Slechts drie op de tien internetgebruikers maken regelmatig backups van hun bestanden, zo blijkt uit onderzoek. Vier op de tien doen dit nooit of bijna nooit, hoewel gebruikers wel ongerust zouden zijn over dreigingen op het internet.
Het onderzoek, dat door het CBS is uitgevoerd, wijst uit dat zeven op de acht internetgebruikers zich zorgen maken om dreigingen op het internet.
Desondanks zou slechts 30 procent regelmatig backups maken, tegen vier op de tien internetters die dit zelden tot nooit zeggen te doen. Wel zouden 'vrijwel alle' gebruikers antivirussoftware hebben geïnstalleerd, stelt het CBS.
Gebruikers zijn volgens de onderzoeksinstelling vooral ongerust over het misbruiken van persoonlijke gegevens of privacyschending. Een krappe meerderheid zou ook bezorgd zijn voor fraude en phishing. Grofweg de helft van de internetters is bezorgd over het krijgen van computervirussen of spam.
Dit jaar zou 8 procent van de internetters daadwerkelijk slachtoffer zijn van internetcriminaliteit. 5 procent van de internetters geeft aan te maken hebben gehad met misbruik van privégegevens. Respectievelijk 1 en 2 procent van de gebruikers zou financiële schade hebben ondervonden, bijvoorbeeld door creditcardfraude. Twee derde van de internetters had last van spam; een kwart ondervond hinder van virussen.
Hoewel 41 procent van de internetters bang is dat kinderen ongepaste websites bezoeken of via internet contact krijgen met 'gevaarlijke personen', zou dit in slechts 2 procent van de gevallen daadwerkelijk zijn gebeurd.
Het Meldpunt Internetoplichting, dat circa twee weken geleden van start ging, is een succes. Er zijn inmiddels ruim duizend meldingen binnengekomen van mensen die zeggen te zijn opgelicht via Marktplaats. Bij de meesten ging het om een bedrag van 50 tot 75 euro. Mensen werden opgelicht door geen geld te krijgen na een verkoop of door te betalen voor spullen die niet werden geleverd.
[Reactie gewijzigd door flamingworm op woensdag 27 oktober 2010 20:39]
[Reactie gewijzigd door Carra op woensdag 27 oktober 2010 12:29]
[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op dinsdag 26 oktober 2010 14:12]
Ja, "backup" ja... ;-)(...) maar dan met een vriend (...) eens per maand backuppen en uitwisselen...
[Reactie gewijzigd door Titusvh op woensdag 27 oktober 2010 14:01]
RAID 0.... Dus als net vlak voor jouw wekelijkse backup er iets mis gaat met één van je schijven ben je een week data kwijt.Ik gebruik raid 0 + automatische wekelijkse backup + maandelijkse backup naar een dedicated server
[Reactie gewijzigd door mbb op donderdag 28 oktober 2010 20:05]
Ik wel: Geen kennis van zaken, geen erg van het belang, teveel werk...Ik snap deze mensen die niet backuppen nog steeds niet.
[Reactie gewijzigd door Trasos op dinsdag 26 oktober 2010 13:17]
Nee, RAID 1 is enkel handig in geval van een hardware failure. Gaat je schijf kapot dan heb je de data nog op de mirror staan.Volstaat een RAID-1 setup voor de 'belangrijke data' ook als backup?
Of je zipt en versleutelt je bestanden, noemt het "Debby does Dallas XXX.avi" en zet het op 'n stuk of wat P2P-netwerken. Gegarandeerd dat je het over 10 jaar nog vinden kan.Als je een backup maakt gebruik dan een cloud dienst waar je de data netjes op een externe server plemt en je veel al zelfs de data op een ander continent of in ieder geval in een ander land neer zet.
Duidelijk iemand zonder camera of kinderen, die geen idee heeft van de grootte van digitale foto's de afgelopen paar jaar, bovendien een grenzeloos vertrouwen in commerciële instellingen en een snelle internetverbinding naar die instellingen.Geen backup maken is veel al helemaal niet zo stom het is vaak gewoon helemaal niet nodig. Want zelfs als je de foto's en documenten kwijt zou raken dan is er nog geen man overboord het zijn alleen de herinneringen die je even kwijt bent.
<knip onzin>
Backups voor huis tuin en keuken gebruik zouden niet meer dan een paar GB moeten beslaan alles dat je meer op wilt slaan is over het algemeen overdreven en simpel weg niet nodig.
Foto's op online diensten worden vaak verkleind of anderszins verpest door extra compressie. Daarbij komt dat men vaak niet al zijn foto's online zet.Geen backup maken is veel al helemaal niet zo stom het is vaak gewoon helemaal niet nodig. Want zelfs als je de foto's en documenten kwijt zou raken dan is er nog geen man overboord het zijn alleen de herinneringen die je even kwijt bent. Maar omdat de meeste mensen hun foto's op Flickr zetten dan wel Facebook dan wel een andere online dienst die de foto's host en de video's op youtube knallen worden backups steeds minder belangrijk.
[Reactie gewijzigd door watercoolertje op dinsdag 26 oktober 2010 12:54]
Dat is precies de reden waarom zo weinig mensen een backup maken; Microsoft is er na 20 jaar nog steeds niet in geslaagd een behoorlijke backup-utility in hun OS te bouwen, wat het resultaat is van het OS dat zo onsamenhangend in elkaar steekt dat het amper te backuppen valt. Microsoft dient dus eerst met een nieuw OS op de proppen te komen dat geheel van de grond af aan is opgebouwd en structureel zo logisch in elkaar zit, dat het maken van backups een makkie wordt.Misschien aan Microsoft eens te kijken naar Time Machine. Beter goed gejat dan slecht bedacht.
OS X slaat de backup op in een image file, een zgn. Sparse Image, die met elke willekeurige Mac geopend en gemount kan worden, mits je over het wachtwoord beschikt.En dan nog met regelmaat controleren waarvan een backup is gemaakt, en of die nog te lezen is vanaf een andere machine.
Zijn timemachine backups ook te lezen van Linux of Windows? Of heb je daarvoor perse een bepaalde Mac OSX versie nodigt?
Leg dat m'n ouders maar eens uit.Dus het zit er in, is gemakkelijk te vinden én te bedienen.
[Reactie gewijzigd door mstam op dinsdag 26 oktober 2010 13:26]
Nou, hier heb je de knowledge base van Microsoft. Zal ik even naar m'n ouders sturen indien hun PC het loodje legt, zal ze echt helpen[...]
[...]
Ga gewoon weg mstam. Voor je eigen goed.
[Reactie gewijzigd door Torrentus op dinsdag 26 oktober 2010 18:00]
Dus jou ouders kunnen geen windows backup procedure uitvoeren maar wel een OS opnieuw installeren en een moederbord vervangen.Echt een wezenlijk groot verschil met Windows. Wat nou als je een backup hebt m.b.v. de backup-utility en je moederbord schijdt er mee uit gaat kapot, kun je dan tijdens de installatie van Windows je hele systeem restoren? Nee, en al zeker niet als de hardwareconfiguratie ook maar iets afwijkt.
Onder W7 klik je met de rechter muisknop op een map en selecteer je 'vorige versie', waarna je ook een prima visueel voorbeeld krijgt van de inhoud van de map destijds.En je kunt visueel terug in de tijd kijken, dus letterlijk de folders zien waar de oudere bestanden in staan.
Gezien jij niet op de hoogte bent van het gemak en de functies binnen de huidige versie van Windows 7 vraag ik me af waarom jij in de veronderstelling bent dat W7 de oorzaak is van het lage percentage gebruikers van de backup.Omdat Windows backuppen zo onsamenhangend is en standaarden ver te zoeken zijn, gebruikt haast niemand het.
[Reactie gewijzigd door densoN op dinsdag 26 oktober 2010 13:54]
Jazeker kan dat.Wat nou als je een backup hebt m.b.v. de backup-utility en je moederbord schijdt er mee uit gaat kapot, kun je dan tijdens de installatie van Windows je hele systeem restoren? Nee, en al zeker niet als de hardwareconfiguratie ook maar iets afwijkt.
Windows 7 maakt z'n backups als vhd files, die kun je als virtuele machine opstarten.Wat nou als je een backup hebt m.b.v. de backup-utility en je moederbord schijdt er mee uit gaat kapot, kun je dan tijdens de installatie van Windows je hele systeem restoren?
[Reactie gewijzigd door johanw910 op dinsdag 26 oktober 2010 20:44]
Hmm, misschien ligt het bij de gebruiker? Start; Backup and Restore; Set up Backup. Klaar. Overigens heeft de structuur van een OS bar weinig te maken met back-ups. Als je een image van een schijf kunt maken als back-up is het goed, toch? Drie keer raden wat Windows (overigens al sinds 4 jaar terug) prima kan.Microsoft is er na 20 jaar nog steeds niet in geslaagd een behoorlijke backup-utility in hun OS te bouwen, wat het resultaat is van het OS dat zo onsamenhangend in elkaar steekt dat het amper te backuppen valt.
Waarom zou je elke keer een image willen maken als er maar een paar bestandjes gewijzigd zijn? Dat betekent dus dat je naast een incremental backup ook met regelmaat een image van je partities moet maken. Erg omslachtig naar mijn mening.[...]
Als je een image van een schijf kunt maken als back-up is het goed, toch? Drie keer raden wat Windows (overigens al sinds 4 jaar terug) prima kan.
Lang geleden dat he met windows gewerkt hebt?Onder OS X daarentegen steek je er een externe HD in en klik je "OK", en uuh, dat is het
Zoals het programma het zelf uitlegt: ja. In de praktijk herinstalleer ik niet of heb ik niet de behoefte om alle geïnstalleerde programma's direct terug te hebben, dus of dat daadwerkelijk zo is weet ik net zo goed als jij: niet.Dus een paar keer OK klikken en als m'n PC het loodje legt, hang ik de HD aan de nieuwe PC en kan al m'n bestanden, programma's en voorkeuren zonder problemen restoren?
[Reactie gewijzigd door zonoskar op dinsdag 26 oktober 2010 23:33]
Nee op een Hackintosh kun je niet zo maar major updates draaien en als je die dan toch meeneemt in een restore, werkt je systeem idd niet meer. Zal dat niet liggen aan het feit dat je een Hackintosh draait misschien???Dus misschien moet je niet zo hoog van de toren blazen dat timemachine zo handig is...
[Reactie gewijzigd door T-CM11 op dinsdag 26 oktober 2010 16:28]
[Reactie gewijzigd door mstreurman op dinsdag 26 oktober 2010 12:58]
[Reactie gewijzigd door popolskuprosze op dinsdag 26 oktober 2010 12:56]
[Reactie gewijzigd door mstreurman op dinsdag 26 oktober 2010 13:01]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Android Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Sony Microsoft Games Politiek en recht
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True