Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 42, views: 11.448 •

De Amerikaanse ontwikkelaar Raven Software moet inkrimpen. Naar schatting heeft de ontwikkelaar van games als Wolfenstein en Singularity veertig mensen moeten ontslaan. De studio is gereduceerd tot één ontwikkelteam.

Website Kotaku heeft van 'bronnen dicht bij de ontwikkelaar' vernomen dat Raven Software ongeveer veertig mensen heeft moeten ontslaan. Uitgever Activision, eigenaar van de studio, heeft inmiddels bevestigd dat het 'personeelsbestand is aangepast aan de hoeveelheid werk die de studio te wachten staat', maar de uitgever wil niet zeggen hoeveel medewerkers zijn ontslagen. De inkrimping volgt op het afronden van schietspel Singularity, dat eind juni op de markt verscheen.

Volgens diezelfde bronnen gaat Raven zich de komende tijd richten op het maken van downloadable content, al is niet duidelijk voor welke games die dlc ontwikkeld gaat worden. Door de ontslagen heeft de studio nog één ontwikkelteam over. De studio, die naast Singularity ook bekend is van Wolfenstein uit 2009, had ooit drie teams. Na de afronding van de nazi-shooter was dat aantal al tot twee teruggebracht. Raven bestaat al sinds 1990 en maakte al snel furore met games als Heretic, Hexen en Soldier of Fortune. De studio werd in 1997 door Activision overgenomen.

Reacties (42)

Tja, de laatst eerste 2 genoemde spellen waren dan ook niet echt daverend naar mijn persoonlijke mening... Kan er dan ook niet echt wakker van liggen. Wel sneu voor de werknemers uiteraard.

Edit: laatst eerste

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 12 oktober 2010 12:35]

Are you serious? SoF was echt briljant, met een enorme multiplayer community. Ook deel 2 was geweldig.
Ik denk dat er Wolfenstein en Singularity wordt bedoeld...
Als iemand typt "Tja, de laatst 2 genoemde spellen waren dan ook niet echt daverend naar mijn persoonlijke mening..."

En de laatste zin in een artikel is "Raven bestaat al sinds 1990 en maakte al snel furore met games als Heretic, Hexen en Soldier of Fortune. "

Wat anders kan ik dan concluderen dan dat SoF bedoeld wordt?
Ik denk dat hij het over Singularity en Wolfenstein had. ;)

Edit: Spuitelf.

[Reactie gewijzigd door hyptonize op 12 oktober 2010 11:08]

Topspel SOF 2.
Zal het nooit vergeten. Schoot vrij onverwacht soldaat in het hoofd. Boem, kamertje compleet rood van het bloed. Wat ben ik toen geschrokken zeg :P
De nieuwste SoF daar en tegen was weer slecht. Maar die is ook niet gemaakt foor Raven (maar door Cauldron).

Maar Singularity en de nieuwe wolfenstein konden mij ook niet echt boeien. Raven is voor mij persoonlijk niet echt relevant geweest sinds heretic en hexen. SoF heb ik eigenlijk een beetje gemist en niet echt online gespeelt dus :/

Nog zo'n dev team dat in mijn idee een beetje op ID meelifte vroeger, zoals Raven, is splash damage. Hun hebben 1 van de beste multiplayer fps games neergezet met Wolfenstein: Enemy Territory, die ook nog eens gratis was. Daarnaa ook niks meer, tja doom 3 maar dat was ook niet juh van het. Misschien Brinck.

Sinds het vergaan van de idtech 2 / 3 engines lijkt de gameplay in games alleen maar achteruit te gaan :(
Splash Damage heeft ook nog "Enemy Territory: Quake Wars" gemaakt.

Ze liften verder niet mee met ID, ze nemen simpelweg een licentie mbt hun engine. Dit gebeurt ook met de Unreal engine en andere, dus daar is niks vreemds of 'mee-lifterigs' aan. Niet iedereen kan, of heeft zin, om eerst een engine te bouwen voordat ze eindelijk een spel kunnen gaan maken. Ik kan het ze niet kwalijk nemen.
Naja ik bedoel ook met de games die ze maken he. Wolfenstein en quake zijn toch origineel iD games. Zowel Raven als Splash Damage hebben games in deze series gemaakt. Ik snap wel dat veel devs een licentie nemen op bestaande engines, maar ze licenseren dus ook de naam (of iD besteed projecten uit) waardoor ze ook meeliften op de behaalde succesen van iD.

ET:QW, persoonlijk was ik teleurgesteld en is W:ET duidelijk de betere game. Maar dat is subjectief natuurlijk.
Zijn ze bang dat Duke Nukem voorlopig de overhand gaat krijgen?
Balen voor die medewerkers, ik hoop dat er genoeg werk is voor allemaal ^^
Raven was daarnaast natuurlijk bekend van het fantastische spel Star Trek Voyager Elite Force. :)
Raven Software is ook verantwoordelijk voor X-men Origins: Wolverine. Ik heb de game recentelijk uitgespeeld en ik kan zeggen dat deze game 1 van de beste games is, gebaseerd op een film. Zij hebben bewezen dat het dus wel kan! Jammer dat ze moeten inkrimpen en het lijkt me ook zuur voor de medewerkers; ben je net klaar met een game, dan mag je als dank vertrekken.

[Reactie gewijzigd door Lud0v1c op 12 oktober 2010 11:04]

Inderdaad, daar hoop ik al lang voor een opvolger, alleen vrees ik dat die er niet meer zal inzitten :(
Jup, dat was ook een geweldige serie. Misschien dat ik deel 2 nog ergens heb liggen, die moet ik dan maar eens afstoffen weer.

IPV die vorige twee games, zou ik STVE3 wel blij weer aanschaffen. Singularity heb ik laten liggen, nadat ik Wolfenstein van een vriend geleend had en niet heb uitgespeeld. Als spellen naarmate de climax van het verhaal nadert toch blijven liggen en aan anderen worden uitgeleend, dan is het gewoon niet echt een goed spel.
Middelmatige, overrated ontwikkelaar. Ze hebben nog nooit een originele game ontwikkeld (misschien die X-man game op de PS2 en Xbox).
Star Wars Jedi Knights 2: Jedi Outcast en Jedi Knights: Jedi Academy waren erg origineel en super tof (alleen niet zo bekend)
Vond je? Het was een vervolg op het uitstekende Jedi Knight en Darkforces. Ik vond de voorgangers gewoon beter. Jedi Knight 2 was weer van van typische Raven kwaliteit: aardig en leuk, maar nergens een echt hoogtepunt of een originele twist. Games zijn altijd te conservatief
Het lightsaber dueleren in Jedi Outcast en zeker de meer volwassen vorm in Jedi Academy, was anders een behoorlijk deftig stukje werk hoor. Zeker voor de tijd waarin die spellen uitkwamen.
Heretic en Hexen waren volgens mij wel erg origineel in die tijd!
Zeker en vast niet simpele mods op Doom zoals vandaag tientallen communities gratis total conversion mods uitbrengen die vele keren dieper aanpassingen maken dan Heretic of Hexen.
Behalve dat toen Hertic en Hexen uitkwamen het internet nog lang niet zo wijdverspreid was als nu, en veel mensen geen toegang hadden tot die communities, laat staan dat ze er iets van afwisten.
Zeker en vast niet simpele mods op Doom zoals vandaag tientallen communities gratis total conversion mods uitbrengen die vele keren dieper aanpassingen maken dan Heretic of Hexen.
Heretic was één van de eerste FPS games waarin de speler een 'alternate fire' op de wapens tot zijn beschikking had, waar een inventory met draagbare items in verwerkt was en waar de speler over een powerup beschikte waarmee rondgevlogen kon worden.

Hexen was bij mijn weten de eerste FPS met 'hub-based' levels i.p.v. lineaire levels. Dat alleen al maakt het een heel originele titel. Verder was het volgens mij ook de eerste FPS game die gebouwd was op het selecteren van een archetype voor de speler, afhankelijk waarvan je naast een compleet verschillend arsenaal aan wapens ook andere statistieken voor aanvalskracht, verdedigingskracht, etc. kreeg. Hierdoor moest je het spel ook wezenlijk anders gaan spelen.

Beiden waren zeker wel een beetje meer dan een 'simpele mod'. Voor hun tijd waren het vooruitstrevende titels: grondleggers voor een hoop zaken waarvan in huidige FPS games nog steeds gebruik gemaakt wordt.
yep, zijn weer van die spellen waarbij ik dat 'oh ja, die!!' gevoel krijg. niet hetzelfde als bij the duke maar is toch wel blijven hangen.
Hail SOF2 :D Jaren gespeeld, mis het nog steeds O+
Ze moeten gewoon een goede follow-up maken voor SoF2, dan zijn ze zo weer boven jan! Wat een topspel was dat zeg :)
Idd jammer dat ze geen goede sequel hebben gemaakt, SoF3 sloeg nergens op.
Hier begonnen met deel 1 en deel 2 dag en nacht gespeeld tot de WoW verslaving begon :p

goede oude tijd:
http://clanbase.ggl.com/n...php?lid=797&nid=84710
SOF2 was z'n tijd ver vooruit. Met Wolfenstein en Singularity zie je toch dat men te veel hangt op oudere engines, vrij verouderde graphics die in de tijd van SOFII geweldig waren, maar nu niet meer echt realistisch overkomen.
SOF2 echt letterlijk kapot gespeeld (cd is stuk :p)

Wat een afknapper was Payback echter. Een goeie opvolger staat nog steeds op mijn "verlanglijstje".

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Intel Smartphones Processors Sony Microsoft Games Apple Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013