Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieën Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Door , , reacties: 91, views: 19.512 •

Een woordvoerder van Blizzard liet tijdens een vragensessie los dat StarCraft II: Heart of the Swarm na Battle.net-updates binnen nu en 18 maanden te verwachten is. Dat wil zeggen dat de eerste uitbreiding van de rts wellicht pas in 2012 uitkomt.

Tijdens de Games Developer Conference Online in de VS sprak Greg Canessa, bij ontwikkelaar Blizzard Entertainment in dienst als hoofd van het Battle.net-project. Na de toespraak werd Canessa gevraagd naar de toekomst van de portal, waarin de topman losliet dat er gewerkt wordt aan het uitzenden van replays van StarCraft II-matches en het opwaarderen van spelersprofielen. Dergelijke nieuwe features zouden volgens Canessa ingevoerd worden "binnen de komende 18 maanden tussen nu en de release van Heart of the Swarm."

Daarmee geeft Canessa de eerste aanwijzing voor de planning die Blizzard heeft voor de eerste uitbreiding van StarCraft II: Wings of Liberty, de rts die eind juli op de markt verscheen. Blizzard besloot in 2008 om de rts, waar al sinds 2003 aan gewerkt wordt, te splitsen in drie delen. Na StarCraft II: Wings of Liberty verschijnen nog twee uitbreidingen: StarCraft II: Heart of the Swarm en StarCraft II: Legacy of the Void. De twee uitbreidingen bevatten vooral nieuwe delen van de singleplayer-campagne van het spel. Blizzard had zich tot nu toe niet uitgelaten over de periode waarin de uitbreidingen op de markt zouden komen. Na de uitlatingen van Canessa heeft de ontwikkelaar ook een vergelijkbare reactie gegeven op vragen over de uitbreiding. Blizzard liet weten dat er nog geen officiële aankondiging is over de verschijningsdatum van Heart of the Swarm. Opvallend is echter wel dat de uitbreiding niet getoond wordt op BlizzCon 2010, de fanbeurs van de ontwikkelaar die eind deze maand gehouden wordt in de VS.

Een periode van twee jaar tussen verschillende delen van een game zijn voor Blizzard niet vreemd. Bij de mmog World of Warcraft hanteert de ontwikkelaar een vergelijkbaar tempo. De game zelf verscheen eind 2004, terwijl de eerste uitbreiding (The Burning Crusade) in januari 2007 verscheen, de tweede (Wrath of the Lich King) in november 2008 en de derde (Cataclysm) in december van dit jaar op de markt verschijnt.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (50)

Reacties (91)

Zouden de uitbreidingen ook allemaal 50 euro kosten ?
Mja, ik zou eerder verwachten dat ze het World of Warcraft-model aan zullen houden.
Dat zou dus meer neerkomen op een euro of 30 per uitbreiding. Dat doen ze al een tijdje, dus goeie kans dat ze daar aan vasthouden.
Ik denk het niet maar wanneer dat wel het geval is koop ik de addons alsnog :)
Ssssst! Iedereen moet volhouden dat ze maar 30 euro waard zijn :)
ik hoop niet dat ze 30 euro gaan vragen. Wings of Liberty was erg leuk, maar zo heel veel singelplayer gameplay zat er niet echt in. het zou een rip off zijn om 30 euro te vragen, en 18 maanden is way to long voor 30 nieuwe levels en 2 nieuwe units per kant.

Spel is wel echt leuk, maar de comerciele strategie van het spel bevald me niet echt.
mwoah ik vond 26 missies niet slecht, ze waren ook erg gevarieerd van aard. Verhaal was sterk en de cutscenes schitterend. Ik denk dat je ze te kort doet met je verhaal. Als zo'n uitbreiding weer 50 kost en vergelijkbare content biedt dan koop ik em zonder te knipperen
Ik zou hem ook zo kopen, heb zelf de CE.

Paar nadelen van de campagin
* de meeste missies toch wel teveel een rush-element erin hadden zitten om de achievments te halen.
* je moet credits verzamelen door na alle alien tech te hebben telkens bij research weer geld op te halen. Anders kan je lang niet alle upgrades en mercenaries betalen.
* singleplayer had wel heel veel units, het gros gebruikte je op een gegeven moment niet meer. MP heeft juist minder units.
Blizzard wil zich ook nog concentreren op Diablo 3 en niet te vergeten de "aangekondigde" opvolger voor World of Warcraft.
En dat kost geld, tijd en nog meer tijd.
Als je alleen de multiplayer speelt zullen de addons ongetwijfeld ook een must zijn, denk aan nieuw units e.d.
Als je bij WC3 de expansion niet aanschafte kon je ook alleen maar tegen mensen zonder de addon spelen.
was het niet zo dat nieuwe units juist niet in de multiplayer aanwezig zijn?? Volgens mij werd dit vertelt in de review/preview

edit:
strekking van deze post zie ik net in de post van ZeroSixZero, maandag 11 oktober 2010 10:38
ZeroSixZero in 'nieuws: Blizzard hint naar releasedatum StarCraft II: Heart of the Swarm in 2012'

[Reactie gewijzigd door WPN op 11 oktober 2010 17:32]

Ik verwacht van niet, omdat de multiplayer delen al redelijk compleet zijn. Je betaalt dus voor de singleplayer toevoegingen en daar zullen veel spelers wat minder voor over hebben.
zou me sterk lijken, Aangezien de multi-player voor de meeste geen toegevoegde waarde meer geeft i.v.m. de aanschaf van deel 1.

lijkt mij dat het rond de 30€ zal zijn.
het heeft geen toegevoegde waarde, maar blizzard zal wel zoals hierboven al geschreven is, zullen blizzard je verplichten om de addons te kopen om tegen de andere mensen met addos te kunnen spelen
Voor een mmorpg zoals WoW vind ik twee jaar logischer dan voor starcraft. Je kan je in wow veel langer vermaken in je eentje dan in starcraft. Ik hoop toch echt wel dat de uitbreiding wat eerder komt dan 18 maanden. Ik speel SC2 voornamelijk om de campaign.
Voor mij is de campaign juist niet interessant en ik vraag me af of je zonder uit te breiden nog wel online kunt spelen tegen spelers die wel de uitbreiding gekocht hebben.
@Sard0niX
lijkt me sterk dat dat het geval zou zijn,

Aan de andere kant. In starcraft 1 had je ook een expantion namelijk Broodwar, deze bood naast nieuwe campaign missies ook nieuwe units die online gebruikt werden... hier had je bij het online spelen 2 verschillende varianten namelijk : Starcraft en Broodwar.

Wie weet komen er wel nieuwe units/features bij Heart of the zwarm. in dat geval is het wel mogelijk dat de multiplayer gesplitst word tussen de 2 varianten.
Typ foutje:

in januari 2007 verschgeen
Dat meen je niet :o
We hebben al 10 jaar moeten wachten op Wings of Liberty en nu ook nog eens 2 jaar op Heart of the swarm :o

Blizzard you are pushing your luck with your fans!!!!

Ik ben echt benieuwd hoe het publiek hierop gaat reageren!
Ik denk dat ik liever wat langer wacht op een goed spel dan snel een slecht spel heb.

Tuurlijk is het balen dat het lang duurt maar liever dat dan een slecht afgewerkt en te snel uitgebracht spel.
Ik vraag me af hoeveel ontwikkelwerk nog gedaan moet worden. De engine is 'af' lijkt me, dus alleen de maps en story moeten gemaakt worden. Dat hoeft IMHO geen 18 maanden te duren. Maar ik ben dan ook geen game-designer.
Maps en story zijn al gecompliceerd genoeg, maar Starcraft-fans (zoals ik) verwachten ook nieuwe units voor elk ras. Een nieuwe mogelijkheid zoals units laat alle balans verdwijnen, en daar moet dus goed aan worden gewerkt.
En laat balancing nou het meeste tijd kosten, in ieder geval wel bij Blizzard ;)
Maar laat dat nou ook eens echt perfect (as far as possible, imo) zijn bij Blizzard ;)
Daarom hebben ze in de laatste patch enorm veel veranderd? 8)7
Je wilt niet weten hoe erg het bij sommige andere games is ;) ik denk hierbij aan supreme commander 2, dat spel voelde nog aan als een beta. Bij starcraft 2 voelde het goed gebalanceerd, maar vooral in de lage en de hele hoge leagues waren er een aantal dingen die gewoon te sterk waren tegen andere dingen.
en laat nu net de story nog te wensen overlaten. Vergeleken met Starcraft 1 is het huidige verhaal toch wel echt een slap afkookseltje. Dat ze daarvoor 2 jaar nodig hebben, noem ik eerder hypemakerij en inkomstenspreiding.

Strategisch is Starcraft II natuurlijk weer een geniaal spel, maar verder heb ik het een beetje gehad met Blizzard. Warcraft II en Starcraft waren grappig en ook prettig voor de casual speler. Met WC3 en SC2 hebben ze het hele tot een cleane competitiemachine voor hardcore-gamers gefreesd.

Eigen mening natuurlijk.
Het probleem is dat er ook in SC II: Wings Of Liberty enkele problemen zijn. Het is wel algemeen geweten dat zerg niet echt het beste ras is om mee te spelen als je een overwinning uit de brand wilt slepen. Ik denk toch dat ondanks een periode van 10 jaar er balance issues in het spel geslopen zijn. Ieder zijn eigen mening natuurlijk maar dat is mijn gevoel erbij.
De balans zal in 1.2 waarschijnlijk veel beter zijn. Die komt dit jaar nog uit, ver voor HoTS dus.

Roaches krijgen 3,5 of 4 range, Reapers worden generfed, je kan niet meer Rax before Depot, en Stalkers kunnen niet blinken tijdens Fungal Growth. Dat klinkt naar mijn mening als een veel gebalanceerder spel, alhoewel Terran naar mijn mening nog te divers is, Protoss te sterk is in de super-long-game, en Zerg veel te voorspelbaar is.

Ik speel overigens Protoss.
Protoss in lange spelletjes ... inderdaad. Als ik er als Terran niet in slag om een snelle doorbraak te forceren en de protoss opbouw te frustreren, dan ben ik in endgame volkomen kansloos.
Dan doe je toch echt iets fout. Het is immers geen geheim hoe overpowered terran is.

Als je gewoon maurauders en medivacs blijft pompen en in lategame ghosts toevoegt, win je de game.
Zonder genoeg anti-air heb je het volgens mij dan toch vlaggen.
Een protoss met air....

Daar heeft protoss geen gas voor. Bovendien is hun air eenvoudig te counteren met terran.
Wel met 2/3 expansions. Tegen 20 carriers met alle upgrades doen Terran spelers weinig in mijn ervaring...

Maargoed, alle rassen hebben zo hun sterke en zwakke punten en alhoewel de top 200 lijst vóór 1.1 aangevoerd werd door Terran spelers zie ik er nu wel meer variatie in verschijnen. Speel zelf Protoss, tenzij je cannon tactics gebruikt (doe ik niet want mateloos irritant) ga je toch sneller voor de langere games...

Pfff, 2012 pas...dan ben ik de huidige campaign alweer vergeten :(
Als de Protoss 20 carriers kunnen opbouwen, heb jij een gruwelijke fout gemaakt... Dat zie je trouwens wel meer, als je de Zerg lekker laat opbouwen (of ze hun eerste rush goed doen zodat jij te hard moet verdedigen) word je ook platgelopen... Verder is iedereen nu (door de singleplayer) getrained met de Terran, wat ook helpt :)
Haha, klopt... voordeel van protoss is ook wel dat je redelijk vlot expansions kunt uitbouwen over heel de map in 1vs1 als je eenmaal op dreef bent. Dus als je tegenstander niet of te beperkt scout is ie gewoon de sjaak... Vooral leuk als iemand denkt dat ie je basis volledig ingesloten heeft en lekker achterover gaat liggen terwijl je al lang een paar probes over de map verspreid hebt...

Kun je natuurlijk voorkomen door zo vroeg mogelijk reapers en later vikings op iemands probes los te laten. Banshees met cloaking zijn ook zwaar irritant omdat die (met upgrades?) buiten het zichtveld van cannons kunnen blijven. Een vroege rush met marines kun je vrijwel altijd wel tegenhouden met wat tactisch geplaatste cannons en wat stalkers...

Of ik verlies of win is meestal afhankelijk van het gat in de productie van ground units dat ik even moet laten vallen om vlot mass air-units te kunnen bouwen en of de tegenstander daar gebruik van maakt...
en hoe vaak zie jij 20 carriers met alle upgrades?
Oke, niet zo vaak, ik zit meestal rond de 16, met wat void rays er bij :)
Vanaf de tweede expansie bouw ik meestal 4-8 stargates terwijl ik de derde er bij pak met 20+ probes per expansie, dan gaat het redelijk hard... mits de tegenstander het toelaat natuurlijk, dus op tijd zorgen voor veel defense en detectors... niet de meest efficiente tactiek, maar kan me er best mee vermaken. :)
Protoss gaat 1 blik werpen op uw marine-marauder ball en er een hoop colossi op los laten...
Met de reactor die je toch al op je starport hebt, kun je gemakkelijk vikings eruit pompen. Ik weet niet op welk niveau jullie spelen, maar dit zou ik toch niet hoeven te vertellen.
Als uw Protoss tegenstander u laat doen terwijl jij marines, marouders EN vikings pompt dan ga je inderdaad winnen ja...

Zie de mail van Junia hieronder. Terran is makkelijker voor low tier spelers en heeft daarom een OP reputatie. Na 1.1 is daar al lang geen sprake meer van, en op higher level zie ik bv PsyStarcraft en Cella met Zerg constant iedereen afmaken, en Huk (Protoss) idem dito.
Van al het bovenstaande is er een hoop waar en juist gezegd.
De sleutelwoorden however, heb ik nog niet gehoord:

Macro / Micro / APM 100+ / Hokeys .
Maw -> oefenen :) Na een paar honderd games zal het al wat beter gaan :P
Deze woorden hebben ook geen plaats nodig in deze discussie Troyk.

Ik ben wel een beetje verbaasd over de reacties boven mij. Deze mensen volgen duidelijk de proscene niet, want anders zou deze waardeloze theorycraft niet plaatsvinden.

@ Celettu De spelers die je noemt zijn niet zo heel erg goed als dat je denkt. Je ziet veel wins van Huk omdat hij een replay pack heeft rondgestuurd naar de bekende shoutcasters. Psystarcraft slaat nog geen deuk in een pakje boter als het om de wereld top gaat.

Ik heb op een redelijk hoog level (hoog geranked in 1v1 en 2v2) wc3 gespeeld en als je er vanuit een ervaren rts perspectief kijkt naar hoe de rassen zich op dit moment tot elkaar verhouden is het moeilijk te concluderen dat terran gebalanceerd is. De marauder kan bovenin de tweakers pricewatch met most bang for buck, terwijl terran daarnaast het gemakkelijkst kan veranderen van strategie.Niet voor niets is de beste speler ter wereld (Cool) van plan te switchen, net als dat Haypro dat al heeft gedaan en Dimaga ook een tijd aan het ladderen is met terran. Als je de tournooi websites erbij pakt zie je ook dat terran op elke map in de proscene een positief winstpercentage heeft: http://www.teamliquid.net...onal/maps/379_Metalopolis
@Chewing: site heeft statistisch niet veel waarde...als er bv ergens 80 games TvZ gespeeld zijn en de verhouding is 60-20 dan lijkt dat enorm maar betekent het niets. Ik geloof eerder de stats van blizzard zelf

Misschien is SC2 nog niet perfect gebalanced, en bovendien geeft de Campaign veel meer mogelijkheid om te oefenen met Terran. Zerg is moeilijker om te spelen, maar misschien maakt dat het ook uitdagender? Als zelf "de beste speler van de wereld" Zerg speelt...

Concluderen dat Terran OP is, is gewoon nie juist.

Paar woorden van Blizzard zelf:

Sagaty explains that he personally finds Zerg too complex for his liking, implying that others might too. A genuine imbalance could also explain the dearth of Zerg, though even the mere perception of imbalance may be enough to scare some players away.

"We'd like [patch 1.2] out by the end of the year," Sagaty says, though he warns balance "is an ongoing process that, honestly, will take a year or longer to do. Even after [StarCraft's expansion pack] Brood War was released we still patched and continued to drive towards a really solid final balance."

(http://www.shacknews.com/onearticle.x/65750)

En vooral:

Overall, the Protoss faction seems to have an unusually high win percentage against Terrans in certain leagues of play. Furthermore, while Zerg statistics don't indicate any huge disadvantages, Blizzard notes in the Battle.Net blog that "the feedback from the community as well as our own play experience tells us that improvements are necessary to make Zerg matchups feel and play better."
http://www.thedigitalset....nce-issues-in-StarCraft-2

[Reactie gewijzigd door celettu op 11 oktober 2010 14:11]

blizzard heeft laatst een test gedaan over het aantal games per league dat word gewonnen bij ras.


Bijna elke Diamond/Platinum (hoogste 2 leagues) was het bij elk ras rond de 50%, het ene ras had soms 52% kans om te winnen etc. de verschillen waren heel klein.

Bij het hoger niveau word er veel minder geklaagd over het 'balancen' van de races binnen starcraft. Opsich is dit te verklaren omdat elke 'build' wel een zwakheid heeft. In hoge leagues zijn mensen non-stop aan het scouten van de enemy om hier een 'tegen build' voor te maken.

Echter bij de wat lagere leagues klagen veel mensen omdat de 'standaard' build order van Terran relatief lastiger is te counteren voor beginnende mensen. echter zijn er voor elke race genoeg opties om dit te counteren.

Terran op laag/mid niveau = Massaal marines/marauders/medivacs (in veel games)

counter van zerg = Banelings/speedlings
counter van protos = Chargelots / High templars of goed gebruik van sentry met forcefield.
Er komt een Zerg update so no worries ;)
Zerg is inderdaad wel de lastigste ras. Vereist veel meer apm dan de de twee andere. Je moet meerdere basissen hebben, je basissen zijn moeilijk te verdedigen, je moet continue larve spuiten, je kan niet met je leger in een bal rondlopen.
Wat Blizzard op de markt brengt, wordt toch wel gekocht. Dus ookal komt deze expansion pas over 3 jaar, verkopen doet 'ie toch wel!
SC2 was van uitmuntende kwaliteit, ik wacht met plezier 18 maanden als ik dan geen afgeragde dlc krijg zoals bvb met mafia 2 het geval was ...
Blizzard brengt zijn expansions altijd tussen de 24 en 12 maanden na de release van het originele spel dus zo heel gek is het niet.

Al zou je denken dat ze al het een en ander hadden kunnen klaar stomen toen ze moesten wachten op de battle.net functionaliteit :)
Brood War kwam in November van hetzelfde jaar uit als Starcraft uit kwam (in Maart). Dat geldt dus niet sowieso.
Klopt maar vanaf Warcraft 3, WoW en Diablo II wel :)

Overigens kwam Brood War pas in Maart 1999 uit in Europa in Amerika inderdaad November 1998.

[Reactie gewijzigd door psychoclown op 11 oktober 2010 10:37]

verkeerde

[Reactie gewijzigd door Albeto55 op 11 oktober 2010 10:26]

moeilijkheidsgraag null comma null
Op welk niveau heb jij gespeeld dan?

Ik vond sommige missies behoorlijk pittig op "Hard"
Nou zoals in mijn post net iets na deze.. Zijn ze mij kwijt.

Had al heel erg mijn twijfels bij de hele campaign.. niets ten nadele van kwaliteit enz, maar diepgang nul comma null.. moeilijkheidsgraag null comma null.. en nu dit..

1 trouwe Blizzard fan (meer dan 18 jaar ofzo) zijn ze helemaal kwijt.
moeilijkheidsgraad nul comma nul?

eh, als je de campaign op brutal speelt (is het gewoon goed te doen) maar is het wel één van de moeilijkste RTS campaigns van de afgelopen paar jaar (vind ik) dat vind ik dus niet opgaan. als je campaign op normal doet dan loop je er inderdaad door heen...


Diepgang nul coma nul, tja, ik vond het verhaal wel wat minder spannend dan ik had verwacht. tevens vond ik dat de laatste missie niet was wat ik verwachtte, het was wel vet maar toen ik die missie af had was ik wel een beetje verbaasd met 'oh, kheb het uitgespeeld? wtf"

maar voorderest de features van de campaigns vind ik wel heel goed uitgedacht. Mercenary units/Lab upgrades/Lost viking arcade game/Characters die je buiten de missies om mee kan praten om meer over het verhaal te horen.
Dit soort reacties kon je ook overal lezen toen bekend raakte dat SC2 pas ging uitkomen dit jaar...fans zouden het niet pikken...vote with your wallet...etc etc...

1 miljoen exemplaren verkocht op release dag. Nuff said.
Positief? Als ze binnen een half jaar ofzo met uitbreiding waren gekomen had ik hier als eerste geroepen dat ze het aan het uitmelken zijn, dan ga ik nu niet hypocriet zijn door hier over te klagen.

Sowieso wat is nou het hele probleem dat een hoop mensen hier hebben? Dan komt de uitbreiding dus na zon 18 maanden na release, dat is ietsjes langer dan gemiddeld (12 maanden). Ik zie echt het hele probleem niet, als ze het gewoon goed doen lijkt mij het prima.
Hij komt in 2012 uit, dus dat kan ook 14 maanden zijn. Zolang is dat dus niet meer.

Beetje overtrokken dat Blizzard " z'n luck" pushed. Daarnaast is 2 jaar na de release geen slechte plek voor een expension.
Ik ben echt benieuwd hoe het publiek hierop gaat reageren!
Waarschijnlijk met "omgomgomg nog 17 maanden voor HotS wat zou erin zitten het moet wel ongelovelijk goedt zein omdat ze er 2 jaar over doen".

Het lijkt mij gewoon een tactische beslissing, ipv een die te maken heeft met de benodigde ontwikkeling.

Aan de andere kant, de singleplayer campaign van het eerste deel vondt ik nu niet echt overweldigend. Ja, gevarieerder qua gameplay dan SC1's campaign, maar qua verhaal kon het me maar weinig boeien. Alle missies waren ook binnen een half uur klaar.
Elke Chapter word een op zich zelf staande game wat dat betreft, maar neem aan dat je wel Wings of Liberty moet hebben om te spelen zeg maar.

Persoonlijk vind ik anderhalf jaar telang, niet dat ik me zorgen maak om de kwaliteit e.d. maar naar mijn idee is dit puur op de Hype inspelen. Iets waar Blizzard nooit moeite mee heeft gehad.

Ik ben meer benieuwd hoe ze buiten de Multi ons bezig houden zolang met Starcraft?

Extra missies zou ik wel waarderen.
Ja dit is toch wel heel erg lang hoor. Ik vind de sp van SC2 veel leuker dan de mp (de mods zijn wel heel vet). De mp is voor mij iets te snel. Het draait teveel om rushen en zo snel mogelijk je vijand afmaken, voordat hij dat bij jou doet. Ik vind het maar een beetje noobish. De sp daar in tegen vind ik geweldig.
Sorry, maar nee. Noobish is in uw base blijven turtelen en uw vijand de mogelijkheid geven te expanden tot hij je overspoelt.

"Je vijand afmaken voor hij het bij jou doet" lijkt mij in elk spel een goed idee trouwens...:)
Noobish is ook één tactiek gebruiken en gefrustreerd raken als die niet werkt (omdat je dan niet meer kunt winnen). Maar dat gebeurt vaak genoeg.
Bizar.. dit

Verwachten ze nu dan echt van mensen zoals ik die SC echt jaren gedaan hebben dat SC2 nog zo lang kan boeien?? Echt ik snap hier weinig meer van.

Ben een groot SC fan en SC2 is zeker de beste RTS die er te kopen is, maar als je de campaign in minder dan 15 uur gedaan hebt.. dan de challenge missie en nog wat achievement grinding zooi.. dan blijft toch echt alleen Multiplayer over.. en voor mij is dat toch echt alsof ik SC weer aan het doen ben.

had vorige week besloten om ook te stoppen met SC2.. CPU op multiplayer heeft praktisch dezelfde AI als in het oude SC.. Totaal geen uitdaging meer.

Nee Blizzard heeft het verbruikt.. in 2011 speel ik Guild Wars 2 eerste niet Blizzard game waar ik tijd in ga stoppen.. het is echt Bye Bye Blizzard. Afegegleden van de meest creatieve game ontwerper naar een Mega bedrijf voornamelijk gericht op aandeelhoudersbelangen.

Triest
Als jij jaren SC gedaan hebt en dit gelijkwaardig vind, zullen er genoeg mensen zijn die SC niet gedaan hebben en zich hiermee jaren kunnen vermaken. Ik snap dat je na zoveel van hetzelfde snel uitgekeken bent op de multiplayer maar het is niet alsof de CPU de enige tegenstander is. Je kunt ook vs andere mensen spelen. Creativiteit en kwaliteit vind ik (tot nu toe) nog in orde bij blizzard, maarja meningen verschillen.
voor mensen die onbekend zijn met SC is Sc2 zeker ook de beste RTS.. geen twijfel.

Met de multiplayer bedoel ik ook het hele spectrum AI is zo simpel.. geen fun. daarnaast kan ik alleen tegen mensen gaan spelen.. heb dat ook wel gedaan, maar ja rushen en binnen 12-15 min winnen... sorry, maar dit is echt net of de klok 5-7 jaar terug is gezet.

nee het is klaar. voor alle nieuwe SC fans veel plezier :)
Hoezo? Je kunt ook tegen computers spelen met mensen als je dat leuk lijkt. Of je speelt een custom game ?

Daarnaast binnen 12-15 min winnen is zeker geen rush .

Als je praat over rushen spreek je over een winst / push binnen de 1ste 5 minuten.

Overigens is zon 6-pool al lang niet meer zo krachtig als in sc1.
Gelijkwaardig, met waarschijnlijk te weinig vernieuwing. Als je dus na al die jaren al een beetje uitgekeken was op SC, en SC2 te weinig vernieuwing bied, dan kan je je waarschijnlijk geen jaren meer bezighouden met SC2.

Ik speel nu ook voornamelijk nog maar TD mods, de single player heb ik al uitgespeeld op hard, en ik mis nog 3-4 campaign achievements ofzo, en de multiplayer weet me (in tegenstelling tot die van SC1 en WC3) niet heel erg te boeien.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 11 oktober 2010 10:52]

sc BW boeit na 11 jaar ook nog steeds. niet zeiken jij bent triest
Niet! Eerst Diablo 3!

Leuk hoor al die uitbreidingen van bestaande spellen, maar zorg er nou maar eerst eens voor dat Diablo 3 op te planken staat! Daarna mag Heart of the swarm pas komen! ;)
beter dat ze er lekker lang over doen, ik ben niet een die hard gamer die 20 uur per week kan gamen, dus ik vindt het altijd wel cool als ik een game koop ik ook waar voor mijn geld krijg en er niet direct een opvolger is een jaar later.
HoTS wordt een uitbreiding, niet een opvolger.

En Starcraft is niet echt geschikt voor non-diehard-gamers, imo.
Jawel hoor, er zijn veel verschillenden niveaus in de MP en de SP (er zijn hordes mensen die alleen maar SP spelen) zit goed en leuk in elkaar.

Ik zie echt niet in waarom je de niet 'die hard' gamer zou willen wegjagen bij een game die echt wel méér te bieden heeft dan alleen de pro-game matches.
En Starcraft is niet echt geschikt voor non-diehard-gamers, imo.
Waarom niet?
En waarom niet dan? Als wij non-diehards gewoon kunnen genieten van een lekker potje zo 4x per week, dan is dat toch goed? Er zijn altijd nog meer mensen die gewoon non die-hard zijn en dan kunnen we dus lekker tegen elkaar een match doen. Als je dan een keer een diehard tegen komt, dan leer je daar alleen maar van als je van het veld wordt afgeveegd... Maar dat is natuurlijk mijn mening
En Starcraft is niet echt geschikt voor non-diehard-gamers, imo.
Wat een onzin, starcraft is, in tegenstelling tot een MMO, juist uitermate geschikt voor de casual speler.

Een missie uit de campaign (op normal) duurt hooguit een uurtje, ideaal voor iemand die tussenin slechts even tijd vrij heeft.

Daarnaast bied SC uiteraard ook mogelijkheden voor de die hard gamer (ik denk dan vooral aan de multiplayer).
Heel erg slim van Blizzard om op deze manier de releases lekker lang uit te smeren, de single player campagnes zijn erg goed en zeker niet kort en de multi player is nou ja zo als dat van Blizzard verwacht mag worden na 7 jaar development, gewoon goed.
Maar toch heb ik wel een beetje een gevoel van uitgemolken worden, immers Blizzards reden om de split te maken was omdat men zo veel materiaal had dat het gewoon weg niet in 1 game te passen was nu ropt men dat ze ongeveer twee jaar nodig hebben om een volgende deel uit te brengen. Dat klinkt dan toch naar een stuk minder materiaal dan initieel aangegeven.

Misschien zou Blizzard er goed aan doen om bijvoorbeeld ook een beetje aan de grafische engine te knutselen in de paar jaar tussen de releases immers als ze dit schema aanhouden dan zouden ze pas rond 2014 met het laatste deel uit komen en ik denk toch dat tegen die tijd de graphics wel wat achter lopen op de rest van de markt. Immers als ik nu een spel uit 2004 start dan is er toch duidelijk te zien dat er grafisch redelijk wat vooruitgang is geboekt in die paar jaar...
Nu nee ik aan dat Blizzard dat ook wel zal doen en dus zo rond 2016 met een 3 in 1 pack uitkomt waar alle drie de delen van de verbeterde graphics gebruikmaken gewoon om nog weer eens lekker wat extra geld te verdienen zonder dat ze er veel geld in hoeven te stoppen wat betreft ontwikkeling.

Aan de andere kant waarom ook eigenlijk niet Blizzard is een van de weinige software huizen die nog echt een eigen schema volgt als het om het uitbrengen van games gaat. Games komen niet uit om de kerst, zomer of welke andere periode dan ook te halen en te kunnen concurreren met, maar gewoon als de game af is en dat merk je als speler ook meteen. Wat dat betreft vind ik het niet heel erg als Blizzard op deze manier toch flink weet te verdienen aan deze game(s).
Als fan is het wel jammer dat we zo lang zullen moeten wachten voor het volgende deel uit komt, ik had gehoopt op 1 game per jaar in plaats van iedere twee jaar. Maar goed waarschijnlijk zal Diablo mooi tussen deel 1 en deel 2 vallen en zo dat die tijd toch nog weer te overbruggen is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013