Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 209 reacties, 51.762 views •

De Nederlandse animatiestudio Blender Institute heeft de animatiefilm Sintel op internet geplaatst. De 15 minuten durende film, die legaal verspreid mag worden, is door veertien animatoren gemaakt met het opensource-pakket Blender 2.5.

SintelSintel is een fantasy-animatie en gemaakt door het in Amsterdam gevestigde Blender Institute, de animatiestudio die enkele jaren geleden Big Buck Bunny uitbracht. De animatiefilm, waarin de acteurs Thom Hofman en Halina Reijn de stemmen hebben ingesproken, bevat kwalitatief hoogwaardige animaties en is geheel ontwikkeld met het opensource animatiepakket Blender 2.5.

Het produceren van Sintel heeft in totaal vier ton gekost en is het werk van veertien animators uit diverse landen. Sintel kreeg een subsidie van 125.000 euro van het Nederlands Fonds voor de Film, terwijl ook fans en bedrijven geld konden geven. Een van de hoofdsponsors was DivX; de firma doneerde 40.000 euro.

Sintel is vrij te downloaden onder de Creative Commons 3.0-licentie. In mp4-formaat met h.264-videocompressie loopt de resolutie op tot 2048x872 pixels, terwijl voor bioscoopschermen ook een 4k-versie is ontwikkeld. De film is tevens beschikbaar in ogv- en divx-formaat, en te bekijken op YouTube. Sintel zal binnenkort ook beschikbaar komen als een dvd-box, waarbij de donateurs in de aftiteling te zien zijn. Bovendien zullen de originele Blender-projectbestanden op twee dvd's te vinden zijn.

The Blender Institute wil zich nu gaan richten op het maken van een animatiefilm waarin ook 'echte' beelden zijn versneden, zo schrijft Het Parool. Het verhaal zou zich moeten afspelen in Amsterdam. Daarnaast speelt de studio met de gedachte om een animatie te gaan maken met de lengte van een bioscoopfilm.

Reacties (209)

Reactiefilter:-12090208+174+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 9
dit soort animaties tegen die gemaakt zijn door 1 persoon die niet 4 ton tot zijn/haar beschikking had
Heb je zelf wel eens in de CG gewekt?
Want al deze kwaliteit door 1 persoon kom ik weinig tegen.
Deze film moet in een bepaald tijdsframe gemaakt worden en men heeft talenten nodig op verschillende vlakken: verhaal lijn, productie, animatie, modelling, rendering, character rigging.... er zijn maar weinig mensen die op al die vlakken uitblinken en dan nog is het onwaarschijnlijk dat zo iemand niet een specialist op een bepaalde discipline voorbij zal streven.

Een productie als deze vraagt gewoon te veel disciplines om dat allemaal in een persoon te zoeken. De juiste man voor de job zoeken binnen een team is al lastig.
Je aanname dat 1 persoon dat wel kan doen is dan ook onrealistisch.

En NATUURLIJK zijn er mensen te vinden die voor hun demo reel een volledige productie maken van ongeveer deze lengte en die er geweldig uit zien, maar je ziet vaak dat er in producties van 1 persoon beperkingen zitten op vlakken waar men niet specialist in is: Er ontbreken disciplines. Ga a.u.b. niet aannemen dat er legio mensen zijn die dit ook even kunnen doen op eigen gelegenheid, het is niet zo en als het wel zo is dan zijn het unieke talenten, spelden in hooibergen.

Specialisaties zoals character animatie en animatie van gezichtsuitdrukkingen, maar ook rendering en belichting zijn specialisaties op zich, en mijn ervaring is dat mensen zich altijd specialiseren of goed zijn op 1 of 2 vlakken. Niet dat ze andere zaken niet KUNNEN, maar ze hebben er niet een speciaal goed gevoel voor of speciale interesse in. Dat laatste is ook heel belangrijk.

En NATUURLIJK is dit geen vrijwilligerswerk. Die mensen moeten het jaar wat ze in dit project stoppen toch gewoon betaald krijgen???
En ze zullen echt niet verdienen wat ze bijvoorbeeld bij een commerciële animatie studio zullen verdienen.
m.a.w. deze mensen doen OF mee uit principe OF ze doen mee omdat ze nog niet ontdekt zijn en dit project als springplank gebruiken naar de industrie. Beide motieven zijn te waarderen.

Het is voor een deel betaald van gemeenschapsgeld. Daar heb ik ook dubbele gedachten over. MAAARRRR ik zie toch echt veel liever geld gaan naar dit soort producties waar echt (nagenoeg) iedereen gratis van kan genieten (de gemeenschap krijgt dus echt op een breed vlak wat terug) dan dat het naar een of ander vaag kunst subsidiepotje gaat waar uiteindelijk maar heel weinig mensen toegang tot hebben en nog minder mensen kunnen waarderen of snappen.

[Reactie gewijzigd door lenny_z op 3 oktober 2010 21:58]

MAAARRRR ik zie toch echt veel liever geld gaan naar dit soort producties waar echt (nagenoeg) iedereen gratis van kan genieten (de gemeenschap krijgt dus echt op een breed vlak wat terug) dan dat het naar een of ander vaag kunst subsidiepotje gaat waar uiteindelijk maar heel weinig mensen toegang tot hebben en nog minder mensen kunnen waarderen of snappen.
Zoveel mensen zoveel smaken..en hobbies...jammer alleen dat ons nu de hobbie van een klein groepje mensen opgedrongen wordt (we moeten ervoor betalen of we het leuk vinden of niet) beter is het gewoon geen enkele subsidies meer te geven zodat mensen zelf elke dag weer zelf met hun geld kunnen beslissen wat ze leuk vinden of niet (een animatiefilmpje, onbegrijpelijke kunst of gewoon relaxed een biertje in het cafe)
Ik ben ook tegen subsidies.
Waarschijnlijk zal Plasterk me nu willen wurgen, maar ik ben het gewoon niet met zijn gedachtegoed eens.

Er komt genoeg prachtigs uit de markt. Mensen hebben behoefte aan kunst en als die behoefte groot genoeg is zal men er voor betalen en is er dus een markt voor.
Als die markt te klein is....en bepaalde kunst dus misschien wel bijna zal verdwijnen dan is er DUS ook erg weinig interesse voor en is die eventuele subsidie voor die bepaalde kunst dus ook niet echt verantwoord daar de doelgroep enorm klein is.

Ik maak een uitzondering op subsidie voor behoud van cultureel erfgoed.
Maar dat is iets wat automatisch van ons allemaal is: onze geschiedenis.
maar als niemand naar die gebouwen komt kijken en entree betaalt dan kun je er toch beter een winkelcentrum bouwen????

daar hebben we tenminste wat aan, - toch???
Je snapt het niet: onbegrijpelijke kunst zal nagenoeg verdwijnen als subsidies totaal worden afgeschaft.

Net als het Radio 4 Philarmonisch orkest en het metrolpole-orkest trouwens. Gewoon weg. Is Nederland te klein voor namelijk... (in de VS is er altijd wel iemand die doneert aan zulke verenigingen/stichtingen, maar in Nederland zijn er te weinig mensen en is er te weinig geld)
zullen we dan ook stoppen met de subsidie aan voetbal, heb je enig idee wat het jaarlijks kost om al de agenten rond die stadions te laten rondhuppelen...

als ik in onze gemeente bijv een gelegenheid afhuur om er een 'party' te organiseren wordt er onder andere van me verwacht dat ik voor beveiliging zorg anders krijg je gewoon geen vergunning. die beveiligers zijn gewoon private bedrijven die ik moet betalen. en wienskosten ik dus op een of ander manier aan mijn bezoekers moet doorberekenen.

maar als ik vervolgens zie dat ik wel belasting moet betalen omdat jan zo nodig naar een of ander voetbal gedoetje wil.. begint het bij mij toch wel te borrelen, moet daar zo nodig al het geld heen, dat bestemt was voor ONZE veiligheid, terwijl men niet eens de tijd neemt om achter je gestolen auto aan te gaan, of de een of andere kinderlokker op te sporen,

vergeleken met de miljarden die het de samenleving kost om al die stadions te beveiligen is 125 duizend natuurlijk helemaal NIETS.
Waarom eindigt deze film zo raar? Slaat nergens op. Die chick was zelf toch ook niet ouder geworden?
Hehe, iedereen weet toch dat draken binnen een maandje volwassen worden.....Wel eens van fictie gehoord?

OT: Klasse gemaakt! Een goed startschot voor een verdere invulling van de de creative common licensing!
Moet je het boek "Eragon" eens lezen over hoe snel een draak op kan groeien :+
Uhm ik denk dat jullie je niet echt in Draken legende's ingelezen hebben. Immers vroeger dachten mensen dat het drinken van draken bloed het ouder worden stap zou zetten (of het in aanraking komen ervan)

Daarnaast waren er ook legende's die beweren dat als je een draak grootbracht of redde hij dit ouder worden stop kon zetten totdat hij gedood werd.

Dus zij dood de draak en wordt daardoor ouder omdat het de draak was die ze redde! ;)
Nu je het zegt, inderdaad ze werd ineens ouder! Leuk om te weten :D
uhmm. volgens mij was ze gewoon zoooo lang op zoek naar Scales dat ze de jaren vergeten was en ondertussen heel oud was geworden...?? Klinkt logischer wat mij betreft.

Maar inderdaad vet filmpje, veel te kort.

edit... ook niet gezien die sloot aan antwoorden :P

[Reactie gewijzigd door John_Otters op 3 oktober 2010 23:23]

Bedankt voor de uitleg rob12424! Alleen vraag ik mij af wat die sjaman achtige figuur in de tent waar ze mee praat er al over weet. Hij ziet de staf en geeft aan dat "het al veel onschuldig bloed vergoten heeft". Vervolgens wijst hij op de boom die erop staat en die ziet zij later ook in haar speurtocht. Hier een linkje naar symbologie voor bomen, ik weet alleen niet of en zo ja welke er dan mee bedoeld wordt: http://clanofdanu.tripod.com/trees.html

*edit: of gaat hem om de tree of life? http://www.catalogs.com/i.../Tree-of-life-symbol.html

[Reactie gewijzigd door Elmo_nl op 8 oktober 2010 16:26]

ow, is er een boek gemaakt van de film? ;)
Weet jij veel hoe snel die draak is gegroeid. Misschien zit er maar een paar jaar tussen? Zielig einde trouwens :'(
Tis niet zo enorm lastig hoor ;). Chick beseft dat ze haar vriendje heeft vermoord en beseft dan pas dat dingen veranderen en groeien, net als zichzelf, je ziet ook dan pas haar ouderdom. Het einde vind ik eigenlijk wel goed, heel open en een soort van nieuw begin met het nieuwe draakje :D.
Inderdaad, geen standaard Hollywood einde.

Maar ik moet wel zeggen dat ik Big Buck Bunny toch leuker vond.
Idd, jammer van het einde..

Wel geweldig knap gemaakt met blender !
Je aannames zijn incorrect. Aan het einde van de film begreep ze hoeveel tijd het haar had gekost om de draak te vinden en zie je dat ze veel ouder is geworden.
benieuwd wie binnenkort met de kleine van Scales mag spelen. Oefeningetje in recursiveness.

Wel een beetje klef verhaal, maar heel mooi geanimeerd
grijs haar van schrik, de afgunst die op dat moment door haar heengaat, er zijn wel een aantal mogelijke verklaringen.

En het einde vond ik wel subtiel hinten naar een tweede kans.
Als goed hebt gekeken zie je dat als zij er achter komt dat die grote draak die kleine was, dat zij er dan ook achter komt hoeveel tijd er verstreken is. En dan zie je ook dat ook zij veel ouder geworden is (bv. grijs haar)
Verder een hele mooie film voor de lengte die het heeft. Goed verhaal, eens wat anders dan zo'n happy ending Hollywood film.

[Reactie gewijzigd door kwinvdv op 3 oktober 2010 15:32]

Inderdaad dan pas ziet ze (en de kijker) dat ze littekens heeft en idd grijs haar.
Integendeel :), op het moment dat ze begint door te krijgen wat ze zojuist heeft gedaan, ziet ze een weerspiegeling van haarzelf. Direct daaropvolgend beseft ze dat ze door weer en wind, vele seizoenen lang, op zoek is geweest naar Scales.

Zeer mooi gedaan verder, aardig verhaal, uiteraard mooi geanimeerd, dit smaakt naar meer! :)
Dus het was toch een chick, en geen dude? Ik kon het eerlijk gezegd niet goed zien.
Serieus?
Wat voor resolutie heb je gedownload?
Misschien tijd voor Hans Anders? :P

Maar echt, geniale korte film, mooi geanimeerd en Heerlijk die 2048 resolutie.
Kan ik eindelijk eens een film draaien op full resolutie :D

Maar achteraf te kort..
Einde staat wel mooi open voor een lang full film vervolg :)
Heb je dat in de kroeg ook wel eens?
haha lijkt me lastig zo'n handicap in het echte leven
Dude ze is de halve film half naakt zo moeilijk is het niet.
Als je goed kijkt zie je dat als ze in de weerspiegeling van het bloed van die oude draak kijkt, ze er achter komt dat ze inderdaad ouder is dan ze dacht. Grijs haar. littekens overal. Dus ze is haar hele leven op zoek geweest naar het beestje.


edit: Oh niet gezien die sloot aan antwoorden. :)

[Reactie gewijzigd door Kingpinda op 3 oktober 2010 17:40]

Bedankt voor de spoilers jongen... |:(
hallo. Dat heet met een duur woord "open eind".
Je ziet dat babydraakje bedroeft achter het meisje aan lopen, dus met een beetje fantasie zou je kunnen bedenken dat dat baydraakje misschien wel naar dat meisje toe gaat, en dat ze samen verder gaan?
Je ziet toch duidelijk dat het draakje op het laatst achter haar aankruipt.
Ben 'm nu aan het downloaden. Wel rare resolutie-keuze, 2048 breed.
1024*2

Dan kun je hem kijken op twee 1024*768 schermen?

Het is idd een vreemde resolutie...
is voor digitale film projectie.
Heerlijke resolutie! Mijn scherm is 2048 breed. Eindelijk heb ik er wat aan! :+

Supermooi gemaakt dit, ben echt onder de indruk van de kwaliteit :)
wat voor scherm heb jij?
dat 2048x1152 acer schermpje waarschijnlijk. waren best goedkoop destijds, leuke dingetjes. wel TN, da's weer jammer.
gewoon 21:9, helemaal niet zo'n vreemde resolutie aspect ratio.

^^

edit: Maar is 2048x872 dan zo'n vreemde resolutie voor 21:9? Als je op een HD scherm kijkt zou er verticaal nog minder overblijven en wordt het iets van 1920x823. Die 21:9 tv van Philips meet 2560x1080, is dat dan de standaard?

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 4 oktober 2010 01:13]

1024*2

Dan kun je hem kijken op twee 1024*768 schermen?

Het is idd een vreemde resolutie...
Die hebben dan een reso van 2048*768, dus dat gaat niet passen, lijkt mij gwn de helft van 't 4k-bioscoop formaat(dus een kwart beeld oppervlak)
2K is ook een bioscoop formaat.
dat is een standaard 2k resolutie.

Ik zou voor de divx plus versie gaan als je wil dat je gpu hem kan decoderen.
divxplus is gewoon een mkv met 1080p x264 encoding, prima dus.

[Reactie gewijzigd door Rio6000 op 3 oktober 2010 15:04]

Leuke film, helaas met zwaar Nederlands accent

Ik heb de NL première gezien afgelopen maandag tijdens het Nederlandse Filmfestival. Verhaal, hoewel een tikje voorspelbaar, dik in orde. Ook de animatie vond ik geslaagd. Maar het meest spectaculair zijn de graphics, de texturen en shading (huid, water) zijn echt bijzonder realistisch. Maar wat een afknapper :( dat de stem van de hoofdpersoon, door Halina Reijn ingesproken, zo'n onmiskenbaar Nederlands accent heeft! :'( Heren, dat moet toch anders kunnen? Met dat budget had er toch best wel een native speaker van afgekund? Je gaat weer als Nederlander door de grond van plaatsvervangende schaamte wanneer dit in het buitenland wordt vertoond. Echt verwonderlijk is dit allemaal niet, want toen leider Ton voorafgaand aan de vertoning een introductie gaf en ook een paar zinnetjes in het Engels sprak met zo'n zwaar Nederlands accent als je tegenwoordig alleen nog bij lieden van voor de MTV-generatie meemaakt (babyboomers, bejaarden, gerepatrieerde Oosterburen) begreep iedereen onmiddellijk dat dit niet de man was die genoeg taalgevoel heeft om in te zien/horen dat de meeste Nederlanders geen Engels (Brits-Engels, Amerikaans, voor mij part Australisch) zonder onmiskenbaar Nederlands accent weten te spreken. Met Halina Reijn heeft hij echter wel een zeldzaam slechte keuze gedaan. Gelukkig was het Nederlanderschap van Shaman Thom Hoffman vakkundiger gemaskeerd, goede acteur trouwens.
Ik hoop dat de stem van Sintel een keer opnieuw gedubt wordt door een native speaker (zou leuk zijn om er een Iers accent voor te nemen trouwens) - er zijn toch genoeg Blender liefhebbers die het beter zouden doen aan de andere kant van de Noordzee?
Eens met het bovenstaande, de stem geeft een 'net-niet' tintje aan wat verder een zeer mooi filmpje is (als techdemo meer dan prima!). Jammer dat ze hem niet gewoon in het Nederlands gedaan hebben, en dan nog eens met accentloze mensen opnieuw inspreken.
Het is inderdaad voor de mensen die dat accent herkennen (voornamelijk jonge Nederlanders, vermoed ik) een afknapper. De keuze voor Nederlandse acteurs is logisch, zeker met zo'n shoestring budget. Maar toch zou het leuk zijn voor het puntje op de i om acteurs met wat natuurlijker klinkend Engels te hebben.

Maybe next time.
kom op man in engeland lopen genoeg studenten rond die wat bij willen verdienen en voor honderd euro een heel weekend of zelfs meerdere, die paar zinnetjes voor je willen inspreken. als je daar al op moet bezuinigen...
Eens, veel Nederlanders denken dat ze heel goed Engels (of in ieder geval goed genoeg) kunnen spreken maar in de praktijk valt dat vaak tegen en komt er een soort steenkolen Engels uit. In dit geval -productie met internationale aspiraties- komt dit uiterst onprofessioneel over.
dat valt wel mee, in een fantasiefilm kan dat ook wat toevoegen.

Jeroen Krabbe werdt ook in een James Bond film gecast omdat hij een accent had wat een beetje russisch klonk
Omdat hij daar ook een Rus moest spelen, maakt het net even wat anders ;) Sintel kwam niet over voor mij als een typisch Nederlands meisje wat Engels spreekt tegen iedereen omdat dat nou eenmaal is wat ze doet (ofzo).
Niet eens met de klacht over het accent. Waar stond dat de character engels was? Het geeft wel een gevoel erbij als je het hoort dat het van een fantasietaal komt en dat engels slechts een vertaling door onze hersenen is.
Ach, voor Arnold was zijn Duitse accent nooit een probleem. aall bie bak

On topic: mooi stukje film! Het zou toch erg gaaf zijn als er een (Nederlandse) animatiefilm zou komen in deze stijl. De stijl van Pixar en Dreamworks heb ik ondertussen wel gezien.

[Reactie gewijzigd door ncoesel op 3 oktober 2010 23:04]

Wat een gezeur over het Nederlandse accent. Internationaal hoor je daar niemand over en geloof me, er wordt over heel wat details gezeurd, maar niet het accent van de stemacteurs.

Naar mijn bescheiden mening zijn de stemmen goed gedaan. Erg jammer dat er hier in de comments weer zo zuur gereageerd moet worden, positief reageren is zo ongeveer een doodszonde geworden. Typisch Nederlands, dat dan weer wel, maar zonder accent. ;)
Wat een gezeur over het Nederlandse accent.
Daar heb je in mijn ogen volledig gelijk in. Ik kan ook wel een Nederlands accent horen als ik er goed heen luister, maar dat valt best mee. Het klinkt tenminste niet als:

"Thenk joe."
"Ai èèm surtsjing foor somewan."

Ik vind het Engels voor een niet-native speaker meer dan behoorlijk. Zolang je niet jarenlang in England of Amerika gaat wonen, kom je nooit 100% van je Nederlandse accent af. (En zelfs áls je er woont, is dat niet gegarandeerd.)

Daarnaast, het is een fantasysetting. Het is geen overdadig / extreem Nederlands accent naar mijn mening (in elk geval niet storend), en dan kan ik de uitspraak gewoon accepteren als zijnde de taal van die specifieke setting.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 4 oktober 2010 10:43]

Wat is het probleem met een accent?
Waarom mag een Ier, een Weel, een schot, een americaan of een Austaliaan wel een accent hebben, maar een Nederlander niet?
Net als in Nederland zelf, er zijn echt maar een paar mensen die accentloos Nederlands praten. Vrijwel iedereen heeft een accent! Dat is toch ook niet erg dat je kan horen dat je uit Amsterdam of het Gooi of Friesland komt! Je bent er geboren wees er trots op!
Hee leuk we zijn op tweakers!

Wel Quasi, je mag mijn accent noemen wat je wilt, maar de regisseur is een native Engels spreker (uit USA), hij heeft Halina vooraf begeleid en geregisseerd bij de opnames. Hij was enorm tevreden met haar performance. De video opnames van Halina waren ook een goede referentie bij de animatie. Dat krijg je met goede acteurs.

De reden om Nederlandse acteurs in te schakelen was ook een beetje politiek... met een bijdrage van het Film Fonds moesten we wel zoveel mogelijk kosten in Nederland maken, en de Nederlandse betrokkenheid bij de film zekerstellen. Met een team 3d artists van maar 1 nederlander (uit de 14) was dat een voor de hand liggende beslissing.

Het is vooral opvallend dat Nederlanders over haar accent beginnen, op internationale forums hoor je mensen er nauwelijks over. Zal wel weer in ons aardje zitten he!

-Ton-
Initiatief is super en Creative Common Licensing heeft zeker mijn sympathie, maar deze animatiefilm is te slecht voor woorden.
Het is een aaneenrijging van platitudes en heeft een groot gebrek aan originaliteit op alle fronten.
Artwork lijkt bij elkaar gejat materiaal van verschillende "fantasy games", pathetisch aanzwellende muziek die zogenaamde (overigens grotendeels afwezig / slecht geënsceneerd) "dramatische wendingen" moet accentueren, slechte (zeer) voiceacting, en een niet inspirerend verhaal.

Ik begrijp dat we ons blind kunnen staren op het feit dat het creative commons is en dat het beschikbaar is in ultra-HD-superdeluxe-petapixels. Dat maakt dit 'creatieve produkt' nog geen goed produkt.
Als animatiefilm is het ongeïnspireerd en niet origineel.

/recensie

[Reactie gewijzigd door schelling op 3 oktober 2010 16:25]

Een hele hoop mooie en dure woorden die de review boeiend lijken te maken, maar dat maakt dit nog geen goede review!

Sorry hoor, maar ik vond het er prachtig uitzien, een leuk verhaal hebben en goed uitgevoerd. Natuurlijk zijn er mensen die vinden dat het beter kan, er fouten in zitten, etc. Maar vergeet niet dat voor elk foutje die je tegenkomt er weer een hoger prijskaartje aan komt te hangen. We krijgen nu, voor ons plezier, een leuk filmpje voorgeschoteld. Kijk er naar, geniet er van and be done with it. Als je een Hollywood production wilt, sponsor je die mensen met tussen de 50 en 100 miljoen dollar.
Je mag het er mee oneens zijn, maar dan toch vooral op inhoudelijke grond en niet omdat ik "dure woorden" gebruik.
Mijn punt was dat iedereen naar het eindproduct lijkt te kijken op basis van "hoe mooi het eruit ziet".
Daar ben ik het hartgrondig (erg, zeer, ontzettend) mee oneens. Het wordt gebracht als een animatiefilm, en dat is toch echt meer dan enkel een mooie 'animatie', toch? Sintel ontstijgt mijns inziens het niveau van een (lange) cutscene in een willekeurige fantasygame nauwelijks.
Voorbeelden te over van goede animatiefilms hoor, en dat heeft meestal niets met pixeldichtheid te maken.
Kijk hier maar eens naar als je een keer tijd hebt http://www.youtube.com/watch?v=HQfOFVMth5Q, en ook in 720p beschikbaar (als dat je ding is)

[Reactie gewijzigd door schelling op 4 oktober 2010 11:31]

Triest maar waar wat er in je recensie staat. Big Buck Bunny was een heel stuk frisser en verrassender. Aan de andere kant moeten we niet vergeten dat het wel puur een showcase voor Blender is.
flauw en slecht getekend om scheel van te worden.. - misschien leuk in de jaren 20 maar meer ook zeker niet,

sintel heeft veel mee, behalve goede stemacteurs en een diep uitgwerkt plot, maar het plot dat er dan wel is vind ik in de 12 minuten beter dan dit, ik had na +/- 4 minuten al genoeg en heb werkelijk moeten 'vechten' om het niet voortijdig af te schieten.

kortom over smaak valt te twisten blijkbaar..
Nou, het ligt er maar aan waar je van houdt. Hoewel de balans tussen spraak en muziek wat beter kon in Sintel, is het verhaal en de animatie prima. Het brengt in elk geval genoeg emotie over en de plottwist aan het einde is, hoewel niet origineel, wel redelijk onverwacht.

"Father and Daughter" is qua "animatie" extreem simpel, en de op accordeon gespeelde Waltz-muziek spreekt me totaal niet aan. Persoonlijk vind ik qua verhaal, setting, animatie, én muziek Sintel een stuk beter.

Wat betreft Big Buck Bunny kan ik snel klaar zijn. De setting is simpel en in mijn ogen kinderachtig. Het verhaal zelf is echter niet geschikt voor kinderen, in mijn ogen. Op sommige momenten is het hoogstens een beetje grappig. Hetgeen me echter in Big Buck Bunny nog het meeste stoort, is dat al die beesten het grootste deel van de tijd scheel kijken.
2 dagen teruggezien, zeker goed animeerwerk. Het verhaal was ook wel degelijk.

Wel mist er duidelijk de 'levendigheid' die je in sommige grotere films ziet. Zo zie je bijvoorbeeld op een gegeven moment de stad vanuit de hoogte en daar zie je dan helemaal niks bewegen, alsof de stad geen inwoners heeft. Maar ik kan me voorstellen dat dit een ontzettende hoeveelheid werk is.
Nah, wat je van die stad kon zien was het niet meer de stad van wat het geweest is.
De gloriedagen waren in ieder geval al lang verstreken, er waren alleen maar ruïnes en vergane gebouwen. Ik kan mij wel indenken waarom daar niet zo veel mensen meer wonen. De sfeer was een beetje post-apocalyptisch in die stad. Met wat overlevenden in de stad zullen deze niet echt aanwezig (te zien) zijn vanaf die hoogte.

Maar goed, het kan natuurlijk ook gewoon praktisch zijn, dat soort achtergronden eruit laten besparen je massa's rendertijd en modelleer werk.
Ziet er erg mooi uit en heeft ook een goede verhaallijn. Wat me wel opviel was dat het geluid soms erg zacht was (gesprekken) en soms weer hard (tenminste, ik had m'n volume opgeschroefd). Dat hadden ze misschien iets beter kunnen balanceren[/mierenneuken]

Een full-length film lijkt me ook een heel goed idee!
Kan zijn dat je iets met je center/surround settings van de geluidsset moet spelen, ik had hier enorm last van toen ik de pc set op de tv aansloot, beetje spelen met de settings en het klinkt normaal.

Ik had er hier in ieder geval last van bij dit filmpje, wel een heel triest verhaal, maar mooi gedaan.
Het verhaal slaat nergens op slecht uitgewerkt, geen inleiding en een eind waarop je geen fatsoenlijk vervolg op kunt maken. Daarentegen is het wel maar een 12 minuten durend filmpje dus dat er zo veel gebreken zijn heeft waarschijnlijk ook met de tijd te maken. Enige waarden van dit filmpje is om te laten zien welke animatie skills de makers van dit filmpje in huis hebben. De makers hebben er met hun resources iets heel moois van gemaakt maar als ze met dergelijken kwaliteit in de bioscoop komen aanzetten gaan ze af als een gieter. Dus als ze aan die "bioscoopfilm" van hun gaan beginnen hoop ik wel dat ze beschikking gaan hebben tot meer resources. Goed materiaal is al het halve werk :)
Sorry maar je hebt echt geen bal verstand van film. De film vertelt een kort en duidelijk verhaal zo goed als in de beperkte tijd mogelijk is. Er zijn zat korte films die in één minuut een compleet verhaal vertellen. De lengte maakt het niet minderwaardig.

Eind waar geen vervolg op te maken is? Waarom zou er een vervolg op moeten komen? Niet alle films zijn hollywood series van sequel op sequel op sequel.

En ja natuurlijk is dit een showcase voor Blender (het is immers gemaakt door de Blender Foundation). Met dat doel voor ogen is de film ook gemaakt. Mocht er een feature length film in de bioscoop komen (die ongetwijfeld weer over iets compleet anders zou gaan), dan gaan ze echt niet weer proberen Blender te showen, maar gaan ze ongetwijfeld voor de beste kwaliteit van het geheel, met als doel om een publiek ermee te raken.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 4 oktober 2010 02:34]

hoezo slecht afgewerkt? Je wordt direct midden in het verhaal gegooid. Daarna volgt de uitleg hoe ze daar terecht is gekomen en dan heb je nog het stuk waarbij ze Scales vindt. Ik vond de (blijkbaar) 12:30 minuten zeer snel voorbij gaan.

Daarnaast wordt er grotere bagger in de bios vertoond, dus ik vind dat ze door moeten gaan op de koers die ze hebben gekozen.
Je vergelijkt toch ook geen short stories met echte verhaal boeken. Natuurlijk zal een full length feature wel meer uitgewerkt worden qua verhaal. Trouwens intro en einde vond ik lekker origineel en prima te volgen.
Prachtig gemaakt! Ziet er heel mooi uit. Alleen dat een film van 11 minuten 4 ton kost? Dat is een stuk duurder dan ik dacht.
Als 'ie 22 minuten zou duren zou het geen 8 ton worden ;) Al dat modelleren kost gewoon ontzettend veel tijd en goede artiesten zijn niet goedkoop. En dat hoef je in principe maar 1 keer te doen.
Het is wel het geld waard, want het ziet er echt prachtig uit!
Als de film langer wordt zal je er ook meer modellen in nodig hebben, niet?
Ja maar niet evenredig veel. Je kunt niet elke 11 minuten een hele nieuwe set aan personages introduceren want dan zou de film onvolgbaar worden. Dus zal wel stuk schelen hoewel je natuurlijk wel nog steeds animatie en lighting moet doen wat een hoop tijd kost
Ik vraag me af of het renderen zelf veel geld gekost heeft. En zou dit niet met distributed computing gedaan kunnen worden? Ik denk dat er aardig wat mensen zijn die voor zoiets hun idle cpu tijd zouden doneren.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 4 oktober 2010 01:40]

daar zeg je me wat - als ze voor een echte film gaan of iig lang genoeg om een heel verhaal te vertellen (> 45min) - kun je daar vast wel iets als distributed computing voor gebruiken, en dat zou ook een machtig leuk iets zijn voor DPC (en voor mij zeker een reden om 'ns mee te doen met zo'n stampede) ...
Vooral het water is verbazingwekkend.
Iig een hele goed demo wat er mogelijk is met Blender.

Petje af voor de verhaalschrijvers, best een intensief verhaal voor de iets meer dan 12 minuten _/-\o_
Het water in het kommetje vond ik nu net het enige slecht geanimeerde in heel het filmpje. Voor de rest prachtig werk.
Inderdaad, viel mij ook op. Is natuurlijk ook knap lastig, zeker als de film een 'cartoon' is (in tegenstelling tot CGI die gebruikt wordt in 'realistische 3D films', zoals Final Fantasy).
Heur haar dan... dat was pas slecht geanimeerd.
1 2 3 ... 9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True