Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 65, views: 20.056 •

Op een persconferentie tijdens BlizzCon 2010 liet J Allen Brack, production director van World of Warcraft, zich ontvallen dat er een vierde uitbreiding zal komen voor de mmog. Cataclysm, de derde uitbreiding, verschijnt op 7 december.

Het duurde even voordat Brack zich realiseerde dat hij zojuist voor het eerst publiekelijk bekendgemaakt had dat er een vierde uitbreiding zal komen voor World of Warcraft, de succesvolle mmog van Blizzard Entertainment, die inmiddels 12 miljoen betalende spelers telt. De production director van het World of Warcraft-team van Blizzard deed zijn uitlating tijdens een vragensessie op BlizzCon 2010, de fanbeurs die gaande is in het Amerikaanse Anaheim en waar Tweakers.net aanwezig is.

Brack antwoordde op de vraag hoe lang het ontwerpen van een uitbreiding in beslag neemt en of het team al een idee heeft voor een volgende uitbreiding tijdens het ontwikkelproces van een uitbreiding die nog uit moet komen. "Dit keer niet", zei Brack. "Meestal weten we al ruim vooraf wat we willen gaan doen, en hebben we een ruw idee van een volgende uitbreiding, maar deze keer hebben we totaal geen idee voor een volgende uitbreiding, behalve dat er een volgende uitbreiding gaat komen." Na een korte stilte voegde hij daaraan toe: "en daar hebben jullie een BlizzCon-exclusive, er komt een volgende uitbreiding."

Nadat het hoofd van het ontwikkelteam zich het effect van zijn uitspraak realiseerde, voegde hij er aan toe dat het doorgaans ruim twee jaar duurt voor een uitbreiding afgerond is, maar dat het dit keer wel eens langer kan duren omdat er nog geen ideeën zijn voor de volgende uitbreiding. Brack liet verder nog los dat het team dat aan World of Warcraft werkt nu groter is dan ooit, met ongeveer 150 mensen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (29)

Reacties (65)

volgens mij een foutje: die inmiddels 13 miljoen betalende spelers telt
ze hebben er pas net 12 miljoen
Je hebt gelijk. Echter, voor dit soort meldingen moet je eigenlijk rechts bovenaan de pagina op feedback drukken en daar een forumpost achterlaten.
En ze zouden stom zijn als ze geen uitbreiding meer zouden maken. Met 13 miljoen spelers kun je best wel wat geld uittrekken voor een leuk team.
Maar als ze nog moeten verzinnen wat ze gaan doen (al is de vraag of dat waar is) dan zal het nog wel even duren.
Die vierde uitbreiding lijkt me logisch. Ik vraag me meer af wat er daarna gemaakt moet worden. Ik speel het spel zelf niet, maar ik heb het gevoel dat men ondertussen wel klaar is voor WoW2.
Of wordt dit een spel zoals Everquest 2 waarbij men al tig uitbreidingen hebben gemaakt en er nog voor ver in de toekomst uitbreidingen gepland hebben?
Blizzard heeft zelf gezegd te streven naar 1 uitbreiding per jaar, dus dit zal nog wel heel wat jaren aanhouden.

Betreft een nieuwe MMO, dit zal geen WoW2 worden of iets in die richting, dit hebben ze zelf ook al duidelijk gemaakt. Ze zijn nu al een paar jaar bezig aan een totaal nieuw IP wat een MMO zal worden. Hier is niet zoveel over bekend, het is alleen bekend dat ze er aan werken.
Blizzard heeft zelf gezegd te streven naar 1 uitbreiding per jaar, dus dit zal nog wel heel wat jaren aanhouden.
Dan zou Blizzard tot in de eeuwigheid doorgaan met uitbreidingen? Dat zijn idd heel wat jaren! :P

OT: wel leuk dat ze nu al weten dat ze weer flink veel knaken gaan opstrijken voor die volgende expansion, maar nog niet weten wat er in komt :).
Ik denk dat veel spelers langzamerhand ook wel hopen op wat grafische updates, want de graphics raken natuurlijk steeds meer achter (die paar kleine recente aanpassingen veranderen niet veel aan dat feit). Het probleem daarbij is dat ze natuurlijk de hele community willen houden; ook mensen met een pc uit de oertijd (10+ jaar oud). Ik ben wel benieuwd hoe ze dat in een eventuele uitbreiding (de vierde uitbreiding misschien?) op gaan lossen. Als ze nog even door gaan met de uitbreidingen zal het er ooit van moeten komen...

[Reactie gewijzigd door Xirt op 24 oktober 2010 10:54]

Sorrie hoor maar de updates die de laatste jaren doorgevoerd zijn hebben een behoorlijk zware druk op de systemen gezet. Met een PC "uit de oertijd" is WoW al lang niet meer te spelen en zelfs een PC van 3-4 jaar geleden heeft enorme moeite met Cataclysm.

Het feit dat de graphics er "gedateerd" uit zien heeft meer te maken met de stijl dan met de detail. Als je een screenshot van "vanilla" vergelijkt met nu dan zijn de verschillen enorm.
Als een PC van 3-4 jaar geleden moeite heeft met Cataclysm dan zal dat waarschijnlijk het gevolg zijn van een oude engine die niet efficient met nieuwe technieken om gaat. Onderstaand wordt ook gevraagd wat ik vind van de nieuwe graphics van tegenwoordig (@CyberEye), maar ik moet eerlijk bekennen dat het verschil met patch 1.0 nou niet heel erg bijzonder is als je kijkt naar de graphics in andere games. Zeker niet als je het vergelijkt met goed verkochte games van de afgelopen jaren (om even een mooi grafisch voorbeeld te geven pak ik Crysis, maar CoD 4 is natuurlijk ook al prima).

WoW: WOTLK (max graphics)
http://www.youtube.com/watch?v=m1dYlAG_Mus

Crysis 1 (2004; dus moet ook draaien op pc van 3 - 4 jaar oud)
http://www.youtube.com/watch?v=v9ODMNwNj6M

Natuurlijk ben ik het eens met de stelling dat het bij WoW om de gameplay gaat, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik van een goede computer (van misschien 3 of 4 jaar oud) waarin toch een redelijk bedrag geinvesteerd is wel iets beters verwacht op grafisch gebied.
Het is inderdaad waar dat wow niet echt alle nieuwe technieken gebruikt. Ze zijn er echter wel mee aan het experimenteren. Het probleem is alleen dat ze oudere systemen willen blijven supporten en dan krijg je automatisch een probleem. Of je moet voor elke nieuwe feature een fallback hebben, of je moet mensen uit gaan sluiten... en dat laatste zal blizzard niet snel doen. En zo'n fallback voor alles wordt snel een zooitje.. en ook een potentiele bron van render bugs/glitches.
als jouw pc van 3-4 jaar oud daar moeite mee heeft moet je misschien je settings even van ultra af halen. bij mij draait ie prima op een 5 jaar oud ding.
jullie zouden nu nog maar eens online moeten komen en dan je settings op het hoogste te zetten. 4.0.1 heeft zeker betere graphics met zich meegebracht en mijn pc: intel E8400 @ 4GHz en een GTX 260 kan het eigenlijk precies goed aan. Zelfs soms een beetje weinig fps! Ik heb natuurlijk wel AA aan staan etc. En alles staat natuurlijk op ultra maar je zou het echt eens moeten proberen :Y)

En naar mijn mening hebben de meeste PC's van 4-5 jaar geleden niet zon grafische kaart erin zitten of een Dual Core die zo hoog geclockt is ;)
Sorrie hoor maar de updates die de laatste jaren doorgevoerd zijn hebben een behoorlijk zware druk op de systemen gezet. Met een PC "uit de oertijd" is WoW al lang niet meer te spelen en zelfs een PC van 3-4 jaar geleden heeft enorme moeite met Cataclysm.
Volgens mijn ervaring zijn de graphics verbetert in 4.0 terwijl de performance ook verbetert is. Kan echter aan mijn addons liggen. Hoe zit dat bij jou? Het enige probleem dat ik tegenwoordig heb, en voorheen niet had (doch anderen wel) is de lage FPS in Dalaran.
haha jij hebt zeker nooit foto's vergeleken van patch 1.0 met nu of wel?
moet je maar eens voor de gein doen :)
en games draaien niet om die hard graphics maar nog steeds om gameplay.
en dat is iets waar Blizzard enorm goed in is!
Grappig.

Vroegah zeiden alle WoW-spelers tegen mij (Runescaper) dat Runescape superlelijk was. Als ik dan zei dat het niet om graphics maar om gameplay ging, wilden ze daar niet mee akkoord gaan.
Maar nu gebruiken WoW-spelers dat juist als argument om hun game te verdedigen?
Grappig.

Dat jij kan beweren dat alle WoW-spelers dat zeggen. Ken je veel mensen zeg :P
Alle WoW-spelers waar ik mee in aanraking kwam ja. Dat waren er (helaas? :P) nogal wat.
Grappig.

Zon eindeloze discussie
Vroegah zeiden alle WoW-spelers tegen mij (Runescaper) dat Runescape superlelijk was. Als ik dan zei dat het niet om graphics maar om gameplay ging, wilden ze daar niet mee akkoord gaan.
Maar nu gebruiken WoW-spelers dat juist als argument om hun game te verdedigen?
Laat me raden, er heeft 1 iemand die toevallig wow speelde iets dergelijks als excuus gebruikt en nu geld het als een vaststaand feit mbt alle wow spelers?

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 24 oktober 2010 23:32]

Fout geraden. Probeer het nog een keer. Hint: kijk eens op oude runescape-topics her en der. Lekker veel gebash door wow-spelers.
Blizzard toont met de trailers en games als SC2 (dat ik tegenwoordig speel) wel dat het naast goede gameplay ook goede graphics kan leveren. Echter, bij WoW hebben ze dat deel nog niet zo ver doorgevoerd (zie ook mijn reactie hierboven op @croga).
Het enige wat ze echt kunnen doen is kleine aanpassingen in de engine maken, zoals (bij de laatste patch) beginnende DX10 effecten. Het meerendeel van de graphics tweaks zullen ze echter uit de 3D modellen en textures moeten halen, en ik geloof nooit dat ze daar heel veel in vooruit zullen gaan, o.a. vanwege performanceredenen.

Maar ook denk ik dat niemand zal zien dat ze de graphics verbeterd hebben als ze niet overgaan naar een geheel nieuwe grafische stijl (een volledige herdesign, zeg maar) - en dan zullen er wel veel spelers gaan klagen.
Het grootste probleem is denk ik dat WoW CPU-gelimiteerd is en bovendien grotendeels maar een enkele core gebruikt. Aangezien de performance van CPU's lang niet zo snel toeneemt als die van GPU's, gaat WoW steeds meer achter lopen. Ze zouden dus een nieuwe grafische engine moeten maken die of meerdere CPU cores gebruikt of niet CPU-, maar GPU-gelimiteerd is.
Al sinds enige tijd is WoW multicore.
@Madshark
Dat is waar, maar het meeste rekenwerk zit in een enkele thread, wat dus door ťťn core wordt afgehandeld. Dus erg veel schiet je er nog niet mee op. De bron heb ik helaas niet zo bij de hand.
Denk alsjeblieft niet in termen als directx 9, 10, 11.. want dat is Microsoft verkoop praat. Als je het echt over nieuwe technieken wil hebben kan je beter kijken naar de opengl extensions.. die beschrijven namelijk duidelijker wat er echt nieuw is, en wat de techniek daadwerkelijk inhoud. Elke directx versie voegt weer nieuwe van deze technieken toe.. maar om het alleen over "directx 10 effecten" te hebben is heel kortzichtig.
Niet iedereen gebruikt OpenGL. Sterker nog, bijna iedereen gebruikt DirectX, dus lijkt het me eigenlijk logischer om gewoon DirectX aan te houden.
Die vierde uitbreiding lijkt me logisch. Ik vraag me meer af wat er daarna gemaakt moet worden.
Zolang er nog 12~miljoen spelers zijn lijkt mij dat ze gewoon doorgaan met expansions en dergelijke. Ik denk niet dat Blizzard al zover vooruitgepland heeft, misschien hier en daar wat ideeŽn, maar dat ze in de afrondende fase van ťťn expansion gaan besluiten of ze een volgende doen. En dat zal waarschijnlijk een factor zijn afhankelijk van het aantal spelers.

Don't change a winning formula - kap er niet ineens mee na X jaar, zeker als er nog geen vervanger is.

Als er een WoW 2 komt, en dat is een grote als, dan is het of pas over 10 jaar als het origineel bijna uitgestorven is (relatief). Mogelijk gaan ze ook helemaal geen WoW 2 doen, maar gewoon al het bestaande oppoetsen. Een evolutionaire WoW 2, zeg maar.
als ik kijk wat ik met iedere grote release moet downloaden aan GB's dan kan er al lang een 2e WoW ingezet zijn...
ik trek iedere keer een complete DVD aan info naar binnen, dan kunnen ze daar ook wel een betere engine en noem maar op aan hangen. ik denk dat ze daar ook mee bezig zijn; stukje bij beetje moderner maken van het spel door de updates. er zal dus nooit een officiŽle WoW2 komen: die krijg je al via de updates :D
Een vijfde uitbreiding is ook nog vrij logisch. Er is aangegeven dat ze nog iets willen gaan doen met de Emerald Dream, maar ook dat we nog een keer teruggaan naar Outlands. Zoiets kan je niet in 1 expansion stoppen.
En dan als ze nieuwe spelers willen aantrekken ze eerst 5 uitbreidingen laten kopen waar je aan de eerste 4 toch niks aan hebt. Omdat alles dan om de 5e uitbreiding draait.
Yeah das wel een heel groot nadeel ;) Ben je nieuwe speler van WoW. Heb je aan enkel 't basisspel vrij weinig xD Moet je meteen voor €120+ euro de hele set kopen :P
Ff een roadmap van Blizzard:

- Draenor Set (Burning Crusade dus)

Azuremyst Isle - 1 to 10
Bloodmyrk Isle - 10 to 20

Eversong Forest - 1 to 10
Quel'thalas - 10 to 20
Hellfire Peninsula - 58 to 62
Zangarmarsh - 60 to 64
Terokkar Forest - 61 to 65
The Deadlands - 63 to 67
Nagrand - 64 to 68
Blade's Edge Mountains - 66 to 70
Netherstorm - 67 to 70
Shadowmoon Valley - 69 to 70

- Northrend Set (Wrath of the Lich King dus)

Borean Tundra - 67 to 70
Howling Fjord - 67 to 70
Dragonblight - 69 to 72
Grizzly Hills - 70 to 73
Crystalsong Forest - 72 to 75
Zul'drak - 73 to 76
Sholazar Basin - 75 to 79
Storm Peaks - 76 to 80
Icecrown Glacier - 78 to 80

- Maelstrom Set (Cataclysm dus)

Gilneas - 77 to 80
Grim Batol - 78 to 81
Kul Tiras - 79 to 82
Kezan - 81 to 86
Tel Abim - 83 to 85
Zandalar - 84 to 87
Plunder Isle - 86 to 88
The Broken Isles - 87 to 90
The Maelstrom - 89 to 90

- Plane Set (The Emerald Dream)

Pandaria - 1 to 10
Hiji - 10 to 20

Wolfenhold - 1 to 10
Xorothian Plains - 10 to 20

The Green Lands - 88 to 91
The Dying Paradise - 91 to 94
The Emerald Nightmare - 94 to 97
The Eye of Ysera - 97 to 100

Deephome - 88 to 91
Skywall - 91 to 94
The Abyssal Maw - 94 to 97
The Firelands - 97 to 100

- Legion Set (Knights of the Legion expansie dus)

K'aresh - 96 to 99
Argus Meadowlands - 97 to 100
Mac'Aree - 99 to 100
Maw of Oblivion - 100+
Dan zouden er nog 2 uitbreidingen moeten komen volgens jou? Vind je het heel erg als ik dat niet geloof, de derde uitbreiding moet nog uitgebracht worden! Waar haal je deze wijsheid vandaan (wat sowieso geruchten dan moeten zijn) als ik vragen mag? :)

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 25 oktober 2010 00:19]

deze lijst is verre van officieel, en nooit door een "blue" bevestigd.

Het lijstje is (waarschijnlijk) gewoon opgesteld door een fan aan de hand van lore/wc3 etc, en is pas verschenen toen er al veel bekend was.

Als je zeker weet dat dit van blizzard komt zou ik graag een source zien ;)
maar dat het dit keer wel eens langer kan duren omdat er nog geen ideeŽn zijn voor de volgende uitbreiding.
vind ik een verkeerde volgorde. Hoe kan je besluiten een uitbreiding te gaan maken als je nog niet weet wat je wilt? als je nog geen idee-en hebt?
Meestal staat er eerst een idee op papier of in je hoofd waarmee je denkt een mooie uitbreiding te gaan maken.

Dit is totaal andersom. Het gevaar daarvan vind ik dat het dan best eens een oncreatieve expansion uit kan komen.

We moeten iets verzinnen, maakt niet uit wat, want we moeten een nieuwe uitbreiding maken :S
vind ik een verkeerde volgorde. Hoe kan je besluiten een uitbreiding te gaan maken als je nog niet weet wat je wilt? als je nog geen idee-en hebt?
Nouja, het is niet aan de creatieve mensen om te bepalen of er een nieuwe expansion komt of niet. Het management geeft er gewoon groen licht voor, op basis van de huidige populariteit van het spel. Het creatieve team gaat vervolgens aan de slag, en een van de eerste stappen is het bedenken van ideeŽn.
Bovendien hebben ze ideeŽn genoeg, ze weten alleen nog niet welke ze eerst gaan gebruiken.
vind ik een verkeerde volgorde. Hoe kan je besluiten een uitbreiding te gaan maken als je nog niet weet wat je wilt? als je nog geen idee-en hebt?
Zolang de kassa (flink) rinkelt, zal je geen enkele aandeelhouder horen klagen. Met 12 miljoen spelers (maal 30 euro per verkochte upgrade van de uitbreiding) kun je nog een hoop geld binnen harken hoor! Tel daar nog eens het maandelijkse bedrag bij op... Blizzard zit (als de verkopen niet gaan tegenvallen) de komende jaren nog wel gebeiteld met deze goudmijn. Volgens mij maken ze op deze game inmiddels gigantisch veel winst per maand, ondanks het onderhoud natuurlijk die zij hebben.

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 24 oktober 2010 23:09]

Ze hebben de capaciteit en kennis al opgebouwd van alle vorige uitbreidingen en zou het nu een peulenschil moeten zijn om een nieuwe uitbreiding te maken. plak er gewoon nog eens 5 extra levels aan maak een paar nieuwe gebieden en klaar is kees. Het hoeft naar mijn inziens echt niet langer te gaan duren dan de vorige uitbreidingen.
Alleen wat een obstakel zou kunnen zijn is dat naar mijn gevoel WoW aan z'n climax zit en er niet echt nieuwe spelers meer bij komen dan dat er stoppen.

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 24 oktober 2010 10:52]

plak er gewoon nog eens 5 extra levels aan maak een paar nieuwe gebieden en klaar is kees.
En daar mee in ťťn klap de fundamenten onder de wereld uit trekken?!

Waar vooral de tijd in gaat zitten is zorgen dat al je goede ideeen een plaats krijgen in de "lore of the land" en daarmee zowel historisch als in de toekomst de geschiedenis van de wereld gewaarborgd blijft.
Het probleem bij WoW is dat als je alle quests hebt gedaan, dat het gaat aanvoelen als werk. De hele dag een beetje zitten grinden, met als afwisseling raids. Een van de redenen dat ik gestopt ben met dit supergave, maar o zo verslavende spel.

Ik ben benieuwd wat ze uiteindelijk grafisch allemaal zullen verbeteren. WoW is geen hoogvlieger wat dat betreft. Uiteraard willen ze graag dat mensen met een oude PC ook nog kunnen gamen, maar ze zullen nu echt wel wat drastische maatregelen moeten treffen wil het een beetje met de tijd meegaan.
Ben ik blij dat ik niet verslaafd ben aan werk, :+. Het was leuk toen het nog nieuw was, maar nu wordt het gewoon flauw. Zit op de officiŽle servers voor het eerst sinds jaren sporadisch een keer spelen op level 60 (je weet, 'endgame' van vanilla WoW)... en er is helemaal niks te doen.

Je wordt dus eigenlijk verplicht om nog meer geld en tijd te besteden aan expansions om het huidige endgame te bereiken, waar je, zoals je zelf al aangeeft, eigenlijk aan het werk gezegd wordt. En tegenwoordig mag je niet meedoen aan het 'leuke' gedeelte van het spel (de endgame raids) totdat je jezelf bewezen hebt.

Nee dank u, dan speel ik liever een leuk spel.

(De concurrentie is overigens geen haar beter, alle MMO's die ik tot nu toe gespeeld zijn zijn werk)
Komop zeg, ik ben het eens met het merendeel van wat je zegt maar endgame is nog nooit zo toegankelijk geweest als nu. Iedereen kan icecrown binnenwandelen vanuit heroics en de eerste paar bosses doen.
Zoals gezegd, de graphics horen bij de stijl van WoW.
Ik speel het nu een jaar of drie en stoor mij totaal niet aan de graphics, ja de vanilla werelddelen zijn beetje kaal en outdated, maar daar komt met Cata verandering in.
Van mij mag het zo blijven, de graphicsstyle, heeft wel wat.
Verder natuurlijk te gek dat er een vierde expansion aankomt, nog langer game plezier, hopelijk pakken ze tegen die tijd Outland en Northrend aan, want vooral die laatste gaat me nu vervelen, met al dat sneeuw gedoe.
Ik denk niet dat de creatieve van blizzard hier echt een probleem gaan krijgen om dingen te bedenken, het moet inderdaad wel weer passen in de wereld maar dat zal ze wel lukken.

Nu ben ik zelf geen WoW speler misschien een half jaar gespeeld, maar de graphics konden mij gelijk vanaf het begin niet bekoren. De gehele style deed mij niet zoveel, ik was meer van FF11.

Maar hopelijk bieden deze verbeteringen met oog op de uitbreidingen en aangekondigde dungeon inkortingen wel plezier aan de mensen die het al zo lang spelen. En vooral Uitdaging waarvoor je speelt lijkt mij.
Ik durf voor 80% te wedden dat de 4e expansion over de Emerald Dream gaat, waarin we mogen gaan vechten tegen de Old God N'Zath en zijn Emerald Nightmare. N'Zath wordt namelijk bekend gemaakt tijdens de Cataclysm en dus zou een vervolg in de expansion erna over deze Old God vrij logisch zou zijn.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 24 oktober 2010 12:00]

OP blizzcon hebben ze inderdaad ook bevestigt dat de volgende Old god N' Zath zou worden
Tja dit is geen nieuws. Zolang zoveel mensen het blijven spelen blijven er uitbreidingen komen natuurlijk. En terecht.
Omg! 150 man... 150 man?! Dat is niet veel om 12 miljoen mensen bezig te houden! Dat moet toch wat winst overblijven dan zeg maar ... ;)
Ja, om alle serverparken, waarop WoW draait, te onderhouden onder andere.
Ja, om alle serverparken, waarop WoW draait, te onderhouden onder andere.
Desondanks is dat (gezien de leeftijd van de game) ook totaal geen punt meer, de kosten (vergeet de ontwikkelingskosten niet!) zijn er al lang en breed uit terug verdient... Zolang de spelers blijven komen, zal WoW geen einde kennen... ;)
Als ze nu werkelijk nog niet weten waar de volgende uitbreiding over gaat en nog niet begonnen zijn hoop ik dat ze toch over maximaal 2 jaar de volgende expansion klaar hebben want als ik rondom mij heen kijk hebben de meeste het na ruim een jaar wel gehad en dat zal met de Cataclysm niet veel anders zijn vrees ik als je niet raid. Het zou mooi zijn als ze ieder anderhalf jaar een uitbreiding uit zouden brengen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Sony Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013