Hoofdcategorieën
Device Settings

Microsoft pakt zit-probleem Kinect aan

Door Paul Hulsebosch, maandag 18 oktober 2010 13:48, views: 26.407

Microsoft heeft een oplossing gevonden voor de problemen die Kinect heeft met het waarnemen van zittende spelers. De software achter de bewegingsgevoelige controller kiest nu de nek van de speler als basis en niet langer het stuitje.

Website Eurogamer kreeg van Andrew Oliver, chief technical officer bij ontwikkelaar Blitz Games, te horen dat Microsoft een oplossing heeft gevonden voor een probleem met de software achter Kinect, de bewegingsgevoelige controller die het concern op 10 november op de markt brengt. De software van Kinect herkent het lichaam van de speler en kan vervolgens de bewegingen waarnemen. Die input wordt gebruikt bij het besturen van games. Bij verschillende presentaties die Microsoft van het systeem gaf, bleek dat de software van Kinect moeite heeft met het herkennen van spelers die zitten, vooral als zij diep weggedoken in een bank zitten, met de knieën omhoog.

Dat probleem is volgens Oliver nu opgelost doordat Microsoft de software van Kinect een update heeft gegeven. Tot nu toe nam de software het stuitje van de speler als herkenningspunt. De positie van de andere knooppunten in het virtuele skelet van de speler werden van de positie van het stuitje afgeleid. Microsoft heeft dat systeem nu losgelaten. In plaats van het stuitje wordt nu de achterkant van de nek van de speler gekozen als ankerpunt voor de rest van de nodes en dat maakt de software een stuk stabieler, volgens Oliver. Als de speler nu weggedoken in een bank zit, herkent de software wel de armen en handen van de speler, volgens Oliver, terwijl het systeem daar in het verleden moeite mee had. Oliver was van plan om eigen software te schrijven voor Kinect, die het probleem van zittende spelers zou oplossen, maar dat is door de update van Microsoft niet meer nodig.

Blitz Games werkt aan twee Kinect-games die tegelijk met de controller op de markt verschijnen: fitnessgame The Biggest Loser en karaokegame Yoostar 2. De studio heeft volgens Oliver nog meer games die gebruikmaken van Kinect in ontwikkeling.

Volgende 14:19 HTC kondigt Android-toestel Gratia aan
Vorige 13:04 Angry Birds voor Android telt 2 miljoen downloads in 2 dagen
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »


Juist... Volgens mij was de Eyetoy er toch eerder...

/ontopic
Raar dat dit niet in de testprocedure is getest. Goed dat ze dit op tijd oplossen.

De stoomboot was er ook eerder en heeft er even weinig mee te maken. :+

[Reactie gewijzigd door Neverwinterx op maandag 18 oktober 2010 14:01]


Nee, de eyetoy was namelijk ook een camera die het lichaam waarnam en daaruit de bewegingen kon afleiden. Kinect is eigenlijk een geavanceerde, verbeterde Eyetoy zoals de Playstation Move een geavanceerde, verbeterde Wii remote is.

De eyetoy heeft er dus wel veel mee te maken.

Stiekem was de move er ook al eerder dan de wii remote.

't volgende filmpje is een techdemo van ergens in 2003 - 2004 en laat zien hoe de eyetoy een bolletje op een stokje volgt:

http://www.youtube.com/watch?v=isHJAyCICw4

Nee, de eyetoy was namelijk ook een camera die het lichaam waarnam en daaruit de bewegingen kon afleiden. Kinect is eigenlijk een geavanceerde, verbeterde Eyetoy zoals de Playstation Move een geavanceerde, verbeterde Wii remote is.

De eyetoy heeft er dus wel veel mee te maken.
Kinect is niet geavanceerd.
Het is slechts een opgepoetste versie van SEGA Activator: http://www.youtube.com/watch?v=780bIG6TXFk

Ik vind dat opslaghond wel een punt heeft.
Niks is nieuws in game land.
Duckhunt had je ook al met een "licht pistool" 20 jaar voor de Wiimote.

Duhus ...

Mee eens. Niet dat kinect niet geavanceerd is en ook niet dat het slechts een opgepoetste versie van SEGA Activator is, maar wel dat... ehm... nouja, dat ding pobeert ook het hele lichaam te gebruiken... vond het eigenlijk vooral een cool filmpje van een 'vergelijkbaar' product waar ik het bestaan niet vanaf wist :)

De eyetoy is een geavanceerdere verbeterde stoomboot.

lekker bijdehand :P, jongen we weten allemaal dat dit op elkaar lijkt of wat dan ook en Kinect kan bij andere minder in de smaak vallen dan bijvoorbeeld de wii ?

Afgezien van het feit dat het niets meer dan een first-post-poging is, is hij ook nog eens compleet onwaar. Kinect werkt echt essentieel anders dan de Wii en de PS3 Move, waarbij je een controller vast moet houden die de bewegingen registreert. Kinect werkt met camera's, en kan de lichaamsdelen van meerdere mensen tegelijk herkennen. Dit biedt veel meer mogelijkheden dan een simpele motion sensor. Zo kun je alle ledematen tegelijk gebruiken, en zijn er geen extra controllers nodig voor meerdere spelers.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op maandag 18 oktober 2010 14:03]


De PS3 maakt ook gebruik van een camera, theoretisch zou deze ook de bewegingen van meerdre mensen kunnen registreren (lichaamsdelen herkennen waarschijnlijk dan weer minder omdat er slechts 1 camera aanwezig is in tegenstelling tot de 3? camera's van de kinect). Beter gezegd de jongere broer van de PS-Eye, de Eye-toy maakte ook geen gebruik van een controller bij het spelen van spellen, de mogelijkheden waren in die tijd veel beperkter met die accessoire maar uiteindelijk blijft de kinect een verbeterde versie van de techniek van de Eye-toy en dus van de PS-Eye. Het verschil tussen de WII en de Kinect is zoals je zegt wel totaal verschillend, de PS3 Move zit daar gewoon precies tussenin.

De Kinect heeft twee camera's. Het is echter géén steroscopisch systeem!

Eén ca,era is een lage-resolutie Time-Of-Flight camera, waarmee diepte kan worden gezien. Dit werkt min of meer hetzelfde als Sonar. Een licht puls wordt uitgezonden, en er wordt gemeten hoe lang het duurt tot die terug komt.

De tweede camera is een normale kleuren camera. De beelden van beide camera's worden gecombineerd om een totaal beeld 3D kleuren beeld te maken.


Dit is dus wel degelijk een heel bijzonder apparaat, met mogelijkheden die de andere systemen simpelweg niet hebben.

Volledig eens met je laatste zin. Jammer dat dit voorlopig niet resulteert in innovatieve games in plaats van een hoop Wii-clones.

Wat ben je daar nu mee? Zonder controller heb je beperkte bedieningsmogelijkheden.. Volgens mij is Kinect ZEER beperkt in gebruik bij games. Hoe ga je bijvoorbeeld een shooter spelen? Met je handen? Nee, volgens mij gaat de Move er met kop en schouders bovenuit steken, mede dankzij de preciese registratie van de Move controller.

Ik heb trouwens geen van beide consoles, geen wii, ps3 of xbox360.

Waar staat dat je de controller van de xbox er niet bij kan gebruiken??
Dat staat toch ook nergens?

Voor de move moet je weer een extra addon kopen als je het met zijn tweeen wil spelen en dan houdt het volgens mij bij de ps3 op.

Kinect kan met 1 apparaat 4 personen tegelijk aan en daarnaast nog meerdere personen van die 4 registreren (alleen er niets mee doen).

Hoe ga je bij de move je teamleden achter je aangegeven dat ze tijdelijk moeten stoppen?? Tja.. de hele controller maar omhoog bewegen en een knop indrukken..
bij Kinect? hand omhoog in een vuist.. net als in het echt ;)

Maar laten we afwachten voordat we gif spuwen....

Kinect kan met 1 apparaat 4 personen tegelijk aan en daarnaast nog meerdere personen van die 4 registreren (alleen er niets mee doen).
"Up to four Move controllers can be used at once[8] (four Move motion controllers,[9] or two Move motion controllers and two Move navigation controllers[10])."
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_Move
[1]Hoe ga je bij de move je teamleden achter je aangegeven dat ze tijdelijk moeten stoppen?? Tja.. de hele controller maar omhoog bewegen en een knop indrukken..
[2]bij Kinect? hand omhoog in een vuist.. net als in het echt ;)
[1]Door een druk op slechts één knop.
[2]Hoe ga je je teammates cover geven zonder iets in je handen? Tja ... je hand samenknijpen als een pistool en "piew piew piew" schreeuwen ...
Bij Move? Met een druk op de knop van de controller (inc. gunattachment) die meer op een geweer lijkt dan een hand. Net als in het echt.

[Reactie gewijzigd door OPSLAGHOND op maandag 18 oktober 2010 22:03]


Poeh Poeh dat gezeur telkens over dat iedereen elkaar nept..

Trilfunctie in een controller? Analoge stick? Triggers? Deze dingen zijn allemaal bedacht door een bedrijf en overgenomen door een ander, dit heet innovatie. Als je deze innovatie niet volgt dan ga je achter de feiten aan lopen. :/

Gelukkig is dit opgelost. Was anders een enorme showstopper voor Microsoft geworden als dit niet voor de release was gebeurd. Nu kan je gelukkig gewoon zittend Kinecten, al vraag ik me wel af in hoeverre het nu vloeiend werkt.

Vergeet niet de mensen die geen keuze hebben. Voor rolstoelers zou het een belachelijke domper zijn geweest als dit niet opgelost was geweest. Koop je wat vermaak omdat je al meer moeite hebt om de deur uit te komen, werkt het niet omdat je zit.

Gelukkig heeft Microsoft dit probleem serieus genomen en opgelost.

Ik denk dat mensen met een handicap het wel zullen overleven als hun eyetoy het niet doet.
Gamers zitten graag. Nek als uitgangs punt. Probleem opgelost. Bijkomend voordeel mensen in een rolstoel worden ook geholpen.

Grappig genoeg zouden juist mensen in een rolstoel heir geen last van hebben gehad. Het artikel geeft aan dat het probleem zich voordeed wanneer je in de bankgedoken zat met je knieen om hoog. Ik naam aan dat dit is omdat je daarmee het systeem het 'zicht' op je stuitje ontneemt. Vandaar ook de fix om het voortaan rond het hoofd te centreren. Als je in een rolstoel zit heb je je knieen op exact dezelfde hoogte als je heupen om te voorkomen dat de bloedcirculatie nog verder wordt aangetast. (rolstoellen hebben ook wel eens een heel lichte inclinatie naar voren om de doorbloeding iets te helpen)

Goed dat ze het hebben gefixt daar niet van maar mensen in een rolstoel hebben hiet toevallig geen baat bij

in een rolstoel lig je niet onderuit met knieen opgetrokken

Misschien heel politiek incorrect, maar als je in een rolstoel zit en je koopt iets waarvoor je rond moet gaan springen, is dat niet gewoon een beetje dom? Je koopt toch ook geen skateboard als je in een rolstoel zit?
Het is heel vervelend voor die mensen, maar niet ALLES hoeft compleet op hun afgestemd te worden hoor. Ja toegang tot publieke gebouwen en zo wel ja, maar niet elk entertainment product, alsjeblieft zeg. Bovendien kunnen ze nog uitstekend met een gamepad spelen.

edit: ik denk trouwens dat het merendeel van de kinect games nog steeds niet echt speelbaar zullen zijn voor mensen in een rolstoel. Dat dit opgelost is lijkt me vooral handig van het bedienen van de mediaplayer zonder een afstandsbediening in je handen te hebben. Voor games zul je waarschijnlijk toch veelal nog op moeten staan.

[Reactie gewijzigd door finraziel op maandag 18 oktober 2010 19:57]


Het ging niet eens zo zeer om zittend gamen, dat werkte altijd al. Maar als je echt achteruit op de bank ging zitten met je voeten voor je op de bank bijvoorbeeld dan liep het niet goed meer.

sinds wanneer reageert de wii enkel op je eigen lichaamsbewegingen dan?

de wii reageert enkel op de bewegingen van de controller..

Ik kan mij niet voorstellen dat dit niet naar voren is gekomen tijdens tests... Denken ze nou echt dat spelers continue staan als ze spelen?

Er was nooit echt een probleem, zoals ook al in het artikel staat, er is goed om heen te programmeren. Het enige wat Microsoft heeft gedaan is de software zo aangepast dat Kinekt "out of the box" beter zittende mensen kan tracken.

Het ding is nog niet uit, ze hebben het al gefixt, en NOG zeur je dat ze dit niet eerder gefixt hadden? Natuurlijk is dit wel naar voren gekomen tijdens tests, anders had het nog niet bekend geweest en waren mensen er pas over gevallen als het spul al op de markt was.

Ik vind het goed dat MS dit probleem herkent en er een oplossing voor heeft gevonden.
Zelf ben ik totaal niet bekend in dit gebied (Kinect, Move, Wii).

Toch zou ik liever gaan voor hetgeen wat Sony heeft uitgebracht (Move?)...

Verder een erg "gemaakt" filmpje toch. :/
Lijkt me ook inderdaad sterk dat dit geen punt was bij de tests voordat ze het apparaat uitbrachten.

[Reactie gewijzigd door My_self op maandag 18 oktober 2010 13:56]


Die Move van sony lijkt me net minder dan Kinect. Die move is niets anders dan de eyetoy met een controller me een lamp erop. Soort gay wii controller.
Kinect lijkt me juist vernieuwend omdat deze een soort motion capture software draait waarmee veel meer mogenlijkheden zijn.

die lamp ziet er gay uit ja, maar als je vervolgens aan het spelen bent is hij best fijn. Het is ook veel accurater dan de wii. Denk dat kinect ook beter is, maar dat moet nog maar blijken.

De Wii komt ook net uit met de Motion Plus welke veel accurater is dan de vorige (het opzetstuk mee in de controller)

Ook al weer ruim een jaar geleden dat Motion Plus (opzetstuk) uitkwam..
Geïntegreerde motion plus in de standaard afstandsbediening is wel net nieuw idd (moet eigenlijk nog uitkomen).

Ik had begrepen dat de Move ook nog steeds last had van lag en erg gevoelig is voor invallend licht?

[Reactie gewijzigd door Pendaco op maandag 18 oktober 2010 21:23]


Kinect lijkt me juist vernieuwend omdat deze een soort motion capture software draait waarmee veel meer mogenlijkheden zijn.
Niet vernieuwend aangezien SEGA Microsoft al voor was in 1993 met de SEGA Activator:
http://www.youtube.com/watch?v=780bIG6TXFk

Sorry hoor maar de sega activator lijkt in geen opzicht op Kinect.
Elke sensor van die ring is een knop op de controller, dat is 1000x keer anders dan een apparaat wat bewegingen en diepte kan herkennen.

Ben hier toch wel heel erg nieuwsgierig naar. Vooral nu ook zittend Kinecten werkt. Pfff, anders zou een avondje gamen erg vermoeiend zijn. :)

Zouden ze ook nog leuke spelletjes uit gaan brengen hiervoor? Een combi met een gewone controller dat bijvoorbeeld het slagveld met je meedraait als je zelf omkijkt, of dat je kunt richten door ergens naar te kijken? Dit zijn toch wel een beetje kinderspelletjes. Leuk, maar niet voldoende om de critical mass te behalen om het winstgevend te maken.

Als je omkijkt zie je de TV niet meer O-)

Als je je hoofd draait kun je minder goed op het scherm kijken dus dat lijkt me erg vervelend :D .

Hangt er een beetje vanaf hoe subtiel je het instelt. Je kunt er een multiplier voor inzetten: 1 graad draaien met hoofd = 10 graden in het spel ofzo. Aja, ik bedenk maar iets he, ben geen game-ontwikkelaar.

dan moet je je hoofd stilhouden tijdens bijv schietgames, anders "draait" het beeld waardoor je dan weer mis schiet XD

Dat bestaat al voor racegames en flightsims, precies zoals jij het nu beschrijft:
http://www.naturalpoint.com/trackir/
Het is een beetje duur dus ik heb er geen, maar in racegames lijkt het me erg handig om in de bocht te kijken of even snel rond te kijken waar je tegenstanders zitten, dat lukt me toch nooit echt goed met een analoge stick of met knopjes of zo.

Nou moet ik toegeven dat ik me niet heel erg verdiept hebt in het aanbod van kinect spellen, maar is het doel van de meeste spellen niet bewegen met het hele lichaam?

Ik ga er vanuit dat hardlopen e.d. niet echt zittend gedaan word. M.a.w. zouden de eerste kinectspellen nog geen last hebben van dit 'probleem' en dat er misschien later spellen gemaakt worden waar je alleen je handen bij nodig hebt?

... bleek dat de software van Kinect moeite heeft met het herkennen van spelers die zitten, vooral als zij diep weggedoken in een bank zitten, met de knieën omhoog.
Gebruik dan gewoon een wireless controller als je te lui bent om met Kinect te spelen 8)7

Ik kan me voorstellen dat er uiteindelijk 'Kinect-only' games komen die wel de moeite van spelen waar zijn, waardoor de wireless controller als input wordt uitgesloten.

[Reactie gewijzigd door MeltedForest op maandag 18 oktober 2010 14:10]


dat heeft niets met lui te maken, als ik mijzelf af wil beulen dan ga ik wel een paar uur te fietsen, bijvoorbeeld...

games heb ik echter altijd al gespeeld voor de ontspanning, en niet om als een idioot in de woonkamer te gaan staan hoppen en springen ;)

(mijn mening natuurlijk, smaken verschillen)

Meeste gamers zitten toch als ze eenmaal bezig zijn. slecht dat dit niet 1 van de eerste dingen was die ze oploste.. Bij de wii zitten de meeste mensen toch ook ipv van helemaal serieus de bowl beweging nadoen tijdens een avondje wii sports

als ik met de familie bezig ben met wii sports, staan we gewoon voor de TV, ben je niet aan de buurt, zit je

als je te lui bent om geen ene fuck te doen moet je geen wii kopen

En dat is nou net waarom de wii niet werkt. Het is veel te makkelijk om te "cheaten" en gewoon een beetje met je pols te draaien, dan is alle lol er zo vanaf.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:19 HTC kondigt Android-toestel Gratia aan
Vorige 13:04 Angry Birds voor Android telt 2 miljoen downloads in 2 dagen
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011