Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 28, views: 13.764 •

Volgens onderzoek van Pew Research Center gebruiken maar weinig mensen locatieafhankelijke diensten zoals Foursquare en Gowalla. Op een doorsneedag gebruikt gemiddeld 1 procent van de Amerikanen een dergelijke dienst.

In totaal heeft slechts 4 procent van alle volwassen Amerikaanse internetgebruikers een location based service in gebruik, zo blijkt uit het onderzoek van de Amerikaanse denktank Pew Research Center. Daarnaast blijkt dat twee keer zoveel mannen dan vrouwen van dergelijke diensten gebruikmaken. Van de mensen die het internet op hun telefoon gebruiken, is 7 procent gebruiker van een locatieafhankelijke dienst. Ook de groep mensen die lid zijn van sociale-netwerksites zoals Twitter en Facebook kent een hoger percentage gebruikers van locatieafhankelijke diensten. De leeftijdsgroep van 18 tot 29 jaar is het meest bij diensten als Foursquare en Gowalla vertegenwoordigd.

Aan The New York Times laat Kathryn Zickuhr, de schrijver van het rapport, weten dat sociale-netwerksite Facebook ervoor kan zorgen dat locatieafhankelijke diensten populairder worden. Facebook heeft ongeveer 500 miljoen gebruikers en introduceerde onlangs Places, waarmee Facebook-gebruikers op een locatie kunnen 'inchecken' en deze locatie aan vrienden kunnen doorgeven.

Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van het Internet & American Life Project van de in Washington gevestigde denktank waarmee de organisatie de impact van het internet op het sociale leven wil meten. Voor het onderzoek werden tussen 9 augustus en 13 september 3001 Amerikanen van 18 jaar en ouder ondervraagd.

Met locatieafhankelijke diensten als Foursquare en Gowalla is het mogelijk om locaties met vrienden te delen. Dit kan via websites, maar vaak ook via smartphone-applicaties waarmee gebruikers hun huidige locatie kunnen doorgeven.

Reacties (28)

Websites en community's, subonderdeel voor nieuws op Tweakers, past het prima in. De doelgroep van Tweakers is een stuk breder dan enkel HTML en CMS, marketing is een groot deel van internet en zeer belangrijk bij het ontwikkelen van websites en webapplicaties. Dat jij het niet interessant vind kan, maar genoeg Tweakers die het wel interessant vinden en er professioneel mee in aanraking komen.
In het begin was Internet ook niet populair...het duurt gewoon even een aantal jaar.
Locatie-gebaseerde diensten zijn zeker wel handig in een vreemde stad bv: waar vind ik een pinautomaat; waar is de dichtstbijzijnde bushalte; oplaadpunt voor de OV-chip; etc.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 4 november 2010 14:28]

Hangt er vanaf hoe hoog het minority report gehalte word.
http://www.youtube.com/watch?v=oBaiKsYUdvg
Dat is ook af te vangen door een navigatiesysteem.
Tegenwoordig moet je je overal voor aanmelden, profielen aanmaken en weetikwatnietmeer.
Iedereen moet maar vanalles van je weten om reclame op maat te kunnen bieden en andere ongein
Iedereen moet maar vanalles van je weten om reclame op maat te kunnen bieden
Dat is toch logisch? Anders is het niet op maat. Liever ook op basis van (inaccurate) gegevens die je zelf aanlevert dan op iets wat ze op andere wijze afleiden.
Neemt niet weg dat ik me ook erger aan de verzameldwang van sommigen.
Denk dat ze meer de "diensten" bedoelen waar je "in kan checken".
Oftewel:
laten zien aan de wereld waar jij bent.

Er is een vette party aan de gang en jij check je daar via een app. op je mobiel in en vraagt of vrienden er ook heen komen....

Je zit te po*pen en verteld dat je op de Dixie van de lokale bouwplaats zit.....

Heb me altijd afgevraagd of zulk soort diensten bestaansrecht hebben.

[Reactie gewijzigd door Freemann op 4 november 2010 14:47]

Ik denk het niet. Foursquare achtige diensten zijn inderdaad locatie afhankelijke diensten, maar andersom geldt dat niet. Een hond is een dier, maar een dier is geen hond. Bij locatie gebaseerde diensten zijn diensten die locatie als input hebben. Dat kan voor inchecken zijn, maar ook voor leuke restaurantjes in de buurt. Thuisbezorgd.nl waar je geen postcode meer in hoeft te tikken, een googlesearch op macdonalds die het restaurant om de hoek hoger in de resultaten terug laat komen of flitsmeldingen.
Daar heb je helemaal gelijk in. niet voor alle location based services hoef je in te checken. Zo is de amerikaanse operators voor E911 Phase II verplicht door te geven waar je vandaan je 911 belt.

Nou gaat dit raport alleen over "geosocial" location based services waar je aan je vrienden laat zien waar je bent.

zelf gebruik ik Google Latitude om mijn locatie te delen met een paar vrienden, zodat ze weten waar ik zit en ik er rekening mee houden of ze aan het werk zijn of niet. Niet zo handig als je gesteld bent op je privacy.
Ik denk dat je het toch niet kan vergelijken met het succes van het internet. Ik ben nooit gestopt met het internet te gebruiken maar ben wel gestopt met locatieafhankelijke diensten.

Ik voel me gewoon niet veilig met een service die steeds mijn locatie bekend maakt.
Het heeft er ook heel erg mee te maken dat het gewoon nog behoorlijk slecht functioneerd op dit moment. De hele dag GPS aan laten staan kost enorm veel batterij en werkt niet indoor en gsm mast gebaseerde lokatie diensten werken vaak niet of zijn te onnauwkeurig.
Iedereen hoeft natuurlijk ook niet te zien waar je bent. Tenminste dat is mijn idee. Privacy is ook wel lekker.
"Waarom nam je je telefoon niet op? Je was gewoon thuis!"
Een beetje onbereikbaar zijn is wel goed.
Ik wil niet dat iedereen me altijd en overal kan storen. Ik heb mijn eigen leven, leef jij het jouwe maar...

Je wordt tegenwoordig er al op afgerekend als je de telefoon niet opneemt. Het is wel een keer goed. Ik krijg visioenen van de Borg uit Star Trek

[Reactie gewijzigd door sjeses op 4 november 2010 14:30]

mee eens

ik heb tegenwoord (ja, echt - ik moet met de tijd mee gaan weet je) een vaste telefoon waarop je kan zien wie je belt.. Heel handig want anonieme nummer neem ik niet meer op en als het mn schoonmoeder het is kan ik ook gewoon niet opnemen of tegen mij ega zeggen "schat, neem jij de telefoon even op".

Ook zo met steam/skype/msn/xfire. Als je ze op away/busy/dnd zet benaderen ze je toch dus mag ik (mogen we) dat ook gewoon negeren en opnemen/beantwoorden wanneer we daar zit in/tijd voor hebben...
Je wordt tegenwoordig er al op afgerekend als je de telefoon niet opneemt.
Oh, dat soort gedrag leren ze bij mij in de regel heel snel af hoor. Kwestie van haarfijn uitleggen dat ik thuis van m'n rust wil genieten, en dat het mijn goed recht is m'n telefoon te negeren.

Mijn tijd = mijn tijd.
Is natuurlijk voor het dievengilde ook wel makkelijk om je in de gaten te houden. Als je niet thuis bent volgens je twitter/hyves/etc. account kunnen ze lekker hun gang gaan en je hele huis leeghalen.
Ik denk dat veel dieven sowieso wel snappen dat ik er ongeveer tussen 9 en 5 niet ben.
"Waarom nam je je telefoon niet op? Je was gewoon thuis!"
Nee, mijn telefoon was thuis, maar ik niet. ;)
1 procent van het aantal Amerikanen is nog best veel! Ik denk dat het vanzelf groeit naarmate er meer diensten verschijnen. Pas dan zien mensen er echt nut in lijkt me. Nu is het meer voor de early adopters.
Ik dacht precies hetzelfde.

Als je van 1% van de Amerikanen een euro zou krijgen, dan heb je meer dan 30 miljoen 3 miljoen euro. Echt geen slechte markt, hoor.

(bron populatie VS: Wikipedia)

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 5 november 2010 01:10]

Zijn er dan 3 miljard Amerikanen ineens?
@Hierodamus

Bedankt voor de correctie. Nulletje te veel inderdaad. Ik vind het nog steeds een lekker bedrag!
Ik had het hier net over op mijn stage. Dit komt ook deels doordat GPS op een mobiel geen goede combinatie is. Locatiegebonden diensten en GPS op telefoons zijn allemaal nog in de beginfase. Ik denk dat het later heel groot gaat worden maar dan moet je wel zonder zorgen de hele dag GPS aan kunnen laten staan zonder dat het je batterij naar je grootje helpt.
een telefoon kan dit ook wel redelijk goed zonder gps.
gewoon via de masten die hij ziet.
Dat is voor veel van die locatie gebonden services al prima te doen.
Mastbepalen heeft een onnauwkeurigheid van ongeveer 500 meter. Bij zaken zoals Layar en Foursquare heb je er NIETS aan. Zelfs GPS is in veel gevallen te onnauwkeurig om leuke games of tours te maken.
In steden kun je prima zonder GPS, vele hotspots zijn al gemapped naar locaties.
Dus binnen nu en 5 jaar is het echt geen probleem om in dicht bevolkte gebieden zonder GPS je locatie te bepalen.
mja ik kende het nog niet direct dus ff opgezocht...
als we daarmee gaan beginnen zijn we altijd en overal te volgen... niet bereikbaar maar te volgen... en als we dan idd inzien dat dievenbendes deze info nuttig kunnen gebruiken dan snap ik buiten "het vernieuwend concept" niet goed welk nut deze dingen hebben....
buiten dan het braggingright geven van "ik was daar" en "ja da kan wel zijn maar ik was ginter, nehneh"

ik zal deze toepassing dus ook niet snel gaan gebruiken :/
Dat locatiebased apps nog niet veel gebruikt worden komt dat niet omdat er nog maar heel weinig voordeel mee te behalen is? Bij Selexyz krijg je korting als je tien keer incheckt.
Met meer acties en met name kortingen wordt het interessant misschien om het daadwerkelijk te doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013