Hoofdcategorieën
Device Settings

Twitter-authenticatie sluit smartphonegebruikers buiten

Door Bauke Schievink, donderdag 2 september 2010 13:10
Submitter: RammY, views: 21.269

Gebruikers van veel smartphones konden enige tijd geen gebruikmaken van de ingebouwde Twitter-applicaties. Dit lag waarschijnlijk aan de methode die de makers van client-software gebruiken om toegang te krijgen tot Twitter-accounts.

Twitter-vogeltjeVerscheidene gebruikers van HTC's Peep-applicatie melden op GoT dat de app niet langer toegang kan krijgen tot Twitter. De problemen ontstonden nadat de sociale-netwerksite ondersteuning voor zijn authenticatiemethode Basic Auth heeft stopgezet. Peep maakt nog steeds gebruik van deze manier om Twitter-gebruikers op de sociale-netwerksite te laten inloggen, wat waarschijnlijk de inlogproblemen verklaart. Vanaf september moeten applicatiemakers overstappen naar de nieuwere authenticatiemethode OAuth, die volgens de makers van Twitter veiliger is. Het issue zou inmiddels verholpen zijn.

Ook andere Twitter-applicaties ondervonden problemen door het stopzetten van de ondersteuning voor Basic Auth. Onder meer applicaties van Motorola, Samsung en Nokia ondervonden dezelfde problemen, meldt Twitter. Zo blijkt onder andere iPhone-applicatie Twitterific ook last te hebben van inlogproblemen. Volgens de makers van Twitter hebben ontwikkelaars echter tijd genoeg gehad om naar OAuth te switchen; de nieuwe authenticatiemethode is al sinds december vorig jaar beschikbaar.

HTC heeft Peep voorgeïnstalleerd op verscheidene telefoons die met zijn eigen Sense-interface worden geleverd. Dit zijn onder andere de HD2, Desire, Legend en Wildfire.

Volgende 13:42 LucasArts moet deel personeel ontslaan
Vorige 12:39 IFA: Panasonic haalt kleine 3d-plasma-tv's naar Europa
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Ah was dat het probleem.. er kwamen ineens geen nieuwe tweets meer binnen, geen foutmelding niets :)
Ook het legen van de cache zorgde niet voor verbetering helaas.

Toen maar overgestapt op de officiele Twitter app, die doet het prima

Paniek! Ik kon mijn 'vrienden' niet laten weten wat ik aan het doen was!

Ja het is toch wat! :+
Die nieuwe toegangsmethode zal nu wel snel toegevoegd worden door de app-makers.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op donderdag 2 september 2010 13:19]


Beetje vreemd dat dat nog niet is gebeurt. Het stopzetten van Basic Auth was al een ruime tijd geleden aangekondigd.

Ik neem aan dat je jouw complete "social network" wel direct via Facebook en Hyves hebt laten weten dat je net zat te poepen??? Stel je voor dat men het zonder dit soort essentiële informatie moet doen! ;)

lach er maar om, ik weet wel zeker dat een heleboel mensen serieus niet meer weten wat ze doen moeten op het moment dat ze niet meer op Twitter kunnen 8)7

Dat klinkt inderdaad als een ongelooflijk klein verhaal, maar het ligt iets moeilijker.... op mijn HTC Windows smartphone liep de Sense-interface compleet vast door dit probleem. Ik kwam er via Twitter (jawel) achter dat ik Twitter moest uitschakelen om het Sense-vastloop-probleem op te lossen.

Nu Twitter-vrij en een heerlijk snelle telefoon.

Ik heb Twitter er meteen weer afgemikt, persoonlijk vind ik Twitter zo een verhypte troep functie. Het voegt niets toe.Ik kan me het gebruik van twitter alleen voorstellen bij bijvoorbeeld developers of fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door Dakreal op donderdag 2 september 2010 13:15]


offtopic:
ben zelf geen fanatiek twitter user, maar 't heeft weldegelijk een meerwaarde of beter, een aanvulling op huidige media stromingen. Zo ontvang ik tweets van p2000 meldkamer, er bleek een brand vlakbij een van onze vestigingen. Telefonisch contact opgenomen met de mannen daar, bij hun niets bekend over brand, maar op dat zelfde moment hoorde ik aan de telefoon de sirenes op de achtergrond dichterbij komen. Die jongen stond helemaal perplex dat ik dat al wist. het is dus metname de snelheid waarmee bericht wordt over een gebeurtenis. Dan heb ik 't niet pietje waar zijn wc papier vna op is, maar dat ligt meer aan de mensen/instanties die je volgt :X

Ik gebruik Twitter zakelijk. Mijn werkgever meldt alle last minute deals, ik geef tips over IT security vulnerabilities en verder krijg ik van Microsoft, Novell, exploit-db, security.nl en nog een aantal op ieder moment van de dag de nieuwste info.

Oftewel, het is maar helemaal wat je zélf met Twitter doet. je kunt je abonneren op mensen die vertellen wanneer ze welk eten onder de neus stoppen, of je gaat voor het wat meer zakelijke.

Sterker nog, mijn werkgever moedigt het personeel juist aan om te twitteren, LinkedIn-nen, Hyven, Facebooken, MySpacen. Want hierdoor kan het bedrijf zich profileren, kan de klant zien wat voor goed gekwalificeerd personeel bij ons in dienst is en hierdoor krijgen wij meer business.

Beetje jammer dat dat moet, maar ja, als je je baan wil houden... :/

Hij zegt nergens dat hij het moet... Aanmoedigen is wat anders dan dwingen. Bovendien is het voor jou vast onvoorstelbaar, maar dat jij niets met Twitter doet of wil doen wil nog niet zeggen dat iedereen er zo over denkt. ;)

Het "moet" inderdaad niet :)

het scheelt ook dat de CEO actief twitteraar is.

@dakreal

Dat denkt iedereen die er de mogelijkheden niet van inziet. Als een twitteraar inderdaad loopt te vertellen dat 'ie moet poepen of vandaag toch zo'n leuke dag heeft gehad dan mik je die d'r gewoon af. Zo had ik geen zin in het geblaat van Ryan Babel meer...

Maar ik gebruik Twitter voor mijn nieuwsgaring, het is daarmee sneller dan al het andere. Ron Fresen en Frits Wester vertelden mij onmiddellijk wat er aan de hand was vannacht. Gab Marcotti en Sid Lowe melden mij hoogstpersoonlijk het laatste voetbalnieuws.

Ik kan heus zonder, maar zou het niet graag meer missen.

On: daarom baalde ik als een stekker van Peep gisteren en heb het er scheldend op HTC afgesloopt en Sense er meteen achteraan. Oeps! De officiële Twitter-app deed het namelijk wel gewoon. Maar ik zal maar weer eens checken of ik Sense kan herinstellen.

[Reactie gewijzigd door derbirol op donderdag 2 september 2010 13:40]


Ik kwam via een tweet van iemand die ik volg bij dit news item. Het is dus maar net hoe je het gebruikt. Dat kan dus ook zakelijk.

Ik vind het toch wel redelijk slordig van HTC, het is nl niet zo dat Twitter 'ineens' zonder aankondiging de basic authenticatie niet langer ondersteund.

Het enig wat HTC op dit moment nog kan uitbrengen is:
“Twitter is on the case! They are working on a fix for multiple mobile apps. Peep/Friend Stream should be back soon!”

Volgens de makers van Twitter hebben ontwikkelaars echter tijd genoeg gehad om naar OAuth te switchen
Ben ik het niet mee eens, maargoed ik moet het voortaan doen zonder client op mijn oude WM5 telefoon want ik gebruikte altijd Twikini en heb nog altijd geen client gevonden die ongeveer hetzelfde werkt. Erg jammer dit...

Negen maanden vind je niet lang genoeg om actie te ondernemen?

Nee, dat is best wel kort gezien de hoeveelheid applicaties die in omloop zijn die afhankelijk zijn van de vrije tijd van sommige developers. Daarnaast was er in het begin erg veel onduidelijkheid over de nieuwe aanmeld methode.

Natuulijk kan je zeggen dat er voldoende tijd is geweest, alleen de gebruiker van dergelijke oudere telefoons zoals ik vallen nu buiten de boot omdat er geen alternatief meer is.

[Reactie gewijzigd door Erkens op donderdag 2 september 2010 13:34]


Wat een onzin. Men gebruikt OAuth, dat was vanaf het begin duidelijk, en de specificaties daarvan zijn ook duidelijk.

Verder moet je je toch eens achter de oren gaan krabbelen als je negen maanden te kort vindt. Om een security issue te fixen staat normaal gesproken maximaal twee maanden voor, dan moet iets als dit toch ook wel in 9 maanden te doen zijn.

ik ben het eens dat 9 maanden meeeer dan genoeg is om zoiets te fixen, maaaaaar was het duidelijk dat Basic Auth kwam te vervallen?
korte search via google geeft mij in iedergeval al een bericht in april, dus das bijna 4 maanden, dat moet IMHO ook meer dan genoeg tijd zijn om je app er op aan te passen..

Overigens het aantal applicaties dat in omloop zou zijn, zou ik nooit als criteria gebruiken om wel of niet de 'toegang' te blokkeren, het zou mogelijk wel een factor zijn om te bepalen wanneer de toegang geblokkeerd moet worden. en dan vindt ik bv 6 maanden toch meer dan genoeg tijd...

9 maanden is meer dan genoeg in mijn opinie, hoewel ik vaak bedrijven ben tegen gekomen die "deprecated" code/features veel langer ondersteunen. Ik vind dan ook dat Twitter hulde verdient voor het eruit knikkeren van de oude Basic Auth code en de overstap naar OAuth verplicht maakt, ondanks het ongemak voor de gebruikers die last ondervinden van de trage implementatie van OAuth support door 3rd party app developers.

Twitter staat geheel in hun recht als ze het ook op snellere termijn hadden aangepast. Zij zijn de eigenaar van de site en kunnen/mogen er zonder aankondiging aanpassingen aan maken.
Het is echter alleen omdat er veel andere partijen gebruik van maken, dat ze ook publieke api beschikbaar maken en langere tijden gebruiken.
Het zou wel een goede motivator zijn om gebruik te maken van hún applicaties, als ze het sneller hadden aangepast }>

9 maanden is opzich ook voldoende, alleen wat ik jammer vind is dat als een developer die een populaire client heeft gemaakt het niet meer ondersteund (terwijl je ervoor betaald hebt zelfs!) dat Twitter dan maar zegt dat je pech hebt en een ander alternatief moet zoeken, wat er helaas niet is voor WM5.

Het zou handiger geweest zijn als ze de basic auth nog hadden laten ondersteunen volgens een opt-in systeem.

is afhankelijk of ze ook bekend hebben gemaakt dat de basic auth vanaf een bepaalde tijd niet meer ondersteund wordt. Als ze bij de introductie van OAuth ook hebben aangegeven dat Basic Auth na 9 maanden niet meer ondersteund wordt dan geef ik je wel gelijk, maar ik heb het idee dat dat niet het geval is geweest....

Negen maanden vind je niet lang genoeg om actie te ondernemen?
Overigens is het voor Twitter zelf ook te kort, aangezien hun eigen RSS feed hierdoor niet meer werkt :D

Het probleem is er echter nog steeds, zo krijg ik een user/pass foutmelding als ik probeer in te loggen met HTC Peep.

HTC peep is ook niet de officiële twitter app.. zodra HTC peep updated, is het weer mogelijk.
Oftewel, over 2 maanden.

[Reactie gewijzigd door twicejr op donderdag 2 september 2010 13:18]


Ik krijg geen foutmelding op mijn desire hoor, hij refreshed gewoon...
En mn twitter app heeft altijd al goed gewerkt,.

Zie nuy hij refreshed wel, maar kan geen verbinding maken met server :S
Dus die werkt niet nee

[Reactie gewijzigd door - Willie - op donderdag 2 september 2010 13:26]


Twitter zegt dat het verholpen is, echter is dat niet het geval.

http://status.twitter.com...rs-of-some-mobile-clients

'issue resolved' kan natuurlijk ook gewoon zijn: 'we hebben vastgesteld dat de app-ontwikkelaar op niet-geautoriseerde wijze bij ons aan probeert te loggen, dus er is niks mis met Twitter, iedereen die, conform onze eis, OAuth gebruikt is van harte welkom.'

De mensen die problemen hebben met Twitterific gebruiken de oude versie. De ontwikkelaars van de Iconfactory hebben al maanden geleden een versie uitgebracht die overweg kan met OAuth, maar veel gebruikers waren nog niet overgestapt. Een hele andere situatie dan die van HTC.

Aha. Het zou fijn zijn als Twitterific een melding zou tonen dat er een nieuwe versie beschikbaar is.

Ah, dat verklaart het. Ik gebruik Tweego (N900) en kon ook al niet inloggen. Hopen dat de devs dit snel oplossen.

Dan moet je Witter maar proberen. Die heeft zich wel snel genoeg aangepast (of bitlbee via irssiproxy, natuurlijk ;-) )

Thanks, Tweego werkt nog steeds niet namelijk.

Ik ben benieuwd hoe snel HTC dit gaat fixen, in het bericht staat dat het issue al verholpen is. Daar is niets van waar, ik krijg nog steeds een 'forbidden' melding en op de site van HTC is nog geen patch beschikbaar!

Sinds december 2009 is bekend dat Twitter over zou stappen op OAuth, dat ze tot op heden nog geen actie ondernomen hebben vind ik een kwalijke zaak.

Ook hier werkt HTC Peep nog steeds niet ondanks andere berichten van Twitter!
Heb zelf maar moTweets geïnstalleerd ter vervanging...

Tsja er was al een jaar bekend dat deze support ging droppen en er is een speciale API voor smarthpones/simpele applicaties browsers om nogsteeds contact te leggen met twitter. OAuth is wat ingewikkelder.

Precies; dat mag wel even benadrukt worden. "er was al een jaar bekend dat deze support ging droppen" en er waren zelfs diverse countdown sites (zoals countdowntooauth.com) waarop je tot op de seconde precies kon zien wanneer je de overstap naar OAuth gemaakt moest hebben. Auteurs van applicaties die dat niet gedaan hebben zijn gewoon lui/nalatig/you_name_it geweest. Eigen schuld, dikke bult.

Een quote uit de google cache:
On August 31st, 2010 (5 days from now), the @twitterapi team will be shutting off all basic authentication on the Twitter API — you can see the announcement here (and, this has been previously announced). All applications, by this date, need to switch to using OAuth. Don't fret! @twitterapi is here to help! Feel free to reach out to us directly, or via our Twitter Development Talk group.
Het is duidelijk (en vaak genoeg) door Twitter gecommuniceerd. Ik vind de kop van 't artikel (die een beetje neigt naar met het vingertje naar Twitter te wijzen) dan ook niet helemaal passend.

[Reactie gewijzigd door RobIII op donderdag 2 september 2010 13:32]


die een beetje neigt naar met het vingertje naar Twitter te wijzen) dan ook niet helemaal passend
Twitter wil iets veranderen en de rest moet maar volgen? Welliswaar is dat "volgen" het basis idee in van de Twitter wereld maar 9 maanden is akelig kort voor een interface wijziging met zulke consequenties. Nu het een probleem blijkt voor grote serieuze bedrijven kan de conclusie niet anders zijn dat Twitter niet genoeg aan promotie gedaan heeft, niet genoeg betaald heeft/support geleverd om de wijzigingen door (te laten) voeren, of gewoon haar gebruikers niet belangrijk vindt. Typisch een teken dat twitter als bedrijf nog niet erg volwassen is.

Twitter wil iets veranderen en de rest moet maar volgen?
Euh; hun product, hun beleid. Als zij 9 maanden voldoende vinden (wat overigens officeus al veel langer bekend was) dan is die keus aan hun.

Als auteur van een applicatie die gebruik maakt van services van derden weet je verdomdes goed (als het goed is :X ) dat je afhankelijk bent van die derden. Als die derden dan een wijziging doorvoeren waardoor je applicatie op z'n bek gaat is dat jouw probleem, niet dat van die derden.
Typisch een teken dat twitter als bedrijf nog niet erg volwassen is.
...dat ...of het gevolg van een wereld die anno 2010 een stuk dynamischer is dan de middeleeuwen.

[Reactie gewijzigd door RobIII op donderdag 2 september 2010 14:04]


Twitter heeft meer dan genoeg geadverteerd hierover. Je kon geen developmentpagina zien zonder uitleg over OAuth en de melding dat Basic Auth uitgefaseerd werd. Bovendien is het heel goed dat Basic Auth gedumpt werd aangezien het nogal een beveiligingslek was. Dus ja, Twitter wil iets veranderen en de wereld moet maar volgen. Da's niet meer dan terecht want het is verdikkie hun eigen site waar ze meer dan voldoende info op hebben gegeven en meer dan voldoende tijd hebben geboden.

Jouw app werkt nu niet meer door HTC, Nokia, etc. Niet door Twitter.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:42 LucasArts moet deel personeel ontslaan
Vorige 12:39 IFA: Panasonic haalt kleine 3d-plasma-tv's naar Europa
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011