Hoofdcategorieën
Device Settings

'Eerste Chrome OS-smartbooks komen deze maand'

Door Olaf van Miltenburg, dinsdag 2 november 2010 10:17
Submitter: jmderonde, views: 19.415

Google gaat in november naar verluidt een eigen smartbook met Chrome OS uitbrengen. Op zijn vroegst in december komen andere fabrikanten als Acer en HP met kleine notebooks die met het Chrome-besturingssysteem zijn uitgerust.

Google zou bij zijn smartbook eenzelfde strategie hanteren als bij de Nexus One. Het bedrijf zou een model onder eigen naam uitbrengen om de mogelijkheden te laten zien en de markt warm te maken. Het eerste Chrome OS-apparaat zou een smartbook zijn, aangezien dit met een arm-processor zou worden uitgerust. Smartbooks bieden over het algemeen een langere accuduur en zijn ook vaak kleiner en dunner. Netbooks bevatten traditioneel Atom-processors van Intel. Overigens spraken eerdere berichten over een Google-tablet met Chrome OS.

Na de release van Googles Chrome OS-model volgen Acer en HP, schrijft Digitimes, maar deze partijen zouden eerst de kat uit de boom willen kijken en op zijn vroegst in december hun kleine notebooks gaan introduceren. Asus neemt volgens de Taiwanese site een afwachtende houding aan en heeft nog geen release van modellen gepland.

Na de aankondiging van Chrome OS vorig jaar, werd reikhalzend naar de komst van Google op de markt voor besturingssystemen uitgekeken. De verwachtingen werden getemperd toen bleek dat Chrome OS een uitgekleed OS voor kleine notebooks en een variant op de Chrome-browser was. Ook lijkt de populariteit van netbooks tanende en hebben smartbooks de belofte nog niet waar kunnen maken, terwijl tablets juist aan populariteit lijken te winnen. De Chrome-browser is echter wel aan een opmars bezig en er lijkt ook ruimte te zijn voor een snelstartend OS voor smartbooks en netbooks.

Volgende 10:40 India gaat BlackBerry-diensten niet blokkeren
Vorige 09:57 KPN en Vodafone gaan iPhone 4 eind november verkopen
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Wanneer kan ik een Google-auto kopen?
Eentje die weet waar ik naar toe moet voordat ik het weet.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op dinsdag 2 november 2010 10:20]


Ik heb ze al zien rijden. Met zo'n groot ding op het dak. :+

Ik ook. Maar het was een Opel, dus ik dacht: laat maar. :+

Door een onbekende feature in de gebruikte software is die gedachte vastgelegd.

hoop wel dan dat hij komt met android en ook dan market zo dat ik de ruiter wisser app kan kopen om door de regen heen te gaan :P

Maar nu ff serieus is er ook een specifieke datum bij of is het maar afwachten.
Ik bedoel chrome OS laptop niet de auto :P

Anyway anders download je gewoon Chrome OS en install je het zelf in je eigen virtual maschine en dan later naar je laptop :)

Als die ook goedkoper, sneller en strakker is dan de concurrentie (zoals bij zo vele Google-producten), wil ik zo wel eentje.

Ben benieuwd. Hierdoor wacht ik nog steeds met een netbook


Nice logo, je leest "Flaw" ipv "Flow" :+

Wat stelt dit nou voor? Er wordt nergens verwezen naar Google op die site...

Maar je kan op deze manier wel Chrome OS uitproberen op je netbook.

Ben benieuwd, heb hier eigenlijk nog helemaal niets van gelezen :)
Maar als het net zo snel/goed werkt als Android weet ik zeker dat dit aan gaat slaan!

Ik kijk in ieder geval uit naar het eerste stukje/plaatje van de hardware.

Is er iets van bekend qua specs? (schermgrootte, cpu etc)
Smartbooks bieden over het algemeen een langere accuduur en zijn ook vaak kleiner en dunner.
een soort thin and light dus?

Een smartbook combineert eigenschappen van een SMARTphone en netBOOK met elkaar.

''Smartbooks deliver features including always on, all-day battery life, 3G and/or WiFi connectivity and GPS (all typically found in smartphones) in a laptop or tablet-style body with a screen size of 5 to 10 inches and a physical or soft touch screen keyboard."

Dat zijn dus functies die je over het algemeen niet ziet op thin and lights en netbooks.

Bron:

http://en.wikipedia.org/wiki/Smartbook

[Reactie gewijzigd door Trishul op dinsdag 2 november 2010 10:27]


Tijdens een van de beurzen werd gesproken over verplichte eisen die Google stelt aan netbooks waar Chrome OS op komt. Opvallend was toen dat de netbooks waar Chrome OS op komt een SSD moeten hebben. Verder zal het besturingssysteem in het begin alleen op Atom processoren of ARM processoren ondersteund worden.

EDIT: geupdate info na Google zoektocht (hint: Engelse Wikipedia)

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op dinsdag 2 november 2010 10:32]


Opvallend was toen dat de netbooks waar Chrome OS op komt een SSD moeten hebben
Dat is toch vrij logisch als je een instant on belevenis wil creeren? Aangezien Chrome OS primair dient om Chrome browser te draaien (de rest gaat online). kan het een heel kleine SSD zijn (8GB?) dus het hoeft het appraat niet heel duur te maken.

[...]

Dat is toch vrij logisch als je een instant on belevenis wil creeren? Aangezien Chrome OS primair dient om Chrome browser te draaien (de rest gaat online). kan het een heel kleine SSD zijn (8GB?) dus het hoeft het appraat niet heel duur te maken.
Wait what? Online?
Hoe doe je dat in gebieden met beperkte of geen GSM signaal?

flink bufferen :9

nee grapje, maar het is true dat Chrome OS nogal flink op internet leunt. Zonder internet is er dus ook weinig te beginnen.

met je chrome OS netbookje onderweg schiet dus niet erg op.

Zorgen dat veel gebruikte webapps via HTML5 de local storage gaan benutten

Er is een offline modus die sync opdrachten in de wachtrij zet.

Tijdens een van de beurzen werd gesproken over verplichte eisen die Google stelt aan netbooks waar Chrome OS op komt. Opvallend was toen dat de netbooks waar Chrome OS op komt een SSD moeten hebben. Verder zal het besturingssysteem in het begin alleen op Atom processoren of ARM processoren ondersteund worden.
Al die windows/linux netbooks die met een gewone hdd worden geleverd zijn dan in vergelijking zo traag als stront door een trechter...mond op mond reclame en reviewers doet de rest.

Ik kan me best voorstellen dat dat een marketing truuc is...

Google heeft het CHrome-OS echt goed verborgen gehouden. Tot de dag van vandaag weten we nog steeds niet hoe het precies uitziet en hoe het voelt. Alleen een presentatie van bijna een jaar geleden geef ons een kleine indruk.

Nou niet helemaal waar, zoek maar eens op Vmware-images...

Joh? Het is anders al enige tijd te downloaden en te testen, zie ook het Chromium OS OS project. (operating system, open source)

Valt wel mee hoor:
http://www.chromium.org/chromium-os
Daar kan je het gewoon downloaden en 'bouwen'. Je moet wel wat kennis hebben om hem aan de gang te krijgen.

Wat me meer verbaasde: Ik was in de veronderstelling dat het nog zwaar Alpha was, ofwel nog lang niet geschikt voor gebruik. Ik had niet verwacht dat er zo snel al een laptop met dit OS op de markt komt.

Een jaar geleden draaide ik het al op m'n netbook: http://chromeos.hexxeh.net/

Misschien moet je eens kijken op de website van Google, want daar is alles over Chrome OS te vinden.

Het is gewoonweg Chrome (browser) waar je programma's in draait. Het enige wat we nog niet gezien/gevoelt hebben is de eigen kernel die Google gaat gebruiken, omdat je nu Chrome OS op een bestaande linux installatie moet zetten (bv Ubuntu).

Het enige wat we nog niet gezien/gevoelt hebben is de eigen kernel die Google gaat gebruiken, omdat je nu Chrome OS op een bestaande linux installatie moet zetten (bv Ubuntu).
Chrome OS zal geen eigen kernel hebben zover ik weet. Het is gewoon gebasseerd op een Linux kernel. En eigenlijk is Chrome OS gewoon een extreem uitgekleede Linux met een enorm gepimpte web-browser.

ik ben zeker benieuwd naar deze smart book, Het voordeel van Chrome OS is natuurlijk wel dat je heel veel zelf kan aanpassen, als we bijvoorbeeld kijken naar Google Apps daar kan je alles naar eigen zin aanpassen en alles o jou manier vormgeven. ik denk dat dit in deze Smartbook met Chrome OS ook wordt doorgevoerd.

btw. soldaatje je hebt over een aantal jaar alles van google dus misschien ook je google auto wel haha :P

Uw bewering dat er veel aan te passen zal zijn klopt niet. Zoek er aub wat informatie over op het Engelse wikipedia zodat u een goed beeld heeft waar u over praat.

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op dinsdag 2 november 2010 10:35]


Sta niet echt te wachten op dat Chrome, heb hem al eens gebruikt maar vond het echt bagger :P
maar goed we shall see, en het nog een keer proberen toch ?


@Bas F:. troll

[Reactie gewijzigd door saL-onE op woensdag 3 november 2010 19:53]


Ik heb met Parrallels Deskop dat Chrome Os geprobeerd maar ik moet zeggen dat ik er niet kappot van ben. het is eigenlijk alleen een browser. En het is de bedoeling dat je dan online apps gebruikt. Dat kan prima werken daar niet van. Het is leuk voor een goedkope laptop maar verder gaat het niet volgens mij.

Is het dan het idee dat je ook niets op je bureaublad kan opslaan? Zovan, die bestaat niet eens?

Alhoewel ik Android fantastisch vind sta ik nou niet echt te springen om Chrome OS. Naast het feit dat ik helemaal fan ben van mijn huidige systeem (Ubuntu) staat vooral het feit dat al je data op de google servers staat mij niet zo aan.
Nou vind ik dat met mijn emails en contacten nog wel ok, maar sommige dingen hou ik gewoon liever voor mijzelf. Misschien ook wel een gevoel wat je langzaamaan kan verliezen, maar voorlopig ben ik nog gewoon erg blij met "eigen opslag"..

Zo van die bestaat niet eens inderdaad, denk je een browser in. Met 'iets fancy-er tabbladen' en dan heb je Chrome-OS.

Ik dacht juist dat de markt voor netbooks een beetje aan in het inzakken was door de komst van tablets?

Google moet gewoon zorgen dat er zo snel mogelijk een concurent is voor de Ipad (chrome OS voor tablets ofzo). Die netbooks zijn leuk maar de vraag ligt volgens mij bij de tablets op dit moment.

Google moet gewoon zorgen dat er zo snel mogelijk een concurent is voor de Ipad (chrome OS voor tablets ofzo). Die netbooks zijn leuk maar de vraag ligt volgens mij bij de tablets op dit moment.
google MOET helemaal niets. Ik ben het er overigens wel mee eens: ik wil meer tablets.
Er is grote vraag naar tablets, maar het wachten is nogsteeds op een fabrikant die een tablet uitbrengt met een OS geschreven voor tablets :)
Alle android tablets die nu uitkomen zijn gewoon een grote smartphone.
Als google nou eens dat chrome os ding aanpast voor tablets, dan zijn ze binnen, want alle andere tablets draaien nog gewoon op een telefoon OS waar ze krampachtig proberen de resolutie boundaries op te heffen :S

Ik dacht juist dat de markt voor netbooks een beetje aan in het inzakken was door de komst van tablets?

Google moet gewoon zorgen dat er zo snel mogelijk een concurent is voor de Ipad (chrome OS voor tablets ofzo). Die netbooks zijn leuk maar de vraag ligt volgens mij bij de tablets op dit moment.
Er is al de Galaxy Tab en d'r komen er nog een handvol aan, maar die draaien allemaal Android, toch zijn ze specwise vaak wel een evenknie van de ipad. Manufacturers wachten volgens mij op android 3.0 om hun tablets te gaan spammen :P
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:40 India gaat BlackBerry-diensten niet blokkeren
Vorige 09:57 KPN en Vodafone gaan iPhone 4 eind november verkopen
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011