Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 31, views: 10.960 •

Microsoft heeft de final-versie van de ontwikkeltools voor Windows Phone 7 beschikbaar gemaakt. Met dit pakket kunnen ontwikkelaars applicaties maken voor Windows Phone 7-telefoons, die vanaf volgende maand moeten uitkomen.

Nadat het besturingssysteem zelf eerder deze maand het rtm-stempel kreeg, hebben nu ook de ontwikkeltools voor Windows Phone 7 hun eerste officiële release. Het gratis pakket bestaat uit Visual Studio Express, een Windows Phone 7-emulator, Expression Blend 4, Silverlight en XNA Game Studio 4. Applicaties die met eerdere versies zijn gemaakt, kunnen niet voor de Windows Marketplace worden gecertificeerd. Ontwikkelaars moeten dus upgraden.

Een eerste probeerversie van de tools werd in maart van dit jaar uitgegeven en sindsdien zijn er flink wat aanpassingen gedaan. Het grootste manco was volgens de eerste testers het ontbreken van een library om de Panorama-view gemakkelijk in te bouwen. De interface van Windows Phone 7 werkt grotendeels met brede oppervlakken waar horizontaal overheen moet worden gescrold. De huidige versie ondersteunt dat wel, samen met de Pivot-control en de mogelijkheid om Bing maps gemakkelijk in een applicatie te integreren.

Reacties (31)

Ik betwijfel het nog steeds of er nu veel ontwikkelaars op gaan duiken...
Waarom zou je een markt links laten liggen?
Het zal uiteraard wel belangrijk zijn of bestaande apps makkelijk te 'porten' zijn.
Mogelijk gaat Qt ze redden. Voor ontwikkelaars interessant aangezien je een 10x zo grote markt bereikt en bovendien support voor Silverlight hebt. Weet niet of het even geschikt is als de eigen ontwikkeltools van MS...

Misschien is het ook allemaal niet zo geweldig interessant, gezien de voorspellingen dat de browser het primaire platform zal zijn. Dat is een positieve ontwikkeling voor nieuwkomers als WP7, Bada en MeeGO.
Nadeel is dat een dergelijke ontwikkeling ten koste kan gaan van het onderscheidend vermogen van de omgevingen.
Niet in WP7, die wordt straks geleverd met IE7 + een vleugje IE8 er overheen.
En we weten allemaal hoe onze mening over de IE browsers is ;)
WP7 komt met IE7/8 ipv 9????

Wat is dit nu weer voor bizar iets?
Omdat IE9 nog niet uit is waarschijnlijk?
Ik zou er dan toch de reviews es op nalezen. De browser in het toestel draait bijzonder snel en handig.
Waarom je een markt links zou laten liggen? Als het je meer kost, dan dat het je oplevert bijvoorbeeld. Dat lijkt mij een zeer logische keuze om een markt links te laten liggen.
Heb er mee gewerkt, het is 'by far' de mooiste ontwikkel omgeving die ik gezien heb. Dus ik denk dat het zeker potentie heeft. We gaan het zien. Feit blijft dat M$ aan de late kant is.
Late kant? Als er een markt is waar je nooit te laat bent, dan is het wel de mobile devices markt.
Uhm, ja je kan altijd een kans maken op succes, maar juist in de zeer concurrerende mobiele markt is dat lastig. MS had deze zaken in 2008, wellicht 2009 moeten hebben. Nu is Android met exponentiële groei bezig en iOS doet het ook als een tierelier. Nu moeten ze het dus van de hype hebben om aandacht te krijgen van al die gebruikers die nu bij Android en iOS zitten. Al die gebruikers gaan echt niet plots overstappen, ze hebben niet voor niets die systemen gekozen (en nee, in dit marktsegment wordt lang niet iedere 2 maanden een ander mobieltje gekocht), dus moet MS nieuwe consumenten aanspreken. Dat wordt bijzonder lastig denk ik, het zijn dure telefoons, veel Windows Mobile gebruikers zien hier weinig in vanwege de beperkingen, apps zijn nog nergens in vergelijking met de rest, etc. Deze tools had men GM 6 maanden geleden moeten hebben, zodat bij de launch van de toestellen, meteen veel aanwezig was, het is nu niet meer zo dat je zoveel bekijks krijgt met een touchscreen UI nummer zoveel, zoals dat in 2007 met de iPhone wel was (toen ook zonderapps). De Xbox integratie is zo ongeveer het enige echt mooie aspect, maar dat lijkt er dan hier weer niet in te zitten.

Ja, men is veel te laat, men had een veel betere start kunnen maken als men de zaken meteen op orde had.
Abonnementen verlopen regelmatig, dus ook vele huidige gebruikers zullen dan overwegen welke het beste bij hun wensen past. Et voila, een grote markt huidige gebruikers. Alleen de gebruikers die veel geld in apps gestoken hebben, ja die zullen 2x nadenken. Da's het nadeel van het afhankelijk zijn van een OS. Dan heb je zelfs geen keuze in toestel behalve weer het nieuwste model te nemen.

Gaat vast komen. De UI van m'n iPhone komt me nu al gedateerd over en daar zal ik vast niet alleen in zijn.

[Reactie gewijzigd door Sake op 17 september 2010 15:05]

Klopt, maar als je voor een leuke UI ging dan had je zowiezo niet bij de iPhone hoeven zitten. Ik kies juist voor iOS vanwege het simpele karakter, de apps mogen doen wat ze willen, als ik maar een simpel, strak en snel UI heb. dat dat saai wordt is zo, maar dat heb ik liever dan drukke 3D animaties en halve tile-screens.
als ik maar een simpel, strak en snel UI heb.

Sense in WP7 is een app en geen schil om WP7 heen.
Je kan MS hoogstens verwijten dat ze HTC toestaan om deze app te maken.

Van wat ik tot nu toe gezien heb, hééft WP7 een simpel, strak en snel UI.
Anders zou het geen optie zijn.

Edit: video
http://www.youtube.com/watch?v=BPeszM_IjdE

[Reactie gewijzigd door Sake op 17 september 2010 19:23]

Ze zijn wel degelijk laat in een bepaald opzicht: Ze zetten nu pas een goede gebruikerservaring voorop, ze komen nu pas met een volwaardige app store en ze zijn al vele klanten verloren aan iPhone en Android. En dan moeten alle grote beloften ook nog eens allemaal waargemaakt worden, anders dan lopen ze met de volgende versie nog meer achter de feiten aan.

Aan de andere kant hebben ze nu wel de kans om iets af te leveren waarmee we MS weer enigszins serieus kunnen nemen na de blamage van Windows Mobile 6 en 6.5
Ik weet het niet hoor. Gisteren de Google I/O Keynote Day 2 / Android Demo gezien, en wat ik daar allemaal zag sloeg ik toch bijna stijl van achterover.

Die gasten van Google zijn zo zot als een deur, met onwijs mooie ideeën. MS mag wat dat betreft wel wat meer 'out-of-the-box' gaan denken.

En ja, ik heb nog een WinMo 6.5.3 toestel, maar eind dit jaar gaat het een Android worden. WP7, hoe mooi ook, loopt duidelijk achter de feiten aan.

EDIT: Net nog even de video's bekeken van hjklukgoug hieronder, die kende ik nog niet. Zien er wel leuk uit, maar echte innovatie kan ik het niet noemen.

[Reactie gewijzigd door BabyXL op 17 september 2010 16:36]

Waarom betwijfel je dat? Omdat het Microsoft is? Geef tenminste wat argumentatie :)
De beta tools waren al honderd-duizenden keren gedownload, laat staan de definitieve tools :)

Met de final tools kunnen we eindelijk eens apps zien die gebruiken maken van de panorama-view :D

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 17 september 2010 12:32]

De resultaten zien er wel beter uit dan dat ik ken van zowel iPhone als Android.
http://www.engadget.com/2...sense-on-windows-phone-7/
http://www.engadget.com/2...ps-for-windows-phone-7-r/

Daarnaast bieden ze ongevenaarde Office functionaliteit/Exchange integratie. Ook niet onbelangrijk.

Verder heeft de CFO aangegeven dat de focus voorlopig op games ligt en dat dat de grote kracht zal worden van het platform. Met de Xbox heeft Microsoft inmiddels wel bewezen dat ze op dat vlak hun mannetje weten te staan.

http://www.engadget.com/2...ne-7-finally-revealed-we/

Als ik de launch games zie dan vind ik het wel een goed begin. (Die RTS game op basis van Bing maps vind ik erg orgineel bedacht!)

Dus, om je vraag te beantwoorden: het lijkt een veelbelovend platform en als ik kijk hoeveel er nu al beschikbaar is, dan denk ik dat er wel flink wat developers op zullen duiken.

[Reactie gewijzigd door hjkhlukgoug op 17 september 2010 12:42]

Zow, die eerste link die je daar geeft, hoe vet is dat!
Hoewel ik zelf een mac heb, en een android telefoon (wil geen 'gesloten' iphone) zit ik toch bijna te twijfelen om een windows phone te nemen als dat er zo uit komt te zien!
Mits het ook functioneel goed werkt natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Realityweb op 17 september 2010 12:54]

dat ziet er leuk uit, moet ook zeggen dat het UI vloeiend loopt. Maar kom op, al die drukke animaties heb je ook wel gezien na 10x en dan mag het wel sneller gaan van mij.
Daarom zou je dus de SDK willen gebruiken: om een weather app te maken zonder secondenlange animaties :D lol
Waarom zou je wel een 'gesloten' WP7 telefoon willen en geen iPhone?
Daarnaast is Android minder 'open' dan je hoopt.
Zie de discussie over rooten en de rechtszaak van Skyhook Wireless richting Google.
(Zie http://daringfireball.net/2010/09/the_welcome_to_android ).
Office functionaliteit/Exchange integratie. Ook niet onbelangrijk.
Ik begrijp dat dit nog steeds belangrijk is omdat bedrijven nog steeds deze hopeloze systemen gebruikt.
Probleem met Exchange/Outlook is de zeer matige ondersteuning van html en css, zelfs gif animaties werken niet! Dit komt meerendeel omdat de Word engine word gebruikt.
Daarnaast gebruikt MS Office nog steeds niet het OpenDocument formaat wat erg belangrijk is bij een transparante overheid. Zolang die ondersteuning er ook niet is op WP7 heeft de overheid er het zoveelste "we kunnen niet migreren" probleem er bij.

Naast Bing hebben we natuurlijk Google. Als een OS mij niet laat bepalen welke ik wil gebruiken is het niet netjes.

Games werken ook op MS Mobile6, iOS en Android, ik begrijp de meerwaarde niet.

Er zitten vast wel leuke nieuwe dingen in WP7 maar kan iemand vertellen welke?
Waarom nou weer hopeloos? Er is echt geen alternatief voor hoor. Google apps? Open Office? Laat me niet lachen, die komen toch niet eens in de buurt van Office. Ik heb voor de gein eens geprobeerd geen licentie te kopen en zo lang mogelijk OpenOffice te gebruiken. Wat een ramp! Als je MS Office zo slecht vind, dan wil ik wel eens weten wat je van OO vindt. Hoe slecht je MS Office ook mag vinden, het is gewoon het beste wat er nu te krijgen is.

Huh? Geen gif, html en css? waar heb je het over man? Ik weet niet waar je het over hebt, maar office kan gewoon Opendocument saven.
(Wellicht dat DJMaze zijn Microsoft Office 97 eens zou moeten upgraden)

En denk je nou echt dat je geen Google maps op WP7 kan gebruiken?

Het gaat er ook niet om of games KUNNEN werken, maar ook of ze er zijn en of de bijbehorende infrastructuur aanwezig is. Bij WP7 gaat het dus om a) Gamecompanies waar in geinvesteerd wordt b) Xbox live c)Market place. Voor WM6.5 zijn allen niet aanwezig.(ok, een marketplace wel, maar die is bagger)

Het leukste aan WP7 is de minum system specs waardoor apps sowiso allemaal een beter uitgangspunt hebben en ook meer gebruik maken van bijv 3D acceleratie. Daarnaast vind ik de GUI een verbetering, omdat ik op zowel Android als iOS helemaal gestoord wordt van rijen met iconen. Misschien als de iPad upgrade naar iOS4.2 ofzo dat die folders wat helpen, maar nu is het echt een zooitje. Net of je in Windows maar 1 exporer window hebt voor alle content op je harddisk.

[Reactie gewijzigd door hjkhlukgoug op 17 september 2010 14:10]

Daarnaast vind ik de GUI een verbetering, omdat ik op zowel Android als iOS helemaal gestoord wordt van rijen met iconen. Misschien als de iPad upgrade naar iOS4.2 ofzo dat die folders wat helpen, maar nu is het echt een zooitje. Net of je in Windows maar 1 exporer window hebt voor alle content op je harddisk.
Eindelijk iemand die het zelfde idee heeft als mij..
Ik heb een android telefoon, maar word gek van die chaos. Je kunt wat ordenen op je home schermen, maar wat is hier nu zo handig en uniek aan?
Zelfs windows 3.1 kon meer.

Mijn Milestone gaat in de verkoop zodra de WP7 beschikbaar is.

Nu hopen dat ik wat met de market place kan.. De market place van google is ook belabbert in Rusland (geen betaalde apps beschikbaar.. waarom? geen idee).. Dus de kans dat ik erop vooruit is aanwezig.
Misschien leuk om, ook al ben je geen developer, de SDK te installeren. Kan je ten minste wat uitproberen in de emulator. Dat lijkt mij wel interessant :) Alleen hopen dat ze het niet te veel dichtgetimmerd hebben.
Net gedaan. Is inderdaad wel leuk om alvast zelf een sneak peak te doen van de UI.
En dan zie ik dat je. zoals eerder aangegeven, de taal nog niet in NL kan instellen, maar wel de reginal settings naar NL. En de achtergrond in donker of licht kan instellen alsmede de kleuren van de tiles. Inderdaad leuk om eens te doen

[Reactie gewijzigd door Sake op 17 september 2010 15:35]

Dat zou helemaal geen gek idee zijn, als je enig beeld van de investeringen hebt. Het zou zonde zijn voor een platform van een miljard dollar als het faalt door te weing apps.

Waarom zou Microsoft de ontwikkelaars geen steuntje in de rug geven? Niet voor het downloaden van de SDK, maar misschien in de vorm van prijsvragen of zo.
Als jij een app bedenkt die MS koste wat kost moet hebben voor Windows Phone 7, dan zijn ze niet te beroerd om jou een inkomstengarantie te geven:
According to a BusinessWeek report, it seems they're pursuing a number of angles to entice software shops to help build out Windows Phone 7's launch catalog, ranging from offering free test hardware to simply paying cash, sometimes in the form of revenue guarantees that Microsoft will meet if apps don't meet sales goals in the Marketplace.
http://www.engadget.com/2...h-free-hardware-to-entic/
Dit gaat wel aanslaan net als WM7
ik denk dat dit ook goed ondersteund gaat worden..
ik ben zeer benieuwd