Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 106, views: 17.415 •

Samsung stopt met ondersteuning van het OS Symbian. De sites van Samsung over Symbian worden nog voor het einde van het jaar gesloten. Daarmee heeft Samsung nu in alle opzichten zijn handen afgetrokken van het grootste mobiele platform.

Samsung i8910 HDDe informatie van Samsung over Symbian is nog tot het einde van het jaar te raadplegen en gaat daarna offline, meldt de fabrikant in een mededeling die gemaild is naar alle ontwikkelaars die zich bij de fabrikant hadden ingeschreven. De Koreaanse fabrikant gaat in plaats daarvan naar de site Symbian.org verwijzen.

Eerder werd al duidelijk dat Samsung de Symbian-toestellen die in ontwikkeling waren, had geschrapt. Vooralsnog is de fabrikant nog wel lid van de Symbian Foundation, de stichting waarin alle aandelen van Symbian zijn ondergebracht. Het is onduidelijk of Samsung lid blijft.

Het is de tweede tegenvaller voor Symbian in korte tijd: onlangs werd ook duidelijk dat Sony Ericsson geen Symbian-toestellen meer gaat uitbrengen. Er is nu nog maar één grote fabrikant van Symbian-toestellen over: Nokia. Daarnaast worden in Japan nog veel Symbian-toestellen uitgebracht door kleinere fabrikanten.

Nokia kocht in 2008 alle aandelen van Symbian over van Samsung en Sony Ericsson om ze onder te brengen in de Symbian Foundation. Die moest van Symbian een opensource-platform maken. Dat proces is nu afgerond. Nokia heeft deze week zijn eerste toestel met Symbian^3 op de markt gebracht. Het is onduidelijk of het terugtrekken van Samsung en Sony Ericsson gevolgen heeft voor de verdere ontwikkeling van Symbian.

Sony Ericsson bracht dit voorjaar de laatste twee toestellen met Symbian uit: de Vivaz en Vivaz Pro. Het laatste Symbian-toestel van Samsung dateert van vorige zomer, toen de i8910 HD uitkwam. Symbian is nog steeds marktleider: tussen 35 en 40 procent van de verkochte smartphones wereldwijd heeft Symbian aan boord.

Reacties (106)

Reactiefilter:-11060104+167+20+30
En weer een minder die nog Symbian ondersteund. Jammer ik vond symbian totaan de aanraakschermen wel lekker werken. Jammer dat ze de vertaling van knopjes naar touch niet hebben overleefd.
Het is te begrijpen, wat moet je nog met Symbian als er OS'en zoals Android zijn die vele malen populairder zijn? Als je ziet hoe goed de Galaxy S verkocht heeft dan is het voor Samsung een zeer duidelijk signaal dat ze met Android de goede weg zijn ingeslagen en zo gigantisch populaire telefoons kunnen neerzetten. Android bied meer mogelijkheden dan Symbian, veel groter gebruikersplatform en daardoor veel meer applicaties en andere zaken. Als je kijkt naar voor welke platformen applicaties uitkomen dan is dat meestal toch iPhone en daarna Android en dan eventueel nog Symbian.

En als je ziet dat er ook al telefoons van 150-200 euro met Android komen is er eigenlijk geen goede markt meer voor Symbian.
en vergeet ook niet dat ze hun eigen OS hebben voor mobiele telefoons namelijk Bada.
Mwah Bada zal ook snel afgeschreven zijn gok ik. Applicaties zijn gewoon hip tegenwoordig en Bada zal daar niet op mee kunnen komen, dan kunnen ze zich enkel nog richten op de low budget markt of de zakelijke gebruikers, maar op het zakelijk vlak kom je niet zomaar voorbij Blackberry.
Het wordt ook steeds normaler om een smartphone met leuk OS erop te hebben. Android toestellen zijn al erg verplaatst van high-segment naar mid/low-segment en ik vermoed dat er binnen afzienbare tijd weinig geen behoefte meer is aan Bada en Symbian-achtigen.

Blackberry is inderdaad nog steeds marktleider op de zakelijke markt. Ik hoop voor ze dat ze dit kunnen volhouden met hun nieuwe OS: nieuws: RIM ruilt BlackBerry OS in voor QNX.
Op bada kan je zowel iphone als android applicaties installeren..
Wat vertel je me nou? Linkje?
Euh nee, dat kan toch echt niet, sorry. Bada is afhankelijk van Bada applicaties, niks anders.
Bron? Dit is niet bekend bij mij namelijk. Sterker nog, ik heb Bada gehad en kon geen Android apps draaien.
Ik dacht dat Blackberry op zakelijk vlak al zo goed als dood was?
Alle concurrenten ondersteunen immers Exchange ActiveSync, behalve Blackberry.

Blackberry maakt volgens mij wel een enorme opmars onder jongeren vanwege het pingen.
Bij een BES abonnement is Exchange synchronisatie perfect mogelijk. Sinds kort is de BlackBerry Enterprise server zelfs gratis geworden (het was ook belachelijkduur voor het MKB).
Bij Vodafone voor 25 euro per maand, waar providers voor andere toestellen geen extra kosten berekenen.

Hmm... 25 euro per maand extra om met de Blackberry Exchange te synchroniseren. En dan alleen de inbox, de primary contact list en maximaal een agenda synchroniseren.

Of... (bijvoorbeeld iOS). Geen extra maandelijkse kosten, maar wel meerdere Exchange accounts synchroniseren. Bovendien per account meerdere folders synchroniseren, meerdere agenda's en meerdere contactlist synchroniseren.

Dan is de keuze makkelijk. De Blackberry Exchange ondersteuning is echt heel primitief en belachelijk duur. Daarom gaat Blackberry het niet redden op de zakelijke markt.
volgensmij daalt de Blackberry juist in populariteit nu je tegenwoordig op de iPhone en Android ook kan ''Pingen''. Dat was het enige voordeel van een blackberry en dat is nu dus ook weg.
Blackberries waren alleen maar populair omdat ze status gaven van belangrijk. Nu bijna iedere scholier een Blackberry heeft, is dat er van af. Dat was het enige voordeel van een blackberry en dat is nu dus ook weg inderdaad.
Symbian heeft zo haar eigen voordelen. Om dezelfde simpele reden als waarom ze groot zijn geworden: namelijk het resourcegebruik (en dus accuduur). Voor de gewone gebruiker die niet zoveel poespas op zijn/haar telefoon wil is symbian voldoende (niet alle versies).

Ik denk dat de fabrikanten door massaal over te stappen naar de smartphones en flinke gaat achterlaten waarin alleen Nokia over lijkt te blijven.

[Reactie gewijzigd door Amito op 1 oktober 2010 10:30]

Symbian is voor top-mid/high-end toestellen een zinkend schip. Deal with it.
Voor de gewone gebruiker die niet zoveel poespas op zijn/haar telefoon wil is symbian voldoende (niet alle versies).
Amito heeft het niet over top-mid/high-end toestellen... er zijn zat mensen die een simpel mobieltje willen in plaats van een smartphone. En dat marktaandeel zal dan voor een aardig deel voor Nokia zijn/blijven.
Volgens mij heb jij het over Series 40, niet Symbian Series 60. De eerste is geen Symbian OS; de tweede is voor smartphones.
En niet te vergeten voor degenen die geen touchscreen willen. Symbian en Blackberry zijn de enigen smartphone OSen die dat ondersteunen.
idd, ik heb ik wat gebruikservaring met een Nokia toestel op Symbian 9.1 van mn vrouw, maar zelfs als je een touchscreen gebruikt, het hele 'bedieningsconcept' nog gebaseerd is op een idee van 'pijltje naar boven'/'pijltje naar onder en 'uitklapmenuutjes' ... 'toets-bediening'.

Dan gebruik je wel je vingers over een touchscreen, maar je haalt geen tijdwinst met 'swipe' of pinch handelingen en bijna ieder knop die je indrukt opent eerst nog en 'options-tussenmenuutje' waaruit je dan altijd moet kiezen uit standaard-opties.
sterker nog, ik vermoed zelfs dat je die toestellen sneller kunt besturen met gewoon een knop-bediening
Inderdaad, Nokia moet ook vooral toestellen met keyboard blijven maken. Ik ben zelf zeer tevreden over de E51 en E72, als die E72 aan vervanging toe is zal ik zeker kijken naar een non-touch Symbian.
Tja, ik denk dat Symbian ^3 gewoon niet meekan komen op User eXperience.

Metro, Sense, iOs en WebOS, zijn 2010/2011 ;-)
Symbian ^3 is best wel 2000.

Op m'n Linux-bak kan ik zonder X11 ook nog vanalles, mail lezen met pine, surfen met lynx, nieuwslezen met tin, muziekafspelen enz; dus waarom een zware bak met Windows 7 moeten kopen? Zelfs tekstverwerken kan ik met emacs. Dus wat is precies het voordeel?

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 1 oktober 2010 09:40]

Ja, geweldig ook dat surfen met lynx. En tekstverwerken, wauw ideaal. Spellings controle, keuze uit duizenden fonts enzo, afbeeldingen invoegen 8)7 ...
Het belangrijkste is toch de tekst (denk aan GoT), dan heb je tenminste ook geen reclame/flashbanners waardoor de boel vertraagt. Spellingscontrole enz heeft emacs ook allemaal. En ik weet wel zeker dat LaTex nog altijd krachtiger is dan Word. Hele volksstammen hebben nog met Word Perfect belangrijke documenten geschreven hoor.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 1 oktober 2010 09:43]

wouw commandline applicaties gaan vergelijken met gui applicaties, wie is hier nou de stomkop? 8)7
Omdat Symbian^3 ook veel van de grafische pracht en usuability mist als in Metro, Sense, WebOS enz. Overigens toont Microsoft wél aan met Metro dat 'basic' toch met beauty prima gecombineerd kan worden.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 1 oktober 2010 09:46]

wouw commandline applicaties gaan vergelijken met gui applicaties, wie is hier nou de stomkop? 8)7
non-GUI / TUI applicaties werken vaak beter en efficienter, waardoor je productiever bent. Ik durf te wedden dat ik in vi of - ja ja zo oud ben ik - WP 5.1 sneller/productiever werk dan in het gedrocht dat Word heet.
En in hoe verre is dat te danken aan het feit dat je in die programma's veel meer ervaring hebt? Mensen groeien nou eenmaal met een bepaalde techniek of werkwijze op en dan is het heel moeilijk om daar vanaf te stappen als er andere manieren komen.
WYSIWYG is leuk voor de beginners maar later gaat het alleen maar tegen je werken. Uiteindelijk ben je bijna even veel tijd kwijt aan de opmaak steeds herstellen uitlijnen en kloppend krijgen als dat je kwijt was aan het daadwerkelijk schrijven.
Defineer beter?

Niemand gaat toch ook ini bestanden bij zitten werken met Office 2010? Een fatsoenlijk opgemaakt document maak je zeker sneller met Word.
Niemand gaat toch ook ini bestanden bij zitten werken met Office 2010?
Nou, ik heb het wel eens meegemaakt dat iemand dat deed. En dan ook nog verbaasd zijn dat het niet meer werkt... 8)7

Fatsoenlijke opmaak gaat in LaTeX trouwens stukken beter dan in Word, de laatste kan niet eens hele paragrafen optimaliseren maar werkt op regelniveau.
Sense? Wat moet ik me daar bij voorstellen want dat is geen OS?

Misschien doel je op Android (deze mis je zowiezo in het rijtje :D) op WM/WP die over sense kunnen beschikken ;)

Edit: ah op die fiets, maar dan nog mis je Android's eigen UI wat op hoe het er uit ziet niet onderdoet aan sense, zelfde mogelijkheden, ander uiterlijk ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 oktober 2010 09:50]

Ik heb het enkel over de User eXperience (of interface), onder de UI-laag kan Symbian ^3 ook bijna alles (of zelfs meer, denk aan full multitasking) wat andere OSen kunnen als Android en WP7. Sense en Metro is dus de UI, en die noem ik dan ook bij de naam.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 1 oktober 2010 09:48]

Maar dit is toch al oud nieuws van eerder deze week?
Dat was SonyEricsson ....
Aah, blijkbaar lekje van een vriend die bij Samsung werkt :)
Lekje? Is al een hele tijd bekend bij partners en distri
al bijna een maand geleden zei Samsung te gaan stoppen met Symbian, alleen nog niet precies wanneer. Nu geven ze aan wanneer de ondersteuning stopt en dat is al best snel.
Niks mis met Symbian. Heb het nog steeds liever dan dat Android met zijn slechte hardware. En ik vind de wat 'ouderwets' aandoende GUI juist fijn en herkenbaar (nostalgisch).

Maar als je Symbian wilt, dan koop je natuurlijk Nokia en geen SE of Samsung. Dus ik denk dat dat OOK een rol speelt bij die 2 merken. Er valt gewoon weinig te halen voor ze.
Pardon? Android met slechte hardware? Ik zou de Snapdragon en de Hummingbird echt niet slecht noemen, zijn rappe processoren met goede multimedia prestaties.
Kijk naar de Galaxy S die razendsnel is of de nieuwe HTC Desire HD, ook een zeer snelle telefoon die sneller kan opstarten dan elk andere telefoon.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 1 oktober 2010 09:44]

Weetje wat daar ook snel mee gaat? De accu leegtrekken! :+
Een telefoon is meer dan een CPU.
Volgens mij zijn het juist de symbian modellen die over het algemeen mindere hardware hebben.
Daarbij hebben lang niet alle androids slechte hardware. En heeft een OS niets met de hardware te maken.
4 van de 7 symbians die ik heb gehad (nokia samsung SE) zijn binnen anderhalf jaar overleden. Mijn htc hero doet het nog steeds... Dus over slechte hardware gesproken dan zit je juist bij symbian modellen vaak goed (goed in de zin van slechte hardware)
Ik weet niet waarom dit on-topic wordt gemodereerd, maar Nokia, Samsung en SE zijn drie verschillende fabrikanten, terwijl uit je post niet is op te maken over die 4 verschillende defecte toestellen, nu van Nokia, Samsung of Se waren. Daarbij zijn er 3 wel heel gebleven en weten we ook niet waarom ze zijn kapot gegaan (toilet, vallen, bier, verzin het maar) en weten we ook niet hoelang je met je huidige HTC doet. Om het maar verder niet te hebben over het feit dat je één toestel vergelijkt met 7 anderen. Misschien dat je nog 6 HTC's erbij moet nemen, om je conclusie enigszins te onderbouwen.

En tenslotte: de bouwkwaliteit hangt gewoon van de fabrikant af en niet van het OS wat die er op zet.
Alsof Android hardware-gebonden is :D Weet niet waar je die wijsheid vandaan hebt maar dat slaat echt nergens op (laat de SGS tot op heden nou de snelste telefoon zijn die er is, en er draait gewoon Android op).
Laat dan eens een Android toestel zonder touchscreen zien dat met een gewoon 3x4 toetsenblok te bedienen is.
Welliswaar geen 4x3 block maar wel aardig ja. Helaas is het alleen een prototype, dat kan ik nog nergens kopen.
Allereerst is Android (nog niet) hardware gebonden. Dit zal vermoedelijk wel het geval zijn bij Gingerbread, ofwel: Android 3.0. Bron: nieuws: 'Google stelt eisen aan hardware voor nieuwe Android-versie'

Ten tweede zijn Android toestellen vaak een stuk rapper dan Symbian toestellen. Allereerst komt dit omdat de hardware bij Symbian modellen veelal een stuk trager en lower-segment is dan dat het geval is bij Android toestellen. En hoewel Symbian minder nodig heeft, werkt het vaak erg traag met bijvoorbeeld internetbrowsing en applicaties, of bijvoorbeeld een spelletje.

De GUI is inderdaad relatief oud en velen onder ons zullen er nostalgische gevoelens bij hebben, maar dat betekend niet dat ik niet liever Android heb. Ik heb ook liever Android op iets tragere hardware dan Symbian. Waarom? Android draait zelfs op relatief langzame CPUs erg prima.

edit: typefoutjes.

[Reactie gewijzigd door Chocola op 1 oktober 2010 09:54]

Dat gerucht over Android 3.0 is op niks concreets gebaseerd, een hardnekkig gerucht dat blijft bestaan doordat iedereen er over doorgaat. Er is niet bekend wat de nieuwe versie van Android is, of dat uberhaupt wel 3.0 is. Daarnaast is er nooit bevestigd dat er hardware eisen komen.
Het zou kunnen, maar het huidige gerucht is nergens op gebaseerd.
Jammer ze gaan weer een marktaandeel verliezen.
er zijn veel mensen die bij samsung bleven. vergelijk het maar met een auto merk,
je hebt fanaten die nooit een ander merk zullen kopen.
Maar nu ze deze zet doen.. ik ben bang
En ik dacht dat je alleen Samsung koopt omdat het goedkoop is.
Hun niet dus... ;) en lijkt me dat z'n groot bedrijf dat heus wel het verschil kan zien tussen een goede en slechte keus (niet altijd ik weet het, maar waarschijnlijker dan 1 of andere Clavat die het allemaal denkt te weten :D)...

Volgens mij zijn ze er aardig over uit dat de SGS een hit is voor Samsung, de Wave deed het ook niet verkeerd en dat zijn beide geen Symbian toestellen ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 oktober 2010 09:48]

De mensen die meestal Samsung kopen zijn nou niet technisch het meest onderlegd en kijken gewoon naar lage prijs, (basis)specs en informatie van verkoper(die het product met de hoogste marge wil verkopen).

Ja meneer deze DSLR van Samsung is echt het beste, of de (dynamische)contrastratio van 1 op honderd triljoen is echt ongeëvenaard.

Allemaal echt gebeurd... |:(

Zo merkgetrouw zullen de meesten al niet zijn naar mijn beleving.

@lethal ok ze hebben nu een keer iets nieuws, maar vaak zijn er tal betere of gelijk alternatieven, maar welke android telefoon van hun had ook alweer langzamer geheugen voor third party apps ;). En je kunt niet ontkennen dat samsung nogal eens een vrije interpratie van specificaties heeft... En het is geen rommel, maar er zijn meestal betere en mogelijk goedkopere alternatieven. En nee het was niet het eerste toestel met capacitief scherm en volgens mij ook niet HD Video, van amoled weet ik het niet.

En ik weet wel waar ik het over heb, alleen heb ik met hun android telefoons geen ervaring.

[Reactie gewijzigd door CR35 op 1 oktober 2010 11:47]

Lol

verdiep je eens in de stof voordat je dingen gaat roepen..

was de i8910 niet het eerste toestel met amoled scherm?
was de i8910 niet het eerste toestel met hd video opname?
was de i8910 niet het eerste toestel met capacitief touchscreen?

en is de Galaxy S nu geen mooi toestel? (absoluut de verkoop hit van 2010)
Ter aanvulling:
Zou Samsung de grootste leverancier van consumentenelektronica zijn (sowieso grootste bedrijf ter wereld) als ze rommel zouden leveren?
alsof succes bij de massa iets zegt over de kwaliteit van het product. McDonalds verkoopt toch ook gewoon troep en is een groot succes 8)7
Toch heeft McDonalds iets van kwaliteit in hun producten: de smaak en het gemak. Vinden mensen de smaak niet goed, dan zal niemand ook naar de Mac gaan.
was de i8910 niet het eerste toestel met capacitief touchscreen?
Eh. Niet echt, ze waren zo'n beetje de laatsten; de iPhone was de eerste succesvolle full-touch telefoon met... (roffel) capacitive touchscreen. Verdiep je eens in de stof voordat je dingen gaat roepen.
succesvolle ja, eerste...NEEN
LG prada, waarom denken sommige mensen toch altijd dat apple het eerste met alles weg was.
straks gaan jullie nog beweren dat apple de uitvinder van de gsm is etc...
Apple is er als 1ste ingeslaagd van een zeer mooie, met alle technologieën die toen bestonden, smartphone te maken. En deze succesvol op de markt de brengen. Maar Apple was zeker en vast niet de eerste!, wel de eerste die alles succesvol deed.

Dus ik raad je toch eens aan, van je daarin te verdiepen, in die materie.

[Reactie gewijzigd door white modder op 1 oktober 2010 13:58]

Als je de anti-Apple modder uit je ogen haalt en leest wat ik schrijf, dan lees je:
de iPhone was de eerste succesvolle full-touch telefoon
Ik heb nooit gezegd dat het de eerste full-touch telefoon was. Overigens was de iPhone (9 januari 2007) eerder dan de LG Prada (18 januari 2007). Dus ik raad je toch aan je in de materie te verdiepen.
Begrijp me niet verkeerd, maar de bouwkwaliteit van de SGS laat wel degelijk te wensen over. Heel fijn dat er een Hummingbird onder de kap draait maar wat is t een plastic prulding zeg.

Wat dat betreft heb ik liever een Motorola milestone of een Htc legend.

De stap van Symbian af is logisch, er valt simpelweg geen geld meer te verdienen. (Iig mminder) Het is hoogstens jammer voor de diversiteit, symbian is niet meer wat t ooit is geweest.
het einde van symbian als je het mij vraagt.
hoewel zolang nokia bij symbian blijft maar de vraag is hoe lang dat nog gaat duren
en samsung wil natuurlijk liever geld en tijd steken in hun eigen Bada, in plaats van symbian. Zelfde geldt ook vast wel voor SE, die hebben natuurlijk meer succes gehad met hun x10 dan met de vivaz, dus gaan ze zich meer focussen op android.

en geef mij ook maar symbian (ben zelfs begonnen met een Samsung G810 op symbian en nu een n97mini) ik ben erg benieuwd naar de symbian3 en in de toekomst S^4, hoe dit zich gaat ontwikkelen.
Na jarenlang Symbian gebruikt te hebben, ben ik nu overgestapt naar Android. Dit is m.i. een goede zet van Samsung :D. Ook van SE trouwens. Wat ben ik blij dat ik van Symbian af ben.

Dit zal een serieuze marktaandeelverlaging tot gevolgen hebben voor Symbian. Volgens mij is de enige grote nu nog Nokia? Het is ook een beetje hun OS dus wellicht dat die er nog mee doorgaan.
waarschijnlijk is de samsung galaxy s en wave zo aangeslagen ten opzichte van hun symbian phones bij het publiek dat samsung inziet dat ze zicht beter daarop kunnen richten.
Daar komen ze wel van terug.
Waarschijnlijk hebben ze geen zin om de oude symbian S60 nog te ondersteunen... daarom lijkt dit bericht ernstiger dan het is...
Maar ik heb er alle vertrouwen in dat de nieuwe symbian versies weer gaan aanslaan.
In de nieuwe N8 heeft de nieuwe symbian^3 al bewezen heel wat onder zijn moterkap te hebben ingebouwd. Vooral wanneer de nieuwe Symbian^4 met het nieuwe UI uitkomt.
Dan haken ze allemaal weer in en ook samsung.... symbian is zo goedkoop en veelzijdig dat kan niet genegeerd blijven.
Daar komen ze wel van terug.
Ik denk het niet. High-end ligt voor Samsung in Windows Phone 7, Android en misschien MeeGo. Op low/mid-end hebben ze hun eigen Bada. Daarom trekt Samsung de stekker er ook denk ik uit: om zich full te richten op hun eigen Bada OS voor lower end toestellen. Het wordt anders Samsung ook te veel om te supporten: WP7, Android, Bada en dan ook nog Symbian.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 1 oktober 2010 09:58]

Vergis je niet.... Bada is nog door helemaal niemand anders gebruikt dan alleen samsung. Er zullen toch toestellen met symbian uit blijven komen van andere fabrikanten dan alleen nokia.... symbian is en blijft een erg aantrekkelijk OS in de mainstream low/mid-end.. het zit zo diep in de markt.. er worden nog steeds low-end telefoons dagelijks verkocht met symbian S60 er op over de hele wereld. De symbian foundation heeft daarom nog steeds heel erg veel budget om hun nieuwe symbian^3 en ^4 tot het uiterste te kunnen ontwikkelen en om het zo weer aantrekkelijk te maken. Dat is iets wat samsung niet heeft tot zo'n hoogte.
Er zullen toch toestellen met symbian uit blijven komen van andere fabrikanten dan alleen nokia....

Welke dan? Nu SE en Samsung zijn gestop zijn er, naast die paar kleinere makers, toch eigenlijk geen partijen meer in de running? Niet dat dat noodzakelijk heel erg is maar het helpt natuurlijk niet. Het gerucht gaat dat Nokia ook WP7 gaat ondersteunen en als dat zo blijkt te zijn ziet de toekomst van Symbian er toch uit als die van OS/2 circa 1996. Het bestaat en heeft een enorme install base maar de concurrentie groeit sneller. Met een replacement cycle van gemiddeld 2 jaar betekend dat potentieel niet meer dan een niche aanwezigheid over 2 tot 4 jaar.

(en ik denk neit dat het budget van de foundation in de buurt komt met de hoeveelheid geld die MS en Google in hun OS stoppen)
Android kost NIKS, je kan het op willekeurige ARM (en x68 / x64) platformen draaien, heeft beschikking over erg veel (linux) drivers voor embedded hardware, goede software API (high en low level) en is goed te customizen. Makkelijke keuze dus.
Android zelf kost niks, maar zonder de Google diensten is het toch vrij kaal. Dus uiteindelijk betalen ze allemaal wel aan Google, voor de Gmail-client en toegang tot de Google Market-licenties etc. Dus echt gratis is het ook weer niet, maar dat was bij Symbian niet anders (voor de Ovi diensten als de Market),

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 1 oktober 2010 10:02]

"There's no such thing as free beer", les 1 op het Internet. Niets is echt gratis, en zeker grote commerciele bedrijven geven niets zomaar gratis weg. Er niet voor hoeven te betalen wil nog niet zeggen dat het niets kost. Je betaalt Google tenslotte met je prive gegevens, en die zijn voor Google veel geld waard.