Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties, 16.196 views •
Submitter: wow7

De Universiteit Twente volgt vanaf vandaag ongeveer vijftig jongeren die deelnemen aan een onlineproject dat gameverslaving moet tegengaan. De deelnemers moeten door het programma inzicht krijgen in hun eigen gamegedrag.

Het IBR Research Institute for Social Sciences and Technology van de Universiteit Twente voert onderzoek uit onder ongeveer duizend jongeren om inzicht te krijgen in hun gamegedrag. Onderdeel van dit brede onderzoek is het bepalen van demografische, sociaal-cognitieve, psycho-sociale en persoonlijkheidsfactoren die bij problematisch gamegedrag een rol kunnen spelen.

Uit eerder onderzoek van het instituut naar het gamegedrag onder Nederlandse jongeren en volwassenen bleek dat gamen voor het overgrote deel geen of weinig negatieve effecten opleverde, maar dat een kleine groep van 2,7 procent wel problematisch gamegedrag vertoonde. Voornamelijk jongens bleken tot de risicogroep te behoren. Deze minderheid vond het lastig om het gamegedrag onder controle te houden en ook bleek het voor sommigen ten koste te gaan van andere activiteiten.

Bij een nieuw project, waarbij pakweg vijftig jongeren betrokken zijn, onderzoekt de universiteit nu de effecten van een onlinebehandelprogramma. Het gaat om een programma dat is ontwikkeld voor de preventie van alcohol- en cannabisgebruik en dat door de universiteit is aangepast om ook gameverslaving tegen te gaan.

Jongeren zouden door het volgen van de training via het internet inzicht moeten krijgen in hun eigen gamegedrag. Ze moeten hiertoe hun gamegedrag bijhouden in een dagboek en op een moodboard weergeven hoe hun huidige leven zich verhoudt tot een ideale situatie in de toekomst. Ook zouden ze meer controle over hun neiging tot gamen moeten krijgen, onder andere door een balans van de voor- en nadelen op te maken. De termijn van het onderzoek naar de werking van het onlineprogramma is drie jaar en de jongeren worden door een hulpverlener begeleid.

Reacties (80)

Zucht op een enkeling na denk ik dat het wel meevalt, bedoel is alles dan meteen een verslaving als je het in veelvoud uitvoert? wekelijks sporten, buiten rondhangen met je vrienden, elk weekend uitgaan? veel verslavingen zouden we dan houden, owja je familie wekelijks zien is natuurlijk ook een verslaving!.

Overdrijven is zo ook zijn vak, natuurlijk zijn er uitzonderingen bij die er gewoon overdrijven maar dat zie je zoveel terug..

en waarom is bovenstaande niet verslavend? omdat dat wel is geaccepteerd door de mensheid ;)

[Reactie gewijzigd door Scrtz op 1 november 2010 15:56]

Echte (game)verslavingen zorgen ervoor dat iemand niet goed meer functioneert. Wat dat betreft kan de UT het dicht bij huis zoeken, want op de campus zijn voldoende gevallen beschikbaar.
Als je het over de campus hebt, hebben we het dan over game verslaafde of over mensen die een andere prioriteit hebben als dat jij hebt? Want volgens mij is dat meer een geval dat omdat iemand liever gaat gamen dan zuipen dat ineens als een negatief iets wordt gezien, laat ze lekker hun ding doen.

Ook jouw definitie laat een hele hoop ruimte voor interpretatie open, wat het hele probleem is gezien dat er geen harde scheidslijn is. Maar met jouw definitie is in één keer nagenoeg elke topsporter verslaafd (van degene die nog een opleiding hebben heeft het over het algemeen een nadelig effect op zijn functioneren bij die opleiding), moeten we die ook maar helpen met afkicken?


Tuurlijk als iemand 14 uur per dag, dag in dag uit gamed, is hij verslaafd. Maar als hij het prima met zijn studie weet te combineren, en bijvoorbeeld alleen elke avond 4 uur gamed, wat is dan het probleem? Ja hij doet het een hoop, maar waarom is dat minder goed dan elke avond in een kroeg rondhangen? Of iedere avond sporten? Of op de bank hangen?
Je definitie van verslaving kan wel wat werk gebruiken denk ik, want we spreken voor zover ik weet pas van een verslaving als er duidelijk negatieve consequenties aan het veelvuldig vertoonde gedrag hangen, zoals onevenwichtige investering van tijd, geld of gezondheid.
verslaving
zn v verslaving (-en mv) [vərˈslavɪŋ] geestelijke of lichamelijke afhankelijkheid
verslaving aan alcohol
gokverslaving

world of warcraft
world of warcraft
Zijn die 2.7% WoW spelers? 8)7
Je kan net zo goed aan call of duty of fifa of wat dan ook verslaafd worden,
er zijn zoveel mensen die wow prima weten te combineren met school/ werk/vriendin/andere sociale contacten.
Kom je niet vaak tegen ha ha

maar ind andere games kunnen net so verslavend zijn als wow
en ik denk ook niet dat het aan de games ligt maar meer aan de personen die het spelen en he niet kunnen laten rusten om wat anders te doen
Games waarbij een duidelijke winnaar en verliezer is lijken mij een stuk minder verslavend. Als je wint krijg je een shot wat een goed gevoel geeft. Dan heb je motivatie voor nog een potje. Als je een paar potjes verliest is de lol er snel af.
Bij een game zoals WoW is level up gaan of een quest uitspelen een beloning waard. Dan krijg je snel het klassieke ''Na deze quest ga ik echt stoppen!''.

Als je er geen goed gevoel van krijgt lijkt mij er weinig basis voor verslaving.
Daar is de wetenschap het toch niet helemaal mee eens, zie bijvoorbeeld de gokverslaving. Bij winst treedt er wel een piekje op, maar bij verlies meent men dat het de volgende keer echt beter gaat... Oftewel : botweg doorgaan. Het gaat er meer om dat er wel beloningen in zitten, maar het hoeft niet non-stop te zijn. Dat vlakt namelijk af.

Vergeet overigens ook niet dat er bij WoW groepsdruk achter zit, je clan verwacht soms dat je online bent, en ook dat is een probleem, want het gaat dan je leven regelen. Je moet online zijn, anders volgen maatregelen. Vul maar aan wat dan gebeurt als je moet kiezen tussen college of een 'belangrijke' raid.
Verslaving is iets waar je dus niet of moeilijk van af komt. Veel mensen die veel gamen zouden prima zonder kunnen, maar worden vaak ten onrechte als verslaafde aangewezen. Ik vraag me af in hoeverre de huidige test groep echt verslaafd is, of gewoon veel gamed.
Aan de andere kant, er is zeer uitgebreid onderzoek gedaan en deze 50 volgen een online afkick programma, dan zal het wel weer goed ziten denk ik.

Persoonlijk vind ik een online afkickprogramma echt verkeerd, ze zouden mijns inziens beter een echt afkick programma moeten volgen, offline, want nu zitten ze nog steeds achter de computer. Maar daar zal dit onderzoek dan wel weer meer duidelijkheid moeten geven. Ik ben zeer benieuwd.

Wanneer komen de resultaten?
Definitie van verslaving is dat jij of de omgeving er last van moet hebben.

Als dat zo is, dan valt het onder een verslaving.
wat is dat nou weer voor een definitie. Als ik miljardair ben en elke dag een kilo coke door mijn neus snuif dan ben ik ook verslaafd, ondanks dat mijn levensstijl er niet op achteruit hoeft te gaan. Als ik 1x in de maand veel alcohol drink en daarbij gewelddadig word en andere mensen sla dan wil dat niet zeggen dat ik verslaafd ben.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 1 november 2010 16:28]

WiXX heeft het niet helemaal bij het rechte eind. Dit is één van de criteria waarvan je er meerdere moet hebben voor de officiële diagnose "verslaafd" volgens de internationale standaarden (zoek op DSM-IV criteria en "middelenafhankelijkheid" zoals het daar genoemd wordt). Iemand kan dus zonder problemen te hebben in zijn sociale leven / werk wel degelijk verslaafd zijn door aan enkele van de andere criteria te voldoen.

In je voorbeeld hierboven zul je er financieel wellicht geen hinder van ondervinden, maar dat is natuurlijk niet het enige criterium voor verslaving. Problemen van anderen (je partner, je kok, huishoudster, chauffeur, je bedrijf, bijvoorbeeld ten gevolge van grensoverschrijdend gedrag) tellen ook, evenals er niet mee kunnen stoppen, een zekere mate van gewenning, etc.
dat is het punt niet. Als iemand een relaxte gozer is als hij genoeg spul in zijn systeem heeft, wil dat niet zeggen dat hij er niet verslaafd aan kan zijn. Dat staat er los van.
Elke dag een kilo coke, grootste overdrijving die ik ooit gelezen heb :P ik denk niet dat je de volgende dag dan nog leeft :+

Voor mij is een activiteit een verslaving als je andere activiteiten laat zitten om je verslaving te voeden. Een voorbeeld: je hebt afgesproken met vrienden, maar je komt niet opdagen, omdat je nog de quest wilde voltooien.
In dit geval geeft ook gameverslaving ontwenningsverschijnselen.
Veel mensen vergeten dat.
Online "afkickprogramma" kan een meerwaarde hebben, zoals dat nu ook al steeds meer doet bij depressie. De drempel om hulp te zoeken is namelijk veel lager op deze manier. Hierdoor kunnen mensen geholpen worden die anders helemaal geen hulp zouden krijgen.
als het je algemene functioneren beinvloed noem ik het verslaving.
maar goed. tegenwoordig lijkt alles wat je graag doet een verslaving.
mijn hobby's (verslaving) is autorijden en internetten :+ )

on-topic:
2.7 procent toonde wel probleem gedrag...ik denk niet dat het zozeer aan games ligt, maar meer aan probleem gedrag wat ze al jaren bij zich dragen.
iemand die al losse handjes heeft, zou dan niet nog eens aggresiever worden door een spelletje.
Er staat niets in het bericht dat het verband heeft met geweldadige jongeren door gamen. het gaat puur over de verslaving.
Graag iets doen en iets dwangmatig doen zijn twee verschillende dingen. En dingen die je graag doet ga je langer en vaker doen. Bij sommigen schiet het dus zover door dat het inderdaad een verslaving wordt.
Nergens staat er dat gamen automatisch problematisch gedrag is. Het gaat over 2.7pct van de jongeren die hun gedrag niet onder controle hebben, zoals waarschijnlijk ook een percentage een te zwaar uitgaansleven op zich nemen.

Lezen is een kunst.

PS: veel sporters zeggen laconiek dat sporten voor hun een verslaving is. :D

[Reactie gewijzigd door Mijiru op 1 november 2010 16:06]

Frappant hoe hier op t.net het serieuze probleem van gameverslaving altijd weer gebagateliseerd wordt. Het is niet dat omdat jij zo nu en dan een spelletje speelt dat je je aangesproken hoeft te voelen. Maar er zijn mensen die daar écht problemen mee hebben, en dat kun je niet zomaar onder tafels en stoelen schuiven. En nee, dat is heus niet de schuld van de games, en het is ook niet zo dat als je vaak een spelletje speelt dat je al hooked bent, dus dat defensieve gedrag is nergens voor nodig :). Of ben je in denial? ;)

Deze post is niet specifiek aan jou persoonlijk gericht

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 november 2010 16:19]

Ik weet heel goed hoe erg een gameverslaving kan zijn
Een ex van mij heeft me vaak genoeg op het station laten staan en WoW uitzetten als ik er was ho maar

Bedoel als je dat spel zelfs niet voor je vriendin laat staan ben je echt verslaafd |:(
Ik denk dat je verslaafd bent op het moment dat je niet meer kan functioneren zoals voorheen. Als gamen een impact krijgt op je sociale of professionele leven.
Voor sommige gamers IS het gamen hun sociale leven. Verslaafd of verkeerd? Geen idee. Anders dan de maatschappelijk aanvaarde manieren van sociale contacten, dat wel.

Daarbij...
Of je nou gaat sporten, schaken, gamen, of stappen. Het is allemaal een sociale bezigheid, en teveel van iets is nooit goed, zo ook voor games.
Er zijn natuurlijk gradaties. Maar een echte game-verslaving heeft wel degelijk effect op je jou sociale omgeving en hoe je deze behandelt. enkele 50.000 voorbeelden. http://www.wowdetox.com/ Lees hier maar eens 1 of 2 pagina's van dan begrijp je wat ik bedoel. Ik spreek uit persoonlijke ervaring
owja je familie wekelijks zien is natuurlijk ook een verslaving!.
Je familie wekelijk WILLEN zien is pas erg..
Jongeren zouden door het volgen van de training via het internet inzicht moeten krijgen in hun eigen gamegedrag. Ze moeten hiertoe hun gamegedrag bijhouden in een dagboek en op een moodboard weergeven hoe hun huidige leven zich verhoudt tot een ideale situatie in de toekomst.
Hebben zeker aandelen bij X-Fire? ;)

Verder, er zijn altijd verslaving gevoelige mensen, (je word trouwens geboren met een zuurstof verslaving) maar ik merk bij mezelf dat het uit eindelijk toch weer een keer verveeld, en wil je het speel plezier verminderen probeer te achterhalen met welke simpele regels de ontwikkelaar van een spel je bezig houd. Ga naar a, sloop b, ga naar c, ga naar a, sloop a etc. etc.
Herkenbaar. Dat had ik nu met WoW.
Kill 10 boars. Kill 10 bears. Kill 10 panthers, Kill 10 tigers, Kill 10 pirates, Kill 10 bigger pirates, kill 10 even bigger pirates, kill 10 elite pirates, kill 10 boss pirates, advance to TBC, Kill 10 boars. Kill 10 bears. Kill 10 panthers, Kill 10 tigers, Kill 10 pirates, Kill 10 bigger pirates, kill 10 even bigger pirates, kill 10 elite pirates, kill 10 boss pirates, advance to Northrend, Kill 10 boars. Kill 10 bears. Kill 10 panthers, Kill 10 tigers, Kill 10 pirates, Kill 10 bigger pirates, kill 10 even bigger pirates, kill 10 elite pirates, kill 10 boss pirates, advance to cathaclysm?

En uiteindelijk (tenminste in de emu-versie) ben je niets anders dan een mysql-record die met 1 sql-statement geupdate kan worden naar lvl 80.
Je weet ook wel dat dit een ernstige versimpeling is van de werkelijkheid toch? Je banksaldo kan ook met één SQL-statement geupdate worden naar 20 miljoen euro, maar toch zul je een baan hebben/krijgen en hopen dat je veel geld verdient.

Bovendien zul je weinig voldoening uit krijgen als je het gratis krijgt. Het gaat er juist om dat het zoveel moeite kost, het is leuker als je het zelf verdiend hebt.

Daarnaast zit het spel wel wat complexer in elkaar dan dat, zeker als je aan raids begint.
Volgens wikipedia: "Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten. Het gedrag van de persoon is voornamelijk gericht op het verkrijgen en innemen van het middel, of het handelen naar de gewoonte, ten koste van de meeste andere activiteiten. "
meestal heb je met een verslaving ook trillende handen...leuk gamen word het dan :+

on:

Ik ken inderdaad 1 gozer uit me ouwe klas die ook MW2 verslaafd was, weinig contact met vrienden enzo. altijd gamen..

Maar goed je kan het ook positief zien als hobby, want wanneer ben je echt verslaafd?

Ik speel zelf ook bijna elke dag MOH 2010 maar ik voel me niet verslaafd :+
Het gaat hier om de mensen die echt (sociale) onderdelen van hun leven verpesten doordat het gamen al hun tijd opslokt. Stel dat jij je baan kwijtraakt doordat je 's nachts door blijft gamen en daardoor niet meer goed functioneerde. Dan ben je verslaafd. Ik denk dat je best zelf voorbeelden kan bedenken.
Ik denk dat je beter het criterium "niet meer zonder kunnen" kunt gebruiken, aangezien je altijd wel wat beters te doen hebt dan gamen.
Als het spelen van MOH ten koste gaat van de tijd die je normaal in je huiswerk zou steken en daardoor de resultaten op school achteruit gaan dan kun je wel spreken van een verslaving.

Als ik zie op welke manier jij de Nederlandse taal gebruikt terwijl je al 19 jaar oud bent kan dit voor jou best het geval zijn.
Dan heb je nu 95% van de jongelui verslaafd genoemd (die allemaal wel minder tijd in hun huiswerk steken dan ze eigenlijk zouden moeten doen omdat ze liever iets anders doen).
Ow, dus jij bepaald hier even dat school belangrijker is dan MOH? Misschien liggen de prioriteiten van de betreffende persoon wel bij MOH en niet bij school. Dat moet iedereen toch lekker voor zichzelf bepalen?!?! Omgekeerd leidt zijn MOH skill eronder als ie door school niet genoeg kan oefenen, is school dan ineens de verslaving?

Men gaat constant (volkomen onterecht en onbegrijpelijk) uit van een maatschappelijk beeld dat gecreeerd is waar mensen aan moeten voldoen, als iemand afwijkt van dat beeld wordt het meteen als negatief bestempeld. Maar als die persoon zich daarbij lekker voelt is dat toch best?

Je zult altijd een kleine groep hebben die het te bont maakt en wel een verslaving ontwikkeld, maar dat groepje was anders wel ergens anders verslaafd aan geworden (tv kijken o.i.d.). Aan een verslaving liggen meestal hele andere oorzaken ten grondslag dan de verslaving op zich.

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 1 november 2010 20:15]

helemaal mee eens,

als je 19 ben hoef je niet perse op school te zitten!

Maar goed school heeft bij mij wel voorrang op gamen, aangezien in niet tot m'n dood wil gamen, maar ook nog leuke, nuttige dingen wil doen ;)
"Ik heb wel vrienden maar die zie ik eigenlijk, nooit." Quote; mannen van de radio - carnival

Het is pas een verslaving als je niet zonder kan.
Nou als je moet afkicken, dan beginnen de meeste toch wel te trillen :+ . Ik heb dan geen echte verslaving, heb al lange tijd niet echt meer gegamed, school is toch wel belangrijker en tja ik internet dan ook alleen om meer informatie te vergaren voor mijn studie ;) .

Maar als ik 8 uur lang hetzelfde soort zware lichamelijke werk doe dan begin ik ook hetzelfde overal te zien en zelfs te dromen. Elke keer als ik mn ogen dicht doe dan zie ik mn werk voor me. Hetzelfde gebeurt wanneer ik heel lang achter elkaar game. 8-)

Dus ik heb wel enigzins dezelfde effecten die een verslaafde ook heeft, maar goed wat is verslaafd? Sommige mensen sporten ook heel veel en zeggen dat sporten ook voor hen een verslaving is en sporten is gewoon gezond en een verslaving is gewoon slecht.

Maar ik heb toch liever een game verslaving dan een cannabis/alcohol/etc. verslaving, want dat is echt vele malen slechter, zowel economisch als lichamelijk slechter.
Beetje paradoxaal omdat ze op de Universiteit Twente een campusnet hebben waar z'n beetje elke denkbare game op staat en waar je ook met 10 mb/s vanaf kan downloaden, zodat je alle games in een half uurtje binnen hebt. :+
Ik met 25MB/s ! Maar alleen open source software natuurlijk... :P
Dus voldoende mensen om te volgen ;)
Das dan alleen via Wifi via draad moet alles wel veel sneller zijn zoals meeste universiteiten toch ;)
Hier op de campus is het standaard 100Mbps, sommige woningen hebben echter 1Gbps aansluitingen, echter gecapped op 250 Mbps, anders is de uplink zo snel vol:P
Met dat netwerk worden nog wel andere dingen gedaan dan alleen games sharen... :-P

Maar aan de andere kant is het netwerk iets dat oorspronkelijk door de studenten zelf opgericht is, door een studentenbelangenvereniging beheerd wordt, en door de UT uiteindelijk ondersteund werd. Het staat verder redelijk los van het netwerk van de UT zelf.

Zie: http://wiki.student.utwente.nl/nl/wiki.php/SNT

[Reactie gewijzigd door Yakotb op 2 november 2010 00:01]

Jongeren zouden door het volgen van de training via het internet inzicht moeten krijgen in hun eigen gamegedrag.

Zo zitten ze nog meer op de computer...
Waarom wordt dit probleem zo onderschat? Ik ken mensen die echt depressief zijn geworden van hun gameverslaving. Zo kan gamen wel degelijk een grote impact hebben op je geestelijke gesteldheid. Nou hoeft dat niet per se een verslaving te zijn, maar het kan een belangrijk onderdeel zijn van een probleem, in die zin kan je het een verslaving noemen.
Je word niet depressief van puur alleen een gameverslaving, wat een onzin om zoiets te zeggen. Gamen, alcohol, gokken, allemaal verslavingen om de realiteit te ontlopen en niet te worden geconfronteerd met je problemen.
Dat je ook van andere zaken depressief kan worden wil niet zeggen dat je niet depressief kan worden van alleen een gameverslaving.
Ik kan een hele dag rustig gamen en dat doe ik met plezier. Ik ben nu in de wereld van Fallout New Vegas 24/7 ;). Alleen ik ben lang niet game verslaafd. Ik ga rond middennacht op bed en ik ga in een weekend altijd naar mijn ouders (dus zit ik 3 dagen zonder games). Ik vind dat niet erg.
Tenzij je door de weeks eigenlijk zou moeten studeren en dat dit niet gebeurd omdat je de tijd doorbrengt met gamen. Het effect kan zijn dat je sociale contacten daardoor minder worden en dat je depressieve gevoel over je falen in het echte leven uitlokt om je nog meer te storten in de virtuele werelden. Dan kun je best in het weekend bij je ouders zijn, omdat de context daar anders is. Daar verwacht niemand van je dat je bezig bent met studeren, dus de druk om dit te doen is daarmee weg. Daarnaast zit je tussen de sociale contacten, waardoor de eenzaamheid opgeheven wordt. Daarom voel je dan ook geen drang om te gamen, want je voelt je niet depressief.
Ik ben niet verslaafd, ik het het gewoon nodig.
Hangt er ook vanaf wat je verslaafd noemt. Ik zou het ook jammer vinden als ik ff niet kan gamen, maar na een dag of 2 vergeet je het wel. Ben zoiezo veel buiten met vrienden dus ikheb er geen last van.

maar als je zegt dat je het ''nodig'' hebt lijkt me het toch best verslaafd.
volgens mij zijn al die zogenaamde onderzoeken naar gameverslaving niets anders dan een excuus om zelf fulltime te kunnen/mogen gamen haha. Want er zijn al ontelbare zogenaamde onderzoeken geweest nav WoW en ik heb nog nooit geen enkel conclusie of uitslag gezien of gehoord. Misschien een onderzoek naar de onderzoekers van gameverslaving een goed idee? :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True