Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 82, views: 25.431 •

Een woordvoerder van telefoonfabrikant Sony Ericsson zou tegen persbureau Bloomberg hebben gezegd dat het bedrijf geen plannen meer heeft om Symbian-toestellen uit te brengen. Wel blijft de telefoonbouwer lid van de Symbian-foundation.

Woordvoerder Aldo Liguori liet tevens weten dat het bedrijf zijn pijlen richt op Googles Android-besturingssysteem. Tegen Bloomberg liet de zegsman verder weten dat de mogelijkheid blijft bestaan dat er smartphones uitkomen met andere mobiele-besturingssystemen. Uit eerder gepubliceerde kwartaalcijfers bleek al dat Sony Ericsson profiteerde van de focus op Googles mobiele OS.

Sony Ericsson heeft met de Xperia X10-serie een aantal smartphones met Android op de markt gebracht. De laatste toestellen met Symbian die de fabrikant in Nederland uitbracht, zijn de Vivaz en Vivaz Pro. Het marktaandeel van Symbian daalt al enige tijd, mede door de toegenomen populariteit van Android.

Reacties (82)

Volgens mij heeft Sony Ericsson ingezien dat Android de toekomst is.
Ze hadden er volgens mij meer succes mee, dan met de symbian toestellen.
Het is alleen zo jammer dat ze er niets mee doen (lees: geen update van de X10 naar Froyo).

Zelf kan ik er niet zoveel om malen, maar eigenlijk is het ook wel logisch. Mensen denken bij Symbian aan Nokia.
Mensen denken bij een telefoon aan een telefoon, niet aan een besturingssysteem.
Bij een telefoon wel ja, maar in het geval van de X10 hebben wij het over een high-end smartphone, die je toch óók voor het OS koopt. De kopers van dit soort telefoons zijn over het algemeen beter op de hoogte van de mogelijkheden zie zo'n platform biedt, en om die tevreden te houden moet je als bedrijf die mogelijkheden ook bieden.

Bij een telefoon als de X10 mini/pro kan ik me nog voorstellen dat ie niet helemaal ondersteund wordt met de nieuwste versies van android, het is immers een wat meer low-end telefoon, maar zoiets is bij zijn grote broer eigenlijk een doodzonde.
Ik vind dit een wat kromme redenering, als je ergens een typenummer opplakt en daarna onderscheid gaat maken tussen een grotere of een kleinere versie dan zou ik er persoonlijk niet van uit gaan dat "het kleine broertje" onder gaat doen voor zijn grotere familielid... Dat hij een wat lagere CPU snelheid moet niet echt uitmaken want zelfs op die snelheid vind je vandaag nog high-end smartphones...
Tuurlijk wel van een duurder product mag je meer verwachten, dat lijkt mij de juiste redenering...
Nee, maar de x10 wordt met zijn grotere scherm, betere camera en snellere hardware (en dus ook de bijbehorende prijs) gemikt op de bovenkant van de markt. De Mini en Mini pro zijn met iets meer dan de helft van de prijs gewoon budgetmodellen. En ze doen wel degelijk onder voor de X10.

Dat het geen sléchtere toestellen zijn, dat ben ik zeker met je eens, daar had ik het ook niet over. Ze bedienen alleen een ander marktsegment.

De X10 is duurder, kent meer functies en spreekt daarom een ander deel van de markt aan, een deel dat meer gefocust is op extra functies, het nieuwste van het nieuwste en dat soort termen. Hierdoor is het updaten van zo'n toestel naar een nieuwe versie van android gewoon aantrekkelijk voor SE, omdat ze er veel potentiele klanten mee over de streep kunnen trekken.

De Mini en Pro vallen meer binnen "hip" segment, waarin de telefoon zelf centraal staat, en niet zijn functies. Natuurlijk zijn die wel belangrijk, maar het gros van de markt zal niets geven om een apps2sd mogelijkheid, een JIT-compiler en dat soort dingen. De telefoon moet er strak uitzien, goed werken en een lage prijs hebben, en dat ie dan een paar extra functies (géén kernfuncties dus!) mist, dat zal de mainstream niets uitmaken.

Natuurlijk zijn deze groepen niet zo zwartwit als ik ze nu schets, er zijn ook genoeg highend gebruikers met een mini/pro en andersom, maar dit zou een verdeling kunnen zijn zoals SE die gemaakt heeft voor zijn productlaunches.
nochtans, als er op de vivaz android had gestaan in plaats van symbian, had ik 'm voor diezelfde prijs wel genomen in plaats van de htc wildfire die ik nu heb gekocht...

ik wilde namelijk eerst voor de X10 mini gaan, maar die was me toch net iets té klein om nog vlot mee te kunnen surfen (lees: het scherm is iets te klein naar mijn zit, ik had daarvoor een SE W595 en dat scherm is zowat even groot en dezelfde resolutie)
In het geval van een smartphone, denk ik toch dat mensen het meer als een "communicatie apparaat" zien, dan een telefoon. Ik gebruik mijn telefoon toch meer voor E-mail, Agenda, notities, een snelle foto, Skype, e.d., dan die enkele keer dat ik er mee bel. En als ik om me heen kijk, geldt dat voor heel veel mensen.
In de toekomst, wordt bellen een "voip" applicatie op je smart phone. Het begrip telefoon is dan helemaal vervaagt....
er is nooit bekend gemaakt dat de X10 wel of geen froyo krijgt
Maar dat is ook een probleem. Als je als bedrijf zo lang niets laat horen over een eventuele update raak je potentiele klanten kwijt. En als je iets niet wil, is de doelgroep van je product achteraf zien krimpen...
SE heeft wel het een en ander laten weten over updates voor de x10. Ze zijn nu nog bezig met de update naar 2.1 (die in oktober komt). Na deze update zouden ze bekend maken of er nog een update komt naar froyo.
Ja en nee,
Ze hebben hele mooie ambities als "wij worden de nummer 1 in android smartphones", maar in de praktijk valt dit vies tegen.
Na de aankondiging 2 dagen geleden heeft iedereen die zat te wachten op de 2.1 update zijn ongenoegen geuit op de weblog van SE.
De meeste mensen, waaronder ik gaan binnenkort kijken naar HTC en Samsung aangezien zij wel wel snappen dat een android toekomst zonder (of met veel te late) updates geen toekomst heeft en klanten om die reden afhaken.

Mooie ambities, maar nu al zo hard aan het falen dat trouwe klanten over stappen lijkt me geen zonnige toekomst.
Succes SE, ik geef het nog even tijd, maar mijn vertrouwen is al weg.
Ik denk dat je het aantal mensen dat reageert in de fora, twitter en op de sony blog moeilijk de meeste mensen kan noemen. Die paar duizend mensen zijn slechts een klein aandeel van de X10 bezitters. (Gelukkig maar voor Sony)

Daarnaast zal de gemiddelde telefoongebruiker weinig tot geen interesse hebben in updates naar een nieuwer os. Sterker nog, ik denk dat veel gebruikers het liever niet hebben vanwege de 'moeite'.

Ook moeten we er rekening mee houden dat de X10 de allereerste android telefoon van SE is geweest. Wellicht dat ze de problemen die ze tegen zijn gekomen bij de ontwikkeling van hun eigen software hebben onderschat.

Ik wil niet zeggen dat het de schoonheidsprijs verdient, dat ze een maand uitstel nodig hadden konden ze ook wel eerder aan zien komen en communiceren naar de klant. De manier waarop dat is gedaan is een beetje slordig.
Dus de meeste mensen willen niet alle apps kunnen draaien en alle andere voordelen van een up to date OS, vooruit dat mag.
Dan zijn er nog andere problemen zoals het lage volume tijdens bellen en het krakerige geluid. Het gaat X10 gebruikers niet om het nieuwste android nummertje, maar wij willen een goed functionerende telefoon.
Wijs jij maar eens mensen aan die het niet belangrijk vinden dat je elkaar kan verstaan tijdens het bellen.
SE doet teveel moeite voor haar signature apps als time en mediascape en laat alle belangrijke onderdelen voor wat het is.

Dan het grootste probleem, klanten contact.
Triest is het te noemen, van de problemen die er zijn wordt geen enkele indruk gewekt dat ze er mee bezig zijn en of en wanneer er wat aan gedaan wordt. Als er dan wat wordt gezegd door SE afdeling, dan wordt dat een week later weer ontkend of gewijzigd, heel slecht.
Ook een update een half jaar aankondigen en dan een week van tevoren een maand uitstellen is onbegrijpelijk. Wisten ze het niet eerder? Lijkt me niet. Als dit hun android toekomst is hoef ik er nieg lang meer aan mee te doen en zal ik iedereen dit afraden.

Hoezo moeten wij rekening houden met het feit dat SE onbekend is met android, maak daar ons probleem niet van. Als het dan zo moeilijk is laat dan de signature apps vallen en focus je op de belangrijke zaken, of koop wat goede android programmeurs. Hoe dan ook, communiceer met je klanten zeker als een groep early adopters constant laat weten wat ze willen en deze groep wel de macht heeft de opinie.t.o.v SE aan te tasten.

[Reactie gewijzigd door paazei op 25 september 2010 16:52]

Ach elk merk heeft wel met elk type telefoon dat ze uitbrengen iets.. Overigens als Android programmeur moet je toch rekening houden met oudere versies.
Mijn milestone geeft gewoon automatisch aan wanneer er een nieuwe update is. Zoveel gedoe is het dus niet.

Tegelijkertijd komt de update naar 2.2 er nog wel, maar laat die toch al redelijk lang op zich wachten. Daarna is het waarschijnlijk afgelopen. Dan heb ik dus uiteindelijk 1 jaar support gehad en updates van het OS maar toch groot deel van de tijd een verouderd OS gedraaid.

Dat betekent niet dat de telefoon slecht gefunctioneerd heeft maar dat OS updates op telefoon erg lang op zich laten wachten. Zelfs op standaard android toestellen. Eigenlijk is Apple de enige fabrikant die toestellen langere tijd (meer dan 2 jaar) support en de update direct bij de launch beschikbaar heeft.

De vraag is echter of het gebrek aan updates erg is. Persoonlijk heb ik liever een toestel wat bij aankoop precies doet wat beloofd wordt en stabiel werkt dan een toestel wat na een jaar met de nodige updates eindelijk doet wat die in eerste instantie had moeten doen. Updates zijn wat mij betreft dan ook meer een indicatie van het feit dat er in eerste instantie iets mis was met de telefoon.
Eigenlijk is Apple de enige fabrikant die toestellen langere tijd (meer dan 2 jaar) support en de update direct bij de launch beschikbaar heeft.
Nog nooit een Nokia gehad zeker? Voor de E71 is er meer dan 2 jaar na de launch nog een update geweest met o.a. gratis offline navigatie en een betere Office versie.
En die ondersteuning van Nokia geldt niet alleen voor de high end versies.

Voor Apple: Updaten is gemakkelijk als je maar één telefoon in je assortiment hebt...
En die ondersteuning van Nokia geldt niet alleen voor de high end versies.

Voor Apple: Updaten is gemakkelijk als je maar één telefoon in je assortiment hebt...
Absoluut. Er zit absoluut geen verschil tussen een iPhone 3G en een iPhone 4.
Absoluut. Er zit absoluut geen verschil tussen een iPhone 3G en een iPhone 4.
Waar slaat dat nou weer op. Je snapt best wat Beelzebassie bedoelt. Apple heeft 1 telefoon uitgebracht en die drie keer geupdate. Ja, er zit andere hardware in, de naam wordt ook steeds een beetje gewijzigd, maar het is op geen enkele manier te vergelijken met de concurentie die tientallen modellen per jaar uitbrengen.
Veel concurrenten (zoals SonyEricsson iig in het verleden) gebruiken precies dezelfde hardware voor hun telefoons met een lichtelijk ander jasje waarbij de ene in de mart wordt gezet als Walkman telefoon en de ander als Cybershot telefoon. Althans dat was jarenlang bij SE gangbaar. Evengoed weet ik van Samsung dat die hetzelfde truckje toepassen.

Het is dus zeker wel te vergelijken met concurrenten die passen het alleen op veel grotere schal toe dan Apple die doorgaans slechts 1 nieuw model per jaar uitbrengt.

En indien een telefoonfabrikant niet meer in staat is om alle modellen voor iig een jaartje of 2 te ondersteunen (en ik heb ervaren dat bijvoorbeeld SE en HTC hierin zwaar tekort schieten) dan heeft het simpelweg teveel telefoons in de markt gedrukt en besteden ze te weinig aandacht aan bestaande klanten.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 26 september 2010 10:11]

Iedereen kan blij zijn (of niet). Ik kan me een post herinneren waarin Google zei het sowieso rustiger aan te willen doen met het aantal Android releases. Er is veel aan getweaked, wat te verwachten is van zo'n product en dit gaat minder worden (cba to find sources). Voila probleem opgelost en je kunt om t jaar een nieuwe android versie verwachten met andere hardware-eisen. Iedereen weet waar ie aan toe is en telefoonbouwers kunnen zich weer meer richten op andere cruciale zaken dan alleen het OS up to date houden (zoals al eerder vermeldt is). Desalniettemin, de release met 1.6 terwijl 2.1 al draaide op sommige telefoons was voor mij genoeg reden om geen x10 te nemen.
Imo was het te verwachten.
ik gaan binnenkort kijken naar HTC en Samsung aangezien zij wel wel snappen dat een android toekomst zonder (of met veel te late) updates geen toekomst heeft en klanten om die reden afhaken.
Wordt wakker.

Samsung Galaxy: alleen update naar 1.6
Samsung Galaxy Spica: rond februari update naar 2.1 verwacht, officieel in Nederland nog steeds niet beschikbaar.

Ontoppic:

Wat doet SE nog in de Symbian-foundation als ze geen telefoons met Symbian meer maken? Of zouden ze stiekem hoop hebben dat Symbian beter wordt?

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 25 september 2010 17:36]

Waarom zou je als bedrijf niet in die foundation blijven zitten? De toekomst is onbekend..
Als updates belangrijk voor je zijn dan zou ik om eerlijk te zijn niet naar Samsung kijken.
Dezelfde dingen waar je SE van beschuldigt daar kun je Samsung net zo goed van beschuldigen.
bv. De i7500 welke duurder was dan de Spica is op 1.6 blijven steken. De Spica zit nog steeds op 2.1 te wachten terwijl andere landen hem al sinds februari/maart hebben en hij in die periode ook beloofd was voor Nederland.

Ja ik weet dat sommige mensen nu zeggen zullen dat je hem zelf kunt updaten met gelekte updates maar dat je het daarmee moet doen zegt genoeg over Samsung.
android toekomst zonder (of met veel te late) updates geen toekomst heeft en klanten om die reden afhaken
Zo denken alleen tweakers. Updates op een mobiele telefoon dat vinden de meesten veel te moeilijk, te link en vooral niet nodig. En waarom schreeuwen de Tweakers eigenlijk telkens om Android updates, is de huidige versie van Android die je nu hebt niet goed?
100% mee eens! Als een toestel goed werkt, dan is er toch geen probleem (ok, misschien werkt de x10 niet perfect, maar dat heeft niets met de Android-versie te maken)
Je hebt updates en je hebt updates.
De updates waar de Android gebruikers het over hebben zijn geen kleine updates die niets toevoegen ofzo maar grote updates die altijd of leuke features met zich mee brengen (navigatie) of een flinke performance verbetering (2.2).
Precies, en het is eigenlijk een best ambitieuze verwachting dat je die grote updates krijgt voor een oud toestel.
symbian is net als windows mobile... teveel geupdate en uitgebreid om het dingen te laten doen waar het eigenlijk niet voor gemaakt is en niet voor geschikt is.
android en windows phone 7 daarenten wel.. logische keuze van sony
Symbian is wel het enige smartphone OS dat geen touchscreen nodig heeft, dat is me ook wat waard. Maar de implementatie van SE is zo afwijkend van die van Nokia dat er veel minder apps voor te vinden zijn.
Nou Android is volledig te gebruiken zonder touchscreen :o.. (zoals de hero met zn trackball, en de legend met z'n optische sensor.. heeft elke android phone niet zon manier van invoer?)

[Reactie gewijzigd door DarkUnreal op 25 september 2010 17:42]

Symbian is wel het enige smartphone OS dat geen touchscreen nodig heeft
uh, Blackberry OS? Na Symbian de meest verkochte smartphone?
OK, die had ik over het hoofd gezien. Een Android toestel zonder touchscreen moet ik nog tegenkomen.
Hopelijk worden die ontwikkelaars dan ingezet voor het Android-platform. Op dit moment is de combinatie Android en Sony Ericsson gewoon K met P.

Zucht...
Na een vaste relatie voor jaren met Nokia en symbian en bijna 10 verschillende toestellen, kan ik met recht zeggen dat er klaar mee ben.
Symbian behoord wat mij betreft tot het verleden, het is ouderwets geworden.

Ik heb nu een Galaxy s van samsung, het is een openbaring en ik ben er heel blij mee.

Zeer terecht dus dat Sony kiest voor android, het is de toekomst.

[Reactie gewijzigd door brugj03 op 25 september 2010 15:03]

SE + Android = winning team, daar ben ik van overtuigd. Als het om bouw-kwaliteit van de toestellen gaat, dan vind ik SE nog altijd een van de betere, het is alleen de software die de toestellen traag en ouderwets doen overkomen. Dat is eigenlijk ook de enige reden waarom ik niet meer voor SE ben gegaan de afgelopen 2 jaar, ik wou wat meer uit een toestel behalve dat deze degelijk aanvoelt. De X10 vind ik dan weer net geen mooi toestel, dat was dit keer dan ook geen optie. Maar als ze toestellen uit gaan brengen die dezelfde kwaliteit hebben als de W8xx en W9xx serie dan weet ik het wel weer :)
De laatste jaren zijn ze hard omlaag gegaan hoor... een paar flagship toestellen waren qua kwaliteit echt dramatisch, grootste voorbeelden de k850i (die echt duur was toen hij uitkwam) waarbij er heel veel kapotte camera's, tiptoetsen en dergelijke voorkwamen, en vooral de X1: gescheurde behuizingen, kapotgaande toetsenborden, accuklepjes die volledig aan gort zijn na 2 weken...

Qua design daarentegen zijn ze erg goed bezig, maar ook de X10 heeft weer gebreken die het misschien wel het slechtste high-end android toestel verkrijgbaar maken. Voorbeelden:
- Scherm is heel erg slecht voor een capacitief scherm. Het toestel van de lock afkrijgen kan echt een crime zijn.
- Plastiek-achtig uiterlijk: de glansplastic look kennen we inmiddels van heel veel zaken, maar deze heeft het ook weer.
- Knoppen: misschien niet heel belangrijk maar de drie knoppen zijn eigenlijk niet voldoende voor Android.

Camera ed zijn dan wel weer supergoed voor Android toestellen, maar de software is weer dra-ma-tisch. Dat hele timescape enzo, het is om te huilen zeker vergeleken met HTC Sense, Android stock of zelfs een Samsung Touchwiz.

In het rijtje X10, Desire, Galaxy is de eerste toch wel de zwakste broeder...
In het rijtje X10, Desire, Galaxy is de eerste toch wel de zwakste broeder...

Heb je helemaal gelijk in, heb de desire zelf gehad, galaxy en x10 beiden even mee gespeeld, maar mijn god, wat is dat een traag onding.. Zeker in vergelijking met een desire is het een hele matige android telefoon..
Ik snap niet waar iedereen die X10's test, bij mij is hij ongeveer net zo snel als een Desire met 2.1? Ok, mijn broer's Desire met 2.2 is wel een stuk sneller, maar hij is echt niet zo traag als de meeste mensen zich verkondigen.

@roy.ahuis
Ehm, de X1 is gemaakt door HTC dus SE treft geen blaam. Het scherm unlocken gaat zonder enige moeite, en 3 knoppen zijn zat voor Android. Hoe vaak gebruik jij de search knop dan?
X1 is door HTC gemaakt, wel grappig.

Ben het verder wel met je eens wat het scherm betreft, ook het materiaal is K met P, zoals iemand anders hier al mooi zei, superstroef en voelt goedkoop aan.
Haal de screenprotector van je scherm af die er standaard op zit.

Ja er zit een screenprotector op, goed kijken!
Goh, je hebt hier iemand helemaal blij gemaakt! :D

Mijn scherm (lees: screenprotector, naar nu blijkt) zat al onder de krassen.
Ik snap, en zeker onder de Tweakers, de afkeer van Symbian gewoon echt niet.

Nee het is niet een OS waar wij graag mee werken, vanwege alle beperkingen en eventuele te kortkomingen en wat niet.

Maar mijn opa/oma/ouders, Kees die een simpel toestelltje wilt, noem maar op. Al die mensen zijn gebaat zijn met een simpel toestel, een simpele UI en een simpel OS. Symbian is waarschijnlijk een van de OSen die op dit moment op het grootste aantal toestellen te vinden is.

Niet iedereen heeft behoefte aan een smartphone met een mooi touchscreen. Sommige mensen willen gewoon bellen en soms een SMSje versturen. An sich is er absoluut niets mis met Symbian, het is gewoon niet geschikt voor smartphones, wegens eerder genoemde beperkingen.

Om deze reden stapt SE van Symbian, omdat ze zich op Smartphones willen gaan focussen. Symbian zal voorlopig niet verdwijnen. Niet omdat er direct vraag naar is, maar zolang er vraag is naar eenvoudige toestellen, zal op deze toestellen Symbian staan.

Vraag maar eens voor de grap aan iemand die een Nokia 3210 heeft (ofzo, ander simpel toestel mag ook), wat voor OS hij erop heeft. Geen idee, maar het werkt wel, zal zijn/haar antwoord zijn.
Helemaal mee eens, Symbian was ideaal toen ik nog jonger was en ook mijn ouders hebben helemaal geen behoefte aan Android of iOS met apps e.d.

Aan de andere kant snap ik Sony Ericsson wel, die hebben natuurlijk aan den lijve ondervonden dat er een grote groep mensen zit te wachten op Android, met hun X10 etc.

Dus aan de ene kant goed dat ze profiteren van Android en dat uit willen bouwen, maar jammer dat ze stoppen met Symbian, een simpel maar oerdegelijk besturingssysteem waar vooral mensen die niet van alle moderne snufjes houden zeer tevreden mee zijn!
En toch zijn er uitzonderingen. Ik bijvoorbeeld heb een 5800 en dit bevalt me best goed. Ik zat ook te twijfelen voor een android toestel, maar juist de hardware en prijs heeft mij over de streep getrokken. Tevens ook het feit dat ik eerst een N73 bezitte en hier heel tevreden over was, behalve de hardware beperkinge dan. Daarom hierbij nog een kans voor symbian.
En het bevalt me best goed, simpel os met mogelijkheden als je dat wilt :D. Bedoel noem 1 ding wat ik met een symbian toestel niet kan. Al moet ik toegeven dat er cker verbeterpunten zijn, maar hier is nokia druk mee bezig in de vorm van symbian ^3 en nokia beta labs.

Maar ook in mijn omgeving zijn er redelijk wat mensen met een symbian 5th telefoon. En deze installeren genoeg apps op telefoon dit itt vele andere symbian gebruikers. Ook zijn er genoeg illegale apps beschilbaar en wat custom roms....
Trouwens mensen met een simpele nokia hebben vaak geen symbian telefoon maar s40. Nokia heeft in mijn ogen ook een fout gemaakt om symbian aan de gewone man te brengen, zoals met n73 toentertijd.
Tevens gaan dat soort toestellen vaak een week of langer mee op een accu, wat zeker voor mij, die vaak vergeet dat ding aan de lader te hangen, een uitkomst is.
Zeker weten, dit is een gigantisch pluspunt! Mijn zakelijke Nokia 2700 classic gaat ongeveer een week mee bij normaal gebruik, maar mijn HD2 hangt elke nacht aan de lader!
Niet alleen voor niet-tweakers: ik maak zelf gebruik van symbian op een nokia E52 en over het algemeen doet het alles wat wil: privé-mail en zakelijke mail synchroniseren, gratis navigeren, internetten via 3.5G en WiFi, smsen en niet te vergeten bellen. Maar ik kan ook middels Sports Tracker mijn sportprestaties monitoren. De spraakbesturing voor gebruik in auto/op motor werkt ook naar volle tevredenheid zodat ik ook onderweg op de motor kan horen welke sms'jes er binnen komen. Dus voor mij (en heel veel anderen) voldoet het prima.

Oké, je hebt een stuk minder fancy apps en geen touch screen, maar daar kan ik geen moment wakker van liggen als het ding doet wat ik wil.

[Reactie gewijzigd door wizzkizz op 25 september 2010 15:45]

Er is, zoals ik het zie, helemaal geen afkeer van symbian, maar een verschuiving van de doelgroep. Toen je vroeger een wat smartere phone zocht, kwam je al gauw bij windows mobile en symbian uit. Hierdoor heeft symbian een "smart" imago gekregen.

Nu echter iOS en Android ook op de markt zijn is symbian in verhouding zo smart niet meer. Die twee OSsen hebben immers enorm veel extra functies ten opzichte van symbian, welke een beetje stil is blijven staan qua functies.

Symbian is in mijn ogen dus niet echt slecht, maar wil het mee kunnen doen met de "grote jongens" op smartphonegebied, dan zal er een hoop geinvesteerd moeten worden in de mogelijkheden en het uiterlijk van symbian. De basis is zeker niet slecht, maar de interactie met de gebruiker is gewoon niet van het niveau dat de andere OSsen nu bieden.

Symbian kan echter perfect meedraaien met de lowend devices die nokia maakt (voorbeeld: Nokia 5230). Symbian is immers een stuk volwassener platform als bijvoorbeeld samsung's TouchWiz, dat op onder andere de Star draait, wat een directe concurrent is van de 5230.

Nokia probeert zich ook al op deze markt te richten, maar totdat ze met MeeGo komen zal symbian toch nog krampachtig die rol van highend OS vast moeten houden.
Die twee OSsen hebben immers enorm veel extra functies ten opzichte van symbian, welke een beetje stil is blijven staan qua functies.
Mijn E72 en E51 ondersteunen out of the box dingen waar je voor Android extra software voor moet installeren en die iOS zowiezo niet kan, ik snap echt niet waar het idee vandaan komt dat Symbian minder functionaliteit heeft. Als je externe software meetelt kan het minstens net zoveel als de anderen. Verder heeft Symbian voor mij een belangrijk voordeel, en dat is dat het ook zonder touchscreen te gebruiken is met een gewoon toetsenbord. Als Android al een hardware keyboard heeft is het een uitschuifmodel naast een touchscreen.
Laat daar nou net ff geen Symbian op staan :P En op alle andere simpele toestellen ook niet.

Symbian non-touch (S60 3rd) is prima te gebruiken ('t heeft niet m'n voorkeur, maar ik kan er mee leven). Symbian touch (s60 5th ofwel Symbian^1) is een drama. Alles behalve simpel. Android en iOS zijn veel simpeler.
(Reply op Nazanir 15.12u - door browsercrash tijdens typen staat ie nu verkeerd...)

Haal je niet wat zaken door elkaar?
Symbian is juist wél bedoeld voor smartphones. Dat maakt het een stuk krachtiger, maar in sommige (veel?) gevallen ook wat ingewikkelder voor de gebruiker. In ieder geval voor de gebruiker die alleen maar simpel wil kunnen bellen en sms-en.
Die gebruikers willen inderdaad een simpele 3210 ofzoiets (waar dus géén Symbian op draait maar Nokia's Series 30 of 40 software)

Huidige probleem met Symbian (of liever gezegd, met Nokia's Series 60) is dat het van origine nooit is ontwikkeld voor toestellen met een touchscreen. Het is tot en met de 3th edition gebruikt op toestellen met alleen een toetsenbordje. In de 5th edition hebben ze er vervolgens een touchscreen versie van gemaakt, wat op sommige punten resulteert in onduidelijke en tegenstrijdige bediening.

Overigens is 'Symbian' niet synoniem aan S60. Sony Ericsson gebruikte in het verleden (P800, P900, P910, P990, M600i, W950) de UIQ interface ipv S60. Die was een stuk beter geschikt voor touchscreens. (Én voor keypad bediening, zoals bij een P-serie toesten met de keypad dicht geklapt)

[Reactie gewijzigd door SambalBij op 25 september 2010 15:31]

Ik heb een beetje gemengde gevoelens bij dit soort ontwikkelingen. Enerzijds is Android een mooi OS met redelijk wat potentieel. Anderzijds begrijp ik heel goed sommige fabrikanten geen zin hebben om ook naar Android over te stappen.

Als Sony Ericsson nu ook volledig naar Android over gaat, wat hebben ze dan om zich te onderscheiden van LG/HTC/Meizu/BokkieWokkieGoedkoopSpulUitChina etc.? Het is voor de fabrikanten die inzetten op Android een soort 'race to the bottom' naar flinterdunne marges en wat gestunt met hardware specs die vaak in de praktijk voornamelijk voor marketingdoelstellingen bestemd zijn. Nu! De HTC XYZ met de allernieuwste THX11.38, nooit meer de verouderde THX11.37!

Apple heeft iOS om zich te onderscheiden, Nokia heeft Symbian, RIM heeft BlackberryOS. Over Apple maak ik me geen zorgen, die redden het wel. RIM houdt het ook nog wel even vol. Nokia daarentegen... Als ze kiezen voor Android komen ze op dezelfde grote hoop als de rest terecht met flinterdunne marges en moordende concurrentie. Willen ze dat niet dan moeten ze bij Symbian blijven, en dat wordt ook niet makkelijk.

Waarschijnlijk krijgen we nu een soort tweedeling. Enerzijds Android telefoons, van hele goedkope troep tot high-end. Anderzijds een paar (drie? vier?) grote fabrikanten met hun eigen onderscheidende OS. De rest is gedoemd tot de marge of uiteindelijk met hangende pootjes ook naar de Android verzamelbak.

Maar goed, dat is allemaal gebaseerd op wat we nu weten. Niemand had voor het uitkomen van de iPhone ooit kunnen verwachten dat het mobiele landschap er binnen een paar jaar zo uit zou komen te zien. Wie weet staat er over twee jaar een Android concurrent op die veel fabrikanten uit het Android kamp weet te lokken...
Ik zie zeker een rol weggelegd voor MeeGo mits het de verwachtingen waarmaakt.
Ik hoop nog steeds op een Sony Ericsson toestel met MeeGo...
Je vergeet de Windows Mobile 6.x/ Windows Phone 7 series te vermelden. Ook al is deze door de meeste Android fabrikanten ook vertegenwoordigd. Verder is er ook nog altijd een pre-paid markt waarvoor symbian toestellen meer dan voldoende functies hebben. (lees sommige mensen willen geen overvloed aan functies en touchscreens ;) )
Symbian staat niet voor simpele toestellen.
kijk de n97 of de nokia 5800. Beiden toestellen die gewoon meekunnen met alle andere smartphones
Nee hoor, Windows op je telefoon valt onder "gedoemd tot de marge". :)

Het is natuurlijk geen fabrikant maar ik denk dat Windows op de telefoon een soort Bada wordt. Het bestaat ook nog, schijnt, en ergens in een statistiek vechten ze onderling om hun stukje van 2% van de markt.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 25 september 2010 16:29]

Ja, maar Bada is pas net begonnen en staat op welgeteld 1 toestel. Raar hè, dat je dan maar 2% marktaandeel hebt. Best een goede prestatie trouwens voor 1 toestel dat geen iPhone is :)
ls Sony Ericsson nu ook volledig naar Android over gaat, wat hebben ze dan om zich te onderscheiden van LG/HTC/Meizu/BokkieWokkieGoedkoopSpulUitChina etc.?
Sony-Ericsson *is* ook niets anders: software is overduidelijk niet hun kracht, dus moeten ze extern hun OS inkopen. En dan heb je, net als alle anderen, in feite maar drie opties: Symbian, Windows Phone of Android. Net zoals je als dertien-in-dozijn laptopbouwer de keus hebt uit Linux, Windows of (binnenkort) Android/ChromeOS. Wen er maar aan, de tijd dat iedereen zijn eigen OS bouwt is over, net zoals Commodore/Atari/Tandy/Acorn/etc ook een gepasseerd station zijn. Je OS door derden laten maken lijkt vervelend, maar bijvoorbeeld HP, Dell en niet te vergeten IBM zijn er groot mee geworden. Niet iedereen kan een Apple of RIM zijn.

S-E moet zich gaan onderscheiden van HTC, Samsung en LG op hardware gebied en op prijs. En daar liggen geen grote marges, maar wel een grote markt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 september 2010 20:59]

Je laatste alinea slaat de spijker op de kop, als je in de Android molen stapt wordt je 1 van de velen en moet je concurreren op prijs en daar konden HTC en Samsung wel eens beter in zijn dan SE. Daarom zijn de kaarten van Nokia vrij goed, met 3 OSen kunnen ze elke markt bedienen, en hun nieuwe Meego hoeft niet onder te doen voor Android maar kan wel voldoende onderscheidend zijn.
Ja de smartphone gaat dezelfde weg op als de personal computer gegaan is. Nu is er de PC met 90% van de markt. Alles is naar smaak te kiezen en of te veranderen en ik hoor niemand klagen. Heerlijk toch?

Ik kan niet wachten tot een OS (waarschijnlijk Android dan) die 90% gaat halen en de fabrikanten moeten concureren op de hardware.
Ik had gehoopt dat ik in de reacties op jouw berichtje al het antwoordt zou vinden op de vraag hoe aanbieders zich kunnen onderscheiden als ze allemaal Android aanbieden.

Nou, die vraag is simpel te beantwoorden en komt in de praktijk heel goed tot uiting.

HTC heeft de HTC Sense schil om Android heen gelegd. Dit is een eigen sausje van HTC dat Android net even anders maakt. SE heeft Timescape en Mediascape als schil om het Android OS om zich te onderscheiden van de andere (stock en gesauste) Android OS'en.

Het is dus niet alleen hardwarematig dat aanbieders zich kunnen onderscheiden, maar zeker ook mbt de software. Sterker nog, Google moedigt het ontwikkelen van eigen schillen aan. Het OS kan dus zover men wil aangepast worden.
Het resultaat is vrij logisch: Een quasi-crossplatform-applicatiemarkt! ideaal lijkt me!
M'n pa heeft de Sony Ericsson Satio en ik vind symbian symbian ook vrij kut werken. Vervelend on screen toetsenbord, vervelend resistive scherm, als ik dat dan vergelijk met m'n Galaxy S dan zie ik wel dat Symbian gewoon niet an m'n wensen kan voldoen. Android werkt eren stuk sneller en heeft veel potentie als je het mijn vraagt.
uhh.. nou ga jij hardware vergelijken met software? vervelend resistive scherm heeft niets te maken met symbian, ook op android zal datzelfde scherm nog steeds 'vervelend' zijn..
Nog een jaartje voor mijn abo, dan ben ik van mijn laatste Symbian toestel af.

N97 vorig jaar gehaald omdat het er zo leuk uitziet, maar echt, wat een waardeloos toestel en waardeloos OS, ik raad iedereen af om N97 te halen, het is niet waard.

Natuurlijk heeft Nokia misschien betere toestellen 6 jaar lang verschillende Nokia gebruikt, zonder problemen, N95 was zeker goed toestel.

Maar na deze slechte ervaring met N97 is het voor mij echt genoeg geweest.


Misschien Iphone 4 volgend jaar, ik denk ook dat het beter zal doen dan N97.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013