Hoofdcategorieën
Device Settings

IFA: AMD Ontario Fusion-apu krijgt tdp van 9W

Door Pieter Molenaar, zaterdag 4 september 2010 10:07, views: 15.630

AMD heeft tijdens de IFA bekendgemaakt dat de Ontario Fusion-apu een tdp krijgt van 9W. De snellere Zacate, een nieuwe aanwinst in de Fusion-line-up, verbruikt het dubbele daarvan. In het vierde kwartaal wordt gestart met de massaproductie.

Op de oorspronkelijke Fusion-processorroadmap stonden eerst alleen nog de Ontario- en de Llano-apu's, de eerste voorzien van twee Bobcat-kernen terwijl de Llano vier Star-kernen beschikt, maar AMD heeft de Zacate aan dit rijtje toegevoegd. De Ontario moet onder meer de markt voor netbooks en embedded toepassingen bedienen en heeft een tdp van 9W. De Zacate heeft vanwege hogere kloksnelheden een tdp van 18W en is bedoeld voor gebruik in notebooks en desktops. De tdp van de Llano is niet genoemd.

AMD Ontario Fusion-agu tdp IFA

Naast het bekendmaken van de tdp's van de Ontario en de Zacate, toonde Chris Mikesell aan Tweakers.net ook de Ontario-die met package. AMD liet ook de Llano-die zien, maar die mocht niet op de foto.

De Ontario-demonstratie van AMD op de IFA werd uitgevoerd met een zogeheten development board. Klanten beschikken al over dit ontwikkelsysteem. Onder meer werd een demonstratie gegeven van de mmopg City of Heroes. Framerates werden niet getoond en er werd volgens Mikesell een 'midrange' detailniveau gebruikt, maar het spel kon zonder vertragingen gespeeld worden. De Ontario werd op de Computex al gedemonstreerd, maar voor die demonstratie werd een ander spel gebruikt.

De tweede demonstratie, een html5-test, betrof een vergelijking van de huidige IE8 en een preview-versie van IE9 met ondersteuning voor hardwareversnelling. In IE8 werd in de test een snelheid gehaald van 1 a 2fps, terwijl dezelfde test in IE9 met gebruikmaking van de gpu op de Ontario-die een framerate opleverde van ongeveer 60fps. Ook de nieuwe versie van de Chrome-browser ondersteunt hardwareacceleratie, maar standaard staat deze optie uitgeschakeld.

Ook werd een 1080/24p-filmpje, met een bitrate van 9727Kbps, getoond waarbij door het filmpje geskipt werd zonder dat er vertraging optrad. Daarnaast was er een korte demonstratie van een PowerPoint 10-presentatie, die rijkelijk met animaties voorzien was. Vooral de UVD3-component op de Fusion-chip wordt door deze laatste twee testen aangesproken.

De Ontario-chip zal in het vierde kwartaal leverbaar zijn. AMD zegt hiermee vooruit te lopen op de planning. De eerste producten op basis van de Ontario-apu worden waarschijnlijk begin 2011 aangekondigd, mogelijk al bij de CES-beurs in januari. In het vierde kwartaal wordt gestart met de massaproductie van de 40nm-chips.

AMD Ontario Fusion-agu tdp IFA AMD Ontario Fusion-agu tdp IFA AMD Ontario Fusion-agu tdp IFA
Volgende 11:15 Google schikt rechtszaak over privacy voor 8,5 miljoen dollar
Vorige 21:25 2K Games kondigt Duke Nukem Forever aan
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Het eerste waar ik aan moest denken was zuinige en krachtige htpc's! Mss zelfs goedkoper?

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op zaterdag 4 september 2010 10:13]


Ik ook. Dit lijkt me super mooi voor een energiezuinige server!
AMD doet goed werk, alles moet zuiniger, beter voor het milieu en de :P stroomrekening.

jups, kijk maar wat een AMD quadcore systeem (ook met ATi graphics en alles er op en er aan) gebruikt, en een intel systeempje :P

dan nog de kosten, ook een verschil

AMD is gewoon in mijn ogen de allround winnaar van het moment :+

Nou nog hopen dat dat ook in de ogen van anderen zo is :)
Wij tweakers kunnen goed vergelijken, maar het grote geld komt toch van de OEM massa (Dell, HP, e.a.)

Volgens mij worden de athlon II CPU's en in mindere mate ook de phenom II CPU's vrij goed opgenomen door de OEM-fabrikanten. i3 misschien nog iets meer maar AMD doet toch goed mee nu.

Dat komt omdat AMD weer mee "mag" doen van Intel....

Andersom ook, ze weten dat ze op heel veel markten niet met een monopoly positie wegkomen.

Nou, ik zie vrijwel niets anders te koop als i3's en heel af en toe een i5, laatste dan wel meestal met Radeon-gpu, de i3's moeten het meestal met GMA-igp doen. En als het systeem geen i5 of i3 heeft, dan zit er een Celeron of een oud type Pentium (geen Clarkdale/G6950 dus) of een Atom in, eveneens met GMA-igp.

Helemaal mee eens

Performance per watt is een phenom II minder goed in dan de Intel core i processoren. Zelfs als je vergelijkbare performanceniveaus vergelijkt, maar vooral natuurlijk op de niveaus die AMD niet haalt.

krachtig zou ik niet al te hard zeggen. De Bobcat is ontworpen om zuinig te zijn, net als de Atom, een groot verschil echter is dat de Bobcat wel out-of-order is. Echter hoef je niet te verwachten dat Bobcat klok-voor-klok even snel is als een Athlon 2, eerder ergens halverwege tussen een Atom en Athlon in.

Daarnaast staat er een fout in het artikel: Ontario en Zacate zijn dualcore ontwerpen. Llano is een quadcore en geen Bobcat.


Echter zal de Atom het wel lastig gaan krijgen met dit als concurrent. Vooral de ingebouwde IGP zal een stukje beter zijn, hoewel het nog altijd gissen is naar hoeveel streamprocessors de Ontario krijgt. Daarnaast ligt de TDP van de Ontario wel 2W hoger, als dat van een dualcore Atom, maar de prestaties zullen ook hoger zijn.

Overigens zijn er wel geruchten over de kloksnelheid, die zou vergelijkbaar moeten zijn aan de huidige Atoms.

@Sinister - Gamen is met een Atom/ION combinatie ook goed mogelijk (Ciry of Heroes draait daar ook redelijk goed op), evenals 1080p filmmateriaal bekijken zonder stotter of stoot.

Daarnaast is City of Heroes niet echt nieuw, laat staan dat het hoge systeemeisen heeft: Pentium 3 800, 512MB RAM en een Geforce 2 of Radeon 8500...

@IoorLTD - Ja, de recent geintroduceerde N550 is een Pineview Atom, deze hebben de IGP, memory controller en een overgroot deel van de rest van de northbridge op de CPU zitten. Tevens claimt intel dat de N550 in dagelijks gebruik even veel zou verbruiken als de N450 (met 4,5W TDP) door aggressievere Speedstep en een verbeterde geheugencontroller.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op zaterdag 4 september 2010 15:32]


krachtig zou ik niet al te hard zeggen
Waarom zou je dat niet zeggen, uit de tekst blijkt toch dat deze chip redelijk krachtig is, anders zou je er geen game mee kunnen spelen, en zeker geen 1080p filmpje mee kunnen draaien

Voor het afspelen van 1080p heb je geen krachtige CPU nodig, zolang je maar aanvullende hardware hebt om te decoderen (GPU bijvoorbeeld), Natuurlijk zit hier de hardware in één chip, maar dat is niet wezenlijk verschillend van de SOC's die in mediaspelers zitten, en om die nu krachtig te noemen :P

Echter zal de Atom het wel lastig gaan krijgen met dit als concurrent. Vooral de ingebouwde IGP zal een stukje beter zijn, hoewel het nog altijd gissen is naar hoeveel streamprocessors de Ontario krijgt. Daarnaast ligt de TDP van de Ontario wel 2W hoger, als dat van een dualcore Atom, maar de prestaties zullen ook hoger zijn.
Is die 2 watt meer... meer dan een atom + GPU?

[Reactie gewijzigd door IoorLTD op zaterdag 4 september 2010 14:17]


krachtig zou ik niet al te hard zeggen. De Bobcat is ontworpen om zuinig te zijn, net als de Atom, een groot verschil echter is dat de Bobcat wel out-of-order is. Echter hoef je niet te verwachten dat Bobcat klok-voor-klok even snel is als een Athlon 2, eerder ergens halverwege tussen een Atom en Athlon in.
De claim is toch echt dat Bobcat 90% van de prestaties heeft van een gelijkgeklokte Athlon II, met slechts ongeveer de helft van de die. Met andere woorden, het zit misschien wel tussen een Atom en een Athlon II in, maar dan toch wel heel veel dichter bij de laatstgenoemde, in plaats van halverwege zoals jij het brengt.

AMD doet weer goede zaken als ik het zo zie..
Ik denk toch wel dat ik hier meer over wil weten
Keep up the great work AMD :)

9 watt is wel erg weinig voor een cpu en gpu bij elkaar! Ben benieuwd hoeveel kracht die Zacate heeft, als de Llano al gelijk staat aan een HD5650...

9 watt is wel erg weinig voor een cpu en gpu bij elkaar! Ben benieuwd hoeveel kracht die Zacate heeft, als de Llano al gelijk staat aan een HD5650...
Zacate is minder snel als de Llano hoor. Llano is de mainstream-Fusion apu van AMD die eigenlijk de Athlon II-markt moet vervangen. Llano heeft ook dezelfde core als de Athlon II (en neit de Bobcat zoals genoemd in het artikel).

Daarboven, voor het high-end deel, is geen Fusion chip beschikbaar, maar dat wordt de Bulldozer-core.

Ontario en Zacate maken gebruik van de Bobcat-core, de Atom killer. Deze heeft 50% van het oppervlakte nodig en gaat 90% van de prestaties van een Athlon II geven als het goed is. Ontario zal voornamelijk in netbooks en dergelijke komen. Zacate gaan we waarschijnlijk terugzien in krachtige nettops en thin-and-light notebooks. De igp van deze chips zal, net als de processor core, waarschijnlijk ook een stukje minder zijn als die van de Llano. Als Llano een HD 5650 is, dan verwacht ik dat deze processors een HD54xx-serie krijgen.

[Reactie gewijzigd door GENETX op zaterdag 4 september 2010 12:05]


dat ze voor op schema liggen, iets waar nvidia iets van kan leren
zie er uit als een best seller met die specs

Ehhh, zelfs de GTX 480 lag beter op schema dan deze CPUs, Bobcat en Bulldozer, hadden een originele plannings datum van mid 2008.
(CPUs hebben natuurlijk wel een langere ontwikkelingstijd dan GPUs)

Dat wil niet zeggen dat het hun eigen schuld helemaal is, Intel heeft een hele tijd niet netjes gespeeld, iets dat AMD natuurlijk nooit had gedaan als de rollen omgedraaid waren geweest ;)

Liever een goed uitgewerkt GPU/APU product met een goede productielijn met goede yields ,dan een overhaast een GPU/APU product, op de markt te zetten,met grote ontwerpfout(en),verkeerde keuze gebruikte materialen ,slechte yields etc,etc,etc,dit vervolgens glashard ontkennen,en nog jaren doorgaan met het foute ontwerp/materialen.En enkel maar rebranden,marktigpraatjes en gemaakte fouten ontkennen. Genoeg draadjes alleen al op G.O.T. over het overlijden van de Nvidia 8800 GPU's,mobile chipsets etc etc en met de GF100/104 is het maar te hopen dat de ellende het echt over is.

De overname van ATI door AMD,heeft in het begin dan vooral fincieel wat negatiefs gebracht,nu paar jaar later,is AMD (nog) flink(er) aan de weg aan het timmeren qua inovatie en kwaliteit.
Door de eerste K7's jaren alles behalve AMD fan geweest.Alles na 64 bit CPU's is gewoon net zo degelijk,misschien nog wel degelijker dan Intel.
Heel het core 7 gebeuren,is ruwweg een AMD ontwerp.Het integreren van o.a de geheugencontroller heeft intel ook niet in paar maanden gedaan.
De huidige geheugencontrollers in de nieuwste Opterons is weer ,mooi voorbeeld van AMD / hypertransport inovatie.

Core 7 ruwweg een AMD ontwerp? Sorry, maar dat is wel een erg AMD-fanboy achtig en compleet achterlijk ding om te zeggen.

Core i7 is heel wat meer dan een Core2 met geintegreerde geheugencontroller en bied een hoop vernieuwingen. Op diezelfde manier zou je dan kunnen zeggen dat de de allereeste AMD processor een intel ontwerp was (80x86), of dat de eerste Athlon een intel ontwerp was, intel was namelijk jaren eerder met geintegreerde lvl2 cache en out-of-order ontwerp.

Het was 15 jaar geleden al te voorspellen dat geheugencontrollers bij zowel Intel als AMD, als mogelijke andere processorfabrikanten die nog over zouden zijn, geintegreerd zouden worden. Je zag op dat moment namelijk al de overgang van lvl 2 cache op het moederbord naar op de processor om performance te verbeteren, het was dus te voorspellen dat lvl 3 cache, mocht dat ooit bij x86 geintroduceerd worden, en geheugencontrollers vroeg of laat diezelfde verhuizing mee zouden maken. En ook waren er destijds in de jaren 90 al processors met een geintegreerde geheugencontroller zoals DEC Alpha 21066.

Tevens heet Intel in 2001 DEC/Alpha overgenomen van Compaq, inclusief alle patenten en technieken. Intel heeft gewoon uit eigen keuze langer gewacht om de integratie.

@drahca - Alpha was zeker mooi spul, inderdaad jammer dat het de nek omgedraaid is voor Itanium.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op zaterdag 4 september 2010 21:45]


Core i7 is heel wat meer dan een Core2 met geintegreerde geheugencontroller en bied een hoop vernieuwingen. Op diezelfde manier zou je dan kunnen zeggen dat de de allereeste AMD processor een intel ontwerp was (80x86)
Tot en met de 80386 was dat ook het geval. Intel en AMD hadden namelijk in de 70'er jaren een contract afgesloten dat ze elkaars ontwerpen mochten gebruiken. Wat AMD dus ook deed; een 80386 processor van AMD had precies hetzelfde ontwerp als die van Intel, inclusief alle errata (bugs). Pas bij 80486 is na een juridisch geschil AMD gedwongen om zijn eigen x86 processoren te ontwerpen. Sindsdien heeft het ontwerp van een AMD x86 processor weinig meer van doen met Intel x86 processoren, al zijn er altijd concepten in beide ontwerpen terug te vinden die (oppervlakkig bezien) op elkaar lijken.

En ook waren er destijds in de jaren 90 al processors met een geintegreerde geheugencontroller zoals DEC Alpha 21066.
De Alpha 21066 heeft nooit bestaan, de Alpha EV7 of 21364 had een geintegreerde geheugen controller en hoewel deze in 1999 zou hebben moet uitkomen werd deze pas in 2002 gelanceerd voor een selecte groep mensen. Compaq/HP en Intel waren toen al hard bezig de Alpha de nek om te draaien. Zie ook wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha_21364.

Edit: laat maar, je hebt gelijk. Weer wat geleerd. Ik was niet op de hoogte dat DEC ook een chip voor de embedded markt had gemaakt. Cool!

*zucht* Het was een mooie processor, de Alpha. :)

[Reactie gewijzigd door drahca op zaterdag 4 september 2010 17:06]


Interessante ontwikkeling. Als de prijs goed is, is dit echt voor ontzettend veel functies toepasbaar (Electronic Billboarda, HTPC, Kassasystemen, Etc.). ik ben in ieder geval erg benieuwd.

Weer wat mooi spul van AMD, dat tdp is echt laag. Als de prijs een beetje mee zit dan kan de wordt Atom overbodig. :P
Dit kan voor veel toepassings doeleinden gebruikt worden natuurlijk, mini notebooks, wellicht tablets of kant en klare ITX bordjes voor HTPC bouwers.

Ik riep het jaren geleden al (2008) The future is fusion, en daar komt het hoor :+

Dit ziet er mooi uit, en kan de hele note/net bookmarkt over de kop gooien. Ook tablets kunnen er natuurlijk van mee profiteren, al zie ik nog niet echt het punt in een windows tablet :9

Maar leuk speelgoed :9~

De hele Netbook markt over de kop gooien gaat dus voorlopig niet gebeuren.

De traagheid waarmee AMD mini laptop producten daadwerkelijk te koop zijn is ongekend.

Na de eerste aankondiging van de Neo NV40 systemen heeft het bijna 1,5 jaar geduurd voordat deze van een ander merk dan overpriced HP te koop waren.

Ook de in de juni aangekondigde V105 staat nog nergens in een prijslijst.
De snellere K125 wel, maar die kost in NL ffe 100euro meer dan in GER.

nieuws: Computex: Asus rust Eee PC 1015T uit met AMD's V105 singlecore

Dus voordat dit spul hier in de winkel ligt zijn we weer 1,5 jaar verder. Voordat het betaalbaar is een kleine 2 jaar....(Intel zal in die periode in staat zijn 3 generaties systemen met sterk verbeterde IGP / Fusion achtige oplossing betaalbaar in de markt te zetten).

Het ontbreekt AMD beslist niet aan ideeën maar wel aan tempo.

En wellicht gaat dat bij deze chip wel veranderen. We kunnen voorlopig alleen maar afwachten, maar als je deze chip even naast een gelijksoortige van intel legt, is het verschil aanwezig.

Ik wacht nog even een paar maanden, en er zullen vast wel apparaten met deze AMD chips op de markt komen :)

Die paar maanden wachten kun je echt wel vergeten.

Volgens de AMD Roadmap zouden deze cpu's in het vierde kwartaal van 2010 te koop moeten zijn. Dat is nota bene over 3,5 week, vergeet het maar !

Dat die dingen nu op een Dev Board liggen zou genoeg moeten zeggen.

Tel er rustig een jaar bij op voordat je de eerste hier in de Nederlandse winkel ziet tegen woekerprijzen. En nog eens ruim een jaar erbij voordat het betaalbaar is. Het is dan grofweg 2013 ( dat is 5 jaar na de aankondiging in 2008 ! )

Met een dergelijke ontwikkelingstraject is het niet verwonderlijk dat de concurrentie het op zijn sloffen beter doet.

NB: ik ben AMD Fanboy en aandeelhouder....... 8-)

31 december 2010 is ook nog 4Q2010!

De reden dat deze APU's enkele malen vertraagd zijn ligt aan het productieprocédé. Eindelijk hebben ze een procédé die aanvaardbare energieproductie heeft die toelaat om een GPU en CPU in één package te stoppen met een lage TDP die aanvaardbaar is voor een netbook of kleine notebook.

En voor beschikbare producten zal je echt niet moeten wachten tot 2013 hoor. Tegen dan zullen er al een paar andere generaties tussen zitten.
AMD heeft met deze APU's gewoon ijzersterke producten waar Intel momenteel niets tegen heeft (laat staan Nvidia). Er wordt hier veel van verwacht, niet alleen van AMD maar ook van vele bedrijven en consumenten.
Wees er maar zeker van dat in 2011 er veel netbooks en dergelijke zullen verkocht worden met één van deze APU's in.

die traagheid ligt niet bij AMD maar bij de OEM's.

intel is echter door de recente rechtszaken en veroordelingen daar een hoop macht bij kwijt geraakt, en ook niet onbelangrijk deze chips bieden veel meer voordelen als de oude neo's

oem's zullen dus veel sneller geneigd zijn om hier ook modellen mee uit te brengen.
als AMD hun beloftes wat betreft verbruik en prestaties waar maken kan het zelfs nog wel eens aardig storm lopen qua modellen.

edit : ik denk dat je het veel te somber in ziet.
AMD heeft niet 2 jaar lang de netbook markt genegeerd, maar dit ding ontworpen.
AMD heeft had altijd maar 1 ontwerp team, en dus geen mogelijkheid om meerdere ontwerpen tegelijk te doen. zo'n team samenstellen kost ook tijd.
nu hebben ze wel meerdere teams en een speciaal voor deze markt ontwikkelde CPU.
heel iets anders als de oude (en eigenlijk veel te dure om te maken) neo's dus.

en intel kan echt niet binnen een jaar tijd een hele nieuwe CPU ontwikkelen en op de markt brengen, zelfs niet zo'n relatief simpele als een Atom. daar gaat veel meer tijd in zitten.
daarbij gaat het echt geen jaar meer duren. als de eerste netbooks over 4-5 maanden aangekondigd worden zijn ze niet lang daarna ook op de markt te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Countess op zondag 5 september 2010 04:14]


De grootste vertragende factor is AMD echt zelf.

Het half jaar exclusiviteit wat destijds HP gegund is zijn ze zelf mee akkoord gegaan.
Ja, dat was waarschijnlijk nodig om ze over de streep te trekken maar met een introductieprijs van dik 600 euro voor de NV40 sigle cores (matige prestatie tegen een hoofdprijs) ging dat alsnog niet lopen.

Wanneer dit unieke platform wederom in de markt gezet gaat worden voor prijzen die in het buitenland 75 euro te hoog en in NL 150 euro te hoog liggen word het weer niks....

Dat het ook anders kan bewijst de PB K125 in Duitsland, daar te koop onder veel betere voorwaarden dan hier, voor 350+ euro +3jaar garantie. Hier in NL heb je een brakke samsung K125 voor 450+ euro +1jaar garantie (met dank aan de pvda).

Bovendien heeft Intel met dit soort aankondigingen ruimschoots de tijd 3 keer iets nieuws te ontwikkelen, te fabriceren en in de markt te zetten voordat AMD aan 1 ronde toe komt. Ja, budget doet een hoop maar AMD kan echt beter.
Ruim 2 jaar de Netbook markt negeren was ook niet echt verstandig.

De enige mogelijkheid dat dit wat gaat worden is wanneer het tegen een redelijk tarief voor de zomervakantie in de winkel ligt. Een dergelijke korte termijn en redelijke prijs hebben we nog niet eerder gezien, dus ik verwacht er niet te veel meer van.

9,727Kbps? Als we even negeren dat daar Kelvin-b's staat, en aannemen dat er kbit/s bedoelt wordt, is het bijzonder weinig. Wordt er toevallig 9.727kbit/s bedoeld, oftewel 9,727Mbit/s?

Dat is letterlijk de Amerikaanse schrijfwijze overgenomen. Daar gebruiken ze de komma en de punt andersom:

US: 1,000,000.00 = miljoen
NL: 1.000.000,00 = miljoen

Zou dit ook een toekomst hebben voor de top VoIP toestellen? Inclusief camera/groot scherm/...

9W is misschien een beetje veel indien je via PoE moet kunnen stroom krijgen en je nog wat moet overhebben voor het LCD scherm, geluid,... (slechts 6W voor de rest?)

Een tdp van 9W is maximaal verbruik, als je de klok verlaagt verlaag je ook de tdp.

Het is gewoon afwachten totdat AMD met echte cijfers komen, en een aantal sites de producten hebben getest.

Mooie vervanger voor de AMD Geodes lijkt me zo, daar zijn ze mee gestopt omdat het verbruik 'te hoog' werd bij wat modernere snelheden (nog wel leverbaar tot 2015).
Lijkt me dat deze op halve snelheid (en ruwweg de helft van het verbruik?) nog steeds vele malen krachtiger is dan de krachtigste Geode terwijl het verbruik dan lager zou liggen.

Op de oorspronkelijke Fusion-processorroadmap stonden eerst alleen nog de Llano- en de Ontario-agu's, voorzien van respectieveiljk twee en vier Bobcat-keren, maar AMD heeft de Zacate aan dit rijtje toegevoegd.
Llano is wel een Fusion APU, maar geen bobcat, Llano is gebaseerd op de Phenom 2. Daarnaast is Llano een quadcore ontwerp en Ontario/Zacate is een dualcore.

Overigens zijn Ontario en Zacate wel echt Bobcat ontwerpen. Daarnaast staat Zacate trouwens al een poosje op de roadmap.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op zaterdag 4 september 2010 12:37]

«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:15 Google schikt rechtszaak over privacy voor 8,5 miljoen dollar
Vorige 21:25 2K Games kondigt Duke Nukem Forever aan
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011