Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 69, views: 9.626 •

Ontwikkelaar Irrational Games heeft gemeld dat het aan BioShock Infinite werkt. Het derde deel in de Bioshock-serie moet in 2012 verschijnen voor pc, Xbox 360 en PS3. De nieuwe game speelt zich niet af in Rapture, maar in een zwevende stad.

Uit de aankondiging blijkt dat BioShock Infinite weinig gemeen heeft met de voorgaande twee delen van de serie. De nieuwe game speelt zich niet meer af in de onderwaterstad Rapture, maar in Columbia, een stad die boven de VS zweeft. Infinite speelt zich ook vroeger af dan de andere delen, namelijk in 1912. Hoofdpersoon van het nieuwe spel is Booker DeWitt, die op zoek is naar ene Elizabeth, die in Columbia verborgen wordt gehouden. De Big Daddy's en Little Sisters uit de eerste twee games lijken in BioShock Infinite niet meer voor te komen; in de video die Irrational heeft vrijgegeven is echter wel een mechanisch wezen te zien dat het op DeWitt en Elizabeth voorzien heeft.

Volgens ShackNews, dat bij de presentatie van het spel aanwezig was, kruipt de speler in de huid van DeWitt, die tegelijkertijd gebruik kan maken van de overvloedig aanwezige wapens en van bovennatuurlijke krachten als telekinese en het kunnen besturen van wind en elektriciteit. De speler krijgt tijdens gevechten bovendien hulp van de door de computer bestuurde Elizabeth, die ook bovennatuurlijke krachten blijkt te bezitten. BioShock Infinite krijgt een andere grafische stijl dan de voorgaande delen; Irrational zou het spel baseren op een aangepaste versie van Unreal Engine 3.

Eerder deze week had Irrational Games via de website whatisicarus.com al laten weten dat het een trailer van zijn nieuwe game zou tonen. Uitgever 2K Games hoopt BioShock Infinite in 2012 op de markt te kunnen brengen. Het spel wordt ontwikkeld voor de pc, de Xbox 360 en de PlayStation 3. Het is nog niet bekend of het spel ook in multiplayer speelbaar zal zijn. De oorspronkelijke BioShock was een singleplayer-game; BioShock 2, dat eerder dit jaar verscheen, had wel een multiplayer-component.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (30)

Reacties (69)

Als ze weer een mooi sfeertje kunnen neerzetten met een mooi verhaal kan dit zeker wel een goede game worden. Bioshock blijft toch één van de betere shooters kwa orginaliteit en sfeer imho.
Ziet er mooi uit hoor, maar wat heeft dit nog me Bioshock te maken?

Bioshock was een prima game, met een goed verhaal en een begin en een eind...
Kunnen we het daar niet gewoon bij laten?
Ja vind ik nou ook, wil je echt iets borduur dan door op het verhaal. Dat verhaal was gewoon erg goed en werd in deel twee ook weer doorgezet. Maak een triology en laat het dan daarbij. Nu nemen ze een hele nieuwe wending (met dezelfde naam) en het is maar de vraag of ze de fans kunnen brengen wat de fans willen hebben. De naam brengt gewoon verwachtingen met zich mee en de foutmarge is dus erg klein.
Mss al eens bij stilgestaan dat dit het verhaal voor de bioschock 1 en 2 games kan zijn?
Net zoals de Batman Begins film die zich afspeelt voor de 'orginele' batman films.
Sequals zijn gewoon belangrijk voor uitgevers. Ik heb ooit eens gelezen dat wanneer spelers een positief beeld hebben van de voorgaande delen een groot deel van die spelers de sequal klakkeloos pre-ordered.

Het is daarom ook geen wonder dat ze de naam kosten wat het kost proberen te behouden. Je kunt dat ook goed zien. Kijk bijvoorbeeld naar al die Call of Duty games die, laten we eerlijk zijn, vaak totaal niets met elkaar te maken hebben behalve dat ze allemaal First-Person-Shooters zijn. Of de run op goede titels uit het verleden zoals Fallout.

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 13 augustus 2010 10:26]

Om van Starcraft II nog maar te zwijgen, zodra het bekend werd dat hij er kwam waren er al hopen mensen die hem toch wel gingen halen.

Wat de game zelf betreft, ik denk dat dit juist best wel potentieel heeft. Objectief bekeken is deel 2 van het Bioshock verhaal gewoon goedkoop uitmelken van het verhaal van deel 1...wat geen probleem is als het goed gedaan wordt, don't get me wrong. Ik ben een groot fan van Final Fantasy, maar volgens critici speel ik al 12 keer hetzelfde verhaaltje.

Als ze dit goed doen kunnen ze een verhaal maken met ontzettend veel diepgang en gelijk ruimte voor nog meer deeltjes.

[Reactie gewijzigd door Cronax op 13 augustus 2010 11:15]

Ach deze wordt tenminste nog gemaakt door de dezelfde makers Farcry 2 had helemaal niks te maken met Farcry en werd ook nog een door een ander team gemaakt.
Als je gewoon een bij de mensen bekende naam gebruik heb je de helft van de publiciteit al gemaakt
Ik dacht ook al dat het een prequel was, je hebt tenslotte weer Big Daddy als vijand.
Big Daddy's zijn niet je vijand. Pas als jij er een vijand van maakt dan worden ze agressief en keren ze zich tegen je. Als jij de Little Sisters met rust laat is er niets aan de hand.

Given, je moet die kleine bloedzoekers redden en dat kun je alleen doen door die reuzen kapot te knallen, maar toch zijn ze passief als je langs loopt. ;)

Dit geldt zowel voor Bioschock 1 als voor Bioschock 2. Ik moet zeggen dat ik het wel fun vind zo op het eerste oog.

1 wereld onder water, in het droge (Bioschock 1)
1 vergelijkbare/zelfde wereld, maar dan met de extra dimensie dat je af en toe echt in de oceaan beland. (Bioschock 2)
en dan nu in de lucht, waar waarschijnlijk iets gaat gebeuren waardoor je de oceaan op zoekt in de eerdere delen.

Ik ga deze in ieder geval halen :)
Volgens mij gaat dit prima in het verhaal passen, eerst heb je een vliegende stad en later een verzonken stad. rara hoe komt die verzonken stad op de bodem van de zee ?
Wie weet vertelt het eind van deel 3 daar wel meer over :)

@hieronder: ja daar kan je wel eens gelijk in hebben, deel 2 kan me na een uurtje spelen niet echt boeien, en deel 1 was leuk, maar is alweer iets te lang geleden :p

[Reactie gewijzigd door J27 op 13 augustus 2010 11:52]

Nja, na deel een moet je toch al weten dat rapture echt gebouwd is en niet gezonken, als het uit de lucht was komen vallen hadden ze dat wel verteld.

Buiten dat zie je in de trailer een model van rapture (van de wereldtentoonstelling 1893?) waaruit blijkt dat rapture er al is/er al een idee is om rapture te bouwen. Rijst er wel gelijk de vraag, als Rapture op een tentoonstelling is getoond (zoals het aquarium doet vermoeden) hoe komt het dan dat men er niet vanaf wist? Ik denk gewoon te ver door denk.

Je aanname is aardig maar uit de trailer blijkt al dat het toch anders in elkaar zit.

Ik kijk hier echt naar uit, denk dat dit deel nog meer steam punk invloeden heeft (de robot sowieso, lijkt of hij bestuurd aangedreven word door een mensen brein hart?) en het is voor de verandering eens lekker licht en het ziet er naar uit dat de wereld nog niet naar de kloten is en nog levendig is.

[Reactie gewijzigd door Wagori op 14 augustus 2010 01:11]

Deel 1 vond ik geweldig, maar eerlijk gezegd had ik daarna niet echt veel zin meer om in een claustrofobische onderwaterwereld te spelen. Heb deel 2 dan ook niet gespeeld. Dit lijkt me juist een geweldig vervolg. Als ze het verhaal op landniveau plaats hadden laten vinden was ik teleurgesteld geweest... maar dit geeft ook mogelijkheden tot een vervreemde sfeer zoals het eerste deel en ik heb er best vertrouwen in dan ze daar ook gebruik van gaan maken.
Ziet er mooi uit hoor, maar wat heeft dit nog me Bioshock te maken?

Bioshock was een prima game, met een goed verhaal en een begin en een eind...
Kunnen we het daar niet gewoon bij laten?
In dit geval gebruiken ze gewoon dezelfde naam voor een nieuw spel, anders moesten ze opnieuw een reputatie opbouwen met een nieuwe naam. Een spel "Bioshock" noemen is nog altijd beter dan "Van de makers van Bioshock", vanuit marketingoogpunt bekeken.
Geweldig! Vooral hoe de trailer overgaat van de bekende donkere sfeer naar een volledig nieuwe setting met een hele heldere mooie sfeer. De game gebruikt ook een nieuwe engine wat in mijn ogen ook wel nodig was. Bioshock 2 bleef mooi vanwege de artistieke style, maar de engine zelf was enigsinds verouderd.
Ik zal eerlijk zijn als ik zeg dat een multiplayer in mijn ogen niet nodig zal zijn als de game net zo van gameplay is als de andere titels, want dan is het gewoon neit gemaakt voor een multiplayer. Al kan het door de nieuwe engine natuurlijk wel alle kanten op.
Niet om vervelend te doen; maar deel 1 & 2 waren allebei gemaakt op oude versies van de Unreal Engine 3. Dat ze voor dit spel de engine een beetje verandert hebben is leuk maar zal niet tot grote veranderingen leiden.
Wat bijvoorbeeld ook een nieuwe Unreal 3 Engine is, is wat Gears of War 3 gebruikt (UE3.5). En die game ziet er technisch gezien geweldig(!) uit. Dus welke versie van de engine wordt gebruikt kan dus wel degelijk veel uitmaken.
Ik denk eerder dat ze de engine uit deel 1 & 2 aangepast hebben. Veel studios schrijven niet modulair zodat ze zichzelf in de voet schieten wanneer ze een sequal gaan maken waar ze dingen willen recyclen. Bovendien: de console crowd is tevreden met minder.
We zullen zien wat ze hebben gedaan. Het is ook gewoon mogelijk natuurlijk dat ze de licentie voor UE3.5 hebben gekocht, die vele vernieuwingen met zich meeneemt. Het wordt even wachten op de eerste gameplaybeelden voor we daarover kunnen oordelen.
:') "De console crowd"

Je kunt ook zeggen dat PC gebruikers geilen op grafisch geweld, omdat anders het zuurverdiende geld wat ze in hun machinetjes stoppen niet tot z'n recht komt. Waardoor ze het idee krijgen dat ze gefaald hebben.

Altijd dat gehuil over pc vs console. Ga gewoon gamen.
Ik poste dit ook al zojuist inde video sectie al (misschien handig die reacties ooit samen te voegen o.i.d.?):

Zo open in de lucht zal toch voor een aanzienlijk minder claustrofobische sfeer zorgen. Lijkt me dus ook moeilijker om "enge" momenten te kunnen creëren. En waar een onderwaterstad nog enigszins te verklaren valt wordt een luchtstad toch al gauw helemaal ongeloofwaardig gezien er toch ook vliegtuigen rondvliegen die dit zouden moeten zien?
In 1912 was de mens nog niet heel ver in aviation, gecontroleerde vluchten waren nog erg zeldzaam. ;)
Wrm niet? Het speelt zich af binnen de stad ;)
sowieso zoals Xilvero aangeeft waren ze nog niet erg ver met vliegtuigen (toch knap dat ze dan een stad in de wolken kunnen bouwen :+ . Buiten dat zweven de huizen op wolken zodat er van onderaf niet veel te zien is. Al valt het wel op dat als er geregeld bloempotten (die dingen vallen altijd) en mensen naar beneden komen.
Wow, die trailer ziet er veelbelovend uit, wat een screenplay! :o
Als je in een jolige bui bent en er andere muziek achter zet is het net een Looney Tunes filmpje, :+.
Er blijft helaas weinig van het "oude" concept over, ze hadden het ook gewoon een andere naam kunnen geven. 8)7 Want dit heeft i.m.o. weinig te maken met Bioshock 1 en 2.
Misschien wordt de game dan wel interresanter? Ben fanatiek FPS speler, maar heb alle commotie van bioshock nooit gesnapt. Zowel 1e als 2e deel gespeeld, maar die zijn beide dezelfde dag retour gegaan naar 't verkooppunt. Ronduit teleurstellend. Gameplay vond ik matig, en verhaal welk? (misschien dat story pas later op gang komt) sfeer vond ik ook minimaal, als een blauwe gloed al sfeer bepaald weet ik 't niet.
Ik vond Bioshock 1 en 2 een prima spel, heb ze beiden met veel plezier uitgespeeld.

Het verhaal is enigszins vaag, maar door het te spelen wordt het wel een stuk duidelijker. Sfeer vond ik juist heel goed.

[Reactie gewijzigd door Kwastie op 13 augustus 2010 09:55]

als je Bioshock speelt voor het knallen dan kun je maar beter idd een ander spel zoeken, UT ofzo. Als je daarentegen de tijd neemt om je in de wereld in te leven en de audio logboeken verzamelt ontdek je dat er een erg sterk verhaal achter steekt.
daar heb je inderdaad gelijk bioshock is een leuke naam voor onderwaterwereld en rapture maar voor deze komt hopelijk nog een andere naam.
Ik zie in de titel nochtans nergens verwijzingen naar onderwaterwerelden of claustrofobische omgevingen. Er komt al zeker een biomechanisch wezen in voor (robot met kloppend hart...) dus ja de titel Bioshock klopt toch volledig.

Is het niet aan de ontwikkelaar om te kiezen waar Bioshock over gaat? Als zij nu zeggen dat het gaat over werelden met veel biomechanica en speciale krachten, dan maakt het toch niet uit waar het zich afspeelt.
in principe wel maar je kan je afvragen als veel mensen er niet blij mee zijn of het dan de juiste keuze is...
Kijk maar naar C&C4, OFP Dragon rising of andere games die hoge verwachtingen maar matige uitvoering hadden.
Ik denk niet dat je dat nu al kunt zeggen. Misschien heeft het wel heel veel met Bioshock 1 en 2 te maken.
Ik vond de trailer toch best indrukwekkend weer. Ze weten weer een perfecte setting neer te zetten en ik ben benieuwd hoe ze dit contrast gaan uitwerken. Waar Rapture een donkere krappe onderwaterstad was, lijkt Columbia een grote openlucht theater te worden. Of zijn het de huizen die een vredig uiterlijk hebben, maar duistere binnenkant hebben?
Ik hoop heel erg dat ze Bioshock weer een beetje uit het dal weten te trekken dat Bioshock 2 heet. Dat was nou niet echt een verbluffend staaltje Bioshock. Het voelde gewoon totaal niet zo lekker als deel 1, en heb de game dan ook nooit uitgespeeld, waar ik deel 1 een keer of 3 doorgelopen ben.
Compleet mee eens, deel 2 heb ik half uitgespeeld terwijl deel 1 hier grijsgedraaid is.
Wat een ontzettende gave trailer. Wel jammer dat we nog 2 jaar tot 2012 mogen wachten totdat het spel uitkomt. En dan vind ik het niet meer dan terecht dat er een nieuwe engine is. DX11 zal op de PC inmiddels mainstream worden.
Ik denk dat ze het Bioshock noemen als stukje 'veiligheid' tegenover onder andere investeerders en aandeelhouders. Tegenwoordig lijkt alles wel onderdeel van een serie, gewoon om in elk geval zeker te zijn van de nodige media aandacht en interesse van gamers.

Als het totaal anders had geheten, had dit bericht dan Tweakers gehaald?

Over de game zelf: ik vind de trailer erg leuk, creatief, tikje humor, totaal andere sfeer dan de eerdere 2 games. Ik ben voor. Nooit te bang zijn om iets nieuws uit te proberen. Ik ga Bioshock Infinite zeker in de gaten houden.
ze hadden het ook "Columbia, by the makers of Bioshock" kunnen noemen
De trailer ziet er veelbelovend uit! :)

Alleen mogen ze van mij de matige multiplayer uit deel 2 eruit laten, ik focus me liever op het verhaal ;) .

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Apple iPhone 6 iPhone Apple Watch Apple iPhone 6 Plus Smartphones Microsoft Games Apple Activision Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013