Specialisten, verpleegkundigen en andere zorgverleners die zonder reden in het EPD rondneuzen, kunnen straks zware straffen verwachten. Dat staat in een wetsvoorstel van demissionair minister Klink van Volksgezondheid.
Zorgverleners kunnen nu vrij simpel in het EPD kijken van een patiënt, meldt de Volkskrant. De Eerste Kamer eist al een tijd betere bescherming van de privacy van patiënten en stond geen onomkeerbare stappen toe bij de ontwikkeling van het EPD, totdat aan bepaalde voorwaarden voor privacybescherming voldaan werd.
Een van de genomen maatregelen is dat zorgverleners binnenkort alleen kunnen inloggen met een Unieke Zorgverlener Identificatie-pas. Zorgverleners kunnen dan ook alleen inloggen op een dossier van hun eigen patiënten.
Mocht de zorgverlener toch inloggen op een dossier dat niet van de betreffende patiënt is, dan dreigt terugtrekking van de BIG-registratie, staat in het wetsvoorstel. BIG staat voor Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg. Het verwijderen van de zorgverlener uit het BIG-register wordt gezien als een zware straf onder medisch personeel en concreet komt het er op neer dat diegene de bevoegdheid om het beroep als arts, apotheker, verpleegkundige, verloskundige, fysiotherapeut, psycholoog, tandarts of psychotherapeut uit te voeren verliest.
Verder staan er in het wetsvoorstel ook maatregelen om te voorkomen dat verzekeraars in het dossier kunnen kijken. De regels moeten onder andere garanderen dat als een verzekeraar een zorgverlener koopt, het bedrijf geen toegang krijgt in het EPD van patiënten.
Eind vorige maand werd al een vrouw ontslagen die ongeoorloofd in het EPD van de aanrander van haar dochter keek. De vrouw was secretaresse bij een zorginstelling waar de man in psychische behandeling zou gaan.
Dus patient informatie is zowel voor behandelend arts, als een co-assistent in zuid limburg toegankelijk? Waarom is dat uberhoubt mogelijk? Dit zou toch een veilig en betrouwbaar systeem zijn? belachelijkMocht de zorgverlener toch inloggen op een dossier dat niet van de betreffende patiënt is
[Reactie gewijzigd door himlims_ op vrijdag 8 oktober 2010 10:52]
[Reactie gewijzigd door BeF-Bacchus op vrijdag 8 oktober 2010 11:03]
Oh nee? Denk je dat die arts zelf de aanpassingen doet? Fout, die levert een onleesbaar stuk notitieblaadje in (artsen zijn berucht om hun beroerde handschrift), en hun secretaresse past het dossier aan, stuurt de facturen uit, regelt vervolg afspraken, etc.(een secretaresse van een zorginstelling hoort uberhaupt geen toegang te hebben).
[Reactie gewijzigd door sinner2stroke op vrijdag 8 oktober 2010 18:28]
Kom je solliciteren bij een potentiele werkgever: Ah, u heeft een armbandje, daar gaan we beslist geen risico's mee lopen. De vacature is helaas al ingevuld, maar toch bedankt voor de belangstelling.Nee alleen mensen met een medische reden ertoe zouden zo'n bandje moeten dragen.
[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op vrijdag 8 oktober 2010 13:28]
Maar als ze jou uit een brand vissen en je hebt je beurs niet in je zak, zullen ze wel niet teruggaan om je id-kaart te zoeken, wel? M.a.w. zelfs met een EPD weten ze nog steeds niet wie je bent. Werkt dus ook niet.Ik heb zo een plastic transfusiekaartje, maar als die aan me reet vast is gesmolten als ik een brand overleef dan schiet het nog niet zo heel veel op...
Heb je enig idee hoeveel moeite doctors hebben om een patiënt fatsoenlijk te kunnen helpen als ze niet weten wie die persoon is en de patiënt is niet in staat te communiceren (ivm. bewusteloos, etc.)? Dan heb ik toch liever zo een centrale vingerafdruk bank en de EPD.
Cergorach schreef: "Dan heb ik toch liever zo een centrale vingerafdruk bank en de EPD". Twee keer raden waarvoor de centrale vingerafdrukbank volgens hem nodig is...[...]
Maar als ze jou uit een brand vissen en je hebt je beurs niet in je zak, zullen ze wel niet teruggaan om je id-kaart te zoeken, wel? M.a.w. zelfs met een EPD weten ze nog steeds niet wie je bent. Werkt dus ook niet.
Ik niet en ik ben vooralsnog nergens allergisch voor, dit soort praktijken buiten beschouwing gelaten.Ik vind het wel prettig als ik ergens een ongeluk krijg
Verder stond er in de krant bij dat het kabinet Wilders van plan is het opkopen van zorginstellingen door verzekeraars te verbieden.Verder staan er in het wetsvoorstel ook maatregelen om te voorkomen dat verzekeraars in het dossier kunnen kijken. De regels moeten onder andere garanderen dat als een verzekeraar een zorgverlener koopt, het bedrijf geen toegang krijgt in het EPD van patiënten.
Ik kan je wel even op weg helpen als je dat zo heel graag wil. Persoonlijk staat gezondheid bij mij boven privacy, ik denk dat dit bij velen het geval is. Zolang er op misbruik zware straffen staan dan maak ik me niet zo heel veel zorgen.Meh, red mij maar niet dan.
[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op vrijdag 8 oktober 2010 13:43]
Als dit je eis is, dan weiger je bji voorbaat elk systeem, ook de niet-digitale. Van alles is misbruik te maken.Het systeem moet gewoon deugen en by design elke vorm van misbruik onmogelijk maken.
De dingen die je noemt zijn zonder meer waar. Ook van papieren dossiers is misbruik te maken. Zoals echter al vaak gezegd is er een groot verschil in schaal. Je huisarts kan je papieren dossier laten liggen zodat de volgende patient het kan zien. De vrouw/kinderen van de huisarts etc kunnen worden bedreigd of omgekocht om bepaalde informatie op te zoeken. De schaal hiervan is echter maar zeer beperkt. Als je als kwaadwillende informatie over een bepaald willekeurig persoon zoekt, dan moet je heel wat barrieres nemen.[...]
Als dit je eis is, dan weiger je bji voorbaat elk systeem, ook de niet-digitale. Van alles is misbruik te maken.
Het "over de schouder meekijken" wat je noemt is bij de papieren variant niet moeilijker dan bij de electronische hoor.
Ook het omkopen van mensen is nu al heel goed mogelijk. Zoek in een ziekenhuis een chagrijnige portier en een inbreker met verstand van archiefkasten en hoppa: vele dossiers liggen tot je beschikking.
[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op vrijdag 8 oktober 2010 16:05]
Onmogelijk. Het systeem is immers ook ontworpen om er nog iets mee te doen ook en jouw eis als quod sine qua non gebruiken zorgt er voor dat je beter geen systeem implementeerd (geen enkel that is). Er moet een afweging gemaakt worden tussen de praktische doelen (waarvoor het bedoeld is: medische wereld online ondersteunen met de juiste gegevens) en de randvoorwaarden (oa kost, veiligheid in alle mogelijke aspecten, ...).Het systeem moet gewoon deugen en by design elke vorm van misbruik onmogelijk maken.
[Reactie gewijzigd door moozzuzz op vrijdag 8 oktober 2010 15:41]
Als dat al mogelijk zou zijn, wat ik betwijfel, is het eerst wat je zal moeten doen voorkomen dat mensen er gebruik van maken, want dat is doorgaans op afstand de zwakste schakel in een beveiligingssysteem. Alleen heb je er dan niks meer aan ...Het systeem moet gewoon deugen en by design elke vorm van misbruik onmogelijk maken.
[Reactie gewijzigd door TheekAzzaBreek op vrijdag 8 oktober 2010 16:39]
Nee, het mag best digitaal van mij, ik wil alleen niet mijn volledige medische dossier centraal opgeslagen hebben. Als mijn dossier bij mijn huisarts ligt, heb ik het voordeel van controle vooraf door een deskundig persoon, mijn huisarts namelijk. Daar mag hij best enkele keren per jaar voor uit zijn bed gebeld worden. Rompslomp? Een telefoontje naar mijn huisarts en een emailtje terug.roy-t schreef: Maar dan ga je het hele idee voorbij van het digitale dossier. Als je woont in Rotterdam en je krijgt een ongeluk in Groningen dan moet eerst dat dossier nog naar Groningen toegefaxed worden. Als we hetzelfde gaan doen met het digitale dossier, inclusief rompslomp om toegang te krijgen, dan kunnen er niet meer levens worden gered.
Ja, goed idee, laten we het spul via e-mail gaan versturen.[...]
Een telefoontje naar mijn huisarts en een emailtje terug.
Inclusief de mogelijkheid om die gegevens op te vragen en in te zien. Dat is wel heel wat anders dan jij schetst. Als het puur een verwijsindex zou zijn zonder de mogelijkheid om de gegevens op te vragen zou je namelijk nog steeds moeten bellen / faxen etc om inzage te verkrijgen.Een verwijsindex waar informatie over jou staat.
[Reactie gewijzigd door bwerg op vrijdag 8 oktober 2010 19:26]
Het "bang maak' argument is niet valide. Deze gegevens zijn namelijk nu ook gewoon op te vragen. In een levensbedreigende situatie zal men nog steeds eerst op de gebruikelijke checks en stappen afgaan omdat er simpelweg niet altijd tijd is om een EPD te checken of om informatie op te vragen. Daarbij zijn er andere (en betere) opties zoals het zelf bij je dragen van deze informatie als dit voor jou zeer belangrijk is.yah, stel je voor dat ik een ongeluk krijg in zuid limburg en zo'n co-assistente can zomaar zien voor welke medicijnen ik allergisch ben, super belachelijk! dit zou verboden moeten worden!!!
[Reactie gewijzigd door WoBaDijk op vrijdag 8 oktober 2010 11:35]
Precies. Ik denk dat de beste oplossing zou zijn dat de zorgverleners waar je al patiënt bij bent 'gewoon' toegang tot je dossier hebben. Mocht een andere hulpverlener bij je dossier willen omdat dit spoedeisend is kan hij wel je dossier inzien maar moet er ergens een melding opgeslagen worden dat deze arts een dossier heeft geopend van iemand die niet (vantevoren) zijn patiënt was.Als een arts een dossier opent van een patiënt die hij niet behandeld moet dit terug te leiden zijn naar hem.
[Reactie gewijzigd door bwerg op vrijdag 8 oktober 2010 19:33]
[Reactie gewijzigd door Ghoztmaster op vrijdag 8 oktober 2010 14:30]
[Reactie gewijzigd door Ventrigo op vrijdag 8 oktober 2010 11:02]
[Reactie gewijzigd door Vaan Banaan op vrijdag 8 oktober 2010 14:21]
Jammer alleen dat auditing per definitie altijd achteraf is en het kwaad dan al is geschiet. Aanvullend prima maar als enkele maatregel too little too late.auditing heet dat
Lezen mensenEen van de genomen maatregelen is dat zorgverleners binnenkort alleen kunnen inloggen met een Unieke Zorgverlener Identificatie-pas. Zorgverleners kunnen dan ook alleen inloggen op een dossier van hun eigen patiënten.
[Reactie gewijzigd door DaLoona op vrijdag 8 oktober 2010 16:54]
[Reactie gewijzigd door albino71 op vrijdag 8 oktober 2010 10:52]
[Reactie gewijzigd door HolleBolleTeun op vrijdag 8 oktober 2010 11:38]
Het is technisch gezien ook geen betrouwbaar systeem. De UZI pas is al gekraakt en het systeem hangt aan elkaar van lokale of regionale EPD systemen met elk hun eigen inrichting , beveiliging etc.Het is technische gezien een betrouwbaar systeem.
security through obscurity noemen ze dat... en het systeem hangt aan elkaar van lokale of regionale EPD systemen met elk hun eigen inrichting , beveiliging etc.
[Reactie gewijzigd door white modder op vrijdag 8 oktober 2010 10:56]
[Reactie gewijzigd door marc.snijders op vrijdag 8 oktober 2010 10:56]
[Reactie gewijzigd door 215005 op vrijdag 8 oktober 2010 10:58]
Het grappige is dat het enige wat ik hierover in documenten over het EPD kan vinden is dat de groep welke toegang kan verkrijgen enigzins is gedefinieerd maar dat er ruimte open is om in de toekomst andere groepen toe te voegen waarbij idd ook verzekeraars / farmaceutische industrie niet uitgesloten is.dat is dus niet zo, dat zou echt extreem tegen de grondwet ingaan..
[Reactie gewijzigd door marc.snijders op vrijdag 8 oktober 2010 11:16]
Dat lijkt me wel het minst aannemelijke scenario. Dat lekt nl zo makkelijk uit en is zo moeilijk te verbergen (teveel betrokken mensen, procedures, email logs, enzo), daar begint niemand aan. Het risico ligt 'm eerder in nieuwsgierige medewerkers en journalisten.Je kan er bijvoorbeeld aan denken dat een grote zorgverzekeraar iemand in het ziekenhuis betaald om informatie van nieuwe verzekerden op te zoeken om te zien of dat ze ze moeten aannemen of niet.
[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op vrijdag 8 oktober 2010 11:18]
Die situaties kunnen net zo goed plaatsvinden zonder EPD....Je kan er bijvoorbeeld aan denken dat een grote zorgverzekeraar iemand in het ziekenhuis betaald om informatie van nieuwe verzekerden op te zoeken om te zien of dat ze ze moeten aannemen of niet. Of een grote werkgever die tegen betaling nieuwe werknemers laat screenen.
Zonder in te gaan of de situatie reëel is of niet is de impact bij het huidige systeem weliswaar ook enorm groot maar niet landelijk.Die situaties kunnen net zo goed plaatsvinden zonder EPD....
Ware het niet dat de pakkans vele malen groter is wanneer je in de diverse regio's allemaal mensen moet hebben zitten... Er zit absoluut een zeer groot verschil.Met EPD hoeft er maar 1 werknemer betaald te worden om het landelijk te kunnen doen dus de drempel is lager om het te doen, maar toch zou het in principe al kunnen.
Weet je wel wie allemaal toegang hebben tot het landelijke EPD?kan iemand me uitleggen waarom het zo erg is als meerdere artsen mijn gegevens kan zien?. voor zover ik weet zijn het allemaal slimme geschoolde mensen daar
Het gaat niet om het sluiten van het landelijk EPD (het is er immers nog niet eens) maar om het annuleren van het project wat Het.Draakje aangeeft. Dit laatste hoort in elk goed project een reële optie te zijn. Immers, indien de business case niet meer rond komt en / of de gemaakte kwaliteitstoleranties overschreden worden heb je geen levensvatbaar project meer.sommige maatregelen zijn gewoon buiten proportie, het sluiten van het EPD is er daar een van,
Ik zie geen verschil tussen een intern (zuikenhuisperimeter) EPD en een landelijk (NL-perimeter) EPD. Behalve als jij in een ziekenhuis van 2 dokters en een paardekop frequenteert...Binnen zorginstellingen kan je een dossier wel digitaliseren, want daar is het autorisatieprobleem eenvoudig op te lossen, maar daarbuiten is het vragen om misbruik.
Oke, dus wanneer je een ongeluk zou krijgen, je bent zelf buiten westen en kunt dus niet vertellen voor welke medicijnen je allergisch bent, of bijvoorbeeld welke bloedgroep je hebt (geen idee hoe snel je dat kunt vaststellen), of je bloedverdunners gebruikt (of andere medicijnen), insuline nodig hebt, noem maar op eigenlijk...Het EPD heeft dus geen meerwaarde.
Met aannames puur op basis van je eigen handel en wandel lijk je me geen volledig (of juist) beeld te kunnen vormen van de toegevoegde waarde van het EPD ten aanzien van de gehele bevolking,Ten eerste omdat ik nooit in die plaatsen kom (of in de buurt) dus ze hebben het nooit nodig.
Dit klopt niet. Een patiëntdossier is voor veel meer dan alleen een behandelend arts inzichtelijk. Het is niet alleen handig voor bv. verpleegkundigen om e.e.a. inzichtelijk te hebben, het is ook broodnodig gezien de (veel) grotere verantwoordelijkheid die verpleegkundigen tegenwoordig hebben/krijgen. Veel taken die vroeger alleen door artsen werden uitgevoerd worden nu bijvoorbeeld ook, of alleen maar, uitgevoerd door verpleegkundigen. De tijden van de zuster die er alleen is om een kopje soep te brengen en je billen te wassen liggen al ver achter ons.Een patiëntendossier is alleen nodig voor de behandelende arts.
Iemand die er in het buitenland achterkomt dat hij of zij allergisch is voor een bepaald (medisch) verdovingsmiddel doet er altijd goed aan om dit in Nederland ook bij zijn of haar (huis)arts te melden. Als jij in Zuid-Spanje je been hebt gebroken, is de kans groot dat dit gebeurde tijdens een vakantie. Het is altijd raadzaam om, na thuiskomst, even bij de (huis)arts langs te gaan, of hem/haar in ieder geval op de hoogte te stellen van het feit dat jij je been hebt gebroken. Bovendien, als het gebeurde terwijl jij voor langere tijd in het buitenland verkeerde (immigratie) en je bent daarna weer teruggekeerd naar Nederland doe je er goed aan een kopie mee te nemen van jouw medische dossier uit dat land (en vice-versa). Mocht je in dat land geen dossiervorming kennen (wat natuurlijk best kan), zou ik er persoonlijk toch voor zorgen dat je daar zélf in enige mate aan doet.Ten tweede is een patiëntendossier nooit volledig, omdat die beenbreuk die ik opliep in Zuid Spanje, nu net niet geregistreerd is in het Nederlandse EPD. Daarom is ook niet aangetekent dat ik allergisch ben voor het verdovingsmiddel XTC wat men in Z.O. Azië gebruikt bij de tandarts. (Waar ze maar bij toeval achterkwamen omdat ze mij dat toen toedienden. En dat hebben ze toen ook kunnen oplossen zonder dat EPD.) Ziektes en allergiëen manifesteren zich regelmatig pas na langere tijd.
Miscommunicatie is helemaal niet de enige reden waarom een EPD in het leven geroepen zou worden. Het is maar één van de redenen. Jouw conclusie gaat echt veel te kort door de bocht. Van alle punten die je hebt opgenoemd kun je vaststellen dat diezelfde problemen zich ook voordoen bij de huidige patiëntendossiers, deze bieden echter niet de voordelen die het EPD wél biedt.Het EPD heeft dus geen meerwaarde. Miscommunicatie tussen behandelende geneesheren kan goedkoper en eenvoudiger bereikt worden door duidelijke handschriften.
Tsja, met z'n als constructie kan ik ook aannemelijk maken dat iedereen een cursus moet krijgen in het ontmantelen van een atoombom. Daarbij ging je niet in op de post van Alcmaria die daar zelfs een oplossing voor gaf: Waarom? -> mediesche noodzaak i.v.m. direct risico op verstikking.en als jij nou half dood ligt te gaan van een bepaalde allergie?. je tong is dik en opgezwollen en je kan niet praten en niet schrijven..
...
..........je kan het einde wel raden
Inderdaad, toegang tot het EPD in levensbedreigende situaties en het ontmantelen van een atoombom zijn volledig vergelijkbaar.[...]
Tsja, met z'n als constructie kan ik ook aannemelijk maken dat iedereen een cursus moet krijgen in het ontmantelen van een atoombom.
Als jij bewusteloos op straat gevonden word zonder identiteitsbewijs zal het ook erg lastig worden het juiste EPD dossier erbij te zoeken nietGoh... dat gaat lekker makkelijk als je bewusteloos op straat ligt zonder enige vorm van identiteitsbewijs omdat je net beroofd bent.
[Reactie gewijzigd door Bor de Wollef op vrijdag 8 oktober 2010 12:56]
binnen het uur? ik denk dat in een bijzonder groot aantal gevallen per jaar die informatie binnen 5 minuten voorhanden moet zijn, anders is het al nutteloos qua tijdsverlies.en de enige redding die er voor je is vereist informatie die de dokter binnen het uur moet hebben?
[Reactie gewijzigd door Jan Van Akker op vrijdag 8 oktober 2010 11:43]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Asus Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Laptops Sony Games Microsoft Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True