Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 94, views: 37.136 •

In navolging op Internet Explorer 9 en Firefox 4 zal ook Googles browser Chrome gebruik gaan maken van de gpu. Daarnaast willen de ontwikkelaars in Chrome 7 experimenteren met nieuwe browserfeatures via de Labs-sectie.

Op het Chromium-weblog geeft ontwikkelaar Vangelis Kokkevis inzicht in de plannen die Google heeft om de grafische systeem van Chrome flink onder handen te nemen. Doel is om de browser net als IE9 en Firefox 4 de gpu in te zetten voor bepaalde renderklussen, zoals het tonen van 3d WebGL-graphics en bepaalde css-transformaties. Maar de grafische processor zou ook ingezet kunnen worden voor 2d-graphics, zoals het schalen van plaatjes.

Om gpu-versnelling mogelijk te maken, krijgt Chrome een extra proceslaag, 'gpu-process' geheten. Dit proces krijgt grafische klussen aangereikt vanuit de renderengine en handelt deze af met behulp van de DirectX- of OpenGL-api. Google zou vanwege veiligheidsredenen bewust hebben gekozen voor het in een sandbox laten draaien van het nieuwe gpu-process, waardoor het rendersysteem van Chrome niet direct de grafische api's kan benaderen.

De laatste builds van Chrome 7 bevatten al experimentele onderdelen van het gpu accelerated compositing-systeem, waarbij momenteel video layers en WebGL-elementen door de gpu afgehandeld kunnen worden. Tekst en andere 2d-elementen worden nog via de cpu verwerkt, maar de ontwikkeling rondom gpu-rendering zou snel verlopen sinds Google het tempo van nieuwe Chrome-releases heeft opgevoerd. Hierdoor komt de opensource-browser van Google mogelijk nog voor de officiële release van Microsofts Internet Explorer 9 met gpu-rendering beschikbaar. Of Firefox 4 zal worden gepasseerd, die momenteel in bètaronde 4 zit, is minder waarschijnlijk.

De Chrome-ontwikkelaars hebben in Chrome 7 ook een Labs-sectie verborgen, een benaming voor een testomgeving die ook in Gmail wordt gebruikt. Windows-gebruikers krijgen na het invoeren van 'about:labs' in de adresbalk toegang tot een testpagina waarin 'side-tabs' wordt genoemd. Hierbij worden alle tabs verticaal aan de linkerkant van het browservenster getoond. Mac-gebruikers zien hier 'tab expose' staan. Dit onderdeel moet een variant worden op Exposé van OS X, terwijl het Labs-venster voor Linux-gebruikers vooralsnog leeg blijft. Momenteel doen de functies nog niets, maar vermoedelijk zal Google deze op korte termijn activeren.

Labs in Chrome 7

Reacties (94)

Hoop dat de GPU dan niet teveel werk moet dan anders word ie luider al surfend :s
Koop dan gewoon een goede/zet er een goede aftermarket koeler op.
Mijn GPU is al tijden geruisloos met een Arctic L2 pro van net 11 euro...
Wel moest er nu eens een aftermarket koeling beschikbaar zijn voor de GTX460 dan direct ja :)
waterkoeling is al beschikbaar voor de 460
Eh, als het goed is wordt de gpu alleen ingezet voor taken waar deze de cpu kan ontlasten. De gpu is simpelweg beter/effectieve dan de cpu als het op sommige rekentaken aankomt. Bijkomend voordeel zou moeten zijn dat je pc over het geheel genomen minder energie gaat gebruiken.

Denk bijvoorbeeld aan het decoderen van 1080p-materiaal, dat kost de gpu ongeveer 10W on af te handelen. Cpu's gaan dan al vaak naar 70% belasting of meer en dat betekent al gauw een verbruik van 30W of meer.
dat gaat er wel vanuit dat de GPU niet van idle clocks af komt,
als die dat namelijk wel gaat doen daa stijgt het verbruik flink.
ik neem aan dat men daar rekening mee houdt... maar ja..

het erge is eigenlijk dat dit blijkbaar nodig is om alleen maar een paar venstertjes en tabelletjes met plaatjes te tekenen.
als je ziet wat er getekend moet worden is het toch erg dat dat zo zwaar is.
ok decoderen van video snap ik maar dit gaat over gewoon html tekenen...

het is nu zelfs zo dat er flash spelletjes zijn
waarvoor men al echt een flinke processor nodig heeft.
(en nu sinds 10.1 dus een aardige GPU) en dat voor een simpel 2D spelletje,
dat gaat toch nergens meer over. wat een verspilling van power.
Als je de reactie boven je leest, dan zie je dat het juist minder power gaat kosten. Simpelweg omdat de GPU efficiënter is om dit soort dingen te berekenen. Daarbij moet er soms wel meer gerenderd worden dan "een paar venstertjes en tabelletjes", waarbij het voordeel dus in een hogere snelheid en lager verbruik ligt.

Prima keuze dus :)
Nee, zoals al aangegeven wordt is het helemaal niet zeker of het verbruik omlaag gaat want dit is natuurlijk niet hetzelfde als video's decoderen op de GPU.

Het dit belangrijk om de volgende zaken niet door elkaar te halen, filmpjes afspelen met de GPU en webpagina's renderen met de GPU.

Als je een zware videokaart hebt kan het stroomverbruik dus juist dramatisch hoog worden i.p.v. omlaag gaan.

Voorlopig is Chrome erg snel maar het belast het systeem ook zwaar voor het snelle renderen, weliswaar met CPU pieken maar toch. Ik kan me voorstellen wanneer Google dezelfde manier van werken aanhoud dat een GPU op dezelfde manier met pieken op een hoog verbruik gehouden wordt.

Het wordt op deze manier wel interessant om ook het stroomverbruik van de webbrowsers in vergelijkende tests te meten.
En dan hebben we het nog niet eens over "schade" aan de gpu's doordat ze steeds heet en dan weer koel worden met iedere geopende pagina. :Y)
het is nu zelfs zo dat er flash spelletjes zijn
waarvoor men al echt een flinke processor nodig heeft.
(en nu sinds 10.1 dus een aardige GPU) en dat voor een simpel 2D spelletje,
dat gaat toch nergens meer over. wat een verspilling van power.
En dat is erg omdat? De PC's van tegenwoordig (ook met een 'simpele' onboard GPU kunnen dat makkelijk aan. Stilstaan is achteruitgang, dus hoe je het wend of keert; vroeg of laat zal een dergelijke mogelijkheid toch wel komen, dus waarom niet nu, aangezien de concurrentie van Chrome het ook al doet... ;)
Ik gok dat je eerder moet denken aan een hoop tekenwerk met javascript + SVG
of javascript + canvas
Daar is de GPU stukken beter in
Dat geborrel steeds... :+
Hoe doe je dat met een laptop? :P
Die maken juist extra lawaai als de videokaart wordt aangesproken. Daarnaast vraag ik me af of het echt nodig is..Misschien voor die irrante flash banners wel..Maar die kunnen ze wat mij betreft liever vervangen door een andere techniek of helemaal afschaffen.
De meeste laptops hebben toch een integrated video kaart welke voor nauwelijks extra warmte zorgt, misschien kan het via de GPU efficienter gedaan worden zodat er langer gebruik kan worden gemaakt van de accu. Ik hoop dat het inschakelen van de GPU ook uitgeschakeld kan worden mocht blijken dat het een negatief effect heeft op de accuduur.

Daarnaast ben ik het helemaal met je eens en moet het maar eens afgelopen zijn om veel flash reclame op een website te plaatsen.
Veel mensen gebruiken een laptop voor all around, dus ook gamen.
Dan zit er wel een goeie video kaart in, welke idd lawaai gaat maken wanneer je em goed gebruikt.

Maar ik gok dat de gpu niet zo intensief bezig zal zijn voor iets "simpels" als het renderen van een pagina.
Toch altijd het probleem van de garantie die vervalt...
Dat is nu ook het geval met je processor, en die is nog niet eens net zo goed in beeld-processing als je GPU.
Komt nog eens bij, hoeveel luider word jou CPU koeler als je gaat browsen?
dit zal ongeveer gelijk zijn bij je GPU.

Ikzelf heb nog steeds een ATI Radeon 4850, en bij het kijken van een Full HD film, die mijn videokaart doet en dus niet de cpu, heeft die een load van nog geen 15 %. En ik denk dat we er van uit mogen gaan dat een website niet meer gpu kracht nodig heeft dan een Full HD film ;).
Het extra geluid zal dus wel meevallen denk ik.
youtube filmpjes zien kan dan volledig via gpu
er zit wel een specifieke decoder in die gpu,
dus dat is ook geen probleem voor de GPU,
echter dit is generieke code, dus hier moet de GPU wel voor werken,
de vraag is hoe hard..
Alleen om die pagina('s) even te doen? Lijkt me sterk. Die renderklusjes zijn veelal zo gedaan. Waarschijnlijk doet je GPU al meer bij een HD-stream van youtube.

Het is niet als een game waarbij continu gerenderd wordt.

Totdat er 3d scenes komen op pagina's die op de client gerenderd moeten worden, denk ik niet dat je er veel van gaat merken op een snellere paginaweergave dan.
Een gpu die miljarden triangles per seconde kan texturen en shaden in games draait zijn hand echt niet om voor een paar (honderd) schaalopdrachten van een browser hoor.
Dat zou je denken...
Maar die minjarden pollies per seconde worden alleen gehaald mits je textures al in geheugen zitten, er geen state changes zijn, en alles in vertex buffers staat.
Ik denk dat dafour een notebook bezit ;) En als je gpu dan naar 3D mode gaat (/ "actief wordt") is de kans natuurlijk best aanwezig dat de gpu fan een tandje bijschakelt, al betwijfel ik of dit echt merkbaar is..

edit: wellicht geldt dit eveneens voor de accutijd

[Reactie gewijzigd door Dahwe op 29 augustus 2010 13:52]

Het grootste gedeelte van GPU 's in pc's zijn onboard/onchip GPU's, en die verbruiken zó weinig stroom dat een passief koelblokje voldoende is. Ik denk dat zeker meer dan 90% van alle pc's zo'n GPU zal hebben, gezien het grote aantal kantoorbakken en "simpele" pc'tjes in de wereld.

Voor de gamers is de situatie ook positief, omdat daar de GPU veel en veel meer rekenkracht per watt heeft, vergeleken met de CPU. Dus wat dan door de GPU gedaan moet worden, kost minder energie en de fan zal het echt niet zo heel zwaar gaan krijgen. Intheorie dan.
@Dahwe: dit zal voor notebooks ook gelden, waar de CPU juist meer stroom nodig heeft dan de GPU, voor dezelfde bewerkingen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 29 augustus 2010 14:45]

Ik denk niet dat het grootste gedeelte GPU's onboard of onchip is, ik denk dat er meer PC's zijn met een insteekkaart dan met een onboard graphics controller... (op notebooks/netbooks na dan)
Tegenwoordig zie je zelfs in die kantoorbakken steeds meet insteekkaarten komen, omdat deze makkelijker te vervangen zijn als er wat mis mee is ;)
Op jouw kantoor misschien, maar het is niet voor niets dat Intel nog steeds verreweg de meeste GPU's bouwt.
grootste GPU verkoper is dacht ik nog steeds Intel en heeft geen enkele insteekkaart.
Ik heb het geheel met je eens, maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er zo gauw geen harde cijfers van kan vinden. Iemand?
http://en.wikipedia.org/w...essing_unit#GPU_companies

Intel had in 2008 net geen 50% van de markt, en natuurlijk verkochten ook Nvidia en AMD (en Via en S3 en Matrox) nog IGP's.
Die bijna 50% is wel het grootste marktaandeel van alle GPU-bakkers. Maar zoals je al laat doorschemeren gaat het om het aandeel IGP's, wat natuurlijk nog hoger is.
gelukkig is mijn GPU passief gekoeld :+
Ziet er leuk uit, laten we hopen dat dit de snelheid ten goede komt maar de veiligheid niet in het gedrang brengt.
leg eens uit waarom de veiligheid in het gedrang kan komen? ik volg je niet echt.
misschien dat er dan websites komen die er voor gemaakt zijn om je gpu over te belasten?
zoals de talrijke websites nu die je cpu overbelasten zeker 8)7
Zo gedaan met wat Flash apps erop... :P
Gelukkig is dat dan een probleem in de Flash runtime, en niet in de browser ;)
Zeker een mooie ontwikkeling! Vooral ook dat Labs, ik hou wel van die experimentele features }>
Ben benieuwd waar dat Open-GL hardware-versnelling voor gaat dienen. Nu zie ik er nog niet echt het nut van in. Misschien in bepaalde browser games o.i.d.?
Spelen van Quake in de browser:

http://www.geardiary.com/...uake-ii-in-a-web-browser/

Was best langzaam, nu is het hopelijk sneller. Fijn is, dat je niet afzonderlijk hoeft te schrijven voor Windows, Windows Mobile, iOS, MacOSX, Linux en BSD, of voor x86/arm/mips moet compileren, of voor verschillende browsers bouwen, maar 'write once run everywhere'. Althans, dat is het doel.

Ziet ernaar uit dat ze hiermee een beetje achter Mozilla aanhobbelen (Mozilla Labs, WebGL zat in maart al in Firefox), terwijl in andere gevallen Mozilla weer achter Chrome aanhobbelt. Lijkt dus dat concurrentie werkt :)
Mozilla wordt volgens mij nog steeds voor een deel gesponsord door Google en actief onderhouden door ontwikkelaars die meewerken van Google (veel dingen delen ze ook!)
(veel dingen delen ze ook!)
Zoals wat dan? Want ondertussen gebruikt Chrome gewoon webkit, zijn de add-ons niet compatible en is de interface compleet anders.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 29 augustus 2010 18:19]

Dit proces krijgt grafische klussen aangereikt vanuit de renderengine en handelt deze af met behulp van de DirectX- of OpenGL-api.
In principe worden OpenGL (en DirectX op windows) dus voor alle grafische render taken gebruikt. Varierent van het tekenen van een plaatje tot het weergeven van 3D omgevingen
Is Chrome 7 dan na versie 5 ?
Versie 6 wordt overgeslagen ?
Chrome 6 is nu in de beta fase. 7 is dus de opvolger en zal over 2 maanden komen oid
7 is nu dev, 6 is beta en 5 is stable als ik me niet vergis :)
ah dat maakt het weer wat helderder

de verwachting is dan dat 6 een kort leven beschoren blijft als ik het zo lees
Google zal elke 6 weken een nieuwe versie van Chrome uitbrengen. Elke versie heeft dan dus een kort leven :)
Ja maar niet elke 6 weken een nieuwe major versie (mag ik hopen).
Google is aan het racen om qua versienummer bij te komen bij IE en Opera :)
Onzin. Ze volgen gewoon een ander releaseschema. Mensen moeten wat minder waarde hechten aan versienummers. uiteindelijk is het maar een nummertje dat aangeeft welke versie het is.
Geen onzin. Het is iets dat opvalt en normaal nooit gebeurt. Het is dus wel duidelijk waarom men het doet
Nee, dat maak jij ervan. Waarschijnlijk omdat jij een of ander magische waarde hecht aan versienummers. Dat dat "duidelijk is waarom men dat doet" geldt dan ook alleen voor mensen die teveel waarde hechten aan versienummers (over het algemeen tweakers dus die bovenop de updates zitten ;))

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 30 augustus 2010 09:14]

Volgens mij heet de stabiele versie 5, de beta release is nu bij 6 en die zal dus binnenkort stable worden.
De dev branch is net overgegevaan naar 7 en als die genoeg nieuwe functies heeft zal de beta naar 7 stappen.
Slaat je gpu dan elke keer aan tijdens het surfen? alles gaat nu meer dan snel genoeg op een normale computer...
Als ie niet aanstond had je niet eens beeld ;)
Nu slaat je CPU telkens aan tijdens het surfen, en die is niet gespecialiseerd op het gebied van beeld etc. Als je dit aan je GPU over laat die daar goed in is, gaat het dus nog sneller en zal je CPU minder stressed zijn, wat dus betekend dat je meerdere websites tegelijk open kunt hebben dan voorheen.
Je spreidt dan je resources meer, en laten we aannemen: Efficiënter
Ik verwacht van niet, ten minste als het ook niet geval is wnr je gpu accelerated 1080p kan afspelen zonder dat fans moeten versnellen
Zo dit klinkt zeker goed. Kijk ik mijn versie nummer eens na blijk ik al op versie 7 te zitten.
Oei, mooi voor ontwikkelaars! Hoop dat er binnenkort dan een paar nieuwe versies van webkit gaan uitkomen die onder andere betere 3D graphics ondersteunen. Ben nu al benieuwd naar de mogelijkheden.
Hmmmm...

about:labs werkt hier niet hoor.
Hier helaas ook niet.
zit in de nieuwste chromium build (nightly), nog niet in de laatste dev versie
zie: http://googlesystem.blogs...8/google-chrome-labs.html

"A recent Chromium build added a new internal page that lets you enable some advanced features: about:labs."

[Reactie gewijzigd door dragontje124 op 29 augustus 2010 15:10]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013