Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 94, views: 15.410 •
Submitter: Martinspire

Microsoft gaat in Canada, Mexico, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten de prijzen van Xbox Live Gold verhogen. De prijs van een jaarabonnement in de VS stijgt van 50 naar 60 dollar. Onbekend is of de prijzen in andere landen gaan stijgen.

Xbox Live GoldMicrosofts Larry Hryb laat via zijn blog Major Nelson weten dat het concern de prijzen van Xbox Live Gold, de betaalde variant van de onlinedienst, gaat verhogen. De prijsverhoging geldt voor sommige varianten van het betaalde lidmaatschap, en geldt bovendien alleen voor het Verenigd Koninkrijk, Canada, de Verenigde Staten en Mexico. De prijsverhoging gaat op 1 november in. In de VS worden de abonnementen voor 1 maand, 3 maanden en 12 maanden duurder, in Canada en het VK alleen het abonnement voor 1 maand en in Mexico alleen dat voor 12 maanden. De prijzen stijgen met ongeveer 20 procent. Microsoft Nederland laat aan Tweakers.net weten dat er geen plannen zijn om de prijzen in Nederland en België te verhogen.

Hryb verdedigt de prijsverhoging door te stellen dat de prijzen vanaf 2002 gelijk zijn gebleven, terwijl het aanbod van Xbox Live in de tussentijd flink is gegroeid. Zo is het inmiddels mogelijk om films te downloaden. Microsoft maakte een week geleden bekend dat het later dit jaar een update met verbeteringen voor Xbox Live zal vrijgeven. Zo wordt de geluidskwaliteit van voicechat over Xbox Live na de update beter, doordat een andere codec zal worden gebruikt. Die wijzigingen gelden niet alleen voor XBL Gold, maar ook voor de gratis variant, Xbox Live Silver.

Reacties (94)

Ik denk dat Microsoft afgelopen tijd meer dan genoeg geld heeft verdiend.
Denk onder andere maar aan Windows 7, dat nu al populairder is dan Vista.

Los daarvan, vind ik het inderdaad niet erg als dat hier in Nederland zou gebeuren.
Ik maak er dagelijks wel gebruik van denk ik, en of het dan 20% duurder zou zijn, zou me niet veel uitmaken, kopen doe ik het toch :)
Ach ja, normale inflatiecorrectie dunkt me, 20% in 8 jaar.

Hadden ze wat mij betreft niet eens hoeven verdedigen met features of mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 31 augustus 2010 11:50]

Dat is zeker normaal, er vanuit gaande dat we een gemiddelde inflatie van 2,5% per jaar is dat een prijstoename van 21,8% in 8 jaar. niets gek aan de 20% dus. Ik geef toe het is wel een hoop in een keer, maar het moet toch ooit gebeuren
Het vervelende is dat er door de crisis geen inflatie geweest is van gemiddeld 2,5%. Toen hebben we een tijdje zelfs een negatieve inflatie gehad.
Ik stoor mij ook vreselijk aan bedrijven die goede winsten hebben gemaakt de afgelopen 2 jaar en dan nog de 'crisis' aangrijpen om structureel de prijzen op te schroeven.
Negatieve inflatie bestaat niet, dat heet deflatie en is in de meeste westerse landen niet van toepassing geweest.

Als ik hier kijk is 40 dollar in 2002 hetzelfde als 48.47 dollar nu. De prijswijziging is dus zo gek nog niet.
Beetje jammer van Microsoft dat ze op het afgelopen E3 wel al die nieuwe features van XBox Live aanprezen met "no extra cost".
Misschien betaal je niets extra voor de features genoemd op de E3, maar wel voor inflatiecorrectie en voorgaande uitbreidingen ;)
Nou ja het is nooit fijn als het duurder wordt he. Maar goed hier in NL betalen we ongeveer €60 per jaar .
Ze betalen in de VS en in het VK minder voor het zelfde abonnement als wij als ze 50-60 dollar per jaar betalen.
De euro is nog altijd zo'n %20-30 ($1.27 ong) meer waard daarom eigenlijk wel terecht dat het daar nu voor hun ong 20% duurder wordt en niet hier want dan wordt het verschil per regio kleiner.
Daarom is het wel een eerlijke oplossing als ze op die manier het inflatie verschil willen drukken.
Ik betaal iets meer dan 35 euro per jaar voor live gold.
Als je rond de 60 betaald doe je toch echt iets fout.
Dus ik zou meer moeten betalen voor een parkeerplaats bij de mediamarkt omdat ze nu ook Bluerays verkopen. Tenminste als ik zo redeneer als Hryb.
Je hebt wel gelijk, maar er bestaat natuurlijk ook inflatie en meer winst willen maken ;)
Nee, in dat geval mag je dezelfde films gewoon nog een keer aanschaffen voor het volle pond :+
Wat is dit nu weer voor een onzin :?

Sowieso vond ik het persoonlijk al te duur. (ik weet dat er heel veel mensen zijn die het wel kopen) Maar dan ook nog verhogen?

PS3 is gewoon gratis online. Ik snap hier persoonlijk erg weinig van.

Alleen om die rede zou ik eerder een nieuwe PS3 kopen dan een Xbox. Want nu kan ik met me Xbox alleen lokaal spelen niet online. En ja hij is goedkoper maar speel 2 jaar online en je bent al duurder uit.
Ik betaal liever voor online, dan dat ik van het onbetrouwbare en trage PSN network gebruik moet maken.

Ik heb beide, en PSN is echt meerdere malen onbetrouwbare.

Vooral de Lobby van COD kan ik als voorbeeld aandragen.
En nu niet aankomen dat dat P2P is, want dat is de game zelf, maar de lobby niet!
Zal dat niet eerder liggen aan de programeerkunsten van de makers van COD dan aan PSN zelf? Ik moet zeggen dat ik MW2 niet anders ervaar op PSN als op Live hoor.
Battlefield 1943 op PS3 kan er ook wat van.
neen, dat is het juist; bij xbox live wordt er steeds de xbox live interface van microsoft gebruikt voor de communicatie...

het programmeerwerk vertaalt zich alleen in slechtere graphics of lelijke menu's op je scherm... maar de communicatie gebeurt in alle games hetzelfde...
Sorry, maar nu praat je echt onzin....

Ik speel COD MW2 al tijden op XBOX Live en heb toch echt vaak problemen met host not migrated, server connection timed out, searching for better host en noem maar op.... Ben je lekker aan het gamen begint de hele zooi ineens te schokken en bam melding..

Ik heb een open NAT type 20MB verbinding en op dat moment wordt er niets gedownload of wat dan ook.

XBOX live heeft net zo goed zijn problemen als een PSN, hoewel ik problemen b.v. niet heb bij een Resistance online op de PS3, gaat rete snel en echt nog nooit problemen mee gehad.

[Reactie gewijzigd door Passkes op 31 augustus 2010 14:31]

je snelheid van je verbinding zegt niks over de kwaliteit van je verbinding

meschien heeft jou lijn wel last van pakket los of een hele hoge ping.
dan kan je nog een 20 mbit lijn hebben dat zegt niks
Nope geen problemen mee, dat is het ook niet.

Bij het starten van een nieuwe game zit ik ook altijd bij de <50ms verbindingen
Daarbij ben ik ook niet de enige met hetzelfde probleem, we spelen met een man of 12 welke allemaal het probleem ondervinden op verschillende netwerken en verbindingen. soms dus ook met 5 man tegelijk connection refused, time outs etc erg irritant.

Op PSN b.v. heb ik deze problemen niet met b.v. een Resisance of COD MW.
Op XBOX Live heb ik deze problemen wel met COD MW2

Draytek Vigor 2820 ADSL2+ modem welke rete stabiel draait, met daarop rechtstreeks de PS3 en de XBOX 360. uPNP aan en op beide wordt netjes open NAT aangegeven. Daarnaast uiteraard alle poorten openstaan welke nodig zijn.

XBOX live connectie is ook klik en ik ben aangemeld, geen wachttijden. Het is puur bij het gamen met COD MW2.

Ik zeg ook niet dat XBOX Live slecht is , absoluut niet, maar het kent net als PSN zijn problemen. En is niet beter of slechter!
Het grappige is dat je juist het spel (COD MW2) wat juist NIET de servers van Live gebruikt, het is namelijk een P2P model (geen dedicated servers) dus de rommel die jij geeft word waarschijnlijk gegenereerd door iemand met een shaky connectie aan de andere kant.

Dat Live zo goed werkt is dat microsoft geen EA praktijken wilt (servers eraf gooien als een sequel op een spel word gereleased, of te weinig geld uitgeven aan servers en het op de console blamen) en alle servers in eigen beheer houdt. Jouw contributie met Live Gold betaald hieraan, dus heb je altijd een server die goed werkt (Zal waarschijnlijk wel op een soort van virtualisatie gaan, en developers betalen dan voor slots op zo'n server). Het enige voorbeeld wat ik kan bedenkten naast COD MW2 dat iemand anders dan Microsoft de servers hostte was voor een aantal EA spellen zoals Burnout 3, en dat was ook een hel, met trage verbindingen en timeouts.

Bij PSN zijn het de developers zelf die de servers beheren, dus kan het zijn dat die aan de andere kant van de wereld staan, of dat ze te weinig capaciteit hebben.

edit: Deze post slaat dus op dedicated servers, waar de meeste mensen op spelen. Zelf een server hosten op een gammel consumentenlijntje kan altijd lagspikes of disconnects veroorzaken.

[Reactie gewijzigd door Bahmi op 31 augustus 2010 15:59]

Ben ik het niet mee eens. PSN heeft hier al tijden prima gewerkt! COD is soms lekker bezig, of dat nou door de hostmigration komt of de paupers met slechte verbindingen, maar PSN rules!
Playstation Network is en blijft gewoon gratis. Playstation Plus is betaald maar levert geen wezenlijk verschil in-game. Alleen maar extra korting op PSN games, iedere maand PSN games gratis en wat extra opties. Aan de kern van PSN verandert niets met plus ten opzichte van niet-plus. Ofwel Gratis ten opzichte van dezelfde service met Live op de 360.

[Reactie gewijzigd door Deem op 31 augustus 2010 12:03]

Jeetje Paul, Als game-moderator op tweakers vind ik dit wel raar om te roepen. Het betaalde model op het PSN is heel wat anders dan het betaalde model op de 360. Bij de 360 kan je zonder te betalen niet online gamen terwijl dit op de Ps3 altijd kan zonder te betalen. Bij het betaalde PSN model "krijg of leen" je trouwens heel veel content terug terwijl je blij Live eigenlijk niks krijgt.
psn plus moet je zien zoals prime enzo voor de tv, er verrandert niets aan de dienst alleen krijg je elke maand toegang tot content waar je anders voor moest betalen films <> games
Het is belachelijk dat ze extra geld vragen voor multiplayer want ze hebben geen servers draaien. Spelers betalen en moeten zelf server spelen.

Voor extra features zoals twitter implementatie en shizzle kan het mij niet schelen wat ze willen vragen. Moesten ze voor elk spel dedicated servers draaien zou het ook normaal zijn (maar nog altijd duurder dan zelf dedicated servers huren).
Maar voor iets als multiplayer, wat bij hun een non-feature is, geld vragen is achterlijk en de mensen die ervoor betalen zijn tbh ook achterlijk dat ze hun zo door kapitalisme willen laten naaien.

edit: je kan het trouwens niet verdedigen met "er zijn films toegevoegd" of "de xbox live chat is verbeterd" of "we bieden gratis demo's aan" of "we bieden updates aan" of ... Want al die features zijn er ook voor de gratis xbox live gebruikers. Je betaalt dus letterlijk voor online te mogen spelen terwijl zij er geen kosten aan hebben.
Andere dingen hier bij ons zijn party chat, video chat, parties, facebook, twitter en last.fm implementatie. Maar daar zou MS minder mensen hun geld mee kunnen aftroggelen.

[Reactie gewijzigd door Rizon op 31 augustus 2010 12:17]

Microsoft heeft zeker wel severs draaien voor jou. deze servers zijn geen game servers maar servers voor bijvoorbeeld de demo die je kan downloaden of juist friends die met elkaar willen gamen en ga zo maar door.
Nee want dat mag ook met Live Silver, welke gratis is :)
Volledig correct maar als je mijn post leest zie je dat die servers gratis beschikbaar zijn. Matching servers zijn een non-feature aangezien dat hun niet meer bandbreedte kost dan iemand die msn gebruikt.
De mensen en of organisaties die het leveren moeten ook hun brood kunnen betalen. Service kost geld. Als je denkt dat je bij Sony die service gratis krijgt, heb je het goed mis. Die service moet bekostigd worden. Bij Sony zit die marge in de prijs van het product. Bij Microsoft daarin tegen is dat niet meegerekend in de prijs van het product. Want Microsoft kiest voor transparantie, en laat de consument kiezen waar ze voor willen betalen.
Op internet kan je eenvoudig 12-maanden Gold abonnementen krijgen voor rond de €35. Nog gemakkelijk ook, vaak krijg je binnen een paar minuten de code toegestuurd.
zou het wellicht kunnen zijn dat deze prijzen dan nu ook omhoog gaan?
Inderdaad, het scheelt niet gigantisch veel, maar toch...

ik gebruik altijd Gamehubs.com.
Vandaag bestellen, en ten laatste morgen staat de nieuwe code voor een jaar XBOX Live Gold in mijn mailbox.
Ik heb daar al 4 jaar op rij ongeveer €35 betaald, dus volgens MS prijzen ben ik mijn 4e jaar nu dus gratis op Live...

En ongetwijfeld zijn er nog wel van die websites.

Mogelijk zullen die prijzen ook wel omhoog gaan, maar dat neemt niet weg, dat het nog steeds een stuk goedkoper is dan gewoon op je 360 een verlenging te betalen met je kredietkaart.
Ok, je zou denken dat naar mate de tijd verstrekt de diensten enigzins zichzelf wel hebben terug betaald.
Zo is het inmiddels mogelijk om films te downloaden.
Maar die zijn toch ook tegen betaling? Neem aan dat je niet gratis films mag downloaden?
Inderdaad. Het assortiment is uitgebreid waardoor er ook meer winst gemaakt wordt. BS om die prijzen te verhogen dus!
Prijs voor XBL in 2003 was EUR 60 /jaar.
Ik vind dat altijd nog redelijk voor een goed geoganiseerde online dienst.

Veel PC online diensten kosten al snel 9 of 10 Euro per maand, of zijn kostenloos en verdwijnen na einige jaren.

Ook de betaalde content is in veel gevallen ok.
Als je een beetje zoekt, heb je voor 35-40 euro per jaar een abo (livecodes.nl)
Kost normaal 60,- maar als je zoekt inderdaad rond de 30 euro als minimum. Ik vind het geen geld, 2,50 voor maand online gaming. Tijdje terug via samenkopen zo'n code gekocht voor 27 euro geloof ik. Laatste keer via ebay voor 30.

[Reactie gewijzigd door NeoMe op 31 augustus 2010 12:02]

Totdat je bedenkt dat het bij de concurentie (PS, PC) gratis is.
Ik heb me dus al minimaal 120 euro bespaart met de PS3 de afgelopen 4 jaar ten opzichte van de Xbox360. Het is toch minimaal 30 euro ieder jaar. Dat tikt per jaar toch wel aan.
Het is appels en peren vergelijken. Als het hou exact dezelfde producten zouden zijn prima, maar Xbox Live is geen PSN, punt uit. Iedereen die beide consoles heeft kan je vertellen dat Xbox Live kwalitatief beter is en uitgebreidere multiplayer functionaliteit heeft. Waarom denk je dat miljoenen mensen wel bewust de keuze maken om voor paar euro per maand op Xbox Live te kunnen spelen?
Hou toch op joh.. Als iedereen zichzelf dat vooral lekker blijft voorhouden dan mogen jullie fijn blijven betalen zonder scheve ogen naar het kwalitatieve zeer vergelijkbare PSN

PSN is net zo stabiel als je eigen internet connectie en heeft net als Live ook gewoon last van de sersvers waarop de games draaien. Niks meer of minder. voice chat? check en dan in 4 x betere kwaliteit dan Live maar daar gaan ze blijkbaar iets aan doen. het werk tanders jah en bij de 360 werken alle games hetzelfde terwijl op de Ps3 de online dienst op de software van de dev zelf draait.. geen probleem en games met vrienden werkt zeer makkelijk. inmiddels zijn er juist meer mensen die bewust voor PS3 kiezen vanwege het gratis PSN tegen de identieke betaalde service van Live.
Kan je me een voorbeeld geven welke 'uitgebreidere multiplayer functionaliteit' er zit ten opzicht van PSN? Want ik kan die niet zo 123 ontdekken.
Maak maar eens een partychat aan tussen mensen die op dat moment verschillende games aan het spelen zijn... oh wacht... dat kan niet op PSN
Ik heb beide en een Wii en ik ben het hier dus mee oneens.

Het enige wat je mist, is zoals hieronder wordt gezegd cross game party chat. Ja dat is jammer maar zeker niet iets wat integraal is aan de online gaming ervaring, hetgene waar je toch voor betaald. Volgens mij is die chat ook met silver te gebruiken, dit weet ik niet zeker omdat ik wel gold heb genomen gelijk.

Oh en het rating systeem van personen, maar die heb ik op de 360 ook nog nooit gebruikt. En laten we eerlijk zijn, deze dingen zijn beide geen multiplayer functionaliteit of van belang in het online gamen.

Beiden hebben soms last van problemen en ik moet heel eerlijk zeggen dat de service bij beide gelijk is. De Wii is de enige die achter blijft. Dus ja, ik vind het wel een beetje afzeterij omdat aangezien ik beide heb het toch vergelijk met wat ik krijg op de PS3, maar omdat het niet zo veel is betaal ik het wel zodat ik online kan gamen.

Daarnaast moet je voor films enzo die in het artikel worden aangehaald ook betalen dus ik snap niet waarom dat als reden wordt opgegeven.

[Reactie gewijzigd door DaitoX.nl op 31 augustus 2010 17:52]

Het ontbreken van Halo op een PS3 is onbetaalbaar, daar is die 120 euro niks bij ;)

Maar serieus doe nog maar een paar jaartjes met je PS3 dan want die 120 euro die jij door de jaren heen heb bespaard bespaarde ik weer bij de aankoop waar die 4 jaar terug nog veel goedkoper was dan de PS3 ;) Dus nog 1 a 2 jaartjes en dan staan we gelijk...

Edit: Ik heb 4 jaar terug een XBOX360 gekocht (2 zelfs, ook 2 Live Abbo's er bij) voor z'n 120 euro (2dehands maar doet het nog prima) :) Dus ben per console nu 4 jaar verder ben ik per console nog maar 240 kwijt :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 augustus 2010 13:24]

In 2007 heb ik mijn PS3 gekocht voor 340 euro, nieuw. Deze kon je in die tijd ook wel goedkoper vinden tweedehands, dus ik denk niet dat die prijs veel zou schelen hoor.

Daarnaast, als je een wifi adapter hebt gekocht en een play & charge kit hebt gekocht zit je alweer ruim boven de 340 met een 2de hands console. Dan mis je nog de bluray speler (maar misschien heb je die niet nodig natuurlijk) en dan ligt het aan de versie 360 misschien ook de hdd, die bij sony als je een hdd los zou moeten kopen ook flink goedkoper is.


Maar halo, tja, ik heb ook een 360 hier staan :P Binnenkort fable 3, halo: reach, crackdown 2 is onderweg, alan wake moet ik ook nog halen en momenteel ben ik met Gears of War 1 Bezig (die trouwens tegenvalt na ME 1/2 en uncharted 1/2). Dit vind ik dan ook de enige goede reden om een bepaalde console te kiezen: de games (en eventueel de controller)
Hmmmm, 120 euro bespaart...
Xbox Live Gold kost per maand (met een jaar) €2,50.
Een game voor de 360 is meestal rond de €55,- en een game voor de PS3 kost bijna ALTIJD €60,- (dat zal wel door het BlueRay schijfje komen maar toch).
Dus als jij elke maand een game koopt, en als 360 gebruikers dat ook doen, besparen de 360 bezitters €2,50 per maand :+ .
Plus dat de online multiplayer van de 360 way better is.
PS3 is regio vrij, import of mediaoffer of iets dergelijks. Ik betaal nooit meer dan 50 euro voor een game. Toch heb ik ze op de release dag of zelfs voor de europese release dag hier liggen ;).

Hetzelfde geld voor de 360 trouwens, bij mediaoffer kom je daar ook niet boven de 50 euro uit. Met gebruik van addiscount.

Zie als voorbeeld: http://www.mediaoffer.nl/playstation_3/676
http://www.mediaoffer.nl/xbox_360/675
ben blij dat ik niet op xbox live game, leuk dat je er voor betaald maar geloof dat er weinig gedaan was aan die figuren die zich lekker uit leefde op mw2 met cheaten, en daar betaal je dan geld voor.....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Gamescom 2014 Gamecontrollers Game-accessoires Smartphones Sony Microsoft Games Wetenschap Besturingssystemen Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013