Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 134, views: 19.916 •

Volgens de Europese Commissie is de markt van internetproviders één van de drie slechtst presterende markten voor consumenten. De Commissie laat daarom onderzoek doen naar de providermarkt in een poging problemen op te lossen.

Het onderzoek, het 'Consumer Markets Scoreboard' van de Europese Commissie, werd vrijdag gepresenteerd. De markt van internetproviders zou na beleggingen en de vastgoedmarkt het slechtst scoren bij consumenten. Ook over mobiele telefonie zijn consumenten niet erg tevreden, stelt de Commissie. De 'populairste' markt is die van boeken, tijdschriften en kranten. De markt voor ict-goederen eindigt in de middenmoot.

Als het gaat om de sector waar consumenten de meeste problemen mee hadden, scoren internetproviders het slechtst: 26 procent van de EU-burgers zou problemen met zijn isp hebben gehad, al is onbekend binnen welke tijdspanne die problemen zouden hebben plaatsgevonden. In het geval van mobiele telefonie is dit 19 procent. Ook als het gaat om vertrouwen in internetproviders en mobiele-telefoonaanbieders eindigen deze markten laag in de ranglijst; over deze markten werden bovendien de meeste klachten ingediend.

Overigens geven de consumenten de markten niet eens zulke slechte rapportcijfers als het over algehele tevredenheid gaat: ze geven de isp-markt bijvoorbeeld een 7,1 en mobiele telefonie een 7,3. De EU is echter niet tevreden; naar aanleiding van de onderzoeksresultaten gaat de Europese Commissie onderzoek doen naar de isp-markt. Het wil weten wat de oorzaken van de aangetroffen misstanden zijn en hoe deze kunnen worden opgelost.

Reacties (134)

Reactiefilter:-11340130+165+26+30
Inderdaad, mogelijkheden tot 120mbit zijn natuurlijk veel te weinig..
/sarcasm
In België liggen de snelheden veel te laag en zijn de prijzen veel te hoog. Dus ik ben inderdaad niet echt tevreden van de isp's hier.
Yup, Belgie is barslecht op dat gebied.
Ook prijzen en deals voor mobiele telefonie.
Barslecht ivgm Nederland, maar nog steeds beter dan Duitsland, Frankrijk, Lux...

Alles is relatief
Wat? In FR betalen ze de helft van wat wij betalen voor hetzelfde...
Ik heb een Franse ISP (Free.fr, wat volgens alle Fransen die ik spreek de beste moet zijn), en het gras is niet echt groener hier. De prijs van mijn DSL abo'tje is idd best redelijk (30e/maand voor triple play, 28/1 mbit), maar de betrouwbaarheid haalt het niet bij mijn Nederlandse providers Ziggo en XS4All. Of 't nou aan Free of aan het netwerk van France Telecom ligt weet ik niet, maar de verbinding (en dus ook mn telefoonlijn) ligt er toch meerdere malen per week een paar minuten uit en die 28 mbit down heb ik nog nooit gezien.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 oktober 2010 18:12]

Hee, dat klinkt als mijn UPC verbinding; die light er ook meerdere malen per week voor enkele minuten uit . UPC verschilt echter van mening, want mijn modem is op zo'n moment vanaf hun netwerk gewoon berijkbaar. Het kan natuurlijk neit zo zijn dat UPC verantwoordelijk gehouden kan worden voor slechte peerings.
Ik heb misschien 1 a 2 keer per jaar problemen met UPC, meer niet. Ik ben juist aangenaam verrast.
Het is bij mij ook echt verbeterd tegenover 5 jaar geleden. Vroeger had ik ook vaak gezeur met UPC. Ook liepen ze torrent verkeer zwaar af te knijpen. Dat is nu allemaal niet meer aan de orde bij mij.
Ik heb ook UPC en weleens last van opkomende vlagen van lag, en heel soms (per maand) een paar minuten tot een paar kwartieren uitval. Modem + router reset helpt allemaal niet, dus wat het is...?
Maar over de snelheid ben ik tevreden (2mbit geloof ik, was ooit eens begonnen met 256 kbit in hetzelfde pakket :P)

[Reactie gewijzigd door Grrmbl op 23 oktober 2010 19:03]

Ach ja, met UPC hier is het niets anders. Meerdere malen per dag knalt 'deels' de verbinding weg, open verbindingen naar het VK blijven goed draaien echter verbindingen naar bijv Parijs en Frankfurt knallen eruit. Waar het probleem precies ligt, geen flauw idee. Maar het is een ramp wat betreft gaming bijv waar de continue verbinding zonder disconnects wel gewenst is.

Daarnaast gebeurt het nog meermaals per week dat ofwel telefonie ofwel het internet er in zijn geheel uit ligt, waarop weer een modem reset noodzakelijk.
Als je een gamer bent zorg zelf gewoon dat je genoeg kennis hebt om dit te bereiken :)
Download je veel met bittorrent?

Als je namelijk een tijdje met bittorrent aan het downloaden bent (en dus HEEL VEEL connecties open hebt staan) kan je modem/router nog wel eens overloaded raken en z'n registers vol lopen.

Ik had voorheen met KPN internet (en de standaard Thompson modem van KPN) vaak dat ik de modem moest resetten na een uurtje/paar uurtjes intensief downloaden omdat de registers vol waren en hij geen nieuwe verbindingen verwerkte (symptomen: geen werkend internet).

Heb sinds kort een nieuwe GOEDE modem aangeschaft en bij deze raken de registers ook vol maar deze modem controleert en leegt ze dan wel weer na +- 1 minuut.
Dus hoef ik niet meer steeds modem te resetten.. maar gewoon even wachten en hij doet het weer.
Nope, dat maakt geen verschil verder. Het enige wat werkt is gamen via een proxy in het VK, dan draait het gewoon netjes en stabiel. Maar het gaat me eigenlijk een beetje te ver om een proxy in het VK te moeten betalen omdat UPC de stabiliteit niet kan bieden.
je kan ook gewoon een maximum aantal verbindingen aangeven binnen je programma dat de torrents binnen haalt. dan gebeurt het ook nooit meer en de snelheid, daar verlies je niets aan (tenzij je 30+ films tegelijk binnen haalt).
Heb hetzelfde probleem met mijn Belkin modem,
Rare is wel dat als ik een tijdje uTorrent heb gedraaid, en alles afsluit
Waarna ik even BFBC2 ga spelen, hij er af en toe nogsteeds uitvliegd...
Dat heb ik ik nogsteeds niet opgeslost, wet niet echt wat het probleem is...
De service zal ook metd e helft zijn gok ik. Bovendien vallen de prijzen hier erg mee (zo duur is t allemaal niet, zeker nu niet meer) en als je kijkt naar de gemiddelde snelheid hebben we gemiddeld zowat de snelste breedbandverbindingen van heel de EU dussuh weet niet of Frankrijk nou echt beter is hoor... Niet bepaald denk ik... Is iig niet iets waar ik jaloers op ben.

Verder kan ik me niet voorstellen dat t in Duitsland nou zo erg is. Gezien die ook niet bepaald achter liggen op de technologische ontwikkelingen. Belgie is bekend ja maar dat is een grote schande gewoon! En daar kunnen ze echt wel wat aan doen. Als ze tenminste ooit een kabinet kunnen vormen met die verdeeldheid tussen de vlamingen en de walen. Echt niet meer normaal ook.
Nederland doet het idd niet slecht, prijzen van een adsl2 abbo's zijn erg betaalbaar. De enige keren dat ik problemen heb gehad met internet was dat er problemen waren met de koperlijn zelf, probleem wordt dan doorgestuurd naar KPN en dat is ook het moment waarop het irritant begint te worden, De bureaucratische bende die daarop volgde maakte dat ik vervolgens 3 weken geen internet had.

Maar kun je dit de ISP's kwalijk nemen vraag ik me af? De klant belt met zijn/haar eigen provider, maar als het een KPN fuck-up is ziet de klant dit nog steeds als een falen van de isp. De klant heeft namelijk zelf nooit direct contact met KPN.
Je hebt helemaal gelijk, maar als ik een contract afsluit met een 'wholesale' provider die een KPN product verkoopt dan heb ik in principe niets met de KPN te maken. Dat de KPN niet doet wat het belooft is niet mijn probleem als consument, dat is het probleem van de partij waar ik een deal mee heb gesloten. En dienen dus zij het probleem op te lossen of in ieder geval KPN achter de vodden aanzitten om het op te lossen en zich niet erachter verschuilen dat ze geen invloed hebben op het wel/niet oplossen van een probleem.

Dat is trouwens de reden waarom ik inmiddels ga overstappen van glasvezel provider.
Ik ben het geleuter in de trant van: 'Sorry meneer maar de netwerk leverancier (KPN dus maar zeggen dat liever niet) heeft nog geen terugkoppeling gegeven met betrekking tot uw probleem. Nog even geduld alstublieft...' ('terugkoppeling'..? mooi woord voor een reactie dus maar staat stoer) Maar vervolgens weer weken niets horen en geen verbetering merken.
Internet in België beter dan Duitsland?

Al eens gekeken naar wat ze aanbieden in Duitsland? Goedkoper, en vaak meer aanbod. Het is pas de laatste maanden, dat België de kloof aan het dichten is met Duitsland, wegens de plotse concurrentie tussen BC & Telenet.

Het grote nadeel van Duitsland is, in tegenstelling tot België ( en Vlaanderen specifiek ), dat het bijna 1 grote stad is, en daardoor een zeer goede dekking heeft. En waar je in Duitsland veel meer land oppervlakte heeft, met als gevolg, dat je kan fluiten naar de sneller VDSL enz. omdat veel van de kleine dorpjes geen super snel internet is.
Ik betaal €20 voor onbeperkt bellen en sms'en - vind ik niet overdreven
Inderdaad. Glasvezel? Nog nooit van gehoord hier. VDSL2 en kabel, in beide gevallen is het netwerk in handen van een monopolist.
Wat klopt er niet aan deze zin: "je hebt keus uit twee monopolisten" 8)7

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 oktober 2010 17:14]

Hier in Belgie is een duopolie: Belgacom heeft een monopolie op het telefoonnetwerk en Telenet op de kabel. Het zijn dus beiden monopolisten op de netwerktechniek die zij gebruiken. Misschien een beetje slecht uitgedrukt. :P

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 22 oktober 2010 17:22]

Wat klopt er niet aan deze zin: "je hebt keus uit twee monopolisten" 8)7
Op beide respectievelijke netwerken (kabel en vdsl2) is er maar één aanbieder.
Als ze tegen een redelijke prijs een goede dienst aanbieden is er niets mis mee.
redelijke prijzen ten opzichte van welke concurrent?
Bwa, snelheid heb ik geen klagen over hier, de prijzen mogen wel omlaag. Alsook de support die op niet veel trekt. Alhoewel vanaf je dreigt met over te stappen, ze opeens veel in orde kunnen krijgen.

@Dreamvoid/Petervanakelyen: is het dan een duopolie?...
Snelheid valt mee, het is het volume waar ik mij het meeste aan erger.
Absurd inderdaad, ligt er glasvezel en dan knijpen ze nog op 200Mbit. En dan kost het nog 129,- per maand ook.

Ter vergelijking, in bijvoorbeeld Japan krijg je bij KDDI 1Gbit glas + telefoon voor omgerekend nog geen 53 euro in de maand.
In Japan zijn de lonen dan weer een stuk lager dan hier ;)
GDP per inwoner in Nederland: $48,223 (bron)
GDP per inwoner in Japan: $41,366 (bron)

De lonen liggen in Japan dus zo'n 14% lager dan in Nederland, da's niet echt heel veel, en zeker niet genoeg om het prijsverschil voor zo'n internetverbinding te verklaren.
GDP (Nominal) / capita is iets anders dan het loonniveau hoor....

Daarnaast moet je ook prijsniveaus meenemen, een betere vergelijking is in ieder geval al de GDP (PPP) / capita.

Maar even googlen levert me al een leuke bron op http://www.worldsalaries.org/:
Japan (2005, PPP): bruto: $29,304; netto besteedbaar: $24,697
Nederland (2000, PPP) bruto: $34,746, netto besteedbaar: $25,466


Conclusie: het loonniveau van Japan in 2005 was vergelijkbaar met het loonniveau in Nederland in 2000.
ze hebben ook lagere belastingen
Als je gaat kijken naar het dekkingsgebied van Gbit fiber, ie, de grote steden, is daar het loon gemiddeld eerder hoger dan lager, met name als je gaat kijken naar koopkracht ipv direct omrekenen.
Gelden die prijzen in heel Japan of enkel in de grote steden zoals Tokyo, Kyoto en Osaka?
Wie zegt dat het om snelheid gaat? Problemen worden voornamelijk veroorzaakt door slechte kennis en service van de ISP.
Ik heb daar nooit last van.

Misschien is er wel slechte kennis, maar als het maar stabiel is ben ik blij.

Ziggo is bij mij stabiel 121 mbit down en 9,4 mbit up. Ruimt snel genoeg. Films downloaden gaat sneller dan ze kijken, En het werkt eigenlijk altijd.
Kabel is over het algemeen stabieler dan ADSL/VDSL (internet over telefoonpaar).
Kevinp: leuk dat het bij jou al uitgerold is, maar bij in het oud multikabel gebied nog niet.

ik betaal wel het zelfde dan jij voor iets meer als de helft minder.

is dat eerlijk als wij bij de zelfde provider de zelfde abbo afnemen?

ook Ziggo is ruk met afspraken nakomen en zijn goude beloftes.

[Reactie gewijzigd door Dutchman01 op 22 oktober 2010 20:20]

Daar ben ik het helemaal mee eens, zeker gezien ze het vorig jaar al beloofd hadden. Toen maakte ze rond deze tijd reclame met dit najaar (dus eind 2009, begin 2010) 80-120 mbit.

Het is niet erg dat er mensen op 50 en 120 zitten, maar wel dat ze "ons" bijna een jaar een wasse neus voor hangen.
...da's wel een coole uitdrukking... een wasse neus voor hangen....
...da's wel een coole uitdrukking... een wasse neus voor hangen....
Het is alleen een wassen neus.
Ik betaal oop voor 20mbit en krijg er maar tussen de 6-8 door ...

Dat is het maximale wat ik op ADSL gebied kan halen.

Ziggo wil ik niet want ik heb satelliet ... en op kabel gebied zijn hier geen alternatieven ...
Ik denk eerder dat de slechte kennis van de consumenten het grooste aandeel heeft in deze ontevredenheid. Hoewel het kennisniveau van de gemiddelde tweaker misschien hoger is dat die van een helpdeskmedewerker is de kennis van een gemiddelde helpdeskmedewerker natuurlijk weer een stuk hoger dat die van een consument.

Wil een internetverbinding goed werken dient niet alleen de verbinding naar de provider in goede staat te verkeren ook de PC dient in goede staat te verkeren. Dat klanten computerproblemen afdoen als slechte service van een provider komt puur door hun eigen gebrek aan kennis.
Goed punt, ik kom vaak bij mensen die zeggen "internet doet het niet" en het is altijd in software op te lossen. Ik ben benieuwd idd wel aandeel van deze klachten echt ISP afhankelijk is.
Dan nog zou het voor een ISP een punt zijn om de klant met die problemen te helpen. Gebrek aan kennis voor een aangeboden product bij de consument onttrekt de leverancier niet van de verplichting een werkend product te leveren.

Jij hoeft toch ook niet precies te weten hoe je oven werkt? Of je TV? Of whatever?

Als je je ISP belt met de vraag, ik kan niet internetten, dan dient de ISP je daarmee te helpen, en niet enkel de verplichting te hebben te kijken of het signaal wel doorkomt in het modem.
Hoezo dat nu weer? De verbinding werkt, de ISP voldoet aan zijn verplichtingen. Dat de klant er niet mee om kan gaan is iets anders. Zou wat zijn als je dat bv doortrekt naar domeinen en webhosting. Komt een klant ook zeuren dat zijn website niet werkt terwijl de fout in zijn programmeerwerk zit? Gaan ze dan ook meteen bij de hoster zagen? Nee want de hoster host, verder is het de verantwoordelijkheid van de klant.

Autovergelijking dan. Iemand zonder rijbewijs koopt een auto. Is het de schuld van de leverancier dat hij em meteen de sloot in rijd?
Ha, een autovergelijking ;) Is het MET rijbewijs wel de schuld van de leverancier ?
Of de van autofabrikant, of de slooteigenaar of de wegbeheerder ?
Euh, de ISP levert een netwerkverbinding, en niet een PC met netwerkverbinding. Ze bestaan wel, combo bedrijven die een PC leveren met internet en met remote management, maar dat zijn bedrijven waar jij en ik niet dood gezien mee zouden willen worden, en gezien de prijs de rest van Nederland ook niet.

Overigens zal een ISP ook veel dingen doen om uit te sluiten dat het probleem in de andere kant van het modem ligt en je proberen te helpen met de basisdingen als zit de kabel er wel in en is de netwerkdriver wel geinstalleerd, maar er zijn dingen die je beter kunt oplossen met de leverancier van je PC.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 23 oktober 2010 17:56]

Bijvoorbeeld UPC biedt 120 mbit maar deze is niet altijd haalbaar en dit is toch misleiding van de consument.
Het probleem is dat veel problemen ook door interne bekabeling komt. Slechte UTP of Coax bekabeling. etc.

Wilt niet zeggen dat er in een aantal gevallen, inderdaad, te weinig capaciteit is. Maar over het algemeen is het bij UPC volgens mij nog niet zo slecht. Ik haal mijn 90mbit ook gewoon namelijk, en op Chelloo.com zijn er wel problemen. Maar ook genoeg mensen die hun snelheden wel halen.
Beloftes voor 120mbit niet nakomen valt ook hier onder...
Breedband is relatief acceptabel te noemen ondertussen in Nederland, uiteraard afgelegen gebieden daargelaten.

Wat hier nog wel steeds goed fout zit zijn mobiele roaming kosten en 3G prestaties in het buitenland. Momenteel word al je mobiele roaming verkeer terug getunneld via Nederland, iets wat het onbruikbaar maakt als je ver weg zit. Daarnaast is het praktisch onbetaalbaar voor serieus gebruik.

Ook zijn er met te grote regelmaat storingen in de mobiele netwerken.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 22 oktober 2010 18:33]

Gaat zo lastig als UPC niet in jouw gebied actief is.
Na net weg te zijn bij Tele2 kan ik me best voorstellen hoe slecht isp's kunnen zijn.
Wat een belabberde service!
Veel leugens aan de telefoon en maar 50% van de snelheid behalen waarmee geadverteerd word. Dat terwijl we maar 1600 meter van de centrale wonen.

Nu kabel en alles is perfect. :)
Het mooi van kabel: geen gezeik met snelheid en snelheden tot 120mbit (op dit moment :P)

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 22 oktober 2010 16:45]

Ook de kabelaars komen niet altijd aan de snelheid die ze beloven:

Duivenrace

Zelfs de postduif was sneller dan UPC. De truc is hier overigens dat ze upload snelheden vergelijken en daar is glas natuurlijk heer en meester.

Een belangrijk probleem is ook dat bitrate heel moeilijk te vergelijken zijn als de technologie verschilt. Op ADSL heb je meer dan 15% overhead (AAL5, multiprotocol, ATM zelf). Hoe dat bij de kabel werkt weet ik niet, maar bij glas heb je normale ethernet overhead en niets meer. Dus als je een technolgie hebt met veel overhead heb je snel minder snelheid dan je verwacht.
Tsja, zo ken ik er nog wel eentje. Laat die duif een 64 GB geheugenkaartje meenemen ipv 8 GB en hij verslaat iedereen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 oktober 2010 17:11]

Ja, als die duif 100 meter vliegt met 1GB en hij doet daar een paar minuten over tja... dan gaat het snel. Dat soort vergelijkingen gaan nergens over natuurlijk.

Geef die duif een 128 GB stick en hij verslaat zo'n beetje elk netwerk binnen Nederland.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 22 oktober 2010 17:14]

Doet me denken aan de uitspraak: "Never underestimate the bandwidth of a truck full of tapes driving down a highway".
Mijn kabel heeft anders geen last van haviken en dergelijken. Eén havik en Henkie de Postduif heeft een time-out.

404 - pigeon not found

:Y)
Tijd voor "Swarm"-tactics: tien duiven met dezelfde stickjes.
Mijn telefoon / ADSL lijn had last van een los rijdende graafmachien... :(
( 2x 700 draadjes die opnieuw gelast moesten worden. )
Daar is TCP voor.

Zolang je TCP draait bovenop je RFC1149 compliant IP over Avian Carriers laag gaat ie vanzelf retransmitten.
Hahaha, wat een bullcrap, die duivenrace xD

Hier zien we een flood uitgevoerd worden via het duiven-net, aKa de zogeheten "pidgin-flood".
http://www.promotie-postd...n%20na%20transport_94.jpg

Ben benieuwd op welke server deze aanval gericht is, maar ik denk dat de betreffende server wel eventjes down zal zijn :+

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 oktober 2010 19:15]

Er is zelfs een RFC voor IP transport per duif:
http://www.ietf.org/rfc/rfc1149.txt
Hier kloppen de werkelijke snelheden ook niet ?
is het dan niet opvallend dat iedereen van generatie van 1980-1990 zoon beetje wel in een isp callcenter heeft gewerkt? (afgezien van de gedoemde digibeten)

generaliseren is een kunst ik weet het maar ik ken vrij weinig mensen van mijn leeftijd die niet in een callcenter werken of gewerkt hebben.

[Reactie gewijzigd door Dafader op 22 oktober 2010 16:49]

zover ik weet heeft niemand van mijn vrienden die allemaal in die catogorie zitten bij een call center van een isp gewerkt :)
Het is dan ook schandalig dat ISPs en glasboeren niet voldoen aan mijn verwachting dat ik overal FTTH kan krijgen.

Maar even alle gekheid op een stokje daargelaten, ik denk niet dat NL een erg representatief land is bij een onderzoek als dit. Wij zullen eerder het gemiddelde omhoog halen met de overmaat aan concurrentie tussen ISPs, keuzes uit meerdere media voor de verbinding en de zeer ruime FUPs.

Al vind ik het wel tegenvallen dat er door de gemeente niet door gedrukt is dat toen XMSnet & Co. hier glas kwamen aanleggen dat ze ook de koop-wijken moesten doen en niet alleen de huur-wijken van een bepaalde woningbouwcorporatie.
Bij mij in de wijk verschilt het per straat of er wel of geen FTTH beschikbaar is en op sommige straten zelfs per flatgebouw, omdat het ene gebouw van Talis is en het andere van Portaal.
Uiteraard is dit een beetje een luxeprobleem, maar ik vind het toch wel raar dat het niet gewoon allemaal in een moeite door gedaan is. Beetje een gemiste kans.
Zijn de verwachtingen van de consument dan wel reeel? Als mensen voor 10 euro per maand 1 Gbit verwachten met 100% uptime, ja dan kan de realiteit wel eens niet aan de verwachtingen voldoen.

Idem dito met banken - wel eindeloos rondshoppen voor de bank die je de hoogst mogelijk aflossingsvrije hypotheek wil geven, met nog een lening voor een auto, televisie en mobiel, en dan uiteindelijk de bank de schuld geven ("voldeed niet aan mijn verwachtingen") als je hem niet blijkt te kunnen betalen of als de bank bepaalde zekerheden vraagt en het risico van de hoge lening met extra tarieven probeert te compenseren. En zoeken naar de vaagste buitenlandse bank die de hoogste rente geeft, maar dan raar opkijken als hij omvalt.

Ik zie dat toch in veel bedrijfstakken (en niet alleen bij consumenten), dat klanten geen idee hebben wat een realistisch prijs- en service niveau is. Ben nog niet zo (heel) oud dus ik weet niet of dat eigenlijk altijd zo is geweest of dat het meer wordt, maar waar komt dat toch door? Worden we dommer? Zijn de produkten te ingewikkeld? Geloven mensen werkelijk de reclame?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 oktober 2010 17:15]

Mensen gaan vaak inderdaad voor de goedkoopste, dan moet je je verwachting aanpassen, inderdaad.

Ik wil kwaliteit, noem dan eens een provider die 20Mb+ kan leveren en ook qua service betrouwbaar en integer is. Ik wil er wel voor betalen, maar die ISP is er gewoonweg niet.

De techniek gaat snel, mensen snappen het verschil tussen elementaire zaken als snelheid en retentie niet, je kan van de consumenten niet verwachten dat ze dit allemaal bij kunnen houden, ergo, de cowboys hebben de ruimte om met mooie worden mensen binnen te halen. Net als de energiemarkt nu, zal ook de ISP-wereld vanzelf professioneler worden en meer diversteit krijgen. Het is nu al veel beter dan 10 jaar geleden.
Misschien is dit wel "typische" Nederlands, voor een dubbeltje op de voorste rang zitten. Uitspraken als "veel voor weinig" hoor ik nog steeds regelmatig om mij heen.

Het waren tenslotte twee Nederlanders die bij toeval het koperdraad hebben uitgevonden... Ze vochten om een stuiver.

Ik zelf betaal liever wat meer, zodat goede mensen betaald kunnen worden zodat mijn internet blijft werken.

Zelf hebben wij hier in het studentenhuis (Tilburg) Ziggo en ik ben er wel tevreden om. Het komt eigenlijk niet voor dat het internet eruit ligt en met vier studenten die downloaden en internetten voelt het eigenlijk nooit langzaam en dat alles voor een abbo van 20 euro per maand. Prima prijs kwaliteits/verhouding als je het mij vraagt.
Als je het simpel houd bij een 1Gbit-lijntje dan zou dat best kunnen voor een laag bedrag. Echter probeert een provider (of de beleggers erachter) zoveel mogelijk geld uit een klant te persen door allerlei toeters en bellen aan toe te voegen, slechte service te verlenen, iedere maand met andere producten/aanbiedingen komen etc. Hoe simpel kan het zijn om een lijntje te onderhouden?
Hoe simpel kan het zijn om een lijntje te onderhouden?
Zoals iedere netwerkbeheerder je kan vertellen: niet zo simpel als gebruikers denken.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 oktober 2010 17:24]

Nou vertel? Ben wel benieuwd dan?
Oftewel, ze doen hun werk dus niet goed.

Of zou jij het acceptabel vinden dat je elke week met je koffiezet-aparaat naar de winkel mag komen omdat ie dan weer stuk is?
Eens.

Mensen gaan in zee gaan met een partij die hard roept (of het nu een isp is of een bank), zonder na te gaan of het een betrouwbare partij is. Als die partij vervolgens zijn toezeggingen niet nakomt dan is het de schuld van de overheid die niet voldoende reguleert.

Het probleem is (ook in dit geval) dat mensen niet zelf willen nadenken, geen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen beslissingen maar wel hebberig zijn. Als een aanbod te goed klinkt om waar te zijn, dan is het vaak ook niet waar. Je moet nadenken voordat je een aanbod aanvaard, niet achteraf als blijkt dat je belazerd wordt.

[edit: spelvout]

[Reactie gewijzigd door bassekeNL op 22 oktober 2010 17:19]

het gaat niet aleen om de snelheden jongens, het gaat ook om de bureaucratische houding en helpdesk support.
dat is toch heel erg belangrijk voor mensen.
Ja. Dat is zo.

Het geheim van iedere ISP is natuurlijk dat de klantenservice de hoogste kostenpost is, gebrekkig als hij mag wezen. Kwaliteit op de klantenservice komt over het algemeen met een leuk prijskaartje, en dat gaat de consument meteen merken in de abonnementsprijs. De consument, daarentegen, heeft de ISP's (in NL, althans) gedwongen vooral op prijs te concurreren. En dan zal het mes moeten in de klantenservice...
Ik ben het maar ten dele met je eens dat ISP gedwongen worden op klantenservice te besparen.

Veel van de frustraties met ISP en Telco's komen voor omdat ze moetwillig allerlei dingen zo moeilijk mogelijk maken.

Waarom is het bv heel gemakkelijk om een contract af te sluiten (Internet, telefoon), maar kan opzeggen soms alleen maar met een aangetekende brief.
Het is echt wel goedkoper om ook het opzeggen per Internet te doen, i.p.v. mensen aan het werk te zetten die voor brieven tekenen, lezen en invoeren. Ze doen het echt niet omdat ze op deze manier vaak nog wel een maandje extra kunnen vangen.

Ik had bv bij Scarlet Belgie een adsl abbo lopen (1Mbit wel te verstaan en dat in een binnenstad, centrale toch 4km weg) op de website is er een knop waarmee je je verbinding kunt "annuleren" wat blijkt 1 jaar later => je krijgt een popup met een telefoonnummer. Bel je dat telefoonnummer, dan vertellen ze je doodleuk dat je moet schrijven. Ga je schrijven dan gooien ze je brief weg (in drievoud gestuurd), verstuur je het aangetekend (10x duur), dan tekenen ze er in de eerste instantie niet voor, 3 dagen later wel. Dan ligt de brief 12 dagen op de plank, wordt doorgevoerd, helaas 1 dag te laat, u moet weer een maand betalen.
Klantenservice wordt in het bedrijfsleven bijna overal gezien als iets wat alleen maar geld kost en niets oplevert. Domme redenering natuurlijk, want een slechte klantenservice kost je klanten, dus geld. Maar ze zien het zo van, het kost ons geld en er staat geen opbrengst/winst direct tegenover.

Wat jij verteld over je opzegging, dat zou totaal niet relevant zijn, voor opzegging geldt JOUW datum van verzending, en helemaal bij aangetekend. Zou nooit overleven in een klachtenprocedure. Jij zegt per een bepaalde datum op, dat zij die brief niet in behandeling nemen is irrelevant, zeker met een aangetekende brief.
Dat ben ik met je eens, maar zou jij er een rechtzaak om beginnen?

Ik heb namelijk een klacht gestuurd (email-adres via google gevonden, alle emails die ik ontvang zijn van noreply@, als je op de website zoekt komt je binnen no-time om de franstalig-faq uit :) , en vervolgens bij een tel-nummer)
Op de email wordt niet gereageerd, vervolgens gebelt (@1.50 vanuit NL) waarna je na 15 min in de wacht gedropt wordt. na 3x keer wel doorgekomen en ze konden met niet vertellen waarom ik eerder gedropt werd.
Helaas kon ze me ook niet vertellen waarom de brief niet eerder behandeld is, haar computer had alleen de te late datum, en opzeggen minder dan een maand vooruit kan niet, dus is het opgeschoven. Ik heb de "klacht"doorgegeven, maar nu 6 weken later nog niets van gehoord.

Dus een rechtzaak...en dat zie ik niet gebeuren. They won.
Als ik er nog gewoont had dan had ik er een principe zaak van gemaakt, maar nu ben ik het echt zat.

Nog iets leuks was trouwens de snelheid. In NL is er een lijst van tel-centrales en kunt je zien hoever je bij een centrale vandaan zit. In Belgie was dat niet mogelijk, meerdere providers gevraagd maar niemand kan bij de lijst van belgacom. (ook belgacom isp niet), nadat je lijn geopend is kunnen ze wel een meting doen. (5km in mijn geval), Voor het afsluiten had ik nog gevraagd of ze een meeting konden doen bij andere mensen in de straat. Maar ook dat kon weer niet.
Automatische incasso storneren. Laat *hen* de rechtzaak beginnen om die laatste maand uit jou te krijgen.
Eerlijk gezegd kan ik me terugvinden in menig reacties.
Ik heb thuis een glazvezelnetwerk (extern/intern) en mijn provider is Ons(Brabant)Net. Kwaliteits service (1x nodig gehad) en nooit uitval, gewoon top! :)

Maar, ze hebben aangegeven dat de snelheden zowel up- als download 100MB/s zou zijn welke aankomend jaar zou worden verdubbeld en binnen 5 jaar tot 1GB/s op zou kunnen lopen.

Maar helaas is onze uploadsnelheid "slechts" 50MB/s. Download is 100MB/s maar upload is 50MB/s. Na dit gelezen te hebben moet ik er toch maar achteraan gaan.

Ik had trouwens ook verwacht dat de mobiele-telefonie binnen de EU toch wel een lager cijfer zou krijgen. Ik vind het echt in sommige EU landen toch echt een belabberde verbinding, en dan heb ik het niet eens over de ISP's. :/

[Reactie gewijzigd door My_self op 22 oktober 2010 16:58]

Wel interessant onderzoek, al worden de conclusies zo te zien grotendeels bepaald door de MPI, die afhankelijk is van het % klanten dat klachten had en de algemene tevredenheid.

Het is de vraag of je daarmee die vergelijking mag doen, omdat mensen ook een heel ander verwachtingspatroon hebben voor verschillende markten. Cola en een krant is natuurlijk qua mogelijke fouten niet met een isp te vergelijken.

Daarnaast is men in het bedrijfsleven vaak toch ook al wel wat afgestapt van klanttevredenheid, althans, de manier uit het rapport. Het blijkt vaak weinig te zeggen over je churn en cross-sell mogelijkheden.
In feite zegt klanttevredenheid ook meer over hoe goed je marketing is dan over hoe goed je produkt is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.