Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 50, views: 16.284 •

Nokia's hoofd van de afdeling Mobiele Oplossingen, Anssi Vanjoki, gaat het Finse bedrijf verlaten. Het is de tweede keer in korte tijd dat een topman bij Nokia vertrekt: vrijdag werd het opstappen van de ceo bekendgemaakt.

Anssi Vanjoki NokiaAnssi Vanjoki werkt al bijna 20 jaar voor Nokia en is daarmee net als de vertrekkende ceo, Olli-Pekka Kallasvuo, een oudgediende bij het bedrijf. Vanjoki was vanaf 1 juli dit jaar hoofd van de afdeling Mobiele Oplossingen bij Nokia. Hij zal zijn huidige functie nog zes maanden bekleden. Zelf zegt Vanjoki dat "de tijd was gekomen om op zoek te gaan naar nieuwe kansen in mijn leven."

Het bericht komt vier dagen na de presentatie van de nieuwe ceo van Nokia: de Canadees Stephen Elop. Vanjoki werd lang genoemd als de mogelijke opvolger van Olli-Pekka Kallasvuo. Nu de keuze van het bedrijf niet op hem gevallen is, lijkt het erop alsof Vanjoki de eer aan zichzelf heeft gehouden. Het vertrek komt op een moment dat Nokia alle zeilen moet bijzetten om de smartphone-tak winstgevender te maken. Nokia heeft te maken met hevige concurrentie op de smartphone-markt en er is een kans dat Samsung het bedrijf dit jaar gaat inhalen wat betreft de verkoop van smartphones in West-Europa.

Opvallend is dat Nokia met het bericht over het vertrek komt op de dag voor Nokia World in Londen van start gaat. Vanjoki zal dinsdag ook spreken tijdens dit jaarlijks terugkerende evenement.

Reacties (50)

Ik zou haast gaan denken dat de CEO al enigzins niet meer echt in het bedrijf geloofden aangezien ze wel heel erg gemakkelijk de boel lijken te verlaten?

@ Dispie,

Dat dan weer wel, maar het blijft zuur. Je hart kan dan wel bij het bedrijf liggen, maar dat zegt niks over het feit dat je het eens bent met de manier van aanpak e.d.

@ Bas (15:16),

Klopt - een hele simpele suggestie waar ik (lees: 5 jaar) al jaren op zit te hameren is om in hun mp3 speler de optie in te bouwen om de directory inhoud af te spelen. SE kan het, Samsung kan het, LG kan het, WM OS kan het, etc. etc. Hun niet, pertinent - het stoort.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 13 september 2010 15:23]

Beter zelf gaan als door de nieuwe CEO er uit gegooit worden,

vaak nieuwe topmensen vernieuwen de hogere staff met zich mee frissen wind door het bedrijf kan heel voordelig zijn.

dus ik had dan ook vrijwillig opgestapt het feit dat hij nog een halfjaar door werkt geeft wel aan dat zijn hart wel bij het bedrijf is anders vertrek je wel per direct

[Reactie gewijzigd door dispie op 13 september 2010 15:45]

Ik zou haast gaan denken dat de CEO al enigzins niet meer echt in het bedrijf geloofden aangezien ze wel heel erg gemakkelijk de boel lijken te verlaten?
Volgens mij was het vertrek van de CEO niet helemaal vrijwillig hoor.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 13 september 2010 16:41]

Een beetje nieuwe wind door het bedrijf zal geen kwaad doen.
Nokia maakt technisch leuke telefoons maar slaat helemaal de plank mis met hun software.
Misschien dat een nieuwe manager dat eindelijk ook eens in zal zien.
ze verliezen idd gewoon heel erg van de concurrentie. Als ze niets doen, worden ze een marginale speler.
Ze zijn juist al zeer goed bezig met Maemo/Meego, doet zeker niet onder voor Android/iOS imho.
het is nog veeeeeeeeeeeel te onvolwassen voor zulke uitspraken
Hangt er vanaf hoe je het bekijkt: Maemo is al 5 jaar op devices te vinden (iPhone 3 jaar en Android 2 jaar) en heeft nu de steun van Nokia, Intel en een serie autofabrikanten die goed zijn voor 20 miljoen stuks per jaar.
Integratie tussen Moblin en Maemo is in krap een half jaar afgerond en er is een uitstekende integratie met Qt; een ontwikkelomgeving die alleen onder doet voor Visual Studio.
Ik heb het een en ander aan apps ontwikkeld voor Maemo 5 en als gebruiker kan ik inderdaad zeggen dat Maemo nog niet volwassen is. Maar als programmeur zou ik dat platform de hemel in prijzen. Wat een gemak om voor dat platform te ontwikkelen. En je hoeft je niet in bochten te wringen om je software eerst te laten signen alvorens het te kunnen laten installeren.
Gewoon code compileren en de .deb kan je gemakkelijk installeren.
Heeft misschien hier iets mee te maken?

Major Nokia shareholder keeps low profile

http://www.hs.fi/english/print/1135225431460
"Capital Group, an American asset management company that became the largest single shareholder in Nokia last week, does not plan to take an active role in the company's decision making.
On Friday, the company, which manages a gigantic investment portfolio of EUR 870 billion, announced that its ownership in Nokia had risen to more than ten per cent.
Nokia's ownership has long been very dispersed, and the voice of the shareholders has not been directly reflected in matters such as the composition of the Board of Directors. In spite of its large slice of Nokia shares, Capital Group does not plan to change this.
"We are not seeking decision-making power with our investments, and we do not try to unduly influence the actions of the management of the companies", said Capital Group representative Simon Levell.
"

Kwestie van zeggen dat de invloed wel "duly" is.
Tis uiteindelijk niet meer dan logisch dat als de bedrijfleiding nou niet echt flitsende prestaties levert, de eigenaren van het bedrijf wat minder vriendelijk tegen die figuren beginnen te worden. Ze worden er genoeg voor betaald...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 september 2010 21:10]

veel veranderingen binnen de top van nokia, hopelijk zal dit ook te zien zijn in de toekomstige toestellen van het bedrijf. en pleeeeease geen symbian meer :(
Inderdaad.
Wat ben ik blij dat ik van Symbian af ben.

Toen ik het 2 jaar geleden gebruikte was het echt geweldig maar langzamerhand gingen mij heel veel dingen irriteren, nu ik een iPhone heb wil ik ook ff niets anders.

Het lijkt alsof de glorie dagen van Nokia over zijn...
In de smartphone markt zeker.

In de consumenten markt zie ik ze nog wel even doorstomen.
Het vervelende voor Nokia is dat de smartphone markt steeds groter wordt tov de traditionele telefoons, en ook nog eens dat daar de marges op de toestellen hoger zijn.
Please wel.Ik ben steeds verbaasd als ik zie hoe moeilijk iOS of Android gebruikers moeten doen om functionaliteit te krijgen die Symbian standaard out of the box ondersteund. Zonder gigantische touchscreens te vereisen die je accu in een dag leegtrekken.

Als ze van Symbian afstappen kan ik net zo goed een ander merk toestel kopen.

[Reactie gewijzigd door johanw910 op 13 september 2010 16:38]

Even benieuwd, welke functionaliteit bedoel je dan bijvoorbeeld?
Ja precies dat wil ik ook wel weten.


Symbian ondersteund een hoop maar verliest ook daarom net de focus op dingen die het systeem af en toe een hell maakt.
VOIP, tethering, offline navigatie (sinds kort standaard), lezen van office documenten, VPN, bestandsbeheer (schijnt niet eens standaard in Android te zitten), backup/restore van/naar SD kaart zonder dat er een PC aan te pas komt.

Natuurlijk zijn er voor andere toestellen ook wel apps te vinden die dat doen, maar apps heb ik voor Symbian ook genoeg.
VOIP daar heb je Skype voor. Tethering is wat overbodig met een duosim maar oke begrijp dat het voor jou belangrijk kan zijn. Navigon is sinds kort gratis voor T-Mobile abonnees. Zelf geef ik de voorkeur aan TomTom maar die kost geld. Office documenten zijn op iPhone standaard te lezen vanuit mail, incl. Powerpoint presentaties.
Backuppen en restoren daar gebruik ik iTunes voor. Die ook de updates van de iOS software regelt en dan de restore uitvoerd waarbij ALLE settings keurig teruggezet worden.
Bestandsbeheer is ook een app, maar een beetje moderne tweaker werkt met de cloud :)
VOIP daar heb je Skype voor
Ik wil geen Skype, want dat is weer de zoveelste propietary vendor-lockin. Geef mij maar SIP. (officieele, open standaard). En dat heeft Symbian inderdaad al heel lang.

Niet dat ik zo blij was met Symbian echter, ik vond het destijds (maar dan spreken we nog over een e61i) een drama. Maar ze deden opzich een hoop dingen die je toch als 'core' kan beschouwen wel goed met dat OS. Laten we die focus er ook op houden, en niet late verwateren met onzin features als sociale netwerken (blugh) en mediaplayers.
Ik wil geen Skype, want dat is weer de zoveelste propietary vendor-lockin.
Daar geef ik je op zich gelijk in, maar Skype heeft wel een groot voordeel boven andere SIP aanbieders: encryptie en p2p techniek waardoor het haast niet af te tappen is, en als ze het al kunnen is het niet te ontcijferen.
De helft van de dingen die je opnoemt gebeurt dus via een app of via pc, wat in het bericht erboven aangehaald werd als standaard. Maar de belangrijkste feature die je iphone niet heeft en nooit zal hebben: betaalbaar voor iedereen.
Jan, oke via apps ook goed.....maar kijk eens naar een abonnementje met een 3GS. Dat is toch prima te doen. Dat is geen argument meer.
Het grappige is dat er dan berichtjes de wereld ingestuurd worden van zo-en-zoveel apps gedowned voor Iphone/Android, waah Symbian maar een handvol.
Nou, waar heb ik die apps dan voor nodig als het standaard out-of-the-box al in Symbian zit en werkt?

Daar kan je natuurlijk wel wat kanttekeningen bij plaatsen, maar ik heb nog bar weinig behoefte gehad aan extra functionaliteit behalve wat site-specifieke applicaties.
VOIP daar heb je Skype voor
Die voor Symbian natuurlijk gewoon als losse app beschikbaar is (ik gebruik hem zelf ook), voor Android heb je pech. Maar gewoon SIP zit er standaard in zodat je bij elke SIP provider terecht kunt.
maar een beetje moderne tweaker werkt met de cloud
Ik kijk wel uit, ik geef iets te veel om mijn privacy en vertrouw bedrijven niet met bv. mijn telefoonlijst. Dan krijgen overheden hem ook snel genoeg en die hoeven al helemaal niet te dataminen in mijn gegevens.
Navigon is sinds kort gratis voor T-Mobile abonnees.
Ik heb wel graag fatsoenlijke dekking, dus T-Mobile valt voor mij af als provider.
Die ook de updates van de iOS software regelt en dan de restore uitvoerd waarbij ALLE settings keurig teruggezet worden.
Dat heeft Nokia met user data preservation ook uitstekend voor elkaar, zoals ik met een E72 zelf heb kunnen ervaren. Je hoeft na een firmware update niet eens meer een backup terug te zetten, alles blijft werken.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat ze alle zeilen moeten bijzetten bij de smartphone afdeling. Als zelfs in telefoonwinkels wordt afgeraden om een Nokia smartphone te nemen i.v.m. softwareproblemen (en de N97 is daar een heel goed voorbeeld van).

Ik ben zelf ook in het bezit van een N97 ondanks het afraden van de verkoper. Het is een mooi ding met veel functies en mogelijkheden (behalve idd. het afspelen directorygewijs van MP3 (waarom zo moeilijk Nokia...). Maar de keerzijde is inderdaad traagheid, vastlopers en uitvallen. En dat zijn nou net dingen die ook erg belangrijk zijn voor een smartphone :P

[Reactie gewijzigd door Frank__B op 13 september 2010 16:12]

Neem dan ook geen N serie, de E serie is (na enkele software versies) veel en veel degelijker.
Nokia is oude technologie. De Commodore/Amiga van de toekomst. :)
Men verlaat het bedrijf vast omdat het er nu nog redelijk voor staat.

[Reactie gewijzigd door wouter1971 op 13 september 2010 16:14]

jah hoor,

meego/maemo is totaal oud...
touchscreens ook...
me dunkt dat ze op de goede weg zijn ;), men verlaat het bedrijf omdat men zich blijkbaar niet kan vinden met de leiding of vind dat ze op een zijspoor zijn beland. en dat lijkt me hier wel duidelijk.
Laten we heel eerlijk zijn en zeggen dat de Symbian S60 interface verouderd is. Dat wil zeggen dat de User Interface zo is ingericht dat er nogal veel handelingen verricht moeten worden om een applicatie te openen. Dit in combinatie met een geschiedenis van het ontbreken van een centrale "app store" is een van de redenen dat Symbian als ouderwets wordt omschreven.
Kijkend naar de funtionaliteit en het lage energieverbruik is Symbian misschien wel HET smartphone OS.

Verder is Nokia al jaren bezig met het ontwikkelen van Maemo --> tegenwoordig Meego. De User Interface van de laatste Maemo was wellicht niet overal even consistent, toch een hele stap voorwaarts wanneer we kijken naar het aantal handelingen dat verricht moest worden om iets te bereiken. Oke, het was in het begin buggy en er is de kans om d.m.v. Testing repositories dingen op je toestel te verknoeien. Toch mag Maemo/Meego als volwaardig Highend OS genoemd worden. Tuurlijk de ontwikkeldtijd had wellicht sneller gekund, echter OSX en Android waren verre van af toen deze op een heel scala aan mobieltjes op de markt gegooid werden. Nokia kiest hier duidelijk voor een andere strategie.

Vergeet niet dat Nokia als enige smartphonefabrikant standaard functionaliteiten als Maps (idd offline te geberuiken) VPN, en VOIP meelevert.
Dat wil zeggen dat de User Interface zo is ingericht dat er nogal veel handelingen verricht moeten worden om een applicatie te openen.
Nou, daar heb ik totaal geen last van. Je hebt 6 snelkoppelingen naar apps, en kunt in het menu gauw genoeg iets opsterten.

Die centrale appstore hoeft van mij al helemaal niet. Ik werk veel liever met losse installers, dan kun je backupbeheer e.d. van je apps tenminste zelf doen en hoef je niet te vertrouwen op een aanbieder die er misschien volgens jaar ineens mee ophoud. Zoiets is voor PC's toch ook nooit nodig geweest?
Het gebruiken van Extras-Testing/Develop repositories is natuurlijk je eigen keus en zit niet standaard in Maemo. Deze heb je zelf moeten toevoegen met genoeg waarschuwingen voorafgaand.
Men verlaat het bedrijf vast omdat het er nu nog redelijk voor staat.
Of omdat Finnen (en Nokia is een echt fins bedrijf) gewoon niet bepaald voor een Amerikaan met Amerikaanse ideeen en fratsen willen werken.

for the record: ik ken een hoop Finnen.
Door wie is die Amerikaan aangenomen dan? 8)7
Welke Amerikaan? Bedoel je geen Canadees?
Vanjoki is voor de 2de keer op rij gepasseerd als topman. Ik zou dan ook m'n boeltje pakken.
Nokia heeft veel leuke dingen gemaakt, maar lijken op het moment wat ingekakt te zijn.
Heb een N900 gehad en weer verkocht, technisch leuk maar als telefoon een regelrechte ramp. Wat een shit ding zeg. Ik heb zoveel gesprekken gemist omdat de touchscreen simpelweg niet reageerde op de opneem button en nog vele andere uiterst irritante dingen. En dit na de zoveelste software update.

Ik denk dat dat android de toekomst heeft, heb nu een galaxy s van samsung, wat een waar feest is ten opzichte van de middeleeuws aandoende nokia.
Touchscreen vind ik zowiezo een ramp, ik ben blij dat er nog een telefoonmaker is die ook nog smartphones zonder touchscreens uitbrengt.
Ik lees het al Johan, je moet vooral een telefoon met grote knoppen kopen. En die zullen er altijd blijven. Ook al denk ik dat je met een goede touchscreen ook geholpen bent. Maar waar het hier om gaat is wat de gemiddelde consument vraagt. Die vraagt een (hippe) telefoon, mooie handige nieuwe software/games, mooie hoesjes en andere accesoires, gebruikersgemak etc. Dat is toch niet iets van Nokia of wel?
Kijk eens hier, dit is een blik in de toekomst voor games op mobiele telefoons:
http://itunes.apple.com/nl/app/epic-citadel/id388888815?mt=8
Unreal 3 engine op je foon.
Nee, hoor de gemiddelde consument wil een telefoon om mee te bellen en SMSen. De gemiddelde jeugdige wil nu een full touchscreen phone met 1000en apps en glimmers, maar die jeugd kan daar over 2 jaar al weer helemaal op uitgekeken zijn.
Groot hoeven die knoppen niet te zijn hoor, ik heb nu een E72 en die heeft juist vrij kleine knopjes. Maar die kan ik wel in een hoes stoppen zodat hij niet krast en gebruiken zonder dat het toestel opeens niets meer doet zoals een touchscreen waar je een laagje plastic overheen legt. Bovendien heb ik een enorme hekel aan vettige vegen op een scherm dus met een touchscreen ben je continue aan het poetsen.

De meeste mensen die ik ken buiten technische collega's (en sommige van hen ook trouwens) hebben juist een heel simpel toestel. Zoeen dat kan bellen en smsen, en soms zelfs een waar je een grappige beltoon op kunt installeren.
Niet reageren van touch screen bij een oproep krijgt Android ook voor elkaar. Enfin, ik ga de andere kant op, naar Symbian (evt MeeGo). Misschien komen we elkaar op de kruising tegen.
Dat probleem met al die gemiste gesprekken herken ik helemaal niet. Ik heb de N900 nu, op een paar weken na, een jaar en ben een tevreden gebruiker. Daarbij wil ik nog opmerken dat de N900 in eerste instantie een internet tablet is met toegevoegde belfunctie.
Ik ben nu toevallig in de gelegenheid om kennis te maken met Android en de Samsung Galaxy S. Door de populariteit van Android, had ik hoge verwachtingen. Ze zijn maar deels uitgekomen. Het heeft niet zoveel mogelijkheden als Maemo en niet zo'n open karakter. Ook vind ik Maemo beter in elkaar steken. Het super amoled scherm is subliem van de Galaxy.
Ikzelf denk dat het vernieuwde symbian op de N8 niet zomaar afgeschreven kan worden. Daarnaast ben ik ook benieuwd naar de N9 (met MeeGo) waarmee ik Nokia de concurrentie strijd weer aan zie gaan met de andere high-end toestellen.
Net een aantal apps ontwikkeld voor Maemo 5 en ik deel je enthousiasme voor het open karakter van het platform. Dat is echt iets wat ik nooit eerder heb gezien.
vraag me af of ze bij nokia ook oprotpremies hebben :)
Ik heb een N82. Gebruik Jbak als shell en kan zo met twee klikken (op echte knoppen) de top 10 applicaties openen. De volgende tien met drie klikken (menu, rechts, cijfer). Dat kan allemaal zonder kijken, vegen en dergelijke. Maar goed, Ik hoef dan ook geen plaatjes in een UI te zien of voorbijvliegende menu's.
Probleem van Nokia is een beetje dat de meeste mensen zoals jij (powerusers die no-nonsense snelle menu's, shortcuts en geen touchscreen willen) de afgelopen twee jaar massaal naar Blackberry zijn overgestapt. Dat verlies is opgevuld met de enorm succesvolle budget-smartphones (waar RIM, Apple, Google, etc niets te bieden hebben), maar dat blijft niet eeuwig goed gaan.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 september 2010 21:06]

ik heb een nokia van meer dan vier jaar oud, daar staan ook shortcuts op, die ik zelf kan toewijzen, ik ben direct waar ik moet zijn... en heb ook geen touchscreen. Geen enkele plug-in voor nodig ;)