Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 43, views: 11.362 •

Samsung heeft twee beeldschermen voor de zakelijke markt geïntroduceerd en deze in de SyncMaster-serie ondergebracht. De displays zijn onder meer uitgerust met een displayport-interface en ze hebben beelddiagonalen van 22 en 24 inch.

Het 22"-model is de SyncMaster 2243DW en deze heeft een beeldverhouding van 16:10. Het scherm is niet alleen in hoogte verstelbaar, maar kan ook gedraaid en gekanteld worden. De matzwarte behuizing kan eveneens in portretmodus worden gedraaid. Naast de displayport-aansluiting beschikt het scherm ook over een dvi-d- en d-sub-aansluiting. De dynamische contrastverhouding van het 1680 bij 1050 pixels tellende scherm bedraagt 50.000:1 en de responstijd is 5ms. Statische contrastwaardes geeft Samsung niet.

De grotere 24"-er met een resolutie van 1920x1200 pixels is de SyncMaster 2443DW. Ook dit scherm is voorzien van een draai- en kantelbaar scherm dat in hoogte versteld kan worden en in portetmodus gezet kan worden. De dynamische contrastverhouding is met 70.000:1 wat hoger dan het 22"-scherm. Ook het hoogteverschil tussen de laagste en hoogste stand is met 100mm groter dan de 80mm die de 2243DW te verstellen is. De schermen moeten vanaf eind oktober op de Duitse markt verschijnen. Samsung Nederland was niet bereikbaar om Nederlandse prijzen en verschijningsdata te geven. Het 22"-model moet in Duitsland in ieder geval 269 euro kosten, terwijl voor het 24"-model 329 euro betaald moet worden.

Samsung Syncmaster 2443DW

Reacties (43)

1920*1080 en 16:10? volgens mij is deze resolutie toch echt 16:9
misschien zijn de pixels niet isotroop gelijkzijdige vierkanten, maar een beetje hoger dan dat ze breed zijn.. ;)

ps.wikipedia leert : Isotropy is uniformity in all directions

[Reactie gewijzigd door joppe.s op 20 oktober 2010 13:01]

Klopt, ze zijn dan ook 1680x1050 en 1920x1200 en inderdaad 16:10.
Wel fijn, want 16:10 schermen lijken bijna helemaal verdwenen te zijn helaas.

Edit: ik vraag me af wat voor panelen er in zitten, waarschijnlijk geen TN gezien de prijs?

Edit2 @ D1N0: wow wtf, dan zijn ze zwaar overpriced.

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 20 oktober 2010 13:04]

Jammer genoeg worden alle recente 16:10 schermen aangeduid als voor profesioneel gebruik, met een bijbehorend prijskaartje (valt mee in dit geval).
Wij gewone consumenten kijken blijkbaar enkel HD films op onze monitoren en storen ons aan een zwart randje, of zo word voor ons beslist.. ondertussen bespaart de fabrikant een paar centimeter aan materiaal en kan het marketten als HD ready of FULL HD.

Erg jammer want zoals uit de comments op dergelijke nieuwsposts blijkt is er toch nog een grote markt voor 16:10 displays (ook op laptops), in ieder geval onder de tweakers dan.

Zo te zien in ieder geval een betere contrast ratio dan mijn Syncmaster 2443bw welke zo beroerd is bij grijs/wit dat ik voortaan geen monitoren koop altevoren deze eerst eens 'in het echt' te zien.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 20 oktober 2010 13:33]

Je kunt heus nog wel dit soort 16x10 schermen als niet professioneel vinden maar komt dan vaak toch buiten Nederland uit. Als je een goede reden heb om echt die 120 extra pixels te moten hebben dan is ook een professioneel scherm geen probleem maar meest al is het meer omdat het gewoon lekker der werkt met net even meer ruimte op je scherm en in dat geval is het veel al meer voor de heb. En als je dan de hoofdprijs niet wilt betalen dan kom je in vaak schermen tegen die niet als professioneel aangeduid worden met name omdat er bijvoorbeeld een contrast of een response tijd aan het lage prijskaartje vast zit dat niet echt prettig is om te hebben.

Maar als je de 120 extra pixels nodig hebt dan is dat over het algemeen niet voor het ijken van een film of het spelen van een game maar meer voor dingen als programmeren of zo en dan is een trage response tijd niet zo'n groot probleem over het algemeen...

Een scherm kopen zonder dat je het in actie gezien hebt is gewoon niet slim, er zijn zo veel redenen waarom je een scherm niet wilt hebben als je het eenmaal in het echt zien dat het gewoon een te groot risico is om zo'n ding te kopen zonder dat he jet zelf gezien hebt.
jij denkt voor die prijs al een pva of ips panel te kunnen scoren? Vaak beginnen redelijke versies daarvan bij het dubbele van deze prijs
de HP ZR24W (ofzoiets) is ook rond de 350 MET IPS scherm

edit: pricewatch: HP ZR24w ok iets meer maar niet "beginnen bij het dubbele"

[Reactie gewijzigd door superwashandje op 20 oktober 2010 14:31]

Of anders de pricewatch: Dell Ultrasharp U2311H die voor iets meer dan 300 euro een IPS paneel heeft. (En nog redelijk tot goed presteert ook (na callibratie))
Deze HP is idd een veel betere optie. 1920x1200 16:10 24 inch met IPS.
Helemaal mee eens. 1920x1200 wordt een zeldzaamheid terwijl het echt heel veel prettiger is. Ik zou er trouwens € 150 bijleggen en een semi-prof Dell 2410 met IPS paneel kopen.
het zijn 16:10 schermen

de 22" en de 24" 1920*1200 dus die laatste.

Samsung heeft gelukkig begrepen dat full hd films kijken geen zakelijke activiteit is en gunt ons die 120 pixels.
Belangrijker: is dit met of zonder TN-paneel?
Staat een paar reacties boven je...
Door D1N0, woensdag 20 oktober 2010 13:01
Score: 0
wel TN helaas. http://www.samsung.de/de/....aspx?atab=specifications
LCD Technologie a-si TFT/TN

[Reactie gewijzigd door aramdin op 20 oktober 2010 13:07]

Een beeldverhouding van 16:10 komt toch neer op een resolutie van 1920x1200? Dus niet de 1920 x 1080 die deze 22'' monitor heeft.
Dat vind ik persoonlijk een nadeel, die extra 120 pixels zijn voor kantoorwerk best handig.
Wacht even, een 16:10 scherm met een 16:9 resolutie?

Naja, als het 16:10 is met een resolutie van 1920*1200 zou het wel mooi zijn.

Edit: spuit11

[Reactie gewijzigd door Lukosje op 20 oktober 2010 12:57]

Ik snap de toevoeging 'zakelijk' hier niet.
De prijs is niet heel hoog, hij is niet vooraf gekalibreerd, er zit denk ik (ook gezien de prijs) geen PVA/MVA-panel in. Dit sluit dus al de grafische markt uit.
Is het vanwege het sobere design en de verstelbaarheid dat dit 'zakelijke' monitoren zijn?
Ja. En zakelijk is niet alleen de grafische markt ;)
Displayport is the key.
Misschien heeft de monitor een mat beeldscherm? Glossy schermen zijn een drama om mee te werken, alle zakelijke monitoren voor kantoorwerk en dergelijke zijn mat.
En misschien is de prijs ex BTW, dan kan de leverancier zich al wat meer met panelen veroorloven.

Maar de bron zegt volgens mij iets anders: zakelijke monitors hebben allerlei ergonomische eisen, en deze modellen voldoen daaraan omdat ze in hoogte verstelbaar zijn, alsmede kantelbaar en zwenkbaar.
Als je een heel call-center moet volzetten met schermen, wil je niet dat ze 1000 euro per stuk kosten en ook niet dat er rare toeters en bellen aan je schermen zitten, die alleen maar afleiden. Wel wil je een groot schermoppervlak omdat mensen in call-centra vaak tig applicaties open hebben staan om hun werk te doen. Energiegebruik gaat ook meetellen bij grote aantallen. Kleurechtheid en kijkhoek is niet zo belangrijk.
Toch heb ik op mijn werk liever mijn huidige setup (2 x 19 inch) dan een 24 inch.

Prive ben ik blij met mijn 2443BW, maar daar wil ik geen 2 monitoren neerzetten.
Het gaat waarschijnlijk om het service pakket dat er bij hoort. :).
Doordat je ze beter kan verstellen, wat je ook verplicht wordt als werkgever. Wij hebben ook een paar 'zakelijke' monitoren staan.
Zelf vraag ik mij wel eens af waarom 'zakelijke' monitoren een breedbeeld scherm hebben, vroeger op mijn CRT had ik 1600x1200!
Ook ik zie de zakelijke toepassing er niet van! Zakelijk zie ik liever een monitor met een extreem dunne rand. Waardoor twee monitoren goed naast elkaar te zetten zijn!

Maar ook dan, dat kan privé net zo goed als zakelijk. Hoewel het zakelijk denk ik sneller voorkomt.
Ik denk dat zakelijk de meeste mensen gewoon maar 1 scherm hebben hoor (denk kantoor, secretariaat etc.).

Omdat het een wat groter scherm is, wil niet betekenen dat zakelijk=grafisch. Sterker nog, ik denk dat de grafische markt helemaal de doelgroep niet is. Naast de grafische markt zijn er volgens mij niet veel die meer dan 1 scherm draaien (of sowieso nodig hebben).

Dus dat van die 2 schermen vind ik niet echt op gaan. Zakelijk betekend waarschijnlijk eerder dat het zich aan allerlei Arbo achtige dingen houdt.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 20 oktober 2010 13:23]

Naast de grafische markt zijn er volgens mij niet veel die meer dan 1 scherm draaien (of sowieso nodig hebben).
Denk aan CAD tekenaars en software programmeurs. Die draaien bij ons allemaal op twee schermen.

Daarnaast ken ik ook een bedrijf dat geen programmeurs, CAD of grafische mensen in dienst heeft en toch dubbele monitoren heeft. Is natuurlijk ook een kwestie van geld! Maar het werkt gewoon super en sneller (handiger) dan 1 monitor.
Een beetje cad-tekenaar heeft aan 24"te weinig...
De reden waarom deze monitoren dus duurder zijn is omdat het 16:10 monitoren zijn, geen 16:9. 16:10 monitoren zijn duurder vanwege het grotere pixeloppervlak (in dit geval 1680 x 1050 en 1920 x 1200). Uit een lcd ''plaat'' kunnen er minder 16:10 paneeltjes gesneden worden t.o.v. 16:9 paneeltjes.
10% minder, om precies te zijn

9 1200p monitoren = 10 1080p monitoren met een marginaal kleinere beelddiagonaal
Dan zou een monitor eigenlijk maar 10 % duurder zijn, dus 16:10 220 euro in plaats van 200 euro voor 16:9. Het prijsverschil komt voort uit de productiekosten, 16:9 van de panelen kunnen ingezet worden voor computerschermen en televisies. Zodoende kan een paneelproducent het paneel verkopen voor een computerscherm of televisiescherm. Schermen met een 16:10 verhouding worden alleen in de computer-sector gebruikt.
Maar hoe verschillen de specs hiervan met bijvoorbeeld de 2443BW? Ik zie zo snel niet een significant verschil, behalve het display-poort en de contrast verhouding die iets hoger is.
Maar dat lijkt me geen meerprijs van bijna 100 euro waard... (wel een vergelijking tussen de adviesprijs, en de PW prijs van de 2443BW)
De contrastverbetering is alleen dynamisch en dat is een behoorlijk zinloze spec als je het mij vraagt. Daarnaast is volgens tweakers de helderheid van de 2243BW ook nog eens hoger dan de 2243DW. Het enige wat marginaal beter is in de specificaties is het stroomverbruik...
Je noemt het al in de laatste zin, scheelt waarschijnlijk wel een euro of 50.. of meer. En als een 2443BW eigenaar kan ik je vertellen dat ik graag 50 euro extra over heb voor beter contrast.. kan bij een ietwat afwijkende kijkhoek niet eens het verschil tussen gelezen en ongelezen email zien bij gmail (grijs/wit).

Daarnaast lijkt er echter weinig verschil te zijn zoals het typenummer al aangeeft. Tenminste als ik dat zo zie is het dezelfde voet, en dezelfde waardeloze menu 'knoppen' wat het afstellen geen pretje maakt.. en als deze net als de 2443bw standaard te helder is ingesteld (het wit brand een gat in je netvlies) dan zul je deze zeer zeker niet op de standaard instellingen willen laten staan.

edit:
waardeloos -> waardeloze

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 20 oktober 2010 14:10]

Ik ben nog altijd blij dat ik een HP w2408h bezit. Duur, TN-paneel , maar wel 1200p en een subliem scherm.
wat een prijs ik heb mijn 24 inch in 2007 voor 300 euro gekocht (ook een samsung syncmaster 24 inch )
het word tijd dat er eens wat goedkopere 30 inch schermen met hogere resooutie komen
Marktwerking is niet éénrichtingsverkeer, voordat 30" schermen met een resolutie van 2560x1600 pixels (neem aan dat je dat bedoelt met hogere resoluties: hoger dan 1920x1200) goedkoper worden, moeten er eerst veel meer mensen zijn die het gaan kopen. Dan zal de prijs eerst afnemen door grotere omzetten en waarschijnlijk ook grotere winsten daardoor, vervolgens toenemen, omdat dan de vraag te groot is in verhouding tot het aanbod en pas als de productie dan wordt opgeschroefd, zal de prijs op den duur pas echt gaan dalen.

Wil je goedkopere 30" schermen, zorg dan dat iedereen behalve jij er nu één koopt, dan kan jij er over een paar één kopen voor veel minder.

De reden dat er weinig interesse is in alles wat niet TN is, is puur het gebrek aan kennis bij de gemiddelde koper (en in veel gevallen ook bij de verkoper). Als je kijkt bij de BCC, Dixons, Dynabyte, It's, MediaMarkt, etc. dan zie je alleen maar TN schermen (alles wat niet TN is daar, is een HD-TV).

Consumenten zien niet het verschil tussen TN en IPS/PVA schermen, omdat er alleen TN schermen staan. Hij zal zich dan ook niet afvragen waarom het ene scherm een veel beter beeld geeft dan het andere scherm, met als gevolg dat hij waarschijnlijk helemaal niet bekend zal zijn met IPS of PVA. Dat heeft weer als gevolg dat dergelijke monitoren veel minder verkocht worden. Wat tot gevolg heeft dat dergelijke schermen ook niet in de winkelketens die ik net noemde te koop zullen zijn. Als je schermen daar neer zet, wil je wel dat die verkocht worden. Als je weet dat die IPS en PVA schermen niet zo goed verkopen, ga je als verkoper eerder een populair en goedlopend goedkoop TN beeldscherm neerzetten.

Zoals ik al eerder zei moeten dus eerst de verkopen omhoog gaan, maar daarvoor is eerst weer interesse nodig en voor interesse is eerst weer bekendheid nodig met IPS/PVA. Juist door deze kip-ei situatie is het zo moeilijk om die cirkel te doorbreken en dat is dan ook de reden dat er de afgelopen jaren in dat opzicht eigenlijk vrijwel niks veranderd is.