Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 49, views: 8.856 •

Sony Computer Entertainment brengt het Japanse avonturenspel The Last Guardian eind 2011 uit. Dat heeft de uitgever donderdag tijdens een presentatie op de Tokio Game Show bekendgemaakt.

The Last Guardian werd op de E3 van 2009, tijdens de persconferentie van Sony, al aan de pers voorgesteld. De late releasedatum heeft te maken met de manier waarop ontwikkelstudio Team Ico de productie aanpakt. De studio verklaarde bij monde van regisseur Fumito Ueda dat de productie in eerste instantie was gericht op het voltooien van de techniek achter het spel. Pas daarna zou de studio zich op invulling van het spel zelf gaan richten.

The Last Guardian is na ICO en Shadow of the Colossus het derde project van Team Ico. Hoewel er nog weinig bekend is over de adventure-game, lijkt de sfeer van het spel dezelfde kant op te gaan. Centraal in The Last Guardian staan een jongen en een fantasiewezen met de naam Trico, dat lijkt op een kruising tussen een kat en een vogel. In de trailer hieronder is onder meer te zien hoe de jongen het beest verzorgt. Hoewel Team Ico nog geen gameplay van The Last Guardian heeft laten zien, ligt het voor de hand dat de samenwerking tussen de jongen en Trico een kernelement van The Last Guardian zal zijn.

Reacties (49)

een kruising tussen een kat en een vogel
Daar zijn ze alvast niet erg uniek mee, Lunar Silver Star Story anyone (Rufus)? :P Deze is alleen nogal 'iets' groter :+ doet me denken aan The Neverending Story (Falkor) :D
Falkor was meer een kruising tussen een chinees draak en hond.

De kruising tussen een kat en vogel bestaat trouwens al en heet een Griffioen.
Bijna maar net niet.

Een griffioen is een kruising tussen adelaar en een leeuw, met nog wat stukjes paard, haan en vis erin.
De hoofddelen zijn weliswaar een katachtige en een vogel, maar niet een kat en een vogel dus.

[Reactie gewijzigd door kibje op 16 september 2010 15:59]

Maar om nou te zeggen dat Team ICO niet "geÔnspireerd" is door griffins lijkt me erg vergezocht.

Kan niet wachten, ICO is een van de mooiste games ooit gemaakt.
Ligt het aan mij, of is er weinig toegevoegd aan de trailer van de E3 van vorig jaar? Eind 2011 in jP, waarschijnlijk Q2 hier in NL zeker. Wat duurt het toch allemaal zo lang..
"De studio verklaarde bij monde van regisseur Fumito Ueda dat de productie in eerste instantie was gericht op het voltooien van de techniek achter het spel. Pas daarna zou de studio zich op invulling van het spel zelf gaan richten."
Ja? "Bla bla bla" dus.

Zou nogal knap zijn als ze eerst het spel zouden bouwen en daarna pas de techniek er achter toch?
Je kunt toch een idee, sfeer en verhaal presenteren, en later pas werken aan de verdere gameplay-aspecten en inrichten van de levels?
Eind 2011 in jP, waarschijnlijk Q2 hier in NL zeker. Wat duurt het toch allemaal zo lang..
Raar dat mensen het normaal vinden als bedrijven als Blizzard dit doen, maar bij games zoals deze en b.v. Gran Turismo 5 men moet blijven zagen over de duur.
Games die gehaast worden halen gewoon niet de kwaliteit die een game behoort te hebben op het moment van de release.
Okť, de prijzen van games zijn vrij hoog, maar door iets goeds af te leveren maak je het het geld ook waard.
De laatste spoedklus (Halo: Reach) is nu ruim een dag uit en er zijn al meerdere problemen opgedoken;
- Servers die het niet trekken: zie Tweakersforum
- Discs worden niet gelezen: http://www.bungie.net/For...rue&postRepeater1-p=1
- Campaign CoŲp problemen: http://www.eurogamer.net/...resolve-reach-co-op-issue
Dit is niet alles, het forum van bungie staat vol met problemen, glitches etc. etc.
Dan ga je als bedrijf toch wel heel erg hard op je snuit als je een aantal dagen ervoor nog durft te schreeuwen "Halo: Reach will be the biggest game of 2010".
bron: http://kotaku.com/5423995...-the-biggest-game-of-2010

Als gamer heb je dan toch ook liever dat ze er de tijd voor nemen?
Tuurlijk kun ze dit d.m.v. patches oplossen, maar je kunt je beter afvragen of het niet voorkomen had kunnen worden.
Laat ze lekker hun tijd nemen, het is het zonder meer waard.

[Reactie gewijzigd door OPSLAGHOND op 16 september 2010 15:15]

Nu ben ik het helemaal met je eens dat een ontwikkelaar de tijd moet nemen om de game in hun ogen zo "perfect" mogelijk uit te brengen.
Maar ga dan niet zo ver van te voren iedereen lekker maken.
Kijk naar een game als Alan Wake. (extreem voorbeeld, weet ik)
Ik geloof dat ik in 2005 al aan het watertanden was.
Je potentiele klanten meer dan een jaar laten wachten is in mij ogen onnodig.
Werk lekker in alle stilte aan je game en zorg dat je pas materiaal vrij geeft als het alleen nog maar afwerken is.

IMHO of course.

Edit: Vergeet ik zowaar wat over de game te zeggen.
Ik heb helaas beide vorige games niet kunnen spelen maar heb er veel positieve verhalen over gehoord dus ik ben erg benieuwd.
Ik geloof dat ICO en SotC, net als de 1e twee God of War delen, opnieuw worden uitgebracht voor de PS3, dus voordat The last guardian uitkomt ga ik die zeker nog spelen. :)

[Reactie gewijzigd door 50u1r34v3r op 16 september 2010 16:48]

De collectie in het voorjaar en The Last Guardian eind van het jaar.
Perfecte timing wat mij betreft.
Alle drie kort na elkaar zou overkill zijn.
Ik zou zeker een paar maanden gewacht hebben als ze gelijk uitgekomen waren.
Er zijn bij elke publisher spellen die lang duren, of Sony, Microsoft of EA nu de financiŽle beslissingen maakt of een ander bedrijf, soms is dat gewoon nodig.

Op zicht vind ik het ook nog meevallen bij dit spel, wat de grootste ergernis is dat er gewoon geen enkel bericht/media naar buiten komt. Het blijft ontzettend stil...


Trolling met slechte nederlandse zinnen?
maarja daarom heeft Micorosoft heeft daarom ook Gran Turismo, geen God of War, geen Heavy Rain, en geen uncharted

[Reactie gewijzigd door Lauwes op 16 september 2010 15:07]

En het lukt weer om er een PS3 vs XBox360 flamewar van te maken??
Zucht...

Als je je fanboy rant eindigt met: en begin mij niet over Halo (zwaar kinderachtige FPS)
wil je dan nog serieus antwoord?
Ik kan aankomen met spellen als Alan Wake, Forza 2 en 3, Mass Effect 1 en 2 enz.
maar ik weet zeker dat je daar ook wel iets geniaals op weet te verzinnen.

Feit is dat beide consoles genoeg geweldige games hebben en een heel groot gedeelte van hun spellen delen.
Uiteindelijk komt het neer op persoonlijk voorkeur.
Of je doet zoals vele met mij en koopt ze beide ;)
Mass Effect is geen xbox360 exclusive sterker nog Mass Effect 2 en 3 komen naar de PS3 (ik heb een xbox360, maar Mass Effect is een PC spel)
en Forza is leuk voor amerikanen (en de damage in Forza is instanced, wat betekent dat een auto altijd 100% hetzelfde uit elkaar valt) en Alan Wake was echt mager, heb ik binnen 6 uur uitgespeeld (vooral naast Heavy Rain is Alan Wake een lachertje)

en Fable 1 op de PC was beter dan 2, vooral met die onzinnige hype.

wat jammer nou voor die xbox trollboys dat ik een xbox360 heb en alle spellen speel, als je geen PS3 hebt weet je niet waar je het over hebt (en ik heb een xbox360)
Wie heeft het hier over exclusives?
Mass Effect 1 en 2 zijn geweldige games die de PS3 (nog) niet heeft. (deel 1 komt zelfs helemaal niet naar de PS3 ;) )
Forza leuk voor Amerikanen hahaha, gast uit alles wat je typt blijkt dat je een playstation fanboy bent.
Als je een game niet leuk vindt, prima, maar ga geen topgames (de Forza serie wordt over de hemel in geprezen) lopen afkraken omdat jij toevallig liever Gran Turismo speelt.
GTR moet eerst nog maar eens proberen om de geweldige reviews van Forza 2 en 3 te evenaren, zeker als je ziet dat er in de ontwikkelingstijd van 1 GTR er 2 Forza's zijn uitgebracht.

Ik persoonlijk vond God of War niet geweldig (speel liever Ninja Gaiden) maar ik kan wel zien waarom veel mensen het een super serie vinden.
Maar mij hoor je niet zeggen dat de game slecht is alleen omdat hij mij niet zo ligt.

Wie luistert nou in godsnaam naar de hype die Peter M. probeert te creŽren rondom elke Fable?
Fable 1 en 2 zijn gewoon beide goede games. (1 wat beter dan 2)

En xbox trollboys? Hahaha, als je had gelezen had je gezien dat ik beide consoles heb ;)
Alleen Uncharted 1 en 2 al zijn genoeg reden om een PS3 te bezitten, de rest van het geweldige aanbod van games is alleen maar bonus.
leuk voor forza maar forza zuigt echt hard, het spel ziet er niet uit en gebruikt constant overal dezelfde textures en ook de shading herhaald zich (als je goed kijkt gebruiken zij Psuedo normal maps die na elk rondje als een video over de auto speelt)
wat heeft ninja gaiden nou weer met god of war te maken? duidelijk nooit god of war gespeeld.
als je geen ontwikkelaar bent zie je dat soort dingen niet, maar forza is technisch een heel lelijk spel helemaal naast Gran Turismo.

en Mass Effect was inderdaad goed: op de PC, dat soort spellen speel ik niet op een console.
maar hoe meer xbox360 spellen ik speel, hoe beter ik de PS3 vind qua gebruik en online (wat gewoon werkt zonder gold gezeur, en de PS3 controller is gewoon beter)

[Reactie gewijzigd door stewie op 16 september 2010 22:48]

nee juist niet ik heb hele grote handen, de xbox360 controller is een zwaar onding.
laatst viel hij door een glazen tafel (serieus! dat ding weegt een ton en het was ook nog eens gehard glas)

[Reactie gewijzigd door stewie op 18 september 2010 01:19]

infamous is goed, en heavy rain is duidelijk beter dan Alan Wake.
bij heavy rain voelde ik tenminste emotie, bij alan wake not so much.
Het eerder verschenen E3 beeldmateriaal van vorig jaar op youtube.

Game zou een combinatie moeten worden van TombRaider en Uncharted. Vanwege de puzzles en de verplichte acrobatische routes door de omgeving, daarlangs zou het verhaal erg film-achtig (uncharted2) weergegeven gaan worden. De relatie tussen de Trico (het Kat/Vogel beest - beter bekend als een Griffin) en de speler is in het begin alles behalve vriendelijk. Dat zal moeten bloeien tot een samenwerking, daarlangs zal de speler moeten zorgen voor de Trico; voeding, verwijderen van speren etc. De game zal sowieso geen MP elementen bevatten. Meen dat Japanstudio nu 4-5jr bezig is met deze titel. Vorige delen Ico en Shadow of the Collosus zijn op de ps2 verschenen. Dit zou het 3e en laatste deel moeten worden van de serie, maar goed ... dat hebben we vaker gehoord

Als je de kop van het beestje anno 2009 en het 2010 materiaal vergelijkt, zit deze er wel iets gedetailleerder uit. Dat onderbouwd de woorden van regisseur Fumito Ueda

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 16 september 2010 16:56]

kleine correctie: Ico was op de PS2, hoewel de graphics anders doen vermoeden...
een kruising tussen een kat en een vogel
Serieus, dat is toch een hond.
Dat was ik dus ook aan het denken, dat lijkt mij echt meer een hond hoor .. ook qua gedrag.
Half hond, half kat, half vogel.
Zoiets wordt in het oosten een 'griffin' genoemd.
Griffioen, in het Neerlandsch. Had je geweten als je Harry Potter had gelezen :+.
Waarom zou je de vertaling lezen?
Jaren op gevlogen in Everquest!
Je ziet in het uiterlijk van het wezen vooral kenmerken van een hond, vogel en kat, echter qua gedrag/beweging vind ik het beest het meeste op een hond lijken.
Ik vindt het qua gedrag, uiterlijk en beweging meer op een AWW WAT SGATTIG ^____^ lijken.
Lijkt dit spel qua invulling niet aardig wat op majin and the forsaken kingdom? Daar heb je ook een knul die een groot wezen helpt met diverse puzzels/acties e.d. Dat was destijds bij ICO en Shadow of the Collosus ook, en van wat we tot nu toe van The Last Guardian hebben kunnen zien lijkt dit spel ook die kant op te gaan.

Het spel ziet er wel echt fantastisch uit, en als ik een beetje kijk naar hoe prettig ICO speelde (die manier van gamen moet je wel aanstaan overigens), dan zal de gameplay ook wel goed zitten denk ik. Ik hoop alleen niet dat het teveel in het straatje van Majin and the Forsaken Kingdom gaat vallen.
@ opslaghond

Enerzijds ben ik het met je eens, de betere games hebben nu eenmaal meer tijd nodig om te worden ontwikkeld, en het resultaat mag er dan ook ( meestal ) wel wezen. (Daar mag naar mijn mening ook wel wat meer voor worden gevraagd ) Ik ben alleen een beetje ongeduldig, en een aankondiging doen terwijl je nog bijna 2 jaar moet wachten op iets vind ik wel een beetje teveel van het goede. 1 jaar is nog mee te leven, kan je maandelijks even naar een update zoeken maar met dit soort aankondigen kan ik echt helemaal niets.
@ opslaghond: Enerzijds ben ik het met je eens, de betere games hebben nu eenmaal meer tijd nodig om te worden ontwikkeld, en het resultaat mag er dan ook ( meestal ) wel wezen. (Daar mag naar mijn mening ook wel wat meer voor worden gevraagd ) Ik ben alleen een beetje ongeduldig, en een aankondiging doen terwijl je nog bijna 2 jaar moet wachten op iets vind ik wel een beetje teveel van het goede. 1 jaar is nog mee te leven, kan je maandelijks even naar een update zoeken maar met dit soort aankondigen kan ik echt helemaal niets.
Ik begrijp jouw standpunt volledig.
Ik zit al sinds 2003 te wachten op de verfilming van The Hobbit, maar dat schiet ook maar niet op.
MGM bleek ook nog eens nagenoeg failliet, maar dat lijkt nu weer te zijn opgelost en de film zou nu in 2012 moeten verschijnen waar eerder al 2010 en 2011 zijn genoemd.
Maar gezien de films van The Lord of the Rings is het het wachten ongetwijfeld waard.
Geduld is een schone zaak! ;)

[Reactie gewijzigd door OPSLAGHOND op 16 september 2010 15:51]

Ga in de tussentijd gewoon de HD-remakes van ICO en SotC spelen die volgend jaar uitkomen. Destijds volledig langs me heen gegaan...
@ geenrenzuh,

Lijkt me een goed idee, ik heb nog geen 3D hardware maar dit is zeker iets wat ik in overweging zal nemen Shadow of the colossus was werkelijke COLOSSAAL!
het enige minpuntje was voor mij dat het tijdgebonden was. ( daar zal je straks waarschijnlijk alle trophies op moeten behalen :(
Ik lees niks over een volledige Full HD remake van ICO en SOTC ook nog eens in 3D te spelen. Release maart 2011.
Ik lees niks over een volledige Full HD remake van ICO en SOTC ook nog eens in 3D te spelen. Release maart 2011.
U vraagt, zij draaien! :9