Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 37, views: 15.447 •

De Duitse uitgever van onlinespellen Gameforge komt in de zomer van 2011 met een Star Trek-titel die zich afspeelt in de tijdlijn van de serie Deep Space Nine. De game wordt browser-based en zal bovendien gratis te spelen zijn.

Deep Space 9 Gameforge heeft voor de ontwikkeling van het spel de studio keen games uit Frankfurt aangetrokken. Eerder was deze studio onder andere verantwoordelijk voor de ports van Anno 1401 en 1701 naar Nintendo's Wii en DS. Ook werkte het aan de DS-versie van Jamie Olivers kookgame, en verzorgde het de handheld-edities van het spel dat aan de Disney-film G-Force was gekoppeld.

Keen games zal worden bijgestaan door Star Trek-goeroes Michael en Denise Okuda. Beiden hebben meegewerkt aan verschillende Star Trek-series, en samen schreven ze onder andere The Star Trek Encyclopedia en Star Trek Chronology: The History of the Future. Op dit moment is er nog niks bekend over het genre en de gameplay. De gratis browsergame moet in de zomer van 2011 uitkomen en is bedoeld voor casual spelers.

Reacties (37)

Ik vraag me af hoe dit dan gefinancierd gaat worden?

Daar er niets ter wereld behalve de zon gratis is.
Ik vermoed dat het dan ook vol reclame zal zitten.
Op zich natuurlijk niets mis mee. Want zo ook Google Gmail en hyves, facebook en trawanten.

(* hoewel Gmail natuurlijk ergens weer buiten de boot valt omdat ze ook privacy gegevens verzamelen. *)

[Reactie gewijzigd door popolskuprosze op 29 september 2010 08:45]

Het zal eerder zoiets zijn als Operation7 waar je gratis kunt spelen maar als je wat dikkere wapens wilt of een mooiere outfit dat je de portemonnee moet trekken.

Aangezien velen reclame in een (online) game niet zo zien zitten lijkt me dat ook niet erg waarschijnlijk, eerder voor de add-ons zal je moeten betalen. Nu gaat het erom of het spel ook met de (gratis) basis elementen ook leuk en/of speelbaar is.
Met betaalde upgrades / addons voor gratis games is een bedrijf als Zynga volgens mij redelijk rijk geworden, i.d.d.. Basisprincipe is dat je de gratis game verslavend genoeg maakt.
Uiteindelijk is dat misschien wel eerlijker, als je een goede game maakt verdien je er aan, en anders niet. En je lokt potentiŽle klanten met de gratis "basis"-versie. Er zijn echt wel spellen die ik langs zie komen waarvan ik denk: "dat lijkt me best leuk, maar ik weet niet of het helemaal mijn ding is". Zo'n spel ben je niet snel geneigd om "uit te proberen" voor 45 euro, wel gratis. Gratis demo levels zie ik tegenwoordig ook niet meer zo heel veel als 15 jaar geleden.
Uiteraard zullen weinig uitgevers dat risico durven lopen.
ze lopen volgens mij niet echt een risico als ze een level laten spelen... het geeft mensen de kans om te bepalen of een game het kopen waard is... ik denk zelfs dat het misschien wel het aantal illegale kopieen omlaag brengt
Dat was het oorspronkelijke idee achter demo's. Maar nu weten we wel dat het aantal illegale kopieen de laatste jaren ondanks het bestaan van demo's niet echt gedaald is....
Met als hoofdreden de grafische vooruitgang. Demo van 20MB of iso van 500MB langs je 56k was een limiet. Een demo van 5GB of een iso van 8GB maakt niet meer uit voor de dieven.
Hoewel ik games wel eens illegaal download, koop ik ze als nog als ik er veel tijd in kan stoppen. Een game die niet leuk is heb ik liever niet en deÔnstalleer ik weer. Dus in die zin zou een "try before you buy" variant prima zijn lijkt me! Wellicht een uitgebreidere demo of zelfs een volledige versie met restricties.

Lijkt me dus goede zet voor gamemakers. Slechter dan nu qua verkopen is toch bijna niet meer mogelijk lijkt me, ze klagen er zo over :P.
Ik denk dat veel uitgevers niet zitten te wachten op de kosten van vele gigabytes uploaden voor demo doeleinden. Vroeger was een demo een paar tientallen MB, nu een paar GB.
Overigens snap ik de uitgevers zonder demo's dan weer niet. Meestal worden games door de demo juist populair. Kijk maar bv naar mmo's: wie wil er daar de volledige game kopen om er vervolgens achter te komen dat het spel al verveelt na een paar uurtjes? Bij de meest populaire (WoW) kun je 10 dagen gratis spelen. Zo ben ik ook ooit begonnen. Wist niet of ik het wel wat zou vinden, maar gratis wilde ik het best proberen :)
Ze zullen wel features inbouwen die je kan aankopen in het spel. ;) Elke feature zal je dus een voordeel geven tegenover spelers die weigeren ervoor te betalen. Een goed voorbeeld hiervan is Ogame, het meest bekende online spel van GameForge.
Wat compleet is verpest door GameForge (naar mijn mening :P) Dit is echt een uitgever die bijna rekening houd met de gamers zelf. Eerst werd geld verdiend met wat reclames en een een betaalde functie wat handig is maar je geen echt groot voordeel oplevert.

Nu hebben ze het zo gemaakt dat de mensen die bereid zijn om geld te geven een flink groot voordeel hebben tegenover de niet betalende mensen
Het is die glijdende schaal die mij huiverig zou maken zo'n game te gaan spelen. Het is goed als er een abonnementsvorm is in een 'free to play' game die je een gegarandeerd niveau van 'uberness' geeft en dat je dat ook zou kunnen bereiken door losse aankopen te doen als dan-niet-meer-zo-free player. Maar als het mogelijk is nog meer voordeel op je mede-gamers te halen, simpelweg door maar meer geld te betalen (bijvoorbeeld door onbeperkt supervoer, of healing potions of een andere belangrijke game mechanic onbeperkt te boosten) dan brengt dat de game uit balans en is het zelfs voor abonnementshouders (die zich wel een maandelijks abonnement kunnen veroorloven maar geen Dagobert Duck geldpakhuis hebben) niet leuk meer om te spelen. Op dat moment mag je een game best dood verklaren en de uitgevers uitmelkers, simpelweg omdat het dan ophoudt een game te zijn.

Zelf speel ik zo af en toe in Middle Earth (LotRO MMO) en die game gaat binnenkort ook naar een free to play vorm. (Zou al gebeurd moeten zijn maar de patch is uitgesteld voor de Europese servers) Het is duidelijk dat mensen die een abonnement hebben daarin nog altijd de beste opties hebben maar er zijn ook wat geruchten geweest over health en power potions die in de toekomstige shop verkocht gaan worden wel heel erg goed (en duur, in $) zijn... Glijdende schaal? Ik hoop het niet...
Mellow Jack, Jiriw, ik ben het met jullie eens dat, ongeacht welke verdien-vorm wordt gekozen het risico bestaat dat de beleving game wordt ondergraven. De te unlocken content leidt tot een tweedeling in de game (have vs. have not) en (ook) met het toepassen van reclame leid je spelers af die zich proberen onder te dompelen in een fictieve wereld.

Eigenlijk kunnen we vaststellen dat of je nu wel of geen probleem hebt met beide vormen je als speler wordt afgeleid. Misschien is een gratis game wel laagdrempeliger dan een betaalgame, Maar is hij ook zo bindend? Ik heb wat gezocht naar onderzoek maar daar niets over gevonden (ik moest hiervoor door een woud van free online game aanbieders ploegen). Maar, zo jong is het verschijnsel van free online gaming nu toch ook weer niet? Misschien is het onderzoek wel gedaan, maar houden opdrachtgevers het als strategische kennis voor zichzelf.

Killer argument blijft natuurlijk dat mensen die het geld niet hebben wel in de gelegenheid worden gesteld om te gamen. Daar kan niemand tegen zijn. Alleen, is dit een issue voor een hard-core gamer, die veel tijd wil gaan investeren in een game en dus andere dingen, die geld kosten, laat liggen? Laat ik die vraag eens anders stellen: kan je zeggen dat gratis (online) games een andere doelgroep van gamers bedient dan de betaalde games?

Al kijkend wat online aan free games wordt aangeboden zie ik heel veel casual games. Ongecompliceerde arcade games, platform games en board games vormen naar mijn idee voor wat betreft hoeveelheid de hoofdmoot. Toch zijn ook wel complexere games te vinden (RTSsen, RPG's etc.). Die laatste games kunnen, afgaand op de complexiteit, net zo'n onderdompel ervaring bieden dan koop- of huurgames. De Star Trek game hoort naar mijn idee bij de laatste groep. Is het een RTS, of een RPG, een SpaceSim? Is me nog een beetje onduidelijk. Het pretendeert in ieder geval complexiteit.

Ikzelf blijf dus met een paar vragen zitten. Lopen de gameproducenten elkaar als lemmingen achterna in het maken van free-games? Of hebben ze informatie die het verdien model rechtvaardigen? Ja, zal je zeggen, die informatie is er toch? Die free game sites hebben toch heel veel bezoekers? Dan kom ik met mijn twijfel wat voor bezoekers dit precies zijn. Zijn het casual bezoekers die enkele keren spelen, en dan weer een andere game grijpen? Dan heeft de game-site bakken met accounts die nauwelijks gebruikt worden. Tegenover "veel bezoekers" staat dan een snel groeiende account berg met bijbehorende kosten. Heeft iemand hier info over het percentage casuals in online onderdompel games?
Onder andere OGame is verpest door de betaalde en onbetaalde features, amar zo zijn er nog een stuk of tien spellen die na de wijzigingen echt slecht zijn gaan draaien. Ze hebben echter nog het voordeel dat een slecht lopend spel ook weinig serverbelasting kost en de inkomsten vrijwel lineair zijn aan het aantal spelers/betalende spelers dus dat het ook niet uitmaakt dat bepaalde community's dood aan het gaan zijn.

Ik vermoed overigens dat deze Star Trek game goed in de smaak zal vallen. Zal hele andere koek zijn dan bijv. OGame of zelfs Ikariam. Hopelijk maken ze niet dezelfde fout als bij hun laatste uitgekomen games, dan neemt de populariteit snel af denk ik. Of zoals bij Ikariam dat het effectief niet speelbaar was.

[Reactie gewijzigd door Chocola op 29 september 2010 11:48]

GF is een groot Duits bedrijf dat games gratis speelbaar maakt, maar inkomsten delft uit reclame en te kopen features (bijvoorbeeld extra voordeel in een game). Ze hebben een omzet van miljoenen per jaar hieruit en het draait sinds een aantal jaar weer winstgevend (dat is een periode anders geweest). Ik heb een tijd werkzaamheden voor GF verricht en ben weggegaan mede door de organisatie an sich, het zijn gewoon echt Duitsers (niets persoonlijk hoor ;)).

Ook ik vermoed (lees: weet vrijwel zeker, tenzij ze van hun businessmodel zijn afgestapt) dat het niet zal ontbreken aan reclame in deze game. Bovendien zal je voordeel kunnen "kopen" met hun betalingssysteem (heeft ze ook behoorlijk wat gekost dus zullen ze ook wel gaan gebruiken).

Toch lijkt een Star Trek game me wel een goede zet, is eigenlijk al oud nieuws want dit is al tijden bekend maar het was nog niet zeker wanneer ze eindelijk eens klaar zouden zijn. Voor mij in ieder geval geen GF(-games) meer...
(* hoewel Gmail natuurlijk ergens weer buiten de boot valt omdat ze ook privacy gegevens verzamelen. *)
Dat doen facebook en trawanten ook hoor :-)
Ik vraag me af hoe dit dan gefinancierd gaat worden?

Daar er niets ter wereld behalve de zon gratis is.
Ik vermoed dat het dan ook vol reclame zal zitten.
Op zich natuurlijk niets mis mee. Want zo ook Google Gmail en hyves, facebook en trawanten.
In veel browsergames kun je powerups kopen of juist de advertenties voor een paar euro in de maand afkopen, dat levert vaak genoeg op om zo'n spel draaiende te houden :P
hoop dat het wat wordt maar als ik het zo mag lezen komt het waarschijnlijk voor de casual gamers wel goed
Dit neigt erg naar een spel waar betaald moet worden voor de *leuke* functies in het spel? Het spel is dan waarschijnlijk gratis, en de bonussen kunnen worden verkregen door geld te schuiven. :o
maakte gameforge niet ook spellen als ogame?
ja dus :P. grote kans dat dit dan op ogame gaat lijken, gameforge heeft heel veel spellen die echt bijna hetzelfde zijn, maar dan wel een andere setting hebben. bijv. in de ruimte, middeleeuwen etc.

[Reactie gewijzigd door oddish2211 op 29 september 2010 09:08]

Inderdaad dezelfde als van ogame. Helaas laten ze dat dood bloeden, luisteren niet naar de community en hebben ze inderdaad allemaal betaalde 'extras' ingevoerd waardoor je voordelen hebt als je betaald voor bepaalde dingen.
Verwacht hier dus niet te veel van.
Betaald zal het moeten worden, hoe dan ook. Er zijn een aantal opties:

- Ingame content kopen
- VIP abonnement
- Ingame advertising
- On page advertising
- Install met "add-ons" (google toolbar etc.)
- Inlog verkrijgen door toestemming te geven voor newsletters etc.

En zo zijn er wel meer opties.
Fish Wrangler is expensive to run. Much of our costs are paid by displaying ads. If you like Fish Wrangler, support us by getting any amount of RLC (ads are auto-disabled for 30 days after a purchase) or add an AdBlock exception for Google Adsense.
En dan add-ons of 'supervoer' kopen, net zoals Zynga doet.
Het werkt, dus het is een simpele oplossing die iedereen bevalt.
Wat is precies de omschrijving van een casual speler? Is een World of Warcraft speler een casual speler bijvoorbeeld? Ik vind het een erg vage omschrijving.....
Een casual speler is iemand die een leven heeft overdag en s'avonds een aantal uren speelt en s'nachts slaapt. Een hardcore speler speelt dagen tot in de late uurtjes , een grinder dagen ťn nachten.

WoW spelers kunnen casual zijn - er zijn ongetwijfeld ook een paar normale mensen tussen - maar ik denk toch dat de meeste minimum hardcore zijn. :+

[Reactie gewijzigd door Psychnosiz op 29 september 2010 10:19]

Dus per definitie is een WoW gamer eigenlijk juist net NIET een casual gamer..
Klopt, maar volledig geobsedeerd door 1 bepaald spel en geven er veel voor op.
Gameforge kennende zullen spelers optioneel kunnen betalen, en daarvan gigantische bonussen krijgen die het spel totaal uit balans brengen
Nouja,alleen uit balans tegen niet-betalende spelers.... Best wel realistisch aangezien in het "echt" de partij met het meeste geld zich ook de beste wapens en verdediging kunnen veroorloven.
En wat nou als een speler in-game ook geld heeft? Een eigen gamevaluta? Wat nou als iedereen in de game met goud, of met carbon, of met metaal of whatever betaald en je dan door extern real life geld je voordeel kan halen? Dat is toch echt wat anders dan een Amerika die meer wapens laat produceren met hun dollar.
Nee, er is dan sprake van een wisselkoers tussen in-game geld en real-world geld. Dat is gewoon vergelijkbaar met een wisselkoers tussen de Euro en de Dollar.
Er zijn genoeg spellen waarin gratis geld en betaald geld twee verschillende dingen zijn. Ik meen dat Battlefield Heroes dat doet, met de ene valute kan je niet iets van de andere betalen, of zo ik meen. Speel het niet bepaald vaak, houd er niet zo van.
misschien ben je in eerste instantie "gratis" starfleet, maar als je bijvoorbeeld klingon empire of dominion ofzo wil spelen moet je voor die content betalen
Hattrick (www.hattrick.org), kan je ook geheel gratis spelen. Je hebt in principe geen enkel voordeel ten opzichte van de betalende leden. Betalende leden hebben wel meer mogelijkheden die het spel grafisch mooier maken en de boel eromheen leuker en / of handiger maken.
Ik bedoelde natuurlijk: geen enkel voordeel t.o.v. de niet-betalende leden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013