Hoofdcategorieën
Device Settings

'Apple wil rfid-reader in scherm iPhone inbouwen'

Door Arnoud Wokke, dinsdag 5 oktober 2010 17:18, views: 25.850

Apple wil mogelijk rfid-apparatuur in de schermen van iPhones en iPods inbouwen. Dat blijkt uit patentaanvragen die de fabrikant heeft gedaan. Rfid kan worden gebruikt voor mobiele betalingen en de overdracht van mediacontent.

Het scherm moet dienen als rfid-tag en rfid-lezer, blijkt uit de patentaanvraag die door Patently Apple werd ontdekt. De rfid-modules worden ingebouwd aan de achterkant van een schermlaag, die via een circuit met de benodigde hardware op de printplaat is verbonden.

Rfid moet nieuwe mogelijkheden bieden aan gebruikers van de iPhone en iPod touch, zoals mobiel betalen en draadloos gegevens uitwisselen met andere iPhones door ze dicht bij elkaar te houden. De benodigde hardware voor nfc op de iPhone moet komen van het Nederlandse bedrijf NXP, zo bleek eerder.

Apple is al langer bezig met het inbouwen van nfc, zo blijkt uit een reeks patentaanvragen. Inmiddels zouden iPhones met nfc zich al in de testfase bevinden. Het is onduidelijk wanneer de eerste iPhones met nfc op de markt verschijnen; al drie jaar heeft Apple  in juni nieuwe iPhones aangekondigd en binnen een maand op de markt gebracht, maar volgens geruchten komt een nieuwe iPhone al eerder.

Nfc bestaat al langer, maar is in Nederland nog nooit op grote schaal doorgebroken. Nokia en Samsung brachten eerder toestellen met nfc op de markt en Nokia heeft aangekondigd vanaf 2011 alle topmodellen met de draadloze techniek uit te rusten.

Rfid-patent Apple Rfid-patent Apple Rfid-patent Apple
Volgende 17:47 IBM lanceert simulatiegame CityOne
Vorige 16:44 Zestig miljoenste ThinkPad-laptop gefabriceerd
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Kunnen ze dan niet gelijk de OV-Chipkaart erbij inbouwen?

Dat werkt ook gewoon met rfid dacht ik, dus met een juiste applicatie zou het mogelijk moeten zijn dacht ik zo.

Batterij leeg = Bekeuring!

Heb jij een batterij in je ov chipkaart?

heb jij wel gelezen waar hij/zij op reageerde?

on: Mooi spul... maar ik zie het niet echt bij uitbrengst toegankelijk zijn voor gebruikers van alle budgetten...hoop zure gezichten ga ik verwachten.

waarom zou je het met een applicatie doen? nu hoeft dat toch ook niet?

Omdat de iPhone niet de OV chipkaart in ROM zal meebakken maar je wel via een APP en de hardware hem zou kunnen emuleren.. (en mogelijk dus ook kunnen spoofen maar dat terzijde)

Er zal een beveiligde chip worden ingebouwd denk ik. Deze werkt dan zelfs als de iPhone leeg is. Het is dan de vraag in hoeverre deze compatible zal zijn. Als er bijv. geen miifare in komt, zal het niet 1-2-3 werken als OV-chipkaart. Programmeerbare radio+logica zou ideaal zijn maar is minder veilig en kost meer energie.

De chips komen van NXP net zoals de chips voor de OV chipkaart. Er is dan ook een grote kans dat dit technisch compatible kan zijn. Tegelijkertijd denk ik niet dat Apple Nederland als een belangrijke markt ziet en de iPhone doelbewust compatible gaat maken met het systeem in Nederland. Wat dat betreft denk ik dat je een grotere kans hebt dat het werkt in verschillende steden in de VS maar niet in Nederland :( Ook vraag ik me af of een controleur erg blij wordt als hij een iPhone krijgt voorgeschoteld in plaats van een normale kaart.

heb jij wel gelezen waar hij/zij op reageerde?
Wat Roobje waarschijnlijk bedoelt is: de OV-chipkaart heeft geen batterij, dus als de batterij van je iPhone leeg is dan werkt het OV-chip gedeelte wel nog steeds.
on: Mooi spul... maar ik zie het niet echt bij uitbrengst toegankelijk zijn voor gebruikers van alle budgetten...hoop zure gezichten ga ik verwachten.
Er zijn al zat mensen met een iPhone, dus genoeg mensen die wel het budget hebben blijkbaar.
Het mooie hiervan is dat als Apple iets doet, dit vaak een kickstart is voor technieken die normaal nauwelijks van de grond komen. Het begint als een dure niche markt voor Apple kopers, maar daarmee ontstaat wel een voedingsbodem voor uitbreiding door de goedkope alternatieven.

vaak = heel soms

En Apple zou nog liever hebben dat het nooit is want aan massaproductie en -verspreiding kunnen ze niet zoveel geld maken.

"Het mooie hiervan is dat als Apple iets doet, dit vaak een kickstart is voor technieken die normaal nauwelijks van de grond komen."

Zoals? Videobellen, Tablets of wat?

interfaces die volledig rond touch zijn opgebouwd. Digitale muziek verkopen. MP3 spelers. etc

Sinds de Apple iPod ziet de muziekindustrie er volledig anders uit, en sinds de iPhone hebben we nu smartphones met een deftig touchscreen.

Ze waren zeker niet de eerste, maar op het moment zelf zeker wel de beste.

Precies.

Tablets waren er al, maar niet heel erg populair. Nu schieten ze uit de grond.
Videobellen was er al, maar nu beginnen ook andere bedrijven het weer te introduceren.
Apps waren er al, maar met de iPhone/iPod touch kwam dat pas echt van de grond. Sowieso smartphones in de huidige markt lijken allemaal op elkaar.

Apple pakt gewoon bestaande technieken en weet dat via slimme marketing goed te verkopen, waardoor andere bedrijven inspringen op die hype. En op die manier wordt een hype iets meer permanents.

Ik ben benieuwd wat er met de chip gaat gebeuren. Lijkt me inderdaad wel wat dat openbaar vervoer gewoon met de iphone zou kunnen (al gebeurd dat al, maar dan makkelijker)

Gedeeltelijk heb je gelijk natuurlijk wat betreft de hypes die apple creert.

Aan de andere kant frustreerd Appel de vrije concurrentie met zijn timing:

- online Mp3 verkoop lijt door te breken: Appel geeft ons een eerst nog een paar jaaar DRM
- Notebooks en smartphones groeien richting tablets: Apple patenteerd de interface ervoor.
- OV-chip en telebankieren groeien naar digitale portemonnaie: Apple patenteerd de hardware. *

Het is maar net waar je oorzaak en gevolg legd.


Obviousness:
Android had al een barcode scanner; Rfid is gewoon de logische opvolging en het scherm is het enige grote vlakke oppervlak aan de buitenkant

[Reactie gewijzigd door mbb op woensdag 6 oktober 2010 04:19]


online Mp3 verkoop lijt door te breken: Appel geeft ons een eerst nog een paar jaaar DRM
Huh? Apple kreeg iTunes alleen van de grond met DRM. iets anders wilden de platenmaatschappijen op dat moment niet aan. Pas later, veel later, kreeg Apple EMI om, en kort daarop de rest. Apple heeft van het eerste moment geroepen dat DRM 'niet de manier' is.
Notebooks en smartphones groeien richting tablets: Apple patenteerd de interface ervoor.
Apple patenteerd de eigen interface, die al gepatenteerd was voor de iPhone, en hun copyright is. Het staat ieder bedrijf vrij een eigen interface te maken. Wat je nu zegt is onjuist.
OV-chip en telebankieren groeien naar digitale portemonnaie: Apple patenteerd de hardware.
Wederom: de eigen specifieke implementatie van RFID lezer en tag in het scherm van een iPhone/iPod. Hun eigen hardware dus. Dat patent hoeft android nergens te raken.

- online Mp3 verkoop lijt door te breken: Appel geeft ons een eerst nog een paar jaaar DRM
Dit was een eis van de platenmaatschappijen, Apple is niet een voorstander geweest van DRM en hadden liever DRM vrij, pas jaren later kregen ze dat inderdaad voor elkaar.

Voor Apple was het of geen muziek verkopen, of met DRM onder druk van platenmaatschappijen, en als je dan toch online muziek wil verkopen moet je wat.

Nja, en die andere twee punten, die komen uit de duim. Heeft Apple 'de interface' voor een tablet gepatenteerd? Is er dan geen andere mogelijkheid om een andere interface te kiezen? (Zie bijvoorbeeld de (gecancelde) courier).

En hier heeft Apple het idee van 'rfid' niet gepatenteerd, enkel de manier hoe ze het in het scherm verwerken, een ander bedrijf staat vrij om een andere oplossing te zoeken.

Zoals? Videobellen, Tablets of wat?
videobellen valt nog maar te bezien, maar het zit in de iPhone 4, het zit in de nieuwe iPod touch, en reken maar dat het in de nieuwe iPad zit. Dat zijn toch behoorlijk veel devices.

Tablets: ja. Tablets bestonden al een eeuwigheid, maar ze waren grote, dure laptop vervangers. Geen handige internet-based devices voor casual use. Daarom sloegen die dingen nooit aan. De iPad is het snelst ge-adopteerde non-phone electronische device ooit, met 300.000 stuks in de eerste dag(!). De oude kampioen, de DVD speler, had 350.000 in het eerste jaar(!). Met 4,5 miljoen devices per kwartaal, mag je er van spreken dat Apple een kickstart heeft gegeven aan de tablet markt.

met een mooie bron voor de sceptici :)

[Reactie gewijzigd door arjankoole op woensdag 6 oktober 2010 09:07]


Volgens het artikel gaat Apple een READER inbouwen.
(Lees: de active component in de communicatie)

Je OV-chipcard heeft een "tag" welke zijn energie van de reader ontvangt, om zo te kunnen werken. De passive kant dus.
Je zou met je iPhione de info op je OV-chipcard uit moeten kunnen lezen. (in theorie dan)

Een werkende batterij is dus wel degelijk noodzakelijk. :)

Alleen een reader? geen zender?
Lijkt me nogal een beperking.. maar ja voorkomt wel veel hacking/cracking opties natuurlijk..

Bij RFID is dat technisch hetzelfde. Je stuurt alleen een ander commando naar de chip. Dus als het al alleen een reader is, dan is dat in software geblokkeerd.

Er staat dan ook dat ze ook een rfid-tag gaan inbouwen ;)
Het scherm moet dienen als rfid-tag en rfid-lezer
Afhankelijk van de restricties van de "tag" moet dit dus perfect werken. Vraag is alleen of translink hier zo blij van word, als elke gek willekeurige data kan aanbieden via die "tag" kun je ook een volledige kopie van een OV-chipkaart van iemand anders maken en die versturen via je telefoon, en dus kun je op die manier "diefstal" plegen.
Ik vermoed dan ook dat ze om het veilig te houden het kunnen wijzigen van de UID niet toestaan, waarmee je in ieder geval bij de OV-chipkaart in de problemen komt (die vermoedelijk het UID gebruikt voor encryptie van de data die op de kaart staat). Bovendien is het nog de vraag welke standaard(en) ze geen ondersteunen. Mifare Classic (toegepast in de persoonlijke & anonieme OV-chipkaart)? Mifare Ultralight (toegepast in de wegwerp OV-chipkaart)? Of een andere implementatie van RFID? Want dit is niet uitwisselbaar (o.a. omdat MF Classic encryptie gebruikt en MF Ultralight alle data in "plaintext" overstuurd, en MF Classic grotere opslagruimte heeft dan MF Ultralight (die maar 64B geheugen heeft))

als elke gek willekeurige data kan aanbieden via die "tag" kun je ook een volledige kopie van een OV-chipkaart van iemand anders maken en die versturen via je telefoon, en dus kun je op die manier "diefstal" plegen.
Dat kan nu ook al. Kaartlezer en lege chipkaart kopen kan bij wijze van spreken bij de electronica-zaak om de hoek. Maar het is niet rendabel om te doen aangezien misbruik snel kan worden opgespoord, en je moet wel eerst een gekochte/gestolen OV-chipkaart hebben om te kopieeren.

Maar wat gebeurt er als iedere smartphone zich kan gaan voordoen als OV-chipkaart? Als er een community ontstaat die chipcard data uitwisselt, zodat je altijd uit kunt checken met een code van een kaart die zo dichtbij mogelijk, met zo min mogelijk kosten voor de eigenaar is ingechecked...
De combinatie van een smartphone die altijd online is met NFC geeft zeer veel nieuwe mogelijkheden.

Dat zou mooi zijn, dan zou je in theorie een app kunnen maken om het saldo van je OV Chipkaart te checken. Dat zou me heel goed uitkomen. Ik vraag me altijd af hoeveel er nog op dat ding staat.

Volgens het artikel krijgt hij trouwens beide, zowel de tag als de lezer (de tag zal wel ge-emuleerd worden door de zender van de lezer, vermoed ik)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op dinsdag 5 oktober 2010 18:30]


Meestal werkt het zo dat je telefoon een NFC "sticker" krijgt en die heeft bij mijn weten geen stroom nodig. Door een RFID lezer in de iPhone te stoppen wordt het juist omgedraaid.

Maar volgens het artikel gaat het ook om data uitwisseling tussen devices.

Je hebt geen applicatie nodig, alleen een RFID tag. Je geeft alleen je identificatie op, meer zit er niet in zo'n chip.

Waar je de iPhone dan wel voor kan gebruiken is het opvragen en opladen van je saldo.

Dat is één van de grootste manco's van de huidige chipkaarten: je merkt pas dat je niet genoeg saldo hebt wanneer je in wil stappen. Dan sta je daar beschaamd, of je mag zelfs niet mee. En nergens in de buurt natuurlijk een punt om je saldo op te laden. Dus kun je lopen. Dat overkomt je twee keer, en daarna koop je een scooter.

Dat is de reden dat ze toch nog kaartjes verkopen in de bus. De vervoersbedrijven willen dat eigenlijk niet meer. Maar zo lang je niet op elk moment kan zien of je nog genoeg saldo hebt, en niet op elk moment je saldo kan opladen, kunnen ze het niet maken om geen kaartjes in de bus meer te verkopen.

[Reactie gewijzigd door RetepV op woensdag 6 oktober 2010 08:28]


Dat zou inderdaad een goed zijn. Al haal ik liever mijn portemonnee langs dat scanding dan mijn telefoon, kan aan mij liggen.

ontopic: Niet zo heel bijzonder dus, alleen zit het bij apple achter het scherm. Zul je zelf weinig van merken denk ik.

Iets met krasjes enzo (A)
Let wel op de chip is uiterst gevoelig, want die ov-chipkaarten gaan ook om de haverklap kapot dus hoop dat je dan snelle service krijgt want wel mobiel+ov twee weken kwijt !

Ik weet niet wat jij dan doet met die chipkaart, maar hier zit ie al een paar maanden in het zelfde hoesje als m'n mobiel en gaat ie nog altijd in het hoesje langs dat apparaat. Nooit problemen.

d'r was pas iets in het nieuws over pre-paid of studenten ov-kaarten die extreem snel de geest gaven. Wat dus eerder duidt op fabricage fouten dan onjuist gebruik.

In theorie zou je een saldo/producten weergeef applicatie kunnen maken, dat kun je nu ook al doen met een Mifare compatible RFID lezer en de software om de 48bits sleutel te kraken.

Emuleren kan ook met sommige reader/writers, je krijgt dan wel het probleem dat de data op de ov-chipkaart en de iphone chipkaart emulator niet gelijk zijn, op de chipkaart wordt steeds geschreven (saldo eraf/erbij, waar je bent in/uitgecheckt etc.), de iphone moet dat dan ook bijhouden en kunnen syncen met je echte chipkaart, zodra je je echte ov-chipkaart vergeet te syncen en daarna incheckt wordt deze geblokkeerd omdat hij niet meer overeenkomt met de administratie van translinksystems.

Ik heb heel wat gespeelt met de ov-chipkaart, je kunt idd 1 dag gratis reizen als je er een kopie van maakt maar daarna wordt hij gewoon geblokkeerd, de beveiliging is zo slecht nog niet, met chinese low-level Mifare kaartjes kun je wel steeds chipkaarten maken met andere unieke id's (kaarten die nooit uitgegeven zijn door tls maar toch geaccepteerd worden), maar als je daarmee steeds dezelfde roucte reist wordt je gewoon gepakt, in de trein helemaal (het zijn witte pasjes met chinese tekens erop, die vallen op).

Of er eerder een iPhone uitkomt lijkt me sterk. Maar het zou wel goed zijn om echt met android te kunnen concurreren.

Waarschijnlijk zal over 3 maanden wel iemand z'n nieuwe iPhone vergeten bij de kassa ;)

Ah, dus die engineer met de iPhone4 probeerde in de bar af te rekenen met zijn telefoon. Lukte natuurlijk niet en zal hem toen misschien als onderpand achtergelaten hebben. :+

Klinkt een beetje weer als zoeken naar iets wat te patenteren was.
Ze zitten al sinds jaar en dag aan de achterzijde dus dat viel waarschijnlijk af.... :/

In het scherm != achter het scherm. En over het te patenteren feit, daar valt over te discuseren of dat zinnig was inderdaad. Maar wat als nu een ander bedrijf het patenteerde, en geen licenties aan jou wil verlenen, dan kan je er beter eerder bij zijn dan achter het net vissen.

Ik denk dat dit een hele logische stap voor Apple is gezien de populariteit van de iPhone.

Nu kunnen mensen die bijvoorbeeld de AH App gebruiken niet alleen een boodschappenlijstje opstellen, maar ook betalen, en zelfs direct Air-Miles sparen via hun iPhone! En nu noem ik alleen nog maar het voorbeeld van AH, er zijn waarschijnlijk talloze Apps en initiatieven die hier gebruik van kunnen (en gaan) maken :)


ja precies! maar dan zonder hoesje of sticker omdat de rfid chip/reader ingebouwd is! lijkt mij ideaal en een goede stap voorwaarts :)

De combinatie maakt het natuurlijk interessant om een RFID-reader in het scherm te kunnen bouwen. Het zal ongetwijfeld lagere productiekosten met zich meebrengen geïntegreerd in het scherm, dan een losse module plaatsen (als we het niet over een passieve, maar over een actieve RFID-tag hebben). Daarnaast heb je meteen de ruimte voor de antenne. Deze heeft namelijk een grootte nodig, die afhankelijk is van de gebruikte frequentie (NFC betekent dat het gehele RFID systeem met een frequentie werkt van 13.56 MHz). Verder denk ik dat het ook een stuk duidelijkheid brengt naar de gebruiker toe. Je moet immers letterlijk het scherm gebruiken om de RFID-tag uit te lezen. Een handeling die mij voor de meeste gebruikers intuïtief lijkt :)

[Reactie gewijzigd door Robino op dinsdag 5 oktober 2010 17:40]


Ik kan dit al een paar jaar met mijn nokia die ik heb gekregen via Payter.
In vele Rotterdamse winkels kan je hiermee al betalen. Het werkt aardig goed.

[Reactie gewijzigd door DNA_Saint op dinsdag 5 oktober 2010 17:43]


wat een onzinning "patent" weer....what's next..een bel op een fiets heeft ook goedkeuring van een paten-houder nodig? 8)7

Ja.

Alleen dat patent is al verlopen.

Leuk voor de privacy die rfid.......
Was hier laatst toch een hoop gedoe over?

Hoe schaadt een RFID reader precies je privacy?

http://www.bof.nl/rfid/
Volgens mij was het dit artikel wat ik gelezen had.
Kleine quote,niet het hele verhaal:
Maar overheidstoepassingen van de nieuwe technologie vormen misschien een nog groter gevaar. Vrijwel alle Nederlanders zullen vanaf 2007 met tenminste 1 chip op zak lopen, in paspoort/identiteitskaart en in de nieuwe OV-chipkaart. Ministers Donner en Pechtold hebben al aangekondigd dat zij de invoering van RFID-chips in de identiteitsbewijzen willen gebruiken om een centrale database aan te leggen met biometrische gegevens, de gelaatskenmerken en vingerafdrukken. Deze database dreigt ongekende nieuwe opsporingsmogelijkheden te veroorzaken, bijvoorbeeld om onbekenden via cameratoezicht te identificeren.
Hele uitleg en verhaal kan je vinden bij het linkje.

http://www.bof.nl/rfid/
Volgens mij was het dit artikel wat ik gelezen had.
Kleine quote,niet het hele verhaal:
Maar overheidstoepassingen van de nieuwe technologie vormen misschien een nog groter gevaar. Vrijwel alle Nederlanders zullen vanaf 2007 met tenminste 1 chip op zak lopen, in paspoort/identiteitskaart en in de nieuwe OV-chipkaart. Ministers Donner en Pechtold hebben al aangekondigd dat zij de invoering van RFID-chips in de identiteitsbewijzen willen gebruiken om een centrale database aan te leggen met biometrische gegevens, de gelaatskenmerken en vingerafdrukken. Deze database dreigt ongekende nieuwe opsporingsmogelijkheden te veroorzaken, bijvoorbeeld om onbekenden via cameratoezicht te identificeren.
Hele uitleg en verhaal kan je vinden bij het linkje.
Het gaat hier om een RFID lezer niet om een RIFD chip, Snap dat het allemaal wat ingewikkeld is maar we zijn hier op tweakers en nu niet geenstijl.

uh....het gaat hierom een TAG en een LEZER .....!!!!!!

Inderdaad, als alle lezers kapot worden gemaakt, hebben al die RFID chips geen zin.

Maar je bent wel nogal een kniesoor als je een duidelijk en waar verhaal op grond van dat ene kleine puntje in de grond gaat boren.

En nou wachten tot er weer een apple medewerken gaat stappen :P

Handig, kan ik dat direct gebruiken bij m'n domotica voor user is thuis meldingen e.d....
Als access-tool zie ik het minder zitten....
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:47 IBM lanceert simulatiegame CityOne
Vorige 16:44 Zestig miljoenste ThinkPad-laptop gefabriceerd
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011