Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

Ontwikkelstudio Rare en ontwikkelaar Peter Molyneux hebben er bij Microsoft op aangedrongen dat Kinect niet alleen uit een camera zou bestaan, maar ook een controller zou krijgen, zodat spelers op een knop konden drukken.

Tegenover tijdschrift Edge gaf George Andreas, creative director bij de Engelse ontwikkelstudio Rare, toe dat het lang heeft geduurd voordat hij overtuigd was van Microsofts bewegingsgevoelige controller Kinect. Andreas heeft er bij Microsoft sterk op aangedrongen dat het systeem een tastbaar invoerapparaat met een knop zou krijgen. Ook Fable-ontwikkelaar Peter Molyneux dacht dat het systeem een knop nodig had. "We gingen Kinect bekijken, dat toen nog te boek stond als Project Natal. Het was een hele vroege versie van de hardware, echt met plakband bij elkaar gehouden", herinnert Andreas zich.

"We waren verrast door de potentie, maar beseften toch niet helemaal wat de mogelijkheden waren. Dat drong pas door tijdens de vlucht naar huis. We hebben echt aangedrongen op een controller met een knop, iets met tastbare feedback, waarmee je een actie kan initiëren. Het duurde lang voordat we inzagen dat we geen knop nodig hadden. We hebben zelfs wat prototypes in elkaar geknutseld. We hebben destijds duidelijk onze mening gegeven aan Kudo Tsunoda, hoofd van het Kinect-team, en samen met Peter Molyneux laten weten dat wij ervan overtuigd waren dat je iets in je hand moest hebben." Het was volgens Andreas ook moeilijk om de medewerkers van Rare te overtuigen, omdat ze de neiging hadden te blijven redeneren vanuit het idee van de klassieke controller.

Microsoft presenteerde Kinect tijdens de E3 van 2009. Het systeem bevat twee camera's en een microfoon. De twee camera's kunnen het lichaam van de speler herkennen, terwijl de microfoon de stem van de speler kan herkennen. Sony kwam tijdens dezelfde E3 met een alternatief in de vorm van Move, een systeem dat meer op de bewegingsgevoelige controller van de Wii lijkt. De Move is vanaf 15 september leverbaar, Kinect verschijnt op 10 november.

Microsoft Kinect Sensor for Xbox 360

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (44)

Reacties (77)

Reactiefilter:-177074+147+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Jammer dat die sensationele kop weer wordt overgenomen. Het verhaal gaat er juist over dat ze uiteindelijk inzagen dat ze zonder controller beter af waren omdat ze dan een andere manier van denken aan moesten nemen, maar iedere site meldt dit als het suggestieve "Rare en Molyneux hadden controller gewild voor Kinect".
Daarom zal Kinect het ook niet halen bij de shooters etc. Je kan simpelweg geen spel besturen zonder controller. Het zal nooit zo precies en snel zijn als met een muis/controller. 1 verkeerde beweging en je schiet op de wolken.

Kinect zal echt voor de mainstream worden, en de spellen die ze gaan uitbrengen passen daar wel perfect bij. Op de GamesCom zag dat er goed uit, maar het ziet er wel heel vreemd uit als je iemand ziet dansen voor een tv zonder controller of wat dan ook.

Maar simpelweg een persoon la Call of Duty besturen zal niet gaan. Hoe wil je dan gaan schieten? Je elleboog naar achter halen of iets?
Helaas ben jij net als velen van het type niet verder kijken dan je neus lang is. Kinect kan geweldig goed werken ICM met controller. Terwijl je aan het spelen bent, met je stem of handgaren commands geven aan teamleden of teambots ;) 1 van de mogelijkheden.
Alleen duurrt het nog wel even voordat wij Nederlanders voice control commando's kunnen gebruiken. Met launch hebben wij daar geen ondersteuning voor.
die paar maanden.. Kinect komt uit in November, voice control NL stond volgens mij voor Januari gepland.

En de handgebaren (hand omhoog met vuist = stoppen, etc.) kunnen dan al wel gebruikt worden.
Tja, voor commands bestaat er een headset. Het lijkt mij zeer irritant om gebaren te gaan maken als je een controller vasthebt (en je moet ook eerst gaan staan, en zorgen dat je geen zwart pak aan hebt). Ook is het hele punt van het artikel dat er juist geen controller nodig is.

Ik vraag me af hoe dat bij Fable gaat. Heb je dan een controller in je hand maar ga je met je handen knokken ofzo? Misschien heb ik inderdaad beperkte fantasie maar ik zie het allemaal niet voor me.
Ik heb Kinect geprobeerd op de GamesCom en ik zie het niet zitten om tijdens de bewegingen ook nog eens een controller in je hand te houden. Een simpel apparaat met 2/3 knoppen was dan beter geweest.

Je kan best met je stem of hand gebaren geven, maar hoe doe je het lopen dan? Elke keer je been een stuk naar voren? En als je wilt hurken zul je dus ook echt moeten gaan hurken.. Zie jij het jezelf doen?
Misschien moet jij wat verder kijken.
Hoe wil lopen en om je heen kijken en ondertussen handgebaren maken naar je teammates.

Lijkt me lastig gelijk gaan, of je moet met je controller gaan sweepen
1 verkeerde beweging en je schiet op de wolken.
precies, het realisme neemt dus fiks toe ipv autotargeting en dat soort kinderachtig gedoe.
Eindelijk een controller met de potentie goed en realistisch te werken.
Als je in het echt alleen al met een verkeerde beweging een schot lost, zou dat niet goed zijn.

Een verkeerde beweging maken kan makkelijk als je bijvoorbeeld moet schieten met een beweging.

Lijkt me verre van realistisch
Dan moet jij mij uitleggen hoe dit realistisch moet gaan werken.
Je hebt niets in de handen en realistisch schieten is door de wijsvinger niet meer dan 2 mm bewegen.
Als jij met niets in de handen staat kan ik mij 1 al niet voorstellen dat hij zo'n kleine beweging nauwkeurig kan detecteren 2 ziet hij niet het verschil tussen een beweging met enkel de vinger of een hele kleine beweging door niet 100% stabiel staan.
Is volgens mij niet met behulp van Kinect te detecteren. Of hij moet zo enorm gevoelig zijn en alles tot op de mm nauwkeurig kunnen registreren. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen met shooters en dergelijke. Ze zullen vast iets bedenken, maar je wil toch ook niet met je controller in 1 hand staan en met de andere moeten bewegen/schieten etc?
Daarom zal Kinect het ook niet halen bij de shooters etc. Je kan simpelweg geen spel besturen zonder controller. Het zal nooit zo precies en snel zijn als met een muis/controller. 1 verkeerde beweging en je schiet op de wolken.
Dit was op consoles altijd al het geval :P
ArsTechnica had een redelijk overtuigende artikel over Waarom de Move meer bied voor gamers dan de Kinect:

-Move is goedkoper
-Move kan makkelijker in de meer "hardcore" games gebruikt worden
-Je hebt een fysiek object in handen, nog belangrijker IMO, er zijn knoppen. Ontwikkelaars moeten veel energie steken in het bedenken van bewegingen voor het uitvoeren van meerdere acties: games als Metroid Prime 3 en Killzone 3 zijn onmogelijk te bespelen met de Kinect.

Zal het ook mogelijk zijn om de controller tegelijkertijd te gebruiken in Kinect? Met Move, kan je met de ps3 controller die extra navigator in je linkerhand vervangen.
-Move kan makkelijker in de meer "hardcore" games gebruikt worden
Hardcore gamers zullen absoluut geen move gebruiken bij games zoals killzone 3. Het is meer een gimmick dan dat het daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft aan hardcore games. Die zwiepercontrollers (incl. kinect) zijn gewoon gemaakt voor party games en lol hebben met vrienden op de bank met een pilsje.
Kan zijn, maar het gaat er om dat hij makkelijker in dat soort games gebruikt kan gaan worden. Ik weet ook niet of jij de move in Killzone 3 al gebruikt hebt, maar het zou qua gameplay toch heel goed kunnen zijn, zelfs in je eentje met een kopje thee.
Deze ja: Sony off vs MS off

Ik denk vooral omdat dit een add-on controller is dat er weinig spellen komen die speciaal voor die controller geschreven zijn. En juist dan is de sony in het voordeel omdat die meer lijkt op de traditionele controllers.

Echter gameontwikkelaars de kinect snappen en er veel in de markt zijn kan de sitiatie wel een sheel anders worden.
Het kostenaspect is niet helemaal waar. Als je met 4 mensen tegelijk wil spelen is Move de duurdere oplossing.
Kinect kan volgens mij max met 2 spelers op dit moment.
Eigenlijk geven ze dus aan dat ze iets te conservatief waren in hun denken omtrent de nieuwe technologie. Een nieuwe manier van gamen vraagt toch een andere manier van denken. De techdemos die ik voorbij heb zien komen laten mij echter nog niet echt overtuigen van dat nieuwe denken, nog maar weinig echt nieuwe spelervaringen gezien.

Ben benieuwd waar men in de toekomst mee komt, want dat dit potentie heeft tot nieuwe ervaringen is wel duidelijk.
Geen idee wat voor spellen ze daarvoor gaan maken. Maar het zullen vast geen shooters zijn. Als je zo'n spel een uurtje hebt gespeeld en hebt moeten lopen, bukken, springen, ... zal de gemiddelde speler wel al moe beginnen worden.
Een spel als Ghost Recon / Rainbow Six lijkt me juist erg gaaf icm met Kinect. Je gebruikt dan gewoon de xbox controller om te lopen en te schieten. Maar je lichaam voor het om hoeken te kijken en je handen om commando's te geven aan je team leden. Vuist omhoog om ze te laten stoppen en dekking te laten zoeken, wijzen waar ze naar toe moeten lopen, etc.
Als dat zou lukken dan lijkt me dat juist geweldig, zou een geweldige manier zijn om gamers te motiveren meer te bewegen. Ben je moe en wil je toch nog schieten dan start je een andere game met gewone controller.
Heb op de Gamescom een paar verschillende games gezien. Spellen met rennen erin werken tot op zekere hoogte; speerwerpen met een paar meter rennen (soort looppas op de plaats in feite) ging wel goed, maar bij een voetbal spel had men blijkbaar ook al ingezien dat een hele wedstrijd neprennen ook niet werkt, daar kreeg je steeds alleen het keuzemoment van de pass aangeboden. Bij tragere dingen als yoga werkt het prima, en ik denk bij het idee van hiostu ook wel.

Er was trouwens ook een harry potter spel waar je met de toverstaf spreuken schoot, dat deed iemand met z'n wijsvinger. Kon niet goed zijn of het mikken daar echt goed werkte. Maar om nou met je vinger "pieuw pieuw" te gaan doen in een shooter...
Ik ben benieuwd of MS ook de klanten mee kan krijgen om zo te denken.
Bij de Wii en Move heb je nog 'iets' in je handen, waarmee je enige vorm van controle hebt (zo de gebruiker denkt ;) ). Bij Kinect niet.

Er staat niet hoeverre ze zijn overtuigd; 100% of maar 50%. Als je ziet dat de ontwikkelaars begonnen met een terughoudendheid, vraag ik me af wat de consumenten gaan doen.
Toch kan ik me heel goed indenken dat n controller met n knop al best handig kan zijn. Bijvoorbeeld voor het schieten in een FPS. Maargoed, daar zal f de kinect je vinger beweging moeten registreren f je moet een geweer kopen die met kinect werkt en deze heeft de nodige knoppen (wat natuurlijk meteen weer wat omzet oplevert). Wat je ook niet hebt als je zonder controller werkt is de feedback. Dit laatste lijkt mij het grootste gemis. Ik noem alleen al het trillen van een controller, feedback bij een racegame bijvoorbeeld.

Maargoed, eerst maar eens proberen voor ik met zekerheid kan zeggen wat ik ervan vind.
Toch kan ik me heel goed indenken dat n controller met n knop al best handig kan zijn. Bijvoorbeeld voor het schieten in een FPS.
Voor schieten in een FPS is al een prima inputmethode en dat is de standaard 360 controller. Zitten genoeg knoppen op, en geeft feedback. Het gaat hier meer om nieuwe soorten spellen bedenken dan om bestaande spellen in een nieuw besturingsjasje stoppen.

Jammer genoeg lukt het met dat 'nieuwe spellen' bedenken nog niet zo goed als ik de line-up zie, maar goed.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 7 september 2010 10:35]

Voor schieten in een FPS is al een prima inputmethode en dat is de standaard 360 controller. Zitten genoeg knoppen op
toetsenbord en muis zal je bedoelen, sorry maar en controller schiet hier zwaar te kort. zie studie van MS : "middelmatige PC player pwen die hard Xbox players."
Dat is ook de reden waarom er nooit cross platform FPS zal zijn.
Alhoewel Wii mote / kinetc en move hier misschien iets aan kunnen doen.
persoonlijk vind ik een shooter zelfs leuker op de Wii, maar de resolutie valt daar zwaar tegen.

hoe kinect een shooter zal besturen is mij een raadsel want was het niet afgezwakt zodat het geen vinger beweging meer herkent ? Haal dan maar eens de trekker over.
als je dan nog de controller moet vasthouden 8)7 dan loopt het zijn doel voorbij.
Dat is een artikel uit 2006 wat ondertussen alweer ver achterhaald is. Het is niet voor niets dat er nog geen cross platform shooter toernooien zijn.

Het is niet voor niets dat lke X360 game nog steeds met aim help komt. Zonder aim help ben je met een controller op de lange afstand he-le-maal niets.

En op de korte afstand wel? Nee ook niet. Je bent altijd beperkt door de maximale rotatiesnelheid bij het volledig uitslaan van je stick. Mijn muis beweeg ik gewoon een stukje harder en ik draai ng sneller :P

Halo Reach is echt moddervet, dat dan weer wel. Ga me alleen niet vertellen dat cross-platform een PC gamer niet zwaar zal ownen :)
Zoals ik al zei: met kinect HOEF je geen shooters te besturen want er IS op de 360 al een goeie inputmethode voor shooters en dat is de controller. Iedereen doet hier alsof Kinect de controller gaat vervangen, maar daar is helemaal geen sprake van.

Of een controler beter is dan een toetsenbord/muis is niet alleen subjectief maar ook nog eens irrelevant voor deze discussie.
Er is niet echt een gebrek aan de neiging om op een knopje te moeten drukken, maar het is gewoon nogal moeilijk om bijvoorbeeld iemand te meppen als je niet voelt dat je mept. Bij op een knupske drukken weet je dat er gemept wordt en wordt geraakt. Als je zelf mept in het luchtledige, stopt je hand niet. Kinect mist dus alleen 1 ding: feedback. Dat mis ik echt. Misschien dat een hobbyist later het menselijk zenuwstelsel hackt zodat je naar achter vliegt bij een lekkere klap, of dat je hand stopt. Een soort onzichtbare collision in het echt dus. Of een heel erg geconcentreerde 'muur' van laagfrequent geluid: Je voelt iets. Maar dan moet dat geluid niet je hoofd opgaan, decibellen. Helaas pindakaas MS, jullie zijn 1 oeroud ding vergeten.
De Wiimote biedt ook niet dat soort feedback. Blijkbaar is dat voor 70 miljoen spelers ook geen belemmering geweest.
De wiimote heeft wel een tril functie, dit is zeker niet even geavanceerd als wat ikt suggereert maar het is een vorm van feedback.
Zoals ik zeg: "dat soort feedback".
nop maar er is nog steeds wel feedback en beter een beetje dan geen.
NIET het soort feedback waar ikt het over heeft. Allemachtig.
De Wii heeft veel kopers, weinig spelers ;)
Vroeger zou ik enthousiast worden van dit nieuws maar Rare is geen Rare meer. Sinds de breuk met Nintendo is het een midddelmatige studio terwijl ze daarvoor zelfs Nintendo naar de kroon staken. Wat een tragisch geval.
In het geval van Rare leunde de studio erg duidelijk op de creativiteit en kwaliteit van een aantal medewerkers. Als die weggaan dan krijg je dit soort dingen. Jammer dat een bedrijf niet beter met dat soort resources omgaat en het tevens er voor zorgt dat er niet meer goede mensen binnen het bedrijf gehaald worden. De eigenaren hebben het bedrijf voor veel geld verkocht aan Microsoft en zijn vervolgens direct opgestapt. Niet slim van Microsoft om de mensen op die manier te laten gaan. Eigenlijk ben je dan direct kwijt waarvoor je betaald hebt.
Eigenlijk ook het eerste dat ik dacht toen ik dit bericht las: Rare boeit nog?

Mooie games in de N64 tijd. Waren altijd games die ik gewoon blind kon kopen.
Je kan waarschijnlijk kinekt gebruiken terwijl je een controller vast hebt. Dan heb je genoeg knoppen en kan je motion capture gebruiken voor bijvoorbeeld head tracking of enkel voice control.
Lijkt me persoonlijk niet echt lekker werken, een controller hou je met 2 handen vast, als je dan ook nog allemaal bewegingen moet gaan maken...
Zou betekenen dat je vaak 1 hand van je controller moet halen voor een arm beweging.

lijkt me niet ideaal
Ergens dit jaar verscheen er een artikel waarin een developer (ik denk die van Forza) zelfs nog niet wisten hoe ze het remsysteem dienen te implementeren.
edit: Mooie oplossing... /sarcasm
"The game uses auto brake and accelerate to assist the driver."
http://www.giantbomb.com/kinect-forza/61-31717/

Persoonlijk denk ik dat dit inderdaad een groot probleem is.
De Kinect camera is namelijk tijdens het development process wat gedowngraded (kostenbesparend) waardoor bv. vingers niet accuraat kunnen getracked worden.

De PS Move daarentegen heeft knoppen, wat dus perfect kan gebruikt worden voor dus bv. het remmen in racegames.

Ik ben al bij al echt benieuwd welke plaats Kinect zal krijgen bij de consument.
Vooral dan doordat werkelijk alles znder controller gebeurt, kan dit voor brakke gameplay zorgen als er problemen zijn met tracking.
De kans bestaat ook dat veel developers Kinect overslaan, aangezien ze niet weten hoe ze hun games kunnen overzetten naar pure body tracking moves.
Dit kan als gevolg hebben dat alleen family games het daglicht zien op Kinect! Ik zie families nog geen Xbox360 kopen hiervoor. De meeste families hebben misschien al een Wii, dus dat maakt het nog moeilijker.

Mijn mening:
- Microsoft: Ze weten zelf nog niet goed hoe het zal verlopen. Ik doel hierbij op welke developers en welk genre van games er op het Kinect platform zullen verschijnen.
De hardcore gamers zullen hier vermoedelijk niet op staan wachten, tenzij er echte AAA titles voor verschijnen. Maar hier is nog niet veel van te zien, wat bizar is: Een product release valt of staat met de release games!
- Sony: Met hun PS Move hebben ze denk ik goud in handen. Iedere oplettende gamer ziet nu al dat ook veel AAA titles (bv. Killzone 3) met de PS Move overweg zullen.
Wel zullen de consumenten die de PS Move kopen, geen Wii-gamers zijn en vice versa. Het prijsverschil tussen PS3 en Wii is nog altijd veel te groot, en Wii-gamers vinden qua party games al genoeg op de Wii zelf.
Voor de hardcore gamers onder ons, is de PS Move dan weer wel een perfect medium.

[Reactie gewijzigd door Asgaro op 7 september 2010 12:28]

Je vergeet dat je nog steeds de xbox controller er bij kan gebruiken.
Waarom zou je de controller bv. niet in je handen kunnen houden als stuur. Door de armbewegingen weet ie bv. echt wel waar je heen stuurt. Remmen kan dan gewoon via de flippers.

Bij Sony is het een ander verhaal. Doordat je de Move al in je hand houdt, kun je de standaard controller er niet meer bij gebruiken en beperkt het je aantal mogelijkheden.
Daarnaast loopt Sony het gevaar dat het een soort nintendo controller wordt zoals in de beginfase van de Wii. De knoppen worden meer gebruikt dan het hele motion gedeelte (waar het ding eigenlijk voor bedoelt is'

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 7 september 2010 12:33]

Maar het is, als ik MS goed begrijp, niet de bedoeling om met een controller te werken, daarnaast, als ik al een controller in handen heb waarom zou ik dan ook nog eens arm bewegingen moeten maken om te sturen terwijl ik een analoge stick onder de vinger heb die veel nauwkeuriger is :?
Als je autorace spellen wil spellen zonder een controller dan wordt het net zoiets als met een busje gaan. Kan je ook net doen of je rijdt.
Sony: Met hun PS Move hebben ze denk ik goud in handen. Iedere oplettende gamer ziet nu al dat ook veel AAA titles (bv. Killzone 3) met de PS Move overweg zullen.
Ik denk niet dat hardcore gamers er over piekeren dergelijke spellen met Move te spelen.
Die blijven net zoals alle hardcore dudes gewoon bij hun oude vertrouwde spullen hangen
Ik snap heel de heisa niet rond wel of niet een controller. Ligt het nu aan mij of vergeten ze altijd dat de X360 al een controller heeft? Die kun je toch makkelijk in n hand houden als je effectief wat knopjes wilt gebruiken.
Dus, je kan nu games maken voor alleen de camera, of voor de camera en de controller, of voor de controller alleen. Er is dus helemaal geen probleem.
Een xbox controller in 1 hand houden voor die paar knoppen die dan in bereik zijn lijkt me verre van ideaal

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Samsung

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True