Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 103, views: 13.871 •

Apple heeft een patent gekregen op software waarmee seksueel getint sms'en zou kunnen worden voorkomen. Apple heeft het patent in 2008 aangevraagd en deze week ontvangen van het Amerikaanse Patent and Trademark Office.

Tot op heden was er volgens het patent geen software om ongewenste woorden in tekstberichten te blokkeren. De oplossing bestaat er volgens Apple uit een aantal checks uit te voeren voordat de sms wordt verstuurd. De oplossingen die Apple in het patent beschrijft, zijn een waarschuwing naar de gebruiker sturen, een waarschuwing naar een externe account sturen of het bericht direct blokkeren.

iPhone-logo

Daarna kan de gebruiker worden gevraagd of hij het woord wil aanpassen. Als hij dat weigert, kan de software het sms'je tegenhouden of direct wissen. Dit kan, volgens het patent, allemaal worden ingesteld vanuit een ander account dan het account van de gebruiker.

Seksueel getint sms'en, of 'sexting' zoals het in de Verenigde Staten wordt genoemd, is volgens Techcrunch de grootste angst van Amerikaanse ouders. Apple lijkt met deze nieuwe software bezorgde ouders tegemoet te komen.

Reacties (103)

Reactiefilter:-11030101+172+20+30
Wat een onzin zeg.
Zo maken ze SMS sex dus volledig onmogelijk :?
Nee, het is een optie die ouders eventueel kunnen instellen. Aan hen dus de keuze.
waarbij natuurlijk vooral de creativiteit van de kinders sterk bevorderd wordt, om wijzes te vinden die 'censurering' te omgaan ....
juist de meest 'puriteinse' samenlevingen kennen ook de sterkste 'nadruk' op sexualiteit in hun sociale omgang, media en literatuur.

Niet voor niks kent bv de amerikaanse muziekcultuur enerzijds hele strenge puriteinse regeltjes over wat er allemaal niet mag qua tonen van sexualiteit, maar ook vooral populaire artiesten die muziek en videoclips maken die vooral drijven op de suggestie ervan.

Overigens, ik men ook dat dit 'probleem' bv héél sterk speelt in Saoedie-Arabie waar eigenlijk een stevig 'verbod' geldt op contact tussen jongens en meisjes zodra die de puberleeftijd betreden hebben, maar juist dankzij mobiele telefoons en SMSen dit erg enthousiast overtrden wordt... zeer tegen de wil van de autoriteiten die dat 'gevaarlijk' vinden.

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 13 oktober 2010 16:42]

waarbij natuurlijk vooral de creativiteit van de kinders sterk bevorderd wordt, om wijzes te vinden die 'censurering' te omgaan ....
Heel veel extra creativiteit is niet eens nodig, er zijn genoeg redenen waarom dit sowieso niet gaat werken:
  • Tegenwoordig is "w8 ff" en dat soort rotzooi dusdanig ingeburgerd dat alleen filteren op correct gespelde woorden volslagen kansloos is.
  • Voor zo'n beetje alles wat met sex te maken heeft hebben we een enorme hoeveelheid aan synoniemen en eufemismen (waarvan een groot deel ook iets onschuldigs betekent), filter je die ook?
  • Tot slot hebben we ook nog zoiets als context. Strikt genomen is dat een oplosbaar probleem, maar bij mijn beste weten is de techniek (zeker op mobiele devices) nog lang niet ver genoeg om het levensgrote verschil tussen "I want to take you out tonight" en "I want to take you" door te hebben.
Dit gaat nooit werken (zeker niet als je weet dat er zo'n filter draait).

Techniek kan niet alles oplossen, zo simpel is het.


ps. Een screenshotje van een iPhone die klaagt "ik wil je [uiterst expliciete term]" is ongepast taalgebruik leidt tot gezeur "wat een perverselingen dat ze daar aan gedacht hebben!" Niet filteren geeft uiteraard net zo goed gezeur. Wat je ook doet, je schiet jezelf toch wel in je voet...
Ik zet er eerder mijn vragen bij welke halve zool aan zijn zoontje van 12 een iPhone à 800 euro geeft.
En het ontvangen ervan lijkt mij een groter probleem.

En wat mij betreft, laat ze lekker SMS'en, zo'n probleem is het niet. En hier krijg je iig geen SOA's van.

[Reactie gewijzigd door Richh op 13 oktober 2010 17:12]

(...)En het ontvangen ervan lijkt mij een groter probleem.
Daar heeft iemand anders (niet interessant genoeg om een nieuwsbericht aan te wijden) natuurlijk al lang patent op :Y)
En wat mij betreft, laat ze lekker SMS'en, zo'n probleem is het niet. En hier krijg je iig geen SOA's van.
Eens. Maar het nieuws gaat over een patent, niet een daadwerkelijk gerealiseerde feature. Voordeel van het patent is dat je het gratis in je eigen product kan implementeren, maar ook geld verdient als je het zelf niet gebruikt maar een ander het wel implementeert. :Y)

[Reactie gewijzigd door t-h op 13 oktober 2010 22:41]

Volgens mij hoef je het niet aan te zetten. Het is meer voor ouders die hun kinderen een Iphone geven..
HAHAHA
dan typ je tog s3x of s3ks of zoiets dergelijks , daar controleren ze egt niet op
zo slim zijn ze niet
psyy138 demonsteert even hoe je op Tweakers post als je ouders de letters "ch" hebben verboden :)

Overigens lijkt het me meer een probleem dat je kinderen dergelijke SMSjes ontvangen.
de ouders niet.. de programma's herkennen die basisdingen met gemak tegenwoordig.
Alleen voor kinderen met een Apple telefoon. Nou weet ik geen marktcijfers, maar hoeveel kinderen zijn er met een telefoon van 800 Euro die niet worden vertrouwd door hun ouders als het gaat om Sms'en?
Veel...

Ik sta er iedere keer versteld van wat voor dure telefoons, en vooral wat voor enorme maandelijkse gesprekskosten(!) tegenwoordig blijkbaar normaal gevonden wordt.
Alleen voor kinderen met een Apple telefoon. Nou weet ik geen marktcijfers, maar hoeveel kinderen zijn er met een telefoon van 800 Euro die niet worden vertrouwd door hun ouders als het gaat om Sms'en?
Ach op sommige scholen is dit echt niet abnormaal hoor. En die 800 Euro die telkens weer terug komt... Ik betaalde dat niet voor de iPhone voor mijn dochter.

En die dochter weet dat tot ze 16 is ik op elk moment altijd kan zien wat ze
alles te lezen wat zij schrijft of ontvangt. Op haar dagboek na natuurlijk. Ze weet ook dat ik geen enkel probleem zal hebben met een sexueel getinte sms met haar vriendje maar privacy voor minderjarigen is dat wat hun ouders hun toevertrouwen, niets meer en niets minder. Jammer voor de vele minderjarigen die hier meetypen en die het daar net zo min mee eens zijn als dat ik het was als 14 jarige (zonder gsm), lol.
Lijkt me ook leuk voor die kinderen, dat hun ouders alles kunnen zien wat ze smsen (wat volgens dit patent mogelijk is, als er ook een externe account kan worden gewaarschuwd — nee dat hoeft niet per se maar daar lijkt het wel op.)
er staat in het bericht niks over het inzichtelijk maken van SMS-es voor derden... hooguit wel dat er een waarschuwing verstuurd kan worden naar een derde account bij bepaalde woorden...
Het daadwerkelijk versturen van de complete SMS-inhoud naar de account van een derde zou imho vallen onder een 'trojan' en waarschijnlijk tegen DMCA en persoonsgegevens-wetten vallen en verboden zijn, dat zou 'afluisteren' zijn
Ik ruik censuur???
Dit kan toch nooit goed zijn voor Nederland. Waar neer gaan ze eens ophouden met deze achterlijke dingen. Dit is echt belachelijk.
Het is Amerika he, andere kultoer.
Gefeliciteerd hoor Apple, verdien er maar lekker veel geld mee.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 13 oktober 2010 16:23]

Denk positief. Doordat Apple een patent heeft en anderen geen zin hebben daar geld voor te betalen zullen we deze "feature" hoogstwaarschijnlijk nooit op andere telefoons zien. ;)
Vooralsnog hebben ouders het recht hun kinderen te beschermen. In de VS is 'sexting' een big issue.

Maar zoals eerder al is gezegd, ontstaan er gewoon codewoorden waar niet op gecontroleerd kan worden.
Vooralsnog hebben ouders het recht hun kinderen te beschermen. In de VS is 'sexting' een big issue.
Dat doe je niet door een anti-sexting app te installeren.

Je kinderen beschermen doe je door MTV op zwart te gooien, de kids op te voeden en ze te leren zich te gedragen. Maar dat is voor veel van die hillbillies te veel gevraagd.
MTV op zwart gooien? Dan klinkt als een stap erger dan slechts een anti-sexting app te installeren!
MTV op zwart gooien? Dan klinkt als een stap erger dan slechts een anti-sexting app te installeren!
Ik mag hopen dat je je kinderen niet alleen laat achter de TV. Want dát is eigenlijk de grootste fout die gemaakt wordt, als de kids alleen achter een beeldscherm gedumpt worden en ze overal voorbij kunnen zappen, dan komen ze vaak genoeg ook "verkeerd" spul tegen.

Censureren als het al op de buis of in de SMS zit heeft geen enkele zin. Dan wordt de inhoud wel gefilterd, maar de strekking blijft gewoon hetzelfde, en de manier van doen verandert er niet door.
De nederlandse pappa's en mamma's willen alleen maar censuur in NL. Terwijl ze toch eerder hun kind moeten leren hoe internet werkt...

[Reactie gewijzigd door JerX op 13 oktober 2010 16:20]

Ik ruik censuur???
Er staat parental control!
Zolang een kind nog minderjarig is mogen de ouders toegang tot informatie beperken.
Ja, dat is censuur, zeker als je idiote ouders hebt.
Het is censuur maar in het geval van minderjarige kinderen is het in Nederland wettelijk toegestaan.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 13 oktober 2010 16:45]

Dat is dus geen censuur, maar gewoon opvoeding...

Het is door de moderne technologieën en mogelijkheden zoals GSM's en Internet veel makkelijker geworden een gedeeltelijk geheim en anoniem leven te leiden door kinderen voor hun ouders. Kinderen die stiekem aan de drugs zijn of zelf verkopen, pesterijen via sms en hyves, bedreigingen, etc. Ouders die hen kinderen maar gewoon der gang laten doen hebben hier dus totaal geen vat meer op.

Tuurlijk is het voor ons ondenkbaar dat ouders SMSjes zouden controleren, maar toen de meeste tweakers hier de eerste telefoon kregen zaten ze al in de puberteit. Bovendien werd er toen minder gesmst omdat het simpelweg duurder was en nog lang niet iedereen zo'n ding had. Het hele kanaal was daardoor dus minder een bedreiging.

Tegenwoordig krijgen kinderen al vanaf hun 6e een GSM. Ze kunnen bijna eerder smsen dan schrijven met de hand. De rest van de klas heeft ook al een GSM of ze horen er niet bij. Hoe controleer je dan nog of je kind gepest wordt of zelf pest? Juist, de telefoon af en toe controleren.......
Dat is geen censuur, maar dat is ouderschap... Het is sneu dat het moet, maar dat is waar onze maatschappij naar toe is gegaan.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 13 oktober 2010 16:45]

Dit is juist 'censuur', en het doorslaan in de Amerikaanse cultuur.
Met echt ouderschap en goede opvoeding zou je dit niet nodig hebben.
Los daarvan, vanaf welk moment is sexting wel toegestaan? Hoe lang wil je kinderen afschermen voor alles in de wereld? Ze weten toch al van het bestaan van sex etc.
Door steeds maar alles heel puriteins af te schermen, worden die kinderen steeds nieuwsgieriger, waardoor ze ongetwijfeld van alles gaan uitvreten.

"There's an app for that" yeah right, CCTV?

Nu werkt dit alleen voor sms? Wanneer komt iemand met een app die IM berichten gaat controleren, meteen even de browse geschiedenis meeneemt in z'n log.

Dit heeft niks met opvoeden te maken, dit is gewoon weer de kortste weg pakken, in plaats van praten met je kinderen, proppen ze hen in een virtueel kamertje waar papa en mama bepalen wat het kind mag zien.
Nee dit is geen opvoeding. Opvoeding doe je door met je kind te praten en er naar te luisteren. Niet door dingen te blokkeren of stiekem pc's en telefoons te controleren.
Ik vind opvoeding ook het goede voorbeeld geven. En het goede voorbeeld geven is niet mensen niet vertrouwen en continu achterdochtig zijn (over je eigen familie nota bene).
Hoe zou jij het vinden als je ouders bij alles wat je doet in de gaten houden of het wel door de beugel kan?
Ik vind het ook een beetje jammer dat mensen doen alsof ze geen keus hebben. Ja, het is de tijd waarin we leven. Het moet nou eenmaal tegenwoordig, het is een nodig kwaad.
En het is ook makkelijk, ja.

Praat met je kinderen, licht ze voor en geef ze vertrouwen. Laat je vooral niet leiden door angst. Kinderen zijn niet dom en als je op deze manier aan informatie moet komen zal het alleen maar een grotere afstand creeren.
Privacy is in mijn ogen nog steeds een groot goed, ook voor minderjarigen. Helemaal als het je familie betreft. Daar hoor je respect voor te hebben. Die boodschap zou ik als ouder door willen geven en dan moet je zelf ook het goede voorbeeld geven. En dat het mag van de wet betekent nog niet dat het een verstandige manier van opvoeden is.
Ik ruik censuur???
Dit kan toch nooit goed zijn voor Nederland. Waar neer gaan ze eens ophouden met deze achterlijke dingen. Dit is echt belachelijk.
Censuur? Als ouders controleren wat hun kinderen doen?

Laat me raden, je bent 14 en hebt het nieuwsbericht niet helemaal goed begrepen.
Dan krijg je toch gewoon:
Ik kom langs om mijn komkommer te laten wassen. Zijn de pruimen rijp?
ik lig hier in een deuk zeg :D

of zin in om paartje te rijden of lekker te worstelen
What about facetime? Is het niet niet net zo makkelijk om een pikant mmsje te sturen of te videobellen?

Ik denk overigens wel dat dit een goed selling point is voor ouders die een mobieltjes voor hun kroost gaan halen.
Schitterend! :) Inderdaad, het is aardig dat je als ouder (want het staat niet standaard aan) de mogelijkheid hebt, maar verder moeten ze echt niet gaan en ik heb ook echt niet de illusie als ouder dat je het dus tegengaat. M'n zoontje van 2.5 surft al leuk door de Youtube app heen en dan vind ik het toch prettig als ik daar een filtertje voor heb hangen (wat er nog niet is volgens mij) mocht ik er niet naast zitten.

Verder begrijp ik de VS totaal niet, de meest geweldadige zaken zijn leuk, strips en films kunnen niet erger soms (wat ik overigens mooi vind, want er zit heel mooi spul tussen), maar gaan we over op sex, dan kan het niet.
Ze zijn nogal gelovig he (republikeinen). Als je niet af en toe God bless America oid laat vallen wordt je onmogelijk President. Homohuwelijk is duivels, maar je mag wel dikke jachtgeweren (zelfs antitankwapens in Texas) bezitten of even wat minutie bij je pak melk halen.
En dan heb je ook nog die lelijke FCC die alle woorden filtert waar mogelijk mensen zich aan zouden kunnen storen.
Gelukkig zijn er ook wel plaatsen in de VS waar men er net zo over denkt. Dat is natuurlijk ook een beetje het vervelende aan hun kiessysteem. Zwart of wit. Alle stemmen of geen stemmen (kiesmannen). Het is echt een schitterend land maar af en toe sta je echt met verbazing te kijken naar de hypocrisie.
Volgens mij zit je er wel naast!

Wat doet je kind van 2,5 in zijn eentje op YouTube. Wat wou je: een filter om te vermijden dat hij tubgirls gaat kijken. Ik neem aan dat hij gewoon denkt dat het een luierreclame is.
Zijn er al kinderen met een Iphone dan ? Dan toch maar whats app'en :)
Apple is watching you.
Apple is watching your kids, if you fail as a parent.
Van de ene kant kan ik 't wel begrijpen dat je wat controle wilt, van de andere kant heb ik zoiets van 'heb je als ouder helemaal geen vetrouwen in je opvoeding?'

en dat 't van apple af komt vind ik ook 'n peux dodgy; ze willen wel heel veel controleren...
Van de ene kant kan ik 't wel begrijpen dat je wat controle wilt, van de andere kant heb ik zoiets van 'heb je als ouder helemaal geen vetrouwen in je opvoeding?'
Amerikaanse ouders? Opvoeding?

Kijk voor de grap eens naar MTV's "My Super Sweet 16 Party" en dan kun je ongeveer zien wat die 'opvoeding' heeft opgeleverd. Kinderen die een instelling hebben dat ze overal maar recht op hebben en zich alles kunnen permitteren.

OTOH, ik ben altijd wel van mening geweest dat de Amerikaanse maatschappij soms een beetje té preuts is. Vroeg of laat zal dat wel doorslaan, je ziet nu al dat tieners zich er tegen lopen te verzetten en de hoeveelheid tienerzwangerschappen in de VS de pan uit rijst.
Kijk voor de grap eens naar MTV's "My Super Sweet 16 Party" en dan kun je ongeveer zien wat die 'opvoeding' heeft opgeleverd. Kinderen die een instelling hebben dat ze overal maar recht op hebben en zich alles kunnen permitteren.
Riiiight, je ziet precies hoe de jeugd ergens opgevoed word op een MTV show.
idd alles wat je op tv ziet is een selectie en dus nooit de realtiteit. Alles.
[...]


Riiiight, je ziet precies hoe de jeugd ergens opgevoed word op een MTV show.
Meer hoe de jeugd wordt opgevoed door een MTV show. De ouders hebben er geen omkijken meer naar, zolang er maar geen tieten op de buis te zien zijn....
Belachelijk, als je zo bang hier voor bent, dan geef je je kind geen telefoon.

Een iPhone is al duur voor een kind die nooit seksuele voorlichting heeft gehad, zelf gaan ze dat echt niet betalen. Schuld ligt hier 100% bij de ouder. Geef je kind seksuele voorlichting en daarna pas een telefoon.
Sexuele voorlichting of keiharde porno vind ik nog wel wat anders hoor, er is veel op Internet te vinden wat ik liever nog niet aan m'n zoon <10 laat zien. Echter mag hij van mij best m'n oude iPhone hebben (misschien alleen niet mee naar school dan), daar zou ik dan graag wat locks op willen zetten die er na 10 jaar vanaf gaan.
het gaat in deze app om het kunnen blokkeren van smsjes die jij als ouder niet gewenst vindt; heeft weinig met porn te maken...
Waarom niet gewoon alles loggen, zodat ouders af en toe eens kunnen kijken wat hun kind uitvoert? Lijkt me niet meer dan normaal toch: je kind een beetje in de gaten te houden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Apple Games AMD Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013