Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 84, views: 18.229 •

Marvell gaat met de Armada 628 een triplecore-processor uitbrengen voor mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets. Twee cores op de system-on-a-chip draaien op een kloksnelheid van 1,5GHz, terwijl de derde op 624MHz draait.

Naast deze drie cores zijn er nog zes cpu's ingebouwd, die allemaal een specifieke functie hebben, waaronder het verzorgen van audio en video. Volgens Marvell kan de nieuwe Armada-soc twee streams van 1080p-3d-video encoderen en decoderen, en is het mogelijk om het beeld tegelijk op verschillende schermen weer te geven.

De Armada 628 heeft volgens Marvell in grafische benchmarks een score van 200 miljoen triangles per seconde gehaald. Samsungs Hummingbird-processor, die wordt gezien als de mobiele processor met de snelste gpu aan boord, haalt slechts 90 miljoen triangles per seconde. De Armada 628 heeft tevens ondersteuning voor usb 3.0, OpenGL ES 2.0 en Open VG 1.1 aan boord.

Marvell heeft technologie ingebouwd die het stroomverbruik moet beperken. Zo is de derde core geoptimaliseerd voor laag verbruik en wordt deze voornamelijk ingezet bij taken die weinig processorkracht vereisen. Daarnaast wordt de derde core gebruikt voor het schalen van processorkracht en stroomverbruik bij de andere cores.

Volgens Marvell kan op een acculading tot tien uur aan 1080p-video worden afgespeeld. Bij het afspelen van muziek zou de accu het tot 140 uur uithouden. De fabrikant vermeldt echter niet welke accu bij het testen is gebruikt.

Marvell heeft de nieuwe soc inmiddels beschikbaar gesteld aan klanten, waarbij het vermoedelijk om smartphone- en tabletfabrikanten gaat. Het is niet bekend wanneer de eerste mobiele apparaten met de Armada-processor op de markt verschijnen.

Marvell Armada 628

Reacties (84)

Twee cores op de system-on-a-chip draaien op een kloksnelheid van 1,5GHz, terwijl de derde op 624MHz draait.


misschien word de derde een grafische processor denk ik zo

http://www.jouwmobiel.nl/...28-processor-aangekondigd

volgens deze website in ieder geval wel

edit: op deze site staat wat extra informatie in het Engels:
http://investor.marvell.c...;ID=1474123&highlight=

[Reactie gewijzigd door hdv111 op 23 september 2010 20:13]

Dat lijkt me een totale onbekende website die blijkbaar het engadget/press release verhaal verkeerd begrepen heeft.

Er staat duidelijk dat de derde core wordt gebruikt voor lower power gebruik. Dat betekent dat als je niet al te heavy taken aan het doen bent, de eerste 2 cores worden uitgeschakeld en alles op de derde core werkt. Buiten deze 3 cores heeft deze chip nog een gpu die dus die 200 miljoen triangles eruit gooit.
De bron van jouwmobiel.nl, engadget, zegt dat niet, dus ik denk dat de redactie van jouwmobiel.nl het Engels niet zo machtig is. Het persbericht van Marvell zelf spreekt ook over drie ARM cores, waarvan er twee op 1.5GHz en een op 624MHz draait.
Ik zou die website gewoon links laten liggen. De gemiddelde "artikel" lengte is 10 zinnen. Waarvan dan vaak nog de laatste 5 zinnen een herhaling is van de eerste 5 zinnen. Het is in de mode om een reviewsite op poten te zetten.

en nu ontopic:
Mooie chipset is dat wel, maar stel me toch vragen bij de batterijduur, beetje vaag dat ze niet willen specifieren wat voor batterij. En ik twijfel er ook aan of er behoefte is aan 3D op een smartphone/tablet. Maar ben toch benieuwd naar het geheel eens aan het werk te zien.
Goed lezen:

Naast deze drie cores zijn er nog zes cpu's ingebouwd, die allemaal een specifieke functie hebben, waaronder het verzorgen van audio en VIDEO :+
Klinkt fantastisch, en zal er in de benchmarks heel goed vanaf komen, maar zijn de huidige mobiele OSen al helemaal multithreaded?

Daar is dus nog wat werk aan de winkel.
Android en iOS zeker weten wel, de rest weet ik niet. Windows vast niet.
apple zal deze chip alleen nooit gebruiken.
Dat zou kunnen, maar het is niet ondenkbaar dat de iPad / iPhone ook multicore wordt in de toekomst.
Apple gebruikt nu ook gewoon een samsung processortje met wat kleine aanpassingen, waarom zouden ze niet hetzelfde doen met deze als ze ooit een nieuwe processor zoeken voor iets?
eigenlijk gebruikt samsung een chip van Apple, apple heeft het design huis gekocht nadat ze de chip voor samsung hadden ontworpen :+

*edit linky* http://en.wikipedia.org/wiki/Intrinsity

[Reactie gewijzigd door stewie op 24 september 2010 05:23]

@Stewie
Intrinsity heeft samen met Samsung die (cpu)chip gemaakt, Samsung en Apple gebruikt dus een ontwerp van Samsung & Intrinsity, wie daarna wat heeft opgekocht doet er niet toe aan de bedenkers van de chip ;) Beide kunnen hem volgens mij dus wel zelf maken dus in die zin gebruiken ze niks van 'elkaar'. De chip is dus niet enkel voor Samsung gemaakt maar ook deels door...

Wiki:
The Cortex-A8 core used in the A4 is thought to use performance enhancements developed by chip designer Intrinsity (which was subsequently acquired by Apple)[10] in collaboration with Samsung.
Door dat stukje over apple valt die zin een beetje raar in de mond, maar komt op het volgende neer:
ontwikkeld door chipontwerper Intrinsity in samenwerking met Samsung

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 september 2010 08:56]

het is nu eigendom van Apple, en zal samsung die updates nu niet meer krijgen.
Apple en intrinsity kunnen geen van beiden produceren en die productie doet Samsung nog.
apple kan morgen besluiten om naar een ander te gaan naar Global Foundries bijvoorbeeld.
apple kan gaan en staan waar ze willen met hun cpu, ze zitten niet vast aan Samsung.

[Reactie gewijzigd door stewie op 25 september 2010 16:10]

Een multithread OS? Een OS moet programma's multithreaded kunnen regelen maar niet zelf multithreaded zijn...
Lijkt me wel, als er meerdere cores zijn wil je niet dat een api aanroep een andere core blockt wanneer deze ook een api aanroep doet.
Nog even en me mobiel is krachtiger en zuiniger dan me pc. Sterker nog , duurt niet lang mee of naast de tv ligt een mobieltje als HTPC :)
Als m'n telefoon HDMI zou hebben zie ik geen reden meer om te wachten (anders dan het feit dat onze tv uit de vorige eeuw komt). 1080p decoderen zal het probleem niet zijn, en naast je TV kan je de oplader ook vast wel ergens kwijt :D
er zijn al telefoons met HDMI die 1080p kunnen afspelen, ik meende onder andere de Droid2 of droid X.

The future is today :Y)
En de uitkomende Desire HD dacht ik ook :P
Wow dat is toch wel ff weer voortuigang, maar mss al langzaamaan overkill aan het worden voor smartphones? Niet dat ik snelheid erg vind, zolang het verbruik maar omlaag gaat :D
Volgens Marvell kan op een acculading tot tien uur aan 1080p-video worden afgespeeld. Bij het afspelen van muziek zou de accu het tot 140 uur uithouden. De fabrikant vermeldt echter niet welke accu bij het testen is gebruikt.
Wat een kansloos bericht dus.
Tja dat is het verschil tussen een tweaker en een marketing manager.
Nee, het is gewoon nutteloze informatie verspreiden om dat domme consumenten nou eenmaal nummergeil zijn. Hij heeft 10 opslag en 20 video en 400 cpu en 99 usb en 14 blu-ray! Nummers! Woot!

Dat dus.


Informatie is alleen nuttig als de totstandkoming duidelijk is en het na te bootsen is.
Nou, nou. Misschien is er in dit vakgebied wel een referentie accu van een vaste capaciteit gangbaar. Weten de schrijver van dit artikel, jij en ik veel?
Afkraken is gemakkelijk, je realiseren dat dit een prachtig chippie is heel wat moeilijker blijkbaar.
Als dat al zo is, lijkt het me duidelijk dat dat gemeld wordt of dat dat in de tweakers wereld bekent is... Anders krijg je dit soort reacties...
Man toch als je daar nog niet doorziet heb je nog veel te leren hoor.

Die 140uur hebben ze bereikt met een accu die te groot is voor hedendaagse mobielen, een kamer op verlaagde temperatuur ipv een warme broekzak en een OS dat enkel muziek speelt ipv enkele tientallen processen constant op de achtergrond zoals een reel OS.

Een van de betere draagbare spelers in accuduur zijn de Cowon en bv zelfs m'n S9 haalt in realiteit maar een 50tal uur. Dat is dan iets met een veel zwakkere proc en met een bijna gelijke accucapaciteit van een echte smartphone.
Buiten de inceptie van Jezus gebeuren mirakels niet op zo'n korte tijd zonder tussenstappen.
Ik denk dat 50+ uur wel mogelijk moet zijn als het een dedicated audio core is. Al de rest in de SoC doet niets en kan waarschijnlijk voor een groot deel uitgeschakeld worden (die test zal ook zonder actief scherm zijn). Die draagbare speler van jouw zal waarschijnlijk gewoon een low power ARM7/11 core zijn met een pure software codec.
Maar zelfs er al een core voor audio is, moeten je nog steeds een andere hebben voor al de andere programma's die cycles zitten te verspillen. Daarom zal een smartphone nooit een vervanger zijn voor een PMD of een portable console, het is er niet voor gemaakt.

In de Cowon S9 zit een TCC7901.
En met tussenstappen is het geen mirakel meer.

Maar even ontopic: Ik twijfel altijd direct aan hoe effectief de software gebruik maakt van niet alleen multicore processors maar ook nog van verschillende typen.
Het gebeurt vaak genoeg dat bedrijven uitzonderlijk goede testresultaten halen met hun producten, totdat het door een onafhankelijke testgroep wordt gedaan en het product minder goed blijkt. Heb nog nooit een Tweaker hier hoor zeggen dat de contrastratio's van lcd's volgens de makers kloppen met de werkelijkheid, maar heb daarentegen wel vaak gehoord dat dit nooit klopt (nou ja, ze kloppen wel, maar alleen onder extreem gunstige omstandigheden die je in je huiskamer niet kan krijgen). En dat is logisch, want als je product niet een beetje op een of andere manier in het oog springt verkoop je hem niet. Goede resultaten doen het altijd beter dan gemiddelde of zelfs zwakke resultaten, en als ieder bedrijf nou de alleen-onder-perfecte-omstandigheden-haalbare resultaten doorgeeft, en jij als bedrijf doet dat niet, dan lijk je ondermatig te presteren, en dan hang je.
vrachtwagen accu natuurlijk
Zo kansloos is het niet, want ongeacht welke accu ze hebben gebruikt, is het dus zo dat in de ene situatie die accu 10 uur mee gaat en in de andere 140 uur..
Inderdaad, daarmee laat Marvell wel zien dat ze bij deze SoC het power management wel goed onder controle lijken te hebben.
Ik heb een systeem dat het op n acculading wel een jaar vol kan houden!

*flinke accu op mobiel (zo eentje waarme je kunt bellen en sms'en) aansluit*

Tadaa!

Maar nu serieus: een accutijd zonder opgegeven capaciteit is inderdaad nutteloos.
Daarnaast: heel fijn als die processor het 10 uur uithoudt op n acculading (hoeveel dat dan ook moge wezen), ik wil ook graag een scherm, e-mail op de achtergrond (over wifi of 3g), en als dit ding in een smartphone komt wil ik ook nog graag bellen. Hoeveel tijd is er dan nog over?

Kortom: klinkt veelbelovend, maar de alinea over accuduur is vrijwel nietszeggend.
Was ook m'n eerste gedacht: sinds wanneer is een processor de grootste energievreter in een smartphone/tablet? De netwerkverbinding en het scherm zuipen elk waarschijnlijk al een grootteorde meer.
Daar bij komt nog dat de capaciteit van accu's vrij snel achteruitgaat bij apparaten die constant in gebruik zijn, in warme (en soms zelfs iets of wat vochtige) omgevingen en vaak opgeladen moeten worden.
Tel daarbij nog eens dat de gebruikte accu waarschijnlijk te groot is voor effectief gebruik in een smartphone (in een tablet past ie mss wel, maar dat heeft dan weer een groter scherm dat meer energie vraagt...) en de vermelding van het energieverbruik is helemaal nietszeggend.
Maar zoals johnkeates al zei: nummertjes doen het goed in marketing.

Verder: goed zo, ontwikkelaars bij Marvell, doe zo voort.
10 uur 1080p video he.
Zo lang HD video kijken op een tablet/smartphone is behoorlijk lang, want video is nog steeds iets zwaars en het gaat niet lichter worden. Niks doen en in je broekzak zitten kost 'm waarschijnlijk veel minder energie.
WAUW!! Als deze nu al beschikbaar is gesteld aan klanten, heeft Nvidia met de Tegra 2 al heel snel een probleem. De eerste tegra 2 gadgets komen nu beschikbaar, terwijl de serieuze producten pas rond eind oktober/begin november arriveren.

Hoe lang duurt het voordat een fabrikant een nieuwe SoC productierijp kan inpassen? 2 maanden? Of veel langer?

Of zal Marvell nu tegen het probleem aanlopen dat alle grote fabrikanten hun tablets al zover in ontwikkeling hebben dat die pas bij de uitgave van versie 3 (versie 2 zal een update zijn van versie 1) van hun tablet /smartphone een ander SoC kan toepassen.

En hoe zit het normaal gesproken met de contracten die een fabrikant afsluit? Zijn dat leveringen per serie? Of gaan ze ook vaak een contract aan voor meerdere updates? Als ze bijvoorbeeld de Tegra 2 willen ze extra korting krijgen als ze ook alvast een voorschot nemen op de Tegra 2.5 of 3?
Tja maarja dat zul je altijd houden. wie weet komt er wel in het WebOS tablet zoiets :D!
Het bedrijf Marvell als chipfabrikant is mij onbekend. De toekomst zal uitwijzen of deze wel in de producten komen. Het klinkt iig goed.

Hoe meer concurrentie hoe beter. Ik heb het idee dat de chipfabrikanten momenteel de snellere processoren achter de hand houden. Want bijv de 1e gen snapdragon wordt nog steeds verkocht terwijl de 2e generatie sneller en zuiniger zou moeten zijn.
Ook de 1.3 GHz en 1.5 GHz van Qualcomm zouden al bestaan.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 23 september 2010 21:00]

Marvell is vooral goed in netwerk chips. Misschien dat je een Marvell PHY op je moederbord hebt.
Marvell heeft een staat van dienst wat betreft chips voor networking. Dat zijn dus chips in netwerkkaarten, routers, modems, etc. Daarnaast maken ze ook embedded processoren, waar deze er dus een van is. Het is dus niet dat Marvell een onbekend bedrijf is, in de embedded wereld is het een vrij bekende naam en daarom zal het niet verwonderlijk zijn dat deze processoren ook echt gebruikt gaan worden.

[Reactie gewijzigd door captain007 op 24 september 2010 11:26]

Marvel ARM CPUs zijn de oude XScales van Intel. Maar dat maakt niet zo heel veel uit want het is toch allemaal grotendeels designwerk van ARM zelf dat in licentie gegeven wordt.

En dat er snellere CPUs zijn dan jij in je telefoon vindt wordt bepaald door de markt (hoeveel mensen stellen de aankoop uit) en het verschil in prijs (als jij 5 euro per toestel meer moet betalen voor die dure CPU dan ben je wel gek als je verwacht er 2 miljoen van te verkopen). Om nog maar niet te spreken over leverbaarheid, want daar zijn chipboeren erg goed in: ja, de CPU is uit, maar er zijn er 100 per week beschikbaar...
In tegenstelling tot o.a. TI,Samsung,nvidia, apple e.d. heeft Marvell de CPU-ontwerpen wel zelf gedaan, en niet de Cortex afgenomen van ARM.

maw, de Armada is niet gebaseerd op Cortex, maar op Marvell's eigen Sheeva.

Beschikbaarheid lijkt me niet echt een probleem, in 2007 werden 300 miljoen Sheeva CPU's verkocht [1]

En Marvell maakte al ARM-processoren voordat het XScale overnam.

[Reactie gewijzigd door kidde op 24 september 2010 04:23]

Marvell is best een grote jongen in de semiconductor industrie. De ARM processors die ze produceren komen uit de xscale lijn, die ze in 2006 overgenomen hebben van intel.

In de PC industrie zijn ze vooral bekend voor allerlei networking oplossingen en SATA controllers, hun netwerkchips zijn vele malen beter als die realtek troep die je meestal tegenkomt op moederborden.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 september 2010 23:00]

Denk eerder aan een jaar dan aan twee maanden, vaak ook langer. Maar voordat een SoC helemaal af is wordt er vaak al begonnen aan ontwerpen op basis hiervan.
Het is inderdaad matig dat niet wordt gespecificeerd wordt welke accu er is gebruikt. Maar dit bericht heeft wel degelijk nieuwswaarde. De processor is namelijk ruim 2x zo snel als de huidige snelste op de markt. Dit betekend dat we op afzienbare termijn wel eens een telefoon kunnen verwachten die qua functionaliteit weinig onder doet voor een laptop.

Het enige nadeel is inderdaad schermgrootte en accuduur, maar met deze ontwikkelingen denk ik dat dit snel verbeterd. Nu smartphones mainstream zijn geworden zal ook meer aandacht wordt besteed aan het doorontwikkelen ervan.
inderdaad, de ontwikkelingen gaan snel, de toekomst ziet er prachtig uit :)
stel je voor , je komt thuis, je typt www.tweakers.net in op je bluetooth toetsenbord, en voila, de website wordt getoond op je 24" monitor, aangesloten via wireless hdmi op je telefoon die nog steeds in je broekzak bivakkeert.... nog even een spelletje spelen, wat muziek luisteren, en een filmpje kijken, geen media center meer nodig! :)

nu is dit eigenlijk nauwelijks 'toekomst' , bovenstaande is al mogelijk met een dockingstation en wat kabeltjes (zo niet dan binnen enkele maanden)
Lekker al die wireless straling in je zak |:( 8)7 . En dan blijft er ook niet veel energie meer over in je accu, tenzij ze radicaal iets anders vinden ;) .

Je hebt dus bluetooth,wireless HDMI,3G/4G,wifi,etc. aan en dan ook nog staan te gamen :Y) :9~ .

PM me maar als het zover is ok ;) .
Bouw je een wireless lader in je stoel, kan de telefoon ook nog opladen ;)
Had ik niet wat artikeltjes gelezen over een gloeilamp op energie op afstand?
Gewoon over de ether sturen, dat beetje extra straling kan er wel bij :+

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 23 september 2010 21:41]

als je zou deze cps dan vergelijken met pc cpu's waar zou dien dan ongeweer op uit komen???
Het is vrijwel onmogelijk om een realistische vergelijking te doen. En wat is een PC CPU? Er zijn veel verschillende CPUs voor de PC die allemaal anders zijn. Vergelijk een Pentium 4 met de CoreDuo... dat gaat niet want ze hebben beide sterke en zwakke punten.
Dat is wel een slechte voorbeeld hoor want die Pentium 4 en CoreDuo behoren allebei tot dezelfde x86 instructieset en je kan dus wel redelijk met elkaar vergelijken.

Maar je kan niet makkelijk zeggen dat een ARM beter is dan MIPS of x86 of etc. want ze hebben weer elk een ander voordeel en nadeel.

Een betere analogie is dat je bv basketbal niet kan vergelijken met voetbal, omdat ze gewoon ieder met een ander soort bal, andere regels, andere ledematen worden gespeeld, etc.
tsja om een idee te geven:
gpu: 200 miljoen triangles/sec, vergelijk dat met 500 miljoen van de Xenos chip in de Xbox360 - behoorlijk indrukkwekkend dus voor een smartphone SoC!
cpu: een moderne ARM core is klok-voor-klok grofweg gelijk aan een Atom core qua integer performance, dus zal een 2x1.5+1x0.6 qua rauwe performance richting de N550 (dual core netbook cpu) zitten. Qua floating point performance zijn de ARM cores langzamer, maar dat kan weer opgevangen worden door de extra DSP chips die op dit Marvell ontwerp zitten.

Met deze SoC zou je een vergelijkbare performance moeten krijgen als wat je nu op een doorsnee 400-euri netbook krijgt (Atom N550-based). Als Marvell dit ding snel op de markt kan krijgen kan het een interessant concept worden. Maar: Intel, Samsung, Apple, TI, Renesas en nVidia zitten ook niet stil, dus of het tegen de tijd dat Marvell daadwerkelijk kan leveren het nog zo goed eruitziet als nu? Zeker in dit segment zien we de laatste tijd van iedereen veelbelovende aankondigingen, maar produkten in de winkel ho maar. Waar zijn die Tegra2 smartphones? Waar zijn de Moorestown tablets?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 september 2010 21:22]

Wellicht is het handig om een Linpack variant voor integers (als die er is) te draaien op dit soort systemen en te kijken wat ze werkelijk presteren. Het moet dan wel gaan om calculation constraint en niet memory constraint berekeningen anders gaat je geheugen weer meespelen.
Voor real-world testen ljikt me handig om het apparaat aan iemand te geven en te kijken of hij/zij er mee kan doen wat hij/zij wil en de synthetische dingen achter ons te laten.

btw: ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft de ARMv11 out of order execution (kan ik me vaag iets over herinneren) en de atom zeker niet. Dit scheelt nogal. Ik denk ook dat het aantal SIMD instrukties op de arm chip stukken lager is dan die op de atom. Waardoor het gemiddelt weer goed uit komt maar in plain integer berekeningen de arm wint.

[Reactie gewijzigd door Sloerie op 23 september 2010 22:34]

gpu: 200 miljoen triangles/sec, vergelijk dat met 500 miljoen van de Xenos chip in de Xbox360 - behoorlijk indrukkwekkend dus voor een smartphone SoC!
Het zegt alsnog geen drol. Feitelijk zegt dat alleen iets over de triangle setup, en niets over vertex- en pixel throughput, aantal texture units en fillrate. En geloof maar dat dat die op een 360 stuk voor stuk heel wat hoger zijn dan die op de telefoon.
De Armada 628 heeft volgens Marvell in grafische benchmarks een score van 200 miljoen triangles per seconde gehaald. Samsungs Hummingbird-processor, die wordt gezien als de mobiele processor met de snelste gpu aan boord, haalt slechts 90 miljoen triangles per seconde. De Armada 628 heeft tevens ondersteuning voor usb 3.0, OpenGL ES 2.0 en Open VG 1.1 aan boord.
Hmm interessant, ik wou voor de 2nd gen snapdragon gaan, toch nog maar even wachten op de samsung galaxy s pro dan...

1st gen snapdragon: QSD8x50 (o.a. HTC HD2, Desire)
GPU - 3D graphics with up to 22M triangles/sec and 133M 3D pixels/sec

2nd gen snapdragon: MSM8x55, MSM7x30 (o.a. HTC Desire Z, Desire HD)
High-performance GPU - up to 41M triangles/sec and 245M 3D pixels/se with dedicated 2D Open VG graphics hardware

3rd gen snapdragon: MSM8x60, QSD8672 (nog niet bekend/officieel aangekondigd)
High-performance GPU – up to 88M triangles/sec and 532M 3D pixels/sec and dedicated 3D/2D acceleration engines for Open GLES 2.0 and Open VG 1.1 acceleration

bronnen: http://www.qualcomm.com/p.../chipsets/snapdragon.html / http://en.wikipedia.org/wiki/Snapdragon_%28processor%29 http://www.pdadb.net
Dan kan je blijven wachten en ik snap de relevantie van je verhaal niet :)
hmm te lang wachten ja als ik dit mag geloven: http://www.electricpig.co...k-denied-qwerty-galaxy-s/

relevantie zit hem in het in perspectief/overzicht brengen van een aantal populaire mobiele chipsets. De voornaamste reden voor mij om een nieuwe telefoon aan te schaffen is de look 'n feel. Lees: hoe snel/vloeiend hij reageert.

offtopic: als hij er in de eu ook zo uit komt te zien http://www.unwiredview.co...droid-official-QWERTY.jpg dan hoeft het van mij ook niet. Ik viel voor deze (blijkbaar mockup) http://pdadb.net/imagevie...sung_galaxy_s_pro.jpg.jpg
Vraag me af wat voor smartphones ze op doelen dan. Deze processor lijkt mij ondanks dat het zichzelf kan onderklokken tijdens laag verbruik toch een flinke stroomvretert. Voor een tablet lijkt me het handiger, accu kan daar wel wat groter zijn!

Ben benieuwd naar de resultaten!
Volgens de tests is het helemaal niet zo'n stroomvreter, maarja er staat niks bij over de capaciteit van die accu. Toch zou je denken dat ze daarvoor een gemiddeld grote accu nemen, anders is het gewoon nutteloze misleidende informatie.