssd's... Als je dat niet doet is het gewoon eigen schuld dikke bult.
Jmicron zal inmiddels ook wel geleerd hebben van hun eerder gemaakte fouten. Als je een SSD wilt kopen en je doet goed onderzoek en daar komt uit dat een bepaalt type ssd met een chip van Jmicron de beste prijs/kwaliteitverhouding heeft dan heb je toch ruk aan die zogenaamde naam die ze in het verleden hebben gekregen?

[Reactie gewijzigd door ravenamp op 20 november 2010 23:06]

De leessnelheid bedraagt voor alle drives 240MB/s, hoewel Super Talent
In het overzicht staat wel 250MB/s op de schijven

Zijn redelijk duur :s of is het in CA dollars ?

[Reactie gewijzigd door GuardMoony op 19 november 2010 15:06]

Voor de koper die deze ssd wil kopen zou ik eerst de benchmarks afwachten.
De oude jmicron controller hebben ze heus wel verbeterd

Hoop voor het bedrijf dat ze beter Jmicron controller hebben ontwikkeld ;)
Wel mooi dat we steeds grotere opslag capaciteit voor ssd verschijnen

[Reactie gewijzigd door dustx op 19 november 2010 15:44]