Hoofdcategorieën
Device Settings

'Halve wereldbevolking moet in 2015 breedbandtoegang hebben'

Door Joost Schellevis, maandag 20 september 2010 13:34, views: 8.168

De International Telecommunication Union, het telecomorgaan van de VN, pleit ervoor dat de helft van de wereldbevolking in 2015 toegang tot breedbandinternet heeft. Toegang tot snel internet zou een burgerrecht moeten worden.

Dat heeft secretaris-generaal Hamadoun Touré van de ITU tijdens een vergadering van de Verenigde Naties in New York gezegd tegen wereldleiders, hoog VN-personeel en zwaargewichten uit de industrie. Volgens Touré zorgt snel internet voor economische groei en extra werkgelegenheid. Onderzoek zou uitwijzen dat er een verband bestaat tussen breedbandpenetratie en economische vooruitgang.

Touré stelt dat betaalbare breedbandverbindingen inmiddels even belangrijk als water en elektriciteit zijn om welvaart te genereren. Secretaris-generaal Ban Ki-moon van de Verenigde Naties bevestigt dat ict een belangrijke rol speelt bij economische en sociale voortuitgang. In 2015 zou de breedbandpenetratie rond de 50 procent moeten liggen; op dit moment ligt dat rond de 13 procent.

Volgens een rapport van de VN-commissie voor breedbandinternet besteden mensen in 'ontwikkelde' landen, zoals Nederland en België, per maand minder dan één procent van hun inkomen aan internetverbindingen. In slecht ontwikkelde landen zoals Ethiopië, Malawi en Niger zou een internetverbinding echter veel meer kosten dan de meeste inwoners per maand verdienen. Die prijs  moet zakken, stelt de ITU.

Volgende 14:13 Microsoft brengt ontwikkeltools uit voor gebruik php in Azure-cloud
Vorige 13:19 Fujifilm FinePix X100 heeft dslr-sensor en hybride zoeker
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »


Hoezo dat? Er wordt een doelstelling gemaakt: 50% van de wereldbevolking moet in 2015 toegang hebben tot een breedband verbinding. Het is altijd nog aan de burger zelf of hij een breedband verbinding afsluit of niet.

Ik heb het rapport niet gelezen waaruit sommige resultaten komen, maar dat
Onderzoek zou uitwijzen dat er een verband bestaat tussen breedbandpenetratie en economische vooruitgang.
geloof ik wel, maar het werkt maar één kant op. Economische vooruitgang betekent een hogere breedbandpenetratie. Een hoge breedbandpenetratie betekent nog geen economische vooruitgang.

Ik wil niet op het belang van ontwikkelingshulp en mijn mening daarover ingaan, maar ik zie zelf liever dat men zich focust op het terugdringen van sterfte door voedsel- en watertekort dan dat men zich ook nog eens inspant voor een hoge breedbandpenetratie. Nu neem je onnodig veel hooi op de vork. Ik zie dan liever dat een organisatie als de ITU zicht inzet voor een hogere breedband penetratie in landen waar de economische welvaart al in een stroomversnelling is geraakt. Ik geloof dat men in Ethiopië(0.5 % breedband penetratie), Malawi(4.6 %) en Niger(0.7%) niet zo zeer zit te wachten op snel internet, in tegenoverstelling tot landen als bijvoorbeeld India, waar de breedband penetratie steekt op 6,5%, De Filipijnen (20%), Egypte (ook 20%).

Bron: http://www.internetworldstats.com/


@Teigetje!
Dat was ook de strekking van mijn post? Tenzij ik natuurlijk zo erg heb lopen slapen dat het punt volledig onduidelijk is geworden. :z

[Reactie gewijzigd door not3pad op maandag 20 september 2010 16:06]


In de ontwikkelde landen zal die relatie wel opgaan. Volgens mij gaat het verband (internet/economie) namelijk alleen op indien er al een bepaalde mate van ontwikkeling aanwezig is en daar gaat het in de derde wereld al vaak mank. Het lijkt mij belangrijker dat iedereen te eten heeft ipv dat hij/zij in de rimboe snel internet kan gebruiken.

Inderdaad, wat ben je met een breedbandverbinding als je geen computer hebt

Je kunt je ook afvragen of dit ook echt realistische doelstellingen zijn of gewoon kreten om in het nieuws te komen.

Wie kan er nou echt voor de hele of zelfs halve wereld beslissingen maken ?

De mensen die deze "beslissing" hebben gemaakt toch zeker niet.

Want want is nou eigenlijk breedband en heb je dat ook echt nodig ? Tegenwoordig kun je met allerhande apparaten verbinding maken met het internet en dan hoeft zeker niet met 10 Mbit/s voor de elementaire zaken.

Het is voslagen onzin om voor de halve wereld maar even vooraf te gaan bepalen dat iedereen HD videos moet kunnen streamen als "burgerplicht".

Dit ruikt sterk naar dat hier andere industrieën de besluitvorming van de VN lopen te beïnvloeden.

In Ethiopie betaalde mijn kantoor 1000USD per maand voor een 1Mb/s ADSL lijn. Dat mag wel goedkoper. (Betaal zelf 15 Euro voor 256kb/s in Kenia)

[Reactie gewijzigd door Jaco69 op maandag 20 september 2010 17:19]


En wie gaat dat dan goedkoper maken?
Want die prijs kon wel eens heel reeel zijn. Er moeten bepaalde investeringen gedaan worden en als die maar over weinig mensen gedeeld kunnen worden dan worden de prijzen vanzelf hoog.

Op dat punt hebben we het in Nederland makkelijk. Ontzettend veel mensen op een kleine oppervlakte zodat de prijzen snel omlaag kunnen.
Maar in Groningen en Drente is de situatie al een stuk minder rooskleurig.

Ethiopie heeft in de steden al net zoveel mensen wonen als half nederland en 80 miljoen bij elkaar. Dus dat is nog makkelijker. Er is alleen maar 1 regerings operator en daarom zijn de prijzen hoog. Als de markt vrijgegeven wordt springen er zo een aantal nieuwe operators in.

Maar dan is de neef van de president z'n goed betaalde baan kwijt, ongetwijfeld.

Het probleem van Afrika is niet breedband, of zelfs maar voedselproductie. Het probleem is de corruptie waar de hele elite van doortrokken is.

Een 1000 USD / maand is enorm veel, dat kost hier zelfs een sataliet internet verbinding niet, maar die zullen ze daar vast niet hebben. Wel een uitdaging!

Ik denk als je creatieve geesten bij elkaar zet, er vast wel een oplossing te bedenken moet zijn om die kosten naar beneden te krijgen.
Voor diegene die nog packet-radio kunnen herinneren? Niet optimaal om breedband mee te creeeren, maar wel geschikt om internet goedkoper mee te verspreiden.
Het voordeel van veel van deze landen is dat de radio frequentie band naganoeg nog leeg is. Bovendien zonne energie in overvloed. Met de huidige superzuinige ARM cores, en RF modules, moet wel een reletief voordelig radio-internet relay systeem te bedenken zijn lijkt me.

Prive sateliet verbindingen zijn inderdaad niet toegestaan. Packet radio al helemaal niet. WiFi mocht ook niet maar nu wel geloof ik.

Of "breedband" echt nodig is, betwijfel ik. Maar dat internet belangrijk is, daar ben ik wel van overtuigt. Internet is een economie op zichzelf:
=> Denk aan scholing via internet. Zeker in landen waar ze geen budget hebben om overal scholen neer te zetten, wordt dat al toegepast.
=> Handel via internet. Wanneer mensen zelf hun waar via internet kunnen verkopen, maak je macht van grote organisaties kleiner. Zeker in landen met veel curruptie niet onbelangrijk.
=> Onafhankelijke nieuws gading. Een moeilijke als je ziet dat er landen toch nog sencuur op internet weten toe te passen. Maar wel essentieel in economische ontwikkeling.

Alleen met het breedband, met streaming video? Of is text-based met plaatjes voldoende voor veel toepassingen?

Een ding wil ik nog toevoegen: Je kunt iemand vis geven. Of leren vissen...

Minder dan 1% in BE? 40 EUR ofzo voor iet of wat deftig internet, is voor mij wel iets meer als 1% van mijn netto-loon.

EDIT: Aléja, ik heb toch niet meer als 4000 EUR netto.

[Reactie gewijzigd door iDemmel op maandag 20 september 2010 13:42]


de abo's van 25 € vallen ook onder de noemer breedband internet. en dan is die 1% al veel realistischer, maar 1 of 2 % is geen issue als je hoort dan in ontwikkelingslanden het meer dan 100 % is.

Dit heeft echter ook heel andere implementaties.
Dit wil zeggen dat een 3-strikes wet dan niet meer zou stroken met het burgerrecht omdat die je toegang tot internet kunnen afnemen.

[Reactie gewijzigd door LordPan op maandag 20 september 2010 13:43]


Met die logica zou gevangenisstraf ook niet kunnen, omdat je dan ook een heleboel rechten verliest.

3 Strikes kan wel, mits als straf door de rechter opgelegd.

Het is ook een gemiddelde van alle 'ontwikkelde' landen bij elkaar.

Ik gok overigens dat er hierbij puur gekeken is naar het bruto maandelijks inkomen en naar de goedkoopste vorm van breedband internet.

Minder dan 1% in BE? 40 EUR ofzo voor iet of wat deftig internet, is voor mij wel iets meer als 1% van mijn netto-loon.

EDIT: Aléja, ik heb toch niet meer als 4000 EUR netto.
In gezinnen met twee kostwinners kan 40€ al wat makkelijker 1% zijn. Reken daar nog bij dat alle breedbandabonnementen (als in meer dan een oude 56k modem) daar in zitten en dan kan het wel ongeveer kloppen denk ik.

Touré stelt dat betaalbare breedbandverbindingen inmiddels even belangrijk als water en elektriciteit zijn om welvaart te genereren.
Inderdaad, zorg er eerst eens voor dat iedereen een internet verbinding heeft, gaan we ons daarna druk maken of ze ook schoon water, een dak en voedsel hebben.. Dan kunnen ze tenminste twitteren dat ze weer niets te eten hebben...

Want gelukkig kunnen die mensen wel een ADSL / kabel abonnementje betalen.
Onderzoek zou uitwijzen dat er een verband bestaat tussen breedbandpenetratie en economische vooruitgang.
Mischien dat breedbandpenetratie een voortvloeisel is uit economische vooruitgang?

Toegang tot internet geeft mensen toegang tot kennis. Met die kennis kunnen ze dan zelf hun omstandigheden verbeteren, in plaats van wat nu nog vaak gebeurt, wachten op hulp van buiten (verhaal van vis, dan wel hengel geven)...

Ik denk dat dit ook een van de redenen is dat in China de overheid zo'n grote vuurmuur heeft gebouwd: als iedereen ziet welke vrijheden ze elders in de wereld hebben, welke salarissen, etc, dan zouden de Chinezen wel eens een andere regering willen...

Tsja, toch zou ik hier net als ronaldmathies wat vraagtekens bij zetten. Correlation != causation, en het simpele feit is dat we de precieze relatie tussen economische vooruitgang en breedbandpenetratie (wie verzon die idiote term??) gewoon niet kennen. Het enige wat we kunnen vermoeden, is dat het toch wel wat genuanceerder ligt dan 'breedbandinternet leidt tot economische groei'. Er zijn '-tig' andere factoren in het spel, zoveel is zeker.

Uit dat oogpunt vind ik een doelstelling zoals de ITE hier aanneemt nogal kort door de bocht. Laten we niet vergeten dat breedbandinternet (in het beste geval) een middel is, en niet een doel op zich. En een middel tot doel verheffen leidt vaak tot kortzichtig beleid.

Het China-argument van Tukkertje-RaH vind ik trouwens ook wel steekhoudend, al wil ik er wel bij opmerken dat het 'gedoseerd onthouden' van informatie door de Chinese overheid niet pre definitie slecht hoeft te zijn. Stel je even voor wat voor effect de politieke destabilisatie van een natie van 1 miljard zou hebben op de wereldpolitiek en -economie. De Partij beseft zich dit waarschijnlijk maar al te goed, en áls er al sprake is van een ontwikkeling naar grotere informatievrijheid, dan lijkt het voor de hand te liggen dat dat een heel geleidelijke ontwikkeling gaat zijn. En dat lijkt me wel een veilig idee.

[Reactie gewijzigd door koraks243 op maandag 20 september 2010 14:02]


Dat kun je wel zeggen, maar China is wel een stuk efficienter dan het Westen.

Singapore was 50 jaar geleden nog een moeras, en nu is het een duurdere stad dan New York. Beide zijn eenpartijstaten. Die zogenaamde 'democratie' die we hier hebben is gewoon een slecht idee, omdat onze politici er voor hunzelf zitten, zodat ze een leuke bestuursfunctie bij een of andere bank kunnen krijgen als ze de politiek zat zijn.

Misschien moet jij eens op een kaart kijken waar Singapore ligt, en waar China... Niet bepaald dicht in de buurt.

Verder is Singapore volkomen opgebouwd door de britten. En al heel wat langer dan 50 jaar gelden. Het is gewoon doorgegaan op de basis die de Britten gelegd hebben. Zonder hun invloed was het nu nog moeras geweest.

Idem voor Hongkong...

Noem mij 1 ondemocratisch land waar het economisch beter gaat dan in het gemiddelde west Europese land. China moet je niet mee afkomen, want de rijkdommen zitten bij een percentage van de mensen. De gemiddelde -over het ganse land bekeken- Chinees is een arme boer.

Ach, ja, die mensen zijn natuurlijk arm omdat het aan kennis ontbreekt. Na het lezen van een Wikipedia artikel kunnen ze natuurlijk zelf water uit de grond halen, in plaats van 5 km te moeten lopen naar de dichtsbijzijnde bron.

Maar goed, dit hele 2015/50 verhaal riekt naar het AMD brooddoos verhaal (die groene brooddoos met een Geode er in). Ik heb die kort in Mexico gezien. Het ding was net zo duur als een goedkope Dell computer, alleen kon het de helft minder.

Dit soort "akties" gaan gewoon allemaal over geld, net als dat one laptop per child gebeuren.

OLPC was dan ook totaal niet bedoeld voor een redelijk ontwikkeld land als Mexico. Waar electriciteit overal beschikbaar is, en onderwijs redelijk. Daar is een goedkope dell nuttiger. OLPC was bedoeld voor gebieden waar mensen zero pc kennis hebben en electiciteit niet beschikbaar, en daar ben je niet met je goedkope dell, want daar kan die exact niets doen.

Je hebt helemaal gelijk.
Trouwens, hoe kan je iemand breendband geven als hij niet eens electriciteit heeft?
Of krijg je bij je modem gratis een knijpkat?

Mobiel breedband.

Blijft natuurlijk wel de vraag waar ze die mobile devices dan gaan opladen. Wat mij betreft vormt dit 'simpelweg' een geweldige aanleiding voor het direct grondig aanpakken van de elekriciteitsvoorzieningen op de plaatsen in kwestie :)

Je kan toch opladen bij een winkel die wel elektriciteit heeft. Of van een auto accu.

Dat wordt er niet gezegd. En uiteraard is schoon water een eerste levensbehoefte en internet toch echt niet. Maar om welvaart te genereren ben ik het er wel mee eens dat internet een hele belangrijke stap is. Voor welvaart heb je kennis nodig, als je dan daar op de scholen ze een redelijk niveau Engels leert en ze internet hebben, dan kunnen ze ineens bij een enorme hoeveelheid kennis.

En tuurlijk niet ideaal, maar als je engels kan kan je vanaf het internet vervolgens de theorie van zo goed als alles via het internet leren. (Met Frans bijvoorbeeld zal ook nog wel een heel eind komen, met een inheemse taal niet echt).

Jammer dat mensen wel uitstekend met internet overweg kunnen, maar er weinig van begrijpen. Zeker op het gebied van beveiliging schort er nogal het een en ander aan het internet, danwel de implementatie aan de gebruikerskant. Ook privacy zou wel heel prettig zijn, om over een globale spam-aanpak maar te zwijgen. Laten we eerst die punten eens oplossen, voor we iedereen aan een brakke internetpijp helpen.

Ben benieuwd of ze dan ook willen verplichten dat storingen binnen dezelfde termijn opgelost zijn als nu bijv bij gas/water/licht verplicht is. Dan kan het wel eens een stuk meer dan 1 procent van je inkomen gaan worden namelijk...

Is toegang tot schoon drinkwater niet een recht? En hoe gaat het daarmee?

Een kwart van de wereld bevolking heeft geen elektriciteit, laat staan een computer.
(http://www.iea.org/work/2005/poverty/blurb.pdf)

Helemaal mee eens. Sommige internetverslaafden aan de top van bedrijven/instellingen denken dat de wereld onoverleefbaar is zonder internet. En dan gaan ze hun in de maatschappij hoge positie misbruiken om zulke nieuwskoppen de wereld in te helpen.

Laat ze eerst maar eens drinkwater en eten en onderdak voor iedereen voor elkaar krijgen idd. De mensen die dat niet hebben zitten echt te springen om een glasfibertje... 8)7

En jij denkt dat ze om een vast draadje verlegen zitten?
Totaal niet! En die willen ze ook niet.

Internet via mobiel is wat de meeste willen, zodat ze kunnen bankieren, weersverwachtingen kunnen raadplegen, markten, etc.
Breedband is niet echt nodig, maar ik denk dat er hier met breedband alles boven de 1 Mbit bedoeld wordt.

Laat ze eerst maar eens drinkwater en eten en onderdak voor iedereen voor elkaar krijgen idd. De mensen die dat niet hebben zitten echt te springen om een glasfibertje...
Het ging hier over : "Touré stelt dat betaalbare breedbandverbindingen inmiddels even belangrijk als water en elektriciteit zijn om welvaart te genereren". En in dat opzicht werd het vergeleken met water.

Precies. En hij heeft gelijk ook. Het gaat hier over het vergroten van welvaart, niet welzijn.

Welvaart: is de mate waarin de mens kan voorzien in zijn materiële wensen om steeds comfortabeler te leven.
Welzijn: is de mate waarin de mens in zijn materiële en geestelijke behoeften voorzien is om waardig te leven.

En het ergste vind ik nog dat er hier (nota bene!) overwegend negatief gereageerd wordt, veelal omdat men vindt dat het welzijn prioriteit moet krijgen. Kan ik het op zich natuurlijk mee eens zijn, maar ten eerste: het één sluit het ander niet uit, in elk geval niet per definitie. En erger nog: WIJ zouden, of all people, een goede inschatting moeten kunnen maken van het belang en de potentie van een degelijke internetverbinding voor de minder bedeelden in deze wereld; we netwerken massaal met elkaar op wereldwijd niveau en met onze huidige koers raken bepaalde groepen mensen alleen maar verder achtergesteld. Je zou dus zelfs nog kunnen beargumenteren dat dit plan een positieve uitwerking heeft op het welZIJN van mensen. Bovendien: waarom zouden die mensen minder comfortabel moeten leven dan wij?

Klasse initiatief wat mij betreft dus. Een penetratie van 50% vind ik eigenlijk nog belachelijk laag, hoewel ik moet toegeven dat het in de hedendaagse maatschappij waarschijnlijk al een vrij ambitieus doel is. Hoe dan ook: (snel) internet speelt een gigantische rol bij hedendaagse ontwikkelingen en lijkt steeds meer op een primaire levensbehoefte. Voedsel en (vooral) water blijven uiteraard het meest van belang, maar ik heb het idee dat het beschikbaar stellen daarvan prima parallel kan verlopen aan de nodige ontsluiting van het internet.

[Reactie gewijzigd door Harry Eshuis op maandag 20 september 2010 17:37]


wij van wc-eend willen dat binnen de 5 jaar de helft van de wereld een wc-eend heeft gekocht.

Het lijkt me niet dat dit een recht is.

Tuurlijk is dat een recht, net zoals vrijheid en zoveel andere dingen. Maar dat heeft niet veel te maken met er besproken werd.

Het noemen van water en electriciteit staat wat ongelukkig in dit verband. Het ging er hier over om mensen de mogelijkheden te geven om zich economisch te ontwikkelen en daarvoor is internet belangrijk.

Als de zon over een paar miljard jaar niet meer brandt, ga jij maar lekker roepen om je rechten.

Is toegang tot schoon drinkwater niet een recht?
Jawel,

General Assembly declares access to clean water and sanitation is a human right
http://www.un.org/apps/ne...amp;Cr=SANITATION&Cr1=
En hoe gaat het daarmee?
Niet zo goed

Water, health and human rights
http://www.who.int/water_sanitation_health/humanrights/en/

[Reactie gewijzigd door BadRespawn op maandag 20 september 2010 16:18]


Dat snel Internet de welvaart vergroot geld IMO alleen als de rest van de infrastruktuur al aanwezig is (denk aan energie, grondstoffen, voedsel). Anders is het enige "voordeel" dat de helft van de wereld kan pr0nsurfen, spam lezen en vol staat met botnets. :+

Ik vraag me af of dit haalbaar is. In de drukbevolkte Westerse wereld gaat het wel lukken, maar wat te denken van de wat verder afgelegen gebieden die minder goed begaanbaar zijn, of derde wereld landen waarbij de infrastructuur van wegen en stroomnet niet eens goed genoeg is, laat staan dat internet daar fatsoenlijk gaat werken.
2/3e van de wereldbevolking woont in China en India en daar zijn al meer dan zat gebieden waar internet gewoon nog niet fatsoenlijk aangelegd kan worden, laat staan dat het voor iedereen te betalen is.

en de prijzen liggen juist hoog, omdat het zo lastig is om aan te leggen en de kosten er internetter daardoor hoog liggen.

Als de ontwikkeling in China een beetje doorgaat op het huidige tempo, zie ik ze daar nog wel die fibers aanleggen :) Zeker in de grote steden (waar de meeste mensen wonen) is het vooral een kwestie van de weg open slopen, kabel erin, en mensen aansluiten. Hoe men het achterland voorziet van kabels, is een grotere vraag, maar als er een telefoonkabel naartoe kan (via de zandweg, desnoods) kan er ook een internetkabel heen (zelfde draad). Het is meer de vraag of men erop zit te wachten...

Dit is nooit haalbaar voor die tijd, er zullen zeker problemen komen in de landen waar het financieel niet goed gaat, laat staan als de economie weer een vrije val gaat maken of in een dip gaat komen, dan zullen ze echt niet het geld laten voor de breedband verbinding.
en de financieel mindere landen hoe willen gebruikers hiervoor betalen?

eerst iedereen maar eens te eten.....

Zeg je breedband verbinding dan maar af tot dat iedereen te eten heeft. Als je dat doet hebben er meer mensen niet te eten.

Zeg je breedband verbinding dan maar af tot dat iedereen te eten heeft. Maar als je dat doet hebben er meer mensen niet te eten.

Wat is eigenlijk de definitie van breedband? Of 'snel internet'?

Meer dan via de standaard telefoonlijn (of ISDN)... dus ik zou zeggen >300 kb/s.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:13 Microsoft brengt ontwikkeltools uit voor gebruik php in Azure-cloud
Vorige 13:19 Fujifilm FinePix X100 heeft dslr-sensor en hybride zoeker
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011