Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 250 reacties
Submitter: genc007

De pc-versie van Call of Duty: Black Ops zou worden geplaagd door technische problemen. Spelers zouden last hebben van vertragingen in zowel de singleplayer- als de multiplayer-modus, en er zouden vreemde bugs in het spel zitten.

Diverse pc-gamers hebben melding gemaakt van vertragingen in de singleplayer-modus van het spel, zo meldt Gamer.nl. Hierbij haperen de tussenfilmpjes van het spel en stottert ook de gameplay af en toe. Oorzaak van het probleem zou zijn dat het spel de cpu van de pc zwaar belast, maar nauwelijks gebruikmaakt van de gpu.

Een ander probleem doet zich voor op het multiplayer-speelveld Crisis. Op deze map is een truck te vinden waarin spelers zich door een clipping-probleem kunnen verschuilen. Zij kunnen dan wel naar buiten schieten, maar zijn zelf niet te raken.

Uitgever Activision heeft spelers opgeroepen bugs en andere problemen met Call of Duty: Black Ops zo snel mogelijk op de officiële forums van Call of Duty te melden. "Bugs komen in elk spel voor, dat is de realiteit van gaming", schreef Dan Amrich op zijn blog. "Hoe groter de game, hoe groter de kans dat kleine bugs die in kleinere games wel verborgen blijven, boven water komen", aldus Amrich.

Update, 10:49: Op de forums van Steam heeft een gebruiker uitgelegd hoe sommige problemen met lag in de multiplayer-modus van het spel verholpen kunnen worden.

Reacties (250)

Reactiefilter:-12500249+1103+24+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 12
"Hoe groter de game, hoe groter de kans dat kleine bugs die in kleinere games wel verborgen blijven, boven water komen"
Ik denk dat dit redelijk fout is verwoord, er kon beter gezegd worden, ter aller begrip, in plaats van "games" het woord "publiek" te gebruiken, en niet het woord "groter" maar "breder".
Dan is er wat voor te zeggen dat voor een hoe "breder publiek" dat kleine bugs boven water komen. Desondanks dit natuurlijk niet de bedoeling is.

PC: Beta testen voor een publiek wat zo groot is als voor dit spel is per definitie onmogelijk. Dit zou betekenen dat elk mogelijk systeem eerst getest zou moeten worden. Dit is gewoonweg niet te doen. We hebben allemaal verschillende systemen en verschillende stukken software op de pc. Dit is verder geen excuus richting activision/treyarch, en niet goed te praten, maar wel een mede oorzaak.
P.S. Als ik zo rond kijk op de fora's lijken over het algemeen de problemen qua performace op een brakke installatie applicatie. Deze behoort je configuratiebestanden aan te passen naar je systeemmogelijkheden. Maar goed, ik kan alleen maar gissen.

xbox,ps3,pc: Servers bijprikken, netwerk configuratie uibreiden en aanpassen, dit is idem. Men kan berekenen hoeveel dataverkeer er heen en weer gaat, en hoeveel servers je zou "moeten" hebben. Maar komop, men speelt met wel een enorm aantaal mensen tegelijk. Natuurlijk staat niet alles op een enkele locatie. Maar de realiteit is toch anders. De vraag qua connectie problemen is dan toch zijn er niet genoeg machines geprikt, of is is de bandbreedte niet afdoende vanaf de locatie waar de speler zit. Kortom problemen voor bijvoorbeeld de menu's want de als je samenvat lijkt het of de menu parameters (opties) online worden binnengehaald

Ik vermoedt dat de connectie problemen geleidelijk zullen worden opgeslost naar gelang er minder mensen tegelijkertijd aan het spelen zijn en er wordt bijgeprikt. En ik vermoedt dat de update welke uitgebracht gaat worden niet en al te grote update zal zijn maar voornamelijk aanpassing in configuraties en wat tweaks in de engine.

Dit is dan uit een ontwikkelaars oogpunt, qua consument oogpunt is dit gewoonweg bagger, en niet goed genoeg over nagedacht.
Nou het feit dat je zegt, een beta werkt niet aangezien het publiek zo groot is...dat slaat imo nergens op. Kijk naar het feit dat MOH een beta heeft uitgebracht, en het ''publiek'' was alles behalve klein.

Daarbij zeg je dat de problemen voornamelijk onstaan door de performance van je PC, alleen is het toch gek dat aardig wat mensen mét een snel systeem dezelfde problemen ondervinden als de mensen met een ''wat mindere'' systeem.

Maargoed, we wachten op de patch en dan maar hopen dat alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen :)
Mafkees, mijn geforce 450 met i7 draait dit spel op low met tering veel lag dus wat loop jij nou wijs te lullen..? Heb je het spel uberhaupt zelf voor de pc..? Het gaat erom dat er een ziek groot lag probleem is
Geen enkele game is bugvrij en dat maakt ook niet uit. Het gaat er meer om hoe de maker van het spel ermee omgaat en hoe snel ze het oplossen, want het kan de gameplay namelijk wel flink verzieken.
Het vervelende in dit geval is dat het een samenloop van omstandigeheden is... Zo blijkt steam delay te veroorzaken (oplossing: steam cloud en ingame community uitschakelen), maar daarnaast clockt de grafische kaart ook regelmatig terug naar 2d modus EN wordt de cpu belachelijk belast. Als je de game op 1 core laat lopen dan haal je bijvoorbeeld nog geen 3 fps in de zombie lobby. Met 2 cores haal ik zelf 40 fps in de lobby wat omlaag gaat door de ingame friend invite overlay tot 22 fps (!). Daar zit dus ook een probleem. Dan zijn er ook nog de gekke default instellingen uit de 'zogenaamde' oplossing; standaard staat multi gpu aan en multi core uit. Verder lijkt er een bug met blooming performance te zijn en tot slot zijn er enkele grove glitches in de multiplayer te vinden (onzichtbaar worden in een truck).

Al met al lijkt het me heel lastig voor treyarch om deze problemen op korte termijn op te lossen, het zijn er gewoon te veel.

Wat mij betreft is het schandalig dat een product in deze status wordt uitgebracht. Zeker voor een engine waar al jaren mee wordt gewerkt. Aangezien 99 van de 100 spelers last hebben van lag lijkt het me totaal onzinnig om de open beta vs interne beta discussie te houden; de closed beta had deze fouten moeten en kunnen voorkomen.

Overigens werd er vannacht een serverside patch uitgerold die de dramatische multiplayer performance zou moeten verbeteren. Echter zoals hierboven vermeld houd het probleem niet op bij de servers, ook in de singleplayer en de private games zijn performance drops merkbaar.

Serverpatch: 'Lag gone in 2-4 hous' http://forums.steampowere.../showthread.php?t=1575785

De updates tot nu toe zetten echter geen zoden aan de dijk, meest vreemde is dat het sv_rate command altijd al in de quake3 engine heeft gezeten en dus bijna 10 jaar oud is... (en toen al op 20.000 moest!):

Treyarch:"
Originally Posted by JD_2020
PC community. We are listening and have been working on updates. We have deployed a couple already below, more to come. Stay tuned here.

- GameServers.com has bumped sv_maxrate to 25000 across all servers to reduce lag
- GameServers.com continues to improve official server distribution in various worldwide regions

Regards,
-JD"

Gameservers:"The update has now been rolled to all servers. The main change is the update of the sv_maxRate variable from 5000 (default) to 25000 (max). This should alleviate some of the stuttering and rubber-banding that users experienced in the first day of the launch, however there do still appear to be numerous client-side issues that cause choppiness/lag for users. Unfortunately, it is impossible for us to fix those issues, but we have been sure to alert Treyarch of issues such as this.

We are currently working on additional fixes including the non-functional reserved slots.

We appreciate everyone's patience as we continue to work to improve existing issues in the dedicated servers. It is slow going, but we are doing our best to listen to our customers and fix anything that we have control over.


Andrew Miesner
GameServers.com
"

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 11 november 2010 13:31]

Mooi dat de servers nu iig redelijk op orde zijn, ik had ook geen last van klassieke lag, die ping lag ong rond de 50-70, ietsje hoger dan cod4 bij mij altijd heeft.
Fps was ook standaard 50 of > dus het moet ergens anders van komen.
Een aantal wijzigingen al doorgevoerd:

r_multiGpu op "0"

r_multithreaded_device op "1" (op 0 helpt sommige mensen ook)

r_vsync op "0"

r_blur_allowed op "1" ( vidkaart is sterk genoeg)

r_distortion op "1" (idem)

r_dof_enable op "1" (idem)

r_glow_allowed op "0" (schijnt veel uit te maken voor sommige systemen)

rate op 35000 (hangt beetje af wat beste werkt voor je eigen connectie)

Rate is the rate at which the client sends packets to the server. If you set this too low, below 10000 or so, you run the risk of sending insufficient data to the server and lagging out. Set this too high, above 50000 or so, and you run the risk of flooding your connection to the server. This setting should be adjusted according to your connection speed and may take some fine tuning.

cl_maxpackets op 75 gezet
This setting controls how many packets the client will hold to ensure packet transmission. If you set this setting to low, below 20 or so, then you run the risk of being disconnected prematurely. If you set this setting too high, above 150 or so, then you run the risk of continually resending redundant data and lowering your ping (or worse, getting choked). This setting is very hard to tune because it depends on so many factors beyond your own connection. Most people have found setting this to 100 is a good compromise for most servers.
Kleine opmerking op je bericht;
Het is nog even afwachten of de servers echt gefixt zijn. Het vervelende is dat de servers slechts ingesteld stonden op een maxrate van 5000, enige wat daar is aangepast is in het .cfg bestandje de waarde aanpassen. Dat is dus nog niet echt een grote fix, dat was een slordigheid.

De instellingen die jij opnoemt zie ik als deel van de zogenaamde oplossing die in de update van dit nieuwsbericht wordt vermeld (en is geen oplossing te noemen voor de problemen, hooguit een tijdelijke workaround die eigenlijk weinig oplost).

In deze beschrijving is rate meer een duiding voor de (upload) capaciteit van je verbinding en werd in het spel soldier of fortune 2 (zelfde engine) bijvoorbeeld cable als 10.000 en adsl als 8000 (oid) neergezet, T1 (1.5mbit upload) was dan 20.000 als ik het me goed herinner. De beschrijving van cl_maxpackets klopt ook niet helemaal, de maximale waarde is 100, 150 kan dus uberhaupt niet. Daarbij is 'lowering your ping' juist gunstig.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 11 november 2010 15:25]

Komt er nog bij, dat de fixes die door SouLLeSSportal genoemd zijn voornamelijk client-side 'fixes' zijn. Daar komt nog eens bij dat gameservers.com bekend staat om vrij laggy servers, zie Bad Company 2 servers van hun.
mwah meestal heb ik geen last van echte lag, tussen de 50 en 80 zonder lagspikes die niet door de cpu komen.
De gedachte achter de tweaks is dat als iedereen dit doet de load voor de servers en dus voor iedere speler minder worden en dus de boel wat speelbaarder word.
vooralsnog doet het niet gigantisch veel, iets verbetering maar nog steeds bij elke speler in mijn beeld lag, stutter of freezes. Ik ben verder ook niet bekend met servers en dergelijke maar dit is wat in de link stond bovenin.

Wat ik verder wel heel kwalijk vind is dat de SP echt maar dan ook echt dramatisch slecht is opgezet. Er zit echt werkelijk nul realisme in. :(
Voorbeeldje in de tweede missie moet je uitbreken en rent die kerel constant de vuurlinie in, 100.000 keer geraakt, steek ik 1mm van mijn kop om de hoek (veteran) dan zitten er gelijk 5 achtereenvolgende ak kogels door mijn hoofd. De vijand vind het echter 'slim' om steeds naar mij toe te rennen en op 1m afstand van waar ik achter cover zit te gaan staan en dan clips leeg te schieten. Nu is dat nooit echt de sterkste kant geweest van cod maar dit is wel echt dramatisch slecht. Zelfs WaW had dit nog beter voor elkaar met ide japanners. Ook zou IK de best of the best moeten zijn maar het enige wat elke keer gebeurd is dat je teammates MIJ moeten oppakken, in veiligheid brengen, de ideeën opperen om verder te komen enz. Dat geeft mij nou niet het gevoel dat ik een tot de tenen afgetrainde veteraan black op ben die ingezet wordt voor de moeilijkste missies.
De maps zijn ook nogal inspiratieloos en het verhaal tot nu toe bestaat uit alleen maar wazige flashbacks die qua opbouw en spanning echt nog niets voorstellen.Eigenlijk is dat in elk level zo. Wellicht wordt meer duidelijk later en komt er dan ook enigszins een verhaallijn/opbouw naar voren maar het begin is op zijn zachtst gezegd niet sterk te noemen.
Ook de lighting in een bepaald overheidsgebouw is echt heel slecht en komt niet in de buurt van cod 4. De wapens zien er wel goed uit, de models weer minder.
Al met al hoef je hem imho niet te halen voor de SP...Daarbij is de bug uiteraard ook niet opgelost nog dus stottert ook de SP nog.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 12 november 2010 08:43]

Een lang verhaal van SouLLeSSportal
Maar de meeste 'fixes' die je noemt zijn client-side (grafische 'fixes'), zij kunnen dus niets veranderen aan de server load. Dát is wat ik wil zeggen. ;)

Over de SP ben ik het met je eens, die is erg ruk, met name de AI laat te wensen over, althans bij mij.

Over de MP: 'we' moeten niet de problemen alleen in CoD:BO gaan zoeken, gameservers.com staat er om bekend om laggy servers te hebben. Met BC2 heb ik, als ik op een gameserver.com server speelde altijd lag problemen gehad, net als bij i3D. Enige waar ik dat nooit heb gehad, is Multiplay.co.uk servers. Maar ja, die hebben de exclusiviteit van CoD:BO niet gewonnen.
duely noted, ik zeg nogmaals, ik heb vrijwel nul verstand, dit stond bij het bericht op het forum in de link van het nieuws bericht bij de update. :)


Oh ja ik wou nog even hierbij vermelden dat de stutter in het begin veel minder is dan na een tijdje gamen en dan vooral op grote maps word de stutter veel erger. Nuketown is nog *redelijk* te doen, stond bovenaan maar kwam meer omdat de rest nogal slecht was :P
Maar blijkbaar loopt de cpu usage op naarmate je langer speelt en hoe groter de map is. Wellicht kan iemand hier wat mee.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 12 november 2010 12:28]

Bugvrij is een utopie, maar deze release is echt een giller. Vrijwel iedere pc-gamer met minder dan een i5 en recente graka heeft performance problemen. Ik vraag met echt af hoe de versie voor de pc is getest.

[Reactie gewijzigd door enveekaa op 11 november 2010 10:18]

zelfs I9 hexacores en amd 1080T cpu's met de dikste kaarten hebben performancelag doordat de cpu gewoon volgegooid word met overbodige data dus niemand ontkomt eraan, op de pc dan tenminste...
Dit spel is gewoon duidelijk geoptimaliseerd voor consoles. De consoles van vandaag hebben een redelijk goede CPU (Cell processor) maar oude GPU's (die GPU's in de consoles zijn al 5 jaar oud qua technologie). Het spel is dus duidelijk geoptimaliseerd om zwaar te zijn voor de CPU omdat de GPU de boel niet aankan (in consoles dan). Ik heb zelf een i7 staan met een 8800gt (wat dus ook al een 3 jaar oude kaart is), en ik speel het spel zonder enige problemen op high en een resolutie van 1680x1050, met een FPS van 120 en rond de 80 in open velden.

Zo zie je maar dat een directe port zonder al teveel aanpassingen (zeker in het gebruik van de processor) gewoon niet optimaal is voor mensen die ongeveer aan de minimale specs zitten met betrekking tot de processorkracht.

Hopelijk fixen ze dit (want ik zie graag dat mn clanmaatjes dit spel ook met wat genot kunnen spelen), maar ik zie het eigenlijk niet gebeuren...
De versie is ook al eerder gebruikt voor de pc dus waarom zou het nu opeens wel alleen op de console werken?
De PS3 is de enige console met een Cell processor , de 360 heeft een custom triple core PowerPc processor .
Sowieso heeft de Cell maar 1 volwaardige processor core (PPE) , de overige acht (waarvan 1 uitgeschakeld en 1 voor het OS gereserveerd is) zijn meer een soort co-processors (SPE) met een hele andere instructieset .
Geoptimaliseerd voor consoles? De PS3-versie hapert, lagt, slechte framerate, veel errors bij connecten, inviten werkt niet, console is al 7 keer vastgelopen in 2 dagen tijd, al een aantal keer de brightness opnieuw moeten instellen terwijl hij dat toch echt zou moeten onthouden....etc..
yes een bugvrij spel is een utopie, maar dit slaat nergens op.. het lijkt er op alsof ze nu pas gaan Beta testen.. en dat vind ik toch ZO slecht....en het heeft niet alleen effect op dit spel.. maar op heel de PC game sene.. ik krijg altijd te horen ja de pc heeft altijd problemen dus vlucht iedereen naar een console.. en dat is zo jammer....want op die manier bloed de PC sene dood..
oproep tot het rapporteren van bugs is in ieder geval een mooie eerste stap
Een degelijke test fase zou betere eerste stap zijn geweest.
Ik kan me niet voorstellen dat deze problemen met een degelijke test procedure niet aan het licht ware gekomen.
Inderdaad, een open beta had dit probleem mijlenver van tevoren kunnen blootleggen. Jammer maar op dit moment niets meer aan te doen, hopelijk komt de patch deze week om die cpu bug op te lossen.
Game is verder wel prima :)
ik kan me voorstellen dat ze geen open beta doen, want dan zijn veel devloper geheimen weg, die (voor mij) nu als een positieve verrassing kwamen zoals bepaalde game modes en de gameplay.
een open beta hoeft ook niet het volledige spel te bevatten, en eventueel kun je met een gesloten beta ook genoeg doen. 5000 gamers in een gesloten beta kunnen je jaren werk aan bugproblemen geven, en je hoeft niet bang te zijn dat het geheim van het spel verklapt wordt. De kans is namelijk groot dat deze COD, net zoals voorgaande delen, goed zullen verkopen. Ik denk zelf ook niet dat dat afhankelijk is van pre-info als een open / gesloten beta.

Negatieve (bug related) nieuwsberichten zoals deze zullen waarschijnlijk een grotere invloed hebben.

wat dat betreft ben ik wel blij met overige bedrijven die een "it's finished when it's finished" approach hebben. Degelijke spellen, die voornamelijk bugvrij en stabiel zijn. En daarnaast ook geen super impact hebben op je systeem.

Dingen van blizzard of valve bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door M2M op 11 november 2010 10:56]

Ja met een gesloten beta van 5000 kun je echt netwerkbelasting testen.

Ik denk persoonlijk dat er nogal makkelijk over gedacht wordt.
"Even" een open beta starten is ook niet iets wat gratis is en wat je zomaar even doet.

Persoonlijk vind ik dat het allemaal wel meevalt, daarnaast geven ze zelf ook aan dat er een probleem is, en dat vind ik al een grote stap vooruit.
Ben ik het helemaal mee eens.
Netwerkbelasting kun je eigenlijk nooit testen totdatde game uitkomt en iedereen gaat gamen. (het is wel te testen als je voorgaande engines en servers gebruikt, kun je iedergeval beetje vergelijken)

TryArch heeft al vertelt dat veel bugs bekend zijn en er zal ook daadwerkelijk wat mee gebeuren. Het melden van bugs heeft altijd zin in geval van "nieuwe" problemen. Is ook wel lastig want naast mainstream bugs heb je ook de platform-afhankelijke bugs.

Dat ze zo stellig roepen: "We WILL support the game!" zegt mij al dat ze wel hun best doen.
Verwacht voor de pc-versie een fixe update ivm latency en lag.
De consoles zal ietsjes langer duren verwacht ik omdat ze een grote stapel van belangrijkste bugs pakken en die patchen in 1 keer. Maar ja wanneeer ..... ??

Al met al nog steeds een vette game ........ zo maar eens weer achter de PS3 kruipen :P :)
Netwerkbelasting kun je eigenlijk nooit testen totdatde game uitkomt en iedereen gaat gamen.
Dat kan je wel. En dat is ook helemaal niet moeilijk als developer van enig formaat. Je kan zelfs met gemak slechte verbindingen testen.
Gaat dat denk je? Toen ik gisteravond CoD aan het doen was op de xbox zaten er meer dan 3 miljoen gamers CoD te doen, alleen op de xbox al. Daar lijkt mij een beta waar maar 5000 gamers aan mee doen niet voldoende voor.
wel als je de hoeveelheid servers die het game hosten naar beneden brengt,


je neemt 5000 users met 10 servers en bekijkt de load..
vervolgens knijp je diverse connecties met policies & andere verbinding methodes en test je daar mee


spuit elf

[Reactie gewijzigd door Babipangang op 14 november 2010 19:39]

Natuurlijk is het niet een kwestie van "even" en "gratis", maar met zo'n spel worden miljoenen euro's/dollars binnengehaald. Dan hoor je het ook zo goed mogelijk af te leveren en te testen, zoals M2M al aangeeft met "it's finished when it's finished" benadering van sommige ontwikkelaars. Het spel is erg tof, maar voelt aan als een open beta. Hoe je het ook went of keert, het is niet goed getest en dat komt op mij als gebruiker erg amateuristisch over. Wellicht geldt slecht nieuws is ook nieuws, dergelijke fouten mogen gewoon niet in een final release zitten. Nu is het wachten op een patch zodat iedereen optimaal kan genieten van deze game.
Wauw wat hebben jullie een slecht geheugen.

Ga nog eens opzoeken wat er de laatste keer is gebeurd toen ze zo vriendelijk waren om een gesloten beta te organiseren.
Ik denk eerder dat ze dat niet gedaan hebben omdat dan veel mensen het spel niet gekocht zouden hebben vanwege de belabberde kwaliteit.
De slechte server hebben ook totaal niks te maken met je computer. Dat zijn gewoon een paar kindertjes die graag een eigen gameserver hebben en dan erachter komen dat ze met hun 2 MB een verschrikkelijke lag maken. erg jammer, misschien dit iets vereenvoudigen dat ik niet een halfuur moet zoeken naar een lagloze server?
Ik bedoel dus dat er minder data moet worden verzonden over het net, zodat er minder lag en ping is? misschien zou Treyarch de pakketten met data aan de server moeten comprimeren, en dat via een update over steam ofzo binnenkort publiceren? dat zou een heel stuk beter al zijn.

Oorzaak van het probleem zou zijn dat het spel de cpu van de pc zwaar belast, maar nauwelijks gebruikmaakt van de gpu.

Klopt! Als ik mijn Windows taakbeheer open zijn beide cores op 100%. videokaart durf ik niet te zeggen, ga ik bekijken. maar inderdaad een slordig foutje. zo gaat de systeemvereisten inderdaad wel flink omhoog (Toch gamed het prima met een Phenom II X2 550 @3,7GHz.)
Mijn HD5770 wordt nauwelijks belast. 1-2 graden hoger dan idle, dus 10 procent belasting max.
Slordig foutje, ik hoop dat ze er iets aan gaan doen. is het niet dat de processor nu alle Physics doet ofzo? want dat zou erg jammer zijn. Maar laten we wel wezen, Call of Duty is nu niet wat je noemt een zwaar belastende game voor je GPU. dat je in MW1 nog FPS van rond de 500 kon halen zegt in dit geval al genoeg. je doet het meer voor de gameplay.

EDIT: Sorry, maar een ongewenst snap ik hierbij niet. En @hieronder, ik beschuldig ook hier geen tweakers van, integendeel. En dat ze allemaal gaan, klopt niet. als ze via een hosting bedrijf gaan, komt er voor de server in het oranje tussen vierkante haakjes het bedrijg te staan. bij heel veel servers is dit niet het geval, dat zijn private servers die 18 mensen hosten niet aankunnen.

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 11 november 2010 16:28]

@naarden 4ever. Wat dacht je dat je zelf ook even de feiten na ging kijken voordat je iemand beschuldigd dat hij geen goede feiten geeft. Want wat Elohsa Meld klopt wel.

Alle dedicated servers worden alleen maar door gameservers.com verhuurd.
Zie ook het nieuws bericht van tweakers hier over.
ja, maar de host moet ook genoeg bandbreedte hebben! waarom denk je dat er genoeg mensen op BO 'bad host!' roepen? als de servers niet in orde waren hadden ze die nooit kunnen verhuren!
EDIT: wat ik dus probeer duidelijk te maken is dat het servers zijn zonder en met 3e party, de huurder. en ook die huurder moet vrij veel data kunnen doorvoeren naar de verhuurde server, en de server weer naar de spelers. dus die server heeft extra bandbreedte nodig, en de huurder heeft dus bandbreedte om zelf te spelen via server + die van zijn clienten nodig. die som ligt een stuk hoger dan jij nu suggereert.

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 11 november 2010 21:33]

Als je iets beter opgelet had zou je geweten hebben dat er geen kindertjes zijn met een eigen gameserver.
Alle servers gaan via een hosting bedrijf atm.
ja daar geloof ik niet in eerlijk gezegd. een update voor dit probleem. ik heb het spel zelf niet maar de beschrijving klinkt als het zelfde probleem met splinter cell conviction. daar moet ook nog een fix voor komen (anders dan de cpu overklokken natuurlijk).
waarschijnlijk om de complete engine verbouwd worden als ze er nog iets aan willen doen. dat zie ik gewoon niet gebeuren.

ik zou natuurlijk wel blij verrast zijn als er snel een goede update komt. dat zou in mijn ogen epic kudos zijn voor de ontwikkelaars.
Hoe wil je dit soort problemen testen? Er gaan ineens miljoenen mensen online. Je kunt simpelweg niet alles testen, dat is onmogelijk. Zeker als je bedenkt dat ik gisteravond online ging en zag staan dat er inmiddels (iets meer dan 24 uur dus) 750+ (weet niet meer exact) dagen aan speeltijd zijn gespeeld door alle spelers bij elkaar. Er is geen mogelijkheid dat je dat ooit zou kunnen testen.
En als 1 iemand zo'n bug vind kan zich dat natuurlijk als een lopend vuurtje verspreiden.

Een open beta kan dit soort problemen ook niet altijd voorkomen, naast dat dat weer andere problemen met zich meebrengt. (bijv. minder verkopen als de beta vol met bugs zit of slecht is)


Bugs kan ik nog mee leven, als ze maar op korte termijn gepatcht worden, ze mogen alleen wel iets doen aan die servers, de verbinding wordt vaak verbroken met de lobby en de menu's 'hangen' om de haverklap.
met 1 minuut game time met een duo core systeem had je al kunnen merken dat er een bug in zou zitten, blijkbaar. Ook hebben ze blijkbaar de gehele manier waarop cod4/5/6 online werkt overboord gegooid en opnieuw begonnen... Als er nou iets is wat je NIET moet doen is het dat wel. Dit mocht gewoon niet mogen gebeuren, ze hadden prima een zelfde open beta zoals MOH heeft gedaan als server stresstest te gebruiken.
Een beta met bugs of een finished game waar ik 44 e voor neerdump, ik weet wel wat erger is...

Dat laatste probleem heb ik nog maar 2 x gehad, meeste last heb ik van die freezes net als je een speler ziet in je vizier -.-
Ook hebben ze blijkbaar de gehele manier waarop cod4/5/6 online werkt overboord gegooid en opnieuw begonnen... Als er nou iets is wat je NIET moet doen is het dat wel.
Nee, laten we inderdaad vooral op de oude voet doorgaan met alles. We hebben met b.v. Windows ME wel gezien dat dit heel goed is 8)7

Op een gegeven moment moet je wel zaken overboord gaan gooien en opnieuw beginnen. Alleen dan boek je vooruitgang.

Neemt niet weg dat een aantal van deze zaken mogelijk wel getest hadden kunnen worden. Maar zoals fdm391 terecht opmerkt is niet alles te testen. Ineens zijn er mijoenen mensen die het spel kopen, installeren en spelen. Het aantal verschillende systemen (andere videokaart, andere processor, combi van hardware, drivers, software etc.) is zo enorm, dat is simpelweg niet te testen. En dan is het inderdaad mogelijk dat bepaalde combi's een probleem opleveren.
Beta Test had dit opgelost.. dit is gewoon Knudde.. geen excuus is mogelijk...

echt bijna iedereen op de pc heeft er last van.. dus dit had echt wel omhoog gekomen bij testen..
Beta Test had dit opgelost.. dit is gewoon Knudde.. geen excuus is mogelijk...

echt bijna iedereen op de pc heeft er last van.. dus dit had echt wel omhoog gekomen bij testen..
Het is gewoon een kwestie met wat voor systemen er getest is. Niet álles is te overzien en daarbij hebben PC-gamers verschillende systemen, varierend van high-end naar mid-end en low-end... Dus tja... ;) Ben het dus deels met je eens dat een beta test het op had kunnen lossen. Want ook aan deelnames voor een beta test kun je natuurlijk eisen stellen... En wat zegt de beta test dan nog? ;)

Al zou het inmiddels met een oude engine zoals gebruikt in CoD:BO niet meer mogen.

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 11 november 2010 12:44]

Dat bedoel ik idd, ze hebben nu al 3 games op bijna dezelfde engine uitgebracht en nu opeens gaat het niet goed. Tja ik weet het niet hoor, ben niet een netwerk expert maar als me cpu volgeladen word lijkt me dat weinig met het netwerk of servers te maken hebben?
Dat bedoel ik idd, ze hebben nu al 3 games op bijna dezelfde engine uitgebracht en nu opeens gaat het niet goed. Tja ik weet het niet hoor, ben niet een netwerk expert maar als me cpu volgeladen word lijkt me dat weinig met het netwerk of servers te maken hebben?
Het zijn er inmiddels zelfs 4: CoD:MW, CoD:WaW, CoD:MW2 en dan nu CoD:BO.
Dat zeg ik, een aantal zaken het mogelijk wel getest kunnen worden. Echter, daar moet dan wel tijd en geld voor gereserveerd worden en wat dat betreft is testen bij veel bedrijven nog steeds een ondergeschoven kindje.
Een degelijke test fase zou betere eerste stap zijn geweest.
No offence, maar weet jij hoe de testperiode is geweest?
Ik kan me niet voorstellen dat deze problemen met een degelijke test procedure niet aan het licht ware gekomen.
Waarom niet? Als het bijvoorbeeld allemaal i7 PC's zijn geweest, kan het maar zo zijn dat iemand met een minder sterk systeem er wel last van heeft.

Dus hoe degelijk je test(periode) ook is, je kunt niet álles overzien.
[...]
No offence, maar weet jij hoe de testperiode is geweest?
[...]
Waarom niet? Als het bijvoorbeeld allemaal i7 PC's zijn geweest, kan het maar zo zijn dat iemand met een minder sterk systeem er wel last van heeft.

Dus hoe degelijk je test(periode) ook is, je kunt niet álles overzien.
Dat ligt eraan, als de system requirements ook processoren aanbevelen die minder zijn dan i7 processoren, dan horen zij dat gewoon te testen, en indien nodig de requirements omhoog gooien.

Beetje flauwekul opmerking dus. Je moet een spel fatsoenlijk kunnen spelen met een systeem die de requirements aangeven. Zo niet dan zijn de requirements misleidend.
Dat ligt eraan, als de system requirements ook processoren aanbevelen die minder zijn dan i7 processoren, dan horen zij dat gewoon te testen, en indien nodig de requirements omhoog gooien.
Dan horen zij daar niet mee te testen, dan hebben zij daar op getest. Maar dan nog zit je met de grafische instellingen, hoe stonden deze toen? ;)
Beetje flauwekul opmerking dus. Je moet een spel fatsoenlijk kunnen spelen met een systeem die de requirements aangeven. Zo niet dan zijn de requirements misleidend. Ik ben het overigens wel met je eens dat de testperiode te denken zet, maar om de game daar op af te branden vind ik gewoon jammer. (Al ben ik niet (meer) van de CoD-serie, sinds MW2 is de serie vernaggeld imo)
Waarom zou het flauwekul zijn? Als ik een PC heb, die aan de minimum requirements voldoet, wil dat niet zeggen dat je de game met alle grafische pracht en praal kan draaien. Doe je dat wel, dan smeek je er gewoon om. Maar goed, ik had het nu niet over het grafische gedeelte an sich, waar jij het nu wel op uitdraait. Ik heb het over de game in zijn algemeen, dus ook de vermeende netwerk lag en zo.
Niet geheel mee eens.
Men moet in 1 jaar tijd een nieuwe game uitbrengen, en er is een complete studio ontslagen.

Ik denk dat het heel verstandig is om te erkennen dat er bugs zijn en men bereidwillig is deze te verhelpen. Men benadert het positief, zowel de gamers als de uitgever en ontwikkelaar.

Positief blijven ;)

Overigens grappig om te lezen wat er op het steam forum geplaatst is: alle grafische mogelijkheden laag zetten voor een goede performance.

[Reactie gewijzigd door pancake82 op 12 november 2010 11:11]

Vroeger werden grote releases veel minder geplaagd door bugs dan tegenwoordig. Tegenwoordig gaan er echter miljarden om in deze business. Je zou verwachten dat de ontwikkelaars daardoor ook meer geld zouden hebben om een kwalitatief beter product neer te zetten.

Het is ronduit schandalig dat de grootste entertainment release aller tijden(groter nog dan MW2) zo geplaagd wordt door een gebrek aan kwaliteit. Er gaat aan deze game immers weer honderden miljoenen winst gemaakt worden.
Vroeger werden grote releases veel minder geplaagd door bugs dan tegenwoordig. Tegenwoordig gaan er echter miljarden om in deze business. Je zou verwachten dat de ontwikkelaars daardoor ook meer geld zouden hebben om een kwalitatief beter product neer te zetten.

Het is ronduit schandalig dat de grootste entertainment release aller tijden(groter nog dan MW2) zo geplaagd wordt door een gebrek aan kwaliteit. Er gaat aan deze game immers weer honderden miljoenen winst gemaakt worden.
Het is voor (grote) bedrijven tegenwoordig dan ook gebruikelijker meer te letten op de winst, dan op de te leveren kwaliteit.
oproep tot het rapporteren van bugs is in ieder geval een mooie eerste stap
Dat is vooral een makkelijke stap, en het minste wat je kan verwachten.

Het komt er wel op neer dat betalende klanten 'mogen' meehelpen bij het oplossen van problemen met een product waarvoor ze al hebben betaald.
Dat neemt niet weg dat ze in mijn ogen heel hard falen.
Je betaald wel 60 euro voor de game hoor.
Dan verwacht ik wel kwalitatief een iets betere game. De bugs (dat zijn er echt heel veel en de lagg is ook heel erg) moeten gewooon zo snel mogelijk gepatched worden.

Het was een stuk beter geweest als ze voor de release zelf intern de game hadden getest, en anders een beta-testgroep had kunnen vragen om de game online te testen.

Dat ze de problemen oplossen, vind ik eigenlijk niet meer dan logisch omdat je er dik voor betaald.
Kijk 'wat bugs' ok, maar dit is wel een situatie die ik als 'zeer triest' zou bestempelen..

*disclaimer: just my 2 cents :P*

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 11 november 2010 19:47]

oproep tot het rapporteren van bugs is in ieder geval een mooie eerste stap
Exact. Hoe meer mensen bugs rapporteren hoe meer informatie er is voor de developers om de bugs te lijf te gaan.
Helemaal mee eens, zeker is het vervelend. Ik denk dat ze met man en macht nu achter de schermen werken aan een oplossing, anders verliezen ze gezicht.

Nu is het alleen hopen dat ze snel komen met die oplossing.
Ja maar het feit dat ze zijn vergeten de DirectX bij de setup te implementeren is wel een HARDE faal, want dat veroorzaakt 55% van de problemen tot nu toe.

Ik had het zelfde probleem, ging gewoon even naar de DVD:/resources/directx/dxsetup.exe

amen.
Ja maar het feit dat ze zijn vergeten de DirectX bij de setup te implementeren is wel een HARDE faal, want dat veroorzaakt 55% van de problemen tot nu toe.
Toen ik de game gisteren installeerde, kreeg ik gewoon een vraag, waarin optionele installaties mee gedaan kunnen worden. Een daarvan is DirectX, de andere is VC++ 2005 SP1... Het was dus een kwestie van aanvinken geweest. Een ander dus de schuldgeven van jouw leeskunsten vind ik dan ook wat krom.

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 11 november 2010 17:09]

Helemaal mee eens, zeker is het vervelend. Ik denk dat ze met man en macht nu achter de schermen werken aan een oplossing, anders verliezen ze gezicht.
Als ik kijk naar de ondersteuning van Activision / Infinity Ward van Modern Warfare 2 verwacht ik weinig van de support voor de PC-versie. Snel cashen is (imo) het motto van Activision, getuige het feit van het gebruik van een oude engine, die al gebruikt word sinds CoD:MW1.
Ben ik blij dat ik hem nog niet gekocht heb, nog even wachtten dus :D

Ik las inderdaad al dat de lag problemen grotendeels opgelost konden worden!

Dit lag aan steam en niet aan cod zelf.
de pc-versie startte in ieder geval ultrabelabberd. Echt heel veel mensen kampen met een onspeelbaar spel zo erg is het. Hier draaide ik modern warfare 2 alles superultramega high no problem maar black ops draait 800 x 600 ultralow nog niet eens soepel.. Dat is geen bug, dat is gewoon niet testen :p
Een slippertje van Activision zullen we het maar noemen.
Neemt niet weg dat zulke bugs en vertragingen bij een release van zo'n spel niet mogen voorkomen. Ik neem aan dat er erg veel wordt getest voordat dit wordt gereleased aangezien dit hèt spel zou moeten worden.
Je kan niet testen met 100.000 spelers. De enige manier om dat te testen is het spel uit brengen.

Het lijkt er op dat het lag probleem aan de drukte op Steam ligt.

Overigens moet ik zeggen dat ik zelf niet echt problemen heb. Soms een hikje tijdens MP, meer niet. Kan ook zijn omdat mijn systeem wat bovengemiddeld is :?

Treyarch heeft al aangegeven bezig te zijn met een patch. En dit was ook wel te verwachten. MW2 moest ook snel na uitkomen gepatched worden voor wat dingen.
Sorry hoor, maar wanneer een spel de CPU voornamelijk belast en nauwelijks de GPU aanspreekt, dat kan je zelf al zien als je intern beta test. Dit laat trouwens ook zien dat de programmering te wensen over laat en het spel inderdaag gerushed is. Dit is gewoon een zwak arguement om een redelijk grote fout goed te praten.

Dit bewijst maar weer eens hoe erg een hype kan zijn, zelfs op tweakers waar dit spel ronduit geroemd word met een 9.5 (kijk voor de grap maar eens op metacritic, de (betaalde) reviewers geven dit spel een dikke 9, maar de user score ligt rond de 4, zegt wel genoeg denk ik).

Dit soort fouten mogen gewoon niet in een spel zitten bij release. Nu begrijp ik wel dat er altijd wat schoonheids foutjes en misschien rare/zeldzame bugs in een spel kunnen zitten, maar niets gamebrekends. Dit daarin tegen, wat een spel nauwelijks tot niet speelbaar maken, zelfs op nieuwe highend systemen is gewoon een hele grove fout.

[Edit]Na nog eens gekeken te hebben op Metacritic, staat de User score nu op een 4.3 Heerlijk :)

[Reactie gewijzigd door Nazanir op 11 november 2010 11:36]

Dat komt vooral doordat de pc versie niet gereviewed word maar de xbox of ps3 versie, daar heb je geen of weinig problemen. Verder zijn pc's sneller onderhevig aan bugs doordat er voor elke mogelijke setup mits boven de minimum specs, het zou moeten kunnen draaien en er veel meer variabelen bij komen kijken: dx versies, drivers van je gpu, van je mobo, geluidskaart, netwerkdrivers, windows versie en verschillende routers ed.
Echter is dit een engine die al jaren gebruikt wordt en daarom vind ik het ook raar dat in deze versie opeens een dikke cpu bug naar voren komt?
het lag probleem ligt echt niet aan de "drukte op steam" hoor, als jij in een server zit heeft dit verder niks meer met de verbinding van steam te maken, maar alleen nog maar met de serverhoster en het spel zelf.
Tuurlijk, en drukte op de weg er naartoe heeft er niets mee te maken :z

edit @ hieronder; Ok, thanks

[Reactie gewijzigd door Ragnar9999 op 11 november 2010 15:41]

Wat overigens ook niet via steam gaat :), start maar eens een download en je zult zien dat jegewoon bijna het maximale uit je lijn trekt via Steam, nee aan Steam ligt het niet :)
Tuurlijk, en drukte op de weg er naartoe heeft er niets mee te maken :z
Als jij echt denkt dat je steam verbinding iets is dat tussen jou en een server ligt waar je op speelt, heb je zo weinig verstand van Steam dat je misschien gewoon je mening voor je moet houden :z

Steam wordt gebruikt voor de distributie van de game, en de servers staan daarmee in verbinding voor VAC updats en code updates, evenals de clients, die zich aanmelden in Steam en daar eventuele updates vandaan halen. De verbinding van client naar server gaat geheel steamloos. Dit is geen nieuw iets ofzo, Counter-Strike en alle andere Half-Life derivaten draaien al jaren op Steam zonder al deze stomme problemen. Alleen Activision heeft problemen met Steam, die andere hodnerden uitgevers niet. Dan zou ik gewoon het probleem even zoeken in de games van Activision.
Het lijkt er op dat het lag probleem aan de drukte op Steam ligt.
Als het echt aan de drukte op Steam lag, hadden mensen die BO niet hebben er ook last van. Ik ben een van die mensen - Yeah, really, er zijn ook mensen die nog geen BO hebben gekocht - en ik heb nergens last van.
Ik heb geen BO, maar wel Civ 5 (dus ook over steam en overigens ook buggy als de pest, daar is BO nog niets bij) en ineens konden we gisteravond niet meer multiplayen. Niet met elkaar en ook niet met onbekenden die zoals het er naar uit zag hetzelfde probleem hadden. We konden games opzetten maar niet in de lobby komen.
Net toen BO gereleased werdt.
Toeval? Zeg het zelf maar. Ik noem het een single point of failure. Feit is dat steam problemen er al eerder voor gezorgd heeft dat games niet wilden starten, en dat Civ5 een steam check doet voor multiplayer.
Als je het mij vraagt is steam overbelast en Civ5 is echt de laaste game geweest die ik koop die afhankelijk is van steam (en BO komt dus ook niet op het verlanglijstje).
Ja dat is ook zoiets, je moet steam gebruiken... Nou ben ik wel bekend met steam maar ik vind het nou niet echt de beste manier om games te spelen voor mijzelf dan.
Het klinkt trouwens steeds meer dat de problemen ook deels bij steam liggen, vanavond maar eens die tweaks uitproberen.
Ik vind het jammer dat er zoveel problemen zijn, gelukkig kun je zelf het 1 en ander tweaken om toch nog te kunnen spelen.
Mede door op forums rond te struinen loop je tegen dezelfde problemen op bij andere mensen.

Gelukkig is iedereen elkaar aan het helpen met tweaken, zo ben ik er zelf achter gekomen dat je je affinity van je PCU moet aanpassen zodat niet de hele CPU word belast maar bijv 2 of 3 cores.

Hopelijk is er snel een patch.
Het blijft een begin fase, maar we moeten ook realistisch zijn dat dit wel heel erg onspeelbaar was.

[Reactie gewijzigd door xenoNn op 11 november 2010 09:56]

Oorzaak van het probleem zou zijn dat het spel de cpu van de pc zwaar belast, maar nauwelijks gebruikmaakt van de gpu.

Dat is zeer te merken. mijn Cpu is niet erg goed.
dus ik ben overgestapt naar een ps3.
Ik heb er ook last van hoor, ik heb een 920 D0 op 4Ghz.

Ik heb ook vaak last van dat de connectie verloren gaat, terwijl de internetverbinding gewoon stabiel is.
Ik heb er geen last van, een i7 920 gewoon op 2.66 ghz, 6gb ram, gtx275.
Mijn broer heeft er wel last van, een i5 760 op 2.8 ghz, 4 gb ram, gtx 460.

Het verschil is dat ik een SSD heb, en mijn broer een gewone sata schijf. Nogthans een snelle Samsung F3 schijf.

Mijn pc is wel al 2 keer compleet vast gelopen tijdens de singleplayer. Toevalling nog bij iemand?

Multiplayer nog niet getest, maar bij MoH en BFBC2 had ik totaal geen last, ook online niet.
Vraag me sowieso af of er nog veel gamepc's overblijven als de developers dit soort games geschikt maken voor muis en tobo op de PS3. Dat is eigenlijk nog steeds het meest gehoorde argument tegen fps op de consoles. Tuurlijk staan de meeste consoles in de woonkamer en de meeste gamepc's op een bureau. Maar een PS3 kan ook net zo goed op een bureau staan, met een wat kleiner full hd scherm.

Wanneer activision CoD geschikt zou maken voor tobo en muis krijg je natuurlijk online oneerlijke concurrentie tussen controller gamers en tobo-muis games. Maar is het zo moeilijk te detecteren wat voor controller iemand gebruikt en deze gamers te scheiden van elkaar?

Ik zal hier vast wel een hoop kwade reacties op krijgen, maar wordt het niet veel makkelijker de game-pc gewoon af te schaffen?
Dat is eigenlijk nog steeds het meest gehoorde argument tegen fps op de consoles
Het meest gehoorde argument van PC-spelers ja, als je FPS op consoles gewend bent dan kun je daar ook prima mee uit de voeten en is het nog net zo leuk als op de PC. Niet iedereen is een dwangneuroot die de gedachte niet kan uitstaan dat een PC speler met een muis en toetsenbord 0.1 seconde sneller kan richten en schieten.

Persoonlijk vind ik FPS-en op de PC helemaal niks, veel te hyper allemaal, dan speel ik liever Killzone 2 op de PS3 of iets dergelijks.
Niet iedereen is een dwangneuroot die de gedachte niet kan uitstaan dat een PC speler met een muis en toetsenbord 0.1 seconde sneller kan richten en schieten.
Het is puur en alleen het verschil in de motivatie die wordt gebruikt, pc gamers willen keuze en flexibiliteit en console gamers zijn content met casual games waar alle keuze en flexibiliteit uit de apparatuur en software zijn weggehaald.

allebei compleet verschillende markten, maar daarom niet minder frusterende voor pc gamers dat die casual mentaliteit de kwaliteit van een typisch pc genre zwaar vervuild en dat alleen maar omdat de gemiddelde groep casual gamers groter is en bereid is premium prijzen voor b-kwaliteit te betalen :S
Volledig mee eens.
wat jij eigenlijk wil zeggen is dat de consoles de pc markt helemaal verneukt door de casual console gamers.

Zoals het er nu naar uitziet zie ik pc gaming ook sterven ze hebben weer een harde klap gekregen met deze grote flop. Het hele competitieve gaming is toch al stilletjes aan aan het sterven omdat er geen deftige games meer uitkomen (laatste competitieve shooter is cod4 :( ). Want geef nu toe op esl spelen we games van wel meer als 10j oud gewoon omdat er geen degelijke games meer komen om competitief te spelen dat imo juist het pc gaming zo leuk en bijzonder maakt .
0,1 seconde sneller kan richten en schieten?

Kom op nou zeg, je weet zelf ook donders goed Dat shooters op de pc veel beter spelen. Waarom jij dat niet merkt is omdat al jou console vriendjes ook allemaal de zelfde handicap hebben.

Muis beweegd veel smoother, veel directer, veel sneller.
Ik zal hier vast wel een hoop kwade reacties op krijgen, maar wordt het niet veel makkelijker de game-pc gewoon af te schaffen?
Het is nog makkelijker helemaal geen games meer te ontwikkelen....
Maarja ontwikkelaars willen gewoon zoveel mogenlijk geld verdienen... gek he

BTW voor mij is tobo muis echt niet de hoofd reden dat ik PC gamer ben.
Het leukste aan de PC vind ik vaak de mogenlijkheid tot modden en de betere graphics
:')
Haal dan een nieuwe CPU...
En mobo en ram geheugen :') Nee denk dat een spel van 50 e dan ietsje goedkoper is ;)
Je vergeet voor t gemak de aanschafkosten van je PS3...
en dat consoles gewoon kut spelen met shooters.. :) pc's blijven toch beter voor FPS
je raakt wel aan consoles gewend hoor, en iedereen speelt met dezelfde handicap dus het valt niet op.
Niet. Consoles ownen voor FPS. Makkelijk heh, je mening als waarheid verkondigen. Dat jij geen shooter op een console kan spelen wil niet zeggen dat pc's er beter voor zijn. Zeg dan op z'n minst dat ze voor JOU beter werken op de pc.
of de hdtv die je moet hebben om hem vol te benutten.
ik gok er maar even op dat "ik ben overgestapt " betekent dat die ps3 al heeft ;) Als die er bij moet worden aangeschaft ja dan wordt het wat minder goedkoop logischerwijze.
Wij kunnen online met de xbox360 ook geen games vinden als we in een party van 3 of meer mensen zitten.
Ik kan ook vrij vaak geen battle joinen, alleen...

Duurt eeuwen voordat ie een lobby joined als ie die überhaupt al joined.
Dan krijg ik vervolgens bij verbinden vaak de melding dat de CoD servers down zijn, dan ga ik naar die link die ze geven om de status te kijken van de servers en daar staat dat alles up & running is.
En ga ik terug in het menu, of wanneer CoD zegt dat de servers down zijn word ik gedisconnect van Xbox Live.

Maar zodra ik eenmaal bezig ben werkt alles prima, kost af en toe alleen wat tijd en moeite wat best vervelend kan zijn als nog even snel een potje wilt spelen.
Dat klinkt meer als een NAT probleem. Voor de beste performance moet hij op 'open' staan. Zelfde probleem komt ook bij Halo voor.
Dat klinkt meer als een NAT probleem. Voor de beste performance moet hij op 'open' staan. Zelfde probleem komt ook bij Halo voor.
Waarschijnlijk geen NAT probleem. Ik heb op de PS3 vergelijkbare problemen (meldingen van CoD servers die down zijn, niet kunnen joinen van lobby) en ik heb geen NAT hier.
Ik heb UPNP in me router aan staan, daar boven op heb ik alle porten die Xbox Live gebruikt open gezet en de Xbox een statisch IP gegeven.

Verder heb ik met Halo nooit problemen gehad, of iedere andere online game.
Toch opvallend dat genoemde bugs niet zijn geconstateerd door T.net in de recente review #kwaliteit. Dat er multiplayer issues zijn, dat zal je bij veel spellen vaak wel houden; of het nou over technische issues gaat zoals lag of cheaters/hacks die op bepaalde platforms voorkomen.

Maar het lijkt me meer dan storend dat de singleplayer zo brak lijkt te zijn, volgens de constateringen van mensen op de forums; het stotteren en haperen zou eigenlijk niet meer moeten voorkomen en het verbaast me dan ook dat de game regelmatig GPU offload doet en daardoor de "inferieure" CPU als processing unit gaat gebruiken.
De review leest: Getest op: Xbox 360, en PlayStation 3 voor 3d

De problemen die hier aangekaart worden komen voor op de PC, dus het is logisch dat hier in de review niet naar verwezen wordt, simpelweg omdat het spel niet op dit platform getest is!
Het laat zich dan ook raden waarom de PC versie niet is gereviewed...
Waarom geld uitgeven aan volledig testen, als je na het uitbrengen van je game een testpanel van letterlijk duizenden mensen krijgt, die je gratis informeren over eventuele bugs?

Ik neem aan dat in een korte periode alle bugs er wel uitgeplozen zijn, waarna een update volgt die alles rechttrekt.

Of deze werkwijze ethisch verantwoord is, daar heb ik m'n twijfels over. Je spendeert je zuurverdiende centen natuurlijk liever aan een product dat "af" is.
Een trouwe community die zelf bijdraagt en mee werkt aan het verbeteren van een product is natuurlijk tof, maar zo gaat dit verhaal natuurlijk zo niet op. Dit product is niet eens/amper speelbaar, miljoenen kopers zitten nu met een spel voorlopig nog niet te bespelen valt. Zo bouw je geen loyale fan-base maar laat een commercieel bedrijf zich van hun slechtste kant zien: ze overhypen een product, laten de doelgroep geloven dat dit de happening van de eeuw is en vervolgens wachten ze op de releasedatum en vanaf dan is het laglaglag en een heel raar spawnsysteem. En dat met een engine die sinds CoD4 gebruikt wordt, opzich niks mis mee: liever een engine die goed wordt onderhouden en blijft worden geüpdatet zoals de Source-engine dan telkens opnieuw het wiel proberen uit te vinden. Maar hoe kan deze opgepoetste engine nou voor zoveel problemen zorgen, lijkt me sterk dat dit tijdens de test-fases al niet duidelijk werd. Er vanuitgaande dat ze dit wisten maar de boel hebben lopen afraffelen en rushen: even goede vrienden; maar als je je gebrekkige producten naar de persen stuurt moet er wel direct gewerkt worden aan een oplossing die kan worden toegepast op de releasedatum zelf.
Omdat je je reputatie sloopt. Blijkbaar zit de directeur er voor de korte termijn.
Het valt me op dat veel tweakers hier reageren met een "ach het is een game, het kan niet bugvrij blabla". Heren (en/of dames), de meesten van jullie hebben net een leuk vermogen neergelegd voor een game die dus blijkbaar absoluut niet naar behoren werkt. Ik heb het spel zelf niet (ik gruwel van CoD1 <, maar de soap eromheen blijft leuk) maar ik zie meerdere keren de woorden "onspeelbaar op" {dikke_pc / console} , lag, instellingen die niet opgeslagen blijven, crashes, enzovoorts enzovoorts.

Natuurlijk kan een developer niet alle bugs eruit halen, maar dit slaat wel door naar de andere kant, het is bijna een wonder dat het spel dus nog speelbaar is als ik dit goed lees. Zoals Pliskin hierboven al aankaart fungeert de consument de laatste jaren als testers, niet een 'echte' testgroep die hiervoor betaalt wordt. Nee, in tegenstelling betaalt de consument nu om de game te testen. Ik kan me voorstellen dat de hoge bazen bij die game studios/uitgevers dus wel mooi even in hun vuistje lachen.

Edit:typo

[Reactie gewijzigd door Forsith op 11 november 2010 12:53]

Wat ik ook niet snap is dat MoH, met te weinig maps, een mp patch na 2 dagen, totaal wordt afgezeken en dan een spel als Cod de hemel in wordt geprezen.
Ik heb hem zelf nu ook al gespeeld en ik ben na alle lag problemen, crashes en freeze's maar terug gegaan naar MoH.
Speelt toch net iets rustiger, en ik neem maar voor lief dat ik dan iets minder kan tweaken en minder opties heb.

Ik vind het jammer dat een game zo gehyped wordt en dat we alles maar voor lief nemen.
De eerste levels van de single player waren ook niet bug vrij. Gisteren even gespeeld. De vijand stond een aantal keer direct naast mijn computer vrienden, waarbij ze elkaar niet aanvielen. Het is wel leuk dat de vijanden zich meer op jou focussen, maar dit zag er zeer amateuristisch uit.
Dit is misschien niet eens een bug: de vijand zal altijd op jou richten wanneer ze je kunnen zien (in veteran mode). Al ben je met 50 man een stelling aan het aanvallen, dan nog zullen alle vijanden zich meteen op jou richten zodra jij uit cover komt. Dat is niet leuk, niet realistisch en vooral een makkelijke manier om het spel moeilijk te maken zonder een goede AI te hoeven programmeren. Dus dat de vijanden niet op je teammates schieten is heel logisch, dat je teammates niet op hen schieten gebeurt af en toe wanneer ze met iets anders bezig zijn (granaat ontwijken, op een andere vijand schieten, iets scripted doen).

[Reactie gewijzigd door Gulif op 11 november 2010 15:25]

Sinds wanneer zijn super slechte programmeurs bugs ? Bij Activision maken ze er een potje van.

Ach ja klootjes volk weet niet beter we noemen het bugs en zeggen ja die zitten overal in (zelfs in je matras). Dan snappen ze het wel, dat dingen zoals Quality Control ook iets is wat je meestal in de credits van een "spel" _ziet_. En dus gewoon een super slechte console port is maar ja zal je dat ook weer terug vinden in reviews ?

Het wordt steeds meer geaccepteerd dat je maar tevreden moet zijn met je aankoop en hopen dat ze met een fix snel komen, zo wordt het voor de software industrie een normaal patroon al sinds windows 95 krijgen we deze onzin voorgeschoteld.
Een bug is de meeste gevallen toch een gevolg van slechte programming? Doordat er iets niet helemaal goed is, ontstaat er een probleem met een of ander en doet de game niet zoals het behoort te doen.

Ik ben niet tevreden met de aankoop maar ik geef ze wel een kans de boel snel op orde te krijgen. Beetje ruimte geven voor een dergelijke launch is dan wel weer zo logisch imho.
Mensen die de game nu al weer terugbrengen zijn gewoon niet slim bezig.
1 2 3 ... 12

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Microsoft Windows 10 Pro NL

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True